quote:
Dieterich schreef op 28 september 2005 om 15:51:[...]
Zo, daar zijn we op het niveau van close reading: aan het begin van Hebr. 12 wordt niet direct gezegd, dat we de blik op Jezus gericht moeten houden. De auteur noemt hier eerst de overeenkomst tussen ons en de geloofsgetuigen: ook wij moeten de last van de zonde van ons afwerpen en vastberaden de weg die voor ons ligt lopen. Wanneer de gelovigen uit het OT dat al deden, dan moeten wij dat zeker doen: wij hebben, anders dan zij, de belofte nl. in vervulling zien gaan (zie het einde van Hebr. 11). Wel eerlijk citeren dus...
waar citeer ik niet eerlijk? Ik zeg toch dat de schrijver als conclusie heeft dat we ons op Jezus moeten richten, nadat hij allerlei OT voorbeelden heeft gegeven?
quote:
hebr. 12:1-3
1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt. 2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods. 3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.
We moeten onze last en zonde afleggen en de wedloop lopen die vóór ons ligt en
daarbij ons oog richten op Jezus. De schrijver van de hebr.brief geeft dus aan wat er extra voor ons is, ten opzichte van de OT gelovigen.
quote:
Ik heb geprobeerd te laten zien, dat het in Lied 3 gaat in de overeenkomst in het geloof. Ook in Hebr. 11 wordt er een lijn tussen ons geloof en dat van de gelovigen uit het OT getrokken. Daarover wil ik ook kunnen zingen, ondanks het feit dat de zij de belofte nog niet in vervulling hebben zien gaan en wij al wel.
Daar wil ik ook best over zingen. Punt is dat ik niet een lied wil zingen van iemand die bewust de kern uit mijn geloof haalt. Het kan best zijn dat hij voor de rest prachtige ware dingen zegt, maar als ik de lijn getrokken zie worden buiten Jezus om, dan is uit dat lied de kern weggelaten, waar die kern (vergelijk hebr.11-12) wel vermeld dient te worden. De
reden dat wij namelijk erfgenamen van Abraham zijn (geworden!), is Jezus Christus. Als je dus ons in de lijn van Abraham zet, kan dat alleen via de Zoon.
quote:
En precies hetzelfde zou dan gelden voor alle Psalmen...
Niet dus: de psalmen zijn deels messiaans. Ze getuigen van een vooruitzien naar de messias. En verder zijn de psalmen getrouwe berijmingen van bijbelgedeelten. Veel liedboekberijmingen van bijbelgedeelten zijn dat niet. Een essentieel verschil met de psalmen dus.
Begrijp me niet verkeerd, niet alle liederen die we zingen hoeven psalmen te zijn. Christenen hebben ook altijd lofliederen op Jezus gezongen. Dat blijkt bv. uit de briefwisseling tussen Plinius (de jongere) en keizer Trajanus (ong. 100 na Christus). Plinius heeft het over christenen die liederen zingen voor/over een man alsof hij God is (gaat over Jezus dus).
Ik zing ook liever liederen waar Jezus expliciet naar voren komt (maar dat hoeft niet altijd), en niet impliciet als verwachtte messias zoals in de psalmen. Ik zing echter liever geen liederen die
terwijl de messias gekomen is, de kern van het christendom structureel die messias negeren.
quote:
Eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik deze discussie voer. Jij? Mij brengen dit soort uitwisselingen eerlijk gezegd weinig. Ik wil niet te moeilijk doen, jij wilt graag heel precies zijn, en beide vinden we dat we gereformeerd zijn.
het heeft niet zoveel met 'precies willen doen' te maken, lijkt mij. Het draait erom of je liederen moet zingen die (volgens mij bewust) Jezus' rol afzwakken of Jezus weglaten.
Het gaat er dus met nadruk NIET om, of je een lied kan zingen waar Jezus niet in voorkomt, of dat alleen over de Heilige Geest of over Abraham gaat. Dat is niet het probleem (immers voor veel psalmen geldt dit ook).
Waar het om gaat, is dat enkele liedboekdichters structureel Jezus lijken willen te vermijden.
De vraag is dus of je liederen wilt zingen die door mensen geschreven zijn die de kern van je geloof willen vermijden. Misschien kan dat, misschien ook niet. We hebben op zich vrijheid in Christus om alle dingen te doen (die niet verboden zijn in wetten) maar niet alles is nuttig, en er zijn ook dingen die we zouden kunnen doen, maar die aanstoot kunnen geven aan andere broeders en zusters.