Auteur Topic: De zondagsrust  (gelezen 55280 keer)

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #250 Gepost op: november 19, 2003, 03:58:16 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 15:09:37 schreef Baldur:
Beste Chaveriem,

Het is waar dat slechts een "kleine groep" Joden voor die kruisiging verantwoordelijk waren, maar Jezus ONTBOND het verbond met het Volk Israël omdat zij Jezus verwierpen. Daarom richtte Jezus een nieuwe gemeente op (NT) waar -inderdaad- een KLEINE groep trouwe Joodse (uit dat volk Israël)volgelingen, maar ook "heidense" bekeerlingen deel uitmaakte. Het volk Israël van het OT is done, verleden tijd. De Joden in het huidige Israël moeten izch evengoed bekeren tot de Heiland als alle andere 'heidenen'. Het NT volk Israël is dat volk dat het Getuigenis van Jezus heeft:

Openbaring 14
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

en

Openbaring 12
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Satan wordt dus niet boos op Christenen die de ZON dag houden, maar op hen die de geboden bewaren. En zo schept hij verwarring tussen Joden en Christenen om de twijfel op te bouwen en hen te doen te verrtwijfelen daar waar Gods geboden geopenbaard worden; de kern van de strijd!
« Laatst bewerkt op: november 20, 2003, 07:45:01 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #251 Gepost op: november 19, 2003, 03:58:59 pm »
geen /foutje

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #252 Gepost op: november 19, 2003, 04:14:00 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 15:58:16 schreef Baldur:
[...]

En zo zijn we weer terug bij de vervangingstheologie........
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #253 Gepost op: november 19, 2003, 06:07:23 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 15:15:31 schreef Baldur:

Heeft iemand nog commentaar op Gods oproep hier, die we allemaal in de Bijbel terug kunnen vinden? U als volgelingen van Christus zijn vertegenwoordigers van de Israël (Jezus) U allen zijt Geestelijke Joden, dus wie durft Exodus 31:12 te weerleggen, als hij of zij zich geroepen voelt in Mattheus 28 het zendingsbevel!

Ja ik heb hier nog commentaar op:
1) Als je de Bijbel zo fragmenteert als jij hier doet kan je zelf een tekst in de Psalmen ontdekken waarin staat dat er geen God is.
2) Het verbond met Abraham en zijn kinderen is niet opgeheven maar uitgebreid met velerlei volken, voor hen die GELOVEN dus zowel Jood als niet-Jood. (Wel is de oudtestamentische WET vervuld door het lijden en sterven van Jezus.)

ikkie

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #254 Gepost op: november 19, 2003, 06:07:57 pm »
In Romeinen 11 staat:

13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. 15 Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden? 16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #255 Gepost op: november 19, 2003, 06:45:05 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 08:51:38 schreef Chaveriem:
[...]
Eindelijk kan ik je dan op een foutje betrappen: Je laatste conclussie gaat niet op, om dat in de genoemde tekst in de grondtekst shabatten, meervoud dus. Niet om een week aan te duiden, maar omdat er in die week 2 shabatten waren.
Ik ben bang dat ik je dit plezier niet gun, Chaveriem, en wel omdat ik geloof dat jouw interpretatie onjuist is.

quote:

het woordenboek van Liddell-Scott (voorwaar niet de minste):
sabbaton, to, the Hebrew sabbath, i.e. Rest, N.T.;  also in pl. of the single day, heterocl. dat. pl. sabbasi (as if from sabbas), Ib. 2. a period of seven days, a  week, mia tôn sabbatôn the first day of the week,  Ib.
Bovendien past jouw interpretatie niet bij 1 Kor 16,2, kata miân sabbatôn "op elke eerste dag van de week", waar sabbatôn een meervoud is; letterlijk: "per eerste [dag] der sabbatten".
Dus geloof het nu maar, in het NT werd het meervoud van sabbat gebruikt om een periode van een week volgens de Joodse telling aan te duiden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #256 Gepost op: november 19, 2003, 07:28:57 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 18:45:05 schreef Qohelet:

Ik ben bang dat ik je dit plezier niet gun, Chaveriem, en wel omdat ik geloof dat jouw interpretatie onjuist is.

Okay, ik gaf je halve info..... In de tekst dat de vrouwen naar het graf gingen staat er meervoud, en mijn interpretatie is hier juist. Er waren meerdere shabatten in deze week, te weten de weekelijkse shabat en de Shabat haGadol.
Met deze Shabat haGadol wordt het pesach feest afgesloten. Dit is terug te vinden in Johannes 19:31 ; De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #257 Gepost op: november 19, 2003, 07:52:22 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 10:19:22 schreef Baldur:
Beste Marnix,

Je hoeft God niet te danken dat de "kroeg" in bent gegaan, want een Christen die Christus navoilgd, onthoudt zich van alcohol en tabak, want ons lichaam is een TEMPEL van de HEILIGE gEest en niet van de wereldse Hoer
Tabak wordt in de bijbel niet genoemd maar is verslavend en ongezond en dus slecht voor je tempel. Alcohol is een heel ander verhaal. Jezus begint zijn zichtbare werk hier op aarde  met het veranderen van water in wijn op een bruiloft. Paulus schrijft aan Timotheus dat hij wijn mag drinken (wel met mate natuurlijk). Dat geldt natuurlijk in alles wat verslavend kan zijn, sex, drank, roken, wiet, xtc, harddrugs, gokken en vul verder maar in. Maar het lijk me lastig (en onbijbels) als je bijvoorbeeld geen sex wil omdat dat verslavend zou kunnen zijn of worden.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #258 Gepost op: november 19, 2003, 08:39:27 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 18:07:57 schreef ikkie:
In Romeinen 11 staat:

13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, 14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. 15 Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden? 16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. 17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, 18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gíj draagt de wortel, maar de wortel ú. 19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. 20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees! 21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. 22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden. 23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten. 24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.
Met de nadruk op geënt.....

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #259 Gepost op: november 19, 2003, 08:42:13 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 18:45:05 schreef Qohelet:

Bovendien past jouw interpretatie niet bij 1 Kor 16,2, kata miân sabbatôn "op elke eerste dag van de week", waar sabbatôn een meervoud is; letterlijk: "per eerste [dag] der sabbatten".
Dus geloof het nu maar, in het NT werd het meervoud van sabbat gebruikt om een periode van een week volgens de Joodse telling aan te duiden.
Dit vind ik geen sterk argument. 2 verschillende geschriften door verschillende auteurs. Met deze vergelijking kan ik het niet eens zijn. Wanneer het 1 een hoofdstuk was van het ander, en dus ook van dezelfde schrijver was het anders.....

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #260 Gepost op: november 20, 2003, 07:55:34 am »
Beste Dingo,

Je hebt mijn profetisch woord helemaal niet begrepen. Net als de Joden van het OT maken velen die zich Christenen of volgelingen noemen dezelfde fout. Zij zien de geboden en de zedelijke leer ervan niet in het licht van de gevaren van deze wereld en Satans dienstwerk, maar ook niet in het licht van de oproepen die Jezus continu doet om de Christelijke gemeenten te doen uitgaan van Babylon (het grote Babylon= deze wereld) Horende doof en ziende blind. Terwijl NIEMAND snapt wat Bush en de Paus samenspannen, gaan ze blindelings de dood tegemoet! Satan werkt aan zijn plannen door mensen, Jezus richt Zijn Koninkrijk op door mensen

Jesaja 59:10
Als blinden tasten wij langs de wand. Wij zoeken houvast als mensen die geen ogen hebben. Midden op de dag struikelen wij alsof het donker is. Wij zwerven in de wildernis en lijken sprekend op doden.

Mattheüs 15:14
Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil vallen."

2 Corinthiër 4:4
Satan, de god van deze wereld, heeft hen verblind, zodat zij het goede nieuws niet geloven. Zij zien het stralende licht van Christus niet, Die het beeld van God is.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #261 Gepost op: november 20, 2003, 07:58:17 am »
dingo,

Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel en ken, vooral Jezus -Heer over de Sabbat het 4e gebod. Sex is iets dat door God gegeven is. Jouw omschrijving en/of mening geeft aan dat je er een werelds idee van naleeft of hebt, en geen Bijbels in casu datgene wat Jezus met 'gemeenschap' bedoeld. Sex hoort niet in het rijtje van negatieve adviezen van God. Maakt niet zondig dat God als niet zondig beschouwd, anders teken je het beeld dat Satan geeft van Gods geschapen wezens en of middelen elkaar lief te hebben in relatie tot de scheppingsweek. Micha 2:11

@@"Ik profeteer dat u wijn en sterke drank zult krijgen"; dat is het soort dronken leugenprofetie dat u graag hoort.@@

Gegroet, O Nero, uw werken volgen u na!
« Laatst bewerkt op: november 20, 2003, 08:14:56 am door Baldur »

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #262 Gepost op: november 20, 2003, 09:29:49 am »

quote:

op 20 Nov 2003 07:58:17 schreef Baldur:
dingo,

Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel
Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou? Precies wijn. In D'variem, bij de instelling van Soekot (kan ook Shawoe'ot zijn) draagt de Eeuwige zijnvolk op om, jawel, wijn te drinken.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2003, 09:34:26 am door Chaveriem »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #263 Gepost op: november 20, 2003, 09:47:01 am »
Hierbij een interessant artikel, ik weet helaas niet meer van wie, maar het is het lezen en overdenken zeker waard! (Er staan wel wat taalfoutjes in (ik, de Nederlands-freak), maar ik heb niet de tijd om die nu te corrigeren, excuses daarvoor!)

Sabbat en zondag - Het vierde gebod en wij

Ik hoef niet uit te leggen dat dat een actueel onderwerp is.
Enkele jaren geleden: rapport over ‘koopzondag’ waarin de zondag ‘voormalige rustdag’ genoemd wordt. En als we om ons heen kijken dan zien we het inderdaad gebeuren- dat de zondag als rustdag steeds meer verleden tijd wordt.
Opvallend is in dit verband ook dat de zondag niet meer gezien wordt als de 1e dag van de week maar als de laatste.
Niet alleen in agenda's, deze opvatting is ook doorgedrongen in het woordenboek, althans in 'de dikke Van Dale'
Daar wordt (12e dr. 1992) van het woord zondag als verouderde betekenis gegeven: eerste dag van de week, en als actuele betekenis: laatste dag van de week.
Nu vind je in de reactie van christenen daarop twee uitersten.
Aan de ene kant zijn er die met nadruk de zondag willen handhaven als een rustdag krachtens het gebod van God. Een van de grote bezwaren van de mensen van Reformanda tegen de gang van zaken in de vrijgemaakte kerken is dat hun synode ruimte heeft gelaten voor de opvatting dat de zondag als rustdag een kerkelijke instelling en niet op een direct gebod van God.
En aan de andere kant heb je in ons land een stichting: ‘sabbatsstichting’ – de leden daarvan vinden dat wij terug zouden moeten vàn de zondag naar de sabbat. En om die reden vinden zij het helemaal niet erg als de zondag steeds meer verdwijnt. Dat vinden ze juist goed, want ze nemen het ons als medechristenen kwalijk dat wij als kleine minderheid de zondag aan de samenleving willen blijven opleggen.

Sabbat
Om met die laatste vraag te beginnen: is het inderdaad verkeerd dat wij de zondag in acht nemen, dat voor ons
nog steeds de 1e dag de rustdag is, en zou dat inderdaad eigenlijk de 7e dag moeten zijn, de zaterdag. Zouden
wij ook de sabbat moeten houden!?

- Terug naar begin christelijke kerk waarvan we lezen in Handelingen. Dan zijn er aanvankelijk alleen nog maar christenen uit de Joden en die onderhouden net als alle andere Joden de wetten van Mozes, dus ook de besnijdenis, en ook de sabbat. Maar dan komt er een moment dat ook niet- Joden (heidenen dus) tot geloof komen in Christus.
En hoe moet het daar nu mee. Moeten zij ook ahw Joden worden en dus de wetten van Mozes naleven, zich ook laten besnijden – of zijn zij daar vrij van.
Hand. 15 - het 'apostelconvent' - de vergadering in Jeruzalem die een beslissing heeft genomen over die vraag. Het besluit dat ze daar genomen hebben, is dat deze last hun niet wordt opgelegd. Wel zullen ze zich houden aan de vier geboden genoemd in vers 29. (Lezen) . Het zijn geboden die ook te vinden zijn in het boek Leviticus en daar wordt er dan bij vermeld dat ze ook gelden maar ook voor de vreemdelingen die bij Israel wonen. Die vreemdelingen zullen door het onderhouden van deze geboden hun respect tonen voor de God van Israël en zijn Tora. Zie Levit. 17: 10, 13, 15; 18: 26. Later is er bij rabbijnen in dit verband sprake van de noachidische geboden, dat zijn dus geboden die gelden voor alle mensen, ook voor de niet-joden, op grond van Gods verbond met Noach.
Als motief waarom deze geboden nu ook door het ap. convent aan de niet-joodse christenen worden voorgeschreven wordt dan ook genoemd dat de Tora (de wet van Mozes) waaraan deze geboden ontleend zijn alom elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen. (Hand. 15: 21) (lezen)
Door het nakomen van deze geboden zal de christelijke gemeente dus tonen dat ze de Tora en Israel als volk van de Tora niet negeert maar respecteert en in ere houdt.
Maar wat is dan het opvallende? dat bij deze geboden niet de sabbat wordt genoemd. De sabbat blijft voorbehouden aan Israel. Dat betekent dus: de christenen uit de heidenen (wij!) door de leden van het apostelconvent niet gebonden werden aan het onderhouden van de sabbat!
En tegen heidenchristenen die meenden dat ze om behouden te kunnen worden toch de sabbat moesten blijven vieren zegt Pls in Kol. 2: denk er toch aan dat de sabbat een schaduw was, een voorafschaduwing, van het heil dat God beloofd had. En dat de werkelijkheid van Christus is. Wij vinden ons heil in Hem, en alles waarvan de sabbat een teken was, dat hebben wij in Christus. Dat betekent niet dat het verkeerd is als Joodse christenen de sabbat blijven vieren – als ze het maar doen vanuit het geloof in Christus, en niet om naast Christus nog iets anders te hebben waar je op vertrouwt. Want dan wordt Christus van zijn eer beroofd.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #264 Gepost op: november 20, 2003, 09:50:46 am »
Vervolg......het paste niet op één quote.

Zondag
Terwijl dus de christenen uit de Joden de sabbat zijn blijven vieren is daarnaast al snel de zondag in ere gekomen als dag waarop men samenkwam om de opstanding van Christus te gedenken. Dat is gebeurd zonder dat daarvoor een gebod is gegeven! Nergens in het NT vindt u een gebod om voortaan de zondag in ere te houden. De christenen hebben het gewoon gedaan! Gewoon – d.w.z. omdat ze zich verbonden wisten aan de levende Christus hebben ze zich ook ahw. verbonden aan de dag waarop Hij weer de Levende was geworden.
Al in het N.T. begint het spoor van samenkomen op die dag: Joh. 20: 19, 26; Hand. 20:7.
En zo is het doorgegaan: waar er buiten Israel heidenchristelijke gemeenten kwamen werd de zondag voor hen de dag van hun samenkomsten.
Daarbij moeten we bedenken dat men in die wereld, het Romeinse rijk, geen wekelijkse rustdag kende. De Joden hadden omdat hun godsdienst - als oude eerbiedwaardige traditie - officieel erkend was, toestemming om hun sabbat te houden. Het christelijk geloof werd beschouwd als een van die nieuwe religies waar men niet veel van hebben moest, en zij hadden daarom geen voorrechten
Dus ook niet een wekelijkse vrije dag. En als je nu rijk was en van je geld kon leven, dan kon je jezelf wel zo’n vrije dag veroorloven. Maar ‘niet vele rijken, edelen’. Er waren onder hen veel mensen met een klein bedrijf en veel soldaten die zich geen vrije dag konden permitteren. En er waren in de chr. gemeente veel slaven die ook op zondag moesten werken voor hun meesters.
De gemeente kwam daarom op zondag samen – maar dan wel voor of na werktijd. De zondag was dus een dag van samenkomst maar beslist geen rustdag!

Opmerkelijk is nu, dat én uit het NT én uit de christelijke geschriften uit de tijd na het NT niet het besef spreekt dat men zo te kort deed aan het vierde gebod en daardoor schade leed in z'n geloof. Zij vonden kennelijk de rust en de vrijheid, waarvan het vierde gebod spreekt, in Christus, door het geloof, ook al misten ze een wekelijkse rustdag. We vinden in de genoemde geschriften dan ook geen pleidooi voor de zondag als rustdag op dezelfde manier als de sabbat!

