Auteur Topic: Homosexualiteit: verbieden?  (gelezen 121366 keer)

joepie

• Bekijk profiel
Homosexualiteit: verbieden?
« Reactie #200 Gepost op: april 05, 2006, 08:17:18 am »

quote:

MaVee schreef op 04 april 2006 om 21:56:
[...]

Diegene misschien die het liefste Gods werk totaal vernielt?
need I say more...?

Beetje algemener: de mens is niet homosexueel geschapen, die geaardheid is er pas na de zondeval. Nu we er als mensheid "mee zitten opgescheept", kunnen we ons als christenen er beter druk om maken hoe we ook in deze situatie de liefde van God aan onze medemensen kunnen laten zien, dan te gaan zitten bekvechten over een verbod of schuld of iets dergelijks :X

Vind dit een wat rare redenering.
God is de sshepper van alle leven.
Ook de homoseksueel, de kinderen met het downsydroon, de hoogbegaafde, de schele, de blinde, de dove..enz enz.
Alle leven komt van God.
Ieder mens met zijn aard.
Kan me geen satan voorstellen die ook leven schept.
Die is er ook niet. Hij kan veel maar dat niet, hij heeft niet de beschikking over leven en dood.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: april 05, 2006, 08:27:04 am »

quote:

joepie schreef op 05 april 2006 om 08:17:
[...]

Vind dit een wat rare redenering.
God is de sshepper van alle leven.
Ook de homoseksueel, de kinderen met het downsydroon, de hoogbegaafde, de schele, de blinde, de dove..enz enz.
Alle leven komt van God.
Ieder mens met zijn aard.
Kan me geen satan voorstellen die ook leven schept.
Die is er ook niet. Hij kan veel maar dat niet, hij heeft niet de beschikking over leven en dood.
Alle leven komt van God, lijkt me duidelijk. Maar zoals al eerder in deze draad gevraagd: is alles wat mensen doen, of alles waartoe mensen neigen, daarmee Gods wil?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: april 05, 2006, 10:07:32 am »

quote:

diak2b schreef op 05 april 2006 om 00:26:
[...]
Mee eens. Aan de andere kant, in hoeverre doen onze broeders en zusters dat zelf? Niet om goedkoop terug te wijzen, maar als serieuze vraag.

Je bedoelt onze homosexuele broeders en zusters?

Sorry, maar die vraag vind ik minder relevant, want een mens kan alleen zijn eigen houding aanpassen. De houding van anderen kun je niet aanpassen.

Ik bedoel het niet vervelend, maar als je nadenkt over je houding tegenover een ander, moet je mijns inziens niet te snel naar die ander wijzen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: april 05, 2006, 12:35:28 pm »

quote:

diak2b schreef op 05 april 2006 om 08:27:
[...]

Alle leven komt van God, lijkt me duidelijk. Maar zoals al eerder in deze draad gevraagd: is alles wat mensen doen, of alles waartoe mensen neigen, daarmee Gods wil?

Dat geen ding bij geval maar van Zijn Vaderlijke hand mij toekomen?!
Als beproeving?
En wat de mensen er mee doen is hun wil.
Maar het is Zijn wil als iemand met blind geboren wordt.
Of iemand met een homoseksuele geaardheid.
Het is dan aan de mens wat er mee gedaan gaat worden, in zonde leven of niet.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: april 05, 2006, 12:47:53 pm »

quote:

joepie schreef op 05 april 2006 om 12:35:
[...]

Dat geen ding bij geval maar van Zijn Vaderlijke hand mij toekomen?!
Als beproeving?
En wat de mensen er mee doen is hun wil.
Maar het is Zijn wil als iemand met blind geboren wordt.
Of iemand met een homoseksuele geaardheid.
Het is dan aan de mens wat er mee gedaan gaat worden, in zonde leven of niet.

Gemakkelijke houding als buitenstaander: "zie het maar als beproeving van God" 8)7
Kun je dan ook nog even precies aangeven wat iemand met een homosexuele geaardheid allemaal wel en niet mag...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

vogea01

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: april 05, 2006, 07:26:44 pm »

quote:

bertzeeland schreef op 03 april 2006 om 20:14:

dan nog even een oproepje!!: ik zoek nog meer geloofsgenoten, tot ongeveer 25 jaar, die ook met hun homosexualiteit worstelen en die contact zoeken met andere lotgenoten.
ik heb msn.

nogmaals, bedankt voor al de reacties.
www.christengay.nl

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: april 05, 2006, 10:54:53 pm »

quote:

Mellon schreef op 05 april 2006 om 10:07:
[...]

Je bedoelt onze homosexuele broeders en zusters?

Sorry, maar die vraag vind ik minder relevant, want een mens kan alleen zijn eigen houding aanpassen. De houding van anderen kun je niet aanpassen.

Ik bedoel het niet vervelend, maar als je nadenkt over je houding tegenover een ander, moet je mijns inziens niet te snel naar die ander wijzen.
Dat spreekt vanzelf. Maar ik meende de vraag serieus, en als het enige antwoord is "dat is geen relevante vraag" zijn we snel klaar.

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: april 06, 2006, 01:51:12 am »
De hoofdwet die Jezus ons gaf, is die van de liefde.

Ik ben er van overtuigd dat een homosexueel, die in verantwoordelijkheid en zorgzaamheid voor zijn levenspartner een liefdesrelatie onderhoudt, bij de Here meer in de smaak zal vallen dan een heterosexueel die onzorgvuldig met sexuele relaties omgaat (vrouw(en) als gebruiksartikel(en) zien en behandelen: versieren, vreemdgaan, ongewenste sexuele intimiteiten & intimidaties & perversiteiten begaan, verkrachting -binnen en/of buiten het huwelijk-, hoerenlopen en wat een "echte vent" nog méér kan verzinnen als-ie ergens jeuk heeft...);

Verder denk ik dat de strenge houding die men in het verleden aannam tegenover homoseksualiteit - een houding die wij nu nog steeds in minder ontwikkelde civilisaties zien - vooral het gevolg is van gebrek aan kennis en begrip.
Zelfs Freud schreef nog dat homosexualiteit in alle gevallen een perversie was, op basis van een ontwikkelingsstoornis.
Maar inmiddels weten we dat er ook homosexualiteit bestaat met een fysiologische basis. Die mensen zijn dus echt als homosexueel geschapen. Wie hen op één hoop gooit met dieven, rovers en andere criminelen, doet hen schandelijk onrecht aan.

quote:

http://allpsych.com/journal/homosexuality.html
 (...) D.F. Swaab conducted the next noteworthy experiment in 1990. This experiment became the first to document a physiological difference in the anatomical structure of a gay man's brain. Swaab found in his post-mortem examination of homosexual males' brains that a portion of the hypothalamus of the brain was structurally different than a heterosexual brain. The hypothalamus is the portion of the human brain directly related to sexual drive and function. In the homosexual brains examined, a small portion of the hypothalamus, termed the suprachiasmatic nucleus (SCN), was found to be twice the size of its heterosexual counterpart [2].

At the same time, another scientist, Laura S. Allen made a similar discovery in the hypothalamus as well. She found that the anterior commissure (AC) of the hypothalamus was also significantly larger in the homosexual subjects than that of the heterosexuals [2]. Both Swaab's and Allen's results became a standing ground for the biological argument on homosexuality. The very fact that the AC and the SCN are not involved in the regulation of sexual behavior makes it highly unlikely that the size differences results from differences in sexual behavior. Rather the size differences came prenatally during sexual differentiation. The size and shape of the human brain is determined biologically and is impacted minutely, if at all by behavior of any kind.

Simon LeVay conducted another experiment regarding the hypothalamus of the human brain in 1991. LeVay, like Swaab and Allen also did a post-mortem examination on human brains; however, he did his examinations on patients who had died from AIDS-related illnesses. He examined 19 declared homosexual man, with a mean age of 38.2, 16 presumed heterosexual men, with a mean age of 42.8, and 6 presumed heterosexual women, with a mean age of 41.2 [3]. LeVay discovered that within the hypothalamus, the third interstitial notch of the anterior hypothalamus (INAH3) was two to three times smaller in homosexual men then in heterosexual men. The women examined also exhibited this phenomenon. LeVay concluded the "homosexual and heterosexual men differ in the central neuronal mechanisms that control sexual behavior", and like Allen and Swaab, agreed that this difference in anatomy was no product of upbringing or environment, but rather prenatal cerebral development and structural differentiation [2].

