Auteur Topic: 2 jaar na de "vrijmaking"  (gelezen 37706 keer)

dingo

• Bekijk profiel
2 jaar na de "vrijmaking"
« Reactie #200 Gepost op: oktober 22, 2005, 06:48:15 pm »
Zo zie je maar weer dat ook twee jaar na dato men nog steeds langs elkaar heen praat. Maar eerlijk gezegd ben ik na ruim twee jaar wel uitgepraat. Door het gebruik van veel zware woorden is er voor de "nieuwe" vrijgemaakten de eerste 50 jaar geen weg terug. En door het categorisch afwijzen van alle bezwaren geldt min of meer hetzelfde voor "oude" vrijgemaakten. Voor de tempelbouwende- en slopenden- synodevoorzitters heb ik nog de opmerking dat gelukkig het Christus is die zijn kerk bouwt en niet de ruzieënden christenen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: oktober 22, 2005, 07:13:42 pm »
@parepidemos: waarom zou Gods beloofte uit joh 3:16 niet verzilverbaar zijn? mijn geloof heeft dat als echtheidskenmerk(niet goed genoeg?)
geheelonthouder

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: oktober 23, 2005, 06:31:03 pm »

quote:

dingo schreef op 22 oktober 2005 om 18:48:
Zo zie je maar weer dat ook twee jaar na dato men nog steeds langs elkaar heen praat. Maar eerlijk gezegd ben ik na ruim twee jaar wel uitgepraat. Door het gebruik van veel zware woorden is er voor de "nieuwe" vrijgemaakten de eerste 50 jaar geen weg terug. En door het categorisch afwijzen van alle bezwaren geldt min of meer hetzelfde voor "oude" vrijgemaakten. Voor de tempelbouwende- en slopenden- synodevoorzitters heb ik nog de opmerking dat gelukkig het Christus is die zijn kerk bouwt en niet de ruzieënden christenen.

50 jaar?
Ach gelijk heb je wel dat er minstens 1 nieuwe generatie tussen moet zitten die dan hopelijk het elkaar beschuldigen, met twijfelachtige inhoud, vergeten is.

"Heer vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij elkaar vergeven."

of vergeven wij elkaars opmerkingen en helaas ook moddergegooi niet ?
[JESUS]Life[/JESUS]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: oktober 24, 2005, 12:21:59 pm »

quote:

parepidemos schreef op 22 oktober 2005 om 18:07:
Toen ik het artikel van Bouwers had gelezen, vroeg ik mij af wie van die bezwaarden zou hebben beweer dat liederen niet zouden kunnen. Ik heb altijd begrepen dat de bezwaarden zich niet verzetten tegen gezangen in het algemeen, maar tegen (een deel van) de gezangen die geslecteerd zijn, en de manier waarop ze geselecteerd zijn. Ze hebben toch ook nooit, bij mijn weten, bezwaar gemaakt tegen de 41 die er al waren? Ik bezwaren gelezen tegen bepaalde liederen, tegen de manier waarop daarin met de bijbel wordt omgegaan, tegen de poezie-ideeen die er achter zitten, enz, maar niet tegen het bestaan van gezangen als zodanig.

Waarom zongen velen dan gewoon uit principe niet mee als er uit het liedboek gezongen werd... Als men met bepaalde liederen niet blij is zou ik zeggen, zing die niet mee, en de rest wel. :) Maar er zullen natuurlijk genoeg nieuwe vrijgemaakten zijn die dat wel deden.

Ik vind zijn voorbeeld over het valse of echte bankbiljet verhelderend. Want bankbiljetten hebben tientallen echtheidskenmerken; als er één niet klopt, is het ding al verdacht als een vals biljet.
Uiteindelijk gaat het er bij een bankbiljet niet om, hoeveel die lijkt op de echte, maar of het biljet wordt gedekt door de Europese Centrale Bank. Idem bij de kerk: niet hoeveel die erop lijkt, maar of het echt de kerk van Jezus Christus is.[/quote]

Tja.... maar wat maakt de kerk dan vals? Niet 1 foutje.... een echt biljet zou vals zijn als die niet volledig lijkt op een echt biljet. Maar als er ergens 1 foutje in de leer zit, is een kerk daarmee nog niet vals. Dat geeft zelfs de NBG aan, die het waar vs. vals laat afhangen van een aantal hoofdpunten (schriftgezag, sacramenten, tucht)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:01:50 pm »
P. Niemeijer verduidelijkt vandaag in het ND (opiniepagina) zijn opmerking die het nodige stof deed opwaaien.

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=71195
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:24:04 pm »

quote:

Marnix schreef op 24 oktober 2005 om 12:21:
[...]

Tja.... maar wat maakt de kerk dan vals? Niet 1 foutje.... een echt biljet zou vals zijn als die niet volledig lijkt op een echt biljet. Maar als er ergens 1 foutje in de leer zit, is een kerk daarmee nog niet vals. Dat geeft zelfs de NBG aan, die het waar vs. vals laat afhangen van een aantal hoofdpunten (schriftgezag, sacramenten, tucht)

De kerk heeft - net als een bankbiljet - echtheidskenmerken. En dat zijn inderdaad de drie kenmerken zoals ze door de NGB zijn samengevat: zuivere bediening van het woord, van de sacramenten, en van de tucht.
Net zoals het bankbiljet is niet vals geworden is bij het verschijnen van scheurtjes of vlekjes, is de kerk ook niet als 'vals' te betitelen wanneer er geestelijke oneffenheden zijn. Die oneffenheden zullen er namelijk altijd zijn, zolang we aan deze kant van de wederkomst leven.
Het gaat om de echtheidskenmerken! Als díe in het geding zijn is er iets grondig mis.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: oktober 25, 2005, 02:15:49 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 oktober 2005 om 12:01:
P. Niemeijer verduidelijkt vandaag in het ND (opiniepagina) zijn opmerking die het nodige stof deed opwaaien.

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=71195

bedankt voor de link d:)b
Ik blijf het toch gek vinden: dat verschil van mening over de zuiver prediking van het evanglie en het oevenen van de kerkelijke tucht, voor de ngb een verschil is tussen ware kerk of niet. maar met een beroep op kor moeten we -naar mijn bescheide mening in tegenspraak met de ngb- nu de eenheid herstellen tussen beide groepen.
geheelonthouder

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: oktober 25, 2005, 02:20:34 pm »

quote:

Jakolien schreef op 25 oktober 2005 om 12:24:
[...]

De kerk heeft - net als een bankbiljet - echtheidskenmerken. En dat zijn inderdaad de drie kenmerken zoals ze door de NGB zijn samengevat: zuivere bediening van het woord, van de sacramenten, en van de tucht.
Net zoals het bankbiljet is niet vals geworden is bij het verschijnen van scheurtjes of vlekjes, is de kerk ook niet als 'vals' te betitelen wanneer er geestelijke oneffenheden zijn. Die oneffenheden zullen er namelijk altijd zijn, zolang we aan deze kant van de wederkomst leven.
Het gaat om de echtheidskenmerken! Als díe in het geding zijn is er iets grondig mis.
Klopt, alleen de vraag is of dat zo is ;) In mijn gemeente wordt de tucht bediend, de bijbelse leer gepreekten de sacramenten goed bediend volgens mij ;) Het probleem is juist dat de een roept dat we niet aan die kenmerken voldoen en die ander roept dat dit wel het geval is... en daar worden we het nie tover eens.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 02:21:17 pm door Marnix »

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: oktober 25, 2005, 04:01:55 pm »

quote:

Marnix schreef op 25 oktober 2005 om 14:20:
[...]

Klopt, alleen de vraag is of dat zo is ;) In mijn gemeente wordt de tucht bediend, de bijbelse leer gepreekten de sacramenten goed bediend volgens mij ;) Het probleem is juist dat de een roept dat we niet aan die kenmerken voldoen en die ander roept dat dit wel het geval is... en daar worden we het nie tover eens.

Marnix, je moet niet alleen kijken naar de toestand in je éigen gemeente. We zijn kerk in een kerkverband, en hebben als gemeenten dus verantwoordelijkheid voor elkaar. Vandaar ook het generaal en particulier synodewerk, waarin gezamelijk afspraken worden gemaakt en op elkaar wordt toegezien.
Ik weet niet hoe het in jouw woonplaats gaat, maar je kunt toch rustig stellen dat de meeste plaastelijke gemeenten de koers van de synodes volgen. Of misschien is het wel andersom: de synodes volgen de koers die in de plaastelijke gemeenten is uitgezet. Het doet er niet veel toe, er is hoe dan ook een ándere koers ingeslagen in de GKV. En in die ontwikkeling zijn inmiddels óók de echtheidskenmerken van de ware kerk in het geding. Er is sprake van schriftkritiek (op schrift, vanaf de kansel en in gezangen), de tucht wordt niet trouw meer bediend en ook wordt het Heilig Avondmaal ontheiligd. (Er is zelfs besloten om ruimte  te geven aan het openstellen van het H. Avondmaal voor buitenkerkelijken. Met de mond kan dan men dan nog belijden dat de zuivere bediening van tucht en avondmaal van levensbelang zijn voor de kerk, maar in de praktijk wordt die belijdenis meer en meer losgelaten). Ik weet het: het zijn 'grote woorden', maar dat mag en moet ook wel wanneer het om de echtheidskenmerken van de Kerk van Christus gaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 04:04:30 pm door Jakolien »
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: oktober 25, 2005, 04:19:14 pm »
Tja, daarover verschillen we dus van mening. Ik hoor de bijbelse boodschap klinken in de kerk, en inderdaad, op sommige putnen zijn we van de traditionele gereformeerde handelingswijze afgegaan, zoals bijvoorbeeld het voorbeeld wat je aanhaalt over het avondmaal, maar ook bijvoorbeeld de nieuwe liederen etc. Ik zie echter het openstellen van het avondmaal voor medechristenen die geloven dat Jezus Christus voor hen is gestorven, als puur bijbels, en ben blij dat men besloten heeft hierin de bijbelse lijn te volgen, de lijn van het toezicht houden op elkaar, het kijken naar het geloof van anderen, en tegelijkertijd het avondmaal zo invullen als Christus het bedoeld heeft, als door Hem ingestelde maaltijd ter nagedachtenis van Zijn offer, waar allen die zich daardoor verlost weten welkom zijn. Daarom wordt het avondmaal dus niet voor iedereen toegankelijk, maar is naast  zelfbevroeving, maar ook controle door de kerkraad. Nogmaals, dit is de bijbelse lijn, en het avondmaal beperken tot leden van een bepaald genootschap niet. Zo heeft Hij het avondmaal niet ingesteld! Zelfde geldt voor de nieuwe liederen, we worden opgeroepen om Hem te loven en te dienen met psalmen maar ook met andere liederen, we mogen oko nieuwe liederen tot Zijn eer zingen.... en ook daarbij zijn de liederen op dat criterium, de bijbel, gekeurd. Ik vind de veranderingen bijbels.... maar blijkbaar denken anderen daar anders over.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: oktober 25, 2005, 10:23:33 pm »
Ik zou als ik jou was Marnix je echt eens goed gaan inlezen.
Ook over de keuze van de liederen en hoe somige zijn "goedgekeurd" door de Synode.
Echt, ga je eens inlezen, en praat daarna nogeens.
Want je hebt duidelijk op dit punt in ieder geval de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: oktober 25, 2005, 10:32:28 pm »

quote:

joepie schreef op 25 oktober 2005 om 22:23:
Ook over de keuze van de liederen en hoe somige zijn "goedgekeurd" door de Synode.
Want je hebt duidelijk op dit punt in ieder geval de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
het in de openings post genoemde stuk is toch de enige verplichte lectuur bij deze discusie?
geheelonthouder

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:35:07 pm »

quote:

Deze reactie is naar mijn mening nogal denigrerend. Marnix is behoorlijk op de hoogte. Om bijvoorbeeld de avondmaalspraktijk eens te bezien: ik denk dat je zelf wat beter mag lezen en bovendien mag proberen de bedoeling van de besluiten te bevatten. Om maar eens bij dicht bij huis te blijven: er zijn in onze gemeente asielzoekers die omwille van de Naam hun rug recht hebben gehouden en daarom moesten vluchten. Hun liefde voor God is voorbeeldig, hun levenspraktijk een toonbeeld van werken van dankbaarheid. Moeten wij eisen dat deze kinderen van God een onoverbrugbaar cultureel verschil in een paar maanden tijd gaan overbruggen en bovendien pakweg 15 eeuwen kerkgeschiedenis gaan inhalen (over veel zaken die volledig aan hen voorbij gaan) voordat zij aan de tafel van de Heer met hun medegelovigen de komst van het Koninrijk verwachten? Ik keer mij af van de onbuigzame, farizeese letterknechten die aan deze vermoeide en belaste gelovigen hardvochtig de deelname aan de maaltijd ontzeggen.
En hoe controleren wij de tucht van anderen waar we toch mogen vertrouwen dat een woord een woord is, ook bij diegenen van wie wij belijden dat ze lid zijn van een ware kerk. gaat het dan om de kerk of om de gelovigen? Het avondmaal is toch voor gelovigen, en volgens mij niet exclusief voor in de kerkelijke administratie ingeschreven kerkleden. En in dat spoor behoeven we belijdende oprechte gelovigen die wensen met ons het avondmaal te vieren niet de toegang te ontzeggen. Daarmee is het avondmaal geen open tafel want we stellen duidelijke voorwaarden en we onderzoeken de motieven.
Je kunt je dus wel inlezen, maar alleen lezen is niet voldoende. En als een ander zaken anders interpreteert kun je niet stellen dat hij/zij niet goed of niet voldoende leest. je kunt je wel afvragen of je zijn/haar bedoelingen wel begrijpt. Daarmee hoef je het niet met de ander eens te zijn. Maar verwijten dat een ander niet goed op de hoogte is vind ik als verweer iets te armetierig en geeft te weinig zelfkritiek weer.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 10:23:14 pm door alfasierra »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: oktober 26, 2005, 12:27:03 am »

quote:

Ik oordeel aan de hand van de liederen die we zingen... niet op de manier waarop ze zijn goedgekeurd, hoewel ik daar zeker wel van op de hoogte ben. Maar zelfs al zou op een slechte manier, goede liederen zijn goedgekeurd, dan is dat nog geen ramp :)

Verwijten dat mensen niet op de hoogte zijn, omdat ze het niet met je eens zijn, is erg makkelijk... Je kijkt naar wat er gebeurd is en vindt dat fout, en als anderen dat ook weten maar de gevolgen (nieuwe liederen en toelatingsbeleid bij avondmaal worden hier als voorbeeld genoemd) niet fout vinden kan je niet maar ff stellen dat ze er dus te weinig van afweten. Je insteek: "Als je echt wist hoe het gegaan is had je het ook wel fout gevonden" is puur vanuit eigen denkwijze redeneren, en je geeft daarmee al aan dat als je echt een beetje logisch christelijk nadenkt over deze dingen en je er in verdiept, je niet anders kan dan het ermee oneens zijn. Begrijpelijk dat mensen vanuit hun eigen denkwijze redeneren, maar zo simpel zit het niet in elkaar.

Ik weet dus wat er gebeurd is, het is hier ook wel gepost.... en toch blijf ik bij het standpunt van mijn vorige post, het toelatingsbeleid voor avondmaal en de nieuwe liederen die we mogen zingen, zijn niet onbijbels.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2005, 12:29:46 am door Marnix »

noppy

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: april 24, 2006, 06:03:54 pm »
interessante discussie, ben zelf nl ook 'vrijgemaakt int kwadraat' zoals iedereen dat noemt. Maar volgens mij is deze discussie al lang afgelopen? ik zag dat het laatste bericht gepost is in 2005. Maar is er ergens anders nog een (actieve) discussie over dit onderwerp op dit forum? ben benieuwd.
grtz noppy

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: april 24, 2006, 06:44:36 pm »

quote:

noppy schreef op 24 april 2006 om 18:03:
interessante discussie, ben zelf nl ook 'vrijgemaakt int kwadraat' zoals iedereen dat noemt. Maar volgens mij is deze discussie al lang afgelopen? ik zag dat het laatste bericht gepost is in 2005. Maar is er ergens anders nog een (actieve) discussie over dit onderwerp op dit forum? ben benieuwd.
grtz noppy

De huidige stand van zaken:

http://www.reformanda.nl/categorieen_view.php?id=11
Een discussie is als een boot

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: april 28, 2006, 12:57:46 am »

quote:

noppy schreef op 24 april 2006 om 18:03:
grtz noppy

Dit is het discussietopic dus ik zou zeggen, ga in op iets wat besproken is of blaas met een stelling, bijdrage of wat dan ook de discussie nieuw leven in :)

Toeschouwer, das een beetje dubbelop ;)

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: april 30, 2006, 10:17:14 pm »

quote:

Ok, laten we de discussie van 2005 (gestart door Zijnkind)
tegen de besluiten van de Synode van de
Gereformeerde kerken in Nederland "Hersteld" houden
(deze heb ik getracht te starten in een nieuw topic ivm het overzicht).

ZijnKind is als moderator akkoord gegaan met het doorstarten van deze discussie.

Hierbij is de discussie dan weer heropend.

Topic "Synodebesluiten vd Gereform. kerken in Nederland "Hersteld" (is/wordt) gesloten.

Wat ik wil bereiken met deze discussie:

- Punten uit de synodeverslagen bespreken
1. feiten
2. meningen

- Wat onderscheid zich de Gereformeerde kerken in Nederland "Hersteld" tov Gereformeerde kerken in Nederland "Vrijgemaakt"?

- Wat zou je er voor over hebben, waar we elkaar in tegemoet kunnen komen?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2006, 10:46:22 pm door Toeschouwer »

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: april 30, 2006, 10:28:08 pm »
ik mis denk ik wat; moeten we hier gaan discusieren over het feit dat "ze" een naam en een blad hebben?

* grompie wil ook een nieuwe staten vertaling :)
geheelonthouder

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: mei 11, 2006, 12:14:06 pm »
Toeschouwer, ik zou zeggen, steek van wal, dan ga ik er graag op in :)

Het punt over toenadering is trouwens moeilijk, ik zou die graag zien... maar ik wil ook graag nieuwe liederen blijven zingen, die zijn voor mij en vele anderen een enorme verrijking van de dienst.... net als het gebruik van de NBV. En dan maakt ik me een beetje schuldig aan het probleem waarom de scheiding is ontstaan en er zo weinig toenadering is (en dat geldt overigens voor het contact met alle kerken). Iedereen wil wel toenadering, maar wil er geen dingen voor opgeven... eenheid vinden we allemaal belangrijk, als die anderen maar worden zoals wij...

De vraag is echter in hoeverre dit relevant is. Als er namelijk ergens in het midden een lijn wordt getrokken, zouden de nieuwe vrijgemaakten daar dan genoegen mee nemen? Wel nieuwe liederen, geen NBV? Of een aantal nieuwe liederen houden en een aantal schrappen, en af en toe uit de NBV lezen maar de NBG'51 als standaardvertaling houden?

Ik heb het idee (en ik kan er naast zitten maar ik zal uitleggen hoe ik eraan kom) dat het zoeken van een middenweg niet voldoende zou zijn. Met de 95 stellingen en de akte tot wederkeer om het zo maar ff te noemen werd al een lijn getrokken zoals het weer zou moeten worden, met een afscheiding als consequentie als dat niet zou gebeuren. De geeft het beeld dat het zoeken naar een middenweg neit geaccepteerd zou worden, omdat de lijn die getrokken is volgens de vrijgemaakten de bijbelse lijn is, waar niet aan te tornen valt, iedere stap naar links zou dan immers een stap bij de bijbelse lijn vandaan zijn?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: mei 11, 2006, 12:54:57 pm »
Probleem is, volgens mij, dat er te weinig sámen gezocht wordt naar wat de bijbel zegt. Heel veel discussies worden niet gevoerd vanuit de behoefte te willen begrijpen wat God van ons vraagt, maar vanuit de behoefte te willen aansluiten bij wat wij goed vinden passen bij onze geloofsbeleving. Een subtiel verschil, maar toch.

Mensen die allerlei dingen niet zomaar willen veranderen, en die dus (kennelijk) vasthouden aan dingen uit het verleden, doen dat m.i. omdat ze niet inzien waarom de argumenten van toen nu vervallen zouden zijn. Dit wordt vaak opgevat als zeer conservatief, star, niet willen veranderen, enzovoorts.
Mensen die allerlei dingen wél willen veranderen, ik bedoel veranderingen die inmiddels zijn doorgevoerd, in de ene gemeente meer dan in de andere, zien de argumenten uit het verleden vaak als verouderd, en stellen dat er tegenwoordig andere prioriteiten liggen. Die gedachtegang wordt vaak opgevat als progressief, negatief t.o.v. standpunten uit het verleden, enz.

Deze standpunten lijken mijlenver uit elkaar te liggen.
Maar dat kan nog best eens meevallen.
Als de argumenten over en weer maar serieus genomen worden, hoeft er niet een heel groot conflict te ontstaan. Probleem is, volgens mij, dat argumenten 'uit het verleden' bij de ene groep allergie oproepen, terwijl bij de andere groep allergie ontstaan is voor argumenten die lijken op 'deze tijd vraagt...'.
De enige weg die wellicht zonder oneigenlijke scheuringsredenen te creëren, is je samen verdiepen in én de argumenten uit het verleden, én de tijdgeest van toen (om te kunnen zien in hoeverre de argumenten van toen werden ingegeven door de tijdgeest, of juist zich daartegen afzetten), én de argumenten en tijdgeest van nu.
Daarbij moeten die argumenten en tijdgeesten uiteraard gelegd worden naast die van de bijbel.

In feite zijn er dus minstens 3 tijdgeesten die we moeten onderzoeken, en de argumenten die in die tijden zijn gebruikt, met verschillend gezag.

Tegelijk zie ik hier al een probleem: tegenwoordig wordt er steeds minder behoefte ervaren aan te sluiten bij onze voorvaderen, mede door de individualisering. Het bewust-zijn dat er niets nieuws onder de zon is, lijkt bijna weg te zijn.

Anyway, ik vermoed dat voor veel bezwaarden al een heel stuk pijn weg zou gaan als er inhoudelijk ingegaan werd op hun moeiten, als er getracht wordt samen te luisteren naar het geheel van de bijbel.
Daarnaast moet er m.i. duidelijker uitgesproken worden, hoe beide groepen de (kerk)geschiedenis en de tijdgeesten met elkaar verweven of juist tegengesteld aan elkaar vinden. Alleen als we daarin elkaar verstaan, kan er ingegaan worden op de vraag welke argumenten van vroeger nu nog gelden, of dat ze vervallen zijn of vervallen mogen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: mei 11, 2006, 02:34:00 pm »

quote:

Eline: Tegelijk zie ik hier al een probleem: tegenwoordig wordt er steeds minder behoefte ervaren aan te sluiten bij onze voorvaderen, mede door de individualisering. Het bewust-zijn dat er niets nieuws onder de zon is, lijkt bijna weg te zijn.
Begrijp ik het goed dat je ervan uitgaat dat bezwaarden en conservatieven dichter bij de voorvaderen zitten dan progressieven? Zo ja, dan deel ik je mening niet.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: mei 11, 2006, 03:07:11 pm »
Daar doe ik geen uitspraak over. Ik stel alleen vast dát er nauwelijks wordt onderzocht hoe er in het verleden tot bepaalde conclusies werd gekomen, en óf die argumenten nu evt. nog steeds zouden kunnen gelden. Die discussie wordt niet gevoerd, maar ligt m.i. wel onder alle verschillende standpunten.

Ik vind het trouwens eng om te zien hoe snel mensen in een hoek gezet worden, conservatief of progressief; dan gaat het niet meer om de inhoud maar om het plaatsen van mensen: als jij in dat hokje wil zitten, prima, maar dat is niet mijn hokje. Dat komt op mij behoorlijk hard en weinig bewogen over. De wil om sámen tot een standpunt te komen, nee, om samen te ontdekken wat Gód wil, lijkt weg te zijn. Dát vind ik eng.

Het gaat er mij niet om, uitspraken te doen wie in welk kamp zou zitten, maar om het aan de kaak stellen van die verharding en die onwil (beide kanten op!).

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: mei 11, 2006, 04:33:12 pm »

quote:

Daar doe ik geen uitspraak over. Ik stel alleen vast dát er nauwelijks wordt onderzocht hoe er in het verleden tot bepaalde conclusies werd gekomen, en óf die argumenten nu evt. nog steeds zouden kunnen gelden. Die discussie wordt niet gevoerd, maar ligt m.i. wel onder alle verschillende standpunten.

Ik vraag me sterk af of dat wel zo is. Wordt het nauwelijks onderzocht, of zit het verschil hem meer in hoe er mee wordt omgegaan? Zegt de een eerder: Vroeger ging dat zo en daar kwamen we zo en zo bij, dus dat moeten we niet overboord gooien maar zo houden, waar anderen zeggen: Vroeger deden we het zo en dat was goed, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo moet blijven.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: mei 11, 2006, 04:37:33 pm »
dus moet je onderzoeken waarom er vroeger op een bepaalde manier over gedacht werd, en moet je onderzoeken waarom je dat wilt wijzigen. Daarna moet je aan de hand van de bijbel proberen samen de juiste weg te vinden waarbij niet de eigen mening vooraf zo moet zijn dat je daar de argumenten bij gaat zoeken.
Pinkeltjefan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: mei 11, 2006, 04:43:38 pm »
Er zullen er altijd zijn die het niet met wat voor gezamenlijk standpunt dan ook eens zullen zijn. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat E-line van 15 prille lentes het op bepaalde punten absoluut oneens zal zijn met E-line van 75 lentes. Als we het ergens niet mee eens zijn, moeten we dan niet tenminste de mogelijkheid openhoudend dat we het nog niet begrijpen? Is het niet rechtstreeks onbijbels om te scheuren? In groepsverband het eigen begrijpen volgen is een ding, daarvoor de kerk verlaten lijkt me, hoe meer ik erover nadenk, een vergissing. Het is de essentie van de tolerantie waarvoor Paulus pleit, dat er mensen in je kerk zitten die veel van je standpunten niet delen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: mei 11, 2006, 04:52:50 pm »
Eens, tot op het punt waar Nunc het over heeft. Er is een bepaald punt dat een kerk als geheel zoveel afgedwaald is dat het niet meer als kerk gekwalificeerd kan worden. Of dat punt bereikt is is natuurlijk moeilijk heel erg objectief vast te stellen.
Maar net zo goed als de afscheiders misschien niet objectief daarin zijn zijn dat de achterblijvers of de buitenstaanders ook niet.
Pinkeltjefan

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: mei 11, 2006, 07:15:08 pm »

quote:

Marnix schreef op 11 mei 2006 om 16:33:
[...]

Ik vraag me sterk af of dat wel zo is. Wordt het nauwelijks onderzocht, of zit het verschil hem meer in hoe er mee wordt omgegaan? Zegt de een eerder: Vroeger ging dat zo en daar kwamen we zo en zo bij, dus dat moeten we niet overboord gooien maar zo houden, waar anderen zeggen: Vroeger deden we het zo en dat was goed, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo moet blijven.

Of je hebt mensen die zeggen: vroeger deden we het zo en dat was goed, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo moet blijven, mits de vernieuwingen Bijbels zijn. Want dat is het uitgangspunt. De Bijbel als het onfeilbaar woord van God.
En daarom ben ik de GKV uitgegaan.
Niet omdat ik tegen vernieuwingen ben, maar tegen vernieuwingen die niet stroken met Gods woord.

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: mei 11, 2006, 07:25:29 pm »

quote:

Marnix schreef op 11 mei 2006 om 12:14:
Toeschouwer, ik zou zeggen, steek van wal, dan ga ik er graag op in :)

Het punt over toenadering is ........................... een stap bij de bijbelse lijn vandaan zijn?

Marnix,

Ik probeer zo snel mogelijk verder af te trappen.
Ik wil namelijk inhoudelijk ingaan op de synodebesluiten.
De besluiten tov wat er anders is dan in de GKV-kerken.
3 jaar vrijmaking, er is (synode-)vergaderd.......
het verschil?

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: mei 12, 2006, 03:12:16 am »

quote:

joepie schreef op 11 mei 2006 om 19:15:
[...]

Of je hebt mensen die zeggen: vroeger deden we het zo en dat was goed, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo moet blijven, mits de vernieuwingen Bijbels zijn. Want dat is het uitgangspunt. De Bijbel als het onfeilbaar woord van God.
Niet omdat ik tegen vernieuwingen ben, maar tegen vernieuwingen die niet stroken met Gods woord.

tja, ik vind dat je niet moet kijken naar wat mag en wat moet; je moet er samen wat van maken, je zoekt een binding, dat is de eerste functie van de synode de binding(dd). waarom zouden er discutabele(ofzoiets) besluiten worden door gevoert als je daar broeders en zusters pijn mee doet; hebben we een dwalling gevonden in de eerste halve eeuw van ons bestaan? of zijn we bezig leden te werven, wat mij betreft kunnen de extra leden me gestolen worden, ik wil gezamelijk de Here dienen vrij van onenigheid op dit nivo. waarom moeten er controversiele(ofzoiets) besluiten genomen worden?
ik zeg niet vroeger was alles goed; maar vroeger konden we samen de Here dienen; waarom nu niet meer?
geheelonthouder

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: mei 12, 2006, 02:07:32 pm »

quote:

joepie schreef op 11 mei 2006 om 19:15:
[...]

Okeej. Dan verplaatst de discussie zich inderdaad naar wat Bijbels is en wat niet... daar ging het bij mijn weten inderdaad ook over... en daarin verschilden de meningen van elkaar. De GKv wil ook de bijbelse lijn volgen... het is niet zo dat ze dat niet zo belangrijk vinden en die Bijbel aan de kant willen zetten, toch voeren ze vernieuwingen door... die volgens hen Bijbels zijn en volgens anderen niet. En de vraag is af we daarin op 1 lijn kunnen komen en zo ja, hoe. Ondanks bestudering van de Bijbel zijn er immers toch verschillende meningen ontstaan. En dan kom je toch weer uit op progressief vs. conservatief... je kan die groep niet gaan opdelen in bijbelgetrouw en niet bijbelgetrouw want ze hebben beiden wel de Bijbel centraal staan.

quote:

tja, ik vind dat je niet moet kijken naar wat mag en wat moet; je moet er samen wat van maken, je zoekt een binding, dat is de eerste functie van de synode de binding(dd). waarom zouden er discutabele(ofzoiets) besluiten worden door gevoert als je daar broeders en zusters pijn mee doet; hebben we een dwalling gevonden in de eerste halve eeuw van ons bestaan? of zijn we bezig leden te werven, wat mij betreft kunnen de extra leden me gestolen worden, ik wil gezamelijk de Here dienen vrij van onenigheid op dit nivo. waarom moeten er controversiele(ofzoiets) besluiten genomen worden?
ik zeg niet vroeger was alles goed; maar vroeger konden we samen de Here dienen; waarom nu niet meer?

Het probleem is: Als je niets verandert doe je er ook broeders en zusters pijn mee. Conservatief en progressief (om het zo toch maar weer even te noemen want uiteindelijk speelt dat gewoon een grote rol) kwamen verder van elkaar te staan... en welke kant je dan ook opgaat, je hebt altijd mensen die het ermee eens zijn en niet. Beiden hebben zo hun Bijbelse argumenten.... dus van overtuigen is geen sprake, en concessies doen is altijd al moeilijk geweest omdat mensen naar hun idee dan concessies aan de Bijbel doen.

Daarnaast, dat extra leden je gestolen kunnen worden vind ik vreemd. Het is ook Bijbels hard te maken dat je daarin als kerk een taak hebt. Als je dus door dingen te veranderen de boodschap beter verstaanbaar kan maken voor niet-leden, is dat een Bijbelse motivatie die niet verkeerd is... Klagen mensen erover omdat er dingen veranderen tov vroeger, dan is dat fout... ze vinden dan traditie belangrijker dan hetuitdragen van het evangelie. Aan de andere kant, het doel heiligt niet de middelen als die middelen onbijbels zijn, en dat geeft Joepie aan. Ik ben het er mee eens dat als het onbijbels is, het niet mag omdat je daarmee meer mensen aanspreekt. Maar ja, ik zie die veranderingen niet als onbijbels, integendeel.... en daarom vind ik het juist weer wel goed... Kortom, het gaat er om: Zijn dingen Bijbels of niet.... daarover verschillen de meningen... maar wat kan je daaraan doen? Die verschillen zijn niet ontstaan door het niet serieus nemen van de Bijbel maar door het verschillend interpreteren van de Bijbel.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2006, 02:15:59 pm door Marnix »

noppy

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: mei 29, 2006, 04:36:01 pm »
mag ik ff wat zeggen wat mij heel erg verbaasd?

Pas geleden hoorde ik van iemand dat er in de gkv het volgende gebeurde:

In een dienst bij pinksteren, werden al de lichten uitgedaan. Alleen een paar spotjes bleven branden. Bovenin was iets met takken zó gemaakt, dat het net leek of het de hemel was.
Toen werd alleen de luidspreker bovenin het dak aangezet.
Daarna werd door die luidspreker gezegd: "Deze is mijn Zoon, ..."
Zo leek het net of het God zelf was die dat zei.

MENSEN WAAR BEN JE MEE BEZIG!! Alsof je God kan naspelen, dat lukt nooit ofte nimmer!

Of wat vind je van zo'n gkv-dienst:

thema: Ook jij bent een kind van Hem

De dominee loopt voorin een beetje heen en weer en gaat met de microfoon naar mensen toe, en vraagt hoe ze heten, wat ze doen, enz..
Op het laatst zegtie dan: Ja, ook jij hoort bij Hem.

En dat noemt men een preek... tja, ik weet wel dat meningen verschillen, maar zóiets...!

Stelling:

God ('s woord) wordt aangepast, zodat de mensen Hem/het beter begrijpen.
ipv: De mensen moeten zich aanpassen aan Gods woord.

Ik vind dat de laatste regel het beste is.

PUNT.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: mei 29, 2006, 05:33:25 pm »

quote:

Marnix schreef op 12 mei 2006 om 14:07:

Daarnaast, dat extra leden je gestolen kunnen worden vind ik vreemd. Het is ook Bijbels hard te maken dat je daarin als kerk een taak hebt.

ik heb geen idee hoe on-topic dit is.
maar ik wil je toch vragen waar je precies op doelt met "bijbels hard te maken"(welk teksten).
ik denk dat je je verantwoordelijkheden binnen de gkv en binnen de Kerk(* grompie stelt hackerk als nieuw woord voor :)) toch wel gescheiden moet zien(of kunnen zien).
het gaat er wat mij betreft binnen de gkv om dat we [ul]samen[/ul](als gkv leden) de Here dienen.(binnen bepaalde kaders*)
voor de hackerk heb je een "wervende" verantwoordelijkheid die je ook voor ogen moet houden in je omgang met je mede-gkvers.

ik hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoel.
kaders*: dingen als belijdenis kerkorde liedboek enz...
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: mei 29, 2006, 06:27:07 pm »

quote:

noppy schreef op 29 mei 2006 om 16:36:

Ik vind dat de laatste regel het beste is.

PUNT.

1. Ik vind dit een oneigenlijke tegenstelling.
2. Stelling 1 is een grove generalisatie, waarmee je van 'extremen' 'de regel' maakt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: mei 29, 2006, 08:07:03 pm »

quote:

noppy schreef op 29 mei 2006 om 16:36:
mag ik ff wat zeggen wat mij heel erg verbaasd?

Pas geleden hoorde ik van iemand...
Bron van dit gerucht? Verifieerbaar? Je moest eens weten wat ik zoal (voor onzin) hoor over kerken en afsplitsingen. Het lijkt me niet wijs om daarmee discussies aan te gaan. Bedenk hierbij ook het 9e gebod aangaande getuigenissen afleggen.

quote:

In een dienst bij pinksteren, werden al de lichten uitgedaan. Alleen een paar spotjes bleven branden. Bovenin was iets met takken zó gemaakt, dat het net leek of het de hemel was. Toen werd alleen de luidspreker bovenin het dak aangezet.
Daarna werd door die luidspreker gezegd: "Deze is mijn Zoon, ..."
Zo leek het net of het God zelf was die dat zei.
Even los van het feit dat dit slechts een gerucht is...wat wil je ermee bewijzen? Wat is er onbijbels of niet christelijk aan? Wat was het voor dienst en hoe ging die verder.

quote:

Alsof je God kan naspelen, dat lukt nooit ofte nimmer!
Ik denk niet dat dit de bedoeling was. Maar God naspelen zijn sommige mensen op een andere manier heel goed in. Bijvoorbeeld als ze anderen veroordelen.

quote:

De dominee loopt voorin een beetje heen en weer en gaat met de microfoon naar mensen toe, en vraagt hoe ze heten, wat ze doen, enz..
Op het laatst zegtie dan: Ja, ook jij hoort bij Hem.
Ik vraag het weer; wat is de bron van dit gerucht en is het verifieerbaar? Wat was de context in deze dienst waarin dit gebeurde en was het mogelijk een dienst die meer toegespitst was op kinderen of een andere doelgroep dan de harde kern?

quote:

Stelling:

Jezus past voortdurend de boodschap aan als mensen het de eerste keer niet vatten. De inhoud van de boodschap wordt niet anders maar de manier van brengen wel. Dat zie ik tot mijn grote vreugde steeds meer gebeuren in de gkv.

quote:

En wie zegt dat ze dat niet doen als de manier van brengen veranderen? Je hebt alleen maar wat vormen aangevallen maar nergens duidelijk gemaakt wat er zo onbijbels/onchristelijk aan is.

En wat heeft dit te maken met het onderwerp (de afsplitsing van 2003 en de huidige stand van zaken)? Ik ben dit topic niet begonnen om geruchten over elkaar uit te wisselen. Ik was serieus geinteresseerd of de afgesplitsten niet langzamerhand in een reformandasekte veranderden. Eerlijk gezegd maken dit soort posts mij er niet geruster op. De anti-gkv propaganda draait lekker blijkbaar  :'( .
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: mei 29, 2006, 08:35:33 pm »
dit vs kerkorde artikel 65  :?  :?
heb ik iets gemist?
geheelonthouder

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: mei 29, 2006, 10:32:00 pm »

quote:

grompie schreef op 29 mei 2006 om 20:35:
dit vs kerkorde artikel 65  :?  :?
heb ik iets gemist?

Hoe bedoel je?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: mei 29, 2006, 10:37:32 pm »
En ik herhaal ZK:

quote:

Zijnkind schreef op 29 mei 2006 om 20:07:
En wat heeft dit te maken met het onderwerp (de afsplitsing van 2003 en de huidige stand van zaken)? Ik ben dit topic niet begonnen om geruchten over elkaar uit te wisselen. Ik was serieus geinteresseerd of de afgesplitsten niet langzamerhand in een reformandasekte veranderden. Eerlijk gezegd maken dit soort posts mij er niet geruster op. De anti-gkv propaganda draait lekker blijkbaar  :'( .

:?

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: mei 29, 2006, 11:38:38 pm »

quote:

" De orden zijn dus niet op te vatten als een soort proces-verbaal of draaiboek van wat allemaal hooguit in een kerkdienst kan plaatsvinden en hoe dat uitgevoerd moet worden."(en de rest bij de link)
vs
"De kerken zullen zich houden aan de orden van dienst die door de generale synode zijn goedgekeurd. "
staan hier niet twee verschillende zo niet tegengestelde dingen?
geheelonthouder

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: mei 30, 2006, 07:12:53 pm »
De huidige stand van zaken:

Synodeverslagen GK "hersteld"

Uit de synodeverslagen lees ik over het onderwijs/opleiding voor potentiele predikanten.....

- dit alleen gevolgd kan worden in Kampen als er daarnaast ruimte is voor bijscholing binnen eigen kerkverband.  
- of men zoekt een goede opleiding in het buitenland.
==>Wat op dit moment de status is weet ik niet.

Dan het volgende:

Hersteld-gereformeerden willen eigen scholen

Zelfde laken een pak, bijscholing zolang er nog niet voorzien kan worden in "zelfstandige" scholing.

Conclusie:  Het gereformeerd onderwijs  van onze kinderen en predikanten is niet meer optimaal.

Hoe staan jullie hier tegenover?
Wat is jullie ervaring?
Is dit realiteit?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: mei 30, 2006, 07:24:13 pm »
Ten eerste, de hersteld gereformeerden trekken die conclusie. Ik zou niet weten waarom je daarbuiten naar bevestiging danwel ontkenning van die conclusie zoekt.

Daarnaast is het logisch dat een kerk waar je uitstapt je niet daar de theologische opleiding blijft volgen. Dat zou wel van een verregaande inconsequentie getuigen. Degenen die daar vandaan komen zijn immers degenen die de dingen leren en aanvaarden die door de hersteld gereformeerden worden afgewezen.

Op het punt van de scholen voor de kinderen kan ik de hersteld gereformeerden wel een beetje volgen. De bijbelkennis en kerkgeschiedeniskennis is onder gereformeerd vrijgemaakte jongeren niet echt bijzonder hoog. Als je daar veel waarde aan hecht dan is het logisch dat je oplossingen zoekt om dat te verbeteren.
Pinkeltjefan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: mei 30, 2006, 07:30:52 pm »

quote:

Wybo schreef op 30 mei 2006 om 19:24:
Ten eerste, de hersteld gereformeerden trekken die conclusie. Ik zou niet weten waarom je daarbuiten naar bevestiging danwel ontkenning van die conclusie zoekt.

De vraag stellen of hun conclusie klopt, is m.i. niet meer dan gewoon gezond met kritiek omgaan. Als hun kritiek terecht is, moeten we er misschien wat mee doen, en zo niet, dan moet dat te onderbouwen zijn. Lijkt mij.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: mei 30, 2006, 07:41:33 pm »
Ik denk dat kritiek op Kampen of op het vrijgemaakte onderwijs beter in een apart topic kan. Met een iets betere startpost waarin de pijnpunten van die opleidingen zelf aan bod komen. In plaats een algemene verwijzing naar wat de herstelden vinden op de synode zonder dat er hier in dit topic inhoudelijk wat over gezegd wordt. Dat is mijn kritiek zeg maar.
Pinkeltjefan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: mei 30, 2006, 08:57:13 pm »
Oke, daar kan ik wel in meegaan :)

Toeschouwer

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: mei 30, 2006, 09:08:53 pm »

quote:

Wybo schreef op 30 mei 2006 om 19:41:
Ik denk dat kritiek op Kampen of op het vrijgemaakte onderwijs beter in een apart topic kan. Met een iets betere startpost waarin de pijnpunten van die opleidingen zelf aan bod komen. In plaats een algemene verwijzing naar wat de herstelden vinden op de synode zonder dat er hier in dit topic inhoudelijk wat over gezegd wordt. Dat is mijn kritiek zeg maar.

Mijn zegen heb je om hier een aparte topic van te (laten) maken.

Ik weet (op dit moment) niet wat de pijnpunten zijn.
(ik heb geen kinderen op het basisonderwijs)

Ook kan ik niet het onderwijs op onze
  • universiteit
  • hogeschool
  • MBO-scholen
  • voortgezet onderwijs

toetsen.
Het lijkt mij een goed plan om in een aparte topic "ons" onderwijs te toetsen.

Waarin doen wij onze kinderen/jeugd/jongeren tekort?
(is overigens suggestief)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: mei 31, 2006, 12:55:50 am »

quote:

grompie schreef op 29 mei 2006 om 17:33:
[...]

ik heb geen idee hoe on-topic dit is.
maar ik wil je toch vragen waar je precies op doelt met "bijbels hard te maken"(welk teksten).
ik denk dat je je verantwoordelijkheden binnen de gkv en binnen de Kerk(* grompie stelt hackerk als nieuw woord voor :)) toch wel gescheiden moet zien(of kunnen zien).
het gaat er wat mij betreft binnen de gkv om dat we [ul]samen[/ul](als gkv leden) de Here dienen.(binnen bepaalde kaders*)
voor de hackerk heb je een "wervende" verantwoordelijkheid die je ook voor ogen moet houden in je omgang met je mede-gkvers.

ik hoop dat het zo duidelijker is wat ik bedoel.
kaders*: dingen als belijdenis kerkorde liedboek enz...

Ik denk dat we al op 1 lijn zitten. Je moet rekening met elkaar houden... maar als kerk heb je ook een wervende functie. Dan is het uiteraard van essentieel belang dat de dingen die je doet bijbels gezien juist zijn.... aan de andere kant, als ingesleten vormen, taal en allerlei andere tradities een blokkade worden voor buitenstaanders en dus voor het wervende karakter van de kerk, moet je dan zeggen: We veranderen niks om wille van de vrede in de kerk... en dat ons wervende karakter daardoor verloren gaat moeten we dan maar op de koop toe nemen? Dat lijkt me niet, want dán is het wervende karakter niet meer ondergeschikt aan Gods Woord, maar aan menselijke tradities. En dát lijkt me bijbels gezien niet juist.... omdat menselijke belangen (tradities vasthouden, zorgen dat alles bij het oude vertrouwde blijft) dan boven Gods belang (dat allen behouden worden en niemand verloren gaat)

(dat is natuurlijk een andere discussie dan wanneer mensen aangeven dat ze moeite hebben met veranderingen omdat ze in hun ogen niet bijbels zijn... hoewel mensen die geen veranderingen willen dat natuurlijk sowieso altijd zullen vinden.... dan is het aan ons om te onderzoeken of die veranderingen bijbels gezien juist zijn of niet)

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: mei 31, 2006, 01:39:59 am »

quote:

Marnix schreef op 31 mei 2006 om 00:55:
[...]

Ik denk dat we al op 1 lijn zitten.
ik dacht het al  O-)

quote:

hoewel mensen die geen veranderingen willen dat natuurlijk sowieso altijd zullen vinden....
Dit is een vooroordeel.(bv. ik keur onze plaatselijk wijziging in de melodie van het votum op estetische gronden af.)
geheelonthouder

gerts

• Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: juni 18, 2006, 11:15:47 pm »
Reactie van de Free Reformed Churches of Australia
geplaatst door kajem in "Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??"
Gerts

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: juni 19, 2006, 01:27:25 pm »
Ik las het in de krant, wel positief, aangezien deze kerk wel kritisch naar de GKv kijkt... maar toch achter ze blijft staan en aangeeft dat de genoemde punten nooit aanleiding voor een kerkscheuring hadden mogen zijn.

quote:

grompie schreef op 31 mei 2006 om 01:39:
[...]

ik dacht het al  O-)

[...]
 Dit is een vooroordeel.(bv. ik keur onze plaatselijk wijziging in de melodie van het votum op estetische gronden af.)

:) Ik bedoelde dat er altijd mensen zijn die tegen veranderingen zijn, niet vanwege de inhoudelijk kant van de verandering, maar puur omdat er wat verandert... Op het moment dat ze tegen zijn gaan ze ook wel zoeken naar bijbelteksten die hun gelijk onderbouwen, die vaak nogal uit het verband gerukt worden. Even een voorbeeld. Er komt een beamer in de kerk. Iemand vind het maar niks.... en denkt: Het geloof is uit het horen, niet uit het zien... en gaat die bijbeltekst vervolgens gebruiken als argument, terwijl de context van die tekst op iets heel anders wijst. Maar die mensen heb je er altijd bijzitten.

Ach ik denk altijd maar: We moeten maar veel veranderen in de kerk, vaak heeft kritiek op veranderingen ook wel te maken met het feit dat veranderingen vroeger heel langzaam en gestaag gingen. Maar ook aan het feit dát er dingen veranderen kan je wennen :)

Ik bedoelde niet mensen nooit iets kunnen afkeuren zonder bijbelse redenen daarvoor. ;)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: juni 26, 2006, 03:20:51 pm »
Zo, ik heb de discussie eens doorgelezen (niet alles, je blijft bezig) Ik heb me in 2003 niet zo bemoeid met het hele 'Reformanda-gebeuren', dus ik dacht nu eens een discussie erover door te lezen. Toch jammer dat de discussie niet erg lekker loopt.

Paar puntjes:

In de interpretatie van de artikelen 27, 28 en 29 van de NGB wordt er gekeken naar 'de kerk' of een 'een kerkgenootschap'. Het is opvallend dat de nieuwe Vrijgemaakten ('hersteld' is een veel te beladen woord) vinden dat je als kerkgenootschap één ware leer zou moeten onderschrijven. Losgezien van de vraag of dit waar is of niet, denk ik dat de artikelen, en dan met name art. 29, handelen over de gemeente. De gemeente is de gereformeerde basiseenheid en het bestuur van de gemeente, de kerkenraad heeft dan ook het hoogte gezag binnen de vrijgemaakte kerken. Daarom zijn ze vrij, vrij van de dwingende invloed van een overkoepelend orgaan. Het is dan ook de gemeente die m.i. aagesproken wordt in genoemd artikel: verkondigt zij het Woord van God? Onderhoudt zij de tucht en de sacramenten? Ik denk dat we dan als GKv zijnde toch eens de hand in eigen boezem moeten steken en kijken of alle gemeenten wel ware gemeenten zijn.

Ik krijg het idee dat de nieuwe Vrijgemaakten weer synodaal willen worden: de synode beslist over de ware kerkleer en alle gemeenten dienen het daarmee eens te zijn. De leer is wel heel erg belangrijk.

De crux is en blijft de Bijbel. Nieuwe Vrijgemaakten beschuldigen de GKv (of sommige gemeenten) van 'onschriftuurlijke' Woordverkondiging. De vraag is echter: zullen we hier ooit uitkomen? Beide partijen hebben hun eigen interpretatie van de Bijbel. Is er überhaupt 1 interpratie van de Bijbel mogelijk?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)