Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77315 keer)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Reactie #200 Gepost op: juli 13, 2006, 11:42:47 pm »
Reformist,

Ik ga even verderop ook in op je hoofdvraag, maar eerst even dit, je schreef...

quote:

[ kajem is (evangelisch?) geworden.

Ik mag me christen noemen met een vernieuwde blik. Dat wordt je niet, dat overkomt je, dat krijg je als een cadeautje. En die cadeautjes worden ook in de gereformeerde kerk uit gedeeld door de HG zo er in een evangelische gemeente zijn die dit net zo min herkennen in hun dagelijks leven als een deel van de bonkige gereformeerden.
Misschien kijk ik wel zo omdat ik uit een heel diep dal kom en uit het slijk ben getrokken.

Even voor de helderheid. Ik heb 35 jaar in de GKV gekerkt, mijn ouders zijn van GKV naar NV gegaan en zijn nog steeds overtuigd gereformeerd. Het is dus in mijn omgeving een item.
Ik wil nog een keer wijzen op die preek onder topic gereformeerde preek. Als nu iemand eens dat beluisterde (de moeite nam) dan kunnen ze begrijpen dat ik op nogal wat onderdelen dezelfde jas draag als de vernieuwde GKV, maar inderdaad op andere onderdelen een evangelische stropdas, overhemd en onderbroek. Vanwege het doopbad ook nog een zwembroek. maar dat is misschien een ongepast grapje in GL  ;)  
Let op, het gaat niet om mij in dit geval als het om topic gereformeerde preek gaat, maar in dat topic zou je de vraag kunnen beantwoorden of dit nu preken is op het randje. Neem die uitdaging eens aan.

En om op navolgende eens in te gaan:

Citaat
"Allereerst valt mij steeds meer en meer op dat het geloof steeds 'oppervlakkiger' gebracht wordt: Men wil geen 'ingewikkelde dingen' meer horen (dat wordt dan vaak 'theologische haarkloverij' genoemd), maar het moet 'simpel'. En dan wordt het ook oppervlakkiger."[einde quote]

de evangelische prediking heeft wel eens de neiging te blijven hangen in joh. 3 vers 16, maar de dagelijkse levensheiliging (het letterlijk willen optrekken met JC als levende waarheid en werkelijkheid) compenseert een heleboel. Het doordeweekse gemeenteleven is behoorlijk als je daar goed oog voor hebt en kan heel veel diepgang vertonen. Dat is de evangelische kracht.
MAAR, wees trots op de gereformeerde robuustheid en degelijkheid. Laat dat niet te veel los. Dat is de gereformeerde kracht. En doe niet na waar een andere (evangelische)richting goed in is. Doe het niet NA maar DOE HET, of doe het NIET. Begin niet met een bandje omdat dit kennelijk beter aansluiten zo leuk is. Als dit niet bij je kerk-zijn past moet je goed overwegen of je dat wel wilt. Echtheid herkent men in zijn eigenheid.
ECHTER, richt je prediking wel zo in dat het persoonlijk aanspreken en de toepassing voor het dagelijks leven goed aan bod komt. Dat hoeft helemaal niet oppervlakkig te zijn, dat kan heel persoonlijk raken en daardoor veel diepgang en betekenis geven. Er is niets tegen gereformeerde verstandelijke prediking als stijl, wel iets tegen theologisch afstandelijke prediking. In geval van gereformeerde verstandelijke prediking is er ruimte voor de theologie maar het hoeft daarin het hart niet te vergeten, in geval van theologisch afstandelijke prediking is die ruimte er denk ik te weinig, daar leidt de kennis en de theorie en blijft het hangen in een zekere stoffigheid en dorheid.

Daarbij komt dat de mensen steeds mondiger zijn geworden, de positie van de predikant een heel andere is geworden. We moeten denk ik niet vergeten dat mensen steeds opener worden en het belangrijk vinden dat de spreker of belijder "echt" is in zijn preken / geloven. Daar wordt denk ik tegenwoordig sneller en veel harder door heen geprikt.

Je schrijft dat men geen ingewikkelde dingen meer wil en geen theologische haarkloverij. Zou het zo kunnen zijn dat de desinteresse in het geloof qua diepgang al vele jaren geleden is ingezet. Ik weet niet anders uit mijn tijd van de GKV dat gezellige avonden en praten na de dienst veelal ging over algemene zaken en niet zo zeer en heel direct over het geloof en de dagelijkse moeiten/vreugde in de omgang hiermee. Dit voorgaande zijn uitgesproken ervaringen van GKV-mensen die de leeftijd van 50 al zijn gepasseerd en meelevend lid zijn. Dus geen nieuwkomers of babys in het geloof.
Hoe stond het met de bezetting van mannen / vrouwenverenigingen oude stijl de afgelopen 30 jaar? Wat was de tendens?
Hoe zat het met de warme onderlinge betrokkenheid de afgelopen 30 jaar, hoe was die tendens. Zo zijn er meer vragen te stellen.
Waar het mij om gaat is dat het "hedentendage" niet uit de lucht komt vallen. Hoe zijn de mensen in de leeftijdcategorie tussen pak hem beet 30 en 55 jaar de afgelopen jaren om gegaan in het christenvoorbeeld zijn naar hun kinderen.
Ik denk dat het ware warme gereformeerde leven de afgelopen 29 jaar qua impact al veel heeft ingeboet. Dat komt ook door de maatschappelijke ontwikkelingen, eerlijk is eerlijk. Maar het is wel een feit.
We zijn omgeturnt van lees- naar kijkcultuur. Alles moet snel. We kunnen ons steeds korter concentreren en kunnen steeds slechter naar elkaar luisteren.  O-) Nemen we nog de tijd voor een christelijk leven. Persoonlijke bijbelstudie, het spontaan bezoeken van onze broeders en zusters.
Waarin onderscheid het christenleven zich van het leven van alledag. wat houdt ons bezig. Is dat die nieuwe auto, de opbrengst van je huis wat je voortdurend verkoopt, de krantenwijk of het baantje in de supermarkt om die ipod toch te kunnen kopen?
Het zijn belangrijke vragen die van wezenlijke invloed zijn op ons mens zijn en dus op ons christen zijn.
Om af te sluiten en de cirkel van deze reactie rond te maken. Ik heb een dergelijk doorwrocht christenleven (terug) gevonden, maar dan in een evangelische gemeente. Je ontkomt daar niet aan het gemeenteleven ook al zou je dat willen en dat wil ik iet meer :) , maar misschien is dat ook wel weer heel persoonlijk. Maar daarom voel ik nog wel mijn gereformeerde theewater als ik hier meelees en me mag schrijven. Zie mijn mailing dan ook maar als positief meedenken van een passant met gkv-ervaring.

kajem
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2006, 12:08:10 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: juli 13, 2006, 11:50:39 pm »

quote:

drentenaar schreef op 13 juli 2006 om 23:32:
[...]

Voetbalcoryfee Johan Cruijff zou zeggen: 'Je ziet het pas als je het door hebt'.

Wie een paar keer een 'bondsdienst' heeft meegemaakt (ik kerkte de laatste maanden een paar keer bij de 'Sionsgemeente' in Assen) heeft het meteen door!

Wat schiet je hier nou weer mee op? Nee, zo wordt het me wel duidelijk. :?

Ik hoop niet dat je het erg vindt als ik het niet zie en dat ik me ondertussen lekker blijf inzetten in m'n eigen GKV en rustig m'n lessen trek uit de meer of minder diepgaande preken die ik daar zondags hoor?
En als je het me toch nog wilt uitleggen, graag...

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: juli 14, 2006, 12:59:22 pm »
Ik zal ook nog een duit in het zakje doen ('just my two cents'), al ben ik geen expert op het gebied van prediking. Sterker nog, ik moet bekennen dat ik best wel vaak wegdoezel in de kerk en de gemiddelde preek valt onder de categorie 'jaja, dat wisten we al wel'. Maarja, da's persoonlijk.

In de gemeente waar ik nu lid ben (Groningen-West) wordt elke zondagmiddag een zondag uit de HC behandeld. Op zich komt dan alles wel voorbij. De vaste predikant heeft meestal wel preken met een goede boodschap, maar zijn taalgebruik is wat archaïsch en hij weet nogal uit te wijden. De gemeente van mijn ouders (Middelstum) zou je met de term 'progressief' kunnen duiden. Nou ja, zoveel geks doen we niet, om de zoveel tijd een beamert in de dienst (om speciale redenen). Ik bedoel meer dat als er uitstroom is, dat dat dan richting het evangelische gaat. Qua preken..., tja, men is wel positief over onze predikant. Ik heb hem echter nog te weinig gehoord om er echt een beeld van te kunnen geven.

[btje off-topic]

Wat mij zo irriteert aan het hele kerkgebeuren is dat je zo weinig overzicht hebt. Mensen die bezwaard zijn richten zich in een brief tot de kerkenraad waarin ze graag dingen veranderd zien. Klachten komen ook via die lijn binnen. Tenminste, dat denk ik. Maar we zijn toch samen gemeente? Je kunt de gemeente toch niet via de preekstoel dwingen jouw kant op te gaan? Ook ik zou mijn ideeën hebben. Maar dan zou ik die eerst bespreken met gemeenteleden, of hen allen een brief richten.

[/btje off-topic]
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: juli 14, 2006, 01:16:39 pm »
Wachten op Jezus

Als een mens in nood is,
heeft hij niets aan een mooie boodschap,
niets aan politieke standpunten,
sociale manifesten en revolutionaire literatuur,
als er geen mensen zijn
die de daad bij het woord voegen,
mensen die hem helpen,
die bij hem blijven,
die hem de moeite waard vinden.

'Wat gij aan de minsten gedaan hebt,
dat hebt gij aan mij gedaan'.

Er is nog zoveel nood,
er zijn nog zoveel vergeten mensen
in de donkerte van gesloten huizen,
alleenstaande, eenzame mensen,
die wachten op iemand die de deur zal openen,
iemand, die zegt dat hun leven nog zin heeft!

Ze wachten op Jezus, maar de leerlingen van Jezus
zijn veelal in vergadering!
Hun telefoon is bezet!
Ze hebben het zo druk met organiseren!
Ze bestuderen de problemen en diskuteren
over oplossingen!

Dat Christenen zich bekeren
en naar buiten treden
met voelbaar in hun handen
de liefde van God.

Van: Phil Bosmans
Uit: God niet te geloven

Geldt dit niet voor ons allemaal..?!
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

volgeling

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: juli 14, 2006, 01:56:33 pm »
Hoi reformist,

Mooi stuk heb je geschreven. Daar valt van mijn kant niet veel aan toe te voegen. Ik zal kort reageren op wat je hebt geschreven.

quote:

reformist schreef op 13 juli 2006 om 01:13:
[...]Er zijn een aantal algemene tendensen waar ik niet zo gelukkig mee ben en daaruit vloeien wat concrete zaken voort.

Allereerst valt mij steeds meer en meer op dat het geloof steeds 'oppervlakkiger' gebracht wordt: Men wil geen 'ingewikkelde dingen' meer horen (dat wordt dan vaak 'theologische haarkloverij' genoemd), maar het moet 'simpel'. En dan wordt het ook oppervlakkiger.
Ik hoor regelmatig dominees preken die dan hun eigen visie ergens op verkondigen. Daar is op zich niks mis mee, maar op zondag wil ik een preek (Gods Woord) horen en niet de visie van een dominee ergens op.

Helemaal mee eens. Mijn denken op dit punt is heel erg gevormd door wat ik van Dr. Martyn Lloyd-Jones gelezen. Ik heb bijv. zijn boek De Bergrede gelezen (60! preken over Mat 5-7). En iemand als John Piper (kijk eens op www.desiringgod.org) heeft die diepgang in zijn preken. Overigens heeft een boek van Piper voor mij heel veel betekent als het gaat om het herontdekken van gereformeerd-zijn.

Nu hoeft niet elke preek heel diep te gaan. Mijn gemeente een zeer kinderrijke gemeente, dus dat speelt ook een rol. Maar over het algemeen mis ik toch een bepaalde diepgang.

quote:

Wat dan ook opvallend is dat wat er inhoudelijk over de trits 'ellende-verlossing-dankbaarheid' gepreekt wordt uit balans lijkt te zijn. Als je dan een gemiddelde vrijgemaakte preek hoort, hoor je relatief weinig tot niks over onze ellende (het lijkt zo kort mogelijk te moeten, men lijkt bang te zijn voor GerGem toestanden :? ), dan een stuk verlossing en toch vooral veel dankbaarheid. De balans lijkt een beetje doorgeslagen naar het 'verlost zijn en daar dankbaar mee zijn'. Ook onderwerpen als hel en verdoemenis, zonde, uitverkiezing lijken niet populair te zijn. Het lijkt net alsof je het over bepaalde onderwerpen niet teveel mag hebben. Ook lijkt men soms mee te willen liften op het succes van evangelische kerken en probeert men het op die manier 'flitsender te maken'.

Ook helemaal mee eens. Hoe kan de genade gaan schitteren als we niet weten hoe diep en groot onze ellende is? Jezus is onze Leraar en Hij is het die in de Bijbel het meest over oordeel en hel sprak. Ik zeg altijd: het verschil tussen de diepte van onze ellende en de hoogte van onze verlossing (zoals die ons getekend worden) bepaald ons beeld van de rijkdom van Gods genade.

Tegelijk zeg ik dat alle drie de zaken (ellende/verlossing/dankbaarheid) meer uitgediept mogen worden. Het gaat niet alleen om ellende, of alleen verlossing. Dat heeft weer alles te maken met de diepgang vs. de oppervlakkigheid. Er moet evenwicht zijn en diepgang tegelijkertijd.

quote:

Die oppervlakkigheid, d.i. het gemis aan diepgang, hoor ik niet alleen van de preekstoel maar ook op mijn vereniging zijn de verenigingsavonden vaak erg oppervlakkig, niet in de laatste plaats omdat er vaker niet dan wel voorstudie gedaan wordt. Voorstudiemateriaal wordt áls het gebruikt wordt vaak van het internet geplukt zonder dat men kritisch kijkt naar wat voor een site het is. Zo kom ik weleens enorme bagger tegen (excusez-le-mot) van een pinkstersite waarin dingen beweerd worden die pertinent onwaar zijn.
Ook mee eens. Nu hoeft niet elke bijbelstudieavond tot op de bodem te gaan - ik ben blij dat er ook meer ruimte is gekomen voor gesprek en echte interesse in elkaar - maar ik deel je constatering.

quote:

Dat uit zich vervolgens ook in een algeheel gebrek aan algemene kennis van (bijvoorbeeld) kerkvaders, kerkgeschiedenis. Van belijdenisgeschriften kent men vaag de inhoud (en die inhoud wordt meer dan eens uit het verband gehaald). Van de historische context van de Belijdenisgeschriften merk ik dat de kennis daarvan schrikbarend laag is. En dan vooral bij de jeugd merk je dat als je weleens bij een van de jeugdverenigingen zit. Het verbaast me dan ook niet dat men vanwege minder kennis tegen de Belijdenisgeschriften gaat aanschoppen.
Weet je: ik was een aantal jaren geleden zelf iemand die bijv. het woord 'dogma' een vies woord vond, die de belijdenissen maar belemmerend voor mijn geloofsleven vond, die kerkgeschiedenis maar stoffig en saai vond. De oorzaak daarvan? Te weinig bijbelkennis! Ik ben de afgelopen jaren juist gaan inzien hoe belangrijk deze dingen zijn. Gelukkig heeft God mij honger gegeven naar de Bijbel en heb ik de afgelopen jaren veel ingehaald en juist daardoor ben ik de Belijdenissen gaan waarderen! Want toen ik die ging lezen, herkende ik wat ik zelf in de Bijbel las. Ik besef dat God mij daarin geleid heeft.

quote:

Dan kijk ik er niet van op dat deze oppervlakkige houding en/of gebrekkige kennis zich uit in specifieke 'twistpunten'.
Hier kan ik inkomen. Gebrek aan kennis is naar mijn idee zeker een belangrijke factor. Maar tegelijkertijd geldt ook dat een gebrek aan liefde hier een grote rol in speelt.

quote:

Een ongelovige heeft heus wel door om welke inhoud het gaat en als het leeg en oppervlakkig is, is zo iemand prima in staat om daar doorheen te prikken. De vissers van mensen uit het verleden hadden dikke vangsten, niet omdat het zo flitsend was, maar omdat ze simpel vertelden wat het Evangelie was en dat voorleefden. Heel simpel, heel sober.
Ze hadden zelfs hun leven over voor deze zaak. Dat is iets waar wij in onze cultuur heel ver van af staan.

quote:

[...]
De hedendaagse maatschappij en de bijbehorende moraal lijkt langzaam de kerken binnen te sijpelen en het lijkt alsof veel mensen het niet zo erg vinden.

En ik ben een beetje bezorgd dat de kerk op deze manier uitgehold wordt en dan vervolgens bezwijkt omdat de steunpilaren van de kerk verrotten.
Idd is de huidige cultuur een belangrijke factor in dit alles. Tegelijk zie ik onder de jeugd initiatieven en een interesse waar ik versteld van sta. Ik heb zelf de indruk dat vooral de generatie van de 30-ers en de 40-ers de groep mensen betreft die 'last' hebben van deze moraal.

quote:

Wat ik zelf doe is proberen in gesprek te blijven met die mensen met wie je het niet eens bent. Het in gebed aan de Allerhoogste voorleggen. Zelf bezig gaan met het maken van bijbelstudies, onderwijs geven aan tieners. Laten zien dat gereformeerd zijn niet stoffig, stijf en saai hoeft te zijn, maar dat het 'vet' is om gereformeerd te zijn. Jasper Klapwijk heeft een geweldig boek geschreven en ik hoop dat er nog meer van zulke geluiden te horen zullen zijn. Als ik het niet eens ben met mensen, dan probeer ik uit te leggen wat ik vind door middel van inhoudelijke argumenten en ik wil zeker niet mijn visie doordrammen. Als mensen het niet willen horen, wil ik ook best mijn mond houden. Als ze maar weten waar ik voor sta en waarom. Als ze het na uitleg niet willen aannemen duw ik het ze niet door de strot. Ik bid liever.

Jasper Klapwijk is bij ons op een gemeenteavond komen spreken over 'Gereformeerd-zijn'. Er waren reacties als: 'Geloven wij dit? Gaaf! Daar wil ik bij horen!' Daar ben ik enerzijds blij om, anderzijds vraag ik me af: Wat is er dan gebeurd dat mensen blijkbaar zo'n ander beeld hadden van wat het is om gereformeerd te zijn?

Nog even een opmerking van Jasper Klapwijk op die gemeenteavond: in een kerk waar veel aan de hand is kun je veel liefde kwijt.

quote:

De grote vraag is dan ook: hoe willen we met z'n allen het gereformeerd-zijn in de 21e eeuw vormgeven, waarbij recht doen aan de traditie waar we in staan en daarbij de manier waarop we daarom bidden, bijbellezen, leven... Willen we kracht putten uit de rijke gereformeerde traditie of is die niet belangrijk en is het geen probleem om uit andere tradities dingen over te nemen, ook als die haaks staan op onze eigen afkomst (ik denk aan dopers gedachtengoed vs. de Dordtse Leerregels).