Another line of testing done to support the biological perspective are neuroendocrine studies. The neuroendocrine viewpoint's basic hypothesis is that sexual orientation is determined by the early levels (probably prenatal) of androgen on relevant neural structures [7]. If highly exposed to these androgens, the fetus will become masculinized, or attracted to females. This research was conducted on rats at Stanford. The adult female rats that received male-typical levels of androgens sufficiently early in development exhibited male symptoms of attraction. The same was true in the reverse when applied to the male subjects. The female exposed to high levels of the hormone exhibited high levels of aggression and sexual drive toward other females, eventually trying to mount the other females in an act of reproduction. In the males, the subject who received deficient levels ofandrogen became submissive in matters of sexual drive and reproduction and were willing to receive the sexual act of the other male rat [7].(...)
« Laatst bewerkt op: april 06, 2006, 01:55:12 am door klaas f »
vriendelijke groet, klaas.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: april 06, 2006, 02:11:53 am »

quote:

klaas f schreef op 06 april 2006 om 01:51:
De hoofdwet die Jezus ons gaf, is die van de liefde.

Ik ben er van overtuigd dat een homosexueel, die in verantwoordelijkheid en zorgzaamheid voor zijn levenspartner een liefdesrelatie onderhoudt, bij de Here meer in de smaak zal vallen dan een heterosexueel die onzorgvuldig met sexuele relaties omgaat (vrouw(en) als gebruiksartikel(en) zien en behandelen: versieren, vreemdgaan, ongewenste sexuele intimiteiten & intimidaties & perversiteiten begaan, verkrachting -binnen en/of buiten het huwelijk-, hoerenlopen en wat een "echte vent" nog méér kan verzinnen als-ie ergens jeuk heeft...);
ALS homosexualiteit tegen Gods wil in gaat, doet het dan terzake dat andere dingen nog erger zijn? En als het niet tegen Gods wil in gaat, wat is dan de relevantie van deze vergelijking?

quote:

Verder denk ik dat de strenge houding die men in het verleden aannam tegenover homoseksualiteit - een houding die wij nu nog steeds in minder ontwikkelde civilisaties zien - vooral het gevolg is van gebrek aan kennis en begrip.
Zelfs Freud schreef nog dat homosexualiteit in alle gevallen een perversie was, op basis van een ontwikkelingsstoornis.
Maar inmiddels weten we dat er ook homosexualiteit bestaat met een fysiologische basis. Die mensen zijn dus echt als homosexueel geschapen. Wie hen op één hoop gooit met dieven, rovers en andere criminelen, doet hen schandelijk onrecht aan.
Wie, zoals jij, zaken op één hoop gooit, is inderdaad niet erg handig bezig. De vraag is dan ook niet of het ene erger is dan het andere, en evenmin of de neiging tot homosexualiteit wel of niet geschapen is, maar of handelen naar die neiging wel of niet naar Gods wil is, denk je niet? Allerlei retorisch boeiende uitspraken die de schijn wekken dat daarmee iets is goed gepraat, maken de zaak er alleen maar mistig op. En dat zou nergens voor nodig zijn, als alles zo helder is. Is homosexualiteit nu wel of niet naar de wil van God?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: april 06, 2006, 08:03:32 am »

quote:

MaVee schreef op 05 april 2006 om 12:47:
[...]

Gemakkelijke houding als buitenstaander: "zie het maar als beproeving van God" 8)7
Kun je dan ook nog even precies aangeven wat iemand met een homosexuele geaardheid allemaal wel en niet mag...

Allereerst: wie zegt dat ik een buitenstaander ben?
En wie zegt dat het makkelijk is?

Ik denk dat dit weer zo een: oh wat zijn ze zielig topic wordt.
En daar kan ik niks mee.
Ik mag net zoveel als de homoseksuele broeder of zuster.
Leven naar Gods wet.
Leven uit genade.
En ja, als homoseksueel kun je niet trouwen, geen kinderen krijgen, en kun je geen liefdes relatie aangaan.
Maar, dat kunnen er zo veel niet.
Dat maakt je echt niet extra zielig.
En zijn nog genoeg zaken die wel kunnen binnen het kader van Gods geboden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: april 06, 2006, 08:51:17 am »
Ieder krijgt dingen op z'n bordje in het leven. En dat kunnen dingen zijn die je opdoet in de loop der tijd - zoals een ongeluk waardoor je gehandicapt raakt, of je partner opverlijdt etc. Noem maar op.
Ook zijn er dingen die gebeuren als gevolg van de zondeval en kom je ter wereld met een handicap doordat er iets in je genen anders is, je kunt een heel rijtje opnoemen van 'kwalen' die je kunt hebben doordat er iets anders is gelopen bij het onstaan van het leven en de groei voor je geboorte.
Dat wil niet zeggen dat dat is zoals God het heeft bedoeld. Het is wel je kruis bij wijze van spreken. Hierdoor loopt je leven op een bepaalde manier. Maar ieder heeft wel de keus: wat doe ik er dan mee.
En zou dat een homofiele geaardheid zijn, zou ik persoonlijk er voor kiezen dit te accepteren dat het zo is maar kies ik er dan ook voor dit niet om te zetten in een relatie. Omdat ik in de bijbel lees dat God het huwelijk heeft bedoeld tussen man en vrouw.
En andere 'meegekregen afwijkingen van het normale' daarmee heb je ook beperkingen in het leven. De een kan geen kinderen krijgen, de ander zal niet trouwen wegens weer andere redenen en dan dan zijn er nog legio andere zaken waardoor mensen belemmerd worden om geheel normaal te functioneren.
En dat zie ik persoonlijk als iets wat God heeft toegestaan dat dit mij overkomt, en dan moet ik daarmee aan de slag en kan er van leren.

Maar tegenwoordig is het in om het onvolmaakte niet meer te willen accepteren. Als ik dan homofiel ben, is het moeilijker om de beperking die de bijbel aangeeft te accepteren omdat God toch liefde is en niet zou willen dat je dan je hele leven alleen blijft etc. en men dan toch een relatie aangaat omdat we elkaar toch liefhebben??
Ik zeg niet dat het gemakkelijk is om alleen te blijven maar daarom gaf ik aan datr veel mensen een 'kruis' hebben te dragen en je vaak geen weet hebt van wat er bij een voor het oog gewoon iemand voor verborgen leed aanwezig kan zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: april 06, 2006, 09:41:28 am »

quote:

diak2b schreef op 05 april 2006 om 22:54:
[...]
Dat spreekt vanzelf. Maar ik meende de vraag serieus, en als het enige antwoord is "dat is geen relevante vraag" zijn we snel klaar.

Ik heb je vraag ook serieus beantwoord. In dit geval vind ik dat een tegenvraag de aandacht afleidt van de eerste gedachte.

Maar vooruit. Eerlijk gezegd vind ik niet dat homofiele broeders en zusters de indruk geven dat ze alleen uit hun geaardheid bestaan. Die indruk krijg ik ook niet van andere homofielen die ik ken. Krijg jij die indruk wel? Of iemand anders misschien?

klaas f

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: april 06, 2006, 12:46:38 pm »

quote:

MaVee schreef op 04 april 2006 om 21:56:
(...) Beetje algemener: de mens is niet homosexueel geschapen (...)

Beste MaVee,

Het is je wellicht opgevallen dat in Genesis twee verhalen staan over de schepping van de mens?
In Gen. 1:27 staat: "God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hen, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen."
In Gen. 3:21 staat:"Toen liet God, De Heer, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg: hij vulde die plaats weer met vlees. Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de Heer, een vrouw en bracht haar bij de mens."

Wonderlijk, nietwaar? Want je kunt je nu afvragen of volgens de bijbel de vrouw wel - net als de man - naar Gods evenbeeld is geschapen, en wat we moeten begrijpen uit de mannelijkheid èn vrouwelijkheid van de mens in de periode vóór de biogenetische manipulatie van Adams ribweefsel... Sommigen zien er een aanduiding van bisexualiteit of sexuele ongerichtheid in.

edit:Offtopic deel verwijderd.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2006, 01:50:55 pm door elle »
vriendelijke groet, klaas.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: april 06, 2006, 01:38:12 pm »

quote:

klaas f schreef op 06 april 2006 om 12:46:
Het is je wellicht opgevallen dat in Genesis twee verhalen staan over de schepping van de mens?
In Gen. 1:27 staat: "God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hen, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen."
In Gen. 3:21 staat:"Toen liet God, De Heer, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg: hij vulde die plaats weer met vlees. Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de Heer, een vrouw en bracht haar bij de mens."

Wonderlijk, nietwaar? Want je kunt je nu afvragen of volgens de bijbel de vrouw wel - net als de man - naar Gods evenbeeld is geschapen, en wat we moeten begrijpen uit de mannelijkheid èn vrouwelijkheid van de mens in de periode vóór de biogenetische manipulatie van Adams ribweefsel... Sommigen zien er een aanduiding van bisexualiteit of sexuele ongerichtheid in.

Ja, als de dat nou heel erg graag wilt dan zou je dat er met wat moeite in kunnen zien.
Maar dan moet je het wel echt graag zo willen zien. En wie op een dergelijke manier de bijbel leest is bezig God voor z'n eigen karretje te spannen en neemt daarmee zijn Schepper niet bepaald serieus.

En leest niet gewoon even verder om te ontdekken wat er bedoeld wordt:

quote:

23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is. 24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.
Gen. 2
En mocht je twijfelen over hoe je dat moet uitleggen:

quote:

6 Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt; 7 daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn. 8 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. 9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
Mar. 10
edit:Deel vd reactie op Klaas f verwijderd
« Laatst bewerkt op: april 06, 2006, 01:58:55 pm door elle »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: april 06, 2006, 01:58:07 pm »
Modbreak:
Laten we verder ontopic blijven, dus praten over hoe we als christenen met homoseksuelen om zouden moeten gaan. Deze discussie dient verder gevoerd te worden vanuit de christelijke notie dat God de mens goed geschapen heeft, en dat seks door God bestemd is voor een relatie tussen een man en een vrouw.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: april 06, 2006, 03:42:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 april 2006 om 08:51:En zou dat een homofiele geaardheid zijn, zou ik persoonlijk er voor kiezen dit te accepteren dat het zo is maar kies ik er dan ook voor dit niet om te zetten in een relatie. Omdat ik in de bijbel lees dat God het huwelijk heeft bedoeld tussen man en vrouw.
Zeg P&A, zou jij misschien dan dat essay van een pagina terug eens door willen lezen en er wat over kunnen zeggen? Jij(jullie) hebt er meer verstand van dan ik, en het is best een inhoudelijk onderbouwd stuk.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: april 06, 2006, 07:44:48 pm »

quote:

Mellon schreef op 06 april 2006 om 09:41:
[...]

Ik heb je vraag ook serieus beantwoord. In dit geval vind ik dat een tegenvraag de aandacht afleidt van de eerste gedachte.

Maar vooruit. Eerlijk gezegd vind ik niet dat homofiele broeders en zusters de indruk geven dat ze alleen uit hun geaardheid bestaan. Die indruk krijg ik ook niet van andere homofielen die ik ken. Krijg jij die indruk wel? Of iemand anders misschien?
Ik heb iets eerder in deze draad al de vraag gesteld naar de relatie "geloof" en "homofiele relatie", omdat ik daaruit sterk de indruk kreeg dat die relatie als gegeven werd beschouwd, en al het andere daaraan aangepast moest worden. Dat dat met veel moeite gepaard ging werd me duidelijk, maar ook dat uiteindelijk de relatie zelf niet ter discussie stond. EN ja, dat is een benadering die ik keer op keer in dit soort discussies tegenkom. Ene neiging overigens die zich niet beperkt tot homosexualiteit, maar die me bijvoorbeeld ook heel bekend is uit de dovencultuur, een andere groep die vind nogal wat te emanciperen te hebben (en ik laat me er niet over uit of dat een terecht idee is. Ik doe over homosexualiteit evenmin uitspraken)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: april 06, 2006, 10:57:17 pm »

quote:

Laodicea schreef op 06 april 2006 om 15:42:
[...]

Zeg P&A, zou jij misschien dan dat essay van een pagina terug eens door willen lezen en er wat over kunnen zeggen? Jij(jullie) hebt er meer verstand van dan ik, en het is best een inhoudelijk onderbouwd stuk.

Inderdaad is het met veel achtergrondinformatie wat op zich interessant is,
Ik heb het even gelezen en de eerste pagina al wat aandachtiger (het is wel een redelijk lang stuk dus ik beperk me eerst even tot die eerste pagina)
Ik moet zeggen dat ze dingen anders benaderen dan de 'geijkte' manier; op zich is dat niet verkeerd en ik heb het ook gelezen met de insteek dat het goed is om kennis te nemen van andere invalshoeken dan de bekende. :)

quote:

In Genesis 2:18 geeft God a.h.w. een identificatie van de inherente sociale behoefte van het menswezen: Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.  Een sociale behoefte aan iemand die de mens kon helpen en die zijn gelijke was, die zijn eenzaamheid moest wegnemen.
In Genesis 2:23 lezen we dat de mens reageert met: “Deze is ditmaal been van mijn benen en vlees van mijn vlees” De kanttekening in de Statenvertaling verklaart de tekst nader met: “Of, ditmaal is er, dat is, ik heb nu eindelijk gekregen een gezelschap, mijns gelijke, hetwelk ik tevoren gezocht, doch niet gevonden had.” De tekst beklemtoont nergens dat dit nieuwe schepsel anders is, eerder wordt de eenheid benadrukt. Het gaat hier dan ook níet over geslachtelijke verschillen, of dat Adam en Eva zich bewúst zijn van hun onderlinge verschil. Ze lijken zelfs zoveel op elkaar dat ze niet eens beschaamd zijn dat naakt zijn.

Hier had ik toch wel wat opmerkingen bij. Men doet het nu voorkomen alsof het er niet om ging dat Adam een vrouw kreeg, maar dat hij een ander mens bij zich kreeg als hulp. Om  z'n sociale behoeftes te kunnen bevredigen.
En natuurlijk was het zo dat Adam had ontdekt dat hij alleen was: er was geen ander mens bij hem zoals de dieren wel allemaal als mannetje en wijfje samen waren.
In die zin was hij alleen: er was maar één mens op aarde en geen twee. Als ik het zo lees had God ook nog een man kunnen scheppen.
Maar de rest van vers 23 geeft toch ook nog wel wat aan:

quote:

SV
23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been
[2:23] Mal 2:14. Efez 5:30, 31.
van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.
Waarom wordt de éénheid benadrukt? Omdat Eva uit Adam is genomen en dit de grond is van het verlangen van een man om een vrouw te hebben:

quote:

24 Daarom
[2:24] Matt 19:5. Mark 10:7. Efez 5:31.
zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en
[2:24] 1 Kor 6:16. Efez 5:28, 29.
zij zullen tot één vlees zijn.
De conclusie dat Adam en Eva zoveel op elkaar leken dat ze zichdaarom niet voor elkaar schaamden, vind ik nogal vreemd. (Dit borduurt trouwens weer voort op die veronderstelling dat dit zo was: 'ze leken zoveel op elkaar' - ik onderschrijf dat niet op die manier en vind de vervolg-redenaties dan ook niet kloppen)
Dat zou dan na de zondeval niet plotseling anders moeten zijn; de man en de vrouw waren  toen uiterlijk gezien nog steeds dezelfden.
Het staat er gewoonweg niet bij waarom dit zo was. Het is (misschien) een mededeling van een gegeven dat na de zondeval plotseling niet meer aanwezig was. Als contrast.

quote:

Taalkundig is de vertaling “vrouw” (NBG, 1952) misschien beter dan “manninne” (SV, 1637), maar dit schept wel een contrast tussen het geslacht van mens (man, vgl. het Engels) en vrouw, terwijl dit verschil van oorsprong niet doordringt in deze tekst. De Hebreeuwse grondtekst vermijdt juist het sterke onderscheid en de klem op het anders-zijn, door te spreken van ish (man) en isha (manninne: iets zoals de man), vrij vertaald: de mens en een ander mens.
Vrouw of mannin: het is dezelfde persoon en van een ander geslacht dan de man. :)

quote:

De seksuele aantrekkingskracht tussen beiden wordt direct duidelijk in vs. 24. Adam heeft nu iemand met wie hij zijn seksualiteit kan delen. In Genesis 2 staat nergens iets over voortplanting, de seksuele interactie is hier als een geschenk van God, bedoeld om met elkaar van te genieten. De tekst te betrekken op het huwelijk lijkt ons niet theologisch verantwoord. Het gaat hier niet over een wettelijk gebruik, maar over een natuurlijke drang. Er is geen sprake van een menselijke instelling, een sacrament of een ambtelijke verbintenis, maar van een natuurlijke aantrekkingskracht, die leidt tot een verbintenis.

Mij lijkt het toch wel over het huwelijk te gaan. Zie het tekstgedeelte wat ik hieronder aangeef waarin Jezus teruggrijpt naar de scheppingsorde: geschapen als man en vrouw en daaraan verbindt dat je niet mag echtscheiden.
Verder is één vlees zijn in het huwelijk toch wel meer dan alleen de sexuele eenheid. De mens is meer dan alleen zijn lichamelijke sexuele kant.

quote:

Het huwelijk is een beschermingsmaatregel als gevolg van de zonde; seksueel verkeer is deel van de goede schepping van vóór die zonde en geschapen door God. In Gods Koninkrijk zullen ook geen huwelijken gesloten worden.

Ik geloof dat het huwelijk een scheppingsorde van God is. Dat betekent dat het een instelling is van vóór de zondeval. Dit lijkt me duidelijk als Jezus spreekt over de echtscheiding en vraagt:

Matt 19
 4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van
[19:4] Gen 1:27.
den beginne den mens gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw?
5 En
[19:5] Gen 2:24. Efez 5:31.
gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die
[19:5] 1 Kor 6:16.
twee zullen tot één vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar één vlees. Hetgeen
[19:6] 1 Kor 7:10.
dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
7 Zij zeiden tot hem: Waarom
[19:7] Deut 24:1. Jer 3:1.
heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.

(Ik heb geciteerd uit de SV omdat daar zo handig de tekstverwijzing wordt gegeven en kun je die teksten nakijken)

Dat er in Gods koninkrijk geen huwelijken worden gesloten, heeft toch niet te maken met het feit dat een huwelijk een bescherming is in een zondige wereld, maar dat we ongeslachtelijk zullen zijn. Het huwelijk en het man en vrouw zijn hoort bij deze schepping:

Mat 22,30
Immers, in de opstanding huwen zij niet en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemel.

Het gegeven op deze eerste pagina dat Adam een metgezel kreeg (mannin) wordt zo uitgelegd dat het er niet om ging dat het geslachtelijk gezien een ander persoon was dan de man (waaruit de mannin genomen was).

Hierdoor geeft men eigenlijk aan dat het er niet om gaat dat de man en vrouw bij elkaar horen, maar dat twee mensen bij elkaar horen en dat dit ook een homofiele relatie zou kunnen zijn.
Is dat een juiste conclusie van mij over dit gedeelte?
« Laatst bewerkt op: april 08, 2006, 09:32:31 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: april 08, 2006, 10:05:35 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 april 2006 om 22:57:
Het gegeven op deze eerste pagina dat Adam een metgezel kreeg (mannin) wordt zo uitgelegd dat het er niet om ging dat het geslachtelijk gezien een ander persoon was dan de man (waaruit de mannin genomen was).

Hierdoor geeft men eigenlijk aan dat het er niet om gaat dat de man en vrouw bij elkaar horen, maar dat twee mensen bij elkaar horen en dat dit ook een homofiele relatie zou kunnen zijn.
Is dat een juiste conclusie van mij over dit gedeelte?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat dat er mee bedoelt wordt. Ik vermoed dat men bedoelt dat het geslachtelijk onderscheid niet alleen van de buitenkant moet worden beoordeelt. Om het wat extremer te stellen, je hebt ook mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren (transseksuelen) die zijn dan van buiten b.v. man, maar van binnen vrouw. Misschien dat zoiets in mindere mate ook bij homofielen het geval is. Daar zie je ook vaak het verschijnsel dat de één het vrouwtje is en de ander het mannetje.

Maar goed, dit zijn geen stellige stellingen, slechts vermoedens.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: april 08, 2006, 06:29:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 april 2006 om 10:05:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat dat er mee bedoelt wordt. Ik vermoed dat men bedoelt dat het geslachtelijk onderscheid niet alleen van de buitenkant moet worden beoordeelt. Om het wat extremer te stellen, je hebt ook mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren (transseksuelen) die zijn dan van buiten b.v. man, maar van binnen vrouw. Misschien dat zoiets in mindere mate ook bij homofielen het geval is. Daar zie je ook vaak het verschijnsel dat de één het vrouwtje is en de ander het mannetje.

Maar goed, dit zijn geen stellige stellingen, slechts vermoedens.

Het is wel enigszins duidelijk dat het dus niet speciaal om het geslacht man en vrouw gaat bij die tekst uit Genesis, maar dat het ook anders zou kunnen zijn; jij geeft aan een man (en dat kan natuurlijk ook een vrouw zijn) die andere gevoelens heeft dan een man/vrouw normalitair heeft, en ik benoemde het wat rigoreuzer: het zijn twee mensen die geschapen zijn en het geslacht is niet het issue. (Volgens die site dan :) )
Als dit de redenatie is, dan kan hiermee de homofiele relatie heel makkelijk een plek worden gegeven: een homofiel is zo geschapen o.i.d. Het gaat om twee mensen die één willen zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: april 08, 2006, 07:13:33 pm »
Nog even een kleine aanvulling:

quote:

De seksuele aantrekkingskracht tussen beiden wordt direct duidelijk in vs. 24. Adam heeft nu iemand met wie hij zijn seksualiteit kan delen.
In Genesis 2 staat nergens iets over voortplanting, de seksuele interactie is hier als een geschenk van God, bedoeld om met elkaar van te genieten. De tekst te betrekken op het huwelijk lijkt ons niet theologisch verantwoord. Het gaat hier niet over een wettelijk gebruik, maar over een natuurlijke drang. Er is geen sprake van een menselijke instelling, een sacrament of een ambtelijke verbintenis, maar van een natuurlijke aantrekkingskracht, die leidt tot een verbintenis.

Hiervan zei ik in een vorige post dat het m.i. wel over het huwelijk gaat.
Maar er is nog wel wat meer van te zeggen.

Er wordt hier het accent gelegd op het van elkaar genieten en de natuurlijke drang volgen. Waarom moet hierbij worden aangegeven dat dit niet het huwelijk is? Omdat het huwelijk volgens de bijbel een verbintenis is tussen man en vrouw?
Het is niet het huwelijk, maar Adam volgt zijn natuurlijke drang en er wordt niets genoemd over voortplanting.
Dat het hier gaat om het één zijn en van elkaar genieten en het niet over de voortplanting gaat, is op zich correct en mijn uitleg hierbij is dan ook dat een huwelijk dat kinderloos is een volwaardig huwelijk is.
Maar deze site noemt dit: er staat nergens iets over voortplanting, de seksuele interactie is hier als een geschenk van God, bedoeld om met elkaar van te genieten met als achtergrond dat ieder zijn natuurlijke drang mag volgen - ook als dit een drang is naar sexuele omgang met hetzelfde geslacht waardoor je sowieso voortplanting uitsluit. Want volgens deze site gaat het hier in het geheel niet om sexuele verschillen maar om de drang één te zijn met een ander die bijna hetzelfde is als jij bent:

quote:

De tekst beklemtoont nergens dat dit nieuwe schepsel anders is, eerder wordt de eenheid benadrukt. Het gaat hier dan ook níet over geslachtelijke verschillen, of dat Adam en Eva zich bewúst zijn van hun onderlinge verschil. Ze lijken zelfs zoveel op elkaar dat ze niet eens beschaamd zijn dat naakt zijn.

Wat ik dan wel vreemd vind is waarom er staat dat het nieuw ontstane wezen 'vrouw' is?
Op een of andere manier mag het blijkbaar geen vrouw zijn die ook de gevoelens van een vrouw heeft en op de man gericht is hierin:

quote:

Taalkundig is de vertaling “vrouw” (NBG, 1952) misschien beter dan “manninne” (SV, 1637), maar dit schept wel een contrast tussen het geslacht van mens (man, vgl. het Engels) en vrouw, terwijl dit verschil van oorsprong niet doordringt in deze tekst. De Hebreeuwse grondtekst vermijdt juist het sterke o­nderscheid en de klem op het anders-zijn, door te spreken van ish (man) en isha (manninne: iets zoals de man), vrij vertaald: de mens en een ander mens.

Dat is hier toch wel heel duidelijk: twee mensen met de gevoelens die ze hebben - of dat nu man en vrouw is of op een andere manier dat doet niet ter zake.

Dit alles laat mij tot de conclusie komen dat een homofiele relatie wordt gezien als ook door God geschapen.
Ik ben van mening dat vóór de zondeval er geen homofiele relatie zou kunnen bestaan omdat dit nu juist een gevolg is van de zondeval in het algemeen.
Daarom kan ik niet meegaan met deze uitleg.
Verder kregen de eerste twee mensen wel samen kinderen. Wat dat betreft lijkt het me duidelijk dat het een 'normale' man en een 'normale' vrouw waren.
En verder: als je puur lichamelijk kijkt naar man en vrouw, zijn ze voor elkaar geschapen.
Vreemd dat God het ook wel OK zou vinden als we hier heel anders mee omgaan.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2006, 08:08:29 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: april 10, 2006, 11:47:35 pm »

quote:

aerandir schreef op 10 april 2006 om 22:51:
Het Christelijke geloof mensen blijft discrimineren door seksuele geaardheid terwijl homoseksuelen of lesbienes net zulke christen kunnen zijn als ieder ander mens ,
Onzin, sowieso denken Christenen hier nogal verschillend over, maar wat belangrijker is, men discrimineert niemand, maar als je bij een bepaald kerkgenootschap wil horen, dan zal je hun visie moeten onderschrijven, heel normaal lijkt me.

quote:

het zijn toch allemaal gogs kinderen?????
Kinderen van Gog? :P

quote:

heb toch respect voor je naasten????
Behalve de onbeschofte post van Calvinist heb ik geen onbehoorlijke reactie gezien in dit topic hoor.

quote:

De kerken lopen leeg ,misschien eens tijd om wat meer mee te gaan met de tijd en wat er NU leeft in de maatschappij!
Een kerk is geen modehuis, en dat is maar goed ook.

quote:

Homoseksualiteit is GEEN ziekte dus je kan er ook niet van genezen! je bent gewoon zo geboren klaar niets mis mee kan je heel oud mee worden !
Maar hoe je het wendt of keert, het is wel een afwijking, en eigenlijk weten we nog helemaal niet zo goed wat het nu eigenlijk wél is.

quote:

Wanneer accepteerd het Christendom nou eens de verschillen van religies ,mens zijn etc...
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de de vrije westerse maatschappij zijn oorsprong vind in het Christendom.

quote:

Waarom moeten de natuur religies weg en christelijk worden????
Dat moest niet, dat wilde men indertijd, en in de derde wereld zie dat verschijnsel nog steeds, het is slechts hier in het verwende Westen dat men het Christendom weer inwisselt voor het heidendom, met alle gevolgen van dien.

quote:

Waarom mag een mens niet gewoon zijn en zelf kiezen (mens heeft toch keuze vrijheid van God zelf gekregen???) wie die is of wil zijn!!
Ja hoor, dat mag, niemand is verplicht om te kiezen voor God, maar alles heeft z'n consequenties.

quote:

Misschien dan lopen de kerken weer vol want de mensen blijven heus zoeken naar een "houvast" kijk maar naar de opkomst van de "oude Religie" steeds meer mensen gaan voor de heidense geloofsovertuigingen omdat die de mens in de waarde laat!
Dat moeten ze dan vooral doen, de PKN heeft toegegeven aan dit soort dingen, en je ziet nu het resultaat, de echte Christenen vluchten de kerk uit en de overgebleven aanbidders van 'Het Licht' o.i.d. die zijn lang niet zo gemotiveerd om die kerk op de been te houden. Maar de revival van het Heidendom zal niet zo lang duren schat ik héél voorzichtig in, ik geef het nog zo'n 6 tot 14 jaar.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: april 10, 2006, 11:49:12 pm »
@ P&A
Dank je wel voor je inzichten :) , maar hoe zit het dan b.v. met transsexuelen?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2006, 11:51:27 pm door Laodicea »

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: april 11, 2006, 01:06:33 am »
Ik ben zelf heiden , opgevoed en aanhanger van de oude religie mijn familie is al generaties lang zo en heeft altijd al (zeker vroeger) een moeilijke positie in de vooral christelijke maatschappij gehad.

Ik ben opgevoed met Respect voor iedereen en alle religies  leer van de verschillen en veroordeel nooit!

Ben zelf homoseksueel en heb veel Christelijke vrienden en kennissen in mijn omgeving wij praten veel over ons manier van denken/handelen en geloven zonder te veroordelen we respecteren elkaar gewoon omdat we elkaar aardige mnesen vinden en het fijn hebben met elkaar!! we lachen,huilen en mijn part dansen met elkaar relegie staat daar los van dat is iets van je zelf ,dat is jouw pad die je op een zo goed mogelijke manier bewandeld , maar betekent dat dat je mesen die anders denken niet mee om moet gaan of dat die niet deugen of zo???????

Met vriendelijke groet ;-) d:)b

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: april 11, 2006, 08:45:39 am »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 00:46:
Transeksuelen zijn MENSEN die in een verkeerd lichaam worden geboren.
Het is wetenschappelijk bewezen dat er in de hersenen iets anders is als bij hetero's of ook bijv bij homo's

Het zijn Mensen net als U en ik alleen met een klein foutje van de natuur ( of god??)
RESPECT is het toverwoord

Respect voor alle levende wezens waarom kijken naar afkomst /seksuele voorkeur/huidskleur/geloofsovertuiging.... iemand is aardig of niet 't klikt of klikt niet !

Praten over geloof altijd interessant maar laat de mensen toch in hun waarde ik geloof dat transeksuelen het al moeilijk genoeg hebben zondar dat ze "aangevallen"worden door christenen of wie dan ook.

Respecteer de mensen om wie ze zijn en luister naar hun verhaal!

volgends jullie geloofsovertuiging is ook DIE persoon een kind van God
en moet je respect hebben voor je naasten!

leven en laten leven dan wordt het een stuk mmoier op deze aarde ....

Eerst zeg je dat je respect moet hebben en dan mag je iemand ook niet aardig vinden?
Het is juist dat er respect is voor de ander, zoals ons dat vanuit het geloof geleerd wordt.
Maar geen respect voor de zonde. Dat mogen we nooit hebben.
Leven en laten leven heeft al veel ellende op de wereld veroorzaakt.
Denk b.v. maar aan aids.
Ik denk niet dat het de manier is van respectvol met elkaar omgaan.
Dan laat je een ander gewoon in de ellende zitten. Ja ik heb respect voor je en verder zoek je het maar uit, je leefd maar zoals je leven wilt, maakt allemaal niet uit. Peace!

We hebben nu eenmaal allemaal te maken met wetten en regels. Ongeacht of je vanuit een religie komen of vanuit de regering of noem maar op. Ieder heeft bepaalde regels waaraan anderen zich hebben te houden. Op school, werk, buiten, vereniging..enz. enz.
En die regels zijn er om respectvol met elkaar om te gaan en om de omgang ook zo goed mogelijk te laten verlopen. En dat zijn geen regels van: je ziet maar wat je doet als je het maar gezellig hebt.

Zo is het ook met het Christendom. We hebben als regel de wet. Zoals Christus die ons heeft geleerd. En inderdaad staat daar:  Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
En juist vanuit die liefde tot God en de naaste wil je dat ook die naaste leefd zoals God van vraagt.

Daarmee zeggen we niets over het feit dat er een homoseksuele geaardheid is, daarmee veroordelen we niet dat iemand homoseksueel is. Maar die ander is waarschijnlijk nog zoveel meer. En die homoseksueel kan geen seksuele relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht, zo is het als God het leerd vanuit de Bijbel.
We zeggen dan niet dat dat makkelijk is, en we laten de ander ook niet leven zoals die wil.
In onze naaste liefde moeten we naast die ander gaan staan en die ander accepteren zoals die is. Met zijn geaardheid. Net zoals de ander mij moet accepteren met mijn geaardheid.
En zo hebben we allemaal onze strijd te leveren tegen de zonde. De homoseksueel, maar ik evengoed.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: april 11, 2006, 10:04:24 am »

quote:

joepie schreef op 11 april 2006 om 08:45:
We hebben nu eenmaal allemaal te maken met wetten en regels. Ongeacht of je vanuit een religie komen of vanuit de regering of noem maar op. Ieder heeft bepaalde regels waaraan anderen zich hebben te houden. Op school, werk, buiten, vereniging..enz. enz.
En die regels zijn er om respectvol met elkaar om te gaan en om de omgang ook zo goed mogelijk te laten verlopen. En dat zijn geen regels van: je ziet maar wat je doet als je het maar gezellig hebt.
Jawel, zo zijn de regels grofweg wel, en dat is maar goed ook. Regels, maar vooral ook de mate waarin mensen geneigd zijn om zich te conformeren aan regels (en dat laatste is niet onbelangrijk), heeft alles te maken met mensen zoveel mogelijk de vrijheid geven om te laten doen wat ze willen. Regels dienen er voornamelijk op gericht te zijn om de relatie tussen mensen onderling te regelen.

quote:

...
En die homoseksueel kan geen seksuele relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht, zo is het als God het leerd vanuit de Bijbel.
......
En zo hebben we allemaal onze strijd te leveren tegen de zonde. De homoseksueel, maar ik evengoed.
Het is maar net wat je verstaat onder 'strijd'. Als je op de kansel wil blijven roepen dat het een zonde is, dan moet je dat vooral doen. Als je mensen van hetzelfde geslacht in het privedomein van hun eigen huis wil verbieden om sex met elkaar te hebben, dan zul je het nog wel merken. En ik bedoel daarmee: Al je mensen hun overtuiging en geaardheid niet kunt accepteren, dan moet je ook niet verbaasd staan als ze jou niet respecterten. Dus wat wil je: je eigen wet handhaven en tegelijkertijd een vijandige sfeer creeren, of in harmonie met elkaar leven?

PS: Het gaat me er niet om of je het al dan niet MAG verbieden. Dat mag natuurlijk als je meerheidheid van stemmen hebt. Het gaat me erom wat voor maatschappelijk klimaat je wenst.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 10:05:58 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: april 11, 2006, 10:49:15 am »

quote:

Koerok schreef op 11 april 2006 om 10:04:
[...]

[...]
Het is maar net wat je verstaat onder 'strijd'. Als je op de kansel wil blijven roepen dat het een zonde is, dan moet je dat vooral doen. Als je mensen van hetzelfde geslacht in het privedomein van hun eigen huis wil verbieden om sex met elkaar te hebben, dan zul je het nog wel merken. En ik bedoel daarmee: Al je mensen hun overtuiging en geaardheid niet kunt accepteren, dan moet je ook niet verbaasd staan als ze jou niet respecterten. Dus wat wil je: je eigen wet handhaven en tegelijkertijd een vijandige sfeer creeren, of in harmonie met elkaar leven?

PS: Het gaat me er niet om of je het al dan niet MAG verbieden. Dat mag natuurlijk als je meerheidheid van stemmen hebt. Het gaat me erom wat voor maatschappelijk klimaat je wenst.

Als mensen niet kunnen accepteren dat God hun de regels geeft hoe met elkaar te leven , en daarna niet willen leven dan is dat inderdaad hun zaak. Maar dan moeten ze geen lid zijn van een kerkgemeenschap die de regels van God wel wil naleven.
Want dat houd dan in dat ze op hun gedrag (ook binnenshuis) aangesproken kunnen worden door hun naaste.
En dat geld dus gewoon voor iedereen. Voor hetero en voor homo leden.
Dat heeft niets te maken met anderen niet accepteren. Daarbij vind ik accpeteren en respecteren twee hele verschillende zaken die hier door elkaar gehaald worden.

En het mogen verbieden heeft dus niets te maken met meerderheid van stemmen.
Wat dat betrefd zijn we niet democratisch maar geheel onderworpen aan Gods wet.
Ook niet wat het maatschappelijk klimaat wenst. Die wenst zoveel wat in strijd is met Gods geboden dat we ons daar zeker niet naar moeten richten.

Wat ik versta onder strijd. Dat is dat je als homofiel de strijd hebt te voeren tegen je seksuele aantrekkingskracht naar iemand van hetzelfde geslacht. Dat je dus altijd alleen zult blijven. Geen relatie zult kunnen hebben. Geen kinderen zult kunnen krijgen.
En dat kan en zal best een enorme strijd zijn. Zeker in een maatschappij die je voorhoud dat alles mag en alles kan. Als je maar lief bent voor elkaar.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: april 11, 2006, 11:59:22 am »

quote:

joepie schreef op 11 april 2006 om 08:45:
[...]

Eerst zeg je dat je respect moet hebben en dan mag je iemand ook niet aardig vinden?
Het is juist dat er respect is voor de ander, zoals ons dat vanuit het geloof geleerd wordt.
Maar geen respect voor de zonde. Dat mogen we nooit hebben.
Leven en laten leven heeft al veel ellende op de wereld veroorzaakt.
Denk b.v. maar aan aids.
Ik denk niet dat het de manier is van respectvol met elkaar omgaan.
Dan laat je een ander gewoon in de ellende zitten. Ja ik heb respect voor je en verder zoek je het maar uit, je leefd maar zoals je leven wilt, maakt allemaal niet uit. Peace!

Zo is het ook met het Christendom. We hebben als regel de wet. Zoals Christus die ons heeft geleerd. En inderdaad staat daar:  Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
En juist vanuit die liefde tot God en de naaste wil je dat ook die naaste leefd zoals God van vraagt.

Daarmee zeggen we niets over het feit dat er een homoseksuele geaardheid is, daarmee veroordelen we niet dat iemand homoseksueel is. Maar die ander is waarschijnlijk nog zoveel meer. En die homoseksueel kan geen seksuele relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht, zo is het als God het leerd vanuit de Bijbel.
We zeggen dan niet dat dat makkelijk is, en we laten de ander ook niet leven zoals die wil.
In onze naaste liefde moeten we naast die ander gaan staan en die ander accepteren zoals die is. Met zijn geaardheid. Net zoals de ander mij moet accepteren met mijn geaardheid.

Hoi Joepie (leuke naam by the way  :) )

Als twee mannen elkaar lief hebben kan ik echt niet inzien wat God daar fout aan vind.
*Als je praat over AIDS denk ik niet dat dat komt door het "leven en laten leven sydroom"om  het maar zo te noemen..... ook het geloof heeft daar een sterke hand in gehad om maar een voorbeeld te noemen dat Het Christendom nog steeds condooms verbied in Afrika tewrijl dat halve continent door gaat aan deze vreselijke ziekte!

Wie zonder Zonde leeft werpe de eerste steen !!! geen mens leeft zonder zonde!! je doet je best om je leven op een zo goed en eerlijk mogenlijke manier te leven zodat je je naaste recht in de ogen kan kijken zonder schaamte of wat dan ook!

Leven en laten leven betakent echt niet dat je een ander in de elende laat zitten het beteken respect hebben voor een ander! als iemand in de elende zit dat help je die persoon waar je kan! ongeacht afkomst, religie, huidskleur maar gewoon opmdat het een mens is...een mede mens

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: april 11, 2006, 12:43:21 pm »
Ik denk dat je niet echt inhoudelijk antwoord geeft, maar wat losse flodders neerzet.
De oorzaak is wel degelijk: leven en laten leven.
Dus iedereen mag met iedereen naar bed.
Terwijl God daarvoor juist de bescherming van het huwelijk heeft gegeven.
Dus niet de schuld bij het Christendom leggen die z.g.n gebruik van condooms verbied, maar bij de werkelijke oorzaak.
Daarbij wil wat de Paus zegt nog niet zeggen dat daarmee het Christendom is aangeduid.
De Paus is niet "het Christendom'".
Daarbij zegt de Paus zoveel wat niet opgevolgt wordt dus waarom zouden ze wel naar hem luisteren in dit geval?

Verder ben ik duidelijk geweest.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: april 11, 2006, 12:51:12 pm »
Aerandir,

Het zou liefdeloos zijn als je Gods boodschap opzij zet en de ander laat aanmodderen. Natuurlijk mag je iemand in nood niets onthouden. Maar denk je echt dat het beschikbaar stellen van condooms aids zal voorkomen? Ik zal je uit de droom helpen. In ons land waar alles kan en mag en condooms overal verkrijgbaar zijn..stijgen de sexuele overdraagbare aandoeningen nog altijd in aantal. Dat heb ik niet alleen van nieuwsberichten. Ik voer de testen op o.a. HIV, syffillus en chlamydia zelf uit als medisch analist. Ik zie de positieve uitslagen in aantal toenemen.
SOA's zijn geen simpel probleem van de juiste voorbehoedsmiddelen zoals de media je proberen te laten geloven. Het is een probleem van trouw en vertrouwen.

Terug naar de homoseksuele praxis. Ik ben ervan overtuigd dat het Gods bedoeling is dat de seksuele relatie binnen de man-vrouw verhouding blijft. Dat is een moeilijke boodschap voor de homofiele broeders en zusters. Maar het is geen veroordeling. We leven in een gebroken wereld waar iedereen zijn relatie met God moet vinden. Iemand kan in zonde vallen en degene blijft toch welkom  in de kerk. Ja, als de kerk mijn standpunt onderschrijft (zoals de gkv doet) dan mag degene niet meer aan het avondmaal. Maar dat mag ik ook niet als ik in zonde leef. Echter...men blijft welkom. Het contact wordt niet verbroken en de band (in liefde en respect) blijft. Vergeving is er altijd maar zoek dan wel naar God en zijn liefde.

Ik proef uit jouw reacties iets van pijn. Mogelijk verkeerd behandeld in een kerk? Je zult in dat geval geen uitzondering zijn helaas. Het is niet altijd makkelijk om liefde te blijven betonen in een tucht procedure. Het voelt al snel voor de homochristen (wat een woord) als afwijziging. Maar dat is het niet. Ik vind het ook jammer dat in deze hele discussie de nadruk zo wordt gelegd op wat niet mag. Praat liever met elkaar over datgene waartoe God ons wel de ruimte geeft.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: april 11, 2006, 12:58:46 pm »
Volgens mij ontstaat er verwarring doordat aerandir als context heeft: wat vinden christenen van homosexualiteit (en hoe gaan ze om met homosexuelen in de samenleving); joepie versmalt de context tot: wat vinden christenen van homosexualiteit onder christenen en hoe gaan ze met hén om?

Binnen de kerk hebben we Jezus als Heer, en daarom gelden Zijn wetten er.
Buiten de kerk gelden die wetten (helaas) niet, men wordt niet gestraft als ze díe wetten overtreden. Christenen geloven dat de wetten van God goed zijn voor de mens, omdat Hij de Schepper is. De wetten zijn een soort 'gebruiksaanwijzing': als je die opvolgt, is het leven goed.

Het heeft het geen zin om tegen een niet-gelovige homosexueel te zeggen: "jij bent verkeerd bezig omdat God dat verboden heeft." Ten eerste zal hij het geen argument vinden ('God? welke, die van jou? ja dat kan wel zijn, maar dat is slechts een verzinsel'), en ten tweede zal hij het aanmatigend vinden ('bemoei je met je eigen zaken'), en ten derde zal hij zich volledig geminacht voelen ('dus ik ben een slecht mens').

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: april 11, 2006, 01:20:26 pm »
En?????

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: april 11, 2006, 01:27:09 pm »
het lijkt me handig de discussie duidelijk te houden. Vandaar dat ik dit verschil in context even expliciet maak. Om (verdere) verwarring te voorkomen dus.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: april 11, 2006, 02:32:18 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 11:59:
[...]
..... ook het geloof heeft daar een sterke hand in gehad om maar een voorbeeld te noemen dat Het Christendom nog steeds condooms verbied in Afrika tewrijl dat halve continent door gaat aan deze vreselijke ziekte!

Als de kerk zich bemoeit met wat niet-christenen doen en of die condooms willen gebruiken, dan is dat m.i. niet juist. Maar waarom mag de kerk niet 'voorschrijven' aan haar eigen leden, wat ze wel of niet moeten doen? Als iemand het er niet mee eens is, kan ie toch gewoon opstappen? Het zou pas dwaas zijn, als de kerk zei: "het moet zus of zo", en dat dan de leden zeggen: "ja, officieel wel, maar ik doe het lekker compleet anders", en dan toch lid blijven.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: april 11, 2006, 03:30:21 pm »

quote:

joepie schreef op 11 april 2006 om 10:49:
Als mensen niet kunnen accepteren dat God hun de regels geeft hoe met elkaar te leven , en daarna niet willen leven dan is dat inderdaad hun zaak. Maar dan moeten ze geen lid zijn van een kerkgemeenschap die de regels van God wel wil naleven.
Uiteraard. Als je lid wordt van een club dan moet je je aan de statuten houden.

quote:

En het mogen verbieden heeft dus niets te maken met meerderheid van stemmen.
Wat dat betrefd zijn we niet democratisch maar geheel onderworpen aan Gods wet.
Ook niet wat het maatschappelijk klimaat wenst. Die wenst zoveel wat in strijd is met Gods geboden dat we ons daar zeker niet naar moeten richten.
Helemaal mee eens hoor, maar daarom vroeg ik ook wat ik moet verstaan onder 'strijd'. Gat het om homo's binnen een kerkgemeenschap of om homo's on het algemeen.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 03:39:49 pm door Koerok »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: april 11, 2006, 03:38:40 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 14:32:
Als de kerk zich bemoeit met wat niet-christenen doen en of die condooms willen gebruiken, dan is dat m.i. niet juist. Maar waarom mag de kerk niet 'voorschrijven' aan haar eigen leden, wat ze wel of niet moeten doen? Als iemand het er niet mee eens is, kan ie toch gewoon opstappen? Het zou pas dwaas zijn, als de kerk zei: "het moet zus of zo", en dat dan de leden zeggen: "ja, officieel wel, maar ik doe het lekker compleet anders", en dan toch lid blijven.
Simonis zei eens een keer dat hij niet snapt waarom mensen zich wel zouden houden aan de regel dat je geen condooms mag gebruiken, maar niet aan de regel dat sex buiten het huwelijk niet mag. Je kunt opvoeren dat de eerste regel iets aanlokkelijks heeft (ja mannen, wees eerlijk), maar verder ben ik het roerend met Simonis eens. Moeilijk doen over dat condoomverbod is mijns inziens hypocriet en vooral makkelijk scoren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: april 11, 2006, 03:50:20 pm »
Wie doet er moeilijk over het condoomverbod?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: april 11, 2006, 03:51:42 pm »

quote:

E-line schreef op 11 april 2006 om 12:58:
Volgens mij ontstaat er verwarring doordat aerandir als context heeft: wat vinden christenen van homosexualiteit (en hoe gaan ze om met homosexuelen in de samenleving); joepie versmalt de context tot: wat vinden christenen van homosexualiteit onder christenen en hoe gaan ze met hén om?

.

Dat is op een kerkelijke site toch ook de bedoeling? En als het geen kerkelijke site was evenzo.
Vertellen hoe God wil dat mensen leven. Dat het niet een ik wil is maar wat wilt U dat is doe? Er moet toch zeker naar de wereld een getuigenis van ons uitgaan.
Dus naar mijn idee versmal ik niet de context maar geef ik precies antwoord op de vraag die er leefd.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: april 11, 2006, 03:57:50 pm »

quote:

Koerok schreef op 11 april 2006 om 15:30:
[...]
Uiteraard. Als je lid wordt van een club dan moet je je aan de statuten houden.

[...]
Helemaal mee eens hoor, maar daarom vroeg ik ook wat ik moet verstaan onder 'strijd'. Gat het om homo's binnen een kerkgemeenschap of om homo's on het algemeen.

Voor mij geld dat voor alle homo's. Want iedereen hoort naar Gods wetten te leven.
Ongeacht of je al dan niet lid bent van een kerk.
Je kunt niet zeggen dat zonde , zonde noemen bij de kerkmuur ophoud.
Als je door te stelen een dief ben ben je dat zowel binnen als buiten de kerk.
Als je abortus pleegt zondig je tegen het gebod: Gij zult niet doodslaan. Zowel binnen als buiten de kerk.
Zo zie ik dat ook met alle andere zonde.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: april 11, 2006, 05:09:30 pm »

quote:

joepie schreef op 11 april 2006 om 15:57:
[...]

Voor mij geld dat voor alle homo's. Want iedereen hoort naar Gods wetten te leven.
Als je abortus pleegt zondig je tegen het gebod: Gij zult niet doodslaan. Zowel binnen als buiten de kerk.

Staat ook in de bijbel dat de stoel waarin een vrouw zit/gezeten heeft onrein is !
dat je daar niet in mag zitten!

En zit je wel eens op de stoel waar een vrouw op heeft gezeten???????

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: april 11, 2006, 05:40:36 pm »
edit: off-topic

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 17:09:
[...]

Staat ook in de bijbel dat de stoel waarin een vrouw zit/gezeten heeft onrein is !
dat je daar niet in mag zitten!

En zit je wel eens op de stoel waar een vrouw op heeft gezeten???????
Beetje beter lezen joh! Gaat over een vrouw die ongesteld is :)
Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein.
leviticus 15:19-23

edit:/off-topic
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 05:41:38 pm door MaVee »
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: april 11, 2006, 05:42:30 pm »

quote:

Koerok schreef op 11 april 2006 om 15:38:
[...]
Simonis zei eens een keer dat hij niet snapt waarom mensen zich wel zouden houden aan de regel dat je geen condooms mag gebruiken, maar niet aan de regel dat sex buiten het huwelijk niet mag. Je kunt opvoeren dat de eerste regel iets aanlokkelijks heeft (ja mannen, wees eerlijk), maar verder ben ik het roerend met Simonis eens. Moeilijk doen over dat condoomverbod is mijns inziens hypocriet en vooral makkelijk scoren.

helemaal mee eens als de mensen monogaam zijn heeft AIDS minder kans .
Maar het uitdelen van condooms heeft ook bewezen te helpen en dat er in Nederland nu weer een stijging is komt doordat de medicijnen het kunnen terug dringen naar undetectable dus gaan mensen er te makkelijk opver denken!!

Wil niet zeggen dat je dan maar moet zeggen dat condoom gebruik niet geholpen heeft!!

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: april 11, 2006, 05:45:17 pm »

quote:

MaVee schreef op 11 april 2006 om 17:40:
edit: off-topic
[...]

Beetje beter lezen joh! Gaat over een vrouw die ongesteld is :)
Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein.
leviticus 15:19-23

edit:/off-topic

Ik kan erg goed lezen!!!! Dus wilde jij zeggen dat die koek nu nog op gaat????
Als nu een vrouw ongesteld is ,kan een man dan nog niet op die stoel zitten????????????

Er zijn toch hele goeie middelen zoals tampons /maandverband zodat die vrouw niet door lekt DUS de stoel niet ONREIN wordt!!!

De bijbel; is geschreven in hele ander tijdperk en dus ook met andere gewoonten en middelen van bestaan!!!!

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: april 11, 2006, 05:49:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 14:32:

[...]

Omdat de Kerk het niet voorschrijft maar oplegt dat dat het enigste goede is voor een Christen!!!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: april 11, 2006, 05:51:41 pm »

quote:

joepie schreef op 11 april 2006 om 15:57:
[...]

En als je als heiden de Sabbath/zondag niet houdt? Kun je een niet-christen verplichten om de zondag rust te houden? We mogen ook als christen geen engelen vereren, we moeten God dienen, we mogen Jezus niet verloochenen, etc. En uiteraard zou dat voor alle mensen moeten gelden (omdat alle mensen oprecht zouden moeten geloven).

En dat kun je ook zeker buiten de kerkmuren benoemen. Een actie is goed of fout, en dat blijft ook buiten de grenzen van het christendom.

Maar dat betekent m.i. nog niet dat je als christen de autoriteit hebt om het anderen te verbieden of op te leggen. Iedereen zou Jezus moeten aanbidden, maar dat kunnen mensen niet afdwingen. En evenzo kun je mensen geen dingen afdwingen die volgen uit het geloven in Jezus.

Wat je wel als meerderheid kunt afdwingen is wetten die mensen beschermen tegen elkaar. De overheid heeft immers het zwaard om mensen die goed doen te belonen en die slecht doen te beschermen. Dat zei Paulus, terwijl de romeinse overheid echt niet bezig was met regels m.b.t. verbieden van homosexualiteit (in tegendeel!), dus ik vraag me af of dat ook onder het mandaat van een overheid valt.

MaVee

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: april 11, 2006, 05:54:16 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 17:45:
[...]

Ik kan erg goed lezen!!!! Dus wilde jij zeggen dat die koek nu nog op gaat????
Als nu een vrouw ongesteld is ,kan een man dan nog niet op die stoel zitten????????????

Er zijn toch hele goeie middelen zoals tampons /maandverband zodat die vrouw niet door lekt DUS de stoel niet ONREIN wordt!!!

De bijbel; is geschreven in hele ander tijdperk en dus ook met andere gewoonten en middelen van bestaan!!!!

Even voor de goede orde: ik zeg niet dat deze wet voor ons nog geldt...
Dit valt onder de joodse reinheidswetten en als zodanig hoeven christenen zich daar niet aan te houden.
Maarre, waarom reageer je zo agressief 8)7
Ik heb in een andere post van je gelezen dat je respect hebt voor alle mensen en alle religies...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
het is alleen wat dooier

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: april 11, 2006, 05:54:31 pm »

quote:

aerandir schreef op 11 april 2006 om 17:49:
[...]

Omdat de Kerk het niet voorschrijft maar oplegt dat dat het enigste goede is voor een Christen!!!

en? Dat bedoel ik ook met 'voorschrijven'. Overigens is 'de kerk' niet een instituut, maar dat zijn de christenen zelf. De groep bepaalt aan de hand van de bijbel, of iets wel of niet bijbels is (en dus wel of niet mag). Als iemand daar een probleem mee heeft, moet ie ofwel serieus kijken naar zijn eigen gedrag (omdat het kennelijk niet bijbels is) of hij moet uit die kerk stappen, omdat hij van mening is dat het oordeel van die kerk over wat bijbels is, niet juist is.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: april 11, 2006, 06:07:04 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 april 2006 om 17:54:

[...]

en? Dat bedoel ik ook met 'voorschrijven'. Overigens is 'de kerk' niet een instituut, maar dat zijn de christenen zelf. De groep bepaalt aan de hand van de bijbel, of iets wel of niet bijbels is (en dus wel of niet mag). Als iemand daar een probleem mee heeft, moet ie ofwel serieus kijken naar zijn eigen gedrag (omdat het kennelijk niet bijbels is) of hij moet uit die kerk stappen, omdat hij van mening is dat het oordeel van die kerk over wat bijbels is, niet juist is.

Helemaal mee eens dus moet die persoon uit de kerk stappen en zijn  eigen pad gaan volgen !

is dat slecht????
Volgens jullie geloofsovertuiging misschien wel zoals andere misschien jullie manier van leven veroordelen....

Daarom zeg ik steeds misschien zou het leuker/beter/mooier worden als we elkaar niet veroordelen maar op een vriendelijke manier omgaan met deze verschillen
 O-)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: april 11, 2006, 06:38:11 pm »
Volgens mij denk je een stap te snel, aerandir. Christenen geloven in God, een God die het goede met de mensen voor heeft en die het goede is. God zegt tegen mensen: dit moet je doen, dit moet je laten, maar vooral moet je Mij liefhebben en je naaste liefhebben als jezelf.

Jij maakt in je bovenstaande teksten 3 fouten, naar mijn mening.
1) Jij versmalt het christendom tot iets waarin je dingen moet doen en je dingen moet laten. Dat is onjuist! Het kernwoord is juist: elkaar liefhebben. Als God zegt dat het niet goed is als 2 mensen van het zelfde geslacht een seksuele relatie aangaan, dan denkt een christen niet: Hij zwamt. God is goed, dus Hij zal dat echt wel goed zien. Dan is het logisch dat je anderen (met klem) adviseert om geen seksuele relatie aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht. Maar dat is uit liefde, niet uit betweterigheid!
2) Wat alleen nog belangrijker is, is God liefhebben. Het advies dat boven alles belangrijk is, is dat mensen God moeten leren liefhebben. Dat is belangrijker dan wel of geen homoseksuele relatie hebben. Mijn advies aan jou is daarom: zorg dat je uitzoekt of je Jezus kent. Ga Jezus zoeken, echt zoeken, dan zul je Hem vinden. En dan zul je nog wat beleven! Zoveel liefde en goedheid, daar blijf je niet onbewogen of cynisch onder.
3) Iemand vertellen dat het niet goed is om een homoseksuele relatie te hebben, is iets heel anders dan iemand veroordelen. Het is namelijk helemaal niet de plaats van mensen om de veroordelen! Dat doet God namelijk. Sterker nog: God veroordeelt de mensen die veroordelen. Christen zijn en veroordelen gaat dus niet samen.

Als ik je vertel dat homoseksualiteit fout is, dan zeg ik dat omdat God het nooit zo bedoeld heeft en dat ook duidelijk te kennen geeft. Het gaat tegen God in, en dat lijkt me erg ongezond. Ik zeg dat niet om je te veroordelen: ikzelf ben net zo fout bezig, al maak ik andere fouten.
Maar eigenlijk vind ik dit niet zo belangrijk. Wat ik veel belangrijker vind is dat je Jezus leert kennen zoals ik Hem ken! Dus dat wens ik je van harte toe. Ik respecteer jou (en je fouten incluis), maar dat niet allen: ik (met al mijn fouten) geef om je.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2006, 06:39:33 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: april 11, 2006, 08:00:34 pm »
Ik zeg niet dat wij een ander de wetten van God kunnen opleggen.
Maar waarom zou ik wel mogen zeggen dat iemand niet mag stelen, wat tenslotte ook een wet van God is, maar niet dat hij zich ook behoort te houden aan Gods andere wetten.

Waarom keuren we dan b.v. wel abortus, euthanasiie, diefstal, moord, overspel enz enz af?