quote:
klaas f schreef op 20 maart 2006 om 13:21:Beste Nunc,
Of God zònder Zijn geest zou kunnen bestaan of niet...? Daar kan ik geen antwoord op geven.
De eerste zinnen uit Genesis lijken aan te geven dat Gods geest 'n van de Schepper losmakelijke entiteit is, of kan zijn, of ooit geweest is, of ooit geweest zou kunnen zijn. In elk geval: er wordt gezegd dat die geest over de woeste wateren zweefde...
Tja, en in Genesis staat ook de beroemde frase:
"En God zeide: Laat ONS mensen maken, naar ONS beeld", en even later
"En God schiep de mens naar Zijn beeld" (gen.1).
Aangezien koninklijk meervoud voorzover ik weet een moderne uitvinding is van koningen uit de renaissance, blijft er niet veel anders over dan concluderen dat God op e.o.a. manier 'meervoud' is. En of die Geest uit Gen.1 nu één onderdeel van dat meervoud is, of dat dat nog weer een andere entiteit is, wordt hier niet helemaal duidelijk.
quote:
klaas f
Nu moet ik vaststellen dat de vele verhalen en beschrijvingen in de bijbel een rijk geschakeerd maar niet éénduidig godsbeeld opleveren.
(De liefhebbende Vader in de Hemel die Jezus ons leert... kàn dat wel dezelfde zijn die bijvoorbeeld Job bij wijze van experiment in het verderf stortte, of die zonder aanleiding in een herberg probeerde Mozes te vermoorden?)
tja, als je zo wilt redeneren zou ik niet weten waarom ik uberhaupt je klachten over het niet bijbels zijn van de triniteit serieus zou moeten nemen. Als het uitkomt citeer je de bijbel, als je het niet uitkomt, verwerp je het, of creëer je niet bestaande tegenstellingen.
offtopic:
Als God satan niet z'n smerige gang had laten gaan, hadden we nu gehoord dat God kennelijk zo weinig vertrouwen in Job had, dat God Job wilde beschermen, of dat God mensen loopt te vertroetelen, etc. Je kan zeggen dat Job in het verderf gestort werd, maar je kunt met evenveel -of nog meer- recht zeggen, dat Job tijdelijk beproefd werd en daarna meer kreeg dan eerst, en daarnaast ook nog eens als voorbeeld voor velen heeft kunnen dienen.
Wat betreft Mozes. Die had gewoon z'n kinderen moeten besnijden. Hij was nota bene een speciale afgezant van God, om Israel te bevrijden, zoals God al aan Abraham beloofd had. In Gen. 17 kun je al nalezen dat God niet gecharmeerd is van verbondsbrekers, en het verbond van Abraham verbrak je als je niet besneden was. Aangezien er verder in exodus 4 geen details gegeven worden over waarom God juist nu Mozes hierom wilde doden, blijft het speculeren, maar 'zonder aanleiding' is een onzinnige opmerking. De vraag is eerder, waarom Mozes die besnijdenis uberhaupt niet uitgevoerd had, en waarom hij dacht wel onder Gods regels uit te kunnen komen.quote:
klaas f
Dat God een god uit één stuk is, en dat Hij geen andere goden duldt, geeft Hij zelf duidelijk aan: "Hoor, Israël: de Heer is één! Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben."
Hoe jammer is het toch weer, dat je niet echt leest. In het andere topic over unitarisme en trinitarisme, schreef ik al eens:
quote:
Nunc in "God is unitair? Schriftbewijzen weerlegg..."Deut. 6:4 -
Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! Gen. 2:24 -
Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijnIn beide gevallen wordt hetzelfde hebreeuwse woord 'echad' gebruikt (ipv. 'yachid' dat alleen maar voor numerieke eenheid gebruikt schijnt te worden,
http://www.messianicjewish.net/aboutmj.shtml#question4).
En dan is het woord voor 'God' ook nog eens het meervoud ELOHENU van ELOHIM, wat zelf ook weer meervoud van ELOAH is, taalkundig gezien (
http://www.therefinersfire.org/zohar_and_shema.htm,
http://associate.com/mini...rom_The_Old_Testam.shtml,
http://globalyeshiva.com/...m/1151003431/r/4641075361).
En wat zien we in het Nieuwe Testament?
Mar. 12:29-30a -
Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is éénMat. 19:5 -
En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. Hier wordt beide keren het griekse 'hen' gebruikt. Hetzelfde woord wat Jezus gebruikt als Hij zegt: "
Ik en de Vader zijn één. "(joh.10:30).
n.b. Maimonides (grote joodse filosoof) veranderde 'echad' in 'yachid' (wat wel alleen numeriek gebruikt wordt) in z'n werken. (
http://associate.com/mini...rom_The_Old_Testam.shtml,
http://www.jewsforjesus.org/answers/theology/trinityqna)
Ofwel: God laat juist zelf expliciet in deze formulering de mogelijkheid open dat Hij op e.o.a. manier 'meervoudig' is! Als Hij had willen zeggen dat Hij 'uit één stuk' is, dan had het woord
yachid dat goed uit kunnen drukken, zoals ook o.a. Maimonides onderkende.
quote:
klaas f
Het als God vereren van een onderscheidbare (maar niet àfscheidbare!) goddelijke functie, of van zijn hoogst aangeschreven profeet, is een inbreuk op dat gebod.
Tja, en Gods
Woord en
Wijsheid degraderen tot 'hoogst aangeschreven profeet' is ook niet helemaal wat God wil.
Is 'Liefde' een 'functie' van God, of
is God Liefde? Is 'gerechtigheid' een 'functie' van God, of
is God gerechtigheid? Liefde (om maar een vb. te nemen) is niet zomaar een eigenschap van God, maar iets wat het wezen van God definieert. Dat zelfde geldt voor 'Geest' en voor 'Woord' of 'Wijsheid'.
Het oude testament laat die 'benoemingen' ook al door elkaar lopen. Geregeld treedt de 'Engel des Heren' op, en even later wordt dan vermeldt dat God zelf aan het woord is (o.a. Richteren 6 en in Exodus). Als de joden de Engel des Heren zien, dan gaan ze er van uit dat ze God zelf gezien hebben.
"Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien." (Richt. 13:21-22).
Ik kan er ook niks aan doen, maar voor zover ik kan zien, is God op e.o.a. manier 'meervoudig'. Zijn 'Engel des Heren' (de manier waarop God in speciale gevallen met mensen communiceert) wordt als God aangemerkt.
quote:
klaas f
Als ik de bewijslast even mag omdraaien:
ga je gang hoor, maar je stelt m.i. vragen die al tien keer beantwoord zijn, omdat je ze op dit forum al evenzovele keren aangestipt hebt.
quote:
klaas f
God heeft nooit opdracht of aanwijzing gegeven zijn geest of zijn zoon te vereren.
Daniel 7:
13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is. De messias krijgt eer en wordt gediend. En die messias is niet alleen maar menselijk, dat zie je als je naar o.a. Jesaja 9 (
"Want een Kind is ons geboren (..) Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. (..)") en Maleachi 3 kijkt. Daaruit blijkt dat de messias in feite de Here zelf is:
"
1 Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.
2 Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers."
(n.b. als je dit vergelijkt met Markus 1:2-3 dan zie je dat de 'bode' Johannes de Doper is, en de Here dus Jezus).
quote:
klaas f
Ook heeft Jezus zelf nooit gezegd dat hij God was
Jezus eigent zich het recht toe om zonden te vergeven. Dat is iets wat -getuige de reactie van de omstanders- duidelijk alleen aan God toebehouden is.
quote:
en als God vereerd moest worden.
Dat de messias vereerd zou worden, was al geprofeteerd door o.a. Jesaja en Daniel.
quote:
Evenmin heeft hij ooit beweerd dat de heilige Geest en hij samen met de Schepper/Vader deel uitmaakten van een drieëenheid.
"Ik en de Vader zijn één". (joh. 10:30)