Het is wel zo wat hier in de gemeente ook duidelijk was, dat nogal conservatief denkenden, en best wel betrokken bij de gemeente, die vanzich al behoorlijk behouden was vergeleken met veel andere GKv's, toch juist een aantal vertrokken zijn.
En dan gaat het denk ik niet eens op de plaatselijke kerk, maar dat men meer om de synodebesluiten is weggegaan, wat nu eenmaal besloten is wordt niet zomaar teruggedraaid heeft men toch al geleerd.
Wat ik zelf het meest ergelijk vond, is dat deze groep in onze gemeente buiten de afgesproken communicatie lijnen hun materiaal heeft verspreid, ok misschien was daar voor hun wel geen andere oplossing voor, ok geluk hadden ze want, er reageerde direct een predikant op, niet dat er toen nog veel overbleef van de onderbouwing van hun argumenten, maar als ze daarmee niet het moemnt hadden voor goede gesprekken... nee schijnbaar niet, hun aagevoerde redenen waren voor hun genoeg om toen te gaan, we raakten er actieve leden door kwijt.
zelf begreep ik het niet echt, waarom zou ja vanwege bijzaken je kerk waarin je gedoopt en opegroeid bent, zelfs belijdenis hebt gedaan, actief in meedraaid, opeens vaarwel zeggen, nu het qua cultuur in een wat roeriger vaarwater terecht is gekomen, er over bijzaken besluiten genomen worden waar persoonlijke meningen over kunnen verschillen.
En dat je dan zegt, het is genoeg geweest hier? ik ga wel elke zondag 50km rijden voor een andere gemeente, waar het nog is zoals het ooit was?
voor hoelang eigenlijk?
hoe gaat de volgende generatie van dit wel erg kleine kerkverband daar straks mee om?
Ik vind het jammer dat er mensen hier zijn vertrokken
en vooral dat er weer daardoor scheuren in families zijn onstaan.