Zoals ik al zei: ik heb veel geleerd van Lloyd-Jones en John Piper, en hoewel Piper baptist is (dat is het enige punt waarop ik het met hem oneens ben), is hij verder zo gereformeerd als het maar kan. Hij draagt dat ook echt uit. Hij laat ook in zijn preken de waarde zien van het gereformeerde. Hij laat ook zien wat de invloed is van de cultuur waarin wij leven en wat wij als christenen daar tegenover kunnen stellen.
Ik denk dat wij onze eigen traditie te slecht kennen. En ik denk ook dat we breder moeten kijken in de gereformeerde wereld dan alleen de vrijgemaakte lijn. Ik denk dan aan de Nadere Reformatie in Nederland en die van de Puriteinen in Engeland/Amerika.
Als het gaat om dingen overnemen uit andere tradities: ik denk dat het goed is om andere tradities te volgen en goede dingen daaruit over te nemen. Ik heb zelf veel geleerd van Pinkster christenen als het gaat om het loven en prijzen en aanbidden van God. Ook als het gaat om een stuk radicaliteit heb ik daar veel van geleerd. Tegelijk zijn er in die traditie zaken die ik moet afwijzen.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: juli 15, 2006, 03:26:27 pm »
Beste volgeling,
ik heb inderdaad ook het boek van Dr. Martyn Lloyd Jones ('De Bergrede') in mijn kast staan, en voel me ook erg verbonden met de puriteinen. :)

Piper ken ik dan weer niet, maar een andere baptist, namelijk Spurgeon weer wel. Die is ook tamelijk gereformeerd inderdaad. Het klinkt misschien gek, maar ook oudere boeken als die van Bavinck spreken me erg aan.

Ik zal je blogspot in de gaten houden, ziet er goed uit! Mijn complimenten! d:)b
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

sukkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: juli 21, 2006, 09:50:28 am »
Volgens het ND van vandaag zijn onze zusterkerken in Australie het ook niet eens met de "nieuwe" vrijmaking in 2003. Deze kerken gaan namelijk geen zusterkerkrelatie aan met de NV. Omdat deze kerken de noodzaak voor een vrijmaking niet duidelijk aanwezig vond.

Ik vind dit een moedige stap door de kerken vanuit Australie, welke toch bekend staan als behoorlijk "rechts"... Ik hoop dan ook dat dit bezinning brengt bij de NV'ers, nu zij ook een afkeuring horen uit een heel andere deel van deze wereld. Misschien dat dit een eerste stap kan zijn richting nieuwe gesprekken met de GKV!?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: juli 21, 2006, 12:23:28 pm »
Ik weet niet wat er moedig aan is.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: juli 21, 2006, 01:16:15 pm »

quote:

www.nd.nl - Geen relatie Australië en 'nieuwe vrijgemaakten'
van onze redactie kerk

WEST KELMSCOTT - De synode van de Free Reformed Churches of Australia (FRCA) heeft besloten geen zusterkerkrelatie aan te gaan met hersteld-gereformeerden, die zich vanaf 2003 afscheidden van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
De synode sprak daarbij haar zorg uit over de zogeheten 'nieuwe vrijmaking' van 2003. Het betekent volgens haar dat broeders die de kerk op een sterke gereformeerde basis willen funderen, verdeeld zijn geraakt over twee kerken.

Tegelijk heeft de synode een definitief oordeel over deze 'vrijmaking' uitgesteld. Ze heeft haar deputaten voor het onderhouden van contacten met zusterkerken opdracht gegeven nader onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de breuk. Daarbij moet gelet worden op de eer en reputatie van de vrijgemaakt-gereformeerde zusterkerken, zo heeft de synode uitgesproken. De Australische kerkvergadering besloot de relatie met de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) voort te zetten.

(..de afgevaardigden opgesomd..)

De Australische kerken bestaan voor een groot deel uit Nederlandse emigranten van vrijgemaakt-gereformeerde komaf. Het kerkverband volgt de kerkelijke ontwikkelingen in Nederland al jarenlang op de voet. Ze staan bij de vrijgemaakten in Nederland bekend als de kerken die hen het meest kritisch volgen. In dat licht beoordeelde de Australische synode, die vorige en deze week bijeenkwam in West Kelmscott, tal van besluiten van de vrijgemaakt-gereformeerde synode van Amersfoort-Centrum (2005) over onder meer het vierde gebod en de zondag, en huwelijk en echtscheiding.

De synode sprak verder over de 'nieuwe vrijmaking', omdat de hersteld-gereformeerden hadden gevraagd hen te erkennen als de ware voortzetting van de Gereformeerde Kerken in Nederland en hadden verzocht om een zusterkerkrelatie.

De synode sprak begrip uit voor de zorg van de hersteld-gereformeerden over de koers van de vrijgemaakt-gereformeerden, maar voegde daar aan toe dat de afgescheidenen onvoldoende duidelijk hebben gemaakt waarom een vrijmaking al in 2003 noodzakelijk was. Ondanks het niet aangaan van een officiële relatie, willen de Australische kerken wel contact blijven onderhouden met de hersteld-gereformeerden, zodat ,,we kunnen werken aan verzoening tussen beiden kerken, op basis van waarheid en liefde''.

De Australische synode roept tegelijkertijd de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) op ]b]in een betekenisvolle dialoog te treden[/b] met hersteld-gereformeerden, en daarbij een groter begrip voor hun zorgen en grieven aan de dag te leggen. Daarbij sprak de synode ook zorg uit over de wijze waarop de vrijgemaakten de Schrift en geboden interpreteren en toepassen in de actualiteit.

De synode signaleerde tegelijk dat het werk van deputaten, die de zorg van de Australische kerken de afgelopen jaren onder de aandacht brachten van de kerken in Nederland, vruchten heeft afgeworpen in bijvoorbeeld de besluitvorming rondom de zondagsrust en huwelijk en echtscheiding. Er zijn volgens haar schriftuurlijke besluiten genomen, al blijft er zorg over bepaalde uitwerkingen.

Daarnaast hebben de Australiërs hun zorg uitgesproken over enkele nieuwe ontwikkelingen in de vrijgemaakt-gereformeerde kerken, zoals de visie op hermeneutiek (de leer over de uitleg van de Bijbel), het werk van de Heilige Geest, de toepassing van de kerkelijke tucht en de invloed van de charismatische beweging op de kerken.

(..nog wat 'zakelijke' informatie ..)

quote:

sukkeltje schreef op 21 juli 2006 om 09:50:
Volgens het ND van vandaag zijn onze zusterkerken in Australie het ook niet eens met de "nieuwe" vrijmaking in 2003. Deze kerken gaan namelijk geen zusterkerkrelatie aan met de NV. Omdat deze kerken de noodzaak voor een vrijmaking niet duidelijk aanwezig vond.

Ik vind dit een moedige stap door de kerken vanuit Australie, welke toch bekend staan als behoorlijk "rechts"... Ik hoop dan ook dat dit bezinning brengt bij de NV'ers, nu zij ook een afkeuring horen uit een heel andere deel van deze wereld. Misschien dat dit een eerste stap kan zijn richting nieuwe gesprekken met de GKV!?

Kan iemand mij vertellen of we hetzelfde krantenbericht hebben gelezen?

Als ik dit artikel zo lees, herken ik daar weinig in van Sukkeltjes commentaar. De Australische kerk wil nog geen oordeel vellen over de NV en de GKv, maar het artikel geeft aan de ze enorm kritisch alles volgen. Meerdere malen wordt aangegeven dat ze bezorgd zijn over wat er in de GKv gebeurt, en ze roepen de GKv op om de NV serieuzer te nemen in haar zorgen en grieven, etc. Het enige probleem van de Australiers lijkt te zijn, dat ze vinden dat de breuk te vroeg was, en dat er op dat moment nog onvoldoende reden voor was ( "maar voegde daar aan toe dat de afgescheidenen onvoldoende duidelijk hebben gemaakt waarom een vrijmaking al in 2003 noodzakelijk was").  

Ze lijken de kritiek van de NV (grotendeels) te delen, ze houden de GKv nauwlettend in de gaten, maar ze zijn alleen nog niet van mening dat een scheiding gerechtvaardigd was (want zo erg is het kennelijk nog niet). Dus ze wijzen de NV erop dat ze wellicht te overhaast zijn, maar ze bekritiseren de GKv minstens even hard vanwege haar koers. Ze lijken - voor zover ik kan zien - de bezwaren van de NV dus grotendeels te steunen, maar vinden alleen de actie van de NV (voorlopig?) te ver gaan.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2006, 01:21:57 pm door Nunc »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: juli 22, 2006, 08:03:29 am »

quote:

Ursa schreef op 14 juli 2006 om 12:59:
[btje off-topic]

Wat mij zo irriteert aan het hele kerkgebeuren is dat je zo weinig overzicht hebt. Mensen die bezwaard zijn richten zich in een brief tot de kerkenraad waarin ze graag dingen veranderd zien. Klachten komen ook via die lijn binnen. Tenminste, dat denk ik. Maar we zijn toch samen gemeente? Je kunt de gemeente toch niet via de preekstoel dwingen jouw kant op te gaan? Ook ik zou mijn ideeën hebben. Maar dan zou ik die eerst bespreken met gemeenteleden, of hen allen een brief richten.

[/btje off-topic]

Hm, hier moet ik even op reageren, wij worden momenteel door een "bezwaarde" (klinkt hokjesachtig, is niet zo bedoeld, ik had het net zo irritant gevonden als het juist een niet-bezwaarde was geweest) gespamd in ons postvakje met zogenaamde "bijbelstudies" over dwalingen. Erg irritant.

Het gaat dan bijvoorbeed over een tekst waarvan de bezwaarde vindt dat het dwalend is vertaald, uit de GNB of zo, dan staat er bij met koeienletters "die de synode van Zuidhorn heeft goedgekeurd!" en dergelijke. Ik word dus niet goed van dat soort dingen.
Bombus terrestris Reginae

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: juli 22, 2006, 12:29:17 pm »
Misschien worden mensen het ook wel zat om elke keer jou onderschrift te lezen: STOP nou toch eens met ROKEN.
Ook met koeieletters ;-)

Maar ik denk dat het goed is om te blijven waarschuwen.
Ongeacht of mensen dat nu plezierig vinden of niet.
Ook Johannes ging maar door, en de apostelen, en Paulus, alsmaar weer opnieuw.
Jezus zelf hield ook maar niet op. Of de Farizeers het nu leuk vonden of niet.
Blijven waarschuwen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: juli 22, 2006, 12:57:33 pm »
Dat is bepaald niet hetzelfde, roken is een individuele keuze (en een gewoonte/verslaving die zeker als christen af te raden is). Bezwaren tegen vertalingen kun je kenbaar maken via de kerkelijke weg en bij de uitgever, daar zijn procedures voor. Dat is heel wat anders dan ongevraagd allerlei epistels in iemands postvakje gooien.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: juli 22, 2006, 01:30:30 pm »
Blijkbaar vind de persoon die de epistels in het postvak doet hetzelfde van de NBV. Af te raden die te lezen.
Daarbij zijn die postvakken openbaar voor ieder kerklid. Dus daar post in doen die bestemd is voor de kerkleden is dan toch de kerkelijke weg?

