Naar aanleiding van onderstaande twee passages. In 1 cor. 4 : 1 tot 5 staat prachtig beschreven dat beide predikanten met hun reactie er stevig naast zitten. De beoordeling is aan de Here op het moment dat Hij komt.
Ik was ooit gereformeerd vrijgemaakt, daarne even christelijk gereformeerd, ik wordt nooit nieuw gereformeerd, hersteld gerefomeerd of wat voor gereformeerd dan ook.
Ik mocht geraakt worden door de Heilige Geest, samen met mijn vrouw in een Evangelische gemeente. Ik ben niet Evangelisch, ik wil een volgeling zijn van Jezus Christus en noem mij christen. Er zijn velen christelijk, maar dat is iets anders als christen.
Als christen laat je je leiden door wat Jezus zegt.
Ik heb mijn plek gevonden vamnuit de gereformeerde traditie in een fijne gemeente.
GKV en nieuw vrijgemaakt doen jullie evenzo, stop met het gooien van modder. Laat elk mens zich bekeren die zich daaraan schuldig maakt
Peter Tiggelaar
Dat heeft nogal stevige reactie opgeroepen bij ds. P. van Gurp. Ik citeer uit een artikel:
quote:
De ex-vrijgemaakt-gereformeerde predikant wijst deze woorden met klem af. ,,Dit is wel spreken op een hoog niveau en met zeer grote woorden. Want de Schrift zegt: wie de tempel van God schendt, die zal door God geschonden worden. Daartegenover geloven wij zeker dat hiermee kwalijk gesproken wordt van het werk van de Heere. En wij leggen deze smaad neer voor het aangezicht van de Heere. Wij mogen ervan overtuigd zijn dat het werk van de komende synode een onderdeel is, niet van tempelschennis, maar van tempelbouw.''
Zie verder op
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=70550Toen ik die uitspraak van ds. P. Niemeijer las, dacht ik gewoon: "Hij bedoelt dat de nieuw-vrijgemaakten de kerk aangetast hebben, door onverantwoord kerkelijk handelen."
Maar als ik dat antwoord van ds. P. van Gurp zie, dan lijkt er nog wel wat meer aan vast te zitten. De plaats waar het in de Bijbel staat is 1 Kor. 3:17.
Zelf heb ik de indruk dat het in 1 Kor. 3:17 gaat over: een onbekeerd leven leiden, en dan echt structureel. Het gaat dan over de persoonlijke levenswandel, en niet speciaal over de kerk. Die indruk krijg ik uit het verband van de tekst.
Dat het niet gaat over iets incidenteels, maar over een echte structurele levensgang, volgt uit de consequentie: God zal hem schenden. Dat zou kunnen zijn: je wordt geschonden in je mens-zijn, nl. doordat je verdoemd wordt.
Ds. van Gurp spreekt overigens wel zéér stellig! Tsjonge, dan moet je wel overtuigd zijn van je zaak om dat zo te kunnen zeggen! Ik doe dat zelf niet snel zo.
Het is wel oppassen met dit soort uitspraken. Vanuit GKV-oogpunt heeft hij gelijk, maar je schiet er zo weinig mee op, de nieuwe vrijgemaakten zullen net zo goed geloven dat de GKV de tempel van God heeft geschonden, anders zouden ze er niet zijn weggegaan... Zo'n opmerking brengt ons niet dichter bij elkaar....