Auteur Topic: Islam is de waarheid.  (gelezen 25782 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #50 Gepost op: december 21, 2004, 07:44:08 pm »
Misschien moet men je eerst overtuigen dat de Koran een goddelijk boek is.

Alleen... de manier waarop dat meestal gedaan wordt, is door met citaten te komen uit de Koran.

En dat was nou net het probleem hè... christenen beschouwen dat niet als gezaghebbend.

De Islam verklaart zichzelf uit de koran. Om de islam serieus te nemen zul je dus eerst overtuigd moeten worden van het gezag van de Koran.

Bij het christendom ligt het accent niet bij de Bijbel, maar bij de levenswandel van christenen. Als christen ben je ambassadeur van het Koninkrijk van God op aarde. Mensen kunnen geïnteresseerd raken in Christus, doordat ze zien wat Christus doet in het leven van de christenen op aarde.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2004, 07:53:56 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #51 Gepost op: december 21, 2004, 08:47:02 pm »
Ik heb nog een leuke naam voor God, om aan de 100 te komen: De Vader. Zo mogen wij hem noemen en dat maakt mij ontzettend blij. Het geeft een nog veel nauwere band dan al die andere 99.
Je moet de groenten van Joost hebben!

lonneke

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #52 Gepost op: december 21, 2004, 09:02:03 pm »

quote:

offtopic:werk jij bij hak ofzo?
« Laatst bewerkt op: december 21, 2004, 09:02:33 pm door lonneke »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #53 Gepost op: december 21, 2004, 09:10:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 21 december 2004 om 21:02:
[...]

offtopic:werk jij bij hak ofzo?
Nope
Je moet de groenten van Joost hebben!

lonneke

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #54 Gepost op: december 21, 2004, 11:04:07 pm »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #55 Gepost op: december 21, 2004, 11:17:06 pm »
Ibrahim,

als je vandaag terug komt, en het blijkt dat Suighnap bij het vervolgen van deze discussie gelijk krijgt, en deze discussie dus op niets uitloopt, heb je dan zin in een ander onderwerp. Ik vraag het jou, omdat ik al een tijdje heb gedacht over onderwerpen waar we met moslims wel op dit forum op een waardevolle manier over van gedachten zouden kunnen wisselen. Over de waarheid, zoals jullie die zien en zoals wij die zien, lukt jammer genoeg toch niet. Dat is inderdaad al heel vaak gebleken.

Ik zou het bijvoorbeeld bijzonder interessant vinden om te weten of jullie verschil zien tussen verschillende groepen Nederlanders. Misschien is het zo dat jullie, die veel in Nederland opmerken wat jullie minachten, alle nederlands over één kam scheren. Alles één pot nat vinden. (Ik ga ervanuit dat je de uitdrukkingen kent gezien je redelijk goede Nederlands.) En zo vraag ik me ook af of jullie Nederland nog als een christelijk land zien, en zo automatisch de 'alles kan en mag' cultuur van Nederland ook verbinden met het christendom.
Ook heb ik me wel eens afgevraagd of er overeenkomsten bestaan tussen de manier waarop jullie in Nederland in een gesloten gemeenschap opgroeien, en daarvan uit deelnemen aan de Nederlandse samenleving, en de manier waarop christenen die in een nogal gesloten gemeenschap (zoals bijvoorbeeld gereformeerde kerken kunnen zijn) opgroeien en daarvanuit deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het lijkt me gewoon interessant om te kijken of er naast verschillen die er natuurlijk zijn, ook overeenkomsten zijn doordat jullie en wij (dan bedoel ik met wij de jongeren die opgegroeid zijn in een gereformeerd vrijgemaakte familie) in min of meer gesloten gemeenschappen zijn opgegroeid.

Ik noem nu wat veel. Maar als jij aangeeft dat je in het een of het ander zin hebt om over door te denken samen met ons, en misschien nog samen met andere moslims die zich ervoor interesseren, dan wil ik wel een beetje afgeperkte topic bedenken.

Ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2004, 11:18:29 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Ibrahim

• Van onwetend naar wetend. God
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #56 Gepost op: december 23, 2004, 09:06:08 am »
Beste ZijnKind,

Moslims moeten niet de Engelen tevreden houden. Je doet het enkel en alleen voor jezelf, om (Als God het wilt) de hemel te betreden, waar geen pijn is, geen vervalsing. Ik hoop echt voor mezelf en voor jullie dat we haar mogen betreden. Amen.

Ibrahim

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #57 Gepost op: december 23, 2004, 09:08:27 am »
Beste ZijnKind,

Hoe kan God iemand straffen voor iemand anders, zoals jij en je geloofsgenoten beweren, namelijk Jezus zoon van Maria (Vrede zij met hem) laten lijden om de rest van de mensheid te vergeven.

Gaat het rederlijke voorbij,

Ibrahim

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #58 Gepost op: december 23, 2004, 09:11:13 am »
Beste ZijnKind,

Hier heb je het al, jij typt "Mohammed leert dat je een niet-moslim in principe links kunt laten liggen (woorden van Moslim4ever als ik me goed herinner) en dat je ze eventueel met geweld tot andere inzichten mag brengen". Waarom open je de Koran en de uitleg van Mohamed niet, in plaats van blindelings overnemen van mensen die misschien geen verstand hebben van Het Geloof.

Groetjes,

Ibrahim

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #59 Gepost op: december 23, 2004, 09:17:28 am »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 09:08:
Beste ZijnKind,

Hoe kan God iemand straffen voor iemand anders, zoals jij en je geloofsgenoten beweren, namelijk Jezus zoon van Maria (Vrede zij met hem) laten lijden om de rest van de mensheid te vergeven.

Gaat het rederlijke voorbij,

Ibrahim

Hier ga je voorbij aan het punt dat Jezus  en God dezelfden zijn. Het is vergelijkbaar aan de realiteit dat ouders proberen het lijden van hun kinderen over te nemen. Er wordt gedaan of het overnemen van pijn of straf ongelooflijk is. Terwijl het in onze maatschappij ook gewoon voorkomt.
God/Jezus houdt zoveel van ons dat Hij er voor koos om de straf over te nemen en voor ons te dragen.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2004, 09:17:59 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #60 Gepost op: december 23, 2004, 09:17:54 am »
Beste Roodkapje,

Ik citeer verzen uit de Koran om je alleen te laten zien wat er in de Koran staat tov het Christendom.
Zoals de verschillen:

Erfzonde, kent de islam niet.

Zoon van God kent de Islam niet, HIj (God) is namelijk verheven om een zoon te hebben, allen wat
er was, is en zal komen, zal als een dienaar tot Hem komen.

Jezus zoon van Maria, is niet gedood aan het kruis, maar iemand anders die op hem leek is gekruisigd. Jezus Vrede zij met hem is namelijk tot God opgeheven en zal uiteindelijk terugkomen op aarde volak voor de Dag des Oordeels en dan vervolgens toch dood te gaan, want God heeft gezegd dat "Ieder ziel zal de dood proeven".

Ibrahim

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #61 Gepost op: december 23, 2004, 09:23:19 am »
Beste Alfred,

De ene keer lees ik dat Jezus de zoon van God is, de andere keer (deze keer dus) lees ik dag Jezus God is, ik bedoel .....

Hoe kan God (volgens jou) door een eigen schepsel (de mensen) gedood worden, of hoe kan er in Godsnaam gezegd worden dat God door een vrouw (Genaamd Maria) geschapen is. Ik bedoel, beseffen jullie niet hoe groot God is en dat Zijn Macht Oneindig is (zie de 99 namen van God). Kijk naar de hemelen, bestudeer de wetenschap, want zo ontdek je ook de macht van God.

Ibrahim

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #62 Gepost op: december 23, 2004, 09:27:37 am »
Jezus = God
God de Vader = God
de Heilige Geest = God

Deze drie zijn een, voor een mens niet te begrijpen. Maar God staat boven menselijke gedachten, en boven het menselijke verstand.