Het heeft geduurd tot het jaar 321 nChr dat daar verandering in kwam. De keizer toen: Constantijn. Hij was de eerste keizer die christen werd en hij heeft in 321 de zondag uitgeroepen tot rustdag. Pas vanaf dat moment is men langzamerhand de zondag in verband gaan brengen met het 4e gebod en kwam het ook zover dat men de zondag ging gelijkstellen met de sabbat.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #265 Gepost op: november 20, 2003, 09:51:25 am »
Daar zit wel een minder mooie kant aan want in die gelijkstelling… speelt heel sterk de gedachte mee dat de kerk nu in plaats van Israel het volk van God zou zijn (de zgn. ‘vervangingstheologie’). Israel heeft afgedaan als volk van God en de kerk is nu gekomen in de plaats van Israel. En daarom is nu ook Israels sabbat nu verplaatst is naar de zondag!
Nu daar spreekt de Bijbel anders over. Ook al gelooft het volk Israel in meerderheid niet in Christus, God heeft zijn verbond met Israel nooit opgezegd. En wij mogen dus ook nooit ahw. een streep halen door de Joodse sabbat en zeggen: onze zondag, dat is nu de sabbat! Ook in de catechismus komt dat toch een beetje om de hoek kijken. Dat wil zeggen: in onze Nederlandse tekst. Daar staat: dat ik op de sabbat dat is de rustdag… enz.
- Maar als u de oorspronkelijke Duitse tekst er naastlegt ziet u dat daar alleen sprake is van de rustdag (Feiertag) en dat het woord sabbat er niet bij bijstaat. Dat woord is er door Petrus Datheen, die de cat. in onze taal heeft vertaald ahw. binnengesmokkeld. En dan gaat het er toch weer op lijken dat we de zondag moeten zien als een verplaatste sabbat. Zo is het dan ook geworden in de Westminster confessie, in het engelse puritanisme en van daaruit ook in ons land.
Maar dat is – zoals we gezien hebben - niet in de lijn van het N.T. Daar vinden we immers geen gebod om als nieuwtestamentische gemeente de sabbat van Israel te onderhouden. De sabbat blijft voorbehouden aan Israel . Maar wat we in het NT ook niet vinden is een gebod tot het onderhouden van de zondag, en zeker niet de zondag als 'verplaatste sabbat'.

Toch mogen we wel zeggen dat op de instelling van de zondag als rustdag door keizer Constantijn het gezegde van de kromme stok en de rechte slag van toepassing is. Het kromme zit in de anti-joodse tendens van dit besluit. Het rechte is, dat langs deze weg het geschenk dat God aan Israel had gegeven in het wekelijkse ritme van 6 dagen werken en 1 dag rust, ook tot de niet- Joodse volkeren is gekomen- iets dat heel zegenrijk gewerkt heeft.
Er zit immers in dat ritme van zes dagen werken en een dag rust zoals God dat aan Israel gebioden heeft een goddelijke wijsheid die heilzaam is voor het leven. En die we alleen maar tot onze grote schade kunnen veronachtzamen!
Want waar gaat het eigenlijk om in het 4e gebod?
De kern daarvan is dit: dat het goed is om te werken (er staat eigenlijk geen gebod om 6 dagen te werken, maar: 6 dagen zijn er om te werken) maar dat het niet goed is om altijd door te gaan met werken. Een mens moet van ophouden weten. Het woord dat in onze Bijbel vertaald is met ‘rusten’ betekent ook eigenlijk stoppen, ophouden. Het werk staken. Dat is nodig voor ons om niet de slaaf te worden van ons werk.
.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #266 Gepost op: november 20, 2003, 10:58:05 am »

quote:

op 20 Nov 2003 09:51:25 schreef Heidi:

Daar zit wel een minder mooie kant aan want in die gelijkstelling… speelt heel sterk de gedachte mee dat de kerk nu in plaats van Israel het volk van God zou zijn (de zgn. ‘vervangingstheologie’). Israel heeft afgedaan als volk van God en de kerk is nu gekomen in de plaats van Israel. En daarom is nu ook Israels sabbat nu verplaatst is naar de zondag!
Nu daar spreekt de Bijbel anders over. Ook al gelooft het volk Israel in meerderheid niet in Christus, God heeft zijn verbond met Israel nooit opgezegd. En wij mogen dus ook nooit ahw. een streep halen door de Joodse sabbat en zeggen: onze zondag, dat is nu de sabbat! Ook in de catechismus komt dat toch een beetje om de hoek kijken. Dat wil zeggen: in onze Nederlandse tekst. Daar staat: dat ik op de sabbat dat is de rustdag… enz.
- Maar als u de oorspronkelijke Duitse tekst er naastlegt ziet u dat daar alleen sprake is van de rustdag (Feiertag) en dat het woord sabbat er niet bij bijstaat. Dat woord is er door Petrus Datheen, die de cat. in onze taal heeft vertaald ahw. binnengesmokkeld. En dan gaat het er toch weer op lijken dat we de zondag moeten zien als een verplaatste sabbat. Zo is het dan ook geworden in de Westminster confessie, in het engelse puritanisme en van daaruit ook in ons land.
Maar dat is – zoals we gezien hebben - niet in de lijn van het N.T. Daar vinden we immers geen gebod om als nieuwtestamentische gemeente de sabbat van Israel te onderhouden. De sabbat blijft voorbehouden aan Israel . Maar wat we in het NT ook niet vinden is een gebod tot het onderhouden van de zondag, en zeker niet de zondag als 'verplaatste sabbat'.

Toch mogen we wel zeggen dat op de instelling van de zondag als rustdag door keizer Constantijn het gezegde van de kromme stok en de rechte slag van toepassing is. Het kromme zit in de anti-joodse tendens van dit besluit. Het rechte is, dat langs deze weg het geschenk dat God aan Israel had gegeven in het wekelijkse ritme van 6 dagen werken en 1 dag rust, ook tot de niet- Joodse volkeren is gekomen- iets dat heel zegenrijk gewerkt heeft.
Er zit immers in dat ritme van zes dagen werken en een dag rust zoals God dat aan Israel gebioden heeft een goddelijke wijsheid die heilzaam is voor het leven. En die we alleen maar tot onze grote schade kunnen veronachtzamen!
Want waar gaat het eigenlijk om in het 4e gebod?
De kern daarvan is dit: dat het goed is om te werken (er staat eigenlijk geen gebod om 6 dagen te werken, maar: 6 dagen zijn er om te werken) maar dat het niet goed is om altijd door te gaan met werken. Een mens moet van ophouden weten. Het woord dat in onze Bijbel vertaald is met ‘rusten’ betekent ook eigenlijk stoppen, ophouden. Het werk staken. Dat is nodig voor ons om niet de slaaf te worden van ons werk.
.
De schrijver moet zich nogal in bochten wringen om zijn standpunt staande te houden en lecht de schrijvers van het NT woorden in de 'pen' die er niet staan. De conclusie t.a.v. hand 15 lijkt mij niet gerechtvaardigd, en wat kol 2 betreft 2 opmerking. In de eerste plaats is het slecht vertaald. In vers 17, in grondtekst, staat woordje slechts niet. Ook het woordje maar staat er niet. een beter vertaling zou zijn: .....welke een shaduw zijn van de dingen die nog moeten komen, want het lichaam is Yeshau.
In de tweede plaats moet je de tekst er niet uit plukken maar het gehele hoofdstuk lezen. en dan zit de conclusie aan het eind. Sha'ul treedt hierop tegen de 'eigengerechtigheid', het zelf regels/ wetten of religies maken (willibrord vertaling) en deze anderen opleggen. De Shabat staat in die tekst derhgalve absoluut niet ter discusie.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #267 Gepost op: november 20, 2003, 11:56:42 am »

quote:

op 20 Nov 2003 10:58:05 schreef Chaveriem:
De schrijver moet zich nogal in bochten wringen om zijn standpunt staande te houden en lecht de schrijvers van het NT woorden in de 'pen' die er niet staan. De conclusie t.a.v. hand 15 lijkt mij niet gerechtvaardigd, en wat kol 2 betreft 2 opmerking. In de eerste plaats is het slecht vertaald. In vers 17, in grondtekst, staat woordje slechts niet. Ook het woordje maar staat er niet. een beter vertaling zou zijn: .....welke een shaduw zijn van de dingen die nog moeten komen, want het lichaam is Yeshau.
In de tweede plaats moet je de tekst er niet uit plukken maar het gehele hoofdstuk lezen. en dan zit de conclusie aan het eind. Sha'ul treedt hierop tegen de 'eigengerechtigheid', het zelf regels/ wetten of religies maken (willibrord vertaling) en deze anderen opleggen. De Shabat staat in die tekst derhgalve absoluut niet ter discusie.

Je hebt gelijk Chaveriem, maar de schrijvers van het NT worden geen woorden in de pen gelegd, die Gods Woorden niet zijn........ enkel de vertalers!
Daarom is het - denk ik - ook onze taak om de grondtekst - inclusief verschillende vertalingen - te onderzoeken.
Maar nogmaals, dit was een artikel ter overdenking, en niet mijn mening.
Natuurlijk zijn alle reakties welkom, mogelijk krijgen we daardoor zelfs weer een betere kijk op dit punt.

Bedankt voor je reaktie!

ikkie

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #268 Gepost op: november 20, 2003, 04:24:06 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 20:39:27 schreef Chaveriem:
[...]

Met de nadruk op geënt.....

Dat was ook de reden dat ik dat gedeelte doorgaf. Het wordt me steeds meer duidelijk dat we als heidenen niets in te brengen hebben.
Pure genade!

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #269 Gepost op: november 20, 2003, 05:00:28 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 07:55:34 schreef Baldur:
Beste Dingo,

Je hebt mijn profetisch woord helemaal niet begrepen.
[...]

Ik toets datgene wat je verkondigt/profeteert en constateer dat a)je op een onjuiste manier met de bijbel omgaat en b)dingen verkondigt die niet op de bijbel gegrond zijn maar op eigen interpretatie.
In mijn beleving is profetie niet iets wat ik intepreteer maar iets wat in mijn hart gelegd wordt om te verkondigen.

