quote:
Jezus Christus. En dat lijkt me een redelijk argument om naar Hem te luisteren, ook in zaken van de zedenleer.
quote:
2.Kunnen wij oordelen wat wel of niet zondig is, als blijkt dat de christenkerken zélf vervallen zijn tot dwaalkerken, zoals de 4 paarden uit Openbaring 6 ons
uitleggen. Waardoor Openbarin 14 nodig werd geacht om hen extra te waarschuwen!
Wij kunnen niet oordelen, maar wij kunnen wel lezen. De meesten van ons in ieder geval. En vóór alles kunnen we luisteren naar Jezus Christus, en geloven.
quote:
3. Is het niet beter om ons eigen hart te onderzoeken, waarin wij zowel geestelijk als emotioneel afgedwaald zijn van het oorspronkelijke.
Beter dan wat?
quote:
4. Worden wij allen, die in de Gerechtigheid van Christus zullen sterven én opstaan, niet in één enkel ogenblijk veranderen, juist omdat de zonde door niemand anders dan Gods Geest kan worden uitgebannen.
SOrry, ik snap niet wat hier staat, dus daar heb ik geen antwoord op. Je zegt dat je een vraag hebt, dus als ik even analyseer, is je vraag:
Worden wij allen,
die in de Gerechtigheid van Christus zullen sterven én opstaan, {slaat terug op "wij allen"}
niet in één enkel ogenblijk veranderen,
juist omdat de zonde door niemand anders dan Gods Geest kan worden uitgebannen {versterkt de oorsrponkelijke vraag}
dus je vraag is:
Worden wij allen niet in één enkel ogenblijk veranderenSorry, maar dat is geen Nederlandse zin, en ik kan er ook niets begrijpelijks van maken. Wat bedoel je?
quote:
5. is het daarom dan niet verstandig om ons hart te keren en een ander mens aan te trekken in het voorbeeld van Christus.
Of dat verstandig is of niet, in hoeverre is het antwoord op die vraag relevant voor het topic?
quote:
6. is het dan niet fout en verkeerd van Jezus, dat Hij de overspelige vrouw in plaats van weg te sturen, zonder oordeel, krachtig te veroordelen en de prostitutie (zowel vleselijk als kerkelijk) in te binden, allen te verbannen of te vernietigen?
Ik zal de analyse maar achterwege laten, maar opnieuw is de zin zo niet-kloppend, dat me onduidelijk is wat je wil vragen. Iets is blijkbaar fout en verkeerd van Jezus, maar wat, dat blijft mistig. Maar gelukkig kan toch een antwoord worden gegeven: nee, dat is niet fout en verkeerd van Jezus. Het aardige aan Jezus is namelijk dat Hij, tweede Persoon Gods, zo weinig fout en verkeerd doet en deed, dat je er gevoegelijk van mag uit gaan dat ALS Hij deed wat jij denkt dat Hij deed, dat noch fout, noch verkeerd was.
quote:
7. Als God de Vader een volmaakt schepsel heeft geschapen in de moederschoot, in hoeverre dan heeft het geestelijke leven van de moeder en de generaties daarvoor, de mate van zondigheid bepaald voor het nog te geboreen kind.
Het "Als" wordt gevolgd door iets onbestaands. God de Vader heeft geen enkel volmaakt schepsel geschapen in de moederschoot. God de Zoon immers is geboren,
niet geschapen vóór alle tijden, en is geïncarneerd uit Maria. Adam en Eva, voorzover ze volmaakt waren, zijn wel geschapen, maar niet in de moederschoot. En alle andere mensen zijn wel geschapen in de moederschoot, maar belast door de erfzonde die de wereld teistert sinds de verbanning uit het paradijs, niet volmaakt. Je vraag is daarmee onbeantwoordbaar, aangezien deze voortbouwt op een onjuiste aanname.
quote:
8. Als we dan alle misstanden en zondigheden zouden moeten inperken of inbinden; niet alleen blijven zitten met hetgeen wat we juist willen vermijden, want inbinden of beperken houdt in dat alles bij het oude blijft.
