Auteur Topic: euthanasie goed of fout  (gelezen 3855 keer)

bart1984

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Gepost op: juni 08, 2004, 12:08:54 pm »
Ik vroeg me af wat jullie van euthanasie vinden.

Mijn mening is als iemand ondraagelijke pijn heeft en het leven echt geen nut meer is en een lijdens weg is geworden dat men dat euthanasie mag plegen.

Wat vinden jullie??

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2004, 12:18:05 pm »
Ben benieuwd wat de TS euthanasie ea vindt. Is dat:
- actief leven beeindigen?
- passief leven beeindigen?
- beide?

en daarnaast:
- wanneer heeft een leven nog wel 'nut'? Wie bepaalt dat?
- wie bepaalt of de pijn 'ondragelijk' is?

Is euthanasie een medische handeling? Op welke indicatie dan?
Edit: Een laatste vraag: voor wie pleeg je euthanasie? Is dat voor de patient zelf of voor de nabestaanden?

Dat soort definities zijn nogal erg handig in deze discussie.

(Zie ook deze discussie)
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2004, 12:59:58 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bart1984

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2004, 04:45:51 pm »
quote:
elle schreef op 08 juni 2004 om 12:18:
Ben benieuwd wat de TS euthanasie ea vindt. Is dat:
- actief leven beeindigen?
- passief leven beeindigen?
- beide?

en daarnaast:
- wanneer heeft een leven nog wel 'nut'? Wie bepaalt dat?
- wie bepaalt of de pijn 'ondragelijk' is?

Is euthanasie een medische handeling? Op welke indicatie dan?
Edit: Een laatste vraag: voor wie pleeg je euthanasie? Is dat voor de patient zelf of voor de nabestaanden?

Dat soort definities zijn nogal erg handig in deze discussie.

(Zie ook deze discussie)

Of pijn ondragelijk is dat kan de patient zelf aangeven. Een patient kan zelf ook aangeven of hij of zij vind of zijn leven nog nut heeft zo ja of nee.
Euthanasie kan nooit gepleegd worden voor de nabestaanden want iemand moet zelf aangeven of hij of zij  niet meer wil leven en voor euthanasie kiest.
Ik vind het allemaal maar een beetje stom om te zeggen, euthanasie is moord of zelfmoord. De grote vraag is wat is het alternatief????

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2004, 04:54:14 pm »
quote:
bart1984 schreef op 08 juni 2004 om 16:45:
Of pijn ondragelijk is dat kan de patient zelf aangeven. Een patient kan zelf ook aangeven of hij of zij vind of zijn leven nog nut heeft zo ja of nee.
Euthanasie kan nooit gepleegd worden voor de nabestaanden want iemand moet zelf aangeven of hij of zij  niet meer wil leven en voor euthanasie kiest.

Okee, we gaan het dus hebben over het actief beëindigen van het leven van een wilsbekwame patiënt, die daar zelf om heeft verzocht.

Daarmee sluiten we dus uit:

- Actieve levensbeeindiging bij niet-wilsbekwamen (dus babies en demente bejaarden om maar wat te noemen)

- Passieve levensbeeindiging zoals staken van een behandeling, afsluiten van machines, stoppen met toedienen van vocht en voedsel.

- Hulp bij zelfdoding.

Euthanasie dus.
We moeten denk ik vooral heel erg zorgvuldig zijn, hoewel ik er niet zonder meer tegen ben. Je moet wel kijken waar die wens vandaan komt.

Heel vaak is het angst om te "creperen", eenzaamheid, onwetendheid over mogelijkheden...
Je kan niet zomaar zeggen: o, wil je dood? Neem de pil van Drion maar! Dat is voorbijgaan aan je verantwoordelijkheden als medemens om iemand eerst te proberen te helpen.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2004, 04:55:17 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

j@f@

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2004, 09:27:38 pm »
quote:
bart1984 schreef op 08 juni 2004 om 16:45:
[...]

Ik vind het allemaal maar een beetje stom om te zeggen, euthanasie is moord of zelfmoord. De grote vraag is wat is het alternatief????

Het alternatief voor Euthenasie??? Dat is liefde voor de naaste in combinatie met een pijnbestrijdende zorg. Ik vind dat, zeker wij als christenen, van het begin en het eind van het leven afmoeten blijven. Dit ligt in handen van God!!!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2004, 12:25:33 am »
Zelf vind ik het "ondragelijk lijden" een prachtige omschrijving.
Maar welke dimensies geeft men aan ondragenlijk... wat valt onder de noemer lijden.
Het verlies van een kind kan ondragelijk veel leed met zich meebrengen voor de ouders.

