Probleem is, volgens mij, dat er te weinig sámen gezocht wordt naar wat de bijbel zegt. Heel veel discussies worden niet gevoerd vanuit de behoefte te willen begrijpen wat God van ons vraagt, maar vanuit de behoefte te willen aansluiten bij wat wij goed vinden passen bij onze geloofsbeleving. Een subtiel verschil, maar toch.
Mensen die allerlei dingen niet zomaar willen veranderen, en die dus (kennelijk) vasthouden aan dingen uit het verleden, doen dat m.i. omdat ze niet inzien waarom de argumenten van toen nu vervallen zouden zijn. Dit wordt vaak opgevat als zeer conservatief, star, niet willen veranderen, enzovoorts.
Mensen die allerlei dingen wél willen veranderen, ik bedoel veranderingen die inmiddels zijn doorgevoerd, in de ene gemeente meer dan in de andere, zien de argumenten uit het verleden vaak als verouderd, en stellen dat er tegenwoordig andere prioriteiten liggen. Die gedachtegang wordt vaak opgevat als progressief, negatief t.o.v. standpunten uit het verleden, enz.
Deze standpunten lijken mijlenver uit elkaar te liggen.
Maar dat kan nog best eens meevallen.
Als de argumenten over en weer maar serieus genomen worden, hoeft er niet een heel groot conflict te ontstaan. Probleem is, volgens mij, dat argumenten 'uit het verleden' bij de ene groep allergie oproepen, terwijl bij de andere groep allergie ontstaan is voor argumenten die lijken op 'deze tijd vraagt...'.
De enige weg die wellicht zonder oneigenlijke scheuringsredenen te creëren, is je samen verdiepen in én de argumenten uit het verleden, én de tijdgeest van toen (om te kunnen zien in hoeverre de argumenten van toen werden ingegeven door de tijdgeest, of juist zich daartegen afzetten), én de argumenten en tijdgeest van nu.
Daarbij moeten die argumenten en tijdgeesten uiteraard gelegd worden naast die van de bijbel.
In feite zijn er dus minstens 3 tijdgeesten die we moeten onderzoeken, en de argumenten die in die tijden zijn gebruikt, met verschillend gezag.
Tegelijk zie ik hier al een probleem: tegenwoordig wordt er steeds minder behoefte ervaren aan te sluiten bij onze voorvaderen, mede door de individualisering. Het bewust-zijn dat er niets nieuws onder de zon is, lijkt bijna weg te zijn.
Anyway, ik vermoed dat voor veel bezwaarden al een heel stuk pijn weg zou gaan als er inhoudelijk ingegaan werd op hun moeiten, als er getracht wordt samen te luisteren naar het geheel van de bijbel.
Daarnaast moet er m.i. duidelijker uitgesproken worden, hoe beide groepen de (kerk)geschiedenis en de tijdgeesten met elkaar verweven of juist tegengesteld aan elkaar vinden. Alleen als we daarin elkaar verstaan, kan er ingegaan worden op de vraag welke argumenten van vroeger nu nog gelden, of dat ze vervallen zijn of vervallen mogen.