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #270 Gepost op: november 20, 2003, 05:15:44 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 07:58:17 schreef Baldur:
dingo,

Mag ik er op wijzen dat Jezus hier spreekt over ongefermenteerde of ongegiste wijn net als het ongegiste brood! Gist is namelijk een teken van ZONDE., vandaat dat Jezus nooit alcohol nuttigde of aanbood! Ken je Bijbel en ken, vooral Jezus -Heer over de Sabbat het 4e gebod. Sex is iets dat door God gegeven is. Jouw omschrijving en/of mening geeft aan dat je er een werelds idee van naleeft of hebt, en geen Bijbels in casu datgene wat Jezus met 'gemeenschap' bedoeld. Sex hoort niet in het rijtje van negatieve adviezen van God. Maakt niet zondig dat God als niet zondig beschouwd, anders teken je het beeld dat Satan geeft van Gods geschapen wezens en of middelen elkaar lief te hebben in relatie tot de scheppingsweek. Micha 2:11

@@"Ik profeteer dat u wijn en sterke drank zult krijgen"; dat is het soort dronken leugenprofetie dat u graag hoort.@@

Gegroet, O Nero, uw werken volgen u na!

Je opmerking over alcohol is al door Chaveriem afdoende beantwoord.
Waar het om gaat in deze is dat het probleem in de mens zit: je kunt wel degelijk sexverslaafd worden (kijk maar in het topic Sexverslaving), hetzelfde geldt voor alcohol, maar bijvoorbeeld ook caffeine. Maar er staat nergens in de Bijbel omdat je er aan verslaafd kan worden mag je geen alcohol drinken en dat was mijn punt hier. Zo'n 'profetie' valt bij mij in de categorie mensen bovenschriftuurlijk willen binden.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2003, 05:20:03 pm door dingo »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #271 Gepost op: november 20, 2003, 07:29:01 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 09:29:49 schreef Chaveriem:
[...]
Hoezo bood geen alcohol aan, waar haal je dit vandaan? Yeshua vierde het pesach feest en dronk..... wijn. Yeshua gaf zijn dicipelen, als teken van zijn bloed.... juist ja, wijn. Bruiloft van kana veranderde hij water in..... nou? Precies wijn. In D'variem, bij de instelling van Soekot (kan ook Shawoe'ot zijn) draagt de Eeuwige zijnvolk op om, jawel, wijn te drinken.

D'variem = Deuteronomium
Soekot = Loofhutten
Shawoe'ot = Wekenfeest

Ik vermoed dat je deze passage bedoelt, die gaat over het geven van tienden (ma`aser):

quote:

Mozes schreef in Deut 14,26: (vert NBG)
 22 Gij zult de gehele opbrengst van het zaad dat uit uw akker voortkomt, stipt vertienen, jaar op jaar.
 23 Gij zult voor het aangezicht van de HERE, uw God, in de plaats die Hij verkiezen zal om zijn naam daar te doen wonen, eten de tiende van uw koren, uw most en uw olie, en de eerstelingen van uw runderen en van uw kleinvee, opdat gij de HERE, uw God, uw leven lang leert vrezen.
 24 Wanneer de weg voor u te lang zou zijn, zodat gij ze niet zoudt kunnen vervoeren, omdat de plaats die de HERE, uw God, verkiezen zal om daar zijn naam te vestigen, te ver van u verwijderd is, wanneer de HERE, uw God, u gezegend heeft -
 25 dan zult gij ze te gelde maken en dat geld bij u steken en naar de plaats gaan, die de HERE, uw God, verkiezen zal,
 26 en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij zult daar voor het aangezicht van de HERE, uw God, eten en u verheugen, gij met uw huisgezin;
 27 ook de Leviet, die binnen uw poorten woont, zult gij aan zijn lot niet overlaten, want hij heeft geen bezit of erfdeel met u.
 28 Na verloop van drie jaar zult gij alle tienden van uw opbrengst in dat jaar brengen en in uw poorten neerleggen;
 29 dan zullen de Leviet, omdat hij bezit noch erfdeel met u heeft, en de vreemdeling, de wees en de weduwe, die binnen uw poorten wonen, komen en eten en zich verzadigen - opdat de HERE, uw God, u zegene in al het werk, dat uw hand doet.
De "tienden" waren dus bedoeld om, meteen na de nieuwe oogst, een gigantische party te houden voor de HEER, waarbij er flink gegeten en gedronken werd!
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #272 Gepost op: november 21, 2003, 06:10:08 pm »

quote:

op 20 Nov 2003 19:29:01 schreef Qohelet:
[...]

D'variem = Deuteronomium
Soekot = Loofhutten
Shawoe'ot = Wekenfeest

Ik vermoed dat je deze passage bedoelt, die gaat over het geven van tienden (ma`aser):
[...]

De "tienden" waren dus bedoeld om, meteen na de nieuwe oogst, een gigantische party te houden voor de HEER, waarbij er flink gegeten en gedronken werd!

Thx, ik wist dat het ergens stond. In ieder geval een verplichting om wijn te drinken.....

De uitleg van Soekot en Shawoe'ot..... dank je ;) Ik was het bijna vergeten......

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #273 Gepost op: november 24, 2003, 09:46:09 am »
Beste Dingo,

God adviseert ons een rein en zuiver leven. Hij, echter, stelt ons niet zo heilig, dan als Hij zelf is. WEL vraagt Hij ons, om ons VOOR TE BEREIDEN op het Hemels Koninkrijk. Daartoe stelt Hij ons in staat een TEMPEL VAN DE HEILIGE GEEST te worden. Daar IS GEEN plaats voor Alcohol, tabak of andere bedwelmende ,iddelen. Als Gist of gegesitse voeding en of  genotsmiddelen die daarmee vermengt zijn; een symbool is van ZONDE, dan KIEST DE MENS er SELF voor of Hij zondig wil,leven of niet. Als wij ons daarin verharden en niet de raad van de Heilige Geest willen navolgen (die wij dan bedroeven) dan VERWIJDEREN we ons van God en Zijn Koninkrijk. We KIEZEN a.h.w. om een bok te zijn i.p.v een schaap, als symbool van trouwe volgeling van Jezus. Zowel Satan als Jezus krijgen van Onze Hemelse Vader de mogelijkheid om volgelingen te verzamelen: schapen en bokken. Hiermee stelt God Zijn onmetelijke liefde ten toon. De mens mag kiezen. Hij, de Scheper van hemel en aarde dwingt NIEMAND tot zijn Koninkijk. Nergens staat dus in de Bijbel dat U iets niet mag. Mensen bepalen of op Sabbat of Zondag iets mag eten, fietsen, ijsje eten! Dat is WETTISCH. Miljoenen mensen leven gedwongen in een wettische kerk. Weinigen zeggen erbij waarom iets niet mag. Nergens leert God dat we iets niet mogen. Alles wat we doen kunnen we weten door wijsheid en keuzes; kinderen of niet.  Jezus werd vervolgt omdat Hij alles deed volgens de WET. De Schriftgeleerden en Farizeërs wezen het op een WETTISCHE wet. Net zoals de kerken van van vandaag elke zondag doen. In Putten of waar dan ook: verkopen wij geen ijsje op de zondag! Welnu Gods Koninkrijk is gebouwd op Zijn Geest, niet op geestelijk of fysiek geweld. Niet op een oorlog in Irak, noch op een Geestelijk geweld van de USA of Rome. Alles wat wij doen, doenm wij uit LIEFDE voor de Heer. Liefde, omdat wij daarbij willen behoren. Sabbat houden wij omdat we GEMEENSCHAP willen hebben met onze Heer, niet omdat Opa, Oma de dominee, de Ouderling of de zeer welgeleerde Professor dat zegt.  Ook niet omdat de mensen vroom willen lijken, maar gedwongen een schijnheiligheid op houden die werelds is. Neen, als wij Jezus uitstralen vertegenwoordigen op deze aarde, dan houden wij ons vere van gegiste wijn, alcohol en tabak, vloeken en tieren, zondagviering en alles wat leidt tot het lijden van mensen. Wij kijken niet naar ras, afkomst of religieuze achtergrond als wij helepen; ook al is de Islam, in essentie een Rooms geloof!. Dan zijn niet de Irakezen, Saddam Housein of de Ai'cada  danwel Afgahanistan of andere fantasieorganisaties onze vijanden, maar de Satan en zijn trawanten op deze aarde. Hij is de mensenoordenar en niemand anders. Alleen in Christus zijn zij te overwinnen en niet door mensen of hun wereldse wetten en wereldse wijsheid.

