Auteur Topic: Ervaringen in de vrijgemaakte kerk.  (gelezen 17716 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Ervaringen in de vrijgemaakte kerk.
« Gepost op: juni 28, 2004, 07:27:42 pm »
Gisteren zijn wij, mijn man en ik, zoals we ons hadden voorgenomen te gast geweest in de gereformeerde kerk vrijgemaakt.
Dit op vriendelijke uitnodiging van dominee Jos Douma, als tegenbod nadat ik hem gevraagd had om eens in onze kerk te komen spreken.
Dat schijnt van de gereformeerde classis niet te mogen  :? , dus leek hem een move van ons naar Haarlem een goed alternatief.
Ook Anita, die zich af en toe suf lacht om onze kennis van de Psalmen uit de oude berijming, had al eens geadviseerd met eigen ogen te gaan kijken hoe de gereformeerde kerk veranderd is.
Hoewel ik besef dat ik geen enkel recht van spreken heb na één enkele middagdienst is het misschien grappig om toch onze ervaringen te vertellen.
Let wel,  sommige dingen kunnen als kritiek opgevat worden, maar schrijf ik slechts neer, om aan te geven wat wij als zo "anders" ervoeren. Misschien goed om alvast te melden dat we zeker nog een keer terug gaan, omdat we het beiden als heel zinvol hebben ervaren om kontakt te hebben met onze gereformeerde broers en zussen.

Zoals gebruikelijk kwamen wij ruim van te voren binnen, zo'n 25 minuten voor tijd, omdat dat in onze kerk altijd de gezelligste tijd is.  We bleken bijna de eersten te zijn en voelden ons een beetje opgelaten, alsof we iemands privévertrekken inslopen. We wisten niet door welke deur we de kerkzaal in moesten gaan en durfden ook eigenlijk niet zomaar overal binnen te gaan.
Toen we eenmaal binnenwaren, bedachten wij ons dat we vast niet alles uit ons hoofd zouden kunnen  meezingen, en dat hier ook geen liederen geprojekteerd werden.
Wij dus op zoek naar een jongen met de vraag of er nog een psalmboekje over was.
We kregen een liedboek en een kerkboek, bij jullie vast wel bekend.
Hij vroeg ons niet wie we waren en wat we kwamen doen, dus zochten we maar een plekje op.
We zaten helemaal alleen in een lange rij stoelen.
Langzaam vulde de kerk zich, de rij voor ons was al gauw propvol en in de rij achter ons werd het ook dringen. Wij moesten er een beetje om lachen, want niemand kwam naast ons zitten. Ik draaide me uiteindelijk met een gulle lach om en vroeg of die rij soms voor belangrijke personenen was. De vrouw schoot in de lach en vertelde mij dat dat de rij van de VIPs was. Ze begreep kennelijk niet dat wij wat alleen zaten.
De ouderlingen kwamen haastig van huis tot zelfs een minuutje voor tijd en beenden meteen naar voren om door een deurtje weer te verdwijnen.
Precies 5 uur kwamen ze als een rijtje pinquins  ;)  weer uit dat deurtje en namen op het rijtje stoelen voorin plaats. ( We konstateerden dat dat wel een heel kort gebed moest zijn geweest haha)
Inmiddels was de organist al wat aan het inspelen, je kent dat wel dat gepingel waar je net geen melodie uit kunt halen.
De ouderling van dienst vouwde een blaadje open en vertelde in welk gezin een kind was geboren, dat er een aantal ouderlingen ontheffing hadden gevraagd ( wat is dat ook weer?) en dat er na de vakantie dus nieuwe verkiezingen zijn ( o ja) Dat vinden wij moeilijk, omdat volgens de bijbel God zelf mensen aanwijst, door de voorganger openbaring te geven wie er geschikt is. Aan de andere kant vonden we het ook wel een veilig idee, want in evangelische kerken zien we zo soms enrom veel talent niet aan de bak komen omdat de voorganger zo iemand juist niet ziet zitten.
Mensen die wat kritisch zijn, of veel vragen stellen hebben ze liever niet in het leiderschap. Leuk onderwerp, maar dar is een ander topic over. ;)

We zongen voor ons nog steeds hele bekende liederen, een paar uit het liedboek en een paar psalmen. We hebben hard meegezongen en genoten ervan. Mijn man konstateerde dat elke Psalm op zich een hele preek in zich had. Dat is inderdaad heel anders dan veel Opwekkingsliederen. We moesten er alleen niet aan denken dat we nu na dertig jaar nog steeds op die zelfde melodieen waren aangewezen als toen, en probeerden uit te rekenen hoe vaak die oude dames voorin deze Psalmen al niet hadden gezongen. Zou dat voor hun nu nog steeds alke dag nieuw zijn?

