quote:
op 17 Oct 2003 00:01:22 schreef Ge2rt:
[...]
1a. 'Leuk gevonden'? Staat er niet: "Zoekt en gij zult vinden"?
1b. 'Suggereert'? Misschien wil je ook nog inhoudelijk reageren?
2. Ik bedoelde idd Pesach.
Boqer tov w'Shabat shalom
1 a/b. Ik heb er even over zitten denken, maar jouw redenering volgende: Wat doen Sha'ul
en de grieken dan op shabat in de sjoel? Daaruit blijkt in ieder geval dat ook de grieken/goyim naar de sjoel gingen. Hoofdmotto daar is Torah.
2. Wat betrefthet onbesneden zijn..... daar kun je natuurlijk wat aan doen, wil wel helpen hoor

" class="smiley" />

.
Alle gekheid op een stokje. Tussen de apostelen onderling heeft omtrent dat wel of niet besneden moeten wordn een hele discussie gewoed. Persoonlijk denk ik dat het geen noodzaak is voor een goy om zich te laten besnijden. Doet hij het wel, dan gaat het om de motivatie. Het is niet per definitie fout, maar een foute motivatie zou b.v. zijn om dat hij het als een gebod ziet. Hij is geen Jood, en derhalve is er voor hem daarin geen verplichting. Voor Shabat zie ik dat duidelijk anders. Er is in Tenach zelfs over geprofeteerd door Yesajahu:
56:2 Welgelukzalig is
de mens, die zulks doet, en des mensen kind, dat daaraan vasthoudt; die den sabbat houdt, zodat gij dien niet ontheiligt, en die zijn hand bewaart van enig kwaad te doen.
56:6 En de vreemden, die zich tot den HEERE voegen, om Hem te dienen, en om den Naam des HEEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn;
al wie den sabbat houdt, dat hij dien niet ontheilige, en die aan Mijn verbond vasthouden;
58:13 Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt;
66:23 En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van den enen sabbat tot den anderen,
alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
Vooral 66:23 spreekt in toekomende tijd, en dit moet dus nog gebeuren.
Ook de apostelen hielden zich aan shabat en de goyim gingen mee:
Handelingen 13:44 En op den volgenden sabbat kwam bijna de
gehele stad samen, om het Woord Gods te horen.
Handelingen 18:4 En hij handelde op elken sabbat in de synagoge, en bewoog tot het geloof Joden en
Grieken.