Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77333 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Reactie #250 Gepost op: augustus 07, 2006, 11:40:04 am »
En weer is een grote stilte mijn deel. Ik kan natuurlijk niemand dwingen om te reageren, maar opvallend vind ik het wel.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: augustus 07, 2006, 12:08:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 augustus 2006 om 14:16:

[...]

Ik heb het al eerder gevraagd in deze draad, maar wat is het nut van de kerkelijke weg nog, als je je niet wilt houden aan besluiten die via die kerkelijke weg genomen zijn?  :?

Het nut van de kerkelijke weg is - als het goed gebruikt wordt - dat het vertrouwen in elkaar hersteld wordt door gezamenlijke teruggang naar de bijbel.

Probleem is, dat het in de huidige situatie steeds moeilijker geworden blijkt te zijn om te zien dat er inderdaad samen teruggegaan wordt naar de bijbel. De indruk die ik kreeg, de keren dat ik op de synode erbij gezeten heb, is dat er meer besloten werd op basis van meerderheid van stemmen, en rhetoriek, dan op basis van bijbelse argumenten die standpunten weerlegden of bevestigden.
Mijn vertrouwen in de meerdere vergaderingen is er danig door beschadigd: daar waar juist het gezag van de bijbel het laatste woord zou moeten hebben, blijkt dat de argumenten vaker ingegeven worden door andere factoren (tijdsdruk, evt. gezichtsverlies omdat er nou een keer al die weg gekozen is, en de 'poppetjes').
Helaas, en dat meen ik: helaas kan ik de huidige vormgeving van die kerkelijke weg niet plaatsen in de lijn zoals die (zéker vanaf de 16e eeuw) geweest is.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: augustus 07, 2006, 02:51:12 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 augustus 2006 om 11:40:
En weer is een grote stilte mijn deel. Ik kan natuurlijk niemand dwingen om te reageren, maar opvallend vind ik het wel.
aan de andere kant heb je ook nog niet gereageerd op mijn laatste post.
geheelonthouder

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:07:58 am »
Gelukkig bleef Luther ook zijn eigen inzichten promoten..... zelfs na zijn verbannning.

Als je vind dat je dan moet verdwijnen uit de kerk waarom wordt er dan gezeurd dat ze weer terug moeten komen?
Eigenlijk komt het erop neer dat ze wel terug mogen komen maar wel hun mond moeten houden.

Wat mij ook zo bevreemd aan opmerkingen als: dan ga je toch... is het volgende.
Blijkbaar waren mensen het niet eens met zoals het was. En wilde maar dat het anders was.
Die hadden dan toch net zo goed hun mond moeten houden en gewoon moeten vertrekken naar een kerk waar het wel was zoals zij wilden?

In 1973 was er al een uitspraak over het liedboek, dat daaruit niet gezongen mag worden binnen de kerkdiensten.
Waarom gingen de mensen die het toch wilden en dus niet eens waren met die uitspraak gewoon weg, en bleven ze dus erover doordrammen?

Of gold het toen niet?
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 03:36:10 pm door joepie »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:06:54 pm »

quote:

De kerk maakt afspraken en daar gaat een heel proces aan vooraf. De gemaakte afspraken behoren vanaf instelling tot datgene dat "normaal" is binnen de kerk. Of je het er nu mee eens bent of niet. Kerk ben je nu eenmaal met meerdere personen.
1 van die afspraken is dat er een kerkelijke route is om je eventuele bezwaren te droppen. Je moet me maar corrigeren als ik dit verkeerd zie maar volgens mij is er nog nooit een bezwaar ingediend tegen die route zelf. Dan heb je je daar dus ook aan te houden.

Is het resultaat niet gewenst? Dan kun je slechts doen wat Mezza al samenvatte. Of je slikt het en vind je weg ermee in de gemeente. Of je gaat. Op allerlei manieren je eigen opvattingen toch blijven promoten is gelijk aan het zaaien van verdeeldheid. Dat is m.i. tuchtwaardig.

De kwaliteit van geen enkel proces kan afdoen aan de continue christelijke plicht tot ijking aan de Schrift. Van het proces, maar ook van de toepassing van het resultaat van dat proces. Niet vanwege het belang van dat proces of zijn resultaat, maar omdat een en ander ingrijpt in het heilig lichaam waarvan Jezus Christus het hoofd is.

Afspraken tussen mensen hebben een dienende rol. Afspraken hebben geen heersende rol. Ongeacht hun totstandkoming en hun kwaliteit. Geen enkel beroep op de schrift kan afgedaan worden met een beroep op iets anders dan de Schrift. Wie zich dan beroept op een afspraak bij zaken die ingrijpen op iets wat niet aan ons gegeven is om over te oordelen, die heeft per definitie ongelijk. En dat geldt des te meer als die afspraak wordt ingezet tegen iemand die zich beroept op de Schrift.  En dat geldt andermaal des te meer als  een beroep wordt gedaan op God's eigen instructies.

Kerk zijn heeft niets te maken met organisatie en afspraken, maar met een gezamelijk onderwerpen aan het Hoofd van de kerk. Niemand kan daar van weggaan vanwege onvrede met gemaakte afspraken. Uiteindelijk doet de kerk zelf niet het kerkvergaderende werk maar iemand anders. En die willen wij toch niet tegenwerken?
Slikken of gaan zegt u? Een afwijkende mening uitdragen is tuchtwaardig zegt u? Een tegenvraag voor u: Vergadert Christus zijn kerk of doen wij dat? Hebben wij enige bevoegdheid om iemand op te roepen tot: slikken of opzouten?

quote:

Later schreef ik ook nog:
Dus het is van tweeen een: of je kent de kerkelijke uitspraken een bepaald gewicht toe en dus voeg je je naar die besluiten (of zo niet, dan stap je eruit) of je kent de kerkelijke uitspraken geen gewicht toe, maar dan kunnen we het kerkverband wel opdoeken en echt alles plaatselijk regelen edit:of allemaal NGK worden.
Zeg het maar...

Ok, Ik zeg het u, als me dat deze keer wordt toegestaan. De orderegeling dient de orde en niet het heil. Een ieder dient zich te voegen naar de orde, zolang het gaat om de orde.  Maar Niemand kan de orderegeling gebruiken als basis voor andere zaken dan ordezaken. Dat staat LOS ERVAN dat in de goede orde ook zaken aan de orde kunnen komen die wel degelijk de kern van het geloof en het heil van concrete personen of groepen personen kunnen raken. Maar al deze zaken zullen in het geestelijk leven zowiezo aan de orde komen als wij ons onderwerpen aan het Hoofd van de kerk en ons laten lijden door de Geest. Met of zonder orderegeling. Voor of tegen de orderegeling. De orderegels dienen de orde in de kerk. Niet iets anders.

U schrijft dat wie opvattingen blijft promoten verdeeldheid zaait en daarom tuchtwaardig is? Wie heeft dat verzonnen? Waar is dat geschreven?? Ik zie iets anders: iedereen voelt zich meer comfortabel bij oordelen dan bij dienen, of bij distantiëring dan bij betrokkenheid doen. Daarvoor hoeven we niet eens een specifieke kant op te wijzen.

Als het heil van een enkeling onnodig gevaar loopt, dan al zouden wij reden hebben om onszelf de vraag te stellen welke rol wij daarin hebben. Hoeveel bekendheid kreeg zovaak niet een enkele bekeerling in verweggistan. Als het dan gaat om meer dan een enkeling dichtbij dan is er alle reden om met gescheurde kleding naar de kerk te gaan. Letterlijk zou ik zeggen. En niet net doen alsof iedereen maar moet leven met zijn eigen consequenties. Of alsof degene die niet luistert is afgeschreven.  Wie zal zeggen wie een verloren zoon is en wie niet? Wij zijn in ieder geval allemaal verloren broeders van elkaar.  De neuzen één kant op krijgen als doel helpt ons niets, ik ken iemand die daar veel beter in is. De neuzen naar elkaar richten helpt ook niet. Echt niet. Ze moeten ook niet omhoog, maar naar beneden.
Het is dus van tweeën geen. Niet het een noch het ander; maar bekering. Besluiten wel gewicht toe kennen en niet alles plaatselijk regelen. Alles met mate en in goede orde.
Maar met de vingers afblijven van  andere delen van ons lichaam, zolang we daar niet heel erg nadrukkelijk instructies voor gekregen hebben. Want het lichaam behoort ons niet toe.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: augustus 26, 2006, 01:18:30 am »

quote:

small brother schreef op 24 juli 2006 om 17:40:
[...]

De NBV is zo fout qua 1-opzet, 2-makers, en 3-resultaat dat ik me afvraag of er nog kennis in de kerk gevonden wordt

Hetzelfde geldt voor de eerdere vertalingen.
Verdiep je eens in de tegenstand die er geweest is rondom de eerdere vertalingen zoals de NGB die lange tijd (met hiaten kennelijk)  in de GKv is gebruikt.
Met je opmerking neem je een standpunt in dat niet verdedigbaar is. Ken je de vertalers? Heb je hen aangesproken op hun "fouten"?
Kennis in de kerk heeft ook te maken met het weten van je verleden, óók de strijd over de NBG vertaling :)
Ik doe niet meer mee.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: augustus 26, 2006, 09:28:07 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 augustus 2006 om 01:18:
[...]

Hetzelfde geldt voor de eerdere vertalingen.
Verdiep je eens in de tegenstand die er geweest is rondom de eerdere vertalingen zoals de NGB die lange tijd (met hiaten kennelijk)  in de GKv is gebruikt.
Met je opmerking neem je een standpunt in dat niet verdedigbaar is. Ken je de vertalers? Heb je hen aangesproken op hun "fouten"?
Kennis in de kerk heeft ook te maken met het weten van je verleden, óók de strijd over de NBG vertaling :)

Heb je de topics gelezen hierover Riemer Lap:

NBV: foutjes en fouten in de NBV

Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelvertaling

Ik ben wel benieuwd wat je daarvan vindt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: september 05, 2006, 12:35:47 am »
Ik heb ze doorgenomen en besef dat er inderdaad fouten in de vertaling zijn gemaakt.MAAR geldt dat ook niet voor de NBG?
Vertalen is mensenwerk. Er worden keuzen gemaakt die niet altijd onze keuze zal zijn.
Ik lees geen vreemde talen (Fries is moeilijk genoeg...) maar heb wel vertrouwen in het vertaalteam wat er mee bezig is.
De meest mooie vertaling bestaat niet: mensenwerk is nooit compleet.
Natuurlijk kun je bezwaar hebben maar meldt dat dan aan de vertalers, DEEL JE INZICHT denk ik dan, ee ander kan zijn winst er mee doen.

Het lichaam verlaten om vertaalfouten (al dan niet verifieerbaar voor anderen) is niet juist.
De nieuwe vrijmaking gaat om meer dan de NBV. Ik mail en spreek al jaren met bezwaarden en heb weinig "verheffends"(vergeef mij de uitdrukking!) gehoord.
Sorry, maar mijn beleving is wel zo: men roept veel en stookt hier en daar wat. Geen opbouw van het lichaam maar verdeling IN het lichaam.
Jammer dat het zo gaat.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2006, 12:38:45 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: september 09, 2006, 01:04:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 september 2006 om 00:35:
Ik heb ze doorgenomen en besef dat er inderdaad fouten in de vertaling zijn gemaakt.MAAR geldt dat ook niet voor de NBG?
Vertalen is mensenwerk. Er worden keuzen gemaakt die niet altijd onze keuze zal zijn.
Ik lees geen vreemde talen (Fries is moeilijk genoeg...) maar heb wel vertrouwen in het vertaalteam wat er mee bezig is.
De meest mooie vertaling bestaat niet: mensenwerk is nooit compleet.
Natuurlijk kun je bezwaar hebben maar meldt dat dan aan de vertalers, DEEL JE INZICHT denk ik dan, ee ander kan zijn winst er mee doen.

Het turven van vertaalfouten lijkt me niet de kern. Al belangrijker is de keuze van handschriften en de vertaalmethode. En nog meer, dat de vertalers geloven in de betrouwbaarheid en volkomenheid van heel Gods Woord, en geloven dat de bijbel Gods eigen Woord is.
Maar het meest principiële is: Van wie verwacht je het. Ik bedoel, een vertaling is volstrekt waardeloos als men zich niet afhankelijk wil laten leiden door Zijn Geest. Zowel bij lezen als bij vertalen dient hierom gebeden te worden. Dit kan alleen als de vertalers broeders en zusters van ons zijn, die zich in gebed willen onderwerpen hieraan.
Telkens wordt in de bijbel benadrukt dat we het van God moeten verwachten, en niet op onze eigen wijsheid en nog minder op de ‘wijsheid’ van Gods vijanden (de zogenaamde ‘neutrale’ wetenschappers).
Als men ten strijde trok moest er eerst geofferd worden en gebeden om een zegen, en dan telkens opnieuw moesten de Israëlieten doordrongen worden van het feit dat niet de grootte of sterkte van hun leger van belang was maar het feit dat hun oog op God gericht was.

Nu dan, een vertaling van Gods eigen Heilige Woorden, is een geestelijk proces bij uitstek.
Hoe kan men verwachten dat dit door de geest geleid wordt, als men meent hun heil te moeten zoeken bij ongelovigen en afvalligen? Als we menen wijsheid tekort te schieten moeten we niet naar de wereld, maar naar de Bron. (Jakobus 1 vers 5 en 6 ! )

Dat dit consequenties blijkt te hebben voor de inhoud mag geen verbazing wekken. Maar als we het in afhankelijkheid van God, het alleen van Hem verwachten, dan mogen we geloven dat onze fouten vergeven worden en dat het resultaat gezegend mag zijn. Als we het heil ergens anders zoeken –(zelfs in het geval dat het resultaat van de vertaling ons beter lijkt) – dan rest ons alleen bekering.

Conclusie:
Al zou een vertaalteam bestaan uit kenners van de grondtaal, de doeltaal en de bijbel. Het is van generlei waarde als de Heilige Schrift niet geestelijk beoordeeld wordt. Vertalers dienen gelovigen te zijn !

Uitvoeriger had ik het al in deze draad genoemd. Misschien is een reactie aldaar beter on topic ?

quote:

Het lichaam verlaten om vertaalfouten (al dan niet verifieerbaar voor anderen) is niet juist.
Zondermeer de kerk verlaten is niet juist.
Van belang is, of er daadwerkelijk sprake is van zonde(n). En of er voldoende over gesproken is, liefdevol en geduldig, zoals het tussen broeders en zusters onderling betaamt.  En of de zonden zo ernstig zijn dat je je niet langer mag begeven bij hen die hierin volharden.
Volharden in zonden is ernstig. Kerkverlaten is ernstig. Een ieder moet voor zichzelf afvragen waar zijn gehoorzaamheid aan Christus hem toe leidt. Als resultaat mag je wel hopen op rust, maar gehoorzaamheid kan soms juist strijd betekenen, iets waar je zelf mogelijk geen trek in hebt. Maar goed, rust is nu niet beloofd, pas op de jongste dag.

quote:

De nieuwe vrijmaking gaat om meer dan de NBV. Ik mail en spreek al jaren met bezwaarden en heb weinig "verheffends"(vergeef mij de uitdrukking!) gehoord.
Sorry, maar mijn beleving is wel zo: men roept veel en stookt hier en daar wat. Geen opbouw van het lichaam maar verdeling IN het lichaam.
Jammer dat het zo gaat.
Helaas maken we er als mensen soms een potje van. Dit ontslaat ons niet van onze plicht om – als het nodig is – ons vrij te maken.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: september 09, 2006, 11:17:36 pm »

quote:

Titaan. schreef op 09 september 2006 om 13:04:

Helaas maken we er als mensen soms een potje van. Dit ontslaat ons niet van onze plicht om – als het nodig is – ons vrij te maken.

Wanneer is die plicht dan nodig?
Als je als "leek"(vergeef mij de uitdrukking) van mening bent dat je beter kunt vertalen of kiezen dan de mensen die er [jarenlang] studie van hebben gemaakt?
Of dat je als kerklid van mening bent dat jouw bijzondere visie niet gekend of erkend wordt?

Nee, afscheiding mag m.i. alleen als de leer van de kerk niet meer geënt is op het woord van God.
Niets meer, niets minder.

Ik ben opgegroeid met liederen uit Johannes de Heer (ik weet het, de leeftijd telt... :+ ) etc.
Toch kom ik uit een "oergereformeerd" gezin waarin het Woord centraal stond en staat.
Nu blijkt (vlgs. de verontrusten) dat ik mijn ganse leven God heb geloofd op verkeerde teksten (die overigens inhoudelijk weer niet te weerleggen zijn).

Kerk zijn betekent meegroeien met de tijd en de inzichten.
Kerk is wat mij betreft dan ook een werkwoord, geen institutionele aanduiding.
Kerk zijn doe je samen, ieder met zijn eigen inbreng rondom het Woord en gestalte gegeven vanuit het Woord.
Daarin zijn verschillen en dat maakt de kerk tot een divers lichaam.
Handen en voeten zijn verschillend: ledematen hebben verschillende functies belevingsgraden.

De nieuwe vrijmaking is wat mij betreft dan ook geen vrijmaking maar een belasting van het erfgoed dat we samen delen (of deelden).
Durven we elkaar in Christus nog te erkennen en te herkennen?
« Laatst bewerkt op: september 09, 2006, 11:18:14 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: september 11, 2006, 05:04:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 september 2006 om 23:17:
[...]

Nee, afscheiding mag m.i. alleen als de leer van de kerk niet meer geënt is op het woord van God.
Niets meer, niets minder.

Precies! Daarom is het zo belangrijk dat er goed vertaald wordt. En dat er mensen zijn die er verstand van hebben, en er voor geleerd hebben nu zeggen dat het daaraan ontbreekt bij de nbv, waarom zou ik dan niet op hun oordeel af gaan?
Het is belangrijk dat zaken die van wezenlijk belang zijn bij de leer van de kerk in de nbv niet verdraaid worden.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 08:18:57 am door joepie »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: september 11, 2006, 07:41:23 pm »
Er zijn ook mensen die er verstand van hebben en ervoor geleerd hebben die nu zeggen dat de NBV een prima te gebruiken vertaling is. Waarom zou ik dan niet op hun oordeel afgaan? :)
Verder vraag ik me af of je een 'leer van de kerk' als uitgangspunt moet nemen bij het vertalen van de bijbel? Als we nou gewoon de bijbelvertalers de bijbel laten vertalen, dan kan je daarna je bijbel gaan lezen, de Boodschap eruit halen en daarna komt pas de leer. Dat is de goede volgorde lijkt me. Wij willen toch buigen voor Gods woord? Nou, dan moet je niet bij het vertalen 'jouw' gedachten als uitgangspunt gaan nemen. Vertalen moet zoveel mogelijk 'blanco' gebeuren.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: september 11, 2006, 09:20:45 pm »
Zijn er hier mensen die net als mij de beschikking hebben over het artikel in de Kerkbode van het Noorden van deze week?
Zo ja, is er iemand die dat online in dit topic kan frutselen?
Ik doe niet meer mee.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: september 11, 2006, 09:36:36 pm »
« Laatst bewerkt op: september 11, 2006, 09:37:12 pm door grompie »
geheelonthouder

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: september 12, 2006, 08:22:23 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 11 september 2006 om 19:41:
Er zijn ook mensen die er verstand van hebben en ervoor geleerd hebben die nu zeggen dat de NBV een prima te gebruiken vertaling is. Waarom zou ik dan niet op hun oordeel afgaan? :)
Verder vraag ik me af of je een 'leer van de kerk' als uitgangspunt moet nemen bij het vertalen van de bijbel? Als we nou gewoon de bijbelvertalers de bijbel laten vertalen, dan kan je daarna je bijbel gaan lezen, de Boodschap eruit halen en daarna komt pas de leer. Dat is de goede volgorde lijkt me. Wij willen toch buigen voor Gods woord? Nou, dan moet je niet bij het vertalen 'jouw' gedachten als uitgangspunt gaan nemen. Vertalen moet zoveel mogelijk 'blanco' gebeuren.

Dat is nu juist het probleem, hoe moet je beoordelen wat de juiste tekstvertaling is.
Ik denk dat je niet één vertaling zult vinden die blanco is vertaald.
Maar een vertaling waar al van te voren staat dat het volgende wat je gaat lezen niet waar is, kan ik niet zien als een vertaling die geinspireerd is door de HG.

De leer van de kerk is die van de Bijbel. Maar van welke Bijbel?

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: september 12, 2006, 09:06:58 am »

quote:

Wist niet dat die ook op internet stond...
Maar het genoemde artikel is niet inzichtelijk via deze website, jammer want het is wel helder van opbouw en biedt een goede oplossing:
Onderling de harde woorden van tafel, stoppen met de bijeenkomsten en de energie die nu in de bijeenkomsten gestoken wordt gebruiken om je gaven in de gemeente in te zetten tot opbouw van de plaatselijke gemeente
De schrijver stelt: "laten we elkaar aanvaarden zoals Christus ons aanvaard heeft" en het gesprek voeren waar het hoort : in de plaatselijke gemeente.

Het is gewoon mooi in eenvoud :)
Ik doe niet meer mee.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: september 12, 2006, 01:52:51 pm »
Tja, dat zou mooi zijn als het ook zo werkt.
Maar als je monddood gemaakt wordt binnen de eigen gemeente?
Niet mag praten over de hete hangijzers?
Als je gewoon moet zwijgen en alles moet doen zoals de kerkenraad zegt?
Terwijl dat in jou ogen tegen Gods woord ingaat?

Het staat mooi, binnen de eigen gemeente, maar in de praktijk werkt het dus niet.
Geloof mij, degene die zich hebben vrijgemaakt hebben heel veel en heel lang binnen de eigen gemeente gesproken en willen spreken.
Maar als de weg alleen maar van God af loopt dan heb je uiteindelijk geen andere keus.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: september 12, 2006, 02:48:15 pm »

quote:

joepie schreef op 12 september 2006 om 13:52:Geloof mij, degene die zich hebben vrijgemaakt hebben heel veel en heel lang binnen de eigen gemeente gesproken en willen spreken.

Als je het niet erg vindt geloof ik je niet.
Ben namelijk wel erg betrokken geweest bij enkelen die zich onttrokken hebben (sorry, ik kan het geen vrijmaking noemen) en ik kan je mijn visie op het gebeuren wel geven:
daar waar ik mensen gesproken heb is er eerst veelal sprake geweest van elkaar opzoeken (groep vormen) dan brieven sturen naar kerkenraden (steeds dezelfde brief met een andere naam er onder) dan weer een groep vormen, dan heel hard roepen dat je niet gehoord wordt (terwijl de kerkenraden écht serieus naar de bezwaren hebben gekeken!) dan in een hoekje gaan zitten en kniezen dat je nog steeds niet gehoord wordt, dan weer brieven sturen (oproep tot wederkeer en weer steeds dezelfde tekst en toon) waarin sterke verwijten gemaakt werden richting ambtsdragers (overigens broeders die door GOD geroepen zijn tot hun taak!!!) en waarin gesteld werd dat de huidige weg een heilloze weg was. En dan, als een donderklap bij heldere hemel ging een groep weg waar we nog mee in gesprek waren.

Lees het verslag van de synode van Australië voor de aardigheid eens.  Die weerleggen de kritiek keurig en bevestigen dat de genomen besluiten niet onbijbels zijn maar in lijn van de Bijbel liggen.

En, als je dan moeite hebt met bepaalde zaken, is het dan wenselijk om weg te lopen of zet je je in binnen de gemeente waar GOD je geplaatst heeft.
Vele leden, één lichaam....

Sorry dat ik hier en daar erg kort doo de bocht ben. Maar ik ben het geneuzel zo zat. Nu weer een Friese Werkgroep Kerkelijke Ontwikkeling waar gesproken moet worden over een kerk in crisis. De Kerk (Let wel: de BRUID VAN CHRISTUS) verkeert niet in crisis, er zijn leden die een crisis willens en wetens willen forceren om hun eigen interpretatie vast te kunnen houden.
Jammer is dat.
Jammer voor de contacten met de CGK
Jammer voor de mensen die met ons Christus willen volgen en belijden.
Jammer ook voor het erfgoed dat ons gegeven is.

't Is weer typisch mensenwerk....
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 02:49:47 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: september 12, 2006, 03:22:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2006 om 14:48:
[...]

(..) ambtsdragers (overigens broeders die door GOD geroepen zijn tot hun taak!!!) (...)

Koning Saul (of welke beroerd slechte afvallige koning dan ook) kon hetzelfde verweer gebruiken. De hogepriester die Jezus' dood bewerkstelligde was door God geroepen tot zijn taak, en zelfs Judas was dat. Daarnaast kan je ook zeggen dat de verontrustte ambsdragers eveneens door God geroepen zