quote:
seven schreef op 01 februari 2006 om 18:01:De reden overigens dat ik enkel de argumenten TEGEN de drie-eenheid aanhaal is omdat de argumenten voor bijna altijd wel bekend zijn onder christenen, deze worden ook regelmatig benadrukt en herhaald, de minpunten echter (die ook nodig zijn in een goede afweging en niets afdoen aan de werkelijke waarheid) worden onder christenen zelden genoemd...
Dat weet ik zo net nog niet. Ik kom geregeld 'anti-trinitarische' argumenten tegen, maar dat is inderdaad niet 'binnen de groep', maar van buitenaf.
quote:
dit ondermijn je dus weer met God is 3.
Nee, het ondermijnt je visie dat alles via de wetten van de wiskunde werkt. En als je verder kijkt naar wat precies m'n standpunt is, zie je dat ik spreek over God als Vader, Woord(Zoon, Jezus) en Geest. De Geest en het Woord zijn (net als bij joodse filosofen uit het jaar 0 overigens) gewoon attributen van God (de Vader/JHWH). Die 'drie' zijn dus uiteraard één. Het lijkt me namelijk wat eigenaardig als je eigen geest niet eens tot je behoort. Op dezelfde manier is het Woord (net als de Geest) iets wat 'anders' is dan 'God' (want onderdeel daarvan) en zeker anders dan 'de Vader', want het gaat daarvan uit.
Ik heb dus geen '3 goden'. De uitspraak 'God is 3' is een beperkt-menselijke typering van de relatie tussen de Vader, diens Woord en Geest.
quote:
Jezus woorden wegen voor mij zwaarder dan die van Thomas.
Dat is heel leuk, maar je
zei: "Het is al eerder genoemd, maar ik haal het nog is aan. In de bijbel word NERGENS JEzus aanbeden."[/i] Dat heeft dus niks met Jezus' eigen woorden te maken. Als we dat criterium aanhielden, dan zou alleen een tekst waarin Jezus zichzelf aanbidt, geschikt zijn

Dat je nu het onderwerp verlegt naar wat Jezus zei, vind ik niet erg, maar je standpunt was, dat Jezus in de
Bijbel nooit aanbeden werd, en daarvan is simpel te bewijzen dat dat gewoon niet waar is. Dit vers was ook al eerder aan de orde geweest.
quote:
God noemt zichzelf wel God.
In het OT zie je de God van Israel dit regelmatig zeggen: Ik ben de Here uw God. Of, zo spreekt de Here uw God.
God laat hier geen misverstanden over bestaan.
Als Jezus werkelijk diezelfde God was, zou Hij hier ook geen misvestanden over laten ontstaan.
de vergelijking met het kabinet gaat in dit geval niet op mi....
'Jezus' is niet 'identiek' aan 'God', dat is een misverstand. Jezus is onderdeel van God. Jezus is immers het Woord/Wijsheid van God. En dáár laat de bijbel geen twijfel over bestaan, want het staat al in de inleiding van het Johannes-evangelie, daarnaast behandelt Paulus het in 1 Korinte 1 ("Christus de kracht en Wijsheid Gods"), en het blijkt als je Mat. 23:34/Luk.11:49 met elkaar vergelijkt.
quote:
Jezus ziet ons als familie, broeders, en als het goed is vormen we een eenheid. Ik heb niet gesteld dat wij allemaal goden zijn maar Jezus niet.
Mat 12:48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders? En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
Jezus ziet ons als vrienden, maar hij geeft ook duidelijk aan, dat we in feite slaven zijn en Hij de Here, want Hij zegt tegen z'n discipelen (die mensen die het
dichtst bij Hem staan): "Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb ik vrienden genoemd, omdat ik alles, wat ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt". De mensen die hij
niet alles verteld heeft, staan nog steeds op het niveau 'slaaf', t.o.v. de 'heer'.
quote:
[...]
de relevantie lijkt me duidelijk,
er zijn teksten toegevoegd om de drie-eenehidsleer te verdedigen. Dit had hoogstwaarschijnlijk een rede.
En wat voor reden? Denk je niet, dat als je een bewijstekst verzint, dat je dan een betere tekst kunt verzinnen? Dan had iemand er vast wel "God is 3" bij gekrabbeld ergens. En verder is dit één van de weinige teksten die waarschijnlijk toegevoegd zijn, en ze ondermijnt het triniteitsdogma in het geheel niet. Jezus geeft b.v. de discipelen ook opdracht om te dopen in de naam van de Vader, Zoon en Geest.
quote:
dat klopt. De geest werd niet als zijnde GOD beschreven. daar doelde ik op.
Van de Geest wordt inderdaad alleen gezegd, dat we daarin geloven. Maar wil je beweren dat Gods Geest zelf niet goddelijk is? Wat is het dan wel? Heeft God z'n eigen Geest gemaakt, en is 'Gods Geest' in feite een creatuur?
quote:
Of de kerk bepaalde gewoon het geloof? Als je vastlegd wat jij denkt dat goed en fout is, kun je mensen die naar jou idee fout zitten ergens op afrekenen.
En hoe zag je dit proces van "de kerk bepaalde gewoon het geloof" voor je? We hebben het hier over de periode vóór dat de kerk een instituut werd onder (en na) Constantijn. Hoe zie je voor je, dat een
vervolgde en gemarginaliseerde kerk in staat is om ''gewoon te bepalen" wat mensen moeten geloven?
quote:
het christendom is doorspekt met gebruiken uit andere religies. het idee dat de triniteit daar ook een oorsrong uit heeft is niet zo bizar als je denkt misschien.
Met betrekking tot de christelijke feestdagen is er na een paar eeuwen christendom het e.e.a. overgenomen. Maar overnemen van enkele uiterlijke kenmerken, vormen of rituelen, betekent niet dat er ook 'theologie' is overgenomen. Denk je niet, dat als het christendom zo syncretisch was, en maar hier en daar mooie theologische ideeën en filosofieën incorporeerde, dat dan het christendom er nu juist
niet zo uit zou zien als ze er nu uitziet. Dan zou bv. keizerverering geassimileerd zijn (want juist de
weigering tot keizerverering bracht vele christenen voor de leeuwen).
[...]
"De Vader is groter dan ik" (Joh. 4:28)
was Jezus dan ook slechts een hypostasis???[/quote]
ehh ja. Dacht je van niet dan?
1 kor.15:
"Wanneer alles Hem (de Zoon) onderworpen is, zal ook de Zoon zelf zich aan Hem (de Vader) onderwerpen."De Geest van God is toch ook geen afzonderlijke losse god? De Geest van God is echter wel een 'entiteit' met een eigen 'karakter' en 'verschijningsvorm' (bij gebrek aan betere woorden), anders dan God (de Vader/JHWH) zelf. Een hypostasis dus.
Toch maar even de kabinet-vergelijking uit de kast halen:
-een minister is onderdeel van het kabinet (je zou kunnen zeggen dat een minister een attribuut/hypostase is van het kabinet).
-de minister-president is het hoofd van het kabinet.
-als het kabinet eer verdient, dan ontvangen de afzonderlijke ministers dat ook
-de ministers (attributen van het kabinet) hebben een taakverdeling
-het hele kabinet kan ergens 'op bezoek gaan', maar ook één afzonderlijke minister
-één afzonderlijke minister kan het hele kabinet representeren
-ministers kunnen elkaar dingen opdragen, vertellen, etc
-het kabinet als geheel kan één minister iets opdragen
-er is maar één kabinet, maar toch zijn er meerdere ministers