Auteur Topic: De zondagsrust  (gelezen 55279 keer)

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #200 Gepost op: november 07, 2003, 03:19:45 pm »
@@@in de 10 geboden staat dat je niet mag werken op zondag, het staat er inderdaad vrij duidelijk. @@

WAAR staat zondag, in de tien geboden als ZON dag de 1e dag van de week is en de Sabbat (dat staat ere wél) de 7e dag? Waar haal je dan die zondag vandaan als (notabene) Bijbelse rustdag?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #201 Gepost op: november 07, 2003, 03:23:34 pm »
Beste Bumblebee,

Lees wat Vaticaan betekent het woord, DAT refreert (ook) naar die afbeelding het Pauselijk wapen! Vaticaan betekent op zich al aanbidding van de Slang. Gods volk, dus daar waar Jezus centraal staat is het (Geestelijke) volk Israël. Haar teken is de Shjin, het SABBATSTEKEN, zoals bijvoorbeeld de Sabbatsstichting het als logo voert. Het ziet er uit als een kroon en is het persoonlijke 'wapen' van Jezus. Jezus is Heer over de Sjabbat.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #202 Gepost op: november 07, 2003, 03:35:15 pm »
Beste Mart.

Lees dit:

Tevergeefs eren zij Mij omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.... (Matt 15:9)

Wie zegt IK ken HEM, en zijn geboden NIET bewaart, is een LEUGENAAR en IN DIEN is de WAARHEID (Jezus), maar wie Zijn woord bewaart in dien is de liefde Gods volmaakt ( 1 Joh. 2:4,5)

Want NIET de HOORDERS de wet zijn rechtvaardig (in Jezus) maar de DADERS der wet zullen gerechtvaardigd worden (rom. 2:13)

Indien GIJ MIJHN GEBODEN BEWAART zult GIJ in MIJN liefde blijven, gelijk IK de geboden MIJNS VADERS bewaard heb en blijf in ZIJN liefde (Joh. 15:10)

Meenbt NIET dat ik gekomen ben om DE WET of de PROFETEN te ontbinden...etc (Matt 5:17-19)

Zo. hier moet je het mee doen!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #203 Gepost op: november 07, 2003, 06:44:45 pm »
Ook al vóór Constantijn: de vroege christelijke gemeente sprak over de zondag als hêmera kuriakê, de Dag van de Heer. Dit blijkt uit de Didachê, een geschriftje uit begin 2e eeuw, waarin staat: "Als gij samenkomt op den dag des Heeren, breekt brood en viert avondmaal, ..." (XIV). Dit is niet de zaterdag, want die wordt aangeduid als sabbatos in hoofdstuk VIII. De weekdagen worden in de Didachê aangeduid als:

dag van de Heer / 2e dag / 3e dag / 4e dag / 5e dag / voor-sabbat / sabbat.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2003, 07:01:07 pm door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #204 Gepost op: november 08, 2003, 09:08:14 am »

quote:

op 07 Nov 2003 18:44:45 schreef Qohelet:
Ook al vóór Constantijn: de vroege christelijke gemeente sprak over de zondag als hêmera kuriakê, de Dag van de Heer. Dit blijkt uit de Didachê, een geschriftje uit begin 2e eeuw, waarin staat: "Als gij samenkomt op den dag des Heeren, breekt brood en viert avondmaal, ..." (XIV). Dit is niet de zaterdag, want die wordt aangeduid als sabbatos in hoofdstuk VIII. De weekdagen worden in de Didachê aangeduid als:

dag van de Heer / 2e dag / 3e dag / 4e dag / 5e dag / voor-sabbat / sabbat.

Dus? Ik lees nog steeds niets in mijn Boekje over het afschaffen van shabat in invoeren van zondag. Beloni.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Jeltel

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #205 Gepost op: november 09, 2003, 11:59:56 am »
Gaat dit nog ergens over of is het gewoon leuk om welles nietes te spelen? Misschien is het maar goed dat we de rustdag verdelen over zaterdag en zondag, komen we elkaar in iedergeval hier op aarde niet meer tegen. Na de dood zullen we wel horen wie gelijk had of dat het hier eigenlijk niet om ging!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #206 Gepost op: november 09, 2003, 11:34:14 pm »
Je hebt helemaal gelijk, Jeltel... de discussie over zaterdag/zondag is aardig in een patstelling terecht gekomen.

Misschien een goede aanleiding om het eens te gaan hebben over andere aspecten. Want afgezien van een paar "7e dag-fans" (die het dus eigenlijk over de zaterdagsrust willen hebben) zijn er op dit forum vooral veel mensen die de zondag als rustdag vieren. Over de manier waarop valt veel te zeggen.

Als je de zondag als rustdag viert -- zoals gebruikelijk in de gereformeerde kerken --,
* waarom doe je dat?
* waar richt je je op?
* hoe vul je dat praktisch in?

Wie durft?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #207 Gepost op: november 10, 2003, 07:22:37 am »

quote:

op 09 Nov 2003 23:34:14 schreef Qohelet:
Je hebt helemaal gelijk, Jeltel... de discussie over zaterdag/zondag is aardig in een patstelling terecht gekomen.

Misschien een goede aanleiding om het eens te gaan hebben over andere aspecten. Want afgezien van een paar "7e dag-fans" (die het dus eigenlijk over de zaterdagsrust willen hebben) zijn er op dit forum vooral veel mensen die de zondag als rustdag vieren.

Patstelling, tja, eh, ik denk dat het wat dieper ligt dan yom HaShabat en ziondag.
Qohelet, sta ma toe over de mail met jou van gedachte te wisselen, dat scheelt lappen teksten posten, die veel mensen toch niet lezen, en kan ik in gaan op jouw vraag aan mij om eens op galaten te reageren.

quote:

Over de manier waarop valt veel te zeggen.

Als je de zondag als rustdag viert -- zoals gebruikelijk in de gereformeerde kerken --,
* waarom doe je dat?
* waar richt je je op?

Wie durft?

Laat ik de vraag als volgt lezen: Als je de rustdag viert -- zoals gebruikelijk in de gereformeerde kerken --,
* waarom doe je dat?
* waar richt je je op?

--- dan kan ik ook reageren. ;)
Mijn 'ideale' rustdag is een rustdag. Mijn motivatie ligt, uiteraard in het 4e gebod, maar het is bijzonder heilzaam. Los van de welke-dag-discussie, is het mijn overtuiging (wetenschappelijk zou dit aangetoont zijn) dat een mens minimaal 1 dag in de week moet rusten om 'bij te komen'. De rustdag is de dag om bezig te zijn met de dingen van de Eeuwige. Vaak is ons door-de-weekse leven zo druk, dat er veel bij inschiet.
Praktisch betekent dat het bijwonen, indien mogelijk, van een samenkomst, studeren van G'ds woord, erover discuseren en de kinderen onderichten. Al is dit laatste niet iets wat uitsluitend voor Shabat is.

cyber

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #208 Gepost op: november 10, 2003, 10:16:03 am »

quote:

Ik heb moeite om de zondag als rustdag te zien,
omdat het een menselijke instelling is.

quote:

* waarom doe je dat?

1x per week een rustdag is een door God gegeven
instelling.

quote:

* waar richt je je op?

Zoals op alle dagen, God als middelpunt in mijn leven
eren, loven, danken en prijzen.

quote:

Luisteren naar de samenkomst via de kerktelefoon,
op zondag.
ik kan helaas niet persoonlijk bezoeken,
soms discuseren met een groep studenten,
op doordeweekse dagen napraten met
bejaarden die ik bezoek.
Veel lezen, o.a de oud vaders, uitzoeken wat een bepaalde
tekst betekend enz.

ps ik lees wel de lappen tekst, en het lijkt mij
interessant om deze discussie over galaten in
een nieuw topic te voeren.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #209 Gepost op: november 17, 2003, 09:32:06 am »
Beste Jan W.

De zondagsrust is GEEN gebod van een Hemelse Vader, dus ik overtreddt ook niets. Volgens de Bijbel en Jezus als Heer over deze dag, is het de Sabbatdag (7e dag) de rustdag! Bye bye

Marnix

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #210 Gepost op: november 17, 2003, 05:31:21 pm »
Zoiets gebeurt ook ten aanzien van het vierde gebod, over de sabbat. De woorden van God: ‘dan zult gij geen werk doen’ worden rechtstreeks toegepast op de zondag (brochure blz. 36). Vanuit dat principe wordt vervolgens alles beoordeeld.

Nu mag duidelijk zijn, dat de zondag voor ons een belangrijke dag is. Wij hebben in onze generale synode zelfs een deputaatschap benoemd om de zondagsheiliging te helpen bevorderen.

Ook belijden wij dat de rustdag vandaag voortkomt uit de rustdag toen. Daarin ligt de blijvende geldigheid van het 4e gebod, zoals de catechismus trefzeker aangeeft (HC zondag 38). Maar daarmee zeggen wij niet, dat de zondag gelijk is aan de sabbat. Want de sabbat is vervuld, zegt de Schrift, zij was een schaduw van hetgeen komen moest (Col.2:16,17), terwijl de werkelijkheid in Christus is. Bovendien was de sabbat de 7e dag van de week, nu vieren wij de dag van Jezus' opstanding, de 1e dag van de week.

Het lijkt wel heel Schriftuurlijk om te zeggen: ‘het staat er toch: dan zult gij geen werk doen’. Maar daarbij maken de bezwaarden minstens twee fouten. In de eerste plaats wordt zo te kort gedaan aan Col. 2:16 en 17, waar staat dat de sabbat gegeven was in een bepaalde bedeling. Net als het sabbatsjaar, en het jubeljaar. Die zijn samen met de sabbat vervuld, de werkelijkheid ervan is nu in Christus. Zo belijden we dat in NGB art. 25.

Waarmee meteen de tweede fout aan het licht komt: de rust van de rustdag was nooit gelegen in het neerleggen van het werk, of in welke menselijke handeling dan ook. De rust van het volk was en is in God. Zo was het toen, zo is het nu. Dat vieren wij op de rustdag. De sabbat was daarbij (typisch oudtestamentisch) ingevuld met tal van concrete regels: leg je werk neer! Evenzo het sabbatsjaar: scheld alle schulden kwijt! En het jubeljaar: geef ieder zijn land terug! Toen was dat zo, en toen was het ook uitvoerbaar omdat kerk en gemeenschap samenvielen. Maar dat kun je zo niet tijdloos meenemen naar de situatie van het Nieuwe Testament. Als het neerleggen van het werk nog steeds een goddelijk gebod zou zijn, waarom het sabbatsjaar dan niet? En het jubeljaar? Dat ‘staat’ er toch ook allemaal?

