Auteur Topic: de hel een leugen?  (gelezen 32293 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 16, 2005, 05:42:31 am »
Lalage,

De bijbel beschrijft hoe in de eindtijd ook de duivel in de hel zal zijn geworpen. Hij "heeft" dus geen zielen, maar zal zelf een van de verdoemden zijn.

Het idee dat hemel en hel de tegenpool-rijken zijn van God en duivel, dat ze touwtrekken om zielen en dat er voor de mens een min of meer symmetrische keuze ligt, is niet het bijbelse wereldbeeld, maar een dualistisch-gnostische visie. In de christelijke visie is God absoluut soeverein, ook over de hel en de duivels, die in zeker zin zijn hel en zijn duivels zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 17, 2005, 10:34:02 am »

quote:

Qohelet schreef op 16 oktober 2005 om 05:42:
In de christelijke visie is God absoluut soeverein, ook over de hel en de duivels, die in zeker zin zijn hel en zijn duivels zijn.

Net wat je zegt, de duivel is een creatie van G’d en de 'hel' is een creatie van de mens, het bewijs zien we hier op aarde. En wat hoor je te doen met met creaties die je niet bevallen, die in jouw ogen mislukt zijn? Je gooit ze weg en begint opnieuw. Dat is dus wat de G’d van het Oude Testament doet: Hij is de pottenbakker en al het andere is de klei, en Hij maakt ervan wat Hij wil. Dat is de Joodse visie.

*  Jeremia 18:4 Mislukte de pot die hij bezig was te maken, zoals dat gaat met leem in de hand van de pottenbakker, dan maakte hij daarvan weer een andere pot, zoals het de pottenbakker goed dacht te maken.

En waar staat de ‘hel’ eigenlijk voor? Het is een vorm van genoegdoening, vergelding. En wat zegt die vorm over de bedenker? Alles, wat mij betreft. Hoef ik dus verder geen uitleg bij om hieruit  te begrijpen dat dit het Ultieme Kwaad is... |:(
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2005, 12:06:20 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

ProDeo

• Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 21, 2005, 02:30:09 pm »
De hel is een verzinsel van de kerk. Zo kon men het volk angst aanjagen. Wanneer het volk niet zou doen wat de kerk voorschreef, zou men in de hel komen. En zo kon de kerk macht uitoefenen en op de anst van de mensen inspelen.
De hoornige mannetjes met bokkepoten haalde men uit de Griekse mythologie. De god Pan werd de duivel (Panisch, Paniek etc.) en bedreigde de goddeloze (lees niet naar de kerk luisterende) ziel.

En het heeft effect gehad en nog steeds, wat zal het druk zijn in de hemel...doen we nog iets met het jubileum van 2000 jaar hel en verdoemenis?

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #53 Gepost op: oktober 22, 2005, 03:24:43 am »
Juist ProDeo. En het erge is dat veel atheisten niet in de God van de christenen geloven, omdat ze denken dat hij een wrede God is die mensen voor eeuwig gaat straffen. Zo'n God hoeven ze niet en zo'n God hoef ik ook niet. Ik geloof in een liefdevolle God, zoals zich ook in de bijbel openbaart. God is liefde! En een liefdevolle God straft z'n kinderen alleen uit liefde, zoals ouders hun kinderen straffen om ze te corrigeren.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #54 Gepost op: oktober 22, 2005, 06:42:10 am »
Nou zeg,

Je gelooft toch niet dat wij -- moderne christenen die wél in een hel geloven -- het middeleeuwse plaatje van bokkepootjes en horentjes voorstaan? Veeleer neigen we ertoe de hel in abstracte woorden te beschrijven, veel abstracter dan een willekeurig gelovige van vroeger dat zou gedaan hebben. Niet alleen in de Middeleeuwen, maar ook iemand als, zeg, Jezus. Jullie zijn nog steeds niet ingegaan op mijn opmerking dat er toch een werkelijkheid moet zijn die beantwoordt aan Jezus plastische beeldspraak van vuur, zwavel, geween en tandengeknars. Of was hij een Middeleeuwse monnik avant-la-lettre die de hel uit de Griekse myhtologie jatte om het volk angst aan te jagen? (En om jullie voor te zijn, het feit dat Jezus de Griekse termen Hades en Tartaros gebruikt, bewijst natuurlijk niet dat hij ook Grieks bijgeloof preekte.)

Ik geef grif toe dat heel wat Middeleeuws denken over de hel gevoed werd vanuit heidense bron op zo'n manier dat het van de zaak zelf afleidde. De modern-protestantse formulering van de "hel als afwezigheid van God" o.i.d. is meer to the point, zij het wat abstract. Toon eens aan waarom dat een onmogelijkheid is.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #55 Gepost op: oktober 22, 2005, 08:05:37 am »

quote:

Lalage schreef op 14 oktober 2005 om 12:04:
Het lijkt inderdaad alsof de bijbel zichzelf tegenspreekt over of iedereen uiteindelijk behouden zal worden of niet. Maar er schijnen soms wat woorden niet goed vertaald te zijn, bijvoorbeeld het woord aeoon: dat betekent een hele lange tijd, maar wel met een begin en een eind, terwijl de moderne bijbelvertalingen hier 'eeuwigheid' van hebben gemaakt.
Als de bijbel zichzelf lijkt tegen te spreken, moet je dus naar de bijbel als geheel en je eigen ervaringen met God gaan kijken. Hoe is God werkelijk? Je leest in de bijbel vaak dat God de Israelieten de rug toekeert en ze straft. Maar een paar hoofdstukken later zie je dat de straf ze weer naar God toe doet keren en God ontfermt zich weer over Zijn volk. Daaruit kan je concluderen dat God nooit een straf als doel gebruikt, maar straf is altijd een middel om mensen weer naar Hem toe te brengen. Daarom denk ik dat de hel ook geen eeuwige straf is: het is geen doel, maar een middel om mensen bij God te brengen.

Ja, daarkun je van leren dat je je hele leven kansen hebt en krijgt van God. Zoals het volk Israel ook kansen kreeg.
Maar het is een vergelijking en hoe God met het hele volk handelt, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van het individu wat een Israeliet ook persoonlijk had: als hij niet geloofde, komt na het leven ook het oordeel. Zoals in de tijd van koning Achab en Elia, dat 7000 mensen hun knieen niet gebogen hadden voor de Baal. De meesten dus wel.
Daarvan kun je niet zeggen, ach ze hoorden nog wel bij Gods volk, want alleen het uiterlijk erbij horen, gaf geen garantie voor het 'eeuwige heil' zeg maar. Er moest ook ware bekering zijn.
Israel en Juda zijn niet voor niets in ballingschap gegaan. En Het tienstammenrijk waar Achab koning van was, had het blijkbaar zo bond gemaakt, dat deze stammen nog steeds niet boven water zijn; de Joden die nu in het land Israel wonen, zijn afstammelingen van de twee stammen. En als iemand Cohen heet is ie een Leviet - maar die hadden geen gebied gekregen.

quote:

Verder: Als de duivel duizenden zielen voor eeuwig zal hebben, wie is dan de grote overwinnaar?

Je gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijlkheid van mensen. Als iemand ECHT niet wil geloven, denk je dan dat God dit hem door de strot zal duwen? Hij wil vrijwillige liefde. Anders is het nl geen liefde en God is liefdevol zeg je toch?
En zonde kan niet bij God bestaan - en dat is niet vernaderd na het werk van de Here Jezus op het kruis.
En: verlosser voor de wereld etc. wil toch ook zeggen, dat er genoegdoening is genoeg voor de hele wereld. Niemand kan zeggen: Gods genade was niet groot genoeg voor mij, het getal was al vol. o.i.d.
Of: mijn zonden zijn zo erg, hiervoor kon de Here Jezus niets doen.
Dat betekent het volgens mij en blijft staan dat er geloof nodig is.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2005, 08:11:24 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #56 Gepost op: oktober 22, 2005, 08:25:07 am »

quote:

Lalage schreef op 22 oktober 2005 om 03:24:
Juist ProDeo. En het erge is dat veel atheisten niet in de God van de christenen geloven, omdat ze denken dat hij een wrede God is die mensen voor eeuwig gaat straffen. Zo'n God hoeven ze niet en zo'n God hoef ik ook niet.

Ik denk als mensen die zo'n beeld hebben van God, echt het evangelie horen, iets anders horen dan alleen dat God gaat straffen. Je moet aangeven dat God liefde is en jou wil redden.
En als uiteindelijk toch iedereen erbij komt, waarom dan nog die boodschap?
Als je de twee zaken in evenwicht houdt, dan geef je ook de noodzaak aan om te gaan geloven. Je hebt Jezus nodig, en niet alleen omdat Hij zo liefdevol is, maar omdat Hij jou moet redden van de toorn. Als die toorn soswieso wel ophoudt, is er toch iets vreemds aan de bijbels boodschap.
Want waarom dan nog de boodschap: laat u met God verzoenen?
Of:
Joh. 3:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

Vers 20 zegt toch dat je niet naar het licht wilt als je zonde doet en daar niet vanaf wil. En als je niet gelooft ben je reeds veroordeeld[/i]
Jezus kwam er juist voor om je uit de veroordeling te halen. Dit is ook krom als er uiteindelijk voor niemand veroordeling over zou blijven.

quote:

Ik geloof in een liefdevolle God, zoals zich ook in de bijbel openbaart. God is liefde! En een liefdevolle God straft z'n kinderen alleen uit liefde, zoals ouders hun kinderen straffen om ze te corrigeren.

Precies maar een ongelovige is nog geen kind, om de vergelijking enigszins te doen kloppen. We zijn namelijk wel allemaal schepselen, maar daarmee nog geen kinderen van God.
Dus die vergelijking gaat toch wel mank.
Als je uitgaat van corrigeren van ouders, ga je toch ervan uit dat er een beplaalde relatie is.
En dat is nu net het probleem: door de zondeval is hoe het was bij de schepping zo verstoord en kapotgemaakt, dat er niets over gebleven is dan de verhouding die God had/wou hebben met zijn schepselen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2005, 08:26:50 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #57 Gepost op: oktober 22, 2005, 12:49:48 pm »
De oorsprong van 'de Gehenna' ligt in onszelf:

Spreuken 16
[27]  Een boosdoener is uit op onheil,
wat op zijn lippen ligt is als een verzengend vuur

Jakobus 3
[6] Ook de tong is een vuur, een wereld van ongerechtigheid; van onze lichaamsdelen kan alleen de tong het hele lichaam bezoedelen en ons levensrad* in vlam zetten, zelf in vlam gezet door de hel.

Onze tong wordt dus in vlam gezet door de hel, de Gehenna: een innerlijke plek van verderf. 'Helse' boodschappen (gesproken of geschreven) komen dan ook daar vandaan, niet van G'd. Dit behoren we dus te filteren met de Liefde van G'ds Geest.

Maar het christendom raakt steeds meer verzuurd: hun boodschap is liefdeloos begonnen en verandert niet. De wereld wordt geteisterd door rampen en er is geen mededogen, eerder het omgekeerde: zie je wel? op bladzijde zus en zo staat het!

Oorzaak: niet het hart, maar een boek is de god van hun wereld geworden. En dat is de hel.

In de Visie 43 ( EO omroepblad ) staat een stuk over theoloog dr. Henk Bakker en zijn nieuwe boek over radicaal christendom in de tweede eeuw en nu.

quote:

Verdeeldheid
*  Christenen ( uit de 2e eeuw, red. ) deelden in elkaars vreselijke lot, maar weigerden soms elkaar als christelijke martelaar te erkennen. Samen op de beesten aflopend, keken zij elkaar niet aan. (Blz. 75)

Zo is het dus begonnen en zo is het nu nog. Mocht de huidige wereld door steeds ergere rampen getroffen gaan worden, dan kijken we elkaar ( laat staan een 'ongelovige' ) niet aan. Om te huilen. :(

G'ds voetenbank ( de aarde ) is koud, zeer koud aan het worden en het christendom zou dan ook wel eens het volgende van G'd te horen kunnen krijgen:

quote:

1 Kronieken 28
 [2] Toen stond koning David op en sprak: ‘Luister naar mij, mijn broeders en mijn volk! Ik had het voornemen om een huis te bouwen als verblijf voor de ark van het verbond van de heer, voor de voetbank van onze God. Daarom heb ik alle voorbereidingen getroffen voor de bouw.

[3] Maar God heeft mij gezegd: “U mag geen huis bouwen voor mijn naam, want u hebt veel oorlogen gevoerd en bloed vergoten.”
Afgekeurd. Maar niet zonder oorzaak...

*  In een (geestelijke) oorlog is het eerste wat sneuvelt: de Waarheid
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2005, 12:54:05 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #58 Gepost op: oktober 22, 2005, 12:50:01 pm »
Ik geloof ook wel in de poel des vuurs, maar dat is een middel om mensen te louteren. Ik geloof dat uiteindelijk elke tong zal belijden (wat ook vertaald kan worden met van harte ermee instemmen) dat Jezus Heer is. Lees bijvoorbeeld eens Openbaringen 21 en 22. Er staat dat de poorten van het hemelse Jeruzalem altijd open zullen staan en er staat: 'Laat wie dorst heeft komen en het water des levens drinken.' Je kunt je kleren wassen in dat water en alsnog naar binnen gaan. Je ziet ook dat de werkwoordsvormen hier allemaal in de tegenwoordige tijd staan, terwijl op het moment dat die profetie tot vervulling komt, de hemel en de aarde al vernieuwd zijn (Openbaring 21:1-5).

Helaas voert het te ver om alles wat ik de laatste tijd hierover heb geleerd hier te posten. Je mag me e-mailen als je meer wilt weten: lalage481@hotmail.com En doe dat vooral, want ik ben er nogal vol van, God is zo ontzettend liefdevol!
Heb ik het boek 'God's inescapable love' van Thomas Talbott al genoemd? Er is een Nederlandse vertaling in de maak. Het is een geweldig boek.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2005, 12:51:53 pm door Lalage »
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

seven

• Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #59 Gepost op: oktober 23, 2005, 03:58:01 pm »
Wil er nog iets aan toevoegen..

Naar mijn idee zijn mensen in het hiernamaals ook nog in staat zich naar het licht te wenden (als ze werkelijk in hun eigen duistere werkelijkheid terecht zijn gekomen na hun dood).

De bijbel zegt (bij mijn weten) niet dat de aarde de enige plek en mogelijkheid is om gered te worden oid. Dat opent perspectief wat mij betreft.
Bovendien lijkt me dat ook eerlijker. Hier op aarde met onze menselijke hersens en lichamen, zijn wij niet in staat om de volle waarheid te bevatten.
We leven binnen een illusie die wij vaak zelf over onze ogen getrokken hebben. Maw we beschikken niet over de kennis en kunde om een goede en reeele keuze te maken als het om 'de waarheid' of 'de werkelijkheid' gaat.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat onze tijd op aarde en de ervaring en wijsheid die we hier op doen, ons kan helpen bij een keuze maken. Maar de daadwerkelijke keuze is er een van onze geest, niet van ons lichaam. En onze geest gaat niet dood als ons lichaam sterft.
niets zo subjectief als de werkelijkheid

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 23, 2005, 05:01:10 pm »

quote:

seven schreef op 23 oktober 2005 om 15:58:
Wil er nog iets aan toevoegen..

Naar mijn idee zijn mensen in het hiernamaals ook nog in staat zich naar het licht te wenden (als ze werkelijk in hun eigen duistere werkelijkheid terecht zijn gekomen na hun dood).

De bijbel zegt (bij mijn weten) niet dat de aarde de enige plek en mogelijkheid is om gered te worden oid. Dat opent perspectief wat mij betreft.

Waar dan?
In de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazerus zie ik juist dat de rijke man erkent dat hij fout zit (letterlijk) en wil z'n familie wel graag waarschuwen. Maar dezen hebben Mozes en de profeten (de bijbel zeg maar) en daar moeten ze naar luisteren - dat is de weg die God heeft gegeven.
Geen enkele aanwijzing dat Jezus dan aangeeft: OK, kom dan maar deze kant op bij Abrahams schoot, want je erkent nu dat je niet de goede keus hebt gemaakt.

quote:

Bovendien lijkt me dat ook eerlijker. Hier op aarde met onze menselijke hersens en lichamen, zijn wij niet in staat om de volle waarheid te bevatten.

Volledig is natuurlijk ook wat teveel van het goede voor ons op aarde. Maar maak je met je hier een keus, zal God je doen groeien in het geloof; pas na die keuze ontvang je zijn Geest die jou de waarheid wil bekendmaken.
En die Geest is nu ook crusiaal; als je de Geest hebt, is het je onderpand = je zekerheid dat je bij de opstanding ten leven, ook erbij zult zijn. Als de Heer terugkomt zullen de gelovigen in Chrsitus eerst opstaan.
Daar moet je bij zijn zeg maar.
Heb je hier op aarde de Geest niet ontvangen, ben je daar dus niet bij en is het te laat om nog te kunnen switschen toch naar de andere groep bv.

quote:

We leven binnen een illusie die wij vaak zelf over onze ogen getrokken hebben. Maw we beschikken niet over de kennis en kunde om een goede en reeele keuze te maken als het om 'de waarheid' of 'de werkelijkheid' gaat.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat onze tijd op aarde en de ervaring en wijsheid die we hier op doen, ons kan helpen bij een keuze maken. Maar de daadwerkelijke keuze is er een van onze geest, niet van ons lichaam. En onze geest gaat niet dood als ons lichaam sterft.

Ons lichaam maakt sowieso niet de keus. Maar ik begrijp dat je wilt aangeven dat omdat de geest eeuwig is, we ook altijd dus de tijd zouden hebben om alsnog de keus te maken?
Vanuit de geschiedenis die ik hierboven aangaf, lijkt het me duidelijk dat in dit leven de keus gemaakt dient te worden.
Zogauw je sterft, is je bestemming duidelijk. In die zin dat je dan in het voorportaal van de ene kant of de andere kant zit.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2005, 11:12:30 pm door Priscilla en Aquila »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 23, 2005, 09:48:00 pm »
seven en Lalage versus Priscilla en Aquila
Lees eens Romeinen 5. In vers 18 staat:
"18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven."
Uiteindelijk zal iedereen dus worden vrijgesproken (het staat er echt!) Maar de enige weg blijft wel Jezus.
P&A: ik mis bijbelteksten in je betoog, onderbouw eens wat je zegt!

seven

• Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #62 Gepost op: oktober 23, 2005, 11:13:21 pm »
Over het verhaal van Lazarus.
Wanneer we het verhaal van de rijke man en Lazarus letterlijk zouden moeten nemen, worden we geconfronteerd met een aaneenschakeling van ongerijmdheden. Hebben mensen in het dodenrijk een lichaam? Een lichaam waarmee men kan zien, pijnigingen kan ondergaan, dorst kan lijden, etc.? Hoe kan er sprake zijn van vertroosting van Lazarus wanneer hij vanuit Abrahams schoot uitzicht heeft óp iemand die zich in de pijnigingen bevindt?
Hier gaat het overduidelijk om een gelijkenis...
Dat kun je ook zien aan verschillende uitdrukkingen en gedachtegangen welke aantoonbaar verwant zijn aan de rabbijnse literatuur en de Talmoed : na het sterven gedragen worden door engelen, Abahams schoot, de grote kloof, pijn lijden in de vlammen en de onmogelijkheid om van de ene plaats naar de andere te steken.

De rijke man in dit verhaal staat voor de Joodse leidslieden. Het is tekenend dat hij gekleed ging in purper en fijn linnen. Purper is kledingstof dat gedragen werd door koningen. Fijn linnen daarentegen werd gedragen door de priesters. Purper en fijn linnen staan derhalve voor het volk dat geroepen is om een koninklijk priesterdom te zijn. Uitdrukkelijk wordt de rijke dan ook neergezet als kind van Abraham.

Zelfs in de volksmond is bekend dat iemand die Lazarus is, hulp behoeft. Lazarus komt van het Hebreeuwse 'Eleazer' en betekent: God is mijn helper.Lazarus staat in deze vertelling model voor een ieder die God als zijn helper kent. Ze zijn veelal net als de tollenaars en de zondaars in de Joodse samenleving, 'outcasts'.

Onder de Farizeeërs leefde sterk het idee dat rijkdom en welvaart per definitie zegen van God betekenen. Armoede en ziekte daarentegen duidde voor hen op afkeur van God en vloek. In deze satire zet Jezus dit Farizeïsche vooroordeel compleet op z'n kop. Niet de rijke man maar juist Lazarus arriveert op de goede plaats.

Lazarus had geleeft als bedelaar. DE rijke man had geleefd als elite, en zich niets van hulpbehoefenden aangetrokken. Eenmaal in het hiernamaals blijkt er nog niets veranderd te zijn. De rijke man heeft nog steeds geen compassie met de zwakkeren. Zelfs daar vraagt de rijke man Lazarus of hij met een druppel water zijn tong kan bevochtigen.! Ook wil de rijke man dat lazarus naar de aarde gestuurd word als boodschapper om zijn broers te waarschuwen. Wederom wil hij bediend worden, wil hij dat lazarus deze dingen voor hem opknapt. Alleen deze keer zijn de rollen omgedraaid. Lazarus is niet langer hulpbehoevend, maar heeft een ereplaats gekregen. En de rijke man zit in de ellende.

Het is aannemelijk dat de Farizeeen meeluisterden met deze  gelijkenis, want in de tekst ervoor kun je zien dat de Farizeeen de spot met Jezus dreven omdat ze van geld hielden...... (vs 14)

Dit verhaal zegt dus niets over de keuzen die je nog kan maken in het hiernamaals, het gaat duidelijk ergens anders om, en Jezus gebruikte bestaande ideeen om aan te sluiten bij mensen hun begrippenkader.
In 1 petr 4:6 staat zelfs: Met dat doel is het evangelie ook aan de doden verkondigd. Want naar het inzicht van de mensen is over hun aards bestaan het vonnis al geveld, maar voor God mogen zij leven door de Geest.
als je goed nieuws/ evangelie verkondigd aan de doden, wijst dat wat mij betreft op keuzemogelijkheden in het hiernamaals.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #63 Gepost op: oktober 24, 2005, 01:15:14 am »
Hoi Lalage,
Hierbij mijn onderbouwing bij mijn vorige post. (Ik wil je ook wel gaan mailen hoor hierover als je dat graag hebt, maar had nog even geen tijd genomen een mail te sturen)

quote:

Ik vraag dus ook naar onderbouwing dat je na dit leven nog wel kan kiezen. ;)

quote:

In de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazerus zie ik juist dat de rijke man erkent dat hij fout zit (letterlijk) en wil z'n familie wel graag waarschuwen. Maar dezen hebben Mozes en de profeten (de bijbel zeg maar) en daar moeten ze naar luisteren - dat is de weg die God heeft gegeven.
Geen enkele aanwijzing dat Jezus dan aangeeft: OK, kom dan maar deze kant op bij Abrahams schoot, want je erkent nu dat je niet de goede keus hebt gemaakt.

Ik zal het gedeelte even erbij pakken:

Lucas 16
22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot.
...
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.

Dus duidelijk niet mogelijk om te verkassen van de ene plek naar de andere.
Na je dood zijn er twee mogelijkheden - of Abrahams schoot (dit was voordat de Here Jezus stierf en is dus de OT-toestand) of het dodenrijk aan de kant van de pijniging. Toch duidelijk 2 verschillende plekken.

quote:

Volledig is natuurlijk ook wat teveel van het goede voor ons op aarde. Maar maak je met je hier een keus, zal God je doen groeien in het geloof; pas na die keuze ontvang je zijn Geest die jou de waarheid wil bekendmaken.

Joh 7,39
Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.

Joh 14,17
de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

Hand 2,38
En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.

En die Geest is nu ook crusiaal; als je de Geest hebt, is het je onderpand = je zekerheid dat je bij de opstanding ten leven, ook erbij zult zijn.[/quote]

2 Kor 1
21 Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, 22 die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.

2 Kor 5
1 Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis. 2 Want hierom zuchten wij: wij haken ernaar met onze woonstede uit de hemel overkleed te worden, 3 als wij maar bekleed, en niet naakt, zullen bevonden worden. 4 Want wij, die nog in een tent wonen, zuchten bezwaard, omdat wij niet ontkleed, doch overkleed willen worden, opdat het sterfelijke door het leven worde verslonden. 5 God is het, die ons juist dáártoe bereid heeft en die ons de Geest tot onderpand gegeven heeft.

Als je nog niet bent bekeert in dit leven, weet je deze dingen niet.
Hier staat toch dat we na onze dood - als de aardse 'tent' afgebroken is, we een gebouw van God hebben, iets blijvends van God. (vers 1)
Hoe kun je dit nu zeggen als je pas NA dit leven tot bekering zou komen? Volgens dit gedeelte is dat dan niet zo, en worden we dan niet overkleed met ons nieuwe lichaam - onze woning uit de hemel/het gebouw van God/het eeuwige huis, maar zullen we naakt worden bevonden. (vers 3) als we daartoe (vers 5) - ter overkleding - niet al de Heilige Geest hebben ontvangen op het moment dat we sterven.
Want dan wordt het sterfelijke door het leven 'verslonden'  en is het zo dat we goed zitten: het eeuwige leven bij God is ons deel. (vers 4)
En daarom hebben we de Heilige Geest ontvangen - als onderpand. Het is iets van God zelf dat Hij ons heeft gegeven en waardoor we zeker weten dat Hij ons de rest: het eeuwige leven en de erfenis in de hemelen zal geven. (vers 5)

Een onderpand of zegel is dus crusiaal - het teken dat het goed zit met je. En dat moet je nu al ontvangen hebben. Anders wordt je niet overkleed maar zul je 'naakt' voor God moeten verschijnen.

quote:

En de reden dat we dat hebben na onze dood - of als de Heer terugkomt, is de Heilige Geest die in ons is - het bewijs dat we bij hem horen.

Dit lees je ook in Romeinen waar het gaat over de opstanding van Christus:

Rom. 8
11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.

quote:

Als de Heer terugkomt zullen de gelovigen in Christus eerst opstaan.
Daar moet je bij zijn zeg maar.
Heb je hier op aarde de Geest niet ontvangen, ben je daar dus niet bij en is het te laat om nog te kunnen switschen toch naar de andere groep bv.
Dit wordt ook wel de eerste opstanding genoemd:

Op 20
 4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.
5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.[/b]
Dit is de eerste opstanding. 6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

De eerste opstanding - ten leven

De groep mensen in vers 4 genoemd, behoren tot de eerste opstanding = de opstanding ten leven (vers 5b)  
bestaande uit
* zij die zich zetten op tronen &  
* de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden, die weer levend werden

En dit zijn gelovigen, in Christus gestorvenen. Deze groep kom je ook tegen in 1 Tess 4. De mensen die zich op tronen zetten uit Op. 20 zijn gelovigen die het eerst zullen opstaan, als de bazuin klinkt. En als wij nog op aarde zijn als Hij terugkomt, zullen we als we geloven ook bij deze groep horen: degenen die niet hoeven te sterven, maar veranderd zullen worden en de Heer tegemoet gaan. Zie ook 1 Tess 4 en

1 Kor. 15
 51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden.

En over het woordje allen: dit stuk wordt geschreven aan gelovigen in Corinthe: wij zullen niet allen sterven, maar allemaal zullen we veranderd worden.

De (tweede) opstanding ten oordeel

Er is een tweede groep mensen die in het graf blijven liggen: zie Op. 20 vers 5.
Pas na 1000 jaren wordt de rest, de overige doden weer levend.
En dit is dus een andere groep. Deze groep hoort niet bij de eerste opstanding die zalig worden genoemd. Over de eerste groep heeft de tweede dood nl. geen macht. Zie vers 6 van Op. 20
Maar deze groep die nog in het graf moet blijven, hoort daar niet bij.

Dit verschil kun je ook zien aan een andere formulering.

De mensen die bij de eerste opstanding horen, en dus zalig en heilig worden genoemd, staan op UIT de doden. Letterlijk betekent dit eigenlijk: opstaan van tussen de doden uit.
Er zijn doden, en dan plotseling gaat een gedeelte van die doden, opstaan. En de rest blijft nog liggen: er tussen uit, er tussen vandaan, staan een groep mensen op.
En deze horen bij de eerste opstanding.

De tweede groep herken je ook aan de formulering: opstanding DER doden. De groep achterblijvers in het graf, de overige doden uit Op. 20 vers 5a, staan allemaal gezamelijk op, er blijft dan niemand achter. Het is een opstanding VAN de (overige) doden.

quote:

Ons lichaam maakt sowieso niet de keus. Maar ik begrijp dat je wilt aangeven dat omdat de geest eeuwig is, we ook altijd dus de tijd zouden hebben om alsnog de keus te maken?
Vanuit de geschiedenis die ik hierboven aangaf, lijkt het me duidelijk dat in dit leven de keus gemaakt dient te worden.
Zogauw je sterft, is je bestemming duidelijk. In die zin dat je dan in het voorportaal van de ene kant of de andere kant zit.

Lucas 16
 27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. 28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen.

Duidelijk is dat de rijke man niet kon veranderen van positei (zie het begin van mijn post) en hier vraagt hij dan of hij zijn familie mag waarschuwen, anders komen ze ook verkeerd terecht. Dit is echter niet mogelijk:

Lucas 16
 29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren. 30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren. 31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.

Je moet nu gaan geloven, anders blijft Gods toorn op je.

Joh 3,36
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

En als je na je dood al duidelijk moet hebben, waar je staat, is het niet mogelijk om dan nog te gehoorzamen. De toorn blijft dan op je.
Want in principe leeft iedereen onder het oordeel totdat je Christus als je Redder aanneemt. Want je zalhet leven niet zien, staat er in de tekst: als je dood gaat, kom je niet in het eeuwige leven bij God terecht. En dat is iets wat je in principe ook al nu hebt als gelovige vanaf het moment van bekering: het eeuwige leven.
In die zin kun je niet zeggen: dit laat ik na m'n dood nog wel een keer beginnen als ik als ongelovige sterf. Want je bent dan onder de tootn, en die blijft op je.

Als je na je dood voor God komt te staan, moet je Christus hebben, want in Hem hebben we de verlossing en zijn we rechtvaardig en kunnen we gelijk 'doorstromen'.
Hebben we Hem niet, hebben we het leven niet. Daarover spreekt ook heel duidelijk 1 Johannes.

Kol 1
 13 Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, 14 in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.

Bij ons verschijnen voor God moeten we dit alles bezitten en niet nog wel willen ontvangen.
Als de bijbel spreekt over mensen die gered zijn, is dat altijd in de vi=oltooide tijd, we HEBBEN alles al ontvangen en op grond daarvan komen we nu zlefs rechtstreeks in het Paradijs bij God. Als je Hem niet hebt ontvangen in dit leven, heb je ook niet zijn geest en zul je volgens de bijbel niet opstaan ten leven, maar blijven bij de overige doden die opstaan bij de tweede lichting, als het gaat om de opstanding ten oordeel.
Want hoe kun je levend worden en bij God komen als je Zijn onderpand en zegel niet hebt ontvangen.?
Je blijft in het graf totdat het te laat is. De opstanding ten leven is voorbij en je hoort bij de volgende groep.Je bent niet overkleedt.

Na de duizend jaar kom je pas uit je graf: maar er wordt gesproken over doden:

Op 20
 11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Als je niet gelooft, is het zo dat God kijkt wat je verdiensten zijn. Wat zijn je werken en daarnaar wordt je geoordeeld. En dan weten we dat neimand kan bestaan voor God vanuit zijn eigen werken. Dan is het altijd mis. Al zijn er gradaties in oordeel:

Matt 11
20 Toen begon Hij de steden, waarin de meeste krachten door Hem verricht waren, te verwijten, dat zij zich niet bekeerd hadden: 21 Wee u, Chorazin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. 22 Doch Ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor u. 23 En gij, Kafarnaüm, zult gij tot de hemel verheven worden? Tot het dodenrijk zult gij nederdalen; want indien in Sodom de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, het zou gebleven zijn tot de dag van heden. 24 Maar Ik zeg u, het zal voor het land van Sodom draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor u.

De groep die gelooft, wordt niet meer geoordeeld, als je niet gelooft, ben je in principe al geoordeeld.
Jezus heeft ons oordeel gedragen. In Hem kijkt God niet eens naar onze werken; Hij ziet zijn Zoon en zegt op grond daarvan dat wij volmaakt en rechtvaardig zijn. Iets geheel anders.

Joh 5
 21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.
24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven. 25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #64 Gepost op: oktober 24, 2005, 01:18:52 am »

quote:

seven schreef op 23 oktober 2005 om 23:13:

In 1 petr 4:6 staat zelfs: Met dat doel is het evangelie ook aan de doden verkondigd. Want naar het inzicht van de mensen is over hun aards bestaan het vonnis al geveld, maar voor God mogen zij leven door de Geest.
als je goed nieuws/ evangelie verkondigd aan de doden, wijst dat wat mij betreft op keuzemogelijkheden in het hiernamaals.

Zo worden we toch allemaal genoemd als we niet geloven?
Zie:

Ef 2,1
Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden,

Kol 2,13
Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

Als dit dus je bewijs is, is het wel wat schamel, want wij allemaal zijn 'doden'. Iig noemt de bijbel ons zo, al leven we hier op aarde.
Geestelijk dood zijn we allemaal zonder Christus en dit houdt de uiteindelijke dood eigenlijk al in. We lopen met de dood in de schoenen als we zonder Hem zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #65 Gepost op: oktober 24, 2005, 01:27:03 am »

quote:

Lalage schreef op 23 oktober 2005 om 21:48:
seven en Lalage versus Priscilla en Aquila
Lees eens Romeinen 5. In vers 18 staat:
"18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven."
Uiteindelijk zal iedereen dus worden vrijgesproken (het staat er echt!) Maar de enige weg blijft wel Jezus.

Ik denk dat de NBG en NBV toch een crusiale zinsnede hebben vergeten. Die staat er wel bij in de statenvertaling:

Rom. 5
 17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door die éne, veel meer zullen zij, die de overvloed van de genade en van de gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door die Ene,  namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

De genade strekt zich uit tot allen, over allen. Ieder zou kunnen komen. Gods genade is groot genoeg voor ieder., Niemand kan zeggen dat ie net buiten de boot valt omdat er niet genoeg genade was.

