Ik heb de artikelen er maar weer bij gepakt, maar raak nog steeds niet overtuigd.
Artikel 27 heeft het over de algemene kerk. Lees je wat er staat, dan gaat het over de onderdanen van Christus, die samen die kerk vormen, die verzegeld zijn door de Heilige Geest. Die kerk is niet gebonden aan een plaats of personen, maar verstrooid over de hele wereld te vinden.
Artikel 28 roept mensen op om zich bij die kerk (= het lichaam van Christus) te voegen. Lees je de tekstverwijzingen erbij, dan gaat het over samen God dienen in samenkomsten, je afkeren van slechte mensen en praktijken (oa zoals Korach, Datan en Abiram in het OT) om Gods straf te ontlopen, en medegelovigen liefdevol te steunen. Art. 28 zegt letterlijk: buiten die kerk is er geen heil.
Artikel 29 gaat over ware en valse kerken, en hoe haar leden te herkennen. Kort samen gevat is de ware kerk te herkennen aan haar hoofd, dat is Christus, en dat men zich richt naar het zuivere Woord van God. De slotzin 'Deze 2 kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden' lijkt mij belangrijk in deze kwestie.
Ik ga de vraag weer stellen. Als enerzijds de nieuwe vrijgemaakte kerk dan de Ware kerk is, itt de GKv (en er buiten haar geen heil te verkrijgen is), en anderzijds ik oprecht kind van God ben en mij niet geroepen voel om de GKv te verlaten (terwijl dat duidelijk als valse kerk te herkennen zou moeten zijn), wat gaat er dan mis? Ben ik nou verdoemd of niet?