Daarbij is het begrip uitzichtloos in het leven geroepen, dus er komt geen verbetering in de situatie tot aan de dood.

Nog zo'n mooie begrip "wilsombekwamen". Is dit iemand die geen eigen wil heeft, of iemand die zijn wil niet kenbaar kan maken?  

Een christen heeft altijd uitzicht, daarom kan er geen sprake van uitzichtloosheid zijn. Wat voor mij tevens de motivatie is dat "wilsonbekwamen" ten alle tijden in leven gehouden moeten worden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2004, 10:05:17 am »
quote:
Picardijn schreef op 09 juni 2004 om 00:25:
Nog zo'n mooie begrip "wilsombekwamen". Is dit iemand die geen eigen wil heeft, of iemand die zijn wil niet kenbaar kan maken?  

Ik denk eerder iemand die niet in staat is zelf te bepalen óf kenbaar te maken wat in een bepaalde situatie voor zijn/haar bestwil is en daarvoor dus van anderen (familie, partner, deskundigen) afhankelijk is...

maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de officiele definitie is  
Bombus terrestris Reginae

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2004, 10:36:13 am »
In feite is het plegen van euthanasie ook een stukje geloofsuiting: je gelooft namelijk dat er na je dood óf niets is, óf iets beters.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2004, 11:33:14 am »
Ja maar hoe kun je nu stellen dat iemand die "wilsonbekwaam" is dat nu ook gelooft.   Dan maak je dus een keuze voor iemand, en dat betekend dat je belemert wordt in de vrijheid van je geloof. Zeker een argument tegen het doden van "wilsonbekwamen".
Liefde is vreemd

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2004, 04:32:48 pm »
Sinds kort heb ik hier ervaring mee. Mij is heel duidelijk (dat was het ook al) maar nu vanuit de praktijk: De Heer beslist wanneer het leven ophoudt. Hoe zouden wijzelf KUNNEN beslissen (of voor een ander) wanneer het moment is dat iemand mag sterven?
Wij kunnen niet beslissen: nu is het gemoeg geweest. En omdat ik weet dat de Heer het moment bepaalt, kun je vrede hebben omdat je weet dat het Gods tijd was.
Zonder deze wetenschap is het niet te dragen
Wat dat betreft ben ik absoluut tegen euthanansie.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2004, 04:33:37 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2004, 05:02:43 pm »
Oneens, zo iemand moet met alle macht voor gebeden worden en naar de Vader geleid worden!
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Luc

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2004, 10:42:11 pm »
Ik ben tegen Euthanasie.

Wat is ondragelijk lijden.

Wie zijn wij dat wij mogen beslissen over dood en leven.

De Here heeft het leven gegeven en zal het ook nemen op Zijn tijd; niet wanneer het ons past of wanneer wij denken dat het genoeg is.

Wij mogen bidden of de Here iemand spoedig tot zich wil nemen en hem/haar zo van verdere pijn en moeite wil verlossen.

Ik heb in mijn familie ervaren dat er een enorme rust gevonden mag worden in het geloof.

De Here geeft kracht om ook deze laatste vijand te verslaan.

De dood is een vijand; die ben je niet zomaar de baas; het is een strijd om in te gaan tot feest van onze Heer.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2004, 10:55:54 pm »
En wat kan een heiden met zulke argumenten?
Wat ik proef is: de dood en ook het bijbehorende lijden zijn voor een goed christen te dragen, omdat hij/zij weet dat hij/zij met de dood een heerlijk leven binnengaat. Een christen zal zich niet snel teveel, lastig voor anderen of overbodig voelen (wat argumenten zijn voor euthanasie, 'zinloos' leven). Een christen vind altijd nog zin in zijn leven, zolang hij/zij God nog kan prijzen.
Maar iemand die Christus niet aanvaard heeft, heeft dat allemaal niet. Zijn voorland kan werkelijk uitzichtsloos en zinloos en ondragelijk lijden zijn. Mag zo iemand zeggen: 'sgoed, kappen maar'?

bart1984

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2004, 12:44:53 am »
Het alternatief voor Euthenasie??? Dat is liefde voor de naaste in combinatie met een pijnbestrijdende zorg. Ik vind dat, zeker wij als christenen, van het begin en het eind van het leven afmoeten blijven. Dit ligt in handen van God!!![/quote]

Ik vind dit niet echt een goed argument. Ga maar tegen iemand zeggen die kapot ligt te gaan van de pijn, ik zal  nu voor je bidden hoor. Op dat moment zijn dat gewoon lege woorden. Je zegt wel het begin en het eind van het leven ligt in de handen van God. Wie zegt dat God er ons niet toe zet dat wij helpen met het plegen van Euthenasie???

bart1984

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #14 Gepost op: juni 10, 2004, 12:48:13 am »
Citaat
apperloo schreef op 09 juni 2004 om 22:42:
Ik ben tegen Euthanasie.