Vergel. Joh. 3:

16  
[3:16] Rom 5:8; 8:31. 1 Joh 4:9.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,
[3:16] Luk 19:10. Joh 3:36. 1 Joh 5:10.
opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17  
[3:17] Luk 9:56. Joh 9:39; 12:47. 1 Joh 4:14.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18  
[3:18] Joh 5:24; 6:40,47; 20:31.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

God wil de wereld behouden, maar ze moet wel willen, ze moet geloven.
Dit kun je niet buiten beschouwing laten.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #66 Gepost op: oktober 24, 2005, 09:54:35 am »
Volgens mij loop ik al de hele tijd met bijbelteksten te smijten, met name Romeinen 5.

P&A: wat een lange posts! Ik heb ze wel gelezen. We zijn het voor een groot deel met elkaar eens ;) Ik zal even toelichten waar ik het helemaal niet met je eens ben...

quote: P&A

Rom. 5
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door die éne, veel meer zullen zij, die de overvloed van de genade en van de gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door die Ene, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

De genade strekt zich uit tot allen, over allen. Ieder zou kunnen komen. Gods genade is groot genoeg voor ieder., Niemand kan zeggen dat ie net buiten de boot valt omdat er niet genoeg genade was.

In vers 17 gaat het over dat christenen al in dit leven bij Jezus horen. In vers 18 staat twee keer het woordje allen. Allen zijn verdoemd en allen zijn tot rechtvaardiging gekomen. Er is niets dat erop wijst dat dit op verschillende groepen wijst. Nee, er staat allen en dan wordt er ook bedoeld: allen. Iedereen!

quote:

Vergel. Joh. 3:
16
[3:16] Rom 5:8; 8:31. 1 Joh 4:9.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,
[3:16] Luk 19:10. Joh 3:36. 1 Joh 5:10.
opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17
[3:17] Luk 9:56. Joh 9:39; 12:47. 1 Joh 4:14.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18
[3:18] Joh 5:24; 6:40,47; 20:31.
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Hier keer je een implicatie om. Als je gelooft, zal je behouden worden. Dat zegt niet dat als je niet gelooft, je niet behouden zal worden.

Ik geloof ook wel in het oordeel en in de poel des vuurs, zeker! En dat is echt geen leuk iets.  Maar laten we eens kijken waar vuur het symbool voor is in de bijbel. Openbaringen staat immers vol met beeldspraak. Vuur staat voor de toorn van God, maar ook voor de liefde van God.
1 Cor 3:
13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Poe, wij moeten blijkbaar ook door het vuur heen. En wat doet vuur? Het haalt alles weg wat niet deugt. Alle zonden worden weggebrand. Bij christenen gebeurt dat al op de aarde, wij worden nu al gesnoeid. Maar bij anderen gebeurt dat later in de poel des vuurs. En wat gebeurt er als alles wat niet deugt weg wordt gebrand? Je wordt gelouterd!

Het verschil in onze meningen is dat ik niet geloof dat die poel des vuurs een eindpunt is. Het is een middel om mensen alsnog bij God te laten komen. God wil immers dat iedereen behouden wordt!
Eigenlijk gaat deze discussie over je Godsbeeld. We kunnen er drie onderscheiden. Neem de volgende drie stellingen:

1. Het is Gods doel dat alle mensen uiteindelijk bij Hem zullen horen.
2. Het ligt in Gods macht om Zijn doel met deze schepping te bereiken.
3. Sommige zondaars zullen nooit verzoend worden met God en God zal hen naar een plaats van eeuwige straf sturen, vanuit waar ze nooit zullen kunnen ontsnappen. Of God zal ze helemaal vernietigen.

Deze stellingen zijn niet consistent met elkaar, dus je zult een van de drie moeten verwerpen. Nu kan je stelling 1 verwerpen. Dan ben je een aanhanger van Augustinus (althans, wat dit onderwerp betreft). Dat doe ik niet, ik kan er zo even snel geen bijbeltekst bij verzinnen, maar die is er wel ;)
Stelling 2 geloof ik ook, want ik geloof dat God almachtig is. Als je stelling 2 verwerpt, dan ben je een aanhanger van Arminius.
Ik schaar mij onder de universalisten, omdat ik stelling 3 verwerp. God heeft zich aan mij geopenbaard als een God van liefde, die van al zijn schepselen houdt. Hij wil niet dat een daarvan verloren gaat (denk ook aan de gelijkenissen van het verloren schaap en de verloren zoon). Hij zal het werk dat hij begonnen is ook afmaken. Straf is geen doel, straf is een middel.
Verder: je hebt het over dat geloof een gave van de Heilige Geest is. Dat klopt! Nu, er zijn blijkbaar mensen die die gave niet krijgen. Zou God die dan niet alsnog een kans geven? Bijvoorbeeld die rijke man die jij noemt. Dat zou niet eerlijk zijn en God is toch rechtvaardig. Maar misschien is dit een beetje een lange zijstraat, omdat we het dan over uitverkiezing gaan hebben.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 09:55:20 am door Lalage »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #67 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:28:33 am »
Ik wil jullie trouwens nog een vraag stellen. Stel je voor dat iemand overlijdt waar je veel van houdt: een vriend, een broer, een zus of een van je kinderen... en diegene was geen christen. Dan zal die volgens jullie voor eeuwig gepijnigd worden. Hoe kan je daar nou mee leven?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #68 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:46:05 am »

quote:

Lalage schreef op 24 oktober 2005 om 09:54:
Volgens mij loop ik al de hele tijd met bijbelteksten te smijten, met name Romeinen 5.

P&A: wat een lange posts! Ik heb ze wel gelezen. We zijn het voor een groot deel met elkaar eens ;) Ik zal even toelichten waar ik het helemaal niet met je eens ben...

Ja, als je mij om bijbelse onderbouwing vraagt, kun je dat verwachten. :P (Eigenlijk niet zo goed als ik zoiets zie als ik bijna naar bed wil - dan wordt het dus half twee voordat ik klaar ben)

quote:

In vers 17 gaat het over dat christenen al in dit leven bij Jezus horen. In vers 18 staat twee keer het woordje allen. Allen zijn verdoemd en allen zijn tot rechtvaardiging gekomen.
Nee, dat staat in de NBG en de NBV. Maar niet in de grondtekst. Ik snapte die tekst ook nooit zo, in die zin dat ik het niet zo kon plaatsen. Maar er staat dus dat de genade over allen komt. Zodat ze tot rechtvaardiging zouden kunnen komen. Genade tot rechtvaardiging komt over ieder.
Maar uit de rest van de bijbelse boodschap weet je toch ook dat niet ieder die genade aangrijpt? Dat niet ieder gaat geloven?

Niet elke tekst kan het volledige evangelie bevatten en je moiet dus schrift met schrift vergelijken. Anders kom je er niet uit.
Je kunt niet hier conclusies trekken die in andere gedeelten expliciet worden verworpen.
Daarom heb ik ook Johannes 3 vers 15 e.v. gequote, daar staat dat God de wereld heeft liefgehad.
Dan zou je ook kunt zeggen: zie je wel, en verderop staat: Opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
Dan zou jij je punt hebben. Maar er staat OOK: op dat een ieder die gelooft...niet verloren gaat.
En vers 18 is het duidelijk dat geloof noodzakelijk is:

quote:

Er is niets dat erop wijst dat dit op verschillende groepen wijst. Nee, er staat allen en dan wordt er ook bedoeld: allen. Iedereen!

Ja, allen kunnen de genade tot behoud ontvangen. De genade strekt zich uit tot ieder. Zoals Jezus ook stierf voor de wereld - voor ieder.

quote:

Hier keer je een implicatie om. Als je gelooft, zal je behouden worden. Dat zegt niet dat als je niet gelooft, je niet behouden zal worden.
Sterker nog: als je niet gelooft, val je al onder het oordeel. Het is de bedoeling dat je door het geloof uit deze situatie wordt gehaald.

quote:

Ik geloof ook wel in het oordeel en in de poel des vuurs, zeker! En dat is echt geen leuk iets.  Maar laten we eens kijken waar vuur het symbool voor is in de bijbel. Openbaringen staat immers vol met beeldspraak. Vuur staat voor de toorn van God, maar ook voor de liefde van God.
1 Cor 3:
13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Poe, wij moeten blijkbaar ook door het vuur heen. En wat doet vuur? Het haalt alles weg wat niet deugt. Alle zonden worden weggebrand. Bij christenen gebeurt dat al op de aarde, wij worden nu al gesnoeid.
Ja, maar dit gedeelte in 1 Kor. gaat over wat er gebeurd na ons leven: we worden beoordeeld en niet meer veroordeeld als christenen. Maar alles wat niet goed is geweest in het leven van een gelovige, is in Gods ogen hooi of stro en zal verbranden. Maar dat heeft niets met redding te maken.
Wij christenen ZIJN gered. En daar gaat het hier dus ook niet over.
Zie niet over het hoofd dat er ook geschreven staat:
hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Dit is de plek van de rechterstoel van Christus, waar iedere gelovige voor komt:

Rom 14,10
Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan,
2 Kor 5,10
Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.

quote:

Maar bij anderen gebeurt dat later in de poel des vuurs. En wat gebeurt er als alles wat niet deugt weg wordt gebrand? Je wordt gelouterd!
Weet je wat het is: we, jij en ik zouden wel WILLEN dat dit zo was! Ik net zo goed als jij!
Maar de hel is geen plaats van loutering. Nergens staat dat.
Er staat ook niet dat deze mensen nog gered zullen worden, maar als door vuur heen.
Je kunt de gedeelten over de rechterstoel en de beoordeling van de werken die en christen heeft gedaan, niet vergelijken met een ongelovige, die naar zijn eigen werken wordt geoordeeld.
Dit is iets fundamenteels anders. Dit is dan ook de grote witte troon en er wordt nergens gezegd dat het een loutering is zoals goud wordt gelouterd. Als dat zo was, stond het er ook. Net als in 1 Korinthe.

quote:

Het verschil in onze meningen is dat ik niet geloof dat die poel des vuurs een eindpunt is. Het is een middel om mensen alsnog bij God te laten komen. God wil immers dat iedereen behouden wordt!

Maar dan ga je bij de hel invullen hoe jij dat dan zou zien, omdat wij als mens er niet bij kunnen dat er zoiets afschuwelijks als de hel zou bestaan.
Maar de bijbel geeft dingen niet aan: nadat deze mensen in de tweede dood geweest waren, kwamen ze na een bekering alsnog weer terug. O.id.
Dat staat niet in Openabring. Dan moet je hfst 23 erbij maken.
Wat jij zou willen is er niet in te vinden.

quote:

Eigenlijk gaat deze discussie over je Godsbeeld. We kunnen er drie onderscheiden. Neem de volgende drie stellingen:

1. Het is Gods doel dat alle mensen uiteindelijk bij Hem zullen horen.
2. Het ligt in Gods macht om Zijn doel met deze schepping te bereiken.
3. Sommige zondaars zullen nooit verzoend worden met God en God zal hen naar een plaats van eeuwige straf sturen, vanuit waar ze nooit zullen kunnen ontsnappen. Of God zal ze helemaal vernietigen.

Deze stellingen zijn niet consistent met elkaar, dus je zult een van de drie moeten verwerpen. Nu kan je stelling 1 verwerpen. Dan ben je een aanhanger van Augustinus (althans, wat dit onderwerp betreft). Dat doe ik niet, ik kan er zo even snel geen bijbeltekst bij verzinnen, maar die is er wel ;)
Stelling 2 geloof ik ook, want ik geloof dat God almachtig is. Als je stelling 2 verwerpt, dan ben je een aanhanger van Arminius.
Ik schaar mij onder de universalisten, omdat ik stelling 3 verwerp. God heeft zich aan mij geopenbaard als een God van liefde, die van al zijn schepselen houdt. Hij wil niet dat een daarvan verloren gaat (denk ook aan de gelijkenissen van het verloren schaap en de verloren zoon). Hij zal het werk dat hij begonnen is ook afmaken. Straf is geen doel, straf is een middel.

De vraag is dus of de stellingen kloppen. :)
Als dat niet zo is, ben je uitgepraat. Want je moet natuurlijk eerst verifieren of ze kloppen. Of leg je verkeerde accenten of conclusies in een stelling?

Het is netzo iets als: de bjbel is Gods wqord en is waar. Ik moet het volgen
Judas stond en verhing zich. Moet ik dat doen dan? Ergens anders staat nl: doet gij evenzo.
Dit klinkt heel flauw want iedereen begrijpt dat dit onzin is. :)
Maar met de stellingen is het ook wel iets lastiger dan wat jij nu aangeeft.
Je kunt een conclusie verzinnen maar als stelling 1 nu niet te combineren valt met 2 of 3, kun je daar niet je conclusies op baseren.

quote:

Verder: je hebt het over dat geloof een gave van de Heilige Geest is. Dat klopt! Nu, er zijn blijkbaar mensen die die gave niet krijgen. Zou God die dan niet alsnog een kans geven? Bijvoorbeeld die rijke man die jij noemt. Dat zou niet eerlijk zijn en God is toch rechtvaardig. Maar misschien is dit een beetje een lange zijstraat, omdat we het dan over uitverkiezing gaan hebben.

In die geschiedenis zie je dat God aangeeft dat Mozes en de profeten voor Israel toen, duidelijk aangaven wat de bedoeling is.
Al wil je dat in je leven niet, dan wil dit nog niet zeggen, dat het niet eerlijk zou zijn.

En: de Geest is de eerste gave voor de gelovige. Dus het is niet zo dat God aan de een het geloof behouden te kunnen worden, geeft, en de ander in z'n sop gaar laat koken.

Probeer je eens even te verdiepen in mijn vorige post wat betreft het hebben van de Heilige Geest en DAN bij de eerste opstanding te horen.....
Anders kan het niet.
Je moet een nieuwe bijbel schrijven m.i. om aan te geven dat mensen in de hel alsnog het evangelie zouden kunnen aannemen - dan weer daaruit komen - alsnog het eeuwige leven zullen ontvangen. :?

Hier is niet meer een weg uit:

De satan veroordeeld
7 En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, 8 en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee. 9 En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen, 10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.
Het laatste oordeel
11 En ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Als dat zo zou zijn, zou het hier na komen. Maar er staat niets over.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 09:41:55 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #69 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:54:21 am »

quote:

Lalage schreef op 24 oktober 2005 om 10:28:
Ik wil jullie trouwens nog een vraag stellen. Stel je voor dat iemand overlijdt waar je veel van houdt: een vriend, een broer, een zus of een van je kinderen... en diegene was geen christen. Dan zal die volgens jullie voor eeuwig gepijnigd worden. Hoe kan je daar nou mee leven?

Dat kan ik hier ook niet. Ik bidt hard voor al mijn kinderen. :)
Maar moet je daarom maar zeggen: ach, als jij niet wil geloven, geeft God je wel een andere manier om er te komen. Wamnt ik hou ook zoveel van jou dat ik niet kan voorstellen dat hij jou buiten zou laten staan.
Eerlijkheid is het belangrijkst. Je gaat je kinderen toch geen valse voorlichting geven.?
Ik had laats een gesprekje met een van hen en zei: ik denk dat de here jezus heel snel terug komt. Jij wil toch niet hier als enige achter blijven? Weet dat het geen spelletje is maar dat je ernst moet maken met de Here Jezus.

Jezus is heel hard gepijnigd, gedood om ons te redden en ik moet aangeven dat ze daarmee wat moeten doen, omdat dat de weg is. Geen andere weg.
Als het nodig is noem ik de hel wel. Ik maak het niet mooier dan het is.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #70 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:56:56 am »

quote:

Qohelet schreef op 22 oktober 2005 om 06:42:
Nou zeg,

Je gelooft toch niet dat wij -- moderne christenen die wél in een hel geloven -- het middeleeuwse plaatje van bokkepootjes en horentjes voorstaan?
Het is dus modern om in een hel te geloven. En dat men dit vroeger en nu in het jodendom niet deed, komt vast doordat het jodendom een leefwijze is (G'd dienen van mens tot mens) , en geen religie: een heilig verklaard boek volgen, je eigen mening schakel je bewust uit, het boek 'weet' immers alles.

En propageerde Jezus een hel? In bv. het Johannes Evangelie niet. Dus wie kan hier met zekerheid zeggen dat er een hel is of zal zijn? Stel dat G'd straks zegt: er is geen hel, die teksten hadden jullie anders behoren te lezen. Staat Hij dan in Zijn recht? Ik weet zeker van wel, er is best een andere uitleg ( zie bv Seven en Lalage) mogelijk, maar daar heb je lef en een hart voor nodig.

En wees nu eens eerlijk: als het jodendom er niets van gemaakt heeft, het christendom toch zeker ook niet? In de Bijbel staat: eer je vader en je moeder, opdat het u welga. Waarom? Omdat je uit hen bent geboren, voortgekomen. Zo is ook het Nieuwe Testament voortgekomen uit het Oude Testament, een nieuwe boom. Maar die boom is besmeurd met mensenbloed en roept desondanks dat je toch vooral hem moet hebben om je in te verschuilen. Van alle andere bomen in de Hof moet ie dan ook niks hebben.

Maar G'd verbiedt juist het gebruik van bomen in de strijd:

Deuteronomium 20
19 Wanneer gij lange tijd een stad belegert, daartegen strijdende om haar in te nemen, dan moogt gij het geboomte daaromheen niet vernietigen door de bijl erin te slaan, maar gij moogt daarvan wel eten, doch het niet vellen; want zijn de bomen in het veld mensen, dat zij door u bij het beleg betrokken zouden worden?

Dus durf uit je geclaimde boom te komen... :)
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 12:13:54 pm door Pier »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #71 Gepost op: oktober 24, 2005, 12:24:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 10:46:
 De satan veroordeeld
7 En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, 8 en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee. 9 En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen, 10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.
Het laatste oordeel

Als dast zo zou zijn, zou het hier na komen. Maar er staat niets over.

De bijbel stopt hier niet.
Op 21:5
Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’
Je ziet dat hier de tegenwoordige tijd wordt gebruikt: maak. Dat betekent dat het nog bezig is op dat moment. Wat moet er dan nieuw gemaakt worden?

6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’

Dus er zitten nog mensen in die vuurpoel. Vuur en zwavel staan in de bijbel symbool voor reiniging. Daarna gaat het over Jeruzalem:

25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn.

1 Hij liet me een rivier zien met water dat leven geeft. De rivier was helder als kristal en ontsprong aan de troon van God en van het lam. 2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing.

De rivier met levend water stroomt door de poorten naar buiten. Er zijn twee dingen die je hier leest die genezing brengen: het water des levens en het geboomte des levens.

Lees nu nog eens Op 21:8 (zie boven) en daarna verder in Op 22
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.

Blijkbaar kunnen de mensen die zich nog bezighouden met die zondige dingen hun kleren wassen en alsnog door de poorten de stad binnengaan.

17 De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.

Hier zie je wederom tegenwoordige tijd, de Geest en de bruid roepen dan nog steeds: Kom nou binnen, kom je kleren wassen, drink van het levende water...

seven

• Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #72 Gepost op: oktober 24, 2005, 01:57:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 01:15:
Dus duidelijk niet mogelijk om te verkassen van de ene plek naar de andere.
Na je dood zijn er twee mogelijkheden - of Abrahams schoot (dit was voordat de Here Jezus stierf en is dus de OT-toestand) of het dodenrijk aan de kant van de pijniging. Toch duidelijk 2 verschillende plekken.

Ik vraag me af of je mn post goed doorgelezen had. Nogmaals, die gedachtegang komt voort uit de TALMOED, het was met de gelijkenis niet Jezus bedoeling het hiernamaals te beschrijven, maar om duidelijk te maken, dat armoede of welvaart niet iets zegt over in hoeverre je in Gods gunst staat.

quote:

Joh 7,39
Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.

Duidelijk een contradictie met de psalm van David: ps51:13--> verwerp mij niet van uw aangezicht en neem uw heilige geest niet van mij.
En en ex 31: 3 de zoon van Uri heb Ik uitgekozen en met Mijn Geest vervuld.
En 1sam 10:10 De Geest v God werkte toen zo krachtig op Saul in..................

quote:

En die Geest is nu ook crusiaal; als je de Geest hebt, is het je onderpand = je zekerheid dat je bij de opstanding ten leven, ook erbij zult zijn.

je onderpand? Je doet alsof je een levensverzekering afsluit zodra je Jezus aanneemt, terwijl er ook teksten staan als: Niet een ieder die zegt Here Here zal behouden worden, maar een ieder die doet de wil van mijn vader die in de hemelen is. Het is allemaal niet zo zwart wit als jij het stelt. [/quote]

quote:

En daarom hebben we de Heilige Geest ontvangen - als onderpand. Het is iets van God zelf dat Hij ons heeft gegeven en waardoor we zeker weten dat Hij ons de rest: het eeuwige leven en de erfenis in de hemelen zal geven. (vers 5)

Dus alleen christenen hebben iets van Gods geest?
Volgens genesis vormde God de mens, en om het tot leven te wekken blies Hij zijn levensadem. (gen2:7) Gods levensadem/ geest wekte de mens tot leven. Hebben dan alleen christenen die geest? Of word elk mens ermee geboren, waren ze anders niet in staat geweest uberhaupt te ademen.

quote:

Een onderpand of zegel is dus crusiaal - het teken dat het goed zit met je. En dat moet je nu al ontvangen hebben. Anders wordt je niet overkleed maar zul je 'naakt' voor God moeten verschijnen.

Je bent zowiezo naakt voor God, er valt ook niks te verbergen. Lijkt me geen probleem.

Op het gedeelte uit openbaringen wat je aanhaalt ga ik verder niet in. Over openbaringen word veel gespeculeerd, over bedoelingen en uitleggingen. Ik wacht wel af hoe het gaat lopen. Verschillende christenen met veel bijbelkennis zijn het dikwijls oneens met elkaar als het om deze profetien gaat, voel me niet geroepen, de 28 miljoenste mening uit te vinden. Zeker bij dit soort stukken zijn er altijd wel bijbelteksten te vinden die je mening onderschrijven, omdat het onder meer te maken heeft met interpretatie.

quote:

Joh 3,36
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Die tekst zat er aan te komen. Echter, het griekse woord dat hier vertaald is met 'blijven' wordt in Joh 1:40 vertaald met 'verblijven'... en duurde daar slechts een dag.

quote:

dit laat ik na m'n dood nog wel een keer beginnen als ik als ongelovige sterf. Want je bent dan onder de tootn, en die blijft op je.

Dit is toch niet zo bijbels, wel heel menselijk, maar niet tekenend voor een God die bestaat uit pure liefde. Kijk is wat er in Jesaja staat: Want Ik zal niet altoos twisten noch voor eeuwig toornig zijn, anders zou de geest voor mijn aangezicht bezwijken, terwijl Ik toch zelf de levensadem heb gegeven. (jes 57:16)
Ook in psalm 103 staat: Barmhartig en genadig is de Here, lankmoedig en rijk aan goedentierenheid, niet altoos blijft Hij twisten, niet eeuwig zal Hij toornen.
Dit klinkt voor mij veel meer afkomstig uit een liefdevolle bron.

quote:

Als je niet gelooft, is het zo dat God kijkt wat je verdiensten zijn. Wat zijn je werken en daarnaar wordt je geoordeeld. En dan weten we dat neimand kan bestaan voor God vanuit zijn eigen werken. Dan is het altijd mis.