Ja, het staat er allemaal, maar wel in de context van het Oude Testament. Wie dat weglaat, laat de bijbel buikspreken. En hij gaat voorbij aan het feit, dat de kerk in de huidige situatie vaak een minderheid is in de samenleving. Wij kunnen deze dingen niet altijd naar onze hand zetten, al zouden we dat wel graag willen, uiteraard.

In Nederland zijn we zeer bevoorrecht door de diep-ingewortelde gewoonte van de zondagsrust, maar ga eens even kijken in het buitenland. Zijn alle christenen daar overtreders van het vierde gebod, omdat het daar normaal is dat de winkels minstens de halve zondag open zijn, en ze zelf dan ook moeten werken?

Dat staat in ieder geval niet in HC zondag 38. Daar belijden wij de kern van de rustdag: het is de dag waarop de gemeente samenkomt om God te ontmoeten. Ter wille van die ontmoeting zetten wij alles opzij (niet alleen werk, maar ook ontspanning en andere religieuze activiteiten), om als een groot gezin voor de Vader te treden. In die lijn is het zeer de moeite waard om over de hele dag ruimte te scheppen, om tot rust te komen, in God. Dat is goed en nodig in deze wervelende maatschappij. Daarom staan wij op de bres voor de rustdag!

geschreven door een zwolse dominee
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jakolien

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #211 Gepost op: november 18, 2003, 12:05:32 am »
Uit: Van Sabbat naar Zondag. Ton Bolland, 1973, pag. 195

prof. dr. J. Douma (1986)

De overgang van sabbat naar zondag is niet willekeurig, maar vloeit voort uit het gezag van Hem die zich Heer van de sabbat kon noemen en de vervulling van de sabbat was. De rijkdom van het Vierde Gebod kon daarom onmogelijk gekoppeld blijven aan de joodse sabbat, maar vroeg om de viering van een andere dag, namelijk van de dag des Heren (…) Al heeft de kerk dan niet meteen een zuiver standpunt ten aanzien van het Vierde Gebod ingenomen, zij heeft op een kardinaal punt vanaf het begin een goede weg ingeslagen: Zij heeft de zondag aanvaard als een dag van vreugde precies zoals de eigenlijke bedoeling ook van de sabbat was. Zij heeft later begrepen, dat die viering ook een vrij zijn van de dagelijkse arbeid vereist, geheel in de lijn van het Vierde Gebod, zonder dat dit iets met ‘judaïseren’ te maken heeft (pag. 46,49)

We kunnen zeker zeggen dat Christus de vervulling van de  sabbat is, en dat de sabbat als viering van de bevrijding uit Egypte een 'schaduw' geweest is van wat we nu in Christus als 'lichaam' bezitten. Ons paaslam, Christus, is geslacht  (l Cor. 5,7) en daarom is de sabbat als terugblik op de uittocht uit Egypte een voorbije zaak. Onze terugblik op de  zondag richt zich op Christus' opstanding uit het graf.  

Er is ook veel blijvends, dat we én in de sabbat én in de zondag vinden. De sabbat was ook een terugblik op Gods rusten  aan het eind van zijn scheppingswerk. Dat mag ook van de zondag gezegd worden, als rustdag eens per zeven dagen. Bovendien mogen we, met vooral Hebreeën 4 voor ogen, zeggen dat de sabbat een teken was van de eeuwige sabbat. Dat geldt eveneens van de zondag. Het definitieve rusten van onze werken, zoals God van de zijne, hebben wij nog niet bereikt (Hebr. 4,9v). Sabbat en zondag beide zijn daarvan een teken. (pag. 50)

Een eenvoudig beroep op onze gehoorzaamheid aan het Vierde Gebod is sterker dan allerlei subjectieve argumenten (…) Zulke argumenten kunnen wel waarde hebben, maar te weinig klinkt erin door dat onze strijd voor de zondag met ons geloof te maken heeft. (…) Reeds eerder heb ik erop gewezen dat het rusten op en het heiligen van de sabbat een en dezelfde zaak waren. Juist door te rusten heiligde de Israëliet de sabbat. Ook in ons spraakgebruik over de zondag hoeven we geen onderscheid te maken tussen zondagsrust (niet werken) en zondagsheiliging (kerkgang). We heiligen de zondag door overeenkomstig het Vierde Gebod èn te rusten èn naar de kerk te gaan. (pag. 69,71)

Er is arbeid op zondag waarvan we niet kunnen zeggen dat ze noodzakelijk is. Die arbeid moet een christen niet zoeken, en als het zijn beroepsarbeid is, moet hij naar andere arbeid omzien. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan in een samenleving waarin werkeloosheid heerst en de meerderheid van de bevolking zich van het Vierde Gebod niets aantrekt. Maar een christen weet, dat wie het gebod bewaart, zijn leven bewaart (Spr. 19:16), ook al kost het hem een goeie baan. (pag. 86)
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #212 Gepost op: november 18, 2003, 01:08:21 am »
Twee dingen:
a. ik ken weinig betere voorbeelden van een cirkelredenering dan het stukje van Douma over de sabbat en de zondag in zijn Tien Geboden: beide worden eerst naar elkaar toegeschreven en dan in elkaars verlengde gezet, wat nu juist bewezen zou moeten worden;
b. Douma heeft zelf nog niet zó lang geleden zijn positie genuanceerd in het ND (ik dacht ergens rond 2000); misschien is daar nog wat van terug te vinden op de site daar; in ieder geval zou ik niet zonder meer zijn oudere werk meer citeren.
shoot me again, I ain't dead yet

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #213 Gepost op: november 18, 2003, 07:51:40 am »
Marnix, waar jij op doelt is de uitleg van de laatste 1700 jaar van 'de kerk'. Het is de vraag of dat ook zo bedoelt is als men dat uitlegt. De uitleg ligt in het verlengde van de 'vrij-van-de-wet' discussie. Of shabat nu wel of niet vervult is, of het nu wel of niet een schaduw is, zegt niets over het afschaffen. Anders gezegd: Wanneer je ervan overtuigd bent om op die gronden geen shabat te hoeven heiligen, waarom dan wel de zondag zo in het teken van die shabat zetten door daarop niet te werken, enz. Daarmee doe je afbreuk aan je eigenstelling. Je hebt de zaak alleen 1 dag overgeheveld.
T.a.v. de shabat; Het is het vierde gebod en er staat duidelijk Shabat en geen yom rishon. Wel of geen schaduw, wel of niet vervult, het zegt niets overafschaffen. Je moet geen dingen lezen die er niet staan. Nogmaals, ik denk dat de diepste grond achter deze discussie zit, in hoeverre Tora wel of niet van toepassing is op ons leven.
Wat een NBG zegt vind ik niet zo boeiend. Tenach is G'ds woord, niet het NBG. Dat is slechts een interpretatie.

Justin

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #214 Gepost op: november 18, 2003, 10:06:32 am »

quote:

op 18 Nov 2003 01:08:21 schreef dsWim:
Twee dingen:
a. ik ken weinig betere voorbeelden van een cirkelredenering dan het stukje van Douma over de sabbat en de zondag in zijn Tien Geboden: beide worden eerst naar elkaar toegeschreven en dan in elkaars verlengde gezet, wat nu juist bewezen zou moeten worden;
b. Douma heeft zelf nog niet zó lang geleden zijn positie genuanceerd in het ND (ik dacht ergens rond 2000); misschien is daar nog wat van terug te vinden op de site daar; in ieder geval zou ik niet zonder meer zijn oudere werk meer citeren.

Twee reacties:
a. Douma zet ze in elkaars verlengde met een beroep op Gods rusten na de schepping. Daarmee laat hij dus de Schrift het uitgangspunt bepalen en zijn we ver verwijderd van een cirkelredenering.
b. het feit dat Douma zijn standpunt van 1986 genuanceerd heeft hoeft anderen er toch niet van te weerhouden om zijn schriftuurlijke standpunt van 1986 nog steeds in te nemen? We zien de laatste tijd regelmatig dat dominees plotseling een heel ander standpunt innemen als nog maar kort geleden. Reformanda heeft daar al voorbeelden genoeg van gegeven.

Mart

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #215 Gepost op: november 18, 2003, 10:17:22 am »
Zondag(srust) als goddelijk gebod of menselijke instelling wordt al sinds de vrijmaking en eerder naast elkaar in onze kerken gepredikt. Nu de synode er een uitspraak over doet (namelijk om beide meningen als aanvaardbaar te accepteren, maw dus uitspreken wat al sinds jaar en dag leeft in de GKV) wordt het ineens als een breekpunt met voorgaande jaren gezien, als een omslag in denken, terwijl het dat dus in feite niet is. Bezwaarden maken hier juist een omslag in denken, namelijk door hun standpunt als enige juiste te zien.

Marloes

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #216 Gepost op: november 18, 2003, 10:41:36 am »

quote:

op 18 Nov 2003 00:05:32 schreef Jakolien:
Al heeft de kerk dan niet meteen een zuiver standpunt ten aanzien van het Vierde Gebod ingenomen, zij heeft op een kardinaal punt vanaf het begin een goede weg ingeslagen: Zij heeft de zondag aanvaard als een dag van vreugde precies zoals de eigenlijke bedoeling ook van de sabbat was. Zij heeft later begrepen, dat die viering ook een vrij zijn van de dagelijkse arbeid vereist, geheel in de lijn van het Vierde Gebod, zonder dat dit iets met ‘judaïseren’ te maken heeft (pag. 46,49)

Erkent Reformanda dit ook zo?
Hier zegt Douma toch dat de keus voor de zondag een menselijke keus was (zij heeft de zondag aanvaard als = de kerk heeft de zondag aanvaard als)?

Hij grijpt later ook nog terug op het 4e gebod, maar dat rust dan altijd nog op de keus van de kerk. Dit is niet hetzelfde als 'de zondag is een goddelijke instelling'; het is: 'de zondag is een menselijke keus goed vergelijkbaar met de goddelijke instelling van de sabbat'.
[Prediker 7:29]

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #217 Gepost op: november 18, 2003, 11:12:39 am »
Marloes,

Als de zondag (1e dag)een andere rustdag is dan de Sabbat (7e dag) dan overtreedt de kerk dus het vierde gebod. Alleen het vierde gebod, de Sabbat als geheiligde dag en SPIL der geboden tussen God en mens; wordt namelijk ovetreden door een (door mensen ingestelde) verandering. Satan heeft dit gebod juist als enige veranderd omdat het 4e gebod het meest nauw verbonden gebod is dat God in de hemel verbindt met de mens. Als we één gebod weglaten, dan overtreden we ALLE geboden. Als we daarbij dus de spil (als draaipunt tussen God en de mens) eruit snijden, stort de hele relatie in elkaar en houden we andere geboden. De zondag is een MENSELIJKE wet en een menselijk gebod. Het is door MENSEN ingesteld en maakt GEEN DEEL uit van de decaloog zoals deze (ook nu nog) inde hemel bestaat. Jezus, de Vader en de Heilige Geest worden a.h.w. geheel uitgesloten omdat Satan er een andere (werelds religieuze) macht voor in de plaats heeft gebracht. Namelijk Rome. De Paus is de (daadwerkelijke) Wereldleider, de Plaatsvervanger van Jezus en Heer (Koning) over het Grote Babylon, zoals Jezxus deze wereld noemt.
De zondag is de dag die ter eer valt aan de zon. Wie de zonnecultus bestudeerd in deze wereld zal als eerste aanbelanden in de zonnecultus van Egypte, daar waar de Rooms katholieke kerk haar oorsprong vindt, vanuit de Stadstaat Babel! Klein begonnen en nu een wereldmacht ten voeten uit. Daar waar de wereldse leiders van ALLE staten, hun heil zoeken en oplossingen vargen voor hun politieke problemen, als mens, zij aan zij op audiëntie gaat bij de Paus!