Als ik weer een brief in mijn vak kreeg over een evangelische bijeenkomst moest ik die ook gewoon slikken.
Het is toch net zoals met reclame die je niet wenst: gewoon in de prullenbak!
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2006, 01:31:14 pm door joepie »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: juli 22, 2006, 02:25:35 pm »
Joepie,

Ik denk dat je wel aanvoelt waarin het verschil zit. De Gkv heeft de nbv als kerkverband goedgekeurd. Bijeenkomsten die het evangeliseren bevorderen ook. En de meerderheid van de gemeente steunt die voorstellen. Dus mag je verwachten dat hierover ook gecommuniceerd wordt binnen die zelfde gkv o.a. middels postvakjes.

Iets anders wordt het als men wil communiceren over iets dat niet gedeeld wordt door diezelfde Gkv synode en meerderheid. Daar is een kerkelijke weg voor afgesproken (ook erkend door bezwaarden) en die heeft men te gaan. Voor ambtsdragers (ik denk dan aan ds. die bezwaarde sites opzetten) is dat nog meer afwijken van die weg. Zij hebben zelfs een formulier ondertekend waar o.a. in staat dat ze die kerkelijke weg zullen bewandelen als er verschil van inzicht ontstaat.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2006, 02:37:15 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: juli 22, 2006, 08:24:58 pm »
Nee, ik zie het verschil niet.
Of eigenlijk wel.
Evangelische samenkomsten of van de CGK hebben niets met de GKV gemeente te maken.
En de stukken die geschreven worden over de NBV vertaling wel
Die wordt namelijk gebruikt binnen de GKV.
Ik vind juist dat die persoon doet wat hoort binnen een kerkgemeenschap.
Erop toe zien dat niemand verachtere.
En de mensen waarschuwen als dingen niet goed zijn die wel goed lijken te zijn.

Er wordt elke keer geschermd met de kerkelijke weg moeten gaan.
Maar als die weg af is?
Wat dan?
Er kan niet genoeg gewaarschuwd worden.
Onderzoekt alles of het wel uit God is en behoud het goede.

En als mensen het verstand, de tijd, en de mogelijkheid hebben om zaken onder de loupe te nemen en mij dat kenbaar willen maken is dat alleen maar goed.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: juli 22, 2006, 09:31:35 pm »

quote:

joepie schreef op 22 juli 2006 om 13:30:
Blijkbaar vind de persoon die de epistels in het postvak doet hetzelfde van de NBV. Af te raden die te lezen.
Daarbij zijn die postvakken openbaar voor ieder kerklid. Dus daar post in doen die bestemd is voor de kerkleden is dan toch de kerkelijke weg?
[...]
Ten eerste zijn die postvakken niet openbaar, in theorie moet je zelfs toestemming aan de kerkraad vragen voordat je er iets ingooit. Maar waar het hier om gaat, zijn bezwaren tegen een vertaling onder de gemeenteleden verspreiden ipv het via kerkraad etc. aan de orde te stellen. Daarom is dit in principe gewoon scheurmakerij en zou door de kerkraad ook als zodanig behandeld moeten worden.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: juli 22, 2006, 10:27:52 pm »
Ik neem aan dat de persoon niet zegt dat je daarom de kerk moet verlaten?
Maar wel dat je goed moet nadenken bij wat je voorgeschoteld krijgt in de NBV.
Dat is iets geheel anders dan scheurmakerij.
Die persoon kan ook gewoon bij iedereen het in de brievenbus doen.
Dan heeft hij/zij zeker niet dit gezeur. Wat ik overigens tamelijke muggezifterij vind, want wat je niet wilt lezen gooi je toch gewoon weg. Deed ik ook met al die ongewenste post in mijn postvak bij de GKV.

Onze ervaring met wat er al dan niet in het postvak komt hangt sterk af van de persoonlijke voorkeur van de kerkenraad. Als ze maar even het idee hebben dat het weleens een kritische noot zou kunnen zijn dan mag het niet. Maar allerlei niet kerkelijke zaken weer wel. Terwijl de NBV vertaling toch echt een kerkelijke zaak is.
En wie zegt dat die persoon het ook niet aanhangig maakt bij de kerkenraad?

Maar je kunt het ene doen en het andere niet nalaten.
Want de gemeente bestaat niet alleen uit de kerkenraad maar uit alle leden.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2006, 10:29:13 pm door joepie »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: juli 22, 2006, 11:12:19 pm »

quote:

joepie schreef op 22 juli 2006 om 20:24:
Er wordt elke keer geschermd met de kerkelijke weg moeten gaan.
Maar als die weg af is?
Wat dan?

Ik herhaal mezelf maar even:

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 juli 2006 om 21:41:
Als iets wordt besloten dat je niet zint, heb je m.i. drie keuzes:
-Als je de mogelijkheid nog hebt, een stap verder gaan op 'de kerkelijke weg'.
-Je erbij neerleggen (als het niet de kern van het geloof raakt)
-Eruit stappen (als het wel de kern van het geloof raakt)

Door blijven drammen en zeuren nadat besluiten zijn genomen vind ik domweg niet netjes.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2006, 11:13:45 pm door Mezzamorpheus »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: juli 22, 2006, 11:38:10 pm »

quote:

joepie schreef op 22 juli 2006 om 22:27:
Maar je kunt het ene doen en het andere niet nalaten.
Want de gemeente bestaat niet alleen uit de kerkenraad maar uit alle leden.
Een kerkenraad wordt gekozen door de leden (of beter; door God). Bovendien bestaat die raad uit leden die tijdelijk zitting nemen en gebruiken ze leden in o.a. commissies bij de afwegingen en besluitvorming. Kortom: je tegenstelling is een valse.

Nog 1 poging. De kerk maakt afspraken en daar gaat een heel proces aan vooraf. De gemaakte afspraken behoren vanaf instelling tot datgene dat "normaal" is binnen de kerk. Of je het er nu mee eens bent of niet. Kerk ben je nu eenmaal met meerdere personen.
1 van die afspraken is dat er een kerkelijke route is om je eventuele bezwaren te droppen. Je moet me maar corrigeren als ik dit verkeerd zie maar volgens mij is er nog nooit een bezwaar ingediend tegen die route zelf. Dan heb je je daar dus ook aan te houden.

Is het resultaat niet gewenst? Dan kun je slechts doen wat Mezza al samenvatte. Of je slikt het en vind je weg ermee in de gemeente. Of je gaat. Op allerlei manieren je eigen opvattingen toch blijven promoten is gelijk aan het zaaien van verdeeldheid. Dat is m.i. tucht waardig.

Het eerdere beroep op Paulus is niet terecht. Lees handelingen 15 maar eens en dan zie je dat Paulus gewoon de kerkelijke weg van die tijd volgde. Hij gaat ook akkoord met een compromis oplossing die nog wat beperkingen aan heidenen oplegde waar Paulus het niet mee eens was. Inderdaad een goed voorbeeld die Paulus.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: juli 23, 2006, 08:37:29 am »
Ik zou die post gewoon opsturen via de reguliere postbode.
Mag het dan wel?
Of is het dan ineens ongewenste post die je wel in de prullebak gooit?
Waarom dat dan ook niet gewoon doen als het in het postvak van de kerk komt.
Moest ik ook doen van de kerkenraad met de ongewenste post.
Ze konden tenslotte niet iedereen controleren en ook niet met iedereen rekening houden...

Werkelijk: wat een muggenzifterij.
Als het is wat je wel wilt horen mag het wel en anders niet.
Vooral niet laten horen wat je niet wilt horen.
En Paulus voorbeeld is inderdaad de goede, die zou nog liever zijn hele leven geen vlees eten als hij daarmee anderen van God zou afhouden. Als hij daarmee anderen moeite zou geven wegens het geloof en inde weg zou staan.
Misschien tijd dat het ook eens in de GKV zou gedaan worden.

Laat die man zijn geschriften in het postvak leggen, het is tenslotte nog steeds zijn kerk.
En wat je niet wilt lezen gooi je weg, als dat voor hem een geruststelling is ga dan niet zo lopen miere.......

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: juli 23, 2006, 11:21:36 am »
Joepie, geef me nu eens antwoord op mijn eerdere vraag; Zijn er ooit bezwaren ingediend tegen de kerkelijke weg?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: juli 23, 2006, 01:24:52 pm »

quote:

Door blijven drammen en zeuren nadat besluiten zijn genomen vind ik domweg niet netjes.

Ieder volgt zijn roeping of de consequenties van zijn geloof. Niet een ieder ontvangt zegen op zijn werk op de wijze dat hij het verwacht of op het tijdstip dat hij het verwacht. En soms zelfs tegengesteld aan wat wordt verwacht. Maar Gods zegen rust op hen die hem volgen. Doe dat dan als een kind en weest blind voor elke afleiding. Niet het getal telt maar de zegenende hand van God.

Als een kerkelijke weg kan dienen om iemand de mond te snoeren, op wat voor manier dan ook, dan weg met die kerkelijke weg. Een ongelovige houdt zich er toch niet aan maar zal honen, en een gelovige kan andere instructies hebben van hogerhand.

Overschat de kerkelijke weg niet, zij is niet beschreven in de bijbel, en zij dient in de praktijk slechts een goede orde. Ontvankelijkheidsoordelen, zwijgplichtoplegging, verbod van herhaling van procedures, aflaat-verschaffing (wie er niets mee te maken heeft hoeft er enkel naar te wijzen en diens geweten is dan zelf ontslagen van elke last of betrokkenheid),  wie erin onherroepelijk heeft gesproken is niet meer aanspreekbaar, en om wie het gaat komt mogelijk voor een keuze te staan wie meerder is: De synode of God.
Kortom: het voetstuk waar u de kerkelijke weg op plaatst is niet zo hoog en helaas niet al te geestelijk.

quote:

Dan niet zeuren, niet drammen, en er netjes uit stappen ......

Ouhlala, broeders, Als er zoveel liefdeloosheid in uw zinnen woont, hoe wilt u daar zegen over afdwingen? De een wordt geroepen om zijn  leven lang te blijven roepen, een ander wordt geroepen om de woestijn in te trekken, een ander wordt geroepen om het stof van de schoenen te schudden en voort te gaan, en weer een ander wordt letterlijk het woestijn ingestuurd, en er zijn meer voorbeelden.
Waarom zou u uw oor dan willen onttrekken aan wie u door God op uw wegen zijn geplaatst? Dat kunnen dwazen zijn, dat kunnen simpele mensen zijn, en het kunnen onderlegde profeten zijn.  En niet altijd zult u kunnen voorspellen via welke lijnen de Geest werkt en Gods zegen doorwerkt.

Maar u kunt er zeker van zijn dat als kerkelijke weg of redeneringen gebruikt worden om het persoonlijke geweten te vrijwaren voor hetgeen als hinderlijk wordt ervaren, dat u serieus risco loopt doof te zijn voor wie God bewust tot uw behoud op uw weg plaatst.

Het is eenduidig. Als u komt van dezelfde kerk bent u tot elkaar veroordeeld.
Totdat een van u niet meer Gods woord neemt als enige en onverkorte waarheid. Dan pas zijn er afwijkende instructies.
Daarom, hoe vervelend het ook is: als iemand u een appel doet met een beroep op Gods Woord, en kerkeraad, noch synode heeft hem doen zwijgen, dan heeft U een probleem. En een mensenleven is maar kort op de lijn van de geschiedenis, dus de kans is aanwezig dat uw ergernis naar de mens gerekend nog veel langer duurt dan u lief is.

Misschien tot uw behoud, op wat voor manier dan ook, wie zal het zeggen. Maar misschien ook tot een verzoeking waardoor u uit uw geroepen christelijke rol of ambt zou kunnen vallen.

De waarheid kan het licht verdragen en mag getoond worden; in verborgenheid heerst de duisternis. Wees niet bang dat God's gemeente zal scheuren door het geroep van hen die hun heil zeggen te zoeken bij Hem. Niet het getal telt maar de zegen op het geloof. Waarmee gelijk is ingegaan op de vraag of er wel of niet gecommuniceerd mag worden door kerkleden naar hun juridische broeders en zusters, via bakjes post, of radio. En dan wijzen op een kerkelijke weg of de plicht van de kerkeraads-voorcontrole. Houd daarmee op ..

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: juli 23, 2006, 01:49:08 pm »

quote:

Totdat een van u niet meer Gods woord neemt als enige en onverkorte waarheid. Dan pas zijn er afwijkende instructies.
En hoe dacht je dat te toetsen zonder kerkelijke procedures?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: juli 23, 2006, 01:58:27 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 23 juli 2006 om 13:49:
[...]
En hoe dacht je dat te toetsen zonder kerkelijke procedures?

hmm.. ik denk niet dat dit een sterk argument is, daar de apostelen ook geen wetboek met kerkrecht en procedures op zak hadden.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: juli 23, 2006, 02:04:17 pm »
Wat ik begrepen heb van de hele situatie, is dat er op veel van de inhoudelijke bezwaren (die dus via de kerkelijke weg gingen) niet inhoudelijk gereageerd is. Dat is nu niet echt zorgvuldig, lijkt me. Je kunt je dan ook afvragen, of de kerk zelf de 'kerkelijke weg' heeft bewandeld?

Als mensen het niet eens zijn met nieuwe ontwikkelingen in de kerk, en ze dienen daar een beargumenteerd bezwaar tegen in, dan kun je als synode bv. niet zomaar verwijzen naar procedures etc, maar dan zul je inhoudelijk op de zaak in moeten gaan, en met argumenten laten zien dat je standpunt wel degelijk bijbels verdedigbaar is. De stortvloed aan kritiek (en met name de vele herhalingen) vanuit de verontruste hoek doet op z'n minst vermoeden, dat er nu niet echt een sterk inhoudelijk antwoord op terug gekomen is. Maar goed, ik kan er naast zitten, en ik zou dan ook graag horen hoe er gereageerd is op bepaalde bezwaren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: juli 23, 2006, 03:03:51 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 juli 2006 om 14:04:
Wat ik begrepen heb van de hele situatie, is dat er op veel van de inhoudelijke bezwaren (die dus via de kerkelijke weg gingen) niet inhoudelijk gereageerd is. Dat is nu niet echt zorgvuldig, lijkt me. Je kunt je dan ook afvragen, of de kerk zelf de 'kerkelijke weg' heeft bewandeld?
[/q]
Zover als ik aan de hand van de acta kan zien is er enig moment er voor gekozen om zaken die op voorgaande synode(s) inhoudelijk behandeld waren niet opnieuw inhoudelijk te behandelen. Om aan de bezwaren op dit vlak tegemoet te komen zijn er wel deputaten benoemd mbt de zondag en  echtscheidingproblematiek e.d. die afgelopen synode gerapporteerd hebben. Overigens kun je ook niet verwachten dat gestencilde bezwaarschriften waar je alleen nog je naam en adres hoeft in te vullen uitgebreid behandeld zullen worden.
[q]
Als mensen het niet eens zijn met nieuwe ontwikkelingen in de kerk, en ze dienen daar een beargumenteerd bezwaar tegen in, dan kun je als synode bv. niet zomaar verwijzen naar procedures etc, maar dan zul je inhoudelijk op de zaak in moeten gaan, en met argumenten laten zien dat je standpunt wel degelijk bijbels verdedigbaar is. De stortvloed aan kritiek (en met name de vele herhalingen) vanuit de verontruste hoek doet op z'n minst vermoeden, dat er nu niet echt een sterk inhoudelijk antwoord op terug gekomen is. Maar goed, ik kan er naast zitten, en ik zou dan ook graag horen hoe er gereageerd is op bepaalde bezwaren.

Sommige zaken kwamen al voor de 3e of 4e keer op de synode misschien dat sommige bezwaarden gewoon niet accepteren dat er over sommige dingen andere inzichten zijn ontstaan en dat de synode niet de klok met 25 jaar wil terugdraaien (wat overigens ook niet kan). En dat we iets 50 jaar op een bepaalde manier gedaan hebben is ook geen argument als dat niet bijbels gefundeerd is.

En voordat ik voor zo'n nieuwlichter uitgemaakt word: er zijn genoeg zaken waar ik het nut niet van zie maar waar ik geen bijbelse argumenten heb om bezwaar te maken en waar ik me dus naar de meerderheid heb te voegen. Kennelijk worden we als gkv "modegevoeliger" en heeft het zijn tijd nodig.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: juli 23, 2006, 03:08:38 pm »

quote:

dingo schreef op 23 juli 2006 om 15:03:
[...]

Zover als ik aan de hand van de acta kan zien is er enig moment er voor gekozen om zaken die op voorgaande synode(s) inhoudelijk behandeld waren niet opnieuw inhoudelijk te behandelen. Om aan de bezwaren op dit vlak tegemoet te komen zijn er wel deputaten benoemd mbt de zondag en  echtscheidingproblematiek e.d. die afgelopen synode gerapporteerd hebben. Overigens kun je ook niet verwachten dat gestencilde bezwaarschriften waar je alleen nog je naam en adres hoeft in te vullen uitgebreid behandeld zullen worden.
Nee dat begrijp ik. Één keer is voldoende natuurlijk. Maar ik ben dus wel heel benieuwd naar die éne behandeling. Die 'kant en klare' bezwaarschriften vind ik wel een indicatie, dat er niet echt op het orrigineel is ingegaan.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: juli 23, 2006, 03:15:16 pm »

quote:

small brother schreef op 23 juli 2006 om 13:24:

Daarom, hoe vervelend het ook is: als iemand u een appel doet met een beroep op Gods Woord, en kerkeraad, noch synode heeft hem doen zwijgen, dan heeft U een probleem.

Volgens mij is er, als er na -meerdere- bezwaren, een kerkelijke uitspraak ligt, tegelijkertijd een impliciet zwijggebod. Wat is anders nog de waarde van 'kerkelijke' uitspraken?  :? Als ze wel aan alle wensen van 'bezwaarden' waren tegemoet gekomen, zouden de 'niet-bezwaarden' ook niet maar zomaar hun wensen hebben mogen blijven ventileren, waar een besluit over genomen zou zijn. Ik weet zeker dat 'bezwaarden' dat ook niet gepikt zouden hebben.
Dus het is van tweeen een: of je kent de kerkelijke uitspraken een bepaald gewicht toe en dus voeg je je naar die besluiten (of zo niet, dan stap je eruit) of je kent de kerkelijke uitspraken geen gewicht toe, maar dan kunnen we het kerkverband wel opdoeken en echt alles plaatselijk regelen. En volgens mij is dat het laatste wat 'bezwaarden' willen. It's that 'simple'...
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2006, 03:17:17 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: juli 23, 2006, 03:17:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 juli 2006 om 15:08:

[...]
Die 'kant en klare' bezwaarschriften vind ik wel een indicatie, dat er niet echt op het orrigineel is ingegaan.
Zo kun je het ook uitleggen natuurlijk, persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de synode geen fouten kan maken want het blijft natuurlijk wel mensenwerk.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: juli 23, 2006, 03:50:14 pm »
Sorry, Nunc, maar dat is het bekende refrein dat ik van bezwaarden hoor. Er is van kerkenraden tot op de synode (meerdere zelfs) over de bezwaren gesproken. Inhoudelijk! En toch wordt er iedere keer weer gedaan alsof er niets mee gedaan is. Moet er dan net zolang naar gekeken worden totdat de bezwaren wel gedeeld worden?

Voor het overige sluit ik me aan bij de woorden van Mezza:

quote:

Dus het is van tweeen een: of je kent de kerkelijke uitspraken een bepaald gewicht toe en dus voeg je je naar die besluiten (of zo niet, dan stap je eruit) of je kent de kerkelijke uitspraken geen gewicht toe, maar dan kunnen we het kerkverband wel opdoeken en echt alles plaatselijk regelen.
In dat laatste geval kunnen we ons gelijk bij de NGk-ers voegen.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2006, 03:51:00 pm door Zijnkind »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: juli 23, 2006, 04:02:28 pm »
Voor de lezers onder ons de volledige tekst in het verband. De tekst spreekt denk ik meerdere "partijen" aan. En dan kun je aanspreken letterlijk en figuurlijk uitleggen. Je kunt dat "eten" denk ik verruilen voor diverse woorden / onderwerpen die in deze discussie spreken.
De tekst ademt aanvaarden EN geen aanstoot geven. Kortom evenwicht. Dat betekent niet stilstaan en ook niet ver voor de troepen vooruit lopen.

Hoe zit dat eigenlijk met die feestdagen in de tekst?

Goede zondag.

kajem

Citaat

En Paulus voorbeeld is inderdaad de goede, die zou nog liever zijn hele leven geen vlees eten als hij daarmee anderen van God zou afhouden. Als hij daarmee anderen moeite zou geven wegens het geloof en inde weg zou staan.
Misschien tijd dat het ook eens in de GKV zou gedaan worden.
Citaat

Romeinen 14 vers 1 tot 23

1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren.
14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2006, 08:36:55 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: juli 24, 2006, 09:21:56 am »

quote:

Zijnkind schreef op 23 juli 2006 om 15:50:
Sorry, Nunc, maar dat is het bekende refrein dat ik van bezwaarden hoor. Er is van kerkenraden tot op de synode (meerdere zelfs) over de bezwaren gesproken. Inhoudelijk! En toch wordt er iedere keer weer gedaan alsof er niets mee gedaan is. Moet er dan net zolang naar gekeken worden totdat de bezwaren wel gedeeld worden?

Zie de draad (van alweer een behoorlijke tijd geleden) heeft de synode bezwaren inhoudelijk weerlegd?.
Er wordt niet gedaan alsof, er wordt gevoeld dát.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: juli 24, 2006, 05:40:03 pm »

quote:

dingo schreef op 22 juli 2006 om 12:57:
Dat is bepaald niet hetzelfde, roken is een individuele keuze (en een gewoonte/verslaving die zeker als christen af te raden is). Bezwaren tegen vertalingen kun je kenbaar maken via de kerkelijke weg en bij de uitgever, daar zijn procedures voor. Dat is heel wat anders dan ongevraagd allerlei epistels in iemands postvakje gooien.

De NBV is zo fout qua 1-opzet, 2-makers, en 3-resultaat dat ik me afvraag of er nog kennis in de kerk gevonden wordt. Desinteresse vervolgens in een en ander als er wel kennis wordt verschaft, laat zich haast niet anders vertalen dan een desinteresse in de boodschapper en een moedwillig afsluiten voor de boodschap.

Daarom dan maar een  pasklaar brokje voor je Dingo- Mattheus2, laatste stukje waarin Jezus weer met zijn ouders meereist: "..en was hij hun voortaan gehoorzaam." Prachtig om te zien dat eerst wordt geschreven dat Maria en Jozef het niet begrepen om dan vervolgens pal daarop te lezen dat ook de vertaler het niet heeft begrepen en Jezus toch op een ongehoorzaamheid betrapt. De vertaler treft geen blaam, niemand had hem ook gevraagd te geloven dat Jezus zonder zonden is. Maar de lezer wel. Dus Dingo, nu heb je een eigen punt. Wat doe je ermee? Ssst, niet verder vertellen omwille van onze procedure regeltjes? Ik lach niet, maar ik ken er een die lacht.

En als het gaat om scheurmaken, of doordrammen: Welk belang wordt gediend als er verplicht gezwegen moet worden? Niet Gods Eer, maar de onderlinge harmonie, de eenheid, of  allerlei persoonlijke gevoeligheden. Let er maar eens op als er een beroep op die kerkelijke procedures gedaan wordt. De waarheid wordt Niet bemind.

Herinnert dan niemand meer van die lastige gesprekken met Jehova's waarin er gewoon verschillende versies van bijbels zijn? Nou geloof me, er komt een tijd dat u te horen krijgt over uw bijbel: "maar u heeft een heel andere bijbel dan ik"...
U kunt er op wachten: bij deze.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 05:44:58 pm door small brother »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: juli 24, 2006, 06:11:46 pm »

quote:

small brother schreef op 24 juli 2006 om 17:40:
[...]

De NBV is zo fout qua 1-opzet, 2-makers, en 3-resultaat dat ik me afvraag of er nog kennis in de kerk gevonden wordt. Desinteresse vervolgens in een en ander als er wel kennis wordt verschaft, laat zich haast niet anders vertalen dan een desinteresse in de boodschapper en een moedwillig afsluiten voor de boodschap.
[/q]
Je trekt wel een hele grote broek aan met je bewering. Het zijn bepaald niet de minste die zich met deze vertaling hebben beziggehouden ook uit de gkv. Maar goed ik neem aan dat je veel betere vertalers beschikbaar hebt voor het NBG om deze vertaling te corrigeren.

quote:

Daarom dan maar een  pasklaar brokje voor je Dingo- Mattheus2, laatste stukje waarin Jezus weer met zijn ouders meereist: "..en was hij hun voortaan gehoorzaam." Prachtig om te zien dat eerst wordt geschreven dat Maria en Jozef het niet begrepen om dan vervolgens pal daarop te lezen dat ook de vertaler het niet heeft begrepen en Jezus toch op een ongehoorzaamheid betrapt. De vertaler treft geen blaam, niemand had hem ook gevraagd te geloven dat Jezus zonder zonden is. Maar de lezer wel. Dus Dingo, nu heb je een eigen punt. Wat doe je ermee? Ssst, niet verder vertellen omwille van onze procedure regeltjes? Ik lach niet, maar ik ken er een die lacht.
Een prachtig voorbeeld van stemmingmakerij, er bij voorbaat er al vanuit gaan dat de vertaler de bedoeling gehad heeft om Jezus van zonde te betichten. Maar heb je serieus problemen met deze vertaling? Maak het kenbaar bij de deputaten en/of het NBG voor de gereviseerde versie van de NBV die medio 2008 (kan 2009 zijn) beschikbaar zal komen. Het is overigens Lucas 2.

quote:

En als het gaat om scheurmaken, of doordrammen: Welk belang wordt gediend als er verplicht gezwegen moet worden? Niet Gods Eer, maar de onderlinge harmonie, de eenheid, of  allerlei persoonlijke gevoeligheden. Let er maar eens op als er een beroep op die kerkelijke procedures gedaan wordt. De waarheid wordt Niet bemind.

Ik heb nergens beweerd dat er verplicht gezwegen moet worden maar wijs naar de wegen die je moet volgen om je bezwaren gehoord te krijgen. En er is niets mis mee om sommige, niet zwaar wegende bezwaren in te slikken, uit liefde voor de gemeente en onderlinge harmonie daarin en het bewaren van de eenheid.
[q]
Herinnert dan niemand meer van die lastige gesprekken met Jehova's waarin er gewoon verschillende versies van bijbels zijn? Nou geloof me, er komt een tijd dat u te horen krijgt over uw bijbel: "maar u heeft een heel andere bijbel dan ik"...
U kunt er op wachten: bij deze.
De NBV is erg populair dus daar ben ik niet zo bang voor, bovendien zijn er nog altijd mensen die de bijbel nog in de grondtaal kunnen lezen zodat die de letterlijke vertaling aan ons kunnen voorleggen.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2006, 06:15:29 pm door dingo »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: juli 24, 2006, 07:26:26 pm »
Erg populair??!!
Niet overdrijven hoor. De GKV is tot nog toe de enige kerk die het zonder slag of stoot gewoon in de kerk ging invoeren. Er blijven dus nog erg veel kerken over die het nog niet gedaan hebben.

Daarbij noemde je de vertalers die niet de eerste de beste waren, ook uit de GKV. Dan denk ik dat er toch een paar eerste de beste hebben zitten slapen op diverse punten.
Of de diversiteit van de vertalers was zo groot dat er gewoon water bij de wijn gedaan moest worden. Niet ten goede van de vertaling.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: juli 24, 2006, 07:40:35 pm »
Modbreak:
In dit topic is het niet de bedoeling om bezwaren inhoudelijk te gaan bespreken. Daar zijn andere topics voor zoals over de nbv. Dit topic heeft als onderwerp hoe om te gaan met bezwaren en de dreiging van mogelijke scheuringen/vrijmakingen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: juli 24, 2006, 08:08:45 pm »
Is het tekenend dat ik tot nu toe geen reacties krijg op mijn posts over het nut van de kerkelijke weg?
Ik blijf benieuwd wat anderen (naast ZK) daarvan vinden.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: juli 24, 2006, 09:13:10 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 24 juli 2006 om 19:40[/message]:
Modbreak:
In dit topic is het niet de bedoeling om bezwaren inhoudelijk te gaan bespreken. Daar zijn andere topics voor zoals over de nbv. Dit topic heeft als onderwerp hoe om te gaan met bezwaren en de dreiging van mogelijke scheuringen/vrijmakingen.