Ik snap niet dat de Islam beweert dat God geen zoon kan hebben omdat hij Almachtig en Verheven is. Waarom zou zijn Almacht hem beperken? Maakt Zijn Almacht hem niet zo groot dat Hij boven ons verstand staat, dat wij niet kunnen zeggen dat Hij iets niet zou kunnen?

God is idd mens geworden, Hij is als mens gedood. Zijn Godzijn bestond voor die tijd en is ook niet gedood na die tijd.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2004, 09:29:01 am door Wybo »
Pinkeltjefan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #63 Gepost op: december 23, 2004, 09:32:15 am »
Jezus is zowél God áls mens. Niet geschapen door een vrouw, maar Maria is door God ingeschakeld.
En inderdaad, dat is een wonder!
Dankzij dat wonder mogen wij met God leven. Jezus heeft zelf gezegd: wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien. Als je Jezus als profeet accepteert, was dat dan een 'slib of the tong'?

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #64 Gepost op: december 23, 2004, 09:38:34 am »
Beste Mirt,

Ik antwoord een aantal vragen voor je:

Nederland is geen Christelijk land, volgens mij zijn er weinig mensen die voor 100% Christen zijn.
Veel mensen zeggen dat ze Christen zijn, maar ze praktiseren dat niet, ze hoeven alleen toe te geven dat ze in Jezus geloven en dat hij voor de zondes van de mensen gestorven is.

Je hebt dus ongelovigen en Chistenen. Chistenen en Joden zijn Mensen van het Boek (genoemd door Allah in de Koran), omdat zij namelijk respectievelijk de Thora (Mozes) Psalmen (David, Dawoed) en Evangelie (Jezus) geopenbaard. Die worden anders behandelt dan de Atheisten. Wat de Sharia over de Atheisten zegt, weet ik niet.  Dus we scheren Nederlanders (ik ben trouwen ook een Nederlander) niet over 1 kam.

Tuurlijk verbinden wij niet de "alles mag en kan" cultuur niet met de bijbel. Een Chisten dient ook te leven volgens de Bijbel en er zijn grenzen.

Wij zijn geen gesloten gemeenschap (misschien de gastarbeiders, omdat de taal een belemmering was). Wij (moslims) zijn juist verplicht om uit te nodigen tot de waarheid, met wijsheidne zachtaardigheid (niet met dwang en arrogantie). Als blijkt dat hij/zij dat niet wilt is het zijn of haar keus.

Ibrahim

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #65 Gepost op: december 23, 2004, 10:03:33 am »
i

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #66 Gepost op: december 23, 2004, 10:06:33 am »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 09:38:
Wij (moslims) zijn juist verplicht om uit te nodigen tot de waarheid, met wijsheidne zachtaardigheid (niet met dwang en arrogantie).
Zonder vervelend te willen zijn: waarom hebben alle moslims op dit forum dan tikjes van dwang en arrogantie? Leerpuntje :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #67 Gepost op: december 23, 2004, 10:15:25 am »

quote:

Zwever schreef op 23 december 2004 om 10:06:
[...]

Zonder vervelend te willen zijn: waarom hebben alle moslims op dit forum dan tikjes van dwang en arrogantie? Leerpuntje :)

Het lijkt me dat je dat aan die personen moet stellen. Niet aan een andere moslim die hier notabene ingaat op vragen en daar zijn visie op geeft. Tuurlijk heeft hij andere waarheidsclaims dan wij... maar ja, wij zeggen ook gewoon hoe wij tegen Jezus aankijken. En vertellen wat wij als de enige waarheid zien.
We hebben inderdaad vervelende ervaringen met moslims hier, maar Ibrahim lijkt tot op heden best een positieve uitzondering :)
« Laatst bewerkt op: december 23, 2004, 10:16:11 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #68 Gepost op: december 23, 2004, 10:43:37 am »
Beste Mirt,

Ook in antwoord op jouw vraag, citeer ik hier een vraag van een moslim aan een Imam.

Vraag:

Moeten wij als moslims de niet moslims haten? Mogen wij van ze houden of niet? En hoe zit het met familieleden die niet moslims zijn?

Vraag ontvangen op 25 oktober 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Wij zijn opgedragen om goede omgangsvormen te hebben met de mensen, hen goed te behandelen en hen geen schade toe te brengen, Allah zegt (Interpretatie van de betekenis):,,Allah verbiedt jullie niet om met degenen die jullie niet bestrijden in de godsdienst, en die jullie niet uit jullie woonplaatsen verdrijven, goed en rechtvaardig om te gaan. Voorwaar, Allah houdt van de rechtvaardigen.”                                                                                               (Al-Moemtahanah: 8)

En Allah zegt (Interpretatie van de betekenis):,,En gaat niet in overtreding (tegenover anderen). Voorwaar, Allah heeft de overtreders niet lief.”                                                   (Al Baqarah: 190)

Dus heb een goede omgang met mensen en voornamelijk met je familieleden.

En Allah weet het beter.

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #69 Gepost op: december 23, 2004, 10:46:06 am »
Beste Roodkapje,

Ik zet hieronder een stuk betreffende het onderwerp van Soenietn en Sjieten, het antwoord is van een groot gerespecteerde geleerde:

Vraag:

Wat is het verschil tussen Soennieten en Sjieten?

Vraag ontvangen op 20 december 2004

Antwoord:

Het verschil tussen Ahl us-Soennah en Shiecah zit hem niet in één kwestie maar in vele. Eén van de grootste verschillen is wel dat Ahl us-Soennah genadevol spreken over de metgezellen en zeggen (interpretatie van de betekenis):

“Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof en plaats in onze harten geen wrok jegens degenen die geloven. Onze Heer, voorwaar, U bent Zachtmoedig, Meest Barmhartige.”                                                                   (Soerat al-Hasjr: 10)

Daartegenover, laten de Shiecah zich ongepast uit over de metgezellen en zij beschouwen hen als verdorven personen en afvalligen. Wat zij echter niet schijnen te begrijpen is dat het smadelijk bejegenen van de metgezellen tevens een belediging is aan het adres van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem), het Islamitische geloof en Allah persoonlijk.

Wat betreft het beledigen van de Profeet (vrede zij met hem); dit vanwege het feit dat een belediging aan het adres van de metgezellen een directe belediging is aan het adres van de Profeet (vrede zij met hem). Dit omdat een mens wordt beoordeeld naar zijn vrienden. Als het is dat zij werkelijk zo verdorven zijn, dan kan men er vanuit gaan dat de Profeet (vrede zij met hem) ook zo was. Allah behoede.

Wat betreft het beledigen van het geloof; dit vanwege het feit dat dit geloof door de metgezellen aan ons is overgedragen. Als zij dan werkelijk zo zijn zoals de Shiecah doen geloven, hoe kunnen wij dit geloof dan nog betrouwbaar achten, hierop bouwen en als leidraad naar Allah beschouwen.

Wat betreft het beledigen van Allah; dit vanwege het feit dat het onmogelijk is dat de Allerwijze dit soort mensen voor zijn allerbeste Profeet (vrede zij met hem) heeft uitgekozen om hem te vergezellen.

De Shiecah menen dat zij de aanhangers zijn van Ahl ul-Bayt (de familie van de Profeet vrede zij met hem). Dit terwijl de familie van de Profeet (vrede zij met hem), met cAli (moge Allah tevreden met hem zijn) voorop, het gedachtegoed van de Shiecah ten stelligste verwerpen. Hoe kan iemand dan een aanhanger zijn van een persoon die zich van hem distantieert.

Degenen die zich met recht de aanhangers van Ahl ul-Bayt kunnen noemen, zijn in werkelijkheid Ahl us-Soennah. Dit omdat zij hen hun volledige rechten toekennen. Het recht van het geloof en het recht van verwantschap aan de Profeet (vrede zij met hem). Zij gaan echter niet tot het extreme door hen goddelijkheid toe te kennen, of door te beweren dat zij meer recht hadden op de Profeetschap dan Mohammed (vrede zij met hem) en dergelijke zaken waaraan een aantal van de Shiecah zich schuldig maakt.

Tenslotte is het aan ons om de overtuiging van Ahl us-Soennati wal Djamaacah met betrekking tot de familie van de Profeet (vrede zij met hem) en de metgezellen te verduidelijken, zodat de valsheid van de Shiecah boven water komt.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien (dat was 1 van de grote geleerde)

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #70 Gepost op: december 23, 2004, 10:49:00 am »
Beste Christenen,

In de Koran staat vermeld dan de Chistenen naar de hemel gaan, maar welke Christenen?

Vraag:

Ik heb eens in de Koran gelezen dat de Joden en Christenen ook naar het Paradijs gaan, terwijl het toch bekend is dat dit niet zo is. Hoe moeten wij dit interpreteren?

Antwoord:

Waar jij het over hebt in jouw vraag, wordt in twee soortgelijke verzen in de Koran genoemd, namelijk (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk, degenen die geloven, en degenen die Joden en Christenen zijn en de Sabiërs, die in Allah en de Laatste Dag geloven en goede daden verrichten: voor hen is hun beloning bij hun Heer en geen vrees zal hen overkomen en zij zullen niet treuren.”            (Soerat al-Baqarah: 62)

En:

“Waarlijk, degenen die geloven, en degenen die Joden en Sabiërs en Christenen zijn, die in Allah en de Laatste Dag geloven en goede daden verrichten: geen vrees zal hen overkomen en zij zullen niet treuren.”                                                                            (Soerat al-Maa’idah: 69)

Willen wij deze verzen begrijpen, dan moeten wij terugkeren naar de geleerden van de Tafsier (Koranexegese). De grote geleerde Ismaciel ibnoe Kathier zegt in zijn uitleg op de vers in Soerat al-Baqarah:

Allah, de Verhevene, geeft aan dat eenieder van de voorgaande volkeren die goede daden verrichtte en gehoorzaam was, een grote beloning zal krijgen. Dit geldt ook voor hen die de Ongeletterde Profeet (Mohammed, vrede zij met hem) volgen, dit tot aan het aanbreken van het Uur. Zij zullen eeuwige gelukzaligheid kennen en zij zullen datgene wat hen te wachten staat niet vrezen, noch zullen zij treuren vanwege datgene wat zij hebben achtergelaten. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar, de Awliyaah van Allah (meervoud van waliy), zij worden niet overweldigd door vrees en zullen geen verdriet kennen. Degenen die geloofden en godvruchtig waren.”                                                                                                                         (Soerat Yoenes 62-63)

En Allah vertelt ons dat de engelen tegen de gelovigen, ten tijde van hun sterven, zeggen (interpretatie van de betekenis):

“Waarlijk degenen die zeggen: ,,Onze Heer is Allah,” en die vervolgens standvastig zijn: over hen zullen de engelen neerdalen (en zeggen, ten tijde van hun sterven): ,,Vreest niet en weest niet treurig, en weest verheugd met het Paradijs dat aan jullie is beloofd.” (Soerat Foessilat: 30)

Voor wat betreft de Joden: hun geloof hield in dat zij dienden te geloven in de Tauwrah (de oorspronkelijke Thora) en dat zij Moesa (Mozes, vrede zij met hem) moesten volgen, tot aan de komst van cIesa (Jezus, vrede zij met hem). Wie na de komst van cIesa (vrede zij met hem) nog steeds de Thora volgde en de weg van Moesa (vrede zij met hem), terwijl hij dit niet verliet om vervolgens cIesa (vrede zij met hem) te volgen, was verdoemd.

Voor wat betreft de Christenen: hun geloof hield in dat zij dienden te geloven in de Indjiel (de oorspronkelijke Bijbel) en dat zij de wetten van cIesa (vrede zij met hem) moesten volgen. Eenieder die dit deed was een gelovige, wiens geloof door Allah werd geaccepteerd, dit tot aan de komst van Mohammed (vrede zij met hem). Wie na de komst van Mohammed (vrede zij met hem) hem (Mohammed) niet volgde en de weg van cIesa (vrede zij met hem) en de Indjiel niet verliet, was verdoemd.

Het volgende vers verklaart dat Allah geen enkele daad of weg van iemand zal accepteren, nadat Hij Zijn Laatste Boodschapper (vrede zij met hem) heeft gestuurd, behalve wanneer deze in overeenstemming zijn met de Wetten van Mohammed (vrede zij met hem) (interpretatie van de betekenis):

“En wie een andere godsdienst dan de Islam zoekt: het zal van hem niet geaccepteerd worden en in het Hiernamaals behoort hij tot de verliezers.”                   (Soerat Aali cImraan: 85)

Wie hiervóór echter de profeet van zijn tijd volgde, was op het Rechte Pad van verlossing. De Joden (waarover in deze verzen wordt gesproken) waren dus degenen die Moesa (vrede zij met hem) volgden en de Tauwrah raadpleegden voor hun wetsoordelen in die tijd. Toen Allah cIesa (vrede zij met hem) stuurde, waren de Kinderen van Israël verplicht om hem te volgen en te gehoorzamen, daarom werden zij Christenen zoals vele anderen. Toen Allah Mohammed (vrede zij met hem) stuurde als Zijn Laatste Profeet en een Boodschapper voor alle kinderen van Adam (vrede zij met hem) was de gehele mensheid verplicht om in hem te geloven, hem te gehoorzamen en afstand te houden van de zaken die hij had verboden. Zij die dit doen zijn de ware gelovigen. De volgelingen van Mohammed (vrede zij met hem) worden de gelovigen genoemd vanwege hun diepe geloof, overtuiging en vanwege het feit dat zij geloven in alle voorgaande profeten en in de voorspelde gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden.”

Verder zegt Ibn Kathier:

Wat er bedoeld wordt is dat elke groep geloofde in Allah en de Laatste Dag (de Dag des Oordeels) en goede daden verrichtte. Nadat Mohammed (vrede zij met hem) echter is gestuurd naar zowel de mensheid als de djinns, kan er slechts sprake zijn van ware geloof, indien dit in overeenstemming is met de weg van Mohammed (vrede zij met hem). Eenieder die zijn weg volgt zal datgene wat nog moet komen niet vrezen en zal niet treuren om datgene wat hij achterlaat.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed Saalih al-Munajjid

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #71 Gepost op: december 23, 2004, 10:50:25 am »
Chistendom,

Vraag:

Welke religie was er eerder, het Christendom of de Islam?

Vraag ontvangen op 18 september 2003

Antwoord:

Het geloof bij Allah in de hemelen en op aarde is slechts één! En dit is het geloven in de Tawhied (Eenheid van Allah, de Verhevene), Hem aanbidden op de wijze die Hij ons heeft voorgeschreven. Hij stuurde profeten en boodschappers naar hun volk met voorschriften en wetten, die passend waren voor hun tijd en omstandigheden. Alhoewel zij allen uitnodigden naar Tawhied, verschilden hun voorschriften met betrekking tot bijvoorbeeld het verrichten van het gebed, daden van aanbidding, geboden en verboden zaken omtrent eten, drinken en eigendommen.

Iedere keer dat de volgelingen van de profeten deze voorschriften veranderden en verdraaiden, stuurde Allah opnieuw profeten om hen naar het Rechte Pad terug te brengen. Allah heeft het zo gewild dat onze Profeet Mohammed (vrede zij met hem) de Laatste der Profeten en Boodschappers is, dat zijn Boodschap bestemd is voor de gehele mensheid en alle gemeenschappen en dat de Goddelijk Wetten, waarmee hij gekomen is, alle voorgaande wetten opheffen. Omdat er geen profeet meer na hem komt, heeft Allah het op Zich genomen over dit Boek (de Koran) te waken. Deze belofte geldt tevens voor de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem) die de Wetten in de Koran verduidelijkt, zodat dit een Leidraad zal zijn en als bewijs kan dienen tegen de tegenstanders van het geloof tot aan de Dag des Oordeels. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Waarlijk, Wij hebben de Openbaring neder doen dalen en waarlijk, Wij zullen erover waken.”                                                                                                                              (Soerat al-Hidjr: 9)

Eenieder die niet in Mohammed (vrede zij met hem) en zijn voorschriften gelooft, zal de Hel binnentreden.

En Allah weet het beter

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #72 Gepost op: december 23, 2004, 10:52:06 am »
Een christen vraagt over berouw,

Vraag:

Ik ben een christen en wil graag het volgende vragen.

Als een persoon na een leven vol zonden besluit om tot God te komen en belooft zijn leven te veranderen, zoals ik heb begrepen zegt de Islam dat hij vergeven wordt en dat hij aanspraak maakt op de belofte van God. Mijn vraag is echter; Wat gebeurt er met de last van zijn zonden, aangezien hij door het zondigen God heeft beledigd en hij hiervoor boetedoening moet doen? Wie zal deze boetedoening op zich nemen als God hem zomaar zal vergeven onder de voorwaarde hij goede daden verricht en gelooft? Er moeten toch zeker gevolgen verbonden worden aan de zonde, zoals dit het geval was met Adam...?

Antwoord:

Alle lof zij Allah, Degene Die ons heeft geleid tot de Islam. Wij zouden niet geleid zijn, indien Hij ons niet geleid zou hebben. Ten eerste bedanken wij jou voor jouw vraag en wij vragen Allah jou te zegenen met Zijn Leiding.

Allah heeft ons geschapen voor een groot doel en dat is; het aanbidden van Hem alleen, zonder enige deelgenoten of partners. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En Ik heb de djinns en de mensheid slechts geschapen om Mij te aanbidden.”

(Soerat adh-Dhaariyaat: 56)

Dit is het doel van het leven; Het aanbidden van Allah alleen. Allah heeft ons dus niet geschapen om te eten en te drinken... of om te ontspannen en te spelen... of om ons alleen maar in te spannen en kapot te werken... Hij heeft ons echter geschapen om Hem te aanbidden, Hem niet ondankbaar te zijn en Hem te gedenken en niet te vergeten.

Dit is het doel van het leven, en wat voor een voortreffelijk doel. Wanneer de mens leeft voor de aanbidding van zijn Heer en Meester, om Zijn godsdienst te dienen en Zijn bevelen te implementeren, dan begrijpt hij de ware betekenis van dit leven en begrijpt hij hoe onbelangrijk al dit wereldse is. Hij zal dan beseffen dat dit leven niet verspild dient te worden aan voorbijgaande pleziertjes en tijdelijke lusten. O Allah, zegen ons met Uw Leiding.

Omdat het aanbidden uitleg en leiding vereist, heeft Allah Zijn Boodschappers gestuurd (interpretatie van de betekenis):

Boodschappers als brengers van goede tijdingen en als waarschuwers opdat de mens geen verweer tegenover Allah zou hebben na de Boodschappers.                      (Soerat an-Nisaa’: 165)

Eenieder die zich overgeeft wordt geleid en eenieder die zich afwendt is afgedwaald en verloren. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar, tot jullie zijn zichtbare bewijzen gekomen van jullie Heer. Wie dus ziet, doet dit (ten goede) van zichzelf. En wie zichzelf verblindt, doet dit (ten nadele) van zichzelf. En ik (Mohammed) ben geen waker over jullie.”                                                    (Soerat al-Ancaam: 104)

Als een persoon moslim wordt (zich overgeeft aan de Wil van Allah), kiest hij gelukzaligheid voor zichzelf (interpretatie van de betekenis):

Wie zich heeft overgegeven, zij zijn degenen die de rechte Leiding gekozen hebben.                                                                                                                                      (Soerat al-Djinn: 14)

Omdat de mens geneigd is om fouten te maken, vergeetachtig kan zijn, en gemakkelijk in zonden kan vallen, heeft Allah berouw voorgeschreven. Hij heeft de poorten van berouw tot aan het aanbreken van het Uur geopendHij  en Hij nodigt Zijn Dienaren uit om oprecht berouw te tonen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven, toont Allah oprecht berouw, opdat jullie Heer jullie zonden zal uitwissen en jullie in het Paradijs zal doen binnentreden waaronder de rivieren stromen.”                                                                                                                                (Soerat at-Tahriem: 8)

“En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O jullie gelovigen. Opdat jullie zullen welslagen.”                                                                                                                                (Soerat an-Noer: 31)

De zonde kan verdeeld worden in twee soorten:

1.   Overtredingen tegenover de rechten van Allah

2.   Overtredingen tegenover de rechten van Zijn schepselen.

Met betrekking tot de eerste soort;

Overtredingen tegenover de rechten van Allah, zoals overspel, het drinken van alcohol, het verwaarlozen van de verplichte handelingen, zoals het gebed, het betalen van de zakaah (armenbelasting), deze zonden zjn strafbaar volgens de Islamitische wetgeving. De Hadd (bestraffing) hiervoor dient uitgevoerd te worden op degene die deze zonde verricht, dit als genoegdoening en reiniging voor de zondaar. Als de Hadd niet op hem uitgevoerd wordt maar hij zich berouwvol tot Allah keert, dan zal Allah zijn berouw accepteren en zijn slechte daden in goede daden veranderen.

Eenieder die Allah ontmoet op de Dag des Oordeels met deze zonden, zonder dat hij berouw heeft getoond of de hadd op hem is uitgevoerd, is overgeleverd aan de Wil van Allah; of Hij vergeeft hem of Hij straft hem.

Al-Boechari en Moeslim overleveren op autoriteit van cOebaadah ibnoe as-Saamit (moge Allah tevreden met hem zijn), die aanwezig was bij de slag van Badr en één van de prominenten was tijdens de eed van cAqabah, dat de Profeet zei (vrede zij met hem), terwijl er een groep van zijn metgezellen om hem heen stond: “Geef mij jullie eed van trouw (Baycah), dat jullie beloven geen deelgenoten te zullen plaatsen naast Allah, niet zullen stelen, geen overspel zullen plegen, jullie kinderen niet zullen doden, geen leugens zullen verzinnen en jullie niet ongehoorzaam zullen zijn met betrekking tot datgene wat correct is. Als jullie dit nakomen, zal jullie beloning bij Allah zijn. Wie echter één van deze daden verricht en in dit wereldse leven gestraft wordt, dan geldt dit als genoegdoening voor hem. Als iemand één van deze daden verricht terwijl Allah deze voor hem bedekt, is het aan Allah; Als Hij wilt vergeeft Hij hem en als Hij wilt straft Hij hem.” En zij gaven hun eed van trouw op basis hiervan.

Al-Haafidh zegt in al-Fath: “Uit deze overlevering begrijpen wij dat het uitvoeren van de hadd als genoegdoening dient voor de zonde, ongeacht of de zondaar die de hadd heeft ondergaan, wel of niet berouw toont. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden.”

cAli ibn Aboe Taalib overlevert: “De Boodschapper van Allah zei: ,,Eenieder die een zonde begaat in dit wereldse leven en hiervoor bestraft wordt, Allah is te rechtvaardig om Zijn dienaar een tweede maal te straffen. En wie een zonde verricht in dit wereldse leven, terwijl Allah deze vervolgens bedekt en hem vergeeft, Allah is te gul om terug te komen op iets dat Hij reeds heeft vergeven.”                                                                                                                 (Ahmad)

Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En degenen die naast Allah geen andere god aanroepen en niemand doden, waarvan (het doden) door Allah verboden is, behalve volgens het recht. En die geen ontucht plegen, want wie dit doet zal een bestraffing ontmoeten. Voor hem zal de bestraffing vermenigvuldigd worden op de Dag der Opstanding en vernederd zal hij daarin eeuwig leven. Behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede daden. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.”                                                                                                                     (Soerat al-Foerqaan: 68-70)

“Waarlijk, Allah vergeeft niet dat er aan Hem deelgenoten worden toegekend. En Hij vergeeft daarbuiten aan wie Hij wil. En wie deelgenoten aan Allah toekent, waarlijk, hij is ver afgedwaald.”                                                                                                  (Soerat an-Nisaa’: 116)

Deze laatste vers gaat over degene die geen berouw toont. Hij is onderhevig aan de Wil van Allah, behalve als hij Shirk (het plaatsen van deelgenoten naast Allah) pleegt, omdat shirk niet vergeven kan worden.

Met betrekking tot de tweede soort;

Overtredingen tegenover de rechten van de mensen, zoals het begaan van overtredingen ten opzichte van hun eigendommen bijvoorbeeld door dit te stelen of met geweld toe te eigenen enz., of het schenden van hun eer door middel van het verspreiden van roddel en achterklap, of hen fysiek schade toebrengen door hen te slaan enz. Berouw voor dit soort zonden is verbonden aan de voorwaarde dat de rechthebbenden hun rechten terugkrijgen of dat zij de overtreder vergeven.

Eenieder die dit niet doet, zal de gevolgen van zijn zonden meedragen tot aan de Dag der Opstanding. Op deze dag zal een hoeveelheid, ter grootte van zijn zonde, aan goede daden van hem weggenomen worden. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Eenieder die een ander onrecht heeft aangedaan met betrekking tot diens eer of iets anders, laat hem deze zaak vandaag nog rechtzetten, voordat er geen dinar en dirham meer is. Als hij goede daden heeft, dan zal er een deel, ter grootte van zijn onrecht, van genomen worden. En als hij geen goede daden heeft, wordt er van de slechte daden van zijn compagnon genomen waarop deze last op hem wordt geplaatst.”                                                                             (al-Boechari)

Hieruit kunnen wij concluderen dat het idee dat de zondaar gestraft moet te worden in dit leven geen draagvlak heeft, maar als een persoon in dit leven gestraft wordt, is dit een genoegdoening voor zijn zonde en als hij niet gestraft wordt maar vervolgens berouw toont, dan zal Allah zijn berouw accepteren.

Wat nog valser is dan deze gedachte, is het idee van hen die zeggen dat de bestraffing voor een zonde gedragen kan worden door een ander dan de zondaar, zoals sommige onwetende mensen zeggen over Adam (vrede zij met hem). Zij beweren dat zijn nageslacht, inclusief alle profeten, de last van zijn zonde moesten dragen, totdat God Zijn enige zoon nederzond om gekruisigd en gedood te worden om zodoende de wereld te bevrijden van deze zonde! Dit is niets meer dan een grove leugen en een verzinsel aan het adres van Allah en Zijn profeten. De goddelijke geopenbaarde wetten zijn vrij van zo een vorm van onrecht, omdat Allah niemand straft voor de zonden van een ander. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En geen enkele lastdrager zal de last van een ander dragen.”                         (Soerat Faatir: 18)

Allah is te genadevol en te rechtvaardig om het nageslacht te straffen voor de zonden van de vader, en zeker nadat deze berouw toonde en Allah zijn berouw accepteerde. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Toen misleidde de shaytan hen met die (boom), hij deed hen weggaan van de plaats waar zij zich bevonden. En Wij zeiden: ,,Daalt af, een deel van jullie zal een vijand voor de ander zijn. En voor jullie is er op de aarde een verblijfplaats en een genieting, tot een bepaald tijdstip (de dood). Toen ontving Adam van zijn Heer Woorden, daarop aanvaardde Hij zijn berouw. Waarlijk, Hij is de Meest Berouwaanvaardende, de Meest Barmhartige.”                                                                                                                                           (Soerat al-Baqarah: 36-37)

“Vervolgens aten zij er beiden van, waarop hun schaamte zichtbaar werd en zij begonnen zich te bedekken met bladeren van het Paradijs; Zo was Adam zijn Heer ongehoorzaam en dwaalde hij. Daarna koos zijn Heer hem uit en Hij aanvaarde zijn berouw en leidde hem.”                                                                                                                         (Soerat Ta Ha: 121-122)

Twee zaken zijn dus van toepassing in het geval van Adam (vrede zij met hem); Hij werd gestraft voor zijn zonde en hij had er spijt van en toonde berouw, waarop Allah zijn berouw accepteerde en hem koos en eerde.

Het punt is, dat iemand die een leven vol ongehoorzaamheid en zonden heeft geleden, slechts dient terug te keren tot zijn Heer, de Meest Genadevolle, de Meest Barmhartige en Hem vergeving dient te vragen en berouw dient te tonen, opdat Allah zijn berouw zal accepteren, zoals Hij heeft beloofd (interpretatie van de betekenis):

“Zeg: ,,O Mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Waarlijk, Allah vergeeft alle zonden. Waarlijk, Hij is de Vergevingsgezinde, de Meest Barmhartige.”                                                                                                (Soerat az-Zoemar: 53)

Dit behoort tot het gemak dat Allah heeft geplaatst in deze tolerante wetgeving. De kinderen van Israël kregen voorgeschreven dat de onschuldigen onder hen de zondaren dienden te vermoorden, zodat hun berouw geaccepteerd zou worden. Hierna hief Allah deze zware last op voor deze natie met wie Hij genade had.

“En (gedenkt) toen Moesa (Mozes) tot zijn volk zei: ,,O mijn volk! Waarlijk, jullie hebben julliezelf onrecht aangedaan doordat jullie het kalf (ter aanbidding) hebben genomen, wendt jullie daarom in berouw tot jullie Schepper en doodt dan julliezelf (het doden van schuldigen door onschuldigen), dat is beter voor jullie bij jullie Schepper.” Toen aanvaarde Hij jullie berouw. Waarlijk, Hij is de Meest Berouwaanvaardende, de Meest Barmhartige.”   (Soerat al-Baqarah: 54)

Tenslotte vragen wij Allah de vrager te zegenen, hem te leiden en zijn hart te openen voor de Islam, zodat hij onderdeel zal worden van de moslimgemeenschap, die Allah accepteert als Heer, de Islam als religie en Mohammed (vrede zij met hem) als Profeet.

En Allah weet het, het best.

cyber

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #73 Gepost op: december 23, 2004, 11:16:13 am »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 10:43:

En Allah zegt (Interpretatie van de betekenis):,,En gaat niet in overtreding (tegenover anderen). Voorwaar, Allah heeft de overtreders niet lief.”                                                   (Al Baqarah: 190)

Ibrahim,

Deze zin van jou viel mij erg op, omdat de God van de bijbel
overtreders wel lief heeft, lijkt mij een groot verschil Allah.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #74 Gepost op: december 23, 2004, 12:10:05 pm »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 09:06:
Moslims moeten niet de Engelen tevreden houden. Je doet het enkel en alleen voor jezelf, om (Als God het wilt) de hemel te betreden, waar geen pijn is, geen vervalsing. Ik hoop echt voor mezelf en voor jullie dat we haar mogen betreden. Amen.

Ik hoop je daar ook te mogen begroeten te bestemdertijd. Ik heb gelezen dat moslims geloven dat er altijd 2 engelen aan hun weerszijden staan. De ene notert alle goede daden de andere alle slechte. Uiteraard doe je die daden voor God om je plaats in het volgende leven te verdienen en niet voor engelen of anderen.

Een Christen hoeft het niet zelf te doen...en wat ie doet doet ie niet alleen maar voor zichzelf....ga ik verder op in, in het antwoord op je andere post aan mij.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #75 Gepost op: december 23, 2004, 12:17:05 pm »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 09:08:

Gaat het rederlijke voorbij

Gaat al het redelijke voorbij idd. Geldt dat niet voor alles wat menselijke rede niet kan vatten maar wat Goddelijk volstrekt normaal is? Hoe kunnen wij God narekenen als hij al voor de grondlegging van de wereld een plan had met zijn nog te maken schepping? Je moet wat groter leren denken over God (Vader, Zoon en Geest) dan alleen wat regeltjes en patronen.

Waarom iedereen schuldig? Omdat we snel genoeg in zonden vervallen. Zelfs als je niet gelooft in erf-zonde kun je er niet onderuit dat zelfs de kleinsten onder ons al tegen wetten/regels ingaan en dus zondigen. Een volmaakt onschuldig schepsel zondigt niet. Nooit! En daarvan heeft er maar 1 het volledig volgehouden. God de Zoon in zijn vleselijke vernederings-staat. Maar dat is christelijk geloof voor gevorderden ;).
God heeft er voor gekozen om de keuze van de mens tegen Hem te vervloeken voor de hele mensheid. (Zaad van de vrouw etc...lees maar in Genesis.)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #76 Gepost op: december 23, 2004, 12:25:12 pm »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 09:11:
Hier heb je het al, jij typt "Mohammed leert dat je een niet-moslim in principe links kunt laten liggen (woorden van Moslim4ever als ik me goed herinner) en dat je ze eventueel met geweld tot andere inzichten mag brengen". Waarom open je de Koran en de uitleg van Mohamed niet, in plaats van blindelings overnemen van mensen die misschien geen verstand hebben van Het Geloof.

Ik heb met opzet een moslim geciteerd om je aan te tonen wat je eigen geloofsgenoten beweren. Verder heb ik delen koran gelezen en sta in contact met (ex-)moslims. Daarnaast heb ik diverse sites bestudeerd waaronder diverse fora van jullie. Ga me nu niet vertellen omdat jij het anders ziet dat ik dus volledig fout zit qua mening over de islam. Dan zeg je tegelijker tijd dat vele moslims in nederland eigelijk geen verstand van Het Geloof hebben.

Maarre, nu we het er toch over hebben. (ik heb die lappen tekst van je hierboven nog niet gelezen dus ik als ik iets vraag wat er al instaat...sorry) hoe lees jij die teksten over heidenen, christenen en anderen dan? Hoe denk jij in contact te komen met andersdenkenden? Door ze te overtuigen of wil je de discusie aangaan en ook interesse tonen in wat de ander beweert. Als je dat laatste met ja kunt beantwoorden ben je de eerste moslim op dit forum :).

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #77 Gepost op: december 23, 2004, 12:28:53 pm »
Beste ZijnKind,

Het klopt inderdaad dat er bij iedere kind van Adam (Vrede zij met Hem) engelen zijn die het goede en slechte noteren.

Het klopt dat geen enkele persoon zondeloos is. Iedereen begaat zondes. Dat is niet te vermijden, daarom is God de Verhevene ook rechtvaardig en berouwaanvarend.

Ik wil alleen duidelijk maken dat het irrationeel is om aan te nemen dat ik voor een ander de zonde moet dragen, ik draag alleen de zondes die ik begaan heb. Dat is rechtvaardigheid. Je zegt dat ik groter moet leren denken over God, dat doe ik ook en daarom Verklein ik Hem ook niet.

Ibrahim

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #78 Gepost op: december 23, 2004, 12:36:57 pm »
Jij kijkt op menselijke wijze naar de rechtvaardigheid van God. In de bijbel leren wij, christenen, dat wij niet instaat zijn om onze eigen zonden te betalen, dat de straf daarvoor zo groot is dat wij nooit behouden zou kunnen worden. De Rechtvaardigheid van God eist wel dat die zonde bestraft wordt.
God houdt echter ook van de mensen die Hem liefhebben. Daarom draagt Hijzelf, in de vorm van Jezus, de  straf. Gods liefde en Zijn  rechtvaardigheid blijven zo in stand. En daardoor is het ook niet irrationeel meer.

Verder is het in kleinere schaal natuurlijk ook zo bij ons mensen zelf. Als jouw kind iets vernield van iemand anders dan kun jij die schade verhalen op je kind door hem jarenlang geen zakgeld te geven. Toch doen veel ouders dat niet. De schade wordt betaald, maar niet door degene die de schade veroorzaakt heeft.
Er zijn ook gevallen bekend van ouders die gevangenisstraf voor hun kind hebben uitgezeten. (vroeger toen de controle nog minder was... tegenwoordig kan dat niet meer ;) ) Dus het is denk ik iminder irrationeel dan je voorsteld.
Pinkeltjefan

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #79 Gepost op: december 23, 2004, 04:12:35 pm »
Beste ZijnKind,

In antwoord op jouw vragen:

Ik lees de stukken van de Koran volgens de uitleg van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Hij heeft namelijk de wijsheid van de Koran gekregen (staat letterlijk in de Koran). Het is heel simpel, als een niet moslim je niet aanvalt, moet je hem/haar laten, maar als ze (niet moslims) je aanvallen enkel en alleen omdat je zegt: "Ik geloof in Allah".

Je vraag mij of ik ook interesse wil tonen, ik neem aan van wel anders was ik hier niet. Alleen in mijn optiek bevat de bijbel zoveel tegenstrijdigheden (met wetenschap en onderlinge tegenstrijdigheden in de verschillende boeken van de Bijbel) dat je uiteindelijk toch moet concluderen dat het gebrekkig is. Ik heb vroeger zelf ook een streng gereformeerd vriendin gehad (voordat ik me bekeerde, ik hoop trouwens dat God me vergeeft) en via haar/bijbel heb ik het Christendom leren kennen.

Ibrahim

Ibrahim

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #80 Gepost op: december 23, 2004, 04:16:32 pm »
Beste Alfred,

God kan toch gewoon de zondes vergeven, ipv (als Hij een zoon heeft, wat ik totaal niet geloof) zijn zoon opofferen via hem of via Heilige Geest. Ik raak even de draad kwijt, door al dat reincarnatie verhalen. Daarom ben ik een moslim geworden, omdat het zo eenvoudig is. Er is 1 God, de God van alle profeten van Adam tot en met Mohammed (incl. Abrahm, Jozef, David, Salomo, Jezus, etc.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #81 Gepost op: december 23, 2004, 04:27:28 pm »
Hij offert niks op, Hij draagt zelf. Het gewoon vergeven van wat de mens deed en doet was blijkbaar in strijd met Zijn rechtvaardigheid.
Het waarom daarvan weet ik niet. Maar aangezien het Gods beslissing was moet het wel een goede beslissing geweest zijn. Ik begrijp best dat dat voor jou onlogisch is hoor. Maar dat is wat ik zie als de waarheid. Ik ben dan ook volkomen overtuigd dat het op die manier is.

Wat jij bijvoorbeeld als fouten in de bijbel bestempeld zie ik anders. Bij de Islam is de koran helemaal (letter voor letter) woord van God. De meeste christenen  zien de bijbel echter anders. De boodschap in de bijbel is Goddelijk. Echter niet de tekst op zich. Het is dus voor de meeste christenen ook niet interessant dat koningen en kronieken andere getallen gebruiken bij de beschrijving van de oorlogen bijvoorbeeld.
Dit komt omdat die getallen niets zeggen over wat God ons te melden heeft.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2004, 04:28:00 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #82 Gepost op: december 23, 2004, 04:31:18 pm »
Islamieten en christenen kunnen best vreedzaam naast elkaar leven. Het bewijs hiervoor viel net bij ons in de brievenbus: we kregen een kerstkaartje van een moslim d:)b

Geweldig toch?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #83 Gepost op: december 23, 2004, 04:33:28 pm »
tof ja :)
Nu nog even overbrenen aan die radicaliserende nederlanders en moslims* :)

*disclaimer, ja ik weet dat veel moslims in nederland ook nederlander zijn, maar ik neem aan dat wel duidelijk is wat ik bedoel ;)
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #84 Gepost op: december 24, 2004, 09:42:24 pm »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 16:16:
Er is 1 God, de God van alle profeten van Adam tot en met Mohammed (incl. Abrahm, Jozef, David, Salomo, Jezus, etc.

Ook het christendom kent maar 1 God die zich vanaf het begin als een harmonie van 3 presenteert. Niet voor niets wordt de Heilige Geest als eerste genoemd in Genesis. Hij is de drijvende kracht (oneerbiedig uitgedrukt: de motor) van God, hij richt de schijnwerpers op God. Verder lees je in genesis 1 dat God overlegt bij het maken van Adam. Laat Ons mensen maken naar Ons beeld.  De 3-eenheid is gewoon een feit en wordt met name in het nieuwe testament verder uitgewerkt. God laat zich zo kennen aan Zijn volk. Voor ons niet te vatten.
De mens krijgt vervolgens een keuze. Voor of tegen God. Dat betekent dat God beide mogelijkheden al ingepland had. Omdat de mens na zijn keus vervloekt wordt is ook de schepping vervloekt en alles wat er daarna nog (op-)groeit. Zozeer was God getroffen door de scheiding (van schepsel en God) dat een deel van God (de Zoon) besloot de zonde te voldoen. Niet buiten God om trouwens, als hij alleen tijdelijk mens was zou hij ook gezondigd hebben en niets kunnen uitrichten. Maar als God alleen wilde hij niet zomaar de zonde teniet doen. Dat zou ingaan tegen Gods rechtvaardigheid. Zomaar vergeven aan de mensen zonder dat er iets tegenover stond zou niet te rijmen geweest zijn met de essentie van God (heilig, goed, etc...) De uiteindelijke oplossing is er eentje die een mens nooit had kunnen bedenken. God werd ook mens. Maria heeft hem niet geschapen. De Heilige Geest schiep het mensdeel van God (de Zoon) in haar.

En daarom vind ik een Allah die je vergeeft als je Hem aanbidt zonder verder enige voldoening voor de zonden een te gering denken van Gods Heiligheid. Allah kan het ten diepste eigelijk niets schelen dat mensen zijn heiligheid schenden. Als ze hem aanbidden mogen ze verder en anders worden ze vernietigd. Ondertussen is er wel iets gebeurd maar dat deert Allah blijkbaar niet.

Een andere vraag: Zoals je hierboven kunt lezen is de Heilige Geest de dragende kracht van God achter alles. Bij christenen is hij in het lichaam aanwezig om de gelovige op God te richten. Hoe werkt Allah het geloof in je? Of doe je het weer helemaal zelf net als je verlossing?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2004, 09:47:01 pm door Zijnkind »

j@f@

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #85 Gepost op: december 25, 2004, 07:54:18 am »

quote:

Ibrahim schreef op 21 december 2004 om 14:48:
Beste Kerstmanheiden

In de Bijbel staat dat God de hemelen en de aarde in 6 dagen schiep en dat Hij de 7e dag rust nodig.

Er staat niet dat God rust nodig had, er staat dat hij rustte. En dat deed hij voornamelijk om die dag te heiligen. Zodat wij de zondag ook zullen heiligen.

Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3  En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.

j@f@

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #86 Gepost op: december 25, 2004, 07:57:57 am »

quote:

Ibrahim schreef op 23 december 2004 om 16:12:
Beste ZijnKind,

Je vraag mij of ik ook interesse wil tonen, ik neem aan van wel anders was ik hier niet. Alleen in mijn optiek bevat de bijbel zoveel tegenstrijdigheden (met wetenschap en onderlinge tegenstrijdigheden in de verschillende boeken van de Bijbel) dat je uiteindelijk toch moet concluderen dat het gebrekkig is. Ik heb vroeger zelf ook een streng gereformeerd vriendin gehad (voordat ik me bekeerde, ik hoop trouwens dat God me vergeeft) en via haar/bijbel heb ik het Christendom leren kennen.

Ibrahim

Helaas voor je ben je op zoek naar fouten in de bijbel, terwijl je eigenlijk op zoek zou moeten zijn naar de God van de bijbel. Het gaat namelijk om je persoonlijke relatie met God.

Kun jij mij iets vertellen over jouw persoonlijke relatie met Allah?
« Laatst bewerkt op: december 25, 2004, 07:59:04 am door j@f@ »

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #87 Gepost op: januari 03, 2005, 09:18:54 pm »
ik heb t idee dat een paar mensen slechte ervaringen hebben met forumdiscussies met islamieten, zo agressief als er wordt gereageerd

ik heb een koran thuis, gekocht om mn vooroordelen op te heffen.
wat een teleurstelling.

ik ben de bijbel gewend; opgebouwd in een periode van honderden jaren, vertelt een geschiedenis van een volk met wie God Zich innig heeft bemoeid.
er wordt uitdrukking gegeven aan Gods karakter door middel van geschiedvertellingen, waar God Zich bewijst aan zijn kinderen, profetieen, gericht aan het volk waar God Zich mee bezighoudt, om te tuchtigen en te sturen, er is poezie te vinden waarin een liefde wordt uitgedrukt, en een ontwikkeling van een jong geloof dat begint als een kind die gebedjes moet zeggen dat het niet helemaal begrijpt tot het punt waar Jezus de wet bij mensen diep naar binnen verplaatst.

ik lees de koran en ik zie allemaal monologen die op een zolderkamer lijken te zijn geschreven, die de lezer vertellen wat er met mensen gebeurt die een andere keuze maken dan de lezer heeft gemaakt (verondersteld dat de lezer zich tot de islam rekent)
meer een afzetten tegen de niet-islamieten dus dan een tuchtiging van het volk waar god zich mee bemoeit.
ik ga naarstig op zoek naar variatie: misschien is er iets dat niet klinkt als de stellige overtuiging van de schrijver? maar ik zie geen geschiedenis, geen ontwikkeling, bijna (let op: bijna) alleen maar waarchuwingen; ontzeggingen en verboden.
natuurlijk weet ik wel dat er momenten zijn waarin naar geschiedenis wordt teruggegrepen. die momenten zijn sporadisch en kort. ook weet ik dat de koran een boek is van een poezie die zo goed in elkaar zit op sommige momenten dat het betoverend kan zijn. maar dat kan je toch nauwelijks als bewijs van juistheid aanwenden.

dit is een boek van regressie; heeft Jezus de Wet bij de mens naar binnen verplaatst, eist de Koran weer Vorm en Afstand.
Helemaal verbaasd was ik toen ik in de Koran las dat God Jezus Jezus bij zich nam om hem te bevrijden van de falende mens ?!?
in de bijbel geeft Jezus zich aan de mens, gezonden als uitgestrekte arm van God, in de Koran lijkt het alsof God Jezus hem het leven ontneemt om hem te bevrijden van de stumpers die hier rondlopen ?!?

ik geloof stellig dat delen van de  Koran een openbaring zijn zoals die is geopenbaard door een geestelijk wezen aan Mohammed. Maar dat maakt het juist zo beklemmend; ik zou niet claimen dat dit geestelijk wezen van God komt, zeker niet een engel die Mohemmed de keel dichtknijpt om hem te dwingen deze woorden op te schrijven.

inderdaad, ik beweer dat de koran een dwaling is, zoals ook opvattingen van en openbaringen aan sommige christenen een dwaling kunnen zijn.

Nora

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #88 Gepost op: januari 03, 2005, 11:51:12 pm »
Ik snap niet dat bepaalde mensen niet kunnen accepteren dat andere mensen de waarheid anders zien dan zijzelf... Christenen geloven in God en zijn drie-eenheid (kort door de bocht gezegd), Moslims geloven in Allah en alles wat daar bij komt kijken (ik moet me eens meer verdiepen in de Koran).

In beide gevallen GELOVEN mensen iets en in iets. Ze kunnen het niet bewijzen. Ik ben christen, ik geloof dat de bijbel het woord van God is, maar ik kan niet bewijzen dat God bestaat. Ik zou het graag willen, maar het lukt me niet. Als ik het kon bewijzen, hoefde ik het zelf ook niet meer te geloven. En dat geloven is nou juist zo belangrijk voor het christendom en waarschijnlijk ook voor de islam.

Hoe raar en merkwaardig en wonderbaarlijk sommige gebeurtenissen in de bijbel ook lijken, ik geloof het allemaal. Hoe raar en merkwaardig en wonderbaarlijk sommige gebeurtenissen in de koran ook lijken... Een moslim gelooft het óók. Mijn mening is, dat je lang en breed kunt discussiëren over elkaars geloof en religie, wat wel en niet klopt... Je komt er als mens nooit uit! Ik vind het ontzettend interessant om te praten met iemand die een ander geloof aanhangt, maar ik ga niet met hem of haar in discussie over dingen die wij als mensen niet kunnen bevatten. Ik kan namelijk als christen zelf ook niet alles bevatten wat in de bijbel staat. Als mens wil je graag grip krijgen op de almacht,  de bedoelingen en daden van God in de bijbel én in de wereld (zie de ramp in Azië, waarom laat God dat toe?). Maar dat kan dus niet, anders zouden we net zo machtig zijn als God zelf.

Laten we i.p.v. met ons vingertje naar elkaar te wijzen, eens wat meer samen ondernemen in Nederland. Er wordt steeds minder rekening gehouden met christenen en moslims en hier zouden we, als we samen zouden werken, wat beter tegenin kunnen gaan.

(ps. ik ben niet erg theoretisch onderlegd, maar spreek meer vanuit mijn gevoel. Ik kan niet tegen al die vijandschap die steeds meer ontstaat tussen verschillende religies en zelfs tussen groepen van dezelfde religie onderling!)

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #89 Gepost op: januari 04, 2005, 01:25:24 am »
natuurlijk is je blik beperkt
maar dat hoeft niet te betekenen dat je niet zou kunnen beweren dat iets onwaar is?
dan amputeer je jezelf wel een beetje; je zegt dat je nergens onderscheid in kan maken.
het is natuurlijk ongemakkelijk, zo'n situatie waarin overtuigingen en evt belangen botsen... maar die mantel van liefde en zachte heelmeesters is niet mijn kopje thee

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #90 Gepost op: januari 04, 2005, 09:55:21 pm »
Met de Heilige Geest (Geest van de Waarheid, joh.16:13) in je, kun je wel iets meer zeggen over Gods omgang met ons. Het is de omgang van God en mens zoals die in de religies naar voren komt waar je onderscheid in kunt maken.

Wat de koran betreft kan ik me wel vinden in de beschouwingen van dr. bowman. En inderdaad hebben we de nodige negatieve ervaringen met moslims hier. Toch proberen we te discuseren. Meestal blijkt dan dat een moslim daar helemaal niet voor kwam....

Cardilli

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #91 Gepost op: februari 22, 2005, 11:50:33 pm »
72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zeide: "O, kinderen Israëls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "Allah is Eén der Drie." Er is geen God dan de enige God. En indien zij niet ophouden met hetgeen zij beweren, zal de ongelovigen een smartelijke straf overkomen.

74. Willen zij zich dan niet tot Allah wenden en om Zijn vergiffenis vragen terwijl Allah Vergevensgezind, Genadevol is?

75. De Messias, de zoon van Maria was slechts een boodschapper; voorzeker, alle boodschappers vóór hem zijn heengegaan. En zijn moeder was een waarheidslievende vrouw. Zij plachten beiden voedsel tot zich te nemen. Zie, hoe Wij de tekenen voor hen (de mensen) verduidelijken, en zie, hoe zij zich afwenden.
(vers 72 t/m 75 uit hfst 5 van de Koran)

116. En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke.
(vers 116 uit hfst 5 van de Koran)

Jezus zal getuige zijn tegen de christenen op de laatste dag!

De Koran is zo perfect, dat ik gewoon tranen in m'n ogen krijg als ik erbij stil sta.

quote:

"I have read the Sacred Scriptures of every religion; nowhere have I found what I encountered in Islam: perfection. The Holy Qur'ân, compared to any other scripture I have read, is like the Sun compared to that of a match. I firmly believe that anybody who reads the Word of Allah with a mind that is not completely closed to Truth, will become a Muslim." [Saifuddin Dirk Walter Mosig, U.S.A.]

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #92 Gepost op: februari 23, 2005, 12:20:24 am »
Ik krijg ook tranen in mijn ogen van de koran. Ongelofelijk, er staat zelfs in dat je te rade moet gaan bij de mensen van het boek (de bijbel) als je er niet uitkomt. Onbegrijpelijk dat jullie dat niet doen.

quote:

Jezus zal getuige zijn tegen de christenen op de laatste dag!
Nee hoor, ook zij die zich op de laatste dag bekeren tot de Zoon van God zijn welkom. Kijk maar wat Jezus zei tegen de moordenaar die naast hem aan een kruis hing.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 12:22:14 am door Zijnkind »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #93 Gepost op: februari 23, 2005, 12:26:51 am »
ZijnKind, maak je toch niet zo druk. In de zogenaamd christelijke god en de zogenaamde Jezus en het zogenaamde christendom waar de Koran het over heeft, daar geloven de christenen ook niet in.

Zo heilig is dat boek niet, als allah niet eens weet wat wij geloven. Het bestaat niet dat een godheid zo slecht is geïnformeerd. Dus dan zal dat boek wel door mensen zijn opgeschreven.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2005, 12:28:16 am door Roodkapje »

Cardilli

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #94 Gepost op: februari 23, 2005, 12:29:03 am »

quote:

ik geloof stellig dat delen van de Koran een openbaring zijn zoals die is geopenbaard door een geestelijk wezen aan Mohammed. Maar dat maakt het juist zo beklemmend; ik zou niet claimen dat dit geestelijk wezen van God komt, zeker niet een engel die Mohemmed de keel dichtknijpt om hem te dwingen deze woorden op te schrijven.

interressant dat je dit zegt, want het doet me namelijk terugdenken aan een discussie tussen een moslim en een priester. Toen de moslim de priester er van had overtuigd dat de Koran niet door een mens kan zijn geschreven, zei de priester dit het werk van de duivel was.

Hoe kan de duivel oproepen tot het aanbidden van 1 God?
Hoe kan de duivel die weigerde te buigen voor Adam, oproepen alle profeten te respecteren?
Hoe kan de duivel weten wat er komen gaat (voorspellingen in de Koran die al zijn uitgekomen) terwijl de toekomst alleen bekend is bij de Alwetende? etc. etc.

de priester kon niets anders meer brengen, na vele discussies met deze moslim..raakte hij ervan overtuigd dat de Koran onmogelijk het werk van een mens kon zijn, dus hij kon alleen nog maar deze losse fladder de lucht in schieten.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #95 Gepost op: februari 23, 2005, 12:36:00 am »
De duivel bediend zich van de werkelijkheid maar zal altijd HET onderdeel van Jezus offer bestrijden. Oftewel, je mag alles wat in de bijbel staat geloven als je maar niet gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven. En op dat punt gaan de moslims dus idd mee met hem. En alle dwaalleringen eigenlijk...

Leer Jezus kennen voordat je de Zoon van God beledigd en tot profeet degradeerd. Ik bid regelmatig dat jullie die zo dichtbij zitten het licht mogen zien. Ik zal dat ook voor jou doen Cardilli. (overigens nog een verschil tussen Christenen en Moslims. Jij schrijft Christenen af als je ze niet  kunt overtuigen. Ik blijf voor je pleiten bij de God die zowel 1 als 3 is.)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #96 Gepost op: februari 23, 2005, 12:36:42 am »
Ik denk dat je op een gereformeerd forum weinig priesters tegenkomt. Ga het eens op een Rooms-Katholiek forum proberen.

Cardilli

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #97 Gepost op: februari 23, 2005, 12:41:59 am »

quote:

Ik denk dat je op een gereformeerd forum weinig priesters tegenkomt. Ga het eens op een Rooms-Katholiek forum proberen.
dat kwam niet lief over  :'(

Zijnkind

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #98 Gepost op: februari 23, 2005, 12:45:26 am »

quote:

Jouw post van 23:50 uur ook niet. Maar goed, wat moeten wij ook met zo'n voorbeeld? Die priester (als het al waar gebeurd is...) heeft duidelijk niet een goede relatie met Jezus gehad.

Cardilli

• Bekijk profiel
Islam is de waarheid.
« Reactie #99 Gepost op: februari 23, 2005, 12:45:33 am »
dus volgens jou @ ZijnKind ga ik naar de hel als ik als een moslim sterf?

en iemand die moordend door het leven gaat, maar gelooft in Jezus als godheid niet?