Efeziers 4:
13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
Hebben wij de 'mannelijke rijpheid' al berijkt? Of hebben de afgescheidenen die rijpheid berijkt? Of is dat een streven naar iets dat we in dit leven niet kunnnen behalen?
WIe verleidt er tot dwaling? Wij of de afgescheidenen? Of allemaal?
Openbaring 2: (aan de efeziers)
2 Ik weet uw werken en inspanning en uw volharding en dat gij de kwaden niet kunt verdragen en hen op de proef gesteld hebt, die zeggen, dat zij apostelen zijn, maar het niet zijn, en dat gij hen leugenaars hebt bevonden; 3 en gij hebt volharding en hebt verdragen om mijns naams wil en gij zijt niet moede geworden. 4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt. 5 Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe (weder) uw eerste werken. Maar zo niet, dan kom Ik tot u en Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen, indien gij u niet bekeert.
Hebben wij de afgescheidenen al tot leugenaars bevonden?
Hebben de afgescheidenen ons al tot leugenaars bevonden?
Wie of wat is onze eerste liefde?
Al deze vragen om aan te geven dat het vooral een 'spelletje' is geworden van 'hun' tegen 'wij', zowel vanuit bezwaard standpunt als vanuit onbezwaard standpunt. (met als aanmerking dat 'wij' in de meerderheid zijn en 'hun' in de minderheid)
Degenen die zijn gebleven in de gkv willen argumenten zien van de 'nieuwe' vrijgemaakten, mensen die weggegaan zijn uit de gkv willen dat de vrijgemaakten weer terug gaan naar een eenduidige uitlegging van de Bijbel op punten waar de Bijbel 'multi-interpretabel' is(voor zover mogelijk).
Maar dwalen we niet allebei? Waar is onze Eerste liefde?
Is de impact van deze nieuwe 'vrijmaking' niet dat we nu weer enorm bepaald worden bij menselijke standpunten en verschillen in menselijke meningen over Goddelijke Woorden?
Is impact niet veel meer iets van geestelijke betekenis dan van kwantitatieve en kwalitatieve betekenis?