Dingo en Zijnkind, terug naar uw rode draad: Als het gaat om de kerkelijke weg, gaat het uiteindelijk niet om de regel zelf maar om de manier waarop ermee wordt omgegaan.
Slechte regels zijn meer dan voldoende als de Geest regeert, en anderzijds zijn goede regels niet besteed aan wie de Geest weerstaat.
De regels scheppen orde, geen norm.

quote:

dingo schreef op 24 juli 2006 om 18:11:
[...]

Je trekt wel een hele grote broek aan met je bewering. Het zijn bepaald niet de minste die zich met deze vertaling hebben beziggehouden ook uit de gkv. Maar goed ik neem aan dat je veel betere vertalers beschikbaar hebt voor het NBG om deze vertaling te corrigeren.

Dank voor het opmerken van mijn grote broek. U heeft terecht opgemerkt dat hij mij niet past, hij is van mijn oudste broer. Ik mag hem gebruiken en kan hem u ook aanbevelen; ik weet zeker dat hij u zou staan.

U weet wat u dient te weten; de boodschap kwam aan. Dat volstaat. Ik kwam, en proefde, en ontdek dat het zout ontbreekt.  Voel u naar de mens niet aangevallen, er zijn geen wetten over wat wel of niet te eten; het is puur een kwestie van smaak.
Dank voor uw aandacht

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: juli 24, 2006, 10:05:04 pm »

quote:

small brother schreef op 24 juli 2006 om 21:13:
[...]

U weet wat u dient te weten; de boodschap kwam aan. Dat volstaat. Ik kwam, en proefde, en ontdek dat het zout ontbreekt.  Voel u naar de mens niet aangevallen, er zijn geen wetten over wat wel of niet te eten; het is puur een kwestie van smaak.
Dank voor uw aandacht
Toevallig voel ik me wel aangevallen maar aangezien ik christen probeer te zijn zal ik volstaan met je verder te negeren.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: juli 24, 2006, 11:01:23 pm »

quote:

small brother schreef op 24 juli 2006 om 21:13:
Dingo en Zijnkind, terug naar uw rode draad: Als het gaat om de kerkelijke weg, gaat het uiteindelijk niet om de regel zelf maar om de manier waarop ermee wordt omgegaan.
Slechte regels zijn meer dan voldoende als de Geest regeert, en anderzijds zijn goede regels niet besteed aan wie de Geest weerstaat. De regels scheppen orde, geen norm.
Mooi statement. Lastig als beide kampen claimen de Geest aan hun zijde te hebben... Dan verliezen dus de regels hun kracht en rest er niets anders dan een eindeloos touwtrekken rond de bijbel wie er nu meer Gods wil uitvoert? Wat is orde als er geen norm aan vastzit?

quote:

U weet wat u dient te weten.
In dit leven zal geen enkel weten volkomen zijn. Niet van jou en niet van mij.

quote:

de boodschap kwam aan. Dat volstaat. Ik kwam, en proefde, en ontdek dat het zout ontbreekt.
Dat heb je verbazend snel be- en geoordeeld.

quote:

Voel u naar de mens niet aangevallen, er zijn geen wetten over wat wel of niet te eten; het is puur een kwestie van smaak. Dank voor uw aandacht
Puur een kwestie van smaak betekend zoveel als "als het maar Geestelijk voelt"?
Klinkt erg vrijblijvend maar dat is niet helemaal de christelijke vrijheid die de bijbel ons leert m.i.
Jezus leert ons te leven in stijl van het koninkrijk der hemelen. Daar is idd best ruimte voor een goed gevoel. Meer dan sommige strikte wet nalevers zouden willen. Maar als je je zondige staat kent, je verlossing ervan beseft en in dankbaarheid wilt leven....dan kan dat slechts in liefde voor God. Bij het zoeken van Hem blijf je niet stilstaan bij smaak alleen. Je zoekt ook naar datgeen dat Hij ons laat eten en waarom.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: juli 25, 2006, 02:42:53 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 juli 2006 om 21:41:

ik ben heel benieuwd naar de scheidslijn tussen kern geloof en bij geloof.
als ik je goed begrijp beweer je dat: de kerk verantwoordelijk is voor het bij geloof en je zelf verantwoordelijk bent voor het kern geloof.
geheelonthouder

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: juli 26, 2006, 09:05:43 am »
Modbreak:
Bericht verwijderd waarin deelnemers aan deze discussie respectloos en veroordelend werden benaderd. Dat is in strijd met de faq. Verder werd er opnieuw inhoudelijk op de bezwaren ingegaan. Dit is in strijd met de vorige modbreak.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2006, 09:05:54 am door Zijnkind »

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: augustus 04, 2006, 12:37:38 am »

quote:

sukkeltje schreef op 09 mei 2006 om 17:05:
Op dinsdag 25 april sprak ds. R. van der Wolf te Urk voor de classis Grootegast en omstreken in het kerkgebouw 'De Rank' te Zuidhorn. De titel van zijn lezing luidt: Kerk in de crisis. Ds. Van der Wolf gaat in op de crisis binnen de kerken, die van verschillende kanten wordt gesignaleerd en besproken.

Het artikel is te downloaden van de site: http://www.gereformeerdblijven.nl/crisis.pdf

Dominee van der Wolf is 1 van de “verontruste”dominees binnen de GKV, hij geeft ook lezingen voor de werkgroep ”De Vijfhoek” www.de-vijfhoek.nl
Dit is een groep van “verontruste” kerkleden binnen de GKV. Deze lezingen zijn ook te zien op de site: www.eeninwaarheid.nl

Even back to topic:
Beide websites liggen hier en daar fors onder vuur.
Men spreekt over een crisis in onze kerken maar grotendeels lijkt dat niet zo gevoeld te worden.
Wat verontrust nu feitelijk?
m.i. het gegeven dat elke persoon met een ander inzicht een website start, veel loze woorden daar op zet en zo een crisi veroorzaakt.
(Kort door de bocht gezegd, weet ik...)

quote:

De “verontruste” kerkeleden en dominees die ik regelmatig spreek, hebben altijd gesteld dat de zgn “nieuwe vrijmaking” onwettig was en daarom zijn zij niet met deze groep meegegaan. Scheuring maken was niet het doel, ze wilden juist de misstanden binnen de GKV (opnieuw)aan de kaak stellen via bovengenoemde sites, ter opbouw van Christus Lichaam. Lijkt mij een mooi/christelijk streven.

Welke misstanden? Dat een synode in een overleg iets besluit? Is dat een misstand?
JA als er andere gronden zijn op grond van de bijbel, NEE als er op grond van de bijbel geen expliciet antwoord is.

quote:

Alleen blijkbaar is deze mening tot enigzins veranderd, In het slot van het artikel van Ds. van der Wolf staat de volgende opmerkelijke tekst:

“…Dat zal tegenstand oproepen. Zelfs in eigen kring. Dat is met de crisis gegeven. Dat zal minachting kweken. Mogelijk vervreemding, verwijdering en zelfs uiteindelijk ook: scheiding. Met alle pijn die ik daarbij heb, zeg ik dan vanavond: het zij zo. De crisis binnen de kerk, doet ons er pijnlijk van bewust zijn dat de kerk in de crisis staat. Dat moeten we niet ontlopen.

Koerst de Wolf op de scheiding of op de eenheid in Christus? Zoekt men naar een gedeeld lichaam van Christus of accepteren we dat er verschillen in beleving en uiting zijn?

quote:

Een mogelijke vrijmaking wordt in deze tekst door Ds. Van der Wolf niet uit gesloten. Zouden wij dan opnieuw een scheuring krijgen binnen de GKV? Is de veronderstelde crisis binnen de GKV echt zo erg dat er nog maar één uitweg is??

Nogmaals: welke crisis?
Meerdere decennia achtereen hebben we discussie in de kerken.
Denk aan 1978, de invoering van het (door enkelen) verfoeide boekje dat wij "proefbundel" noemden.
Er waren mensen die de kaken opeen hielden omdat men er niet uit wilde zingen.

Veranderingen geven tegenstand en dat is lang niet altijd een Godgegeven tegenstand!
Leren we elkaar te erkennen als delen van het lichaam van Christus of stoten we elkaar af.
Die vraag is belangrijker dan onderling moddergooien denk ik.

Reeds jaren heb ik contact met "bezwaarde" broeders en zusters. We praten en mailen daarover, zoeken elkaar. Zij vanuit hun standpunt, ik vanuit het mijne. Samen vanuit de wens om GOD te dienen en Christus te volgen.

Ps: ik ben drie jaar afwezig geweest en zal allich niet alles gelezen hebben...
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2006, 12:38:37 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: augustus 05, 2006, 11:27:17 am »

quote:

Even back to topic:
Beide websites liggen hier en daar fors onder vuur.
Men spreekt over een crisis in onze kerken maar grotendeels lijkt dat niet zo gevoeld te worden.
Wat verontrust nu feitelijk?
Misschien de lauwheid die er bestaat over de verschillen waar mensen door in gewetensnood zijn gekomen? Misschien het gebrek aan motivatie om sámen in de bijbel te studeren op de punten waar verschil van inzicht over bestaat?

quote:

m.i. het gegeven dat elke persoon met een ander inzicht een website start, veel loze woorden daar op zet en zo een crisi veroorzaakt.
(Kort door de bocht gezegd, weet ik...)

Het gekke is, dat het 'andere inzicht' vaak gewoon het 'oude inzicht' is. Waarmee ik niet wil zeggen dat oud altijd beter is. Maar als het erom gaat wie een crisis veroorzaakt, denk ik dat dat eerder is 'degenen die de koers veranderen' dan 'degenen die de oude koers willen houden'.
En inderdaad, de toon van die sites vind ik vaak niet wijs, niet verstandig, te grof, enzovoorts. Maar als het alleen loze woorden waren, zou het geen crisis veroorzaken, maar door meer mensen genegeerd worden dan nu. Alleen al het feit dát er zo tegen hen geageerd wordt, is voor mij een teken dat ze op z'n minst een gevoelige snaar hebben geraakt.
Daarbij: het is vast geen toeval dat er een paar jaar geleden een behoorlijke groep is vertrokken - hoezo 'welke crisis'? - Heeft dat geen pijn gedaan dan, en dóet het geen pijn dan, dat er mensen in gewetensnood zijn binnen onze kerken?
Alleen in plaats van elkaar te zoeken wordt de kloof groter gemaakt :'(

quote:

Welke misstanden? Dat een synode in een overleg iets besluit? Is dat een misstand?
JA als er andere gronden zijn op grond van de bijbel, NEE als er op grond van de bijbel geen expliciet antwoord is.
Dat een synode in overleg iets besluit op basis van meerderheid van stemmen in plaats van op basis van inhoudelijke weerlegging van bezwaren (dat laatste wordt geregeld doorgeschoven naar deputaten, soms zelfs dezelfde deputaten die het beleid hebben gemaakt waar de bezwaren over gaan). Dáár zit een probleem. En of de bijbel een expliciet antwoord erop heeft? Dáár wordt nu juist elke keer naar verwezen, alleen wordt het verschillend beoordeeld. Maar in plaats van dan samen te studeren in de bijbel, worden de stellingen betrokken.

quote:

Koerst de Wolf op de scheiding of op de eenheid in Christus? Zoekt men naar een gedeeld lichaam van Christus of accepteren we dat er verschillen in beleving en uiting zijn?

Constateren dat iets in de toekomst geboden kan zijn of gebeuren kan, is niet koersen naar of zoeken naar een scheiding. Het is constateren dat dat geboden kan zijn ('keer u van haar af' - de apostelen roepen er in sommige concrete gevallen gewoonweg toe op, als de leer van Christus in het geding is.) Vraag is alleen: wanneer is dat het geval, en is dat punt nu (bijna) bereikt of niet?
Dáár zit het verschil in opvatting, meen ik, en níet bij de vraag of een constaterende uitspraak als hierboven waar is of niet.

quote:

Nogmaals: welke crisis?
Meerdere decennia achtereen hebben we discussie in de kerken.
Denk aan 1978, de invoering van het (door enkelen) verfoeide boekje dat wij "proefbundel" noemden.
Er waren mensen die de kaken opeen hielden omdat men er niet uit wilde zingen.
Er is denk ik wel een groot verschil met 'toen': er zijn nu meerdere grote veranderingen, die stuk voor stuk zo'n enorme weerstand oproepen, en die ook het belijden raken, en de manier waarop de bijbel gelezen en uitgelegd moet/mag worden. De discussies van nu gaan daarmee m.i. over diepgaandere kwesties dan die van toen.

quote:

Veranderingen geven tegenstand en dat is lang niet altijd een Godgegeven tegenstand!
Leren we elkaar te erkennen als delen van het lichaam van Christus of stoten we elkaar af.
Die vraag is belangrijker dan onderling moddergooien denk ik.

Nog belangrijker: zijn we bereid om sámen te buigen voor het juk van Christus?
En geloof me: het is over het algemeen niet een triomfantelijk gevoel wat verontrusten hebben als ze menen te moeten constateren dat er delen van het lichaam van Christus zijn die afwijken van Christus' leer. Er wordt om gehuild, al jaren.

quote:

Reeds jaren heb ik contact met "bezwaarde" broeders en zusters. We praten en mailen daarover, zoeken elkaar. Zij vanuit hun standpunt, ik vanuit het mijne. Samen vanuit de wens om GOD te dienen en Christus te volgen.

Fijn! Helaas gebeurt dat vaker niet dan wel.

De verwijdering tussen de verschillende groepen binnen de kerken wordt niet opgelost door elkaar maar te negeren, of modder naar elkaar te gooien. Er moet inhoudelijk doorgesproken worden, niet formalistisch, maar hartelijk, en met de bijbel en de harten open. Mijn indruk is dat dat laatste nogal eens wordt geblokkeerd door verwijzingen naar de formalistische kant ('kerkelijke weg' en 'synode-uitspraken' worden over en weer als hoofdargumenten gebruikt om de standpunten te verdedigen, in plaats van inhoudelijk samen in de bijbel te studeren). Of doordat de discussie gaat over de toon waarop, waardoor het aanval <-> verdediging wordt. Of doordat er wordt ontkend dát er ernstige verschillen zijn. Of doordat intenties van anderen worden ingevuld die niet stroken met de werkelijkheid.
(ik zeg niet dat de ene kant daarin meer fouten maakt dan de andere kant hoor! Ik constateer alleen dat het vaak over andere zaken gaat dan zou moeten, en dat de communicatie enorm verstoord is en verstroord wordt - en er is er 1 erg blij mee :'( )

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: augustus 05, 2006, 12:09:50 pm »
Het zou al een stuk schelen als men van weerskanten er uit ging van de goede bedoelingen van de ander. Dat minimale vertrouwen in elkaar moet er wel zijn anders ontaardt het binnen de kortste keren in een wij-zij verhaal (zie Kampen-Noord waar men elkaar volkomen kwijt is). Verder zouden de verontrusten er goed aan doen om 's een goed boek te lezen over de kenmerken van het post-modernisme en waarom dingen als polemiseren en andere "moderne" gebruiken niet meer landen bij het merendeel van de huidige individualistisch ingestelde generatie. Want of we nu willen of niet de tijden zijn veranderd en terugverlangen naar het verleden waarin alles beter was is een illusie en niet erg wijs

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: augustus 05, 2006, 12:20:49 pm »
Probleem is ook dát die huidige cultuur uitgangspunt is, terwijl die huidige cultuur (postmodernisme) óók onder de kritiek van Gods Woord moet staan bij christenen. Dat laatste lijkt op vrij grote schaal niet te gebeuren, want 'de tijden zijn veranderd'. En inderdaad, met postmoderne mensen is het heel moeilijk discussiëren ;)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: augustus 05, 2006, 12:24:08 pm »
(en met moderne mensen is het moeilijk om op gevoelsniveau elkaar te vinden - dat om misverstanden te voorkomen: ik zeg niet dat de ene tijdgeest beter is dan de andere)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: augustus 05, 2006, 02:16:26 pm »

quote:

E-line schreef op 05 augustus 2006 om 11:27:
Er moet inhoudelijk doorgesproken worden, niet formalistisch, maar hartelijk, en met de bijbel en de harten open. Mijn indruk is dat dat laatste nogal eens wordt geblokkeerd door verwijzingen naar de formalistische kant ('kerkelijke weg' en 'synode-uitspraken' worden over en weer als hoofdargumenten gebruikt om de standpunten te verdedigen, in plaats van inhoudelijk samen in de bijbel te studeren).

Ik heb het al eerder gevraagd in deze draad, maar wat is het nut van de kerkelijke weg nog, als je je niet wilt houden aan besluiten die via die kerkelijke weg genomen zijn?  :?

quote:

Of doordat de discussie gaat over de toon waarop, waardoor het aanval <-> verdediging wordt.

Ik begrijp uit de Bijbel dat de toon heel belangrijk is (vriendelijkheid, zachtmoedigheid, geduld etc.). Als aan zo'n belangrijke Bijbelse gedachte (vaak) voorbij wordt gegaan, gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.
De Here heeft het in de bijbel ook vaak over 'lippendienst', dat niet goed is. Het gaat om het hart. Dat moeten beide 'kanten' zich goed realiseren.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: augustus 05, 2006, 05:36:32 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 augustus 2006 om 14:16:

[...]

Ik heb het al eerder gevraagd in deze draad, maar wat is het nut van de kerkelijke weg nog, als je je niet wilt houden aan besluiten die via die kerkelijke weg genomen zijn?  :?

Als die kerkelijke weg gegaan is en de belsuiten die genomen zijn een dwaalleer inhouden, dan moet je daar tegenin gaan. Daarbij moet je dan de kerkenraad verzoeken om de uitspraken van de synode niet te ratificeren. Maar als ook die weg dood loopt en de uitspraken blijven staan dan kun je nog steeds gemeenteleden oproepen om de synode niet te volgen. Je moet erop toezien dat niemand verachtere....  Dus je kunt dan allerlei wegen gaan om de dwaling bij de mensen onder de aandacht te brengen.
Daar is geen voorschrift voor.

Denk maar aan de regering die abortus goedkeurd, daarover blijven wij toch ook niet zwijgen? Dat blijven we toch onder de aandacht brengen hoe God daarover denkt?

Waarom zou je dan binnen de kerk moeten zwijgen als er misstanden zijn?
Ik begrijp dat absoluut niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: augustus 05, 2006, 10:57:43 pm »
We vallen in herhaling, maar ik quote Zijnkind maar even:

quote:

De kerk maakt afspraken en daar gaat een heel proces aan vooraf. De gemaakte afspraken behoren vanaf instelling tot datgene dat "normaal" is binnen de kerk. Of je het er nu mee eens bent of niet. Kerk ben je nu eenmaal met meerdere personen.
1 van die afspraken is dat er een kerkelijke route is om je eventuele bezwaren te droppen. Je moet me maar corrigeren als ik dit verkeerd zie maar volgens mij is er nog nooit een bezwaar ingediend tegen die route zelf. Dan heb je je daar dus ook aan te houden.

Is het resultaat niet gewenst? Dan kun je slechts doen wat Mezza al samenvatte. Of je slikt het en vind je weg ermee in de gemeente. Of je gaat. Op allerlei manieren je eigen opvattingen toch blijven promoten is gelijk aan het zaaien van verdeeldheid. Dat is m.i. tuchtwaardig.

Hier had je nog niet op gereageerd zie ik.

Later schreef ik ook nog:

quote:

Dus het is van tweeen een: of je kent de kerkelijke uitspraken een bepaald gewicht toe en dus voeg je je naar die besluiten (of zo niet, dan stap je eruit) of je kent de kerkelijke uitspraken geen gewicht toe, maar dan kunnen we het kerkverband wel opdoeken en echt alles plaatselijk regelen edit:of allemaal NGK worden.
Zeg het maar...
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2006, 11:01:58 pm door Mezzamorpheus »