De Waarheid waarin en waartoe de Heilige Geest leidt, is in harmonie met de Bijbel (Jesaja 8:20) of

Deuteronomium 5:15
De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht
 8)7
« Laatst bewerkt op: november 24, 2003, 11:50:04 am door Baldur »

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #274 Gepost op: november 24, 2003, 12:10:14 pm »

quote:

op 24 Nov 2003 09:46:09 schreef Baldur:
Beste Dingo,

God adviseert ons een rein en zuiver leven. Hij, echter, stelt ons niet zo heilig, dan als Hij zelf is. WEL vraagt Hij ons, om ons VOOR TE BEREIDEN op het Hemels Koninkrijk. Daartoe stelt Hij ons in staat een TEMPEL VAN DE HEILIGE GEEST te worden.

Kan zijn....

quote:

Daar IS GEEN plaats voor Alcohol, tabak of andere bedwelmende ,iddelen.
Waar staat dat? En als alcohol een teken van zonde is, waarom drinkt Yeshua dan wijn? En waarom is het dan een voorschrift dat de eeuwige geeft?
Beperk je tot de feiten, en fantaseer er niet op los.
Jouw interpretatie is absoluut niet te onderbouwen vanuit Tenach en niet te onderbouwen vanuit B'rit HaChadasha!

Pulpeet

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #275 Gepost op: november 24, 2003, 12:47:38 pm »
Off-topic gedeelte verplaatst naar: Dronk Jezus wijn?

Laten we ons hier beperken tot de zondagsrust.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2003, 02:21:39 pm door Pulpeet »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #276 Gepost op: november 24, 2003, 01:26:27 pm »
Beste Chaveriem,

Wijn staat hier voor druivensao en geen wijn zoals de mens die meent te moeten nuttigen. Hier zegt Jezus alles over sex, gegist of ongegist:

1 Corinthiërs 5
7   Gooi de oude gist weg, anders bent u geen vers deeg. Er hoort bij u geen gist te zijn omdat Christus, ons Paaslam, geofferd is. (geestelijk aspect= symbool van de werkelijkheid)
8   Laten wij dat dan ook blijven vieren, niet met oud gist of met gist van kwaad en schande, maar met het ongegiste brood van zuiverheid en waarheid.
9   Ik heb u al eerder geschreven niet om te gaan met mensen, die vrije sex propageren.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #277 Gepost op: november 26, 2003, 01:32:56 pm »
Beste Heidi,

Je schreef:

@@Sabbat
Om met die laatste vraag te beginnen: is het inderdaad verkeerd dat wij de zondag in acht nemen, dat voor ons
nog steeds de 1e dag de rustdag is, en zou dat inderdaad eigenlijk de 7e dag moeten zijn, de zaterdag. Zouden
wij ook de sabbat moeten houden!? @@

Eerst beaam je dat "we" de verkeerde dag onderhouden, namelijk de ingestelde (economsich-religieuze) rustdag van Rome en Constatijn. Dan stel je vast dat we (inderdaad) de 7e dag dienen te houden, zoals deze in de Heilige Schrift is opgetekend, naar het voorbeeld van het Hemsle Koninkrijk, dat reeds bestaad.
En dan stel je de vraag of dat zo moet.

Wie is Christus nu in je leven: Een aardige en zeergeleerde Heer of
De Verlosser, die tracht de Christenen te wijzen op de belangrijkheid van de geboden en terugkeer tot hetgeen wezenlijk van belang is om DEEL TE KUNNEN zijn van dat Hemels Koninkrijk.

Ik heb dan ook geen zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer uitgebried relaas nodig en is zelfs overbodig, wat je daarna profileert.

Want: Het HERSTEL van de  Sabbats (waarheid=Jezus) is ONDERDEEL van de LAATSTE BOODSCHAPPEN van de kerk (Volk Israël van het NT) in de eidntijd (Exodus 20:11 en Openbaring 14:7 en 18)
« Laatst bewerkt op: november 27, 2003, 11:03:53 am door Baldur »

Marnix

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #278 Gepost op: november 26, 2003, 03:27:40 pm »
Geloven wij dan in een andere verlossing van een andere Jezus omdat jij op zaterdag en ik op zondag rust hou?

Jammer dat je nog zoveel waarde hecht aan je eigen offers. Het gaat God niet om de dag dat je rust houdt en zelfs niet om dat je rust houdt maar om je hart.

Want liefde wil ik van u, geen offers [Hosea 6:6]
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #279 Gepost op: november 26, 2003, 07:54:28 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 15:27:40 schreef Marnix:
Geloven wij dan in een andere verlossing van een andere Jezus omdat jij op zaterdag en ik op zondag rust hou?

Jammer dat je nog zoveel waarde hecht aan je eigen offers. Het gaat God niet om de dag dat je rust houdt en zelfs niet om dat je rust houdt maar om je hart.

Want liefde wil ik van u, geen offers [Hosea 6:6]
Ik ben het met je eens Marnix, het gaat om je hart. Neemt niet weg dat de Eeuwige die rustdag van je vraagt, maar uit liefde zal dat geen probleem zijn, toch?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #280 Gepost op: november 27, 2003, 11:11:03 am »
Beste Marnix,

Je schreef en verwees naar: @@Want liefde wil ik van u, geen offers [Hosea 6:6]@@

Dat is geheel correct; want JUIST omdat we Jezus willen navolgen en dus onze liefde kunnen tonen voor onze Verlosser: Onderhouden wij ZIJN geboden. Want daar gaat het hier nu juist om. Hij wil geen offer, OMDAT op de eerste dag van de week de Opstanding plaats vond, Hij wil GEMEENSCHAP op de Sabbat die Hij geheiligd heeft, kijk maar:

Hosea 6
1   "Zij zullen zeggen: 'Kom, laten we teruggaan naar de HERE. Hij heeft ons verscheurd; Hij zal ons ook genezen. Hij heeft ons geslagen; Hij zal ook onze wonden verbinden.
2   Hij zal ons na twee dagen weer overeind helpen en op de derde dag zullen wij, weer helemaal opgeknapt, met Hem leven.
3   Ja, wij verlangen naar de HERE. Hij zal reageren op ons zoeken, zo zeker als de komst van dauw of regen in het vroege voorjaar.'
4   Wat zal Ik met u doen, Israël en Juda? Want uw liefde verdwijnt als wolken in de morgen en verdampt als dauw in de vroege ochtend.

Vanaf hier heeft de Here weer, wat HIJ er aan gedaan heeft om Zijn volk te waarschuwingen verkeerde wegen (geboden) na te volgen,

5   Ik stuurde mijn profeten om u te waarschuwen voor uw ondergang. Ik heb u harde klappen toegebracht met mijn woorden en met de dood bedreigd. Onverwacht werd u getroffen door mijn veroordeling, als door een plotseling doorbrekend licht.
6   Ik wil uw slachtoffers niet; Ik wil uw liefde. Ik hoef uw brandoffers niet; Ik wil dat u Mij kent.
7   Maar u bent net als Adam: U hebt mijn verbond verbroken en bent Mij zo ontrouw geworden.
8   De bewoners van Gilead zijn misdadigers, de stad is vol bloedsporen.

Hij zegt zelfs in vers 6: Ik WIL dat U MIJ KENT!

Welaan Marnix, je sloeg de spijker op zijn kop, toch versta je het Schriftwoord niet en herken je de reddende stem van de Meester niet helemaal!
« Laatst bewerkt op: december 10, 2003, 01:20:22 pm door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #281 Gepost op: december 04, 2003, 02:40:03 pm »
Met verbazing constateer ik dat mensen zonder enige terughoudendheid de zondag maar trachten te rechtvaardigen. Ook ik heb de 7daweb.com site bekenen en heb ontdekt dat deze site:

Geen site is van de Zevende-dags Adventisten, want deze onderhouden de Sabbat des Heren (zaterdag)
Ook geen studie pagina kan zijn voor Zevende-dags Adventisten omdat ik van enkele van hen gehoord heb dat ze juist UIT de zondagvierende kerken zijn gekomen zijn maar de zondag/sabbt (maar ook andere geloofspunten zoals Doop) anders zijn gaan zien en de oude vaderen niet meer navolgen
Dat indien men echt wil weten wat de zondagvierung nu werkelijk inhoudt eens hier moet kijken:
http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF
Misschien dat we dan wat terug willen komen om de Bijbelse Sabbat af te wijzen en de zondag de onjuiste en valse eer te geven, die het helemaal niet toekomst.

Die 7daweb.com site is overigens door een Gereformeerde broeder geschreven. Ik kan me niet voorstellen dat een zondagvierende Christen een Sabbatvierende kerk, zoals de ZDA nog wat moet leren, als wij zelf al moeite hebben om de Sabbat te aanvaarden. Ik heb begrepen dat alleen de Kerk uit Openbaring 12:17 het getuigenis van Jezus heeft dus kunnen we dat NOOIT vinden op de 7daweb.com site. Hoe interessant maar misleidend ook (in mijn optie) want Jezus is heer over de Sabbat en niet over een naam kerk als de onze of andere.

U heeft wel een PDF reader nodig

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #282 Gepost op: december 04, 2003, 04:05:17 pm »
Beste Baldur,
het valt mij op dat je wel enorme lappen tekst en citaten post maar dat je zelden of nooit op tegenargumenten in gaat. Wat ik me afvraag is wat je daarmee wil bereiken. Als je alleen wil profeteren, mij best, maar persoonlijk denk ik dat discussie en het toelichten van de posts de deelnemers verder brengt.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #283 Gepost op: december 04, 2003, 08:52:00 pm »
Bovendien vind ik het ondertussen vervelend worden dat elke poging om in te gaan op de positie van zondag als rustdag wordt overstemt door het roepen van zevende-dags adventisten en judaïsten. Niet dat ik die discussie niet wil voeren, maar ze is voortdurend aan de gang (zelfs in verschillende topics) en we schieten er niet veel mee op.

Volgens mij zijn er twee opties:

1. In dit topic blijven we het hebben over zondagsrust vs. zaterdagsrust en ik begin een nieuw topic over de manier om de zondagsrust in te vullen zonder dat het feit van de 1e dag steeds wordt bekritiseerd.

2. In dit topic gaan we verder over de betekenis die de zondag als rustdag heeft. Laten we zeggen, de vraag is:

quote:

Wat betekent het dat de zondag voor ons een rustdag is?
Mensen voor wie de zondag géén rustdag is, hoeven dan even niet te zeggen: "dat is fout", of: "de zondag is voor mij geen rustdag". Dat weten we namelijk al, maar het gaat niet in op de vraag.

Timo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #284 Gepost op: december 04, 2003, 09:14:57 pm »
Ik denk dat met de rustdag wordt bedoeld, dat je alle tijd kunt vrijmaken voor God en voor jezelf en de naasten.
Die tijd moet ruim voldoende zijn om iedereen, maar bovenal God te dienen op welke manier dan ook. God rustte toen Hij het werken goed vond. Voor ons geld dat ook. Na 7 dagen is het even goed geweest. Een dag van rust en viering.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #285 Gepost op: december 04, 2003, 10:03:26 pm »
De rust is vooral ook een verwijzing naar de eeuwige rust, die wij deels hebben in Christus, maar die we ook nog zullen ingaan. (Zie Hebreeën 4). Voor Calvijn was dit een reden om te stellen, dat de belangrijkste doel van de rustdag is: rusten van onze boze werken. Die focus vind je ook terug in de Heidelbergse Catechismus.

Timo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #286 Gepost op: december 05, 2003, 09:59:46 pm »
Daar kan ik alleen maar amen op zegen.
En nu daar ernstig mee aan de slag. :)

explo43

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #287 Gepost op: december 06, 2003, 10:32:46 am »
Meer dan vijftienhonderd jaar lang heeft de christenheid de zondag als een soort van christelijke sabbat onderhouden. De zondag is echter noch christelijk noch joods. Zoals door de naam ervan te kennen wordt gegeven, is de zondag in werkelijkheid een heidense feestdag ter ere van de zonnegod. In deze tijd onderhoudt de christenheid haar eigen zondag beslist niet als een rustdag tot eer van Jehovah en tot welzijn van het menselijke lichaam. In de meeste gevallen benut ze de zondag als een dag voor sport, picknicks, theaterbezoek en andere ongodsdienstige activiteiten en zelfzuchtige genoegens, om nog maar niet te spreken van gokken en allerlei immorele activiteiten.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #288 Gepost op: december 06, 2003, 07:40:01 pm »

quote:

op 06 Dec 2003 10:32:46 schreef explo43:
Meer dan vijftienhonderd jaar lang heeft de christenheid de zondag als een soort van christelijke sabbat onderhouden. De zondag is echter noch christelijk noch joods. Zoals door de naam ervan te kennen wordt gegeven, is de zondag in werkelijkheid een heidense feestdag ter ere van de zonnegod. In deze tijd onderhoudt de christenheid haar eigen zondag beslist niet als een rustdag tot eer van Jehovah en tot welzijn van het menselijke lichaam. In de meeste gevallen benut ze de zondag als een dag voor sport, picknicks, theaterbezoek en andere ongodsdienstige activiteiten en zelfzuchtige genoegens, om nog maar niet te spreken van gokken en allerlei immorele activiteiten.

Groetjes
Een beter bewijs dat je niet leest wat andere schrijven hoef je niet meer te leveren.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #289 Gepost op: december 10, 2003, 10:13:33 am »
Hij, Jezus maakte een nieuw (en beter) Verbond. Namelijk voor ALLE mensen, gebaseerd op de Scheppingsorde. Iraël van het OT had het, als volk, gewoon verprutst. Waarom nu dan toch die 10 geboden en waarom zijn ze nog steeds van eminent belang:

Een Atheist in Israël zal vanwege de 'sabbatswetten' aldaar op zaterdag geen werk verrichten om BURGERLIJKE redenen, ook al komen die wetten uit Godsdienst voort. Zo zullen ook de mensen straks het Merkteken, de ZON dag of Familyday gaan volgen, omdat Rome ze heeft bedacht, maar ook omdat het burgelijke wetten zijn, door de USA opgelegd met dat Godsdienstige karakter van Satan, "godsdienstig" aangestuurd vanuit Rome (Openbaring 13- 1e en 2e Beest). Dat moment zijn we redelijk nabij, nu!

God's IDEALE HERSTEL is:

De uiterlijke geboden verinnerlijken en daarmee die uiterlijke geboden steeds minder noodzakelijk maken, daar de wet -dan- in het hart geschreven staat. Groeien in de Gerechtigheid (van Jezus) doo de Heilige Geest is de enige weg, daartoe. Daarom staat de wet ook op stenen tafelen als bbvewijs van haat eeuwige inzet. De engelen kenden (en kennen) de wet, als zodanig en wisten de overtreding (en de wet) pas, toen Satan in opstand kwam.

Eva (en Adam) werden zich pas bewust van hun zonden, toen ze de wet (die in hun hart was geschreven) NADAT ze van de appel hadden gegeten.
Velen Christenen volgen een vals Evangelie na, DAAROM is de wet -uiterlijk- nog steeds nodig, en wordt dan ook in het Onze Vader daaran herinnererd, ook al horen zij dat niet (altijd). Er is dus ook al een volk dat die geboden herkennen en toepassen in hun dagelijkse doen en er naar gaan leven; opdat zij naar de gewoonte op Sabbat naar de gemeente gaam en, door de genade, en kennis van die 10 geboden, genade (kunnen) ontvangen en beliujdenis kunnen doen van hun zonden; en dus groeien naar de wet in hun hart.
Als zij door Jezus worden opgenomen in het Hemelse Jeruzalem; zijnzij gelkeerd door uiterlijke ervaringen van de 10 geboden, die inmiddels (ook) geschreven is in hun hart. Het Ideale beeld in de mens, is door God hersteld.

Jeremia zegt daarom:

Jeremia 31

34 Dan hoeven zij elkaar niet meer te vertellen dat het goed is de HERE te kennen, want iedereen (klein en groot) zal Mij dan werkelijk kennen, zegt de HERE, Ik zal hun zonden vergeven en ze voor altijd vergeten.

Dus wie in het Hemels Koninkrijk wil komen en zal komen is, praktisch en naar zijnngeweten (hart) bekenbd met de 10 geboden. Daarmee bewijst Jezus dat Hij de geboden nergens aan het Kruis heeft genageld of afgeschaft. Hij zal de stenen tafelen daarom aan ons tonen, bij Zijn wederkomst. Iedeeen die blijft zeggen dat de geboden hebben afgedaan: LIEGT

Afwenden van God:

Uiterlijke geboden worden dus NOODZAKELIJK en steeds MEER gespecificeerd, als de INNERLIJKE wet UIT het VERHARDE mensenhart verdwijnt. Waarom moeten dus ook wij de 10 geboden en de Sabbat eren, net zoals het volk Israël van het OT, hierom:

Mozes heeft u met het oog OP DE HARDHEID UWER harten uw vrouwen weg re zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest (Mattheus 19:8)

Dus wilt u de WIJSHEID van uw Verlosser hierin ter harte nemen, dan dient u gewoon op de Sabbat naar de gemeente te gaan en niet op ZON dag! En zo leert u dan -ook-, door de Heilige Geest uw (ware) God HERKENNEN en, uiteindelijk ERKENNEN als de Enige Scheppende en Verlossende Vader in de Hemel, door de heilige Geest en Zijn Zoon.

De ZON dag leidt tot overtreding van ALLE geboden verhardt de mens in het hart. Zo, door Satan's listen ontzegt de mens zichzelf de toegang tot het Eeuwige Koninkrijk als hij, eigenwijs en misleid, de ZOndag als (slechts één gebod overtreedt) blijft eren voor de Heidense Goden waarvan Satan de Meester is, tot dat hij wordt vernietigd met allen die hem daarin navolgen! Bokken en Schapen! Schapen en Bokken. De genadetijd is bijna afgelopen, net zoals bij Noach de genadedeur DICHT ging. Een posting om over na te denken! Bidt tot de Heilige Geest alleen Hij is in staat om de waarheid die de Bijbel leert in ons hart tot -de-Waarheid te leiden (Jezus)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #290 Gepost op: december 10, 2003, 11:07:35 am »
Rom. :

Nu leef ik niet meer voor de wet, maar voor God. 20 Ik ben samen met Christus aan het kruis gestorven. Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. Zolang ik nog in dit lichaam ben, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Hij hield zoveel van mij dat Hij Zijn leven voor mij heeft gegeven. 21 Wat God in Zijn genade heeft gedaan, wil ik niet onderschatten. Want als wij het met God in orde konden maken door de Joodse wet te houden, zou Christus voor niets gestorven zijn.

10:3-4
Zij begrijpen niet dat Christus gestorven is om het tussen God en hen goed te maken. In plaats daarvan proberen zij door goed te leven Gods gunst te winnen en willen zij zich niet door Jezus Christus laten redden. Want nu Christus er is, hoeft niemand meer zijn best te doen om volgens de wet van Mozes rechtvaardig te worden. Ieder die op Christus vertrouwt, wordt rechtvaardig.
...

Marnix

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #291 Gepost op: december 10, 2003, 11:34:31 am »

quote:

Welaan Marnix, je sloeg de spijker op zijn kop, toch versta je het Schriftwoord niet en herken je de reddende stem van de Meester niet helemaal!

Ik wilde hiermee aangeven dat het niet gaat om het houden van de rustdag zelf, maar om de motivatie waarmee je dat doet.

Als jij denkt dat je redding afhangt van de dag waarop je rust houdt... heb je nog veel te leren. Naast Jezus aan het kruis hing een moordenaar.... dacht je dat die zich uitstekend aan de rustdag had gehouden in de trend van: 6 dagen zult u moorden maar op de sabbat ff niet?

Het enige wat hij zei was: Jezus, denk aan mij als u in uw koninkrijk bent gekomen. En Jezus zei: Heden zul je met mij in het paradijs zijn.

There's only one Way to God. Niet de wet... maar Jezus die ons van de wet vrijmaakt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #292 Gepost op: december 10, 2003, 01:21:56 pm »
De redding van de mens die zegt Jezus na te volgen hangt af of hij/zij  Jezus heeft aangenomen ook m.b.t. het onderhouden van de geboden alsook dus de Sabbat van het 4e gebod. God is een God van orde en wet, niet van de chaos en andere wetten (wetteloosheid) De man aan het kruis, naast Jezus was niet in de positie om de wet te leren en te onderhouden. We moeten er toch niet aan denken dat elke mens zijn of haar leven aan eht kruis zou moeten eindigen om God te erkenne of te leren zien in de verlossing!
« Laatst bewerkt op: december 19, 2003, 10:48:17 pm door Baldur »

Ge2rt

• KL-006-5418
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #293 Gepost op: december 18, 2003, 10:46:39 pm »
Ondertussen hebben deputaten Vierde gebod en Zondag onder de titel 'Sabbat en zondag 1-9' een serie artikelen gepubliceerd, die kunnen worden overgenomen in het kerkblad.

Zie: http://www.gkv.nl/main.as...n=tekst&intItemID=250
Klik op het +je voor Inhoudsopgave voor deel 2-9.
After death it's so much fun - Talk Talk

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #294 Gepost op: december 19, 2003, 10:51:06 pm »
Qohelet schreef:

De rust is vooral ook een verwijzing naar de eeuwige rust, die wij deels hebben in Christus, maar die we ook nog zullen ingaan. (Zie Hebreeën 4). Voor Calvijn was dit een reden om te stellen, dat de belangrijkste doel van de rustdag is: rusten van onze boze werken. Die focus vind je ook terug in de Heidelbergse Catechismus.

Ja, en dan kon Calvijn en zijn navolgers op de maandag weer verder zondigen; want zij rustten niet van hun zonden, door het 4e gebod te overtreden en de overige 9 geboden ook alsmede de eerste dag te vieren, de symboliek van Satan, die als symbool van zijn aanbidding de -1- gebruikt

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #295 Gepost op: december 19, 2003, 10:54:16 pm »
Beste Dingo,

Mijn tegenargumenten zijn niet gebaseerd op menselijke overwegingen, maar altijd gebaseerd op Bijbelse argumenten en wijzend op wat Jezus ons leert. Ik spreek waarschijnlijk met een onverstaanbare tong. Maar mij is het inderdaad opgevallen dat weinigen tegenargumenten aanbrengen die wijzen op het Schriftwoord dat wijst op de essentie van Jezus, die het Middelpunt is van de Profetie, en daar hebben wij het over!

Niet de Paus zelf, direct, maar politiek en strategisch is hij gelijk een Wereldheerser een dictator puur sang. Enkele feiten op een rij;

In het boek van Maliachi Marten, een verdediger van de Roomse kerk en -vooral- haar wereldgezag zegt dit over de kerk van Rome:

Het Pausdom en zijn gevestigde organisatie, die de rooms-karholieke kerk, hebben bijna 2000 jaren nodig gehad, om een wereldreligie te worden en als zodanig erkend te zijn. Met een politiek doel em structuur? Ja, met een wereld POLITIEK DOEL en een een WERELDPOLITIEKE structuur. Op de keper beschouwd, maakr Paus Jophannes Paul II als rechtmatige plaatsvervanger van Christus er aanspraak op, om de hoogste gerechtshof van de Statengemeenschap te zijn. (Keys of Blood M.Martin pages 374-375)

Hier zien we beste forumleden dat de Hoer aan vele wateren zit en diens politiek en religieuze pad BEPAALT.
Satan leidt de New World Order door menselijke systemen die zijn gedachtegoed nalopen. In verbazing gaat de mensheid die achterna (Openbaringen)

Wat zegt de Bischop van Rome nu over de zondag, door Jezus aangegeven als het Merkteken van het Pauselijke gezag in feite dus de Draak.

Met het in achtnemen van de zondag door de protestanten brengen zij EER aan, zichzelf ten spijt de Rooms Katholieke kerk en dienen zo Satan, op zijn 1e dag van aanbidding (Protestantisme of Today page 213)

Let wel hier voeg ik wel twee zaken samen; Satan als Overste van deze wereld en zijn menselijke organisatie.

De Bisschop van Rome, maar ook Kardinaal Simonis zeggen openlijk;

De ZONDAG is ons MERKTEKEN van GEZAG. De Rooms Katholieke kerk staat BOVEN de Bijbel en deze OVERDRACHT van de VIERING van de Sabbt is het bewijs van dit. (Record London, Ontario 1 sept 1923)

U ziet hier dat de Bisschop van Rome, daar waar de TROON VAN SATAN is, zonder omhaal de SABBAT, die notabene in en de Hemel nageleefd wordt, op de stenen tafelen IN de Hemelse Ark is als bewijsvoering en basis van de Schepping voor deze aarde, door de PAUS zonder omhaal genegeerd wordt en de wereldse, ocuulte ZONDAG daarvoor in de plaats heeft gesteld.

Wie nu nog durft te beweren dat de ZONDAG een gave van Jezus is of verandert is op DIENS gezag, moet wel blind en doof zijn, maar vooral ook misleid en misschien een beetje dom.

Is de Paus een dictator en intolerant?

Leest u het volgende eens;

Daarom EIST de Katholieke Kerk ook het RECHT op van de dogmatische INTOLERANTIE met betrekking tot haar leer en is het onjuist, haar te verwijten om het uitoefenen van dit recht... Zij beschouwt haar dogmatische intolerantie niet alleen als haar onbetwistbare recht, maar ook een HEILIGE plicht (?) VOlgens Romeinen !3:4 hebben de wereldse autoriteiten het recht om vooral ernstige misdaden, met de doo te bestraffen, daaruit volgt dat de 'ketters' niet alleen geëxcommuniceerd, maar ook gedood mogen worden (De Katholieke encyclopedie, uitgave 1911 Deel 14 pages 766 en 768)

U ziet terwijl wei de Sabbat negeren en overtreden en anderen zo leren, zij een zondige daad omzetten in ee politiek doel maar tegelijkertijd menen dat de Bijbel m.b.t. hun oordeel en werkwijze; velen onschuldige mensen de dood injaagt.

Immers zegt Jezus zelf niet dat Hij niet oordeelt en de zondige mens helpt tot inzicht en heen zendt zonder te doden pf te oordelen.

Is Irak, Afganistan en zelfs WO II geen voorbeeld van het Gezag van Rome zoals zij hier openbaart?

Wat is ons antwoord hierop!

Rome navolgen en een onrustig en onzeker leven te moeten leiden met de schijnheiligheid van vrede en een rijkgevulde portemonaie. Of de geboden navolgen en de wet naleven, de Sabbat van de Bijbel de de Here navolgen en zo te groeien in Jezus' gerechtigheid om eeuwig gered te zijn in plaats van geboden en wetten van mensen na te volgen en verloren te gaan; als we daarvoor zo duidelijk gekozen hebben. Voor mij is de niet de Paus maar de gehele organisatie die onder Satans Merkteken deze wereld bestiert, een dictatoriale macht die de schijn van vrijheid en recht ophoudt aan een vals Evangelie dat van deze wereld niet is, maar wel getuigt
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2004, 08:38:44 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #296 Gepost op: maart 09, 2004, 02:33:58 pm »
Beste mensen,

De Aartsleugenaar en Mensenmoordenaar -Satan- aan het woord, door een menselijke organisatie pleitend, voor zijn dag van aanbidding; de zon-  dag

Vaak wordt beweerd dat wij als Christenen de zondag vieren omdat Christus uit de dood is opgerezen. Is dat nu een oproep van Jezus zelf of is Hij Heer over de Sabbat. Is de Sabbat nu het 4e gebod of, zo als de RK kerk leert het 3e gebod.

Volgend jaar in juni 25 2005 zal het Vaticaan, met behulp van de UNESCO en de VN trachten om een One World Religion op te richten. Zij zal de mensen vragen of zij Christus willen volgen of de Rooms katholieke Kerk. Als Christenen, die zeggen anders te zijn  dan de RK kerk, zullen dan op grond van Rooms Katholieke overwegingen hun Verlosser dan massaal verraden door hetzelfde te verklaren als de RK kerk en op grond van diens 3e gebode menen dat zij de Sabbat van het 4e gebod bedoelen, gelijk de Verlosser en de Almachtige Vader ons leren.

Dag van aanbidding van de RK kerk: Dag van aanbidding van het 1e Beest; dag van aanbidding van Satan in het 3e gebod van een menselijke wet, in plaats van op  een Hemels attest en in het 4e gebod.

Day of Worship--Roman Catholic

Roman Catholics observe Sunday as the day of worship because they changed the day of worship from Saturday to Sunday. Their explanation follows below:

The quotation listed below comes from: The Convert's Catechism of Catholic Doctrine by Rev. Peter Geirmann, C.SS.R., Imprimatur Joseph E. Ritter S.T.D. Archbishop of St. Lois, B. Herder Book Co., St. Lois, MO.

Q. What is the Third Commandment?*

A. The Third Commandment is: Remember that thou keep holy the Sabbath day.

Q. Which is the Sabbath day?

A. Saturday is the Sabbath day.

Q. Why do we observe Sunday instead of Saturday?

A. We observe Sunday because the Catholic Church transferred the solemnity from Saturday to Sunday.

Q. Why did the Catholic Church substitute Sunday for Saturday?

A. The Church substituted Sunday for Saturday, because Christ rose from the dead on a Sunday, and the Holy Ghost descended upon the Apostles on a Sunday.

Q. By what authority did the Church substitute Sunday for Saturday?

A. The Church substituted Sunday for Saturday by the plenitude of that divine power which Jesus Christ bestowed upon her.

Q. What does the Third Commandment command?

A. The Third Commandment commands us to sanctify Sunday as the Lord's Day.

Q. What does the Third Commandment forbid?

A. The Third Commandment forbids (1) The omission of prayer and divine worship; (2) All unnecessary servile work; (3) Whatever hinders the keeping of the Lord's Day holy.

Q. Is the desecration of the Lord's Day a grievous matter?

A. The desecration of the Lord's Day is a grievous matter in itself, though it admits of light matter

Bij wie hoort u nu werkelijk, als u uw geloof in Jezus stelt, nadat u dit gelezen hebt. Let wel dit is een officiële site van de Kerk van Rome.

Dat er nu vele oprechte Christenen in alle vertrouwen de Zondag vieren als zou dat de Dag des Heren zijn; zal Christus ook in dat (onwetende) licht aanzien. Maar dat doet Hij ook met de onwetende Islamiet en de onwetende mens, die gelijk een Christen, de het in het hart is geschreven. Maar waar het omgaat is dat (ik dan toevallig) dit aangeef en u op rechtmatige wijze, door de Heilige Geest, bewijs dat Rome en de zondag als zodanig een misleiding zijn van de 1e Orde. Satan is de bron hierachter, die op gelijke wijze als KJezus; mensen verzamelt uit aale taal, stam of natie.

Slechts aan u de keuze, waar u voor kiest en gered gezien wil worden. Rome zal die keuze ook zo stellen,
Of u kiest voor Rome en haar zondag of u kiest voor Jezus en laat dat ook zien; door o.a. de Sabbat te onderhouden en uw hoofd op te heffen naar de Hemel, want daar komt uw redding vandaan; niet uit het Vaticaan
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2004, 06:52:05 pm door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #297 Gepost op: maart 10, 2004, 06:59:12 pm »
Beste Dingo,

Dank voor je reactie. Ik snap iets niet! Het is zo dat doordat we allemaal met een lijn aan elkaar zijn verbonden; we niet meer onafhankelijk zijn. We zijn en worden in de toekomst, in deze wereld slaven; van "een" systeem.
The One World Order; neem het maar van me aan!
Maar dat we in deze moderne tijd nog niet kunnen bedenken dat er aan de meeste PC's een printer hangt, dat had ik niet gedacht.

Recept

01 De "lappen" tekst uitdraaien of copiëren naar Word
02 De printer aan zetten en niet op color (s[paart inkt)
03 de pagina's keurig perforeren en in een ringband doen.

04. De teksten bestuderen aan de hand van de Bijbel; of voorleggen in de Bijbelstudie van je jeugdgroep van je kerk!

Kom je ook weer eens met wat nieuws! Leuke discussiestof

Groeten van Baldur

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #298 Gepost op: maart 10, 2004, 07:08:12 pm »
Beste Quhelet,

Je schreef o.a dit over Calvijn;

"rusten van onze boze werken"

Ik ben blij dat de  wet voor mij niet eindigt bij Calvaijn, maar bij Jezus.
Want Hij leerde mij, dat ik me mag verlustigen in de Sabbatsrust!

Deuteronomium 5
14   de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; die dag mag geen werk worden verricht door u of iemand van uw huishouden: uw zonen, dochters, dienaren, ossen, ezels of ander vee. Ook buitenlanders die bij u wonen, moeten dit gebod gehoorzamen. Iedereen moet, net als u, rusten.
15   De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht.
16   Eer uw vader en uw moeder naar het gebod van de HERE, uw God; als u dat doet, zult u een lang en voorspoedig leven hebben in het land dat Hij u geeft.

Dus niet van mijn boze werken. Clavijn denkt zeker Rooms Katholiek of als Constatijn die de zondag -rust als een economisch drukmiddel gebruiken; en dan rusten we dus wél van onze boze werken, omdat dié rustdag niet gerelateert is aan Jezus of het Hemelse Koninkrijk.

Nog even iets anders. Je sprak je ongenoegen uit over het feit dat de naam Zevende-dags Adventisten steeds terug kwam. Ja, ik kan me dat voorstellen. Maar ik doe niets anders dan dat de Rooms Katholieke Kerkstaat in de toekomst zal doen;

Vaststellen wie de Geboden van Jezus navolgen en -ook- de profetie hebben
Vaststellen wie tot die gemeenschap behoort
Vaststellen dat de RK kerk ook een waarheid heeft...

(zie bijv mijn posting over de zondag / sabbat hierboven over de RK kerk! Dat is dus een grondsl;ag voor die Staatskerk om juist de ZDA kerk ter verantwoording te roepen.)

....en dan alleen op die twee fundamenten de wereld een keuze zal laten doen.

Het is dus geen wonder dat de RK kerk als enige "tegenstander" de Adventkerk heeft, alhoewel ze die, tegelijkertijd als 'enig juiste' typeert en dan in het licht van Jezus. Lees dan nu eens Openbaring 12:17, dan weet je direct waarom de RK kerk de Aventkerk zowel adoreert, als aanvalt!

Iets voor een Bijbelstudie
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2004, 07:15:42 pm door Baldur »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #299 Gepost op: maart 13, 2004, 11:36:55 pm »
Al die reacties lezende: wat een verwarring en onkunde. Ik ben het eens met Qohelet op pag. 8 de rust zoals de sabbath verwoord in de Wet geldt niet meer. Iedereen die meent zo'n dag nog waar te nemen is beklagenswaardig. Hij heeft de rust van Christus in mijn optiek niet begrepen, (er zijn ook mensen die hier niet speciaal over nagedacht hebben en die bedoel ik niet, ik bedoel de voorstanders van het houden van de zaterdag). Voor de (niet Christen)-Jood geldt de Wet, en wacht de echte rust nog. Waarom zouden wij daar nog op wachten.
In de handelingen werd Hij op zondag herdacht. Nu dat doen wij ook. Wij 'zien' Hem verschijnen op de eerste dag der week, net zoals de discipelen.
De zondag was geen rustdag en dat hoeft het nu ook niet te zijn, als de gelegenheid er is mag je daar wel gebruik van maken om elkaar te ontmoeten. Maar dit kan best doordeweeks.

De visie van de ZDA vind ik achterhaald en komt mij nogal dweperig over. Nergens in het NT komt dit zo op mij over. Baldur is misschien nog wel fanatieker dan Paulus. ;)
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2004, 11:54:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan