quote:
Fleur schreef op 08 december 2005 om 17:48:Ohne Zweifel zullen religieuzen en geestelijken binnen de RKK er ook wat van kunnen (hoewel ik soms versteld sta van gebrek aan bijbelkennis binnen deze groep, maar ik geef toe, veel ken ik er niet).
Maar dat het hier geen protestantse uitvinding betreft, kan ik niet met je eens zijn. Althans: Calvijn was het die met zijn sola scriptura de weg effende voor dit soort bijbelgebruik. En het is dankzij diezelfde Calvijn dat iedere protestant (dus niet alleen predikanten!) nog immer zit opgezadeld met die onbeheersbare neiging om alles, alles, alles te toetsen aan de H. Schrift en aan niets anders.
Dan ben ik een echte protestant maar dank het meer aan de bereeers uit handelingen:
(Maar misschien had Calvijn het ook van hen

)
Hand 17
10 Maar de broeders zonden terstond in de nacht Paulus en Silas naar Berea, die, daar aangekomen, naar de synagoge der Joden gingen; 11 en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. 12 Velen dan van hen kwamen tot het geloof, en van de aanzienlijke Griekse vrouwen en mannen niet weinigen.
Hier staat ook nog wat en verder maakt de bijbel duidelijk dat ongelovigen zich vaak aan het woord stoten...staat ook ergens. (En dat woord - vat ik op als het woord van God-de bijbel hoe wij die nu hebben)
Ef 5,10
en toetst wat de Here welbehagelijk is.
1 Tess 5,21
maar toetst alles en behoudt het goede.
Omdat ik geloof dat de bijbel het woord van
God, is dat voor mij de reden om dat ook als hoogste toetsteen/norm te gebruiken. Mensen kunnen ook mooie dingen zeggen en zeer waardevolle uitspraken doen waar je veel aan hebt, en waar je Gods stem in zou kunnen horen - maar dat wat iemand zegt, moet je toetsen aan de bijbel en dan spreekt daar dezelfde Geest uit - of niet. Is er verschil, zal ik die persoon z'n uitspraken niet accepteren. Zijn de uitspraken van iemand wel in over eenstemming met de bijbelse boodschap, zal ik dit wel accepteren.