Stadstaat Babylon gisteren, Groot Babylon vandaag en morgen One World Order' het Rijk dat Satan zal oprichten

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #218 Gepost op: november 18, 2003, 11:14:55 am »
Marloes,

Als de zondag (1e dag)een andere rustdag is dan de Sabbat (7e dag) dan overtreedt de kerk dus het vierde gebod. Alleen het vierde gebod, de Sabbat als geheiligde dag en SPIL der geboden tussen God en mens; wordt namelijk ovetreden door een (door mensen ingestelde) verandering. Satan heeft dit gebod juist als enige veranderd omdat het 4e gebod het meest nauw verbonden gebod is dat God in de hemel verbindt met de mens. Als we één gebod weglaten, dan overtreden we ALLE geboden. Als we daarbij dus de spil (als draaipunt tussen God en de mens) eruit snijden, stort de hele relatie in elkaar en houden we andere geboden. De zondag is een MENSELIJKE wet en een menselijk gebod. Het is door MENSEN ingesteld en maakt GEEN DEEL uit van de decaloog zoals deze (ook nu nog) inde hemel bestaat. Jezus, de Vader en de Heilige Geest worden a.h.w. geheel uitgesloten omdat Satan er een andere (werelds religieuze) macht voor in de plaats heeft gebracht. Namelijk Rome. De Paus is de (daadwerkelijke) Wereldleider, de Plaatsvervanger van Jezus en Heer (Koning) over het Grote Babylon, zoals Jezxus deze wereld noemt.
De zondag is de dag die ter eer valt aan de zon. Wie de zonnecultus bestudeerd in deze wereld zal als eerste aanbelanden in de zonnecultus van Egypte, daar waar de Rooms katholieke kerk haar oorsprong vindt, vanuit de Stadstaat Babel! Klein begonnen en nu een wereldmacht ten voeten uit. Daar waar de wereldse leiders van ALLE staten, hun heil zoeken en oplossingen vargen voor hun politieke problemen, als mens, zij aan zij op audiëntie gaan bij de Paus!

Stadstaat Babylon gisteren, Groot Babylon vandaag en morgen One World Order' het Rijk dat Satan zal oprichten, door de twee machten uit Openbaring 13

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #219 Gepost op: november 18, 2003, 12:06:17 pm »
Beste Marloes,

De Rooms Katholieke ker (de Paus) heeft de zondag ingesteld, als plaatsvervangend voor de Sabbat. Negers zegt zr Ellen White een onwaarheid. Waar gaat het namelijk om; Het gaat niet om het feot of gelovigen, van welke aarde dan ook, een bepaalde dag vieren of onderhouden. Er zijn duizenden gelovigen die niet een hemelse maar een aardse God aan bidden of een steen of een stuk hout. Waar Zr. E.G. White (pioneers Millieriten/Adventkerk) op wijst heeft helemaal niets te maken met wat mensen doen, maar wat mensen VERANDEREN AAN GODS WETTEN. Zr White is dus volkomen legaal als zij aangeeft dat de Paus een (menselijke-) wettelijke basis heeft bedacht (let wel!)om HEMELSE WETTEN te VERANDEREN. U moet niet klakkeloos overschrijven wat op 7da webcom staat. dat is ten eerste geen Adventitsiche site en ten tweede is de maker Gereformeerd, dus die is altijd in staat om de zondag een plaats te gevn in de rechtvaardiging van Jezus, dat helaas onmogelijk is als we kijken naar wat Hij aan ons voorhield (notabene Heer over de Sabbat). De Paus is diegen dei grond vond om de zondag in te stellen. Constatijn was degene die er een economische grond voor vond.
Interesant: Rome zal de zondagswet wederom als basis gaan invoeren als dag van wereldse anbidding, terwijl de USA er in de nabije toekomst een burgerwet van zal maken voor ALLE staten van de wereld, welke in een gedefinieerde vorm Amerikaanse democratie op na houden. Zo worden wij niet allen Amerikanen, maar zo zal de One World Order dus zowel; een religues kader hebben vanuit Rome en Burgerwetgevende  kader vanuit Whasington DC. (Openbaring 13 en 14).
Ook hier zie je dus Marloes, dat alhoewel sommigen reeds de zondag houden en deze zelfs al in hun statuten hebben verwerkt; de wetgeving nog vastgesteld moet worden. Zo onmgelijk had Zr White het dus niet! Eerst zelf lezen en dan noteren

Ligt nu de zondagviering bij de Paus alleen, neen:

In de tijd dat jonge kerk afvallig begon te worden van God en menselijke inzettingen er voor in de plats kwamen.....

De Heidenen vierdenb over het algemeen de 1e dag der week en aanbaden de zon. Het Christendom vanm vandaag is dus een Heidens geloof geworden! Denk dus eens aan Kerstmis. Dat het Pausdom en dus een Paus er een wettelijke zaak van gemaakt heeft, is dus een goede zet van Satan geweest. Hij heeft dus door zijn disciepel de zondag wettelijk gemaaktr voor deze wereld. Immers de Paus is de Leider van de wereld. De Tyaara, kroon van de Paus bestaat uit 3 delen waarvan één deel dat feit aangeeft.

Kijk Marloes, hier begint de aftakeling van de Sabbat al, de eerste gemeente van Jezus begon te twijfelen en andere gewoonten toe te laten binne haar geestelijke muren. U moet niet 7da webcom als bron van waarheid aannemen, maar Jezus centraal stelklen van uw geloof! Hij is Heer over de Sabbat en daarmee is dus 7da webcom als een NIET Adventistsche website, in mijn ogenb, ongeloofwaardig en vals te noemen.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #220 Gepost op: november 18, 2003, 12:08:33 pm »
Beste Marloes,

De Rooms Katholieke ker (de Paus) heeft de zondag ingesteld, als plaatsvervangend voor de Sabbat. Negers zegt zr Ellen White een onwaarheid. Waar gaat het namelijk om; Het gaat niet om het feot of gelovigen, van welke aarde dan ook, een bepaalde dag vieren of onderhouden. Er zijn duizenden gelovigen die niet een hemelse maar een aardse God aan bidden of een steen of een stuk hout. Waar Zr. E.G. White (pioneers Millieriten/Adventkerk) op wijst heeft helemaal niets te maken met wat mensen doen, maar wat mensen VERANDEREN AAN GODS WETTEN. Zr White is dus volkomen legaal als zij aangeeft dat de Paus een (menselijke-) wettelijke basis heeft bedacht (let wel!)om HEMELSE WETTEN te VERANDEREN. U moet niet klakkeloos overschrijven wat op 7da webcom staat. dat is ten eerste geen Adventitsiche site en ten tweede is de maker Gereformeerd, dus die is altijd in staat om de zondag een plaats te gevn in de rechtvaardiging van Jezus, dat helaas onmogelijk is als we kijken naar wat Hij aan ons voorhield (notabene Heer over de Sabbat). De Paus is degene die grond vond om de zondag religieus in te stellen. Constatijn was degene die er een economische grond voor vond.
Interesant: Rome zal de zondagswet wederom als basis gaan invoeren als dag van wereldse anbidding, terwijl de USA er in de nabije toekomst een burgerwet van zal maken voor ALLE staten van de wereld, welke in een gedefinieerde vorm Amerikaanse democratie op na houden. Zo worden wij niet allen Amerikanen, maar zo zal de One World Order dus zowel; een religiues kader hebben vanuit Rome en Burgerwetgevende  kader vanuit Whasington DC. (Openbaring 13 en 14).
Ook hier zie je dus Marloes, dat alhoewel sommigen reeds de zondag houden en deze zelfs al in hun statuten hebben verwerkt; de wetgeving nog vastgesteld moet worden. Zo ongelijk had Zr White het dus niet! Eerst zelf lezen en dan noteren

Ligt nu de zondagviering bij de Paus alleen, neen:

In de tijd dat jonge kerk afvallig begon te worden van God en menselijke inzettingen er voor in de plats kwamen.....

De Heidenen vierden over het algemeen de 1e dag der week en aanbaden de zon. Het Christendom vanm vandaag is dus een Heidens geloof geworden! Denk dus eens aan Kerstmis. Dat het Pausdom en dus een Paus er een wettelijke zaak van gemaakt heeft, is dus een goede zet van Satan geweest. Hij heeft dus door zijn disciepel de zondag wettelijk gemaaktr voor deze wereld. Immers de Paus is de Leider van de wereld. De Tyaara, kroon van de Paus bestaat uit 3 delen waarvan één deel dat feit aangeeft.

Kijk Marloes, hier begint de aftakeling van de Sabbat al, de eerste gemeente van Jezus begon te twijfelen en andere gewoonten toe te laten binnen haar geestelijke muren. U moet niet 7da webcom als bron van waarheid aannemen, maar Jezus centraal stellen van uw geloof! Hij is Heer over de Sabbat en daarmee is dus 7da webcom als een NIET Adventistsche website, in mijn ogen, ongeloofwaardig en vals te noemen.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #221 Gepost op: november 18, 2003, 12:19:27 pm »
Beste Marnix,

Het helpen te beforderen van de zondagsrusat of heiliging danwel andere prachtige menselijke boelwerken geschreven door professoren of andere menselijke geleerden; maakt nog niet dat Jezus de Sabbat heeft afgweschaft en juist dat al edeze dominmees, professoren de Bijbel helemaal niet kennen want dan zioen ze nog steeds Mattheus 15:9-15 over het hoofd. Hier staat wel dat HERSTEL van de SABBATSRUST dfeel is van de LAATSTE oproepen van de 3 engelen in Openbaring 14:7 en Exodus 20:11)) Welnu Marinix als Jezus nu mensen,door de Heilige Geest geinspireerd, laat optekenen dat de Sabbat eeuwig is; waar blijven al die KOPSTUKKEN dan die het tegendeel willen bewijzen van hun eigen angnsten en eigen verzinsles. Daarmee voilgen zijn gewoon eht Pausdom na, omdat ze geen andere Koning in hun hart hebben! Misschien zijn ze (nog) wel verhard in hun eigen blindheid. Horende doof, ziende blind.

Marnix

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #222 Gepost op: november 18, 2003, 12:21:24 pm »
16 Laat u dus door niemand bekritiseren over wat u eet of drinkt. En of u zich al of niet aan feestdagen en rustdagen moet houden. 17 Dit soort dingen zijn immers maar tijdelijk. Zij zijn slechts een schaduw van toekomstige zaken. Maar ons lichaam behoort aan Christus toe.

Colossenzen 2

Waarom is de sabbatsregel er nog wel maar is bijvoorbeeld het sabbatsjaar wel afgeschaft?

God wist dat het goed is voor de mens om rust te nemen op zijn tijd. God gaf de sabbat niet omdat Hij aan zichzelf dacht maar omdat Hij aan ons gaf. Vanuit dat punt gezien moet je dus kijken naar je motivatie, wat je doet op zondag. En wat je bereikt met dingen niet te doen. Ik heb wel es op zondag in een kroeg een biertje gedronken, en degene die achter de bar stond vroeg wat ik had gedaan, ik was die avond naar een jeugddienst geweest en vertelde dat en daarna hebben we een hele poos over geloof gepraat. Nou kun je zeggen: Je mag geen biertje kopen op zondag want daar moest iemand voor werken. Ik had die kroeg niet in hoeven gaan.... wat had ik dan bereikt? 1. Die persoon zou gewoon doorwerken zonder mijn aanwezigheid en 2. met wegblijven verandere je het denken van zo iemand niet. Zelfs als zou het invloed hebben als we allemaal niks zouden kopen op zondag, wat zouden we dan bereiken? Hooguit dat die mensen een dag langer thuis zouden zitten... Maar ze kennen God niet dus wat maakt dat dan uit? Als mensen God niet kennen heb ik het daar moeilijk mee, en niet met het feit dat ze op zondag werken.

Ik heb na die avond niet om vergeving gevraagd voor het feit dat ik een biertje had gekocht, maar God gedankt dat ik op zondag de kroeg in ben gegaan.

Gods wet draait niet om: Wat mag wel of niet maar om wat goed voor je is. Zo moeten we naar onszelf en naar anderen kijken als het gaat om dit gebod.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #223 Gepost op: november 18, 2003, 01:02:58 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 12:21:24 schreef Marnix:
16 Laat u dus door niemand bekritiseren over wat u eet of drinkt. En of u zich al of niet aan feestdagen en rustdagen moet houden. 17 Dit soort dingen zijn immers maar tijdelijk. Zij zijn slechts een schaduw van toekomstige zaken. Maar ons lichaam behoort aan Christus toe.

Colossenzen 2

Waarom is de sabbatsregel er nog wel maar is bijvoorbeeld het sabbatsjaar wel afgeschaft?

God wist dat het goed is voor de mens om rust te nemen op zijn tijd. God gaf de sabbat niet omdat Hij aan zichzelf dacht maar omdat Hij aan ons gaf. Vanuit dat punt gezien moet je dus kijken naar je motivatie, wat je doet op zondag. En wat je bereikt met dingen niet te doen. Ik heb wel es op zondag in een kroeg een biertje gedronken, en degene die achter de bar stond vroeg wat ik had gedaan, ik was die avond naar een jeugddienst geweest en vertelde dat en daarna hebben we een hele poos over geloof gepraat. Nou kun je zeggen: Je mag geen biertje kopen op zondag want daar moest iemand voor werken. Ik had die kroeg niet in hoeven gaan.... wat had ik dan bereikt? 1. Die persoon zou gewoon doorwerken zonder mijn aanwezigheid en 2. met wegblijven verandere je het denken van zo iemand niet. Zelfs als zou het invloed hebben als we allemaal niks zouden kopen op zondag, wat zouden we dan bereiken? Hooguit dat die mensen een dag langer thuis zouden zitten... Maar ze kennen God niet dus wat maakt dat dan uit? Als mensen God niet kennen heb ik het daar moeilijk mee, en niet met het feit dat ze op zondag werken.

Ik heb na die avond niet om vergeving gevraagd voor het feit dat ik een biertje had gekocht, maar God gedankt dat ik op zondag de kroeg in ben gegaan.

Gods wet draait niet om: Wat mag wel of niet maar om wat goed voor je is. Zo moeten we naar onszelf en naar anderen kijken als het gaat om dit gebod.
Leuk dat je col 2 aanhaalt. Er wordt daar helemaal niet over shabat gesproken, niet in de vertaling en niet in de griekse tekst. Wie zegt dat het hier om Joodse (lees bijbelse) feestdagen gaat? Dat is een interpretatie die weinig consequent is, en berust voor een groot deel op de vervangingsleer. Sha'ul jubelt over de wet, en leeft hem zelf nauwgezet na. De wet is geestelijk, en de Eeuwige is heel duidelijk over Zijn instructies aangaande het 4e gebod. Uit de door jou aangehaalde tekst is, objectief gezien, absoluut niet vast te stellen om welke dagen het gaat. Gezien de achtergrond van Sha'ul is de opvatting dat het de Joodse feestdagen zou betreffen weinig waarschijnlijk.

Jakolien

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #224 Gepost op: november 18, 2003, 02:12:40 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 10:41:36 schreef Marloes:
[...]

Erkent Reformanda dit ook zo?
Hier zegt Douma toch dat de keus voor de zondag een menselijke keus was (zij heeft de zondag aanvaard als = de kerk heeft de zondag aanvaard als)?

Hij grijpt later ook nog terug op het 4e gebod, maar dat rust dan altijd nog op de keus van de kerk. Dit is niet hetzelfde als 'de zondag is een goddelijke instelling'; het is: 'de zondag is een menselijke keus goed vergelijkbaar met de goddelijke instelling van de sabbat'.
Je maakt uit Douma's woorden op dat het een menselijke keus (een keus van de kerk) was, alsof er van een goddelijke instelling geen sprake was, maar Douma wil juist duidelijk maken dat de jonge christelijke kerk (niet direkt, maar toch..) tot het besef kwam dat God ons wil laten rusten op Zijn dag!
Hij zegt:  
Zij heeft later begrepen, dat die viering ook een vrij zijn van de dagelijkse arbeid vereist, geheel in de lijn van het Vierde Gebod
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #225 Gepost op: november 18, 2003, 02:17:50 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 14:12:40 schreef Jakolien:
[...]
Zij heeft later begrepen, dat die viering ook een vrij zijn van de dagelijkse arbeid vereist, geheel in de lijn van het Vierde Gebod
Maar in de lijn van is iets anders dan gefundeerd in.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Jakolien

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #226 Gepost op: november 18, 2003, 02:43:34 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 14:17:50 schreef pol_a:
[...]

Maar in de lijn van is iets anders dan gefundeerd in.
prof. Douma bedoelt wel degelijk dat de zondagsrust gefundeerd is in het 4e gebod:
Reeds eerder heb ik erop gewezen dat het rusten op en het heiligen van de sabbat een en dezelfde zaak waren. Juist door te rusten heiligde de Israëliet de sabbat. Ook in ons spraakgebruik over de zondag hoeven we geen onderscheid te maken tussen zondagsrust (niet werken) en zondagsheiliging (kerkgang). We heiligen de zondag door overeenkomstig het Vierde Gebod èn te rusten èn naar de kerk te gaan. (pag. 69,71)

ikkie

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #227 Gepost op: november 18, 2003, 05:41:52 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 13:02:58 schreef Chaveriem:
[...]
Leuk dat je col 2 aanhaalt. Er wordt daar helemaal niet over shabat gesproken, niet in de vertaling en niet in de griekse tekst.

Maar in de nbg 1951-vertaling staat in Col. 2:
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

Zelf komen wij in een gemeente met zondagssamenkomsten. Toch komen we steeds meer tot de ontdekking dat het eigenlijk veel logischer is om sabbat te vieren. Is Jezus niet de Heer van de sabbat?
En als het echt de duivel is die ervoor heeft gezorgd dat we van de 1e dag een rustdag hebben gemaakt, moeten we er dan niet mee stoppen?
In de romeinenbrief in hoofdstuk 11 staat dat wij als heidenen geënt zijn op de edele olijf en deel hebben gekregen aan de saprijke wortel.
Hebben we dat sap niet heel hard nodig? Ik kan me voorstellen, dat als we ons bekeren van onze afstandelijke houding tegenover het joodse geloof en volk, we zullen beleven dat Gods Geest weer gaat "stromen".

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #228 Gepost op: november 18, 2003, 07:06:34 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 17:41:52 schreef ikkie:
[...]

Maar in de nbg 1951-vertaling staat in Col. 2:
16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

Zelf komen wij in een gemeente met zondagssamenkomsten. Toch komen we steeds meer tot de ontdekking dat het eigenlijk veel logischer is om sabbat te vieren. Is Jezus niet de Heer van de sabbat?
En als het echt de duivel is die ervoor heeft gezorgd dat we van de 1e dag een rustdag hebben gemaakt, moeten we er dan niet mee stoppen?
In de romeinenbrief in hoofdstuk 11 staat dat wij als heidenen geënt zijn op de edele olijf en deel hebben gekregen aan de saprijke wortel.
Hebben we dat sap niet heel hard nodig? Ik kan me voorstellen, dat als we ons bekeren van onze afstandelijke houding tegenover het joodse geloof en volk, we zullen beleven dat Gods Geest weer gaat "stromen".

ikke, marnix,

Mijn oprechte excuses. Jullie hebben gelijk. Ik had een tekst uit rom in mijn hoofd.
In Col 2 wordt over een schaduw gesproken, maar niet over afschaffing. Dat blijft gewoon staan. De Joodse kijk op 'schaduw'  is een andere dan de griekse kijk.
En hoe je het ook uitlegt, schaduw is wat anders dan afschaffen.

dingo

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #229 Gepost op: november 18, 2003, 08:13:00 pm »

quote:

op 18 Nov 2003 19:06:34 schreef Chaveriem:
[...]
ikke, marnix,

Mijn oprechte excuses. Jullie hebben gelijk. Ik had een tekst uit rom in mijn hoofd.
In Col 2 wordt over een schaduw gesproken, maar niet over afschaffing. Dat blijft gewoon staan. De Joodse kijk op 'schaduw'  is een andere dan de griekse kijk.
En hoe je het ook uitlegt, schaduw is wat anders dan afschaffen.

