quote:
op 29 Apr 2003 10:48:04 schreef Mientje:
(...) In Efeze 1 : 3 staat dat Hij ons met alle geestelijken zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. En dat wil ik met beide handen aanpakken.
En waar gaat het dan over, in Efeze 1:3? Uitverkiezing, heilig en onberispelijk leven, liefde, lofprijzing. vs 13:
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid. edit: En verder in de brief aan efeze kan ik niets vinden over de charismata. Wel heb ik gevonden:
Efeze 4: 30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. 31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft.
Efeze 5: Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. (… ) en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God. 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; 19 ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te makenNiets over tongen/profetieen... Kortom: efeze 1:3 wordt uit zijn contekst gerukt. Sterker nog: de tekst pleit eerder voor mijn visie op de gaven van de Geest, dan voor de charismatische variant.
Wat ik verder typisch vindt is dat Paulus
alleen tegen een gemeente die de gaven van de Geest allang heeft, zegt 'streeft de gaven van de Geest na'. Hij zegt het
niet tegen de andere gemeenten waar hij aan schrijft! Kennelijk is het bij die gemeenten geen punt, geen noodzaak!
Nogmaals: ik (en Pulpeet volgens mij ook) wil best een gave krijgen van de Geest. Ik krijg het kennelijk niet. Ben net op een alpha-weekend, dat stond compleet in het thema van de Geest. (D'r zaten ook ongelovigen onder de deelnemers.) Op dat weekend is heeeeel veel gezongen, geprezen, beleden. Er is stevig gevraagd om uitstorting van de Heilige Geest. 'k Ging er niet door in tongen spreken of een ander charismatisch iets doen. Ik ervoer wel andere dingen, dus de Geest was zeker aanwezig.
Vraag aan Wilhelmina, Bengel, Mientje: Hoe kan dat? 't Lijkt redelijk uitgesloten in jullie opvatting dat zoiets kan gebeuren. Hoe leggen jullie het dan uit dat ik geen charismatische gave heb ontvangen?
En Bengel:
- je hoeft niet te schreeuwen
- 't is fijn als je inhoudelijk op posts ingaat
- 't is fijn als je posts goed leest. Ik zei niet dat babies gaven van de Geest ontvangen, ik zei dat babies gedoopt worden met de Geest en dus de Geest krijgen. En ik suggereerde dat dat misschien de reden was dat jonggedoopte lieden geen gave meer krijgen. 'tIs een schot voor de boeg, ik weet het niet, ik zoek alleen een verklaring voor het feit dat lang niet alle oprecht gelovigen een dharismatische gave van de Geest krijgen. Lijkt mij juist tegengesteld aan slapen.