Wat is ondragelijk lijden?

Of iets ondragelijk lijden is dat kan een patient zelf aan geven.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wij mogen bidden of de Here iemand spoedig tot zich wil nemen en hem/haar zo van verdere pijn en moeite wil verlossen.

Ja leuk, maar als ik lig te creperen van de pijn heb ik daar echt niks aan hoor.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2004, 01:36:51 am »
Men wil ondragelijk, uitzichloos lijden trachten op te heffen door de dood.

Wat is ondragelijk?
Wat is uitzichtloos?
Wat is lijden?
Allemaal vage begrippen die in het leven zijn geroepen om zelfmoord of het vermoorden te kunnen verantwoorden. Waar liggen ethische grenzen?
Mensen die denken dat ze ondragelijk uitzichtloos lijden zijn wilsonbekwaam door te kiezen voor iets onbekend.
Liefde is vreemd

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2004, 09:15:41 am »
Ik denk dat God ook bij diegene is die door euthanasie overlijden.

Om te beginnen rekken we met zijn allen de zieke totdat hij uiteindelijk "uitgerekt" is, of te wel het leven hem echt niets meer te bieden heeft.
Waarom hoor ik daar nooit discussies over?

Wie bepaald of iemand allerlei nieuwe medicijnen kan of moet gebruiken om nog een half jaartje langer op deze aardbodem te vertoeven? Dat gebeurd omdat een arts voor het leven dient te zijn. Omdat de patiënt bang is om te sterven of nog dingen heeft af te handelen waar hij eerder nog niet klaar mee was en daarom graag dat half jaar erbij wil.
Omdat de patiënt en zijn familie wat meer voorbereidende tijd hebben totdat het afscheid werkelijk komt.

Nou, als we dat soort dingen tolereren, dat ingrijpen in het leven, want dat is het - niet meer en niet minder - waarom veroordelen we dan de uiteindelijke verlossing als het echt niet langer meer kan.

Wie bepaald of het half jaar extra dankzij medicijnen ""Het wel waard is""
Of het niet "zonde is van het geld"  dat misschien anders voor zieken gebruikt kan worden die dan écht kunnen genezen.

Dat kunnen en mogen wij niet bepalen en kunnen en mogen wij niet veroordelen.

Ik kan absoluut  n i e t   zeggen: Dàt leven is het niet waard om nog een half jaar gerekt te worden, gebruik het geld maar voor die en die patiënt zodat hij écht van zijn ziekte af kan komen, zodat het geld "nuttig" besteed wordt.

Zo kan ik ook  n i e t   zeggen: Dat leven mag niet beëindigd worden want het ondraaglijk lijden valt wel mee. Er zijn mensen die veel meer lijden op deze wereld en die moeten ook nog verder leven.  Hoe kan ik dat bepalen of beoordelen. Dat is aan de patiënt.

Het kan niet zo zijn dat God medicijnen en operaties laat "uitvinden" in de hele evolutie van de mens en dat alleen om het niet te gebruiken.

Dan moeten we ons ook niet laten opereren aan een blinde darm ontsteking. Dan ga je ook dood, omdat God dat wil.

Dan moeten we geen antibiotica gebruiken, zodat we uiteindelijk rustig kunnen sterven aan een ontsteking.

Ook dat zijn momenten waarin we ingrijpen, weliswaar de andere kant op, maar we grijpen in.

En- ongewild - bepalen wij wie er blijven leven.

Mijn mensen in Benin sterven aan infecties omdat er niet voldoende antibiotica voorradig is, de kinderen sterven aan hersenvliesontsteking, mazelen, kinkhoest, tetanus, thypus omdat we het wel nodig vinden om onze kinderen in te enten, maar die zwartjes?? Dat is de ver van mijn bed show.

Hier discussiëren we over euthanasie en nieuwe medicijnen. Geld voor medicijnen tegen Aids, malaria, slaapziekte, wat is dat???????????

Dan hoor ik: ""Laat ze er zelf maar voor zorgen, wij hebben het ook allemaal zelf opgebouwd en geregeld zeggen de onwetenden in hun mooie huizen, die een appel weggooien als er een beurse plek opzit. Die nieuwe kleren kopen omdat de mode dat vereist, terwijl hun kasten vol hangen.""

Nou zo kan ik nog even doorgaan. Maar dat doe ik maar niet.

Het zal God's wil wel zijn dat mijn kinderen het daar zo moeilijk hebben en de kinderen hier niet eens beseffen in welke weelde zij leven, alleen al doordat zij bevoorrecht zijn iedere dag naar school te mogen gaan.

Ja, het is inderdaad God's wil, opdat wij Christenen die het hier zo goed hebben, de mogelijkheid krijgen te laten zien dat zij Christen zijn. Niet door af en toe een tientje te geven aan een goed doel. Nee, door te delen. Echt te delen. Sla de bijbel open en lees hoe je - naar Zijn voorbeeld - kunt delen en liefhebben.

En nogmaals, God is blij als deze mensen bij hem komen. Met of zonder euthanasie.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 09:22:24 am door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2004, 10:34:01 am »
Citaat
Marjan Kroone schreef op 10 juni 2004 om 09:15:
(...)
Om te beginnen rekken we met zijn allen de zieke totdat hij uiteindelijk "uitgerekt" is, of te wel het leven hem echt niets meer te bieden heeft.
Waarom hoor ik daar nooit discussies over?
(...) /quote]offtopic:
1) daar gaat deze discussie niet over.
2) het onderwerp is deels al in andere topics aan de orde gekomen: oa stervensbegeleiding en bang voor dood, maar het staat vrij om specifiek hierover (het recht om medische handelingen te weigeren) een topic te openen.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2004, 11:00:56 am »
Oke, ik heb nog niet alle onderwerpen bekeken, dat is ook onbegonnen werk de eerste ochtend.

Wat wel blijft staan - niet op dit forum dan - maar in zijn algemeenheid,
is dat er veel en veel meer discussie is over euthanasie dan over het rekken van leven.

Dus ik denk dat het hier toch wel goed bij staat. Althans in mijn geschreven stukje.
Het hoort bij mijn verhaal in iedergeval en is naar mijn idee niet off-topic.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2004, 01:42:21 pm »
Op het forum is al redelijk wat gesproken over het legimiteren van het (zelf)doden van mensen, misschien is het raadzamer om de zoekfunctie toe te passen.
Liefde is vreemd

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #20 Gepost op: juni 11, 2004, 12:25:16 pm »
quote:
Marjan Kroone schreef op 10 juni 2004 om 11:00:
Oke, ik heb nog niet alle onderwerpen bekeken, dat is ook onbegonnen werk de eerste ochtend.

Wat wel blijft staan - niet op dit forum dan - maar in zijn algemeenheid,
is dat er veel en veel meer discussie is over euthanasie dan over het rekken van leven.

Dus ik denk dat het hier toch wel goed bij staat. Althans in mijn geschreven stukje.
Het hoort bij mijn verhaal in iedergeval en is naar mijn idee niet off-topic.

Rekken van leven is een breed begrip dat je per geval moet bekijken: Is het aan de orde en is het verantwoord.
Ik kan zeggen dat artsen daar een zeer reeel verhaal bij hebben en het aan de familie is daar mee in te stemmen (Of niet)).
En als de familie het er niet mee eens is, is het voor de arts een zeer moeilijk probleem: moet je de familie de 'zin' geven? Terwijl je weet dat het eigenlijk niet een reele kans geeft aan de patiënt.

Maar dit is geen euthanasie discussie en hoort hier niet thuis. Ik vind ook dat je je post hierboven veel te uitgebreid hebt gemaakt... er komen te veel aspecten aan bod.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #21 Gepost op: juni 11, 2004, 01:37:12 pm »
Hallo Priscilla en Aquila,

Zoals je inmiddels hebt kunnen ontdekken heb ik - na mijn registratie die gistermorgen plaats vond - mijn leven getracht te verbeteren    en op andere topics over dit onderwerp mijn berichtjes geplaatst.  Ook Elle had mij gistermorgen direct om 9u15 al op deze overtreding gewezen.

Groetjes en tot horens !
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 01:38:38 pm door Marjan Kroone »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2004, 04:14:04 pm »
Goed of fout? Is alles in het leven zwart-wit dan?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #23 Gepost op: juni 11, 2004, 06:47:16 pm »
Ik wil wel reageren Roodkapje, maar ik hoor mezelf weer praten.

Afijn. Persoonlijk geloof ik niet in die éne waarheid en ook niet in alleen goed of fout bij zaken zo belangrijk als deze.

Dat is het grote punt, het grijze gebied. Het is niet wit en het is niet zwart.
Het is niet goed en het is niet fout zolang er mensen zijn wiens levensvisie verschillend is over dit onderwerp.

Je kunt hoogstens zeggen: Ik kan hier wel of niet aan meewerken omdat in mijn levensvisie, in mijn levensbeschouwing dit niet kan. Ik dit niet met mijn geweten kan verenigen.  (Maar voor een ander hoeft dat helemaal geen probleem te zijnt)

Of omdat van onze kerk, in "ons" geloof, dit niet is toegestaan.

Daarom ben ik voorstander van persoonlijke keuze.
Wij kunnen als Christenen niet gaan bepalen of opleggen hoe het hoort te zijn.
Zo ook niet de niet-Christenen, ook zij kunnen ons niet voorschrijven hoe wij in zaken als euthanasie en abortus en noem maar op moeten handelen.

Ieder moet handelen naar zijn eigen geweten. Ieder moet zijn daden zelf kunnen verantwoorden, ook naar God toe.

Enigma

• Bekijk profiel
euthanasie goed of fout
« Reactie #24 Gepost op: juni 16, 2004, 01:55:40 am »
quote:
apperloo schreef op 09 juni 2004 om 22:42:
Ik ben tegen Euthanasie.
Wat is ondragelijk lijden.
Wie zijn wij dat wij mogen beslissen over dood en leven.
De Here heeft het leven gegeven en zal het ook nemen op Zijn tijd; niet wanneer het ons past of wanneer wij denken dat het genoeg is.
Ik heb in mijn familie ervaren dat er een enorme rust gevonden mag worden in het geloof.
De Here geeft kracht om ook deze laatste vijand te verslaan.
De dood is een vijand; die ben je niet zomaar de baas; het is een strijd om in te gaan tot feest van onze Heer.

Ik vind dit zo kortzichtig en uitgaande van een persoonlijk ervaring als maatstaf voor de rest van de wereld.
wat is ondraaglijk vraag je je af, nou blijkbaar iets wat jij niet kent en nog nooit van dichtbij gezien hebt want ONdraagelijk is wat het woord zegt, voor degene die het ondergaat NIET te verdragen. En wie zijn wij dan dat wij mogen beslissen dat dit NIET te verdagen lijden door DIE mens gedragen MOET worden omdat jij, die het niet ondergaat dat vind, wat een hoogmoed, wat een wreedheid, wat een oordelen en veroordelen tot lijden omdat dit jouw interpretaie is van wat God wil. Zeker een god der wrake ipv een van een God der liefde, een god die het behaagt een mens onnoemlijk te laten lijden omdat hij met de dood MOET strijden?!
De dood is geen vijand in die zin zoals jij het hier verkondigd en er is geen strijd nodig om in te gaan maar OVERGAVE, het tegenovergestelde van strijd. Ik vind dit een onjuiste leersteling en dan druk ik me vriendelijk uit.

Wat ben ik mijn God diep en innig dankbaar dat hij mij niet een geloof van hardvochtige wreedheid heeft gegeven met een "verharding des hartes", maar van oprechte en diepe liefde en vreugde.

Fijn dat je in je familie hebt ervaren dat het geloof rust kan geven, nu nog de ervaring dat God geen pijnstillers meer heeft als de zwaarste middelen op aarde niet meer werken. Hoeveel rust er zal zijn als je iemand waar je innig van houd gruwelijk mag zien lijden, gillend en huilend van de pijn, op het eind alleen nog maar kreunend van ellende, niet in staat door de pijn om nog te spreken? Hoeveel rust zal er in jou zijn als jij een NIET te dragen lijden ondergaat?

Ik ben dus tegen euthenasie voor MEZELF en ik hoop en ik bid dat ik nooit tegen dat gevoel in om een verlossing door de arts zal vragen maar me vast zal kunnen houden aan een verlossing door mijn God. Ik heb dagelijks pijn door mijn chronische ziektes, 5 verschillende pijnstillers naar behoefte dempen het ergste maar ik kan me iets voorstellen bij ONdragelijk lijden. Nooit zal ik de hoogmoed hebben te menen dat ik kan oordelen over, of beslissen kan voor anderen wat dragelijk is. Ik heb twee keer actieve euthenasie in mijn directe omgeving meegemaakt en heb het beiden keren verschrikkelijk gevonden maar het is niet aan mij (of aan anderen) om daar over te oordelen want voor hen was het niet meer te dragen, de pijn liet zich niet onderdrukken en het was hun keuze, hun beslissing, hun lijden en hun dood.

Groet Enigma
Ik wens je Vrede en alle goeds