'k ben dan toch benieuwd hoe je denkt over Openbaringen 1:

10  Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,
11  zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea.

Wat moet ik hier volgens jou verstaan onder dag des Heren? Er staat zover ik zien kan (ken helaas geen grieks) niet sabbat.

ikkie

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #230 Gepost op: november 19, 2003, 05:33:03 am »
Is het waar dat in het boek Handelingen, waar staat  "eerste dag der week" er eigenlijk sabbat staat in de grondtekst?

Marloes

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #231 Gepost op: november 19, 2003, 08:04:24 am »

quote:

op 19 Nov 2003 05:33:03 schreef ikkie:
Is het waar dat in het boek Handelingen, waar staat  "eerste dag der week" er eigenlijk sabbat staat in de grondtekst?

Als dat zo is wordt gewoonlijk niet de zaterdag-sabbat bedoeld, maar de 1e van 7 sabbatten; 7 feestdagen rond/na pascha.

quote:

Als er in het NT over de eerste dag van de week wordt gesproken staat er in werkelijkheid: een der sabatten. De bedoelde sabatten zijn de 7 sabbatten van het wekenfeest. Na 7 sabbatten werd het wekenfeest gevierd dat ook wel Pinksterfeest wordt genoemd. Pinksteren is afgeleid van Pentacosta dat 50 betekent en betrekking heeft op de 50 dagen uit Lev. 23:16. De sabbatten waren de 7 sabbatten die aan pinksteren voorafgingen: 1 Kor. 16:8.
oa http://www.antenna.nl/~anaisnin/zondagsheiliging.htm
[Prediker 7:29]

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #232 Gepost op: november 19, 2003, 08:31:38 am »

quote:

op 18 Nov 2003 20:13:00 schreef dingo:
[...]

'k ben dan toch benieuwd hoe je denkt over Openbaringen 1:

10  Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,
11  zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea.

Wat moet ik hier volgens jou verstaan onder dag des Heren? Er staat zover ik zien kan (ken helaas geen grieks) niet sabbat.
De relatie dag des heren en zondag als 'rustdag' is pas in 325 jr na 0 ingevoerd. Daar voor was het gewoon shabat.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #233 Gepost op: november 19, 2003, 08:39:09 am »

quote:

Ik neem aan dat Marloes doelt op de Omertelling. De 1e dag der week is dan zondag, of eigenlijk yom rishon, maar geen gewone. Het was yom Habikurim, het feest der eerstelingen. Niet verwonderlijk dat de discipelen juist op die dag samenkwamen. Al zou het niet yom habikurim zijn, het feit dat men samenkwam zegt niets over het afschaffen van shabat. In het Jodendom van vandaag, komt men elke dag 3x samen, alleen de shabat is apart gezet, is geheiligd. Dat is het verschil. Op zondag samenkomen zie ik ook niet als probleem, maar ik zie wel het probleem in het ontheiligen van de shabat. Ik lees werkelijk waar nergens in de Bijbel dat dit 'vervallen' zou zijn. Vervuld is toch wat anders dan vervallen...

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #234 Gepost op: november 19, 2003, 08:47:40 am »

quote:

Ja. Er zijn 8 teksten in het NT waar de NBG letterlijk "eerste dag der week" heeft. Ga zelf maar na: in het Grieks zie je steeds het woord sabbatou (2e naamval enkelvoud) of sabbatôn (2e naamval meervoud). Het woord mia betekent "één"; en prôtê betekent "eerste".

Mat 28,1
Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ...
Opse sabbatôn têi epifôskousêi eis miân sabbatôn...

Mk 16,2
En zeer vroeg op de eerste dag der week gingen zij naar het graf, ...
Kai lian prôï tês mian sabbatôn erchontai epi tôn mnêmeion...

Mk 16,9
[ Toen Hij des morgens vroeg op de eerste dag der week opgestaan was, verscheen Hij... ]
[ Anastas de prôï prôtêi sabbatou efanê... ]

Luk 23,56
... maar op de eerste dag der week gingen zij reeds vroeg in de morgenstond ...
têi de miâi tôn sabbatôn orthrou batheos êlthen...

Joh 20,1
En op de eerste dag der week ging Maria van Magdala ...
têi de miâi tôn sabbatôn Maria hê Magdalênê erchetai...

Joh 20,19
Toen het dan avond was op die eerste dag der week ...
Ousês oun opsiâs têi hêmerâi ekeinêi têi miâi tôn sabbatôn ...

Hand 20,7
En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren ...
En de têi miâi sabbatôn sunêgmenôn hêmôn...

1 Kor 16,2
... elke eerste dag der week ...
kata miân sabbatôn ...

Dit werkt echter niet als bewijs dat sabbat = zondag. Integendeel; aan het eind van Luk 23 lees je dat de vrouwen op de sabbat rustten volgens het gebod, en de volgende ochtend vroeg op pad gingen, "op de eerste dag van de week".
Dit is de uitleg: letterlijk staat er "(op) de eerste (dag) van de sabbat(ten)". Het woord "sabbat" wordt blijkbaar gebruikt om de hele periode van een week aan te geven. Je zou kunnen vertalen: "de eerste dag in de sabbats-week". De sabbat is immers altijd de zevende dag!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #235 Gepost op: november 19, 2003, 08:49:32 am »

quote:

op 19 Nov 2003 08:39:09 schreef Chaveriem:
[...]
Ik neem aan dat Marloes doelt op de Omertelling. De 1e dag der week is dan zondag, of eigenlijk yom rishon, maar geen gewone. Het was yom Habikurim, het feest der eerstelingen. Niet verwonderlijk dat de discipelen juist op die dag samenkwamen. Al zou het niet yom habikurim zijn, het feit dat men samenkwam zegt niets over het afschaffen van shabat. In het Jodendom van vandaag, komt men elke dag 3x samen, alleen de shabat is apart gezet, is geheiligd. Dat is het verschil. Op zondag samenkomen zie ik ook niet als probleem, maar ik zie wel het probleem in het ontheiligen van de shabat. Ik lees werkelijk waar nergens in de Bijbel dat dit 'vervallen' zou zijn. Vervuld is toch wat anders dan vervallen...
Zie mijn vorige bijdrage. De tekst in 1 Korintiërs laat zien, dat niet alleen Yom haBikurim bedoeld is.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #236 Gepost op: november 19, 2003, 08:51:38 am »

quote:

op 19 Nov 2003 08:47:40 schreef Qohelet:
Dit werkt echter niet als bewijs dat sabbat = zondag. Integendeel; aan het eind van Luk 23 lees je dat de vrouwen op de sabbat rustten volgens het gebod, en de volgende ochtend vroeg op pad gingen, "op de eerste dag van de week".
Dit is de uitleg: letterlijk staat er "(op) de eerste (dag) van de sabbat(ten)". Het woord "sabbat" wordt blijkbaar gebruikt om de hele periode van een week aan te geven. Je zou kunnen vertalen: "de eerste dag in de sabbats-week". De sabbat is immers altijd de zevende dag!

Eindelijk kan ik je dan op een foutje betrappen: Je laatste conclussie gaat niet op, om dat in de genoemde tekst in de grondtekst shabatten, meervoud dus. Niet om een week aan te duiden, maar omdat er in die week 2 shabatten waren.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #237 Gepost op: november 19, 2003, 10:19:22 am »
Beste Marnix,

Je hoeft God niet te danken dat de "kroeg" in bent gegaan, want een Christen die Christus navoilgd, onthoudt zich van alcohol en tabak, want ons lichaam is een TEMPEL van de HEILIGE gEest en niet van de wereldse Hoer

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #238 Gepost op: november 19, 2003, 10:36:23 am »

quote:

op 19 Nov 2003 10:19:22 schreef Baldur:
Beste Marnix,

Je hoeft God niet te danken dat de "kroeg" in bent gegaan, want een Christen die Christus navoilgd, onthoudt zich van alcohol en tabak, want ons lichaam is een TEMPEL van de HEILIGE gEest en niet van de wereldse Hoer
????? Onthoud zich van alcohol en tabak? Dat gebod ken ik niet. Niet in NT en niet in Tora. Dronk Yeshua geen wijn?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #239 Gepost op: november 19, 2003, 10:47:32 am »
We kunnen ons afvragen hoe Satan te werk is gegaan om de mens te misleiding op het meest aangrijpende punt van Gods relatie met de mens, de dag van aanbidding die Hij (notabene) geheiligd heeft. Hiervoor gebruikt Satan twee aspecten: Een geestelijke en een (burger-)wetgevende macht. Immers Satan gebruikt de wereldse machthebbers om zijn Rijk op te richten. ZOals Jezus mensen gebruikt om Zijn Hemelse Koninkrijk aan te kondigen. Beide machten krijgen van God de ruimte om volgelingen te verzameken; de bokken en de schapen. In Openbaringen kunnen we vinden dat dit feit juist is. Alle mensen zijn vrij om te kiezen, zo wordt niemand gedwongen het Hemelse Koninkrijk binnen te gaan en andersom ook niet. Ierdereen zal een bewuste en weloverwogen keuze hebben gemaakt en niemand zal zich kunnen verontschuldigen.

Laten we beginnen met de politieke lijn die Satan gebruikte om de Sabbat definitief uit de wereld te werken, en zijn Rijk de dag van aanbidding te geven die bij deze Mensenmoordenaar past namelijk: de EERSTE dag der week. Zo wordtSatan dus als EERST (en dus boven God) aanbeden. Bovenbdien aanbidden de mensen die die dag navolgen een geschapen object, namelijk de zon.

God waarschuwt ervoor dat we maan en sterren, zon of elk ander geschapen object aanbidden, aldus:

@@Genesis 1:16
God maakte twee grote lichten, de zon en de maan, die de aarde moesten verlichten. Het grootste licht, de zon, beheerste de dag en het kleinere, de maan, beheerste de nacht. Tegelijkertijd maakte God de sterren.@@
Hier zien we dus slechts één Bijbelpassage waar aangegven wordt dat de zon een geschapen object is. En wat zegt God hier verder over m.b.t. de aanbidding van Hem zelf.

@@Deuteronomium 4:19
En kijk niet naar de hemel om de zon, de maan of de sterren te aanbidden, die de HERE voor alle volken op aarde heeft gemaakt. @@

Toch kijken en aanbidden miljoenen heidenen, maar ook "trouwe" Christenen de ZON dag en overtreden hier dus de oproep die hier boven staat. Pas op er zijn er meer, zoals deze van UW HEMELSE GOD

Deuteronomium 17:2
Als iemand in één van de dorpen of steden van uw land het verbond met God verbreekt door andere goden, de zon, de maan of de sterren te aanbidden (wat Ik streng verboden heb),

Kijk beste Christenben u allen HEEFT HET VERBOND (van de Sabbat) VERBROKEN door de ZON (-dag) te aanbidden.

We zullen nu straks verder gaan, op welke wijze Satan in deze wereld door o.a NERO en zijn vrouw Poppea Sabrina, de wereld een juk oplegde dat voor Christenen tot de eeuwige dood kan leiden.

Keest u echter eerst maar eens ristig wat hier boven staat; opok de Schriftgeeleerden, de dominees en zij die de ZON dagsheiliging willen bevorderen.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #240 Gepost op: november 19, 2003, 11:16:15 am »
We kunnen dus allemaal weten dat God de ZON en dus de ZON dag nooit als de dag van aanbidding heeft ingesteld. Raar dat al die predikanten deze simpele Bijbelpassages steeds weer negeren.

Nero en Poppea Sabrina waren twee belangrijke personen, die voor Satan de weg voorbereidden om van de Sabbat uit de gedachte en het leven van de Christenen weg te bannen en de dag die hij voorstond, er voor in de plaats te zetten. God is een bescheiden en liefdevolle God. Eerst schept Hij de mens, op de zesde dag en vormt daarna pas de Sabbatdag, opdat de mens in staat is God te kunnen begrijpen als een liefdevolle Schepper en Vader. God stelt zichzelf, na de Schepping op de LAATSTE plaast terwijl we nu ook kunnen weten dat Satan zich ERBOVEN wil stellen, door de 1e dag der week te claimen.

Poppea Sabrina "bekeerde" zich in 62 na Christus tot het Jodendom. Dat was een tactische en slimme zet van Satan, want de Joden hadden Christus, als verlosser niet aanvaard en Hem door de Romeinse overheersers laten kruisingen. Nu ging Satan diezelfde Joden misbruiken en tegen de Christenen opzetten om definitief zowel van de Joden als de Christenen gezuiverd te worden, in zijn aardse Rijk. We zullen zien.
Omdat Sabrina een "Joodse" werd, werd Nero als spoedig een echte persoonlijke vriend van de Joden en keerde zich in volle hevigheid tegen de Christenen. Ook de Joden, van die tijd, spinden daar garen bij, want zij waren vijandig tegenover de Christenen, omdat zij Jezus aanbaden en verdedigden.
Toen Rome dan ook in brand werd gestoken kregen de Christenen de schuld en begon de vervolging zoals we die wel kennen. Met pek besmeurde Christenen werden als fakkels aan het Mousoleum gebonden en wegen werden "verlicht" met de brandende lichamen van de Christenen. Besef dat de Joden hier dus een rol in speelden ten gunste van Nero en hun "Joodse" Poppea Sabrina. We hebben het hier dus over een politiek spel, met een religieuze grond, die echter nog niet aan de orde was. Ook werden Christenen het slachtoffer van slachtpartijen in de arena's van het toenmalige Rome.
Pas op; deze situatie zal spoedig weerkeren. Zij die de geboden van God leren aanvaarden en navolgen zullen in de nabije toekomst worden vervolgd. Dus als u de zondag wil verruilen voor de Sabbat, dan houdt dat risico's in.  Feit is wel dat u of voor een Eeuwig leven of een tijdelijk aards leven kiest.

Laten we verder gaan:

Er ontstond een Religio Ilectia het uitsluiten van geloof. In een wereld waar Satan heerts bestaat alleen plaats voor heidenen die een religie navolgen dat NIET van een hemelse Koning kan zijn. In de religiueze smeltkroes van het Grote Babylom worden zij: Religio Ilectia's  uitgesloten van de aardse religieuze macht; van de sociale voorziening van de "vriuchten" van deze wereld, zoals het voorbeeld van het rijk van Nero en Poppea Sabrina, ons reeds laat zien. (Profetie).

In een wereld, die straks de zondag, 1e dag of family day zal gaan onderhouden, staan Sabbatvierende mensen 'buiten de wet' ze zijn onwettig bezig, omdat zij een ander (geestelijk) Rijk navolgen. Het 3e Rijk zal een opvolger krijgen, een 4e Rijk of te wel een One World Order system onder leiding van de USA en Rome. twee vrienden die elkaars mond napraten.
(Openbarting 13 en 14).
Justinus de Martyr die leefde van 100-164 vor Christus schreef zelfs over de Bijbelse en Hemelse Sabbat dit:

@Het is een teken van schande voor de Joden dat hen door God opgelegd is.@
Allemaal middelen en uitspraken die de mens er toe bracht om steeds meer en steeds duidelijker de politieke lijn te volgen van Nero en zij vrouw Sabrina, Nota bene Gods enige geheiligde -4e gebod- werd door een Christelijke schrijver tot een schandvlek gemaakt. Satan is dus een Mensenmoordenaar ten voeten uit. Immers wetteloosheid leidt tot de dood, zoals we ook hier zien.

Zoals we dus zagen werd een politieke stunt, namelijk de "bekering" van Popea Sabrina tot het Jodendom een middel om Gods geboden uit de wereld te werken en Jezus uit te bannen als Verlosser voor mensen.

In een volgende stuk wil ik ingaan op welke wijze Rome de Sabbat veranderde in de zondag en dus een religieuze (geestelijk) aspect aan toevoegde om haar leuegns, tot de dag van vandaag in deze wereld te rechtvaardigen en vast te leggen in wereldse wetten

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #241 Gepost op: november 19, 2003, 12:23:13 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 11:16:15 schreef Baldur:
........ de Joden hadden Christus, als verlosser niet aanvaard en Hem door de Romeinse overheersers laten kruisingen.
Kleine correctie: slechts een kleine groepering was hier verantwoordlijk voor. 'De Joden' gaat dus veel te ver.

quote:

Pas op; deze situatie zal spoedig weerkeren. Zij die de geboden van God leren aanvaarden en navolgen zullen in de nabije toekomst worden vervolgd. Dus als u de zondag wil verruilen voor de Sabbat, dan houdt dat risico's in.  Feit is wel dat u of voor een Eeuwig leven of een tijdelijk aards leven kiest.

Nadere duiding:
Tora staat, als een huis, maar rechtvaardiging verkrijg je door geloof.

quote:

In een wereld, die straks de zondag, 1e dag of family day zal gaan onderhouden, staan Sabbatvierende mensen 'buiten de wet' ze zijn onwettig bezig, omdat zij een ander (geestelijk) Rijk navolgen. Het 3e Rijk zal een opvolger krijgen, een 4e Rijk of te wel een One World Order system onder leiding van de USA en Rome. twee vrienden die elkaars mond napraten.
(Openbarting 13 en 14).
Interessante gedachte, we zullen zien......

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #242 Gepost op: november 19, 2003, 12:24:09 pm »
Door dus een kleine verandering aan te brengen in de uitvoering van  de dag van aanbidding, bewerkstelligd Satan dus dat mensen verloren gaan als zij zich verharden in menselijke geboden. Hoe tactische de kerk van Rome, de Bisschop die zich als Christus zit gesteld, de mensen religieuse leringen leert die de mens afmat en ongeschikt maakt vor het Koninkrijk van God.

Laten we eens zien hoe precies nu de redenen zijn dat de Christenen van vandaag een Rooms katholieke stelregel volgen en hiermee Satan in de kaart spelen!

In de tbegintijd van het religieus werelds kader van Heidendom en opkomend Christendom, gebaseerd op het Jodendom dat (dus) politieke steun verkreeg werden zowel de zondag (als Heidense dag) als de Sabbat naast elkaar gehouden. Ompractisch voor de economie van die tijd en onpractisch voor de religieuze leiders want emerzijds wilde men zich voordoen als volgelingen van een Hemelse Koning en anderzijds wilden zij "ogen en lippendienst" doen naar hun Keizers en religieuze Schriftgeleerden. In feite wilden zij; het zelfde Kalf navolgen als de Joden hadden gedaan, toen Mozes van de Berg kwam met de geboden. Gewoon dezelfde tactiek werd nu door Satan wederom toegepast in e "veranderde" tijd. Wat dus nu de "joodse" Sabat wordt genoemd werd dus een vervreemde dag, door politieke en religieuze masfisaties, immers we weten allemaal dat Genesis spreekt over de 10 geboden voor ALLE mensen en dus niet alleen voor de Joden (Christenen zijn ook (geestelijke) joden).
NIEMAND kan zich dus verontschuldigen als hij de zondag houdt, wamt de Sabbat is er voor ALLE mensen!

De verandering van de Bijbelse en eeuwige Sabbat werd door Rome niet ineens ingevoerd. Rome bedacht een list en liet beide dagen naast elkaar bestaan en rechtvaardigde beiden vanuit hun catechismus. Om de verandering door te voeren werd een "vastentijd" ingevoerd, die vanaf Vrijdagmiddag tot Zondagochtend 04 uur duurde. U zult begrijpen dat veel mensen naar de ZON dag snakten als zij met lege magen en zwakke gestellen het rijkste en meest smaakvolle voedsel te eten kregen. Naar de werken werden zij beloond. Let wel, dat is iets anders dan "De werekdn volgen hen na". De eerste is eenm menselijke inzetting die nog steeds door Rome wordt toegepast en de twede is datgene wat we in ons leven doen en de gevolgen er van, wel of niet m.b.t. het oordeel en ons toekomstige leven in het Hemelse Koninkrijk.
Toen Rome die vastentijd invoerde had ze al een grote invloed in de (notabene) eerste gemeente die nog dsoor Jezus zelf was opgericht.

Terwijl God adviseertn om op Sabbat terughoudend te zijn met eten en dus te vasten, voert Rome, op die zelfde grond een -sabbatsvasten- in maar om de mensen te misleiden.  Immers dat vasten herinnert ons aan Jezus sterven. Hier misbruiokte Rome dus het vertrouwen in Christus van de mensen door een misleiding te maken van zowel de Vrijdag-Sabbat en zelfs de door hen ingevoerde ZON dag. Mateloos en harteloos!
De Rooms-katholiek kerk verklaarde voor dit vasten het volgende:

Nu, op ZON dag aanbiidden en vieren wij de opstanding van Christus, De heidenen vieren op ZON dag de aanbidding van de zon en wij Christus.
Komt het vieren van de zondag u niet bekend voor door te stellen dat u de OPSTANDING van Jezus viert? Wel, u ziet nu dat Rome er aan andere grond voor vind. Vals, verkeerd en onwettig in het licht van de tien geboden en een Hemelse Verlosser. Immers Jezus is GEEN Heer over de zondag maar SABBAT.
HOE KAN JEZUS EEN HEIDENSE ZONDAG NU -OOK- AANBIDDEN Als Hij een VOORBEELD van Zijn Vader is. Zij die dit menen maken van Jezus een HEIDENSE ZON aanbidder!
Tijdens de 2e en 3e eeuw na Christus laat men alles gedijen. Als dan de mensen "gewend en gewoon" zijn de Sabbat verandert te zien,. door de aanlokkelijke maaltijden op ZON dag, dan pas slaat Satan toe met een WET.
Terwijl Jezus de SABBAT hield en houdt, terwijl Hij het voorbeeld was van de Sabbat, terwijl de apostelen de Sabbat hielden, ebde deze weg in de eerste gemeente. Na dit proces werd de eerste gemeente verlaten en in de steek gelaten door Rome. Zij was door Satan van Gods geboden weggelokt en was nu slechts een sekte, die tot Rome behoorde. Zij houdt de dag van Rome, de dag van de Heidenen en was van God weggedwaald, tot de dag van vandaag.

Net als het Volk Israël dat nota bene onder de zichtbare geboden op de stenen tafelen als Mozes van de berg komt, aanbeden het Gouden Kalf. Vandaag de dag aanbidden weer Christus' volgelingen in grote mate het (gouden) Kalf-pad, Niet op het smalle maar op het brede Kalfpad waar altijd wel een hulp is om de verdwaalde mens op  te vangen. Voor een hap vers eten lieten de trouwe volgelingen van Jezus zich misleiden. Voor de verleidingen van deze wereld, waar hoop is op vrede, laat men zich verleiden, omdat gouden bergen ons zijn beloofd en we er alleen nog even op moeten wachten.

Chaveriem

• Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #243 Gepost op: november 19, 2003, 12:40:40 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 12:24:09 schreef Baldur:
.........Net als het Volk Israël dat nota bene onder de zichtbare geboden op de stenen tafelen als Mozes van de berg komt, aanbeden het Gouden Kalf.
Gouden kalf, kerstboom, sinterklaas, paashaas, pasen, zondag..... it's all the same

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #244 Gepost op: november 19, 2003, 01:00:03 pm »
op 19 Nov 2003 13:00:03 schreef Baldur:
Constatijn was een briljante en intelligente Keizer. Hij maakte voor een economische succes de ZON dag tot de dag van aanbidding, om de slaven tot rust te laten komen en hen de dag erna weer uit te kunnen buiten. Het Amerika van toen, als het Amerika van vandaag! Briljant, machtig en een Staat waar niets tegen ondernomen kan worden (Openbaringen). Ondamks genadeloze vervolging zijn er tijdens het bewind van Constatijn nog steeds Christenen en Joden die de Sabbat navolgen als de dag van een Hemelse God. Constantijn bedenkt een listig plan om hen tot een keuze te stellen en hen tegelijkertijd tot slaven te maken van zijn economische Rijk.
Hen in "Vrede" te kunnen laten leven, zoals we ook nu nastreven. Jezus leert ons echter dat er geen vrede op deze aarde zal komen.

Constatijn werd geplaagd door onrust, daar rondzwervende Christengroepen die een zekere macht hadden verworven en dus voor gevaar konden zorgen, de economische en machtsstaat van Constatijn verder uit te hollen.
(Let wel Rome en de USA werken nu aan zelfde scenario om een wereldse vrede te bewerkstelligen; zowel economisch als religieus)
Met politiek iznicht neemt Constatijn op 7 maart 321 een meesterlijk besluit.
Hij geeft een edict uit dat in het gehele Rijk op slag van kracht wordt.

"Op de eerbiedwaardige dag van de zon de dag van rust ingesteld is geworden en de bestuurders en de mensen in de steden blijven".

Zo, omdat zij toch al de ZON aanbaden op die dag werd het dus ook een economische rustdag en paste exact in het puzzeltje van Rome, die er al een geestelijke wet aan had gegeven.
Constatijn werd "gedoopt" al zijn soldaten moesten door een rivier wandelen en waren door de Keizer gedoopt. Nogmaals: De USA en Rome werken nu -opnieuw- plannen uit om dit systeem wederom uit te voeren ten gunste van (wereld-)vrede en economische gewin (Globalisering met een goed woord) Nu is er Vrede en harmonie tussen de mensen; economisch en religieus! Alleen......................het is niet hemels en Jezus vraagt zich of of Hij nog geloof vind. Tevergeefs aanbidden zij Mij, omdat zijn geboden en leringen navolgen die van mensen zijn!!!

De enkeling is niet in staat om Contstatijn te overwinnen; Wij zijn niet in staat om als individu de USA en Rome te overwinnen! Alleen in Christus zijn wij daartoe in staat, omdat wij bijwoners horen te zijn in een ondergaande wereld. Maar als wij de Wapenrusting Gods afwerpen, dan zijn wij machteloos en zijn als makke bokken, verloren schapen in de wereld van Satan. God zij met U Amen!

Welke is nu de Dag des Heren, die zovelen onder U menen te moeten navolgen. Zondag? Welnu in het edict van Laocedea staat het volgende:

In de 4e eeuw ergens tussen 340 en 360 wordt er tijdens een concilie (Rome) een orde vastgesteld dat het verboden is om de Sabbat (die als Joods wordt betitteld) te houden voor "Christenen". De tekst luidt:

"Christenen mogen niet Judaiseren en op Zaterdag (Sabbatton) rusten maar moeten werken. Maar de DAG DES HEREN (de ZON-dag) in het bijzonder eren en, indien mogelkijk NIET werken" (Council of Laodidea)

Kijk, een ieder die dus de zondag de Dag des Heren noemt verwijst ongewild naar dit edict van de Rooms Katholieke Kerkstaat dat voor hen tussen 340 en 360 werd gehouden en opgesteld. Die Heer is niet Jezus of een Hemelse God, maar op zijn minst de Paus en of de kerk van Rome! Pas op! De kerk van Rome erkent dat zij de Sabbat van een hemelse God bewust hebben verandert, dus draagt u mij niets na!

Wie zullen we navolgen broeders en zusters: De oproep van Rome om het Kalf-pad na te volgen, of het moeizame smalle pad van onze Verlosser Jezus Christus. Zullen wij de Sabbat, die eeuwig is, navolgen en Hem waarlijk ontmoeten op die dag om te groeien in Dienst gerechtigheid. Of zullen wij tijdelijk kunnen genieten van wat de aardse leiders, religieus of burgerlijk ons voorhouden. Zij die door geweld en oorlog de "vrede" brengen. Of volgen wij Jezus na, die ons leert dat Zijn Rijk nooit op Geestelijk of Lichamnelijk geweld gebouwd zal zijn. Is de troon van Onze Koning die in Rome of Washinngton of (reeds) in de hemel. Ligt het bewijs van het Sabbatsgebod in de ark in de Hemel of ligt het in een kluis in Rome. Neen al de bewijzen zullen in de Ark liggen in het Heilige der Heiligen. We kunnen zoeken wat we willen op aarde; de Ark ligt in de hemel, veilig in Jezus armen, als bewijs! Wilt u als dominees of Schriftgeleerden nu nog geloven in een ZON dag of leert u Jezus nu beter kennen! Het bewijs van de ZON dag ligt wel in Rome gaat u kijken daar waar de Slang het middelpunt is (Vatiscan= aanbiddingsplaats van de Slang))
Net als Mozes zal Jezus de bewijzen van Zijn geboden aan u tonen, als Hij wederkomt. Maakt u zich vooral niet ongerust.
U wil geschiede, in de hemel alsook op aarde, welnu doet u dat dan na en volg geen valse beloften!
« Laatst bewerkt op: november 19, 2003, 04:00:51 pm door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #245 Gepost op: november 19, 2003, 01:01:15 pm »
Chaveriem

Inderdaad en volkomen juist gezien!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #246 Gepost op: november 19, 2003, 03:09:37 pm »
Beste Chaveriem,

Het is waar dat slechts een "kleine groep" Joden voor die kruisiging verantwoordelijk waren, maar Jezus ONTBOND het verbond met het Volk Israël omdat zij Jezus verwierpen. Daarom richtte Jezus een nieuwe gemeente op (NT) waar -inderdaad- een KLEINE groep trouwe Joodse (uit dat volk Israël)volgelingen, mar ook "heidense" bekeerlingen deel uitmaakte. Het volk Israël van het OT is done, verleden tijd. De Joden in het huidige Israël moeten izch evengoed bekeren tot de Heiland als alle andere 'heidenen'. Het NT volk Israël is dat volk dat het Getuigenis van Jezus heeft:

Openbaring 14
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

en

Openbaring 12
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Satan wordt dus niet boos op Christenen die de ZON dag houden, maar op hen die de geboden bewaren. En zo schept hij verwarring tussen Joden en Christenen om de twijfel op te bouwen en te vertrwijfelen daar waar Gods geboden geopenbaard worden; de kern van de strijd!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #247 Gepost op: november 19, 2003, 03:15:31 pm »
Openbaring 12
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Mensen die dus verharden in verkeerde wetten, kunnen dus nooit bij Jezus behoren omdat zij ZIjn liefdevolle wetgeving verachten! En aan wetsverachting kan God geen deel hebben; uit liefde voor de mens. Het Evangelie is eeuwig en gisteren, vandaag en morgen dus altijd hetzelfde. De wetten of decaloog is dus ook altijd hetzelfde tot in eeuwigheid. Wie dus beweerd dat een andere wet ook geden kan liegt en bedriegd zichzelf! Kijk maar:

Exodus 31:12
De HERE zei verder tegen Mozes: "Zeg het volk Israël dat het op de zevende dag moet rusten, want de sabbat is een herdenking van het eeuwige verbond tussen Mij en het volk. Zo zal het zich herinneren dat Ik de HERE ben, Die hen heiligt.

Heeft iemand nog commentaar op Gods oproep hier, die we allemaal in de Bijbel terug kunnen vinden? U als volgelingen van Christus zijn vertegenwoordigers van de Israël (Jezus) U allen zijt Geestelijke Joden, dus wie durft Exodus 31:12 te weerleggen, als hij of zij zich geroepen voelt in Mattheus 28 het zendingsbevel!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #248 Gepost op: november 19, 2003, 03:52:50 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 13:00:03 schreef Baldur:
Constatijn was een briljante en intelligente Keizer. Hij maakte voor een economische succes de ZON dag tot de dag van aanbidding, om de slaven tot rust te laten komen en hen de dag erna weer uit te kunnen buiten.  Het Amerika van toen, als het Amerika van vandaag! Briljant, machtig en een Staat waar niets tegen ondernomen kan worden (Openbaringen). Ondamks genadeloze vervolging zijn er tijdens het bewind van Constatijn nog steeds Christenen en Joden die de Sabbat navolgen als de dag van een Hemelse God. Constantijn bedenkt een listig plan om hen tot een keuze te stellen en hen tegelijkertijd tot slaven te maken van zijn economische Rijk.
Hen in "Vrede" te kunnen laten leven, zoals we ook nu nastreven. Jezus leert ons echter dat er geen vrede op deze aarde zal komen.

Constatijn werd geplaagd door onrust, daar rondzwervende Christengroepen die een zekere macht hadden verworven en dus voor gevaar konden zorgen, de economische en machtsstaat van Constatijn verder uit te hollen.
(Let wel Rome en de USA werken nu aan zelfde scenario om een wereldse vrede te bewerkstelligen; zowel economisch als religieus)
Met politiek iznicht neemt Constatijn op 7  maart 321 een meesterlijk besluit.
Hij geeft een edict uit dat in het gehele Rijk op slag van kracht wordt.

"Op de eerbiedwaardige dag van de zon de dag van rust ingesteld is geworden en de bestuurders en de mensen in de steden blijven".

Zo, omdat zij toch al de ZON aanbaden op die dag werd het dus ook een economische rustdag en paste exact in het puzzeltje van Rome, die er al een geestelijke wet aan had gegeven.
Constatijn werd "gedoopt" al zijn soldaten moesten door een rivier wandelen en waren door de Keizer gedoopt. Nogmaals: De USA en Rome werken nu -opnieuw- plannen uit om dit systeem wederom uit te voeren ten gunste van (wereld-)vrede en economische gewin (Globalisering met een goed woord) Nu is er Vrede en harmonie tussen de mensen; economisch en religieus! Alleen......................het is niet hemels en Jezus vraagt zich of of Hij nog geloof vind. Tevergeefs aanbidden zij Mij, omdat zijn geboden en leringen navolgen die van mensen zijn!!!

De enkeling is niet in staat om Contstatijn te overwinnen; Wij zijn niet in staat om als individu de USA en Rome te overwinnen! Alleen in Christus zijn wij daartoe in staat, omdat wij bijwoners horen te zijn in een ondergaande wereld. Maar als wij de Wapenrusting Gods afwerpen, dan zijn wij machteloos en zijn als makke bokken, verloren schapen in de wereld van Satan. God zij met U Amen!

Welke is nu de Dag des Heren, die zovelen onder U menen te moeten navolgen. Zondag? Welnu in het edict van Laocedea staat het volgende:

In de 4e eeuw ergens tussen 340 en 360 wordt er tijdens een concilie (Rome) een orde vastgesteld dat het verboden is om de Sabbat (die als Joods wordt betitteld) te houden voor "Christenen". De tekst luidt:

"Christenen mogen niet Judaiseren en op Zaterdag (Sabbatton) rusten maar moeten werken. Maar de DAG DES HEREN (de ZON-dag) in het bijzonder eren en, indien mogelkijk NIET werken" (Council of Laodidea)

Kijk, een ieder die dus de zondag de Dag des Heren noemt verwijst ongewild naar dit edict van de Rooms Katholieke Kerkstaat dat voor hen tussen 340 en 360 werd gehouden en opgesteld. Die Heer is niet Jezus of een Hemelse God, maar op zijn minst de Paus en of de kerk van Rome! Pas op! De kerk van Rome erkent dat zij de Sabbat van een hemelse God bewust hebben verandert, dus draagt u mij niets na!

Wie zullen we navolgen broeders en zusters: De oproep van Rome om het Kalf-pad na te volgen, of het moeizame smalle pad van onze Verlosser Jezus Christus. Zullen wij de Sabbat, die eeuwig is, navolgen en Hem waarlijk ontmoeten op die dag om te groeien in Dienst gerechtigheid. Of zullen wij tijdelijk kunnen genieten van wat de aardse leiders, religieus of burgerlijk ons voorhouden. Zij die door geweld en oorlog de "vrede" brengen. Of volgen wij Jezus na, die ons leert dat Zijn Rijk nooit op Geestelijk of Lichamnelijk geweld gebouwd zal zijn.  Is de troon van Onze Koning die in Rome of Washinngton of (reeds) in de hemel. Ligt het bewijs van het Sabbatsgebod in de ark in de Hemel of ligt het in een kluis in Rome. Neen al de bewijzen zullen in de Ark liggen in het Heilige der Heiligen. We kunnen zoeken wat we willen op aarde; de Ark ligt in de hemel, veilig in Jezus armen, als bewijs! Wilt u als dominees of Schriftgeleerden nu nog geloven in een ZON dag of leert u Jezus nu beter kennen! Het bewijs van de ZON dag ligt wel in Rome gaat u kijken daar waar de Slang het middelpunt is (Vatiscan= aanbiddingsplaats van de Slang))
Net als Mozes zal Jezus de bewijzen van Zijn geboden aan u tonen, als Hij wederkomt. Maakt u zich vooral niet ongerust.
U wil geschiede, in de hemel alsook op aarde, welnu doet u dat dan na en volg geen valse beloften!

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De zondagsrust
« Reactie #249 Gepost op: november 19, 2003, 03:57:16 pm »

quote:

op 19 Nov 2003 12:24:09 schreef Baldur:
Door dus een kleine verandering aan te brengen in de uitvoering van  de dag van aanbidding, bewerkstelligd Satan dus dat mensen verloren gaan als zij zich verharden in menselijke geboden. Hoe tactische de kerk van Rome, de Bisschop die zich als Christus zit gesteld, de mensen religieuse leringen leert die de mens afmat en ongeschikt maakt voor het Koninkrijk van God.

Laten we eens zien hoe precies nu de redenen zijn dat de Christenen van vandaag een Rooms katholieke stelregel volgen en hiermee Satan in de kaart spelen!

In de begintijd van het religieus werelds kader van Heidendom en opkomend Christendom, gebaseerd op het Jodendom dat (dus) politieke steun verkreeg werden zowel de zondag (als Heidense dag) als de Sabbat naast elkaar gehouden. Ompractisch voor de economie van die tijd en onpractisch voor de religieuze leiders want emerzijds wilde men zich voordoen als volgelingen van een Hemelse Koning en anderzijds wilden zij "ogen en lippendienst" doen naar hun Keizers en religieuze Schriftgeleerden. In feite wilden zij; het zelfde Kalf navolgen als de Joden hadden gedaan, toen Mozes van de Berg kwam met de geboden. Gewoon dezelfde tactiek werd nu door Satan wederom toegepast in e "veranderde" tijd. Wat dus nu de "joodse" Sabbat wordt genoemd werd dus een vervreemde dag, door politieke en religieuze masfisaties, immers we weten allemaal dat Genesis spreekt over de 10 geboden voor ALLE mensen en dus niet alleen voor de Joden (Christenen zijn ook (geestelijke) joden).
NIEMAND kan zich dus verontschuldigen als hij de zondag houdt, wamt de Sabbat is er voor ALLE mensen!

De verandering van de Bijbelse en eeuwige Sabbat werd door Rome niet ineens ingevoerd. Rome bedacht een list en liet beide dagen naast elkaar bestaan en rechtvaardigde beiden vanuit hun catechismus. Om de verandering door te voeren werd een "vastentijd" ingevoerd, die vanaf Vrijdagmiddag tot Zondagochtend 04 uur duurde. U zult begrijpen dat veel mensen naar de ZON dag snakten als zij met lege magen en zwakke gestellen het rijkste en meest smaakvolle voedsel te eten kregen. Naar de werken werden zij beloond. Let wel, dat is iets anders dan "De werekdn volgen hen na". De eerste is eenm menselijke inzetting die nog steeds door Rome wordt toegepast en de twede is datgene wat we in ons leven doen en de gevolgen er van, wel of niet m.b.t. het oordeel en ons toekomstige leven in het Hemelse Koninkrijk.
Toen Rome die vastentijd invoerde had ze al een grote invloed in de (notabene) eerste gemeente die nog dsoor Jezus zelf was opgericht.

Terwijl God adviseertn om op Sabbat terughoudend te zijn met eten en dus te vasten, voert Rome, op die zelfde grond een -sabbatsvasten- in maar om de mensen te misleiden.  Immers dat vasten herinnert ons aan Jezus sterven, bovendien werden Sabbat en de essentie rvan gehouden, alhoewel reeds bedzoedeld door Satans wil deze bijzondere dag af te schaffen, door menselijk ingrijpen, hoe mooi en vroom de mijters en de gewaden van de Rooms bisschopen ook waren, Sinterklazen met een wrang cadeau. Hier misbruikte Rome dus het vertrouwen in Christus van de mensen door een misleiding te maken van zowel de Vrijdag-Sabbat en zelfs de door hen ingevoerde ZON dag. Mateloos en harteloos!
De Rooms-katholiek kerk verklaarde voor dit vasten het volgende:

"Nu, op ZON dag aanbidden en vieren wij de opstanding van Christus, De heidenen vieren op ZON dag de aanbidding van de zon en wij Christus"

Komt het vieren van de zondag u niet bekend voor door te stellen dat u de OPSTANDING van Jezus viert? Wel, u ziet nu dat Rome er aan andere grond voor vind. Vals, verkeerd en onwettig in het licht van de tien geboden en een Hemelse Verlosser. Immers Jezus is GEEN Heer over de zondag maar SABBAT.
HOE KAN JEZUS EEN HEIDENSE ZONDAG NU -OOK- AANBIDDEN Als Hij een VOORBEELD van Zijn Vader is. Zij die dit menen maken van Jezus een HEIDENSE ZON aanbidder!

Tijdens de 2e en 3e eeuw na Christus laat men alles gedijen. Als dan de mensen "gewend en gewoon" zijn de Sabbat verandert te zien,. door de aanlokkelijke maaltijden op ZON dag, dan pas slaat Satan toe met een WET.
Terwijl Jezus de SABBAT hield en houdt, terwijl Hij het voorbeeld was van de Sabbat, terwijl de apostelen de Sabbat hielden, ebde deze weg in de eerste gemeente. Na dit proces werd de eerste gemeente verlaten en in de steek gelaten door Rome. Zij was door Satan van Gods geboden weggelokt en was nu slechts een sekte, die tot Rome behoorde. Zij houdt de dag van Rome, de dag van de Heidenen en was van God weggedwaald, tot de dag van vandaag.

Net als het Volk Israël dat nota bene onder de zichtbare geboden op de stenen tafelen als Mozes van de berg komt, aanbeden het Gouden Kalf. Vandaag de dag aanbidden weer Christus' volgelingen in grote mate het (gouden) Kalf-pad, Niet op het smalle maar op het brede Kalfpad waar altijd wel een hulp is om de verdwaalde mens op  te vangen. Voor een hap vers eten lieten de trouwe volgelingen van Jezus zich misleiden. Voor de verleidingen van deze wereld, waar hoop is op vrede, laat men zich verleiden, omdat gouden bergen ons zijn beloofd en we er alleen nog even op moeten wachten.