En dat is dan helaas weer een vraag waar ik geen touw aan kan vastknopen, hoe graag ik ook zou willen, ik kan dus geen poging doen te antwoorden.
quote:
9. Als geschreven wetten uitgevoerd moeten worden, hoe dictatoriaal moet de Leoider dan niet zijn, om de geschreven wetten, geestelijk aan de mensen opdringen.
Die is weer helder. Welnu: niet. Het uitvoeren van wetten vereist geen dictatuur (als je die term tenminste politicologisch gebruikt), zoals de menselijke geschiedenis ruimschoots aantoont.
quote:
10. Als "voortplanten" een voorwaarde zou zijn om in Gods goede gunst te komen, hoe zit het dan met al die mannen en vrouwen die geboren zijn, zonder de mogelmijkheid om een kind te kunnen verwekken.
Wederom een "als" die niet klopt. Nergens blijkt uit (ook al beweert TS wellicht van wel) dat voortplanten een voorwaarde zou zijn om in Gods goede gunst te komen. Sterker, nergens blijkt dat sexualiteit slechts moreel geordend is, voorzover ze is gericht op voortplanting.
quote:
Onthoudt dat daar waar geschreven wetten, in de plaats van een Geestelijke komt, de gewoonte naar die regel niet -meer- bestaat. Hoe meer geschreven regels en wetten, des te verder staat de mens van een hemelse Vader af, maar des te meert aanbidt hij zichzelf door andere Afgod, zonder maar enig sprankje verlossing van de zonde.
Inderdaad. Een christen die zichzelf onder wetten plaatst moet oppassen. Maar naast wetten heb je nog zoiets als moreel geordend en moreel ongeordend gedrag. Je hebt leven in overeenstemming met Gods bestemming voor de mens, en in strijd daarmee. Homosexualiteit verbieden lijkt mij persoonlijk dan ook tamelijk onchristelijk. Maar of homosexueel leven erg christelijk is, weet ik ook niet zo zeker.
quote:
Hoe zouden wij ons allemaal voelen, als onze nog steeds geliefde zonden, hoe onschuldig en onzichtbaar voor het menselijke oog, als de media ruime aandacht zou besteden aan die onschuldige niemandalletjes.
Geen idee.
quote:
Hoe veel erger zou het zijn als de Heilige Geest en God de Vader ons zouden oordelen zoals de ("goedbedoelde") starter van dit topic. Beseffen we dan niet dat we de eeuwigehid nooit zouden in kunnen gaan.
Geen idee wat "we" beseffen. Maar dat TS de zaken stelt op een wijze aar vragen bij te stellen zijn, wil niet zeggen dat het tegendeel van wat TS stelt vrij is van vragen.
quote:
Als wij de homosexuele mens, die geboren is met deze ernstige situatie, zouden uitsluiten van Gods voorbeeld van de Liefde die Hij voor ALLE mensen koestert, juist om hen te bevrijden van ALLE zonden, hoe liefdeloos en harteloos zijn wij dan, terwijl wij beweren volgelingen van Christus te zijn. Hoe zouden wij dan ALLE volk, natie en stam dan nog kunnen bereiken met het (Geestelijk-) Evangelie. God is immers Geest.
Nu is het niet erg zuiver om te suggereren dat TS wie dan ook tracht uit te sluiten van Gods voorbeeld van de Liefde die Hij voor ALLE mensen koestert.
quote:
Gelukkig ken ik wel predikanten, die radeloze homosexuele mensen onderricht hebben gegeven en ook gedoopt zijn.
Wie zijn gedoopt? Die radeloze homosexuele mensen? Vóór of na dat onderricht? En wat betekent deze constatering precies?
quote:
Het is nu niet zijzelf, ,maar de Heilige Geest die het hen mogelijk maakt om te groeien in Gods Gerechtigheid en hun zonden af te leren leggen
Gewoon om de zaken
iets duidelijker te krijgen: bedoel je daarmee dat homosexuelen na gedoopt te zijn stoppen homosexueel te zijn? Of bedoel je iets anders, en zo ja, wat dan?