De dominee preekte geheel zonder papiertje en liep ontspannen heen en weer. Hij preekte over zondag 11, voor ons een bijna weer onbekend fenomeen. We herinnerden ons die zondagen omdat wij ze allemaal uit ons hoofd moesten leren, en er was nog best wat blijven hangen. We konstateerden dat het jammer was dat we in die tijd niet al onze energie hebben gebruikt om bijbelteksten uit ons hoofd te leren, dan hadden we daar nu veel meer aan gehad.
Heel vaak haalde de dominee de cathegismus aan, zei waar iets stond . Wij hebben dar een beetrje last van want we zien liever dat je je preek maakt op bijbelteksten en niet telkens noemt dat dat in de cathechismus staat.
De preek was echt heel fijn. Over de naam van Jezus. Dat dat een fantastische naam is, dat je die veel moet gebruiken, dat je daar je vertrouwen op kunt stellen, dat je die aan kunt roepen en dat die naam méér dan voldoende is. Dat er in gereformeerde kringen vaak wat denegrerend wordt gedaan over evangelischen die die naam te pas en te onpas gebruiken, en dat je eigenlijk "Heere Jezus Christus" zou moeten zeggen. Dat wilde hij uit de wereld helpen. Dat Jezus niet alleen voor je zonden is gestorven, maar ook rust en vrede geeft, blijdschap en vertrouwen.

Wat mijn man ook opviel dat er links, helemaal in zijn eentje een diaken zat, en rechts op een rijtje de ouderlingen. Ieder op zijn plaats.
Toen de kollekte kwam, kon de diaken dat niet alleen, en kreeg heel schattig hulp van een kind. Dat is echt veranderd want dat was vroeger ondenkbaar. Het was wel opvallend dat de ouderlingen er niet aan dachten hem even te helpen, ieder zijn eigen taak, al ben je alleen.

Ook de afwezigheid van hun bijbel tijdens de dienst heeft ons verbaasd. Ook hadden we af en toe het idee dat ze heel erg moe waren en er meer zaten omdat dat zo hoorde dan dat ze het fijn vonden. Ze zongen maar matigjes mee en één zat zelfs gevaarlijk te knikkebollen. Terwijl de prediking echt sprankelde en de liederen niet mis waren als je goed op de tekst lette.
De mensen waren allemaal wat vermoeid, en wij vonden ze een beetje mat.

Heel indrukwekkend vond ik het voorlezen van de geloofsbelijdenis, maar dat kwam omdat we allemaal stonden en ik me op dat moment enorm één voelde. We beleden dezelfde God, zijn Zoon en de Heilige Geest. Hartverwarmend. Ik dacht op dát moment echt: wat houdt ons nu tegen om avondmaal te vieren? Onze geloofbelijdenis was echt en diep uit ons hart. Zou dat niet de voorwaarde moeten zijn om avondmaal te vieren. Het samen belijden van je geloof?

Hoe de dominee het deed snappen we nog niet, maar exact om 6 uur was alles weer afgelopen. Dat lijkt me in een evangelische kerk echt onmogelijk. _/-\o_

Na de dienst hebben we nog even gesproken met de dominee, gelukkig maar, want anders waren we zonder ook maar door iemand te zijn aangesproken weer in de auto geklommen. Daar moeten jullie echt wat aan doen hoor, want we voelden echt dat iedereen ons in de smiezen had.

Kortom, voor herhaling vatbaar, maar wel heel passief. Staan als de dominee het zegt en ook weer zitten.

Nou ik bedenk me vast nog wel meer, maar dat komt wel in de rest van dit topic, anders wordt het ook te lang.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 10:55:55 pm door Wilhelmina »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2004, 07:45:29 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 28 juni 2004 om 19:27:
Toen de kollekte kwam, kon de ouderling dat niet alleen, en kreeg heel schattig hulp van een kind.

Je bedoelt vast de diaken. :)

quote:

Hoe de dominee het deed snappen we nog niet, maar exact om 6 uur was alles weer afgelopen. Dat lijkt me in een evangelische kerk echt onmogelijk. _/-\o_
Dat valt me nou 'tegen' van ds. Jos Douma. :)

Verder tof, behoorlijk herkenbaar en een lekker evangelisch-spiegeltje-voorhoudend verhaal. :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2004, 10:56:42 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 juni 2004 om 19:45:

[...]

Je bedoelt vast de diaken. :)

:)
Klopt, ik heb hem veranderd. Bij ons is die scheiding er niet.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2004, 11:09:26 pm »
Met plezier heb ik je ervaring gelezen. Heel herkenbaar. Jos mogen we in IJmuiden ook heel graag horen. In IJmuiden overigens zijn al je wat "negatieve" puntjes nog eens 2 x zo ..... ;) Waarom hou ik toch zo van die gemeente, terwijl ik heel goed weet hoe het ook anders kan.
Vorig jaar zijn we een keer vreemd gegaan in de pinkstergemeente in Assen. Misschien leuk als ik mijn ervaringen daar ook een keer beschrijf op dezelfde manier. :)

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2004, 11:12:00 pm »
:D (ik moest echt lachen :) die pinquins! haha) leuk verhaal zeg.

Maar in de evangelische gemeente waar ik heen ga, wissel je het zitten en staan ook af op commando van de zangleider of spreker. Mensen gaan ook vaak uit zichzelf staan, maar het blijft afwisselen.
En geld wordt altijd opgehaald door jeugd en wat oudere gasten door elkaar.

Lewis zei ergens in een boek, dat het niet uitmaakt wat de structuren zijn, het is zelfs het beste als je er helemaal aan gewend bent, want God aanbidden hangt niet af van de omstandigheden.

Een reden om niet naar de vrijgemaakte kerk te gaan zou dus niet zijn omdat de gewoontes me niet aanstaan maar omdat ik het niet gewend ben.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2004, 11:15:59 pm »

quote:

KARINA schreef op 28 juni 2004 om 23:09:
Met plezier heb ik je ervaring gelezen. Heel herkenbaar. Jos mogen we in IJmuiden ook heel graag horen. In IJmuiden overigens zijn al je wat "negatieve" puntjes nog eens 2 x zo ..... ;) Waarom hou ik toch zo van die gemeente, terwijl ik heel goed weet hoe het ook anders kan.
Vorig jaar zijn we een keer vreemd gegaan in de pinkstergemeente in Assen. Misschien leuk als ik mijn ervaringen daar ook een keer beschrijf op dezelfde manier. :)
Ja gráág.  _/-\o_

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2004, 11:26:58 pm »
haha, leuk dat je dit verhaal zo opschreef. Leuk dat je ook eens kwam kijken hoe het nu toegaat in de vrijgemaakte kerk. Hoe lang is het nou geleden dat je er voor het laatst was? Ik heb overigens genoten van je verhaal...wij zijn nog niet zo lang weg dus ik herkende veel. Overigens...wat betreft mensen aanspreken...ik was laatst in een pinkstergemeente en ben door niemand aangesproken, wel werd er heel vriendelijk geglimlacht naar mij  ;) , misschien ligt dit er ook aan of een gemeente gewend is om heel veel gasten te ontvangen of af en toe eens iemand anders ziet??
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2004, 11:33:02 pm »
Jammer dat niemand jullie even welkom heette en wat uitleg gaf. Dat gebeurt bij ons wel en we proberen ze ook uit te leggen waarom ze 3 (!) boeken met psalmen en gezangen nodig kunnen hebben :) en onze andere liturgische eigenaardigheden. Maar het is goed dat je het noemt.

(En gkv-ers als jullie nog geen welkomstcomite hebben, zorg er dan als een speer voor dat ie er komt. Dat is echt belangrijk!)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2004, 11:39:17 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 28 juni 2004 om 19:27:
We zongen voor ons nog steeds hele bekende liederen, een paar uit het liedboek en een paar psalmen. We hebben hard meegezongen en genoten ervan. Mijn man konstateerde dat elke Psalm op zich een hele preek in zich had. Dat is inderdaad heel anders dan veel Opwekkingsliederen.

Klopt de cliché-uitspraak dat Opwekkingsliederen oppervlakkig en de Psalmen diepgaand (en 'dus' beter?) zijn dus toch?  :+  :w

Verder zijn je opmerkingen over gastvrijheid natuurlijk degene die het meeste 'au' doen.  ;(
Dit moet echt prioriteit nummer één voor gemeentes worden, wil je aantrekkelijk(er) zijn/worden voor buitenkerkelijken. Ik ga hier in m'n gemeente ook mee aan de slag heb ik me voorgenomen. (Wij hebben overigens een 'welkomstcommissie' die mensen bij de ingang groet en onbekenden eruit probeert te pikken (wel moeilijk bij 2x600 leden...), maar ik heb het idee dat zo'n welkomstcommissie de verantwoordelijkheid bij veel andere mensen om gastvrij te zijn ook weer wegneemt.)
Overigens wil ik je er, wellicht ten overvloede, toch nog even op wijzen dat je nu niet alle GKV's gaat afmeten aan de maatstaf van je ervaringen in Haarlem.  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 11:39:54 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2004, 11:44:46 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 28 juni 2004 om 23:39:

[...]

(wel moeilijk bij 2x600 leden...), maar ik heb het idee dat zo'n welkomstcommissie de verantwoordelijkheid bij veel andere mensen om gastvrij te zijn ook weer wegneemt.)

Wat moet je daar nu aan doen: kleinere groepen. Idd zo'n welkomstcomite is toch typisch weer zo'n menselijke, geinstitionaliseerde (goed Ned?) oplossing.

Te duur? duur gebouw afschaffen. Predikant betalen: normale profeten uit de gemeente laten spreken.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 11:47:38 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2004, 11:51:17 pm »
Die Wilhelmina in de vrijgemaakte kerk geweest. Wie had dat ooit gedacht. ;) Inderdaad je opmerking over ontvangst snijden hout. Als ik in andere vrijgemaakte kerken kom dan de onze kijk ik ook altijd hoe ik ontvangen wordt. Mijn ervaring je wordt meestal niet opgemerkt. (Maar daar een relativerende opmerking bij: Een gast meldde ooit eens dat hij al die positieve aandacht maar niets vond. Het liefst wilde hij ongezien in de kerk zitten.) Voor het overige er zijn veel zaken die ik wel kan plaatsen maar niet altijd als zodanig herken in onze gemeente in Zwolle Zuid. Vanaf 1 januari gaan bij ons degene collecteren die 'verantwoordelijk' zijn voor het betreffende doel. Zingen uit volle borst kan bij ons doordat de beamer veelvuldig wordt gebruikt. Ook tijdens de preek wordt regelmatig dankbaar gebruik gemaakt van de beamer. Daarnaast proberen we ook de kinderen de nodige aandacht te geven. Maar ja, een paar kilometer verderop vindt men het allemaal maar niets wat wij doen in Zwolle Zuid. Een dwarsdoorsnee van de vrijgemaakte kerk is dan ook steeds minder te geven. Het pijnpunt dat mij het meeste raakt is je opmerking over de gastvrijheid: daar moeten we echt iets aan gaan doen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2004, 12:02:55 am »
Afgelopen zondagmiddag ging ik in de GKV Enschede voor de dienst nog ff naar de plee en ik werd door twee of drie mensen gedag gezegd! Ik wist niet wat me overkwam :) Ik heb altijd voornemens om minstens gedag te zeggen tegen de mensen waar ik naast ga zitten (doen ze niet snel uit zichzelf), maar wij komen meestal net wel of net niet op tijd...

Verder: dat je om de liedboeken moet vragen vind ik ook niet echt handig, al heb je dan meteen wel een praatje misschien.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2004, 12:34:30 am »

quote:

Jan W schreef op 28 juni 2004 om 23:51:
Die Wilhelmina in de vrijgemaakte kerk geweest. Wie had dat ooit gedacht. ;)

Ik wel :D

En ik heb genoten van je verhaal, leuk om dingen die voor de doorgewinterde GLV-ers zo gewoon zijn eens van een andere kant te horen :)

En een dominee die heen en weer liep? Hebben ze daar geen preekstoel dan of kan/wil Jos Douma (sorry meneer/dominee Douma voor mij) daar niet meer op of zo?

Leuk dat je ook positieve kanten ziet maar ik had niet anders van je verwacht. Tja we kunnen een hoop van elkaar leren he ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2004, 12:53:44 am »

quote:

Marnix schreef op 29 juni 2004 om 00:34:
[...]
En een dominee die heen en weer liep? Hebben ze daar geen preekstoel dan of kan/wil Jos Douma (sorry meneer/dominee Douma voor mij) daar niet meer op of zo?
Da's de Brinkman-shuffle, Marnix. Is al weer een poosje achterhaald, maar ja, wij vrijgemaakten hobbelen overal zo'n 10 jaar achteraan, he.  :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2004, 01:07:02 am »
niet overdrijven he....

30 jaar :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2004, 10:58:46 am »
Oke hier komt mijn ervaring: 2 jaar geleden ontmoetten we een leuk gezin op de Beter Uit camping in Frankrijk. Dit gezin met 5 kinderen woont in Drenthe en zijn aangesloten bij een vergadering van gelovigen. In het najaar gingen wij een weekendje camperen op een boerencamping bij dit gezin in de buurt. Zij gingen inmiddels steeds vaker naar de pinkstergemeente in Assen, omdat de kinderen het daar erg naar hun zin hadden.
Mijn oudste zoon (toen 14 bijna) en ik gingen mee.

We waren natuurlijk met iemand mee, dus dat is al  weer anders dan bij jullie. We kwamen binnen in een ruimte vol mensen en de sfeer voelde goed. Hier en daar kregen we een vriendelijke knik en we maakte een praatje met de mensen waar ons gastgezin mee spraken. In de (niet zo grote kerkzaal) speelde inmiddels een echt fantastische band met een Maleise zangleider. (Of aanbiddingsleider heette dat geloof ik).
Iedereen zocht een plekje en langzamerhand gingen we ons afvragen of de dienst begonnen was. Het kwam op mijn keurige vrijgemaakte instelling wat rommelig over. We gingen gewoon lekker zingen. Ouderlingen zagen we niet, wel ging er op een gegeven moment een heer netjes het een en ander vertellen. Weer zingen en toen verscheen er een vrouw op het podium die de voorganger was. Hier had ik en trouwens ook onze gastvrouw en heer wat moeite mee, maar goed de preek was zo goed dat ik die nog kan navertellen over psalm 50 het laatste vers: Wie lof offert eert Mij en baant de weg, enz...
Dit sprak me erg aan. Het eren van God legde ze uit als het zwaar maken van God. God belooft bij zijn volk te wonen, Hij troont op de lofzangen. Ik heb geen tijd om het goed uit te leggen sorry, dus ik ga even verder. Hopelijk begrijp je de kern.

Er was avondmaal en iedereen kon aan het avondmaal gaan. Dit ging op een meer rituele manier dan ik gedacht had. Wel mooi om mee te maken.
Bij het bidden gingen de meeste mensen staan en ik besefte dat allerlei mensen om de beurt iets riepen door de zaal en zo actief meededen aan het gebed.

Al met al een mooie ervaring en ook mijn zoon vond vooral de muziek heel erg gaaf. Verder voelde hij zich wat onwennig.

Wat me het meest geraakt heeft was dat een grote stoere kerel met tatoos en een lange staart in zijn nek met 2 armen in de lucht zong: Als een hert dat verlangt naar water....zo als hij daar in op ging. Dat was echt! Gaaf dat dat kan, dat niemand daar vreemd van opkijkt.

:)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2004, 12:08:02 pm »
heel herkenbare punten Wilhelmina
vooral dat sociale,
in onze gemeente was hier inmiddels al een tijdje terug eens iemand die opeens aan het begin van d edienst eruit liep, en een minuttje later weer binennkwam, hij had kennelijk ook geen psalmboekje, en is zelf op zoek gegaan, en niemand voor of achter hem of naast die dat doorhad...
en ja wij hebben al een welkomst comitee, maar kennelijk weten die ook niet meer wat er allemaal gast is of niet met de te grote gemeentes (al zijn veel dat niet met mij eens hier in de kerk) :/
de pinguins is een bekende term, ik noem ze wel eens de pinguinbrigade, als ze binnenkomen, ze lopen hier namelijk nog netjes allemaal in het zwart :)

Karina was dat familie Fictorie ?
zij is dacht ik nu zelfs de koster daar
[JESUS]Life[/JESUS]

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2004, 12:24:08 pm »
Nou Wilhelmina, wat een verslag! Leuk hoor!
Jammer dat je naar een middagdienst bent geweest trouwens (ik snap wel dat dat het beste uitkomt natuurlijk) ik vind de catechimuspreken toch vaak wat strakker.
Ik schaam me plaatsvervangend voor de ongastvrijheid daar, dat is geen reclame voor Christus' gemeente! Toch ligt het er ook wel net aan wie je tegen het lijf loopt. Ook daar zullen ongetwijfeld hele gastvrije mensen zitten. Zo heb ik een half jaar geleden een keer een evangelische dienst bezocht waar ik na de dienst ook wegging zonder dat er iemand naar me omkeek. Nu heb ik misschien zo'n gereformeerd hoofd dat ze daar dachten: 'zo, weet je ook eens hoe dát voelt' maar ik vond dat toch wel opvallend.

En lukte het nog een beetje met die psalmen? Of heb je stiekem de oude berijming er doorheen gezongen ;)

Maar gaaf dat jullie geweest zijn! Vond Jan er ook nog wat van, of waren jullie het helemaal eens met elkaar?
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2004, 12:25:10 pm door Anita »
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2004, 04:10:52 pm »

quote:

marijma schreef op 28 juni 2004 om 23:26:
haha, leuk dat je dit verhaal zo opschreef. Leuk dat je ook eens kwam kijken hoe het nu toegaat in de vrijgemaakte kerk. Hoe lang is het nou geleden dat je er voor het laatst was? Ik heb overigens genoten van je verhaal...wij zijn nog niet zo lang weg dus ik herkende veel. Overigens...wat betreft mensen aanspreken...ik was laatst in een pinkstergemeente en ben door niemand aangesproken, wel werd er heel vriendelijk geglimlacht naar mij  ;) , misschien ligt dit er ook aan of een gemeente gewend is om heel veel gasten te ontvangen of af en toe eens iemand anders ziet??

Wij kwamen vroeger een keer met onze groep in een pinkstergemeente in Amsterdam.
Daar zij iedereen alleen: Praise the Lord, bij het hand en schudden.
Dus ik weet nog steeds niet hoe die mensen zelf heetten.
(Het was dus geen dienst, voor de duidelijkheid maar een optreden)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2004, 04:24:28 pm »
Er wordt ons altijd gevraagd om naar iemand toe te stappen die je niet eerder gezien hebt, en dan een praatje te maken van : Bent u hier nieuw ? Hartelijk welkom.

Maar daar waag ik mij niet meer aan, ik kan zo moeilijk gezichten onthouden.

Ik stapte dus op iemand af, en vroeg bent u hier nieuw ? Nee hoor zei ze, Ik kom hier al een jaar.....  8)7
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2004, 04:28:18 pm door Mezzamorpheus »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 29, 2004, 04:29:07 pm »
Volgens mij ligt het ook behoorlijk aan hoe groot een gemeente is. Hoe groter hoe minder kans dat ze je aanspreken is mijn ervaring. In Enschede (Die kerk waar Lalage het over had) kon je vroeger best weken, zo niet maanden komen zonder dat iemand je aansprak. Dat lukt je hier in Nijmegen echt niet... Ik ben best gesloten maar ik ben tot nu toe elke dienst wel aangesproken door mensen, en nog veel verschillende ook... Maar ik moet dan ook wel zeggen dat ik het nog nooit zo extreem in een vrijgemaakte kerk heb meegemaakt als hier. Misschien toch iets van die bourgondische achtergrond van de Nijmegenaren ;)
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2004, 04:30:14 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 29, 2004, 04:43:14 pm »
O ja er was nog een enorme overeenkomst met de Pinkstergemeente. Eentje waar wij ons dood aan ergeren, en waarvan wij altijd dachten dat dat een ergerlijke Pinkstergewoonte was.
Wij stonden best serieus even te praten met de dominee, en in heel korte tijd werden wij een aantal keer onderbroken door mede broers en zussen die gewoon tussendoor kwamen om allerlei "belangrijke" dingen even tussendoor met de dominee te bespreken. Gewoon midden in een zin de dominee op de schouder tikken en elke keer stonk hij er weer in en de korte mededeling bleek een hele verhandeling te zijn, die op elk ander moment ook had kunnen plaatsvinden.
En telkens moesten we weer terug naar de zin en het onderwerp waar we gebleven waren.
Waarom doen mensen dat toch in kerken. Laat mensen toch even met elkaar praten zonder jezelf er telkens tussen te persen, met echt voor dat moment onbelangrijke dingen.

Dit is dus geen aanklacht naar de gereformeerde kerk, maar iets waar wij heel erg veel last van hebben in evangelische gemeenten. Blijkt nu  dus bij jullie ook te mogen.

Herkennen anderen dit ook?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 29, 2004, 04:56:38 pm »
Ja en niet alleen in kerken maar ook op feestjes en weet ik veel waar. Heel irritant.
Pinkeltjefan

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 29, 2004, 05:26:24 pm »

quote:

Herkennen anderen dit ook?
Nou, niet zo zeer dat ik het vaak meemaak, maar wel dat onze predikant het weleens aangekaart heeft op een gemeenteavond ofzo, dat hij zich er aan stoorde dat er vaak zo tussendoor gesprongen werd door mensen. Een predikant lijkt een beetje gemeengoed  |:(
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 29, 2004, 11:38:07 pm »
Ik heb eens wat mee gemaakt:

Bij een vinyard gemeente.
Eens een keer daar shoppen.
Na veel zingen,hoorde ik niet goed wat de voorganger zei.
Velen gingen zitten en de rest en ik bleef staan.
Wat was er gezegd :
Als iemand gebed wilde kon blijven staan.(op zich een goed idee)
Er kwam iemand bij me,  legde zijn arm om me heen en bad in tongen.
Ik was dit totaal niet gewend,en ik verstond er totaal niets van.
Stront nat was mijn rug toen ik weer ging zitten.
Alleen door JEZUS

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 30, 2004, 07:23:48 am »

quote:

rinuz schreef op 29 juni 2004 om 23:38:
Stront nat was mijn rug toen ik weer ging zitten.
Moest ie zo huilen dan? ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 30, 2004, 11:25:43 am »

quote:

Maar ik moet dan ook wel zeggen dat ik het nog nooit zo extreem in een vrijgemaakte kerk heb meegemaakt als hier. Misschien toch iets van die bourgondische achtergrond van de Nijmegenaren
tja, rond die grote rivieren woont gewoon een heel sociaal volkje he ;) Overigens in de gemeente in Nijmegen dan ook wel weer lekker klein, en dat heeft inderdaad op dit punt een hoop voordelen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 30, 2004, 11:26:23 am »
Nee zjin tongentaal was op zich prima, alleen praatte hij nog wat met consumptie... dat krijg je met die rare klanken he ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 30, 2004, 01:55:36 pm »

quote:

Marnix schreef op 30 juni 2004 om 11:26:
Nee zjin tongentaal was op zich prima, alleen praatte hij nog wat met consumptie... dat krijg je met die rare klanken he ;)
Ik heb er geen last van, of wren het stromen van levend water?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 30, 2004, 06:05:47 pm »
Hehe volgens mij slaan we een beetje door, snel maar weer om-topic dus :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 30, 2004, 06:53:31 pm »

quote:

Marnix schreef op 30 juni 2004 om 18:05:
Hehe volgens mij slaan we een beetje door, snel maar weer om-topic dus :)

Begrijpt iemand hier dat ik me zo één voelde met mijn broers en zussen toen we allemaal AMEN zongen op de geloofsbelijdenis? Dat ik daarom geen enkele reden zie om vervolgens de verdeeldheid uit de kast t halen als we aan Zijn tafel genodigd worden?

Niemand verbood ons het Amen mee te zingen.

inlijn

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 30, 2004, 07:18:23 pm »
Ja, ik begrijp het

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 30, 2004, 07:39:37 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 30 juni 2004 om 18:53:
[...]

Begrijpt iemand hier dat ik me zo één voelde met mijn broers en zussen toen we allemaal AMEN zongen op de geloofsbelijdenis? Dat ik daarom geen enkele reden zie om vervolgens de verdeeldheid uit de kast t halen als we aan Zijn tafel genodigd worden?

Ergens kan ik het begrijpen ja, maar misschien is het goed je ook eens te proberen te verplaastsen in de motivatie achter deze regel (kort gezegd: zuiverheid vd tafel én de verdeeldheid eerlijk onder ogen willen zien. Het zou dus een pressiemiddel op weg naar eenheid moeten zijn in principe).
Misschien goed om dit draadje nog weer eens door te lezen: open avondmaal.

Niet dat ik het 100% met de bestaande regeling eens ben, maar iets meer respect en inlevingsvermogen (ook wat betreft de tijd waarin die regeling is ontstaan en de manier waarop we dingen bij ons veranderen, wat nu eenmaal langzamer gaat dan bij jullie) kan geen kwaad. Vergeef me, maar op deze manier lijk je wel een beetje op een stampvoetend kind die elke keer op hetzelfde punt terugkomt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 01, 2004, 10:34:45 am »
Tja het is dan ook wel begrijpelijk dat mensen constant op dit punt terugkomen... ik kan het me goed voorstellen, die eenheid die je op zo'n moment merkt... en dan toch niet samen aan tafel mogen... ondanks die eenheid... want de tafel moet "zuiver" worden gehouden... en tja, niet-gereformeerden niet zijn natuurlijk absoluut niet zuiver... zo gaat het nou eenmaal bij het heilig gereformeerd vrijgemaakt zuiver avondmaal :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 01, 2004, 10:35:46 am »
Wat we dan ook nog eens in de ochtend vieren :P
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 01, 2004, 11:05:34 am »

quote:

Marnix schreef op 01 juli 2004 om 10:34:
Tja het is dan ook wel begrijpelijk dat mensen constant op dit punt terugkomen... ik kan het me goed voorstellen, die eenheid die je op zo'n moment merkt... en dan toch niet samen aan tafel mogen... ondanks die eenheid... want de tafel moet "zuiver" worden gehouden... en tja, niet-gereformeerden niet zijn natuurlijk absoluut niet zuiver... zo gaat het nou eenmaal bij het heilig gereformeerd vrijgemaakt zuiver avondmaal :)

Ik geloof best dat dit grappig bedoeld is, maar ik vind het echt zo ontzettend grof en buiten de perken. Je legt mensen zoiets ingemeens in de mond. Dat soort dingen doe je de laatste tijd vaker. Kap daar eens mee zeg en toon eens wat meer respect voor mensen die het toevallig niet met je eens zijn. Het is zo makkelijk om op deze wijze anderen in de hoek te zetten en het is totaal niet constructief!
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2004, 11:06:23 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 01, 2004, 11:09:29 am »

quote:

Alfredt schreef op 01 juli 2004 om 11:05:

[...]

Ik geloof best dat dit grappig bedoeld is, maar ik vind het echt zo ontzettend grof en buiten de perken. Je legt mensen zoiets ingemeens in de mond. Dat soort dingen doe je de laatste tijd vaker. Kap daar eens mee zeg en toon eens wat meer respect voor mensen die het toevallig niet met je eens zijn. Het is zo makkelijk om op deze wijze anderen in de hoek te zetten en het is totaal niet constructief!

Alfred, kun je je misschien een beetje voorstellen dat dat voor mij wél zo voelt?
Een hele gemeente die zuiver is, en ik mag wél de geloofsbelijdenis beamen, maar ben toch niet heilig genoeg voor dat avondmaal.
Je moet niet boos worden, maar proberen in te zien dat het wel een beetje gek is.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 01, 2004, 11:10:47 am »

quote:

Alfredt schreef op 01 juli 2004 om 11:05:

[...]

maar ik vind het echt zo ontzettend grof en buiten de perken
Vind ik sterk overdreven hoor. ;)  ( dat vind ik meer van deze zin die je zelf opschreef.)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2004, 11:11:16 am door Wilhelmina »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 01, 2004, 11:13:01 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 01 juli 2004 om 11:09:
[...]

Alfred, kun je je misschien een beetje voorstellen dat dat voor mij wél zo voelt?
Een hele gemeente die zuiver is, en ik mag wél de geloofsbelijdenis beamen, maar ben toch niet heilig genoeg voor dat avondmaal.
Je moet niet boos worden, maar proberen in te zien dat het wel een beetje gek is.

Maar je doet net alsof dat de reden is. En we hebben al vaak gezegd dat dat de reden niet is. Het gaat niet om het feit of je al dan niet heilig bent. Als ik als vrijgemaakte naar mijn ouders ga zonder briefje mag ik ook niet naar het avondmaal.
Ik vind het prima als mensen die regeling verkeerd vinden. Maar ga niet zeggen dat die regeling iets zegt waar die regeling niet voor bedoeld is. Dan leg je er iets in wat er niet inzit, dat dat jouw gevoel is is prima, maar juist als tegenstander van een bepaalde procedure is het niet gepast om de procedure in een niet zuiver daglicht te zetten. Dan doe je de zuiverheid van de discussie geweld aan.
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 01, 2004, 11:14:54 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 01 juli 2004 om 11:10:
[...]

Vind ik sterk overdreven hoor. ;)  ( dat vind ik meer van deze zin die je zelf opschreef.)

Ow ja, er wordt mijn kerk in de mond gelegd dat mijn kerk zo denkt? Dat is gewoon niet eerlijk! En bewust niet eerlijk zijn is uitermate grof en beledigend. Als ik ook maar iets zou zeggen over de Evangelischen dan zit je in de hoogste boom en dit moet wel kunnen? Meten met 2 maten noem ik dat!
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2004, 11:15:22 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 01, 2004, 01:49:26 pm »

quote:

Alfredt schreef op 01 juli 2004 om 11:14:

[...]

Ow ja, er wordt mijn kerk in de mond gelegd dat mijn kerk zo denkt? Dat is gewoon niet eerlijk! En bewust niet eerlijk zijn is uitermate grof en beledigend. Als ik ook maar iets zou zeggen over de Evangelischen dan zit je in de hoogste boom en dit moet wel kunnen? Meten met 2 maten noem ik dat!

Sorry Alfred, ik vind dat je onterecht boos op me bent. Je felheid is opmerkelijk.
En de ruzietoon bevalt me in het geheel niet.
Ik stap uit deze draad, ga je boosheid maar op een ander botvieren, ik doe niet mee.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 01, 2004, 01:54:58 pm »
Best Wilhelmina, jij verdedigt het in de mond leggen van onjuiste zaken tov een kerkelijk beleid. Je doet alsof er een intentie achter dat beleid zit die er niet is. Vind je het gek dat ik dat niet eerlijk vind? Ik spreek iemand daarop aan en vervolgens kom jij om te zeggen dat ik grof ben en buiten de perken ga.

Het is wel heel toevallig dat zodra ik kritiek op je heb je direct weg gaat en er nioet inhoudelijk op in gaat. Waarom lees je mijn berichten niet gewoon en probeer je te snappen wat ik zeg. Vind jij het soms leuk als er mensen onterechte dingen over je kerk zeggen? Waarom moet ik dat dan zomaar accepteren van jou (of van anderen)?

(Nogmaals, kritiek op het beleid is prima wmb, maar ga niet het beleid van een verkeerde intentie voorzien.)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2004, 01:55:58 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 01, 2004, 02:01:22 pm »

quote:

Alfredt schreef op 01 juli 2004 om 13:54:
Best Wilhelmina, jij verdedigt het in de mond leggen van onjuiste zaken tov een kerkelijk beleid. Je doet alsof er een intentie achter dat beleid zit die er niet is. Vind je het gek dat ik dat niet eerlijk vind? Ik spreek iemand daarop aan en vervolgens kom jij om te zeggen dat ik grof ben en buiten de perken ga.

Het is wel heel toevallig dat zodra ik kritiek op je heb je direct weg gaat en er nioet inhoudelijk op in gaat. Waarom lees je mijn berichten niet gewoon en probeer je te snappen wat ik zeg. Vind jij het soms leuk als er mensen onterechte dingen over je kerk zeggen? Waarom moet ik dat dan zomaar accepteren van jou (of van anderen)?

(Nogmaals, kritiek op het beleid is prima wmb, maar ga niet het beleid van een verkeerde intentie voorzien.)

En zo heb je een leuke draad met je boosheid om zeep geholpen.
Gaan we toch lekker weer woordspelletjes doen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 01, 2004, 02:11:22 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 01 juli 2004 om 14:01:
[...]

En zo heb je een leuke draad met je boosheid om zeep geholpen.
Gaan we toch lekker weer woordspelletjes doen?

Weer niet inhoudelijk reageren he? Het begint me echt op te vallen Wilhelmina.

Ik zette 1 post neer tegen Marnix waarin ik aangaf dat ik geen valse insinuaties wil zien. Dat was alles, maar jij moest vervolgens aangeven dat ik die valse insinuatie maar moest laten gaan*.... Daar ga ik serieus op in, maar er komt geen enkele inhoudelijke reactie op... alleen maar de beschuldiging dat ik boos ben en het draadje om zeep geholpen heb.

*Dat staat er niet, maar je zegt wel dat ik niet moet overdrijven. Oftewel een onterechte insinuatie tov hoe mijn kerk tegen zaken aankijkt moet ik maar laten gaan...

Want ik ben niet boos, ik uit alleen kritiek om het doen alsof iets om een bepaalde reden is terwijl die reden er niet is.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2004, 02:12:28 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 01, 2004, 02:11:50 pm »
Wilhelmina, ik vind het avondsmaal-beleid ook erg, maar je hoeft er natuurlijk niet keer-op-keer terug op te komen. Je doet nu ook een beetje als een klein kind dat op de grond staat te stampen :P

Hopelijk kan ik wel een potje breken ondertussen bij jou  :7

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 01, 2004, 02:19:12 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 juli 2004 om 14:11:

Hopelijk kan ik wel een potje breken ondertussen bij jou  :7

Omdat jij in een totaal andere geest reageert.
De oplettende lezer zal aanvoelen wat ik bedoel.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 01, 2004, 02:21:03 pm »
Ik bén bang dat Alfredt dit niet gaat waarderen.  :X

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 01, 2004, 02:22:31 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 juli 2004 om 14:21:

Een mens is nooit te oud om te leren.

( w.s. gebruikt hij de makkelijkste weg, en verwijdert gewoon dit draadje  ;)  )

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 01, 2004, 02:25:32 pm »

quote:

Zwever schreef op 01 juli 2004 om 14:21:

Inderdaad, ik snap er ook werkelijk niks van....

Als ik die post van Wilhelmina idd goed begrijp dan is het dus zo dat ik niet Dè geest heb.... en dat terwijl ik alleen niet wil dat er onterrecht kwaad gesproken wordt van een kerk. Ik kan daar echt niet bij. Ik geef in elke post zo ongeveer aan dat kritiek op de regel prima is, maar dat je dat zuiver moet doen. En vervolgens word ik uitgemaakt voor iemand zonder de Heilige Geest.... ik kan daar dus volstrekt niet bij nee.
Dat maakt me echt heel verdrietig. En dan in een ander draadje ook nog eens semi-grappig roepen dat ik volwassen moet worden....

Nou dank je wel Wilhelmina, heel hartelijk dank...
En dan help ik een topic om zeep zeg je....
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 01, 2004, 02:26:14 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 01 juli 2004 om 14:22:
[...]
Een mens is nooit te oud om te leren.
Om te leren lezen, bedoel je zeker :/