na even een avondje op adem komen…quote:
Ik zou wel eens willen weten welke opmerking van mij in dit draadje, deze overspannen reacties rechtvaardigt.
ik denk dat ik dat wel weet, het was deze opmerking:
quote:
Een hele gemeente die zuiver is, en ik mag wél de geloofsbelijdenis beamen, maar ben toch niet heilig genoeg voor dat avondmaal.
Ik denk dat hetgene waar de vrijgemaakten (incl. ikzelf) over heenvallen dit zinnetje is. Een héél groot deel van de GKV’ers heeft oprechte, praktische en/of prinicipele bezwaren tegen de gesloten Avondmaalsvieringen binnen onze kerk. Dat jíj daar ook moeite mee hebt, is volgens mij dan ook niet het probleem.
Het probleem ontstaat op het moment dat je in je redenering meent door te steken tot de achterliggende motivatie om jou niet aan te laten gaan. Je zegt namelijk dat de vrijgemaakten menen dat jij
niet heilig genoeg bent.
Daarmee zeg je in feite dat de vrijgemaakten menen te kunnen oordelen over het zieleheil van anderen; dat alleen binnen de GKV mensen zijn die
heilig genoeg zijn. Daarmee verneder je de gkv tot het niveau van een gevaarlijke sekte. Dat doet pijn, heel veel pijn.
Ik snap het heel goed dat je grote moeite hebt met het huidige avondmaalsbeleid. Ik ben het wat dat betreft volledig met je eens. Het is verkeerd om christenen tegen te houden die willen doen wat Jezus hen bevolen heeft, namelijk: dit te doen tot Zijn gedachtenis.
Er zijn pagina’s vol te schrijven over de dingen die verkeerd gaan in de GKv, net zoals er pagina’s vol geschreven kunnen worden wat er in andere kerken en gemeentes verkeerd gaat. Dat vind ik allemaal prima, als je er maar rekening mee houdt dat je niet in de harten van mensen kunt kijken. Ieder christen is heilig genoeg voor het avondmaal, of ‘ie nou Rooms-Katholiek, GerGem of charismatisch-evangelisch is. Dat de praktische uitwerking niet aan dat ideologische principe gestalte geeft, is een geheel andere discussie. Die twee moeten niet door elkaar gehaald worden. Tenslotte: misschien kon je in het verleden spreken over ‘de vrijgemaakten’. Ik ben bang (nou ja, bang…) dat dat niet meer kan. Ook binnen de GKv heeft zich een gezonde vorm van pluriformiteit ontwikkelt, zoals die ook in vele andere kerken bestaat. ‘de vrijgemaakte’ bestaat niet meer, al lijken ze misschien wel op elkaar.
Tenslotte nog even mbt jouw lijstje:
quote:
Arend: Ik wordt hier zoooo ziek van! Evangelischen zoeken toch naar meer eenheid onder christenen? dat dacht ik altijd. Die evangelische superioriteitsgevoelens: wij doen het allemaal zo goed, en die vrijgemaakten: het is alles door en door slecht. Afschuwelijk vindt ik dit. Die insiniuerende toon, die hoogmoedige arrogantie. Wij zingen moderner, dus wij zijn beter. Wij laten iedereen toe aan het avondmaal, dus wij doen het perfect. Wij scheuren niet, etc.
Wordt er gezocht naar het goede in een andere stroming? Nee. Het is alleen maar rancuneuze aanvallen wat de pot schaft. Zo ken ik de evangelischen niet. Is er enige aandacht voor het langzame en moeizame proces waarin de Gkv verkeert: van een op zichzelf gerichte kerk naar een opener structuur? nee. niets van dat alles. Stigma's van decennia her worden zonder mankeren weer op tafel gesmeten, alle vooroordelen worden weer vrijelijk gelanceerd.... Wat wil je nou? eenheid? ik geloof er NIKS meer van...
Dit schreef ik niet tegen jouw maar tegen Mientje, na de zoveelste insinuatie over die
gruwelijke enige ware kerkgedachte. Niet netjes, maar veel dieper kun je me ook niet beledigen. Soms is het goed om de stijlfiguur van overdrijving te gebruiken. Inderdaad spreekt hier ook een zekere frustratie uit om de eeuwig terugkerende conclusies over de GKv.
quote:
Arend: Aangezien je blijkbaar verschrikkelijk slecht op de hoogte bent van de actuele discussie binnen de gkv op dit terrein, ga ik niet verder hierop in..
Ook niet erg aardig, maar daar blijf ik wel achter staan. Je redenering kon 30 jaar geleden misschien nog (toen bestond ik nog niet, dus daar wil ik niet teveel over zeggen); maar anno 2004? Je opmerkingen doen totaal geen recht aan de zeer uitgebreide, ingewikkelde en serieuze discussie mbt dit onderwerp die momenteel in alle “lagen” van de kerk gevoerd wordt.
quote:
Arend: ik ben helemaal niet vergeten dat je jarenlang gereformeerd bent geweest. De frustratie ligt overal zó ontzettend dik bovenop dat het wel heel moeilijk zou zijn dat te vergeten.
Ja. In elke draad kom ik wel een steek onder water, onder de gordel of hoe je het ook wilt noemen tegen. Bijzinnetjes als “maar natuurlijk kan dat bij jullie niet”, “helaas etc etc.” het gaat daarbij vaak niet om praktisch commentaar maar over vermeende achterliggende gedachten, opvattingen of denkpatronen. Dingen die je niet kunt bewijzen,dingen die ik niet herken. Dat vind ik jammer.
quote:
Denk eens goed na. Misschien realiseer je je dan dat hetgene waar je zo tegen vecht, in feite slechts je eigen herinnering is.
Retorisch niet onaardig zinnetje, maar de toon is niet juist. Geen zuivere redenering, voegt als zodanig weinig toe aan de discussie. Sorry.