Als ik me niet vergis zegt Jezus tegen die groep, wat je aan een van mijn minste gedaan hebt, heb je aan mij gedaan. Ik had dorst, je gaf me te drinken, KOM BINNEN! Er zijn maar weinig mensen die nog nooit iemand geholpen hebben aan een glas water.

De reply word te lang,
reageer straks op de rest van je berichten...

seven

• Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #73 Gepost op: oktober 24, 2005, 02:26:17 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 01:18:
Als dit dus je bewijs is, is het wel wat schamel, want wij allemaal zijn 'doden'. Iig noemt de bijbel ons zo, al leven we hier op aarde.

zo kan iedereen alles interperteren naar eigen inzicht.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 01:27:

je zegt zelf: God wil de wereld behouden.
Hetgeen je bidt in het 'onze vader' is: Gods wil geschiedde, gelijk in de hemel alsook op aarde.
Denk je dat het geloof van mensen, Gods wil in de weg zal staan?

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 10:54:
Ik had laats een gesprekje met een van hen en zei: ik denk dat de here jezus heel snel terug komt. Jij wil toch niet hier als enige achter blijven? Weet dat het geen spelletje is maar dat je ernst moet maken met de Here Jezus.

als enige hier achterblijven????????
als ik kijk naar de voorwaarden die je stelt om naar de hemel te mogen, zullen ze absoluut niet als enige achterblijven. 95% van de wereldbevolking blijft dan achter. allemaal gedoemd om voor eeuwig te branden. Wat een goede God dienen we dan.

Als werkelijk blijkt dat God zo te werk gaat tegen die tijd, dan wil ik daar niet bij horen. Dan ga ik liever naar de hel marsmellows bakken, dan eeuwig met iemand feest zitten vieren, terwijl ik weet dat die de vernietiging en marteling van het grootste deel van de mensheid op zijn geweten heeft.

Gelukkig is dat niet wat ik me nu in het vooruitzicht stel. Als ik ook maar een fragment heb van de eeuwige en geweldige liefde van God. En ik zou velen niet-christenen willen behouden, hoeveel te meer kan ik God vertrouwen dat Hij ONVOORWAARDELIJK van mensen houd en mensen ONVOORWAARDELIJK redt van zichzelf.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #74 Gepost op: oktober 24, 2005, 03:46:29 pm »

quote:

seven schreef op 24 oktober 2005 om 14:26:
[...]

zo kan iedereen alles interperteren naar eigen inzicht.

[...]

je zegt zelf: God wil de wereld behouden.
Hetgeen je bidt in het 'onze vader' is: Gods wil geschiedde, gelijk in de hemel alsook op aarde.
Denk je dat het geloof van mensen, Gods wil in de weg zal staan?

Nee, het ONgeloof.

quote:

als enige hier achterblijven????????
als ik kijk naar de voorwaarden die je stelt om naar de hemel te mogen, zullen ze absoluut niet als enige achterblijven. 95% van de wereldbevolking blijft dan achter. allemaal gedoemd om voor eeuwig te branden. Wat een goede God dienen we dan.
Ín mijn huis, van mijn gezin.

quote:

Als werkelijk blijkt dat God zo te werk gaat tegen die tijd, dan wil ik daar niet bij horen. Dan ga ik liever naar de hel marsmellows bakken, dan eeuwig met iemand feest zitten vieren, terwijl ik weet dat die de vernietiging en marteling van het grootste deel van de mensheid op zijn geweten heeft.
Ik denk dat je eens moiet verdiepen in de eigenschappen God. Hij is liefde maar ook rechtvaardigheid en heiligheid. En de rechtvaardigheid zie je enigszins over het hoofd denk ik.

quote:

Gelukkig is dat niet wat ik me nu in het vooruitzicht stel. Als ik ook maar een fragment heb van de eeuwige en geweldige liefde van God. En ik zou velen niet-christenen willen behouden, hoeveel te meer kan ik God vertrouwen dat Hij ONVOORWAARDELIJK van mensen houd en mensen ONVOORWAARDELIJK redt van zichzelf.

De manier waarin we Gods onvoorwaardelijke liefde zien, is dat Hij zichzelf gaf enn stierf als mens. Hij gaf Zich onvoorwaaardelijk aan ons.
Maar dan vraagt Hij hetzelfde van ons: onvoorwaardelijk liefde en overgave.
Als je dat niet wilt geven, is het over en uit.

Dus: als mijn kind niet zou willen, wordt ie gedwongen door Hem?
Is dat liefde? Dwang?

Ik heb veel moeite met het evangelie waarin tegenwoordig het aspect van de heiligheid en rechtvaardigheid van God wordt onderbelicht.
Hij is liefde en dat is Zijn wezen, maar Hij is ook Licht.
En Licht kan geen gemeenschap hebben met duister.
Dus ik kan DOEN of het allemaal vanzelf wel goed komt, maar dat is gewoon niet zo. God heeft de weg gewezen en die zullen we moeten volgen.
Of we dat nu zelf prettig vinden of niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 03:49:12 pm door Priscilla en Aquila »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #75 Gepost op: oktober 24, 2005, 04:13:20 pm »
Tuurlijk moet je Gods wegwijzers volgen. Maar om nou een kind te zeggen: je wilt toch niet als enige achterblijven... Dan stimuleer je een geloof dat op angst is gebaseerd. En dat is nou net niet Gods bedoeling. Wie nog angst kent, kent de ware liefde nog niet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #76 Gepost op: oktober 24, 2005, 04:19:17 pm »

quote:

seven schreef op 24 oktober 2005 om 13:57:
[...]

Ik vraag me af of je mn post goed doorgelezen had. Nogmaals, die gedachtegang komt voort uit de TALMOED, het was met de gelijkenis niet Jezus bedoeling het hiernamaals te beschrijven, maar om duidelijk te maken, dat armoede of welvaart niet iets zegt over in hoeverre je in Gods gunst staat.

Maar ik ben niet iemand die de uitleg van de Talmoed volg, al zal dat ook een betekenis zijn. Ik geloof in de waarheid van het beschrevene dat het toen zo was als je stierf.

quote:

Duidelijk een contradictie met de psalm van David: ps51:13--> verwerp mij niet van uw aangezicht en neem uw heilige geest niet van mij.
En en ex 31: 3 de zoon van Uri heb Ik uitgekozen en met Mijn Geest vervuld.
En 1sam 10:10 De Geest v God werkte toen zo krachtig op Saul in..................
Ik heb niet zoveel zin om hier nu uitgebreid op in te gaan, maar in het kort zou ik het zo zeggen: in het OT was de Geest op iemand en kon weer worden weggenomen. Anders zou David daar niet bang voor zijn.
In het NT is het de Geest in ons die tot in eeuwigheid bij ons zal zijn. Een andere saituatie.
En een profeet of iemand anders met een speciale opdracht van God, had hiervoor ook de Heilige Geest. Maar als de opdracht dan voorbij was kon die toestand ook weer ophouden.

quote:

je onderpand? Je doet alsof je een levensverzekering afsluit zodra je Jezus aanneemt, terwijl er ook teksten staan als: Niet een ieder die zegt Here Here zal behouden worden, maar een ieder die doet de wil van mijn vader die in de hemelen is. Het is allemaal niet zo zwart wit als jij het stelt.

Je zegt het precies goed: het is onze levensverzekering. :)
En dan is dat hetgene waar God naar kijkt en wat werkt als God Zijn kinderen uit het graf roept: de geest en de bruid zeggemn kom. (sorry - het staat in Openbaring ;) ) maar hier zie je dat het een gezamelijk verlangen is van de Geest in/en de gelovige.
En als je Zijn geest hebt zal het niet bij woorden alleen blijven. Je hebt er dus niets aan als je alleen maar vrome praatjes rondsatrooit en de Here te pas en te onpas erbij sleept. Het moet echt zijn.

quote:

Dus alleen christenen hebben iets van Gods geest?
Volgens genesis vormde God de mens, en om het tot leven te wekken blies Hij zijn levensadem. (gen2:7) Gods levensadem/ geest wekte de mens tot leven. Hebben dan alleen christenen die geest? Of word elk mens ermee geboren, waren ze anders niet in staat geweest uberhaupt te ademen.

De levensadem ingeblazen krijgen is toch niet hetzelfde als Gods Geest in het hart ontvangen.
Anders zat het bij iedereen al snor en hoefde er in het geheel niet ge-evangeliseerd te worden.

quote:

Je bent zowiezo naakt voor God, er valt ook niks te verbergen. Lijkt me geen probleem.
Je neemt het NT duidelijk niet serieus. Wie kan er voor God bestaan? Woirdt toch ook in het OT wel aangehaald. En er moet bij ieder iets gebeuren: swe moeten de gerechtigheid van de Heer aantrekken.
Godfashion is de naam van een bekende jeugdkerk.
Dit wil zeggen: dat we ons met Christus moeten bekleden. Alleen dan kan het goed komen met ons.

quote:

Op het gedeelte uit openbaringen wat je aanhaalt ga ik verder niet in. Over openbaringen word veel gespeculeerd, over bedoelingen en uitleggingen. Ik wacht wel af hoe het gaat lopen. Verschillende christenen met veel bijbelkennis zijn het dikwijls oneens met elkaar als het om deze profetien gaat, voel me niet geroepen, de 28 miljoenste mening uit te vinden. Zeker bij dit soort stukken zijn er altijd wel bijbelteksten te vinden die je mening onderschrijven, omdat het onder meer te maken heeft met interpretatie.

Ach ja, zelfs met andere bijbelgedeelten heb jij een andere uitleg, dus ik zie het verschil niet zo.

quote:

Die tekst zat er aan te komen. Echter, het griekse woord dat hier vertaald is met 'blijven' wordt in Joh 1:40 vertaald met 'verblijven'... en duurde daar slechts een dag.

Je moet het niet omdraaien :) :

Joh 1
 40 Hij sprak tot hen: Komt en gij zult het zien. Zij kwamen dan en zagen, waar Hij verblijf hield, en zij bleven die dag bij Hem

Zij zagen waar Jezus verbleef. En Jezus bleef niet een dag, zij bleven een dag.
Zo is het niet met de Geest: Hij verblijft. Maar Hij is niet slechts op bezoek.
Zoals de discipelen die kwamen kijken waar de Heer was en na een dag weer vertrokken.

quote:

Dit is toch niet zo bijbels, wel heel menselijk, maar niet tekenend voor een God die bestaat uit pure liefde. Kijk is wat er in Jesaja staat: Want Ik zal niet altoos twisten noch voor eeuwig toornig zijn, anders zou de geest voor mijn aangezicht bezwijken, terwijl Ik toch zelf de levensadem heb gegeven. (jes 57:16)
Ook in psalm 103 staat: Barmhartig en genadig is de Here, lankmoedig en rijk aan goedentierenheid, niet altoos blijft Hij twisten, niet eeuwig zal Hij toornen.
Dit klinkt voor mij veel meer afkomstig uit een liefdevolle bron.

Zo zal de Heer zich ontfermen over Israel. Maar dat wil niet zeggen dat al die mensen uit het OT die niet geloofden en zich voor de Baal bogen, wel met terugwereknde kracht gered worden.
Je geeft zelf toch aan dat het ook zo is aan de andere kant: als je alleen Here Here zegt zit het ook niet goed.

quote:

Als ik me niet vergis zegt Jezus tegen die groep, wat je aan een van mijn minste gedaan hebt, heb je aan mij gedaan. Ik had dorst, je gaf me te drinken, KOM BINNEN! Er zijn maar weinig mensen die nog nooit iemand geholpen hebben aan een glas water.

...aan de minsten mijner broeders...
En dit gaat over het ingaan in het koninkrijk van de volken die op dat moment op aarde leven als de Heer terugkomt.
Heb je toen barmhatigheid betoond aan een Israeliet - ddan mag je het 1000-jarig rijk in. Maar wil nog niet echt wat zeggen over de eeuwige bestemming van de individuen in dat betreffende volk.
(Dit is Mattheus - lees je wel :) )
In Openabring staat echter dat aan het eind van dit rijk, de satan opnieuw zal worden losgelaten en hij zal de mensen die dan op aarde wonen, verleiden tot de oorlog tegen de heilige stad en de gezalfde. En hier zie je dus dat in dat Rijk de mensen niet zonder zonde zijn maar verleidt worden. En als ze daaraan gehoor geven, toch verkeerd uitkjomen.

Op. 20
 De satan veroordeeld

Al vind je lees je dit misschien een vergezochte intepretatie omdat het in Openabringen staat. Maar zo kijk ik hier tegenaan. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #77 Gepost op: oktober 24, 2005, 04:21:35 pm »

quote:

Lalage schreef op 24 oktober 2005 om 16:13:
Tuurlijk moet je Gods wegwijzers volgen. Maar om nou een kind te zeggen: je wilt toch niet als enige achterblijven... Dan stimuleer je een geloof dat op angst is gebaseerd. En dat is nou net niet Gods bedoeling. Wie nog angst kent, kent de ware liefde nog niet.

Wel op de realiteit. Dat deed de Heer anders zelf ook:

Mat 3,7

Toen hij nu zag, dat vele van de Farizeeën en Sadduceeën tot de doop kwamen, zeide hij tot hen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan?

En het wil natuurlijk niet zeggen dat de andere kant er niet is, maar er moet wel evenwicht zijn.
Liefde noem ik natuurlijk ook, maar de rest hoort er wel bij als je een volledig evangelie wilt brengen.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 08:45:20 pm door Priscilla en Aquila »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #78 Gepost op: oktober 24, 2005, 04:49:17 pm »
maar hoe zie jij dat laatste hoofdstuk van openbaringen dan?

hmz ik ben het geloof ik toch niet echt met seven eens ;) ha het wordt nog ingewikkeld hier.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #79 Gepost op: oktober 24, 2005, 06:28:51 pm »

quote:

Pier schreef:
En propageerde Jezus een hel? In bv. het Johannes Evangelie niet. Dus wie kan hier met zekerheid zeggen dat er een hel is of zal zijn?

Het feit dat Jezus de hel niet noemt of beschrijft in Johannes doet natuurlijk niets af aan de beschrijvingen in de synoptische evangelieen! Johannes vertelt heel veel dingen niet; zijn doel is een aanvulling te geven op de andere evangelien (die in zijn tijd vrij algemeen bekend en aanvaard waren) en i.h.b. te laten zien dat Jezus niet alleen de Messias maar ook Zoon van God is.

Overigens gaat Johannes wel in tegen universalisme: Gods liefde voor de wereld leidde tot het geven van de Eniggeborene, maar "slechts" met het doel de gelovigen te redden. Jezus kwam niet om te veroordelen, maar: "wie niet gelooft is reeds veroordeeld". Een expliciete beschrijving van de hel is niet nodig om de ernst van een veroordeling door God te handhaven.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 06:30:37 pm door Qohelet »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #80 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:21:02 pm »
als je veroordeeld bent, kan je je straf krijgen en als je die hebt doorstaan, ben je weer vrij.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #81 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:25:10 pm »
En waar lees je dat in de Bijbel, Lalage? :? Ik krijg de indruk dat je iets leest en daar vanuit jezelf op verder gaat redeneren. En ik snap best dat je het oneerlijk vindt als er mensen niet gered worden. Maar de Bijbel lezen met je eigen rechtvaardigheidsgevoel als norm lijkt me niet de manier, NOFI (NO Flame Intended).

Eeuwige kwelling is best lang hoor... :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #82 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:44:25 pm »
wat ik net zei was meer logica. Maar voor de rest moet je m'n postings hierboven lezen, daarin zet ik volgens mij redelijk duidelijk uiteen wat ik geloof.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #83 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:46:09 pm »

quote:

Lalage schreef op 24 oktober 2005 om 16:49:
maar hoe zie jij dat laatste hoofdstuk van openbaringen dan?

hmz ik ben het geloof ik toch niet echt met seven eens ;) ha het wordt nog ingewikkeld hier.

Ja, daar was ik nog niet aan toegekomen, was al wel bezig.
(Hoe komen we ineens zo druk? :) )

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #84 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:55:58 pm »

quote:

Lalage schreef op 24 oktober 2005 om 20:44:
wat ik net zei was meer logica. Maar voor de rest moet je m'n postings hierboven lezen, daarin zet ik volgens mij redelijk duidelijk uiteen wat ik geloof.

Ja, die heb ik gelezen, en daar ga je ook volgens de logica (jouw logica) conclusies trekken. De conclusies die jij trekt staan niet in de Bijbel. Ze zijn niet bijbels. De bijbelse wijsheid gaat de menselijke logica te boven. (Niet aanvallend bedoeld hoor).

Je kunt wel volgens jouw eigen logica een theorie formuleren over de hel, waar jij je dan 'lekker' bij voelt omdat het bij jouw Godsbeeld past. Maar dat is niet de geijkte manier om Bijbel te lezen. Wat God wil is het uitgangspunt, en wat Hij in zijn Woord zegt. Om het maar even cru te zeggen: wat jij daar vervolgens als schepsel van vindt (eerlijk - oneerlijk; rechtvaardig - onrechtvaardig) daar heeft God niks mee nodig. Hij volgt Zijn eigen Weg.

Dus wat ik vind is niet belangrijk of wat ik rechtvaardig of eerlijk vind. Het gaat erom wat God eerlijk vind. En dat openbaart hij in Zijn Woord, ook door de lessen van de Here Jezus, zijn Zoon. En die wijzen een heel andere kant op...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #85 Gepost op: oktober 24, 2005, 09:30:12 pm »
Dat is jouw interpretatie! En denk je nou echt dat ik het allemaal uit m'n duim heb gezogen wat hierboven staat? Ik ben niet de enige die er zo over denkt hoor. Zo slim ben ik nou ook weer niet. Maar ik geloof in een liefdevolle God. God is liefde, staat ook ergens in de bijbel (Johannes?) En iemand die liefde IS, doet alles vanuit die liefde, inclusief straffen. God is rechtvaardig en kan dus geen onrechtvaardige dingen doen. Maar God is ook liefde en kan geen liefdeloze dingen doen.

Wat de geijkte manier is om de bijbel te lezen kan me niet schelen. Het gaat erom wat er echt staat en dan blijkt dat sommige woorden ook op een andere manier vertaald kunnen worden. De bijbel lijkt zichzelf soms tegen te spreken, maar als dat zo is, dan ligt dat soms aan een woord dat verkeerd vertaald is. Voorbeeldje: het Griekse woord aionios wordt vertaald met eeuwig. Maar het zelfstandig naamwoord aionos staat voor een tijdvak met een begin en een eind. Dus niet een eeuwigheid. Daarom kan je het woordje aionios ook niet vertalen met eeuwig. Nog een voorbeeld: het woord telos. Vaak staat er in een bijbeltekst: ...tot het einde... Maar telos betekent zoiets als: doeleinde, dus dan zou je moeten vertalen: tot het doel bereikt is. En dan krijg je hele andere interpretaties van bijbelteksten.

Maar goed, we kunnen hier wel een welles/nietes ronde gaan houden, dat heeft misschien niet zoveel zin. Ik heb verteld wat ik denk, jij denkt gewoon wat de massa denkt en dat is prima.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #86 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:10:57 pm »
Psalm 103

10 Hij doet ons *  niet naar onze zonden
en vergeldt ons *  niet naar onze ongerechtigheden;
11 maar zo hoog de hemel is boven de aarde,
zo machtig is zijn goedertierenheid over wie Hem vrezen.
12 Zover het oosten is van het westen,
zover doet Hij onze overtredingen van ons;
13 gelijk zich *  een vader ontfermt over zijn kinderen,
ontfermt Zich de HERE over wie Hem vrezen.

Dus de 'hel' is inderdaad een leugen, een bedenksel van de menselijke geest. Net zoals alle geschriften die er op deze wereld zijn, menselijke bedenksels zijn. Wij zijn G'ds kakelende kippen en pas als we het goede voer leren onderscheiden, krijgt onze Vader eens een lekker eitje bij Zijn ontbijt.

14 Want Hij *  weet, wat maaksel wij zijn,
gedachtig, dat wij stof zijn. :)

G'd kent Zijn pappenheimers:

http://www.onzetaal.nl/advies/pappenheimers.html;mark=20,372,385#WN_mark

Ik blijf dus trouw aan het Oude Testament, en waar nodig moet het N.T. maar inschikken. Het is tenslotte een toevoeging aan de Schrift...
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 12:13:38 pm door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #87 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:38:55 pm »

quote:

Pier schreef op 25 oktober 2005 om 12:10:
Psalm 103

10 Hij doet ons *  niet naar onze zonden
en vergeldt ons *  niet naar onze ongerechtigheden;
11 maar zo hoog de hemel is boven de aarde,
zo machtig is zijn goedertierenheid over wie Hem vrezen.
12 Zover het oosten is van het westen,
zover doet Hij onze overtredingen van ons;
13 gelijk zich *  een vader ontfermt over zijn kinderen,
ontfermt Zich de HERE over wie Hem vrezen.

Dus de 'hel' is inderdaad een leugen, een bedenksel van de menselijke geest. Net zoals alle geschriften die er op deze wereld zijn, menselijke bedenksels zijn. Wij zijn G'ds kakelende kippen en pas als we het goede voer leren onderscheiden, krijgt onze Vader eens een lekker eitje bij Zijn ontbijt.

14 Want Hij *  weet, wat maaksel wij zijn,
gedachtig, dat wij stof zijn. :)

G'd kent Zijn pappenheimers:

http://www.onzetaal.nl/advies/pappenheimers.html;mark=20,372,385#WN_mark

Ik blijf dus trouw aan het Oude Testament, en waar nodig moet het N.T. maar inschikken. Het is tenslotte een toevoeging aan de Schrift...

Het vetgedrukte door mij, is wel belangrijk denk ik.
En dat van die kalende kippen snap ik niet zo. Maar dat zal vast aan mij liggen. :)

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #88 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:43:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 10:46:
Niet elke tekst kan het volledige evangelie bevatten en je moiet dus schrift met schrift vergelijken.

Het volledige Evangelie:

Ik ben de Vader
Ik ben de Moeder
Ik ben G'd
Ik ben Jezus

Ik ben Vul je eigen naam in...

Kortom: Ik ben is de Familienaam en het andere de Roepnaam

Jesaja 48
12 Luister naar mij, Jakob – Israël, door mij geroepen.
Ik ben het! Ik ben de eerste, ik ben de laatste!

Van Jakob tot Israël: van een leugenaar tot Zijn eerstgeborene... :)
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 12:54:32 pm door Pier »

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #89 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:49:23 pm »
Je vergeet: Ik ben verlossing
Ik ben vergeving en zo kunnen we er nog wel meer bedenken...

Oh, en je mag mijn naam weg halen uit je post. Jezus is mij niet. Ik ben een zondig mens nl...
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 12:50:09 pm door Appelmoes?? »
Je moet de groenten van Joost hebben!

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #90 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:50:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2005 om 12:38:
Het vetgedrukte door mij, is wel belangrijk denk ik.
Wie Hem vrezen: begrijpen dat Hij Iemand met een hart is, dus je mag tot Hem naderen.

quote:

En dat van die kalende kippen snap ik niet zo. Maar dat zal vast aan mij liggen. :)

Kalende kippen hebben een pruik nodig, maar ik bedoelde kakelende: almaar praten en discussiëren.

Ga toch knippen en plakken met Zijn verhaal, maak er iets moois van en vraag wat Hij er van vindt. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 01:14:05 pm door Pier »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #91 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:58:23 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 25 oktober 2005 om 12:49:
Je vergeet: Ik ben verlossing
Ik ben vergeving en zo kunnen we er nog wel meer bedenken...

Oh, en je mag mijn naam weg halen uit je post. Jezus is mij niet. Ik ben een zondig mens nl...
Ik heb het al even veranderd. En jammer dat je jezelf ( vanwege teksten uit een boek ) als zondig ziet...

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #92 Gepost op: oktober 25, 2005, 01:09:20 pm »

quote:

Pier schreef op 25 oktober 2005 om 12:58:
[...]

Ik heb het al even veranderd. En jammer dat je jezelf ( vanwege teksten uit een boek ) als zondig ziet...
appelmoes: ben je nog niet bevrijd van je zonden?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #93 Gepost op: oktober 25, 2005, 01:12:17 pm »

quote:

Pier schreef op 25 oktober 2005 om 12:50:
Ga toch knippen en plakken met Zijn verhaal, maak er iets moois van en vraag wat Hij er van vindt. :)

quote:

Pier schreef op 25 oktober 2005 om 12:10:

lijkt me niet zo consequent. Trouw blijven maar tegelijk 'knippen en plakken'. Overigens bevat het OT ook veel 'Dag des Heren'-oordeel-gedeelten (zie Nunc in "Het fundament").
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 01:16:55 pm door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #94 Gepost op: oktober 25, 2005, 01:58:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 oktober 2005 om 13:12:
lijkt me niet zo consequent. Trouw blijven maar tegelijk 'knippen en plakken'.

Omdat we niet zomaar alles kunnen vertrouwen wat er geschreven staat:

Jeremia 8:8 Hoe durft gij zeggen: Wij zijn wijs en de wet des HEREN is bij ons? Voorwaar, zie, bedrieglijk heeft de leugenpen der schrijvers die vervaardigd!

Enkele citaten uit de Talmoed:

quote:

"De Joden worden mensen genoemd, maar niet-Joden zijn geen mensen. Het zijn beesten."
Talmoed: Baba mezia, 114b

"De Akum (niet-Jood) is als een hond. Ja, de geschriften leren ons aan de hond meer eer te betonen dan aan de niet-Jood."
Ereget Raschi Erod. 22 30

"Zelfs hoewel God de niet-Jood schiep zijn het nog altijd dieren in menselijke gedaante. Het is niet gepast voor een Jood om te worden gediend door een dier. Daarom zal hij worden gediend door dieren in mensengedaante. "
Midrasch Talpioth, p. 255, Warsaw 1855

Dus Joden zijn ook maar mensen net als wij: onder de ‘juiste’ omstandigheden zijn er allerlei beestachtigheden mogelijk. En het christendom doet hierin dus echt niet onder voor het Jodendom, dat heeft het verleden wel bewezen. De honden: minderwaardige schepsels die er niet bij horen, is ook weer diezelfde terminologie die het Nieuwe Joodse Testament bezigt.

Volgens de Kabbala ( Joodse wetenschap ) is G’d ooit begonnen, niet met het beste, maar met het slechtste volk. Onderaan beginnen dus: eerst het fundament opschonen en goed maken.

Mijn boek van dit moment: Kabbala, Gids voor spirituele ontwikkeling, door rabbi Michael Laitman. Geen mystiek gedoe, maar nuchter met beide benen op de grond je oriënteren op de Schepper, via (het punt) in je hart.

Voor wie wil voorproeven: http://www.kabbalah.info/dutchkab/index.html

Dus hoog tijd voor een nieuwe wind: die van G’ds Geest. Want radicale boekenwijsheid heeft ons alleen maar ellende gebracht.

Radicaal: de ( uitleg van een ) tekst krijgt meer gezag dan je eigen hart en verstand.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #95 Gepost op: oktober 25, 2005, 03:22:40 pm »

quote:

Pier schreef op 25 oktober 2005 om 12:43:
[...]

Het volledige Evangelie:

Ik ben de Vader
Ik ben de Moeder
Ik ben G'd
Ik ben Jezus

Ik ben Vul je eigen naam in...

Kortom: Ik ben is de Familienaam en het andere de Roepnaam

En het volledig evangelie komt bij jou uit je eigen invulling.....
Ik vind mijzelf trouwens geen blijde boodschap maar dat terzijde..... :P

quote:

Jesaja 48
12 Luister naar mij, Jakob – Israël, door mij geroepen.
Ik ben het! Ik ben de eerste, ik ben de laatste!

Van Jakob tot Israël: van een leugenaar tot Zijn eerstgeborene... :)

Maar niet zomaar omdat hij zou knippen en plakken.
Dat doe jij ook met:

Ik ben en dan zet je er vanalles achter ook wat niet uit de bijbel komt.
Dat is knippen en plakken.
Maar schrift met schriift vergelijken is toch even andere koek.

Dan staat er bijv:

Ex 3,14
Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.

Joh 6,35
Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Joh 8,12
Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.

Joh 8,58
Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.

Joh 10,9
Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.

Joh 10,11
Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen;

Joh 11,25
Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven,

En zie je bv in Joh 8 dat Jezus aangeeft dat voordat Abraham zelfs maar bestond Hij IS.
Jezus is de IK BEN in het vlees.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 02:46:20 pm door Priscilla en Aquila »

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #96 Gepost op: oktober 25, 2005, 03:47:08 pm »
Tegen al diegene welke niet in de hel geloven wil ik zeggen:" Kom eens een weekje bij mij logeren dan zal je kunnen horen hoe ontzettende ruzies mijn buren dagelijks hebben. Echt een hel!  ;(  ;(  ;(
P de Mooij

seven

• Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #97 Gepost op: oktober 25, 2005, 05:05:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 15:46:
Ik denk dat je eens moiet verdiepen in de eigenschappen God. Hij is liefde maar ook rechtvaardigheid en heiligheid. En de rechtvaardigheid zie je enigszins over het hoofd denk ik.

Heeft genade ook maar iets te maken met rechtvaardigheid?

quote:

De manier waarin we Gods onvoorwaardelijke liefde zien, is dat Hij zichzelf gaf enn stierf als mens. Hij gaf Zich onvoorwaaardelijk aan ons.
Maar dan vraagt Hij hetzelfde van ons: onvoorwaardelijk liefde en overgave.
Als je dat niet wilt geven, is het over en uit.

Zodra je het woordje 'MAAR' in je mond nam, ging je een voorwaarde stellen, en die voorwaarde was er nou juist niet!

quote:

Dus: als mijn kind niet zou willen, wordt ie gedwongen door Hem?
Is dat liefde? Dwang?

heb je je kinderen nooit gedwongen bijv. hun tanden te poetsen, hun kamer op te ruimen, hun ruzie weer goed te maken?
Soms weten ouders nu eenmaal beter wat het beste is voor hun kinderen, dan de kinderen zelf. Zodra iemand dood gaat overigens, is er gelijk een hele andere realisatie van de waarheid, dan hier op aarde. Mogelijk wilde iemand op aarde Gods bestaan niet onderkennen, en komen ze na het sterven tot de ontdekking dat ze fout zaten. In dat geval is er geen sprake van dwang.

quote:

Dus ik kan DOEN of het allemaal vanzelf wel goed komt, maar dat is gewoon niet zo. God heeft de weg gewezen en die zullen we moeten volgen.
Of we dat nu zelf prettig vinden of niet.

dat klinkt ook als dwang.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2005 om 16:19:
In het NT is het de Geest in ons die tot in eeuwigheid bij ons zal zijn. Een andere saituatie.

dus nu kan de HG niet meer weggenomen worden als je m hebt. Volgens mij verzin je dit ter plekke. Dat de HG pas kwam na Jezus is blijkbaar onzin, want Hij was er al in het OT.

quote:

De levensadem ingeblazen krijgen is toch niet hetzelfde als Gods Geest in het hart ontvangen.
Anders zat het bij iedereen al snor en hoefde er in het geheel niet ge-evangeliseerd te worden.

evangeliseren doe je niet omdat het niet snor zit bij iemand!!!!!
dat is een eeuwenoude misvatting.
Evangelie betekent GOED NIEUWS!!!
Je vertelt het omdat het zonde is GOED NIEUWS!! voor je te houden, niet omdat je denkt dat de ander anders gaat branden. dan ist namelijk ook geen goed nieuws meer. Dan is het vergelijkbaar met: JE geld of je leven!!!
Als het goed is kun je GOED NIEUWS onmogelijk voor je houden.

quote:

Je geeft zelf toch aan dat het ook zo is aan de andere kant: als je alleen Here Here zegt zit het ook niet goed.

trek niet de zin uit de context, MAAr een ieder die doet de wil van Mijn vader die in de hemelen is.
En wat is de wil van de vader????
Je talenten gebruiken om op te komen voor weduwen, wezen, zwakkeren, om een goed mens te zijn, JE NAASTE LIEFHEBBEN ALS JEZELF, EN GOD BOVEN ALLES.

Nogmaals over openbaringen, voor meerdere interpretaties vatbaar. Bovendien is de symboliek zo sterk, tijdgebonden en moeilijk, dat je er alle kanten mee uitkan. Ik zou 2 keer nadenken voor ik daar een conclusie uit trok.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #98 Gepost op: oktober 25, 2005, 07:52:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2005 om 15:22:
En het volledig evangelkie komt bij jou uit je eigen invulleing.....
Mijn ‘Ik ben’ is gebaseerd op o.a. Genesis 6:3 waaruit blijkt dat G’ds Geest ( ruchi ) in ieder mens woont.

Ook volgens Jesaja 42: 1 Zie, mijn knecht, die Ik ondersteun; mijn uitverkorene, in wie Ik een welbehagen heb. Ik heb mijn Geest (ruchi ) op hem gelegd: hij zal de volken het recht openbaren.

Dus we hebben allemaal ruchi , iets van 'Ik ben' in ons. Stemt ook overeen met de Kabbala: ieder mens heeft een ‘vat’ , een ‘punt in het hart’ om de Schepper te gewaarworden. Ook de gnostiek sluit hier bij aan: ieder mens heeft het Licht in zich.

Nu jouw andere stelling.

quote:

Maar schrift met schriift vergelijken is toch even andere koek.
Dan staat er bijv:

Ex 3,14
Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.’
Genesis 1:3 En God zeide: Er zij licht; en er was licht.

Deze God maakte Zich later bekend als: Ik ben.
En dan is het Woord wat Hij zei (waardoor alles ontstaan is) : Jezus.

Mee eens? :)

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
de hel een leugen?
« Reactie #99 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:38:35 pm »

quote:

Pier schreef op 25 oktober 2005 om 12:58:
[...]

Ik zie mij zelf zondig door de Wet. Daar is de Wet voor, om je zonden te zien.

quote:

Lalage schreef op 25 oktober 2005 om 13:09:
[...]

appelmoes: ben je nog niet bevrijd van je zonden?
Als ik vergeving vraag wel ja, maar daarna zondig ik weer. 't Is maar hoe je bevrijding interperteerd ;)
Je moet de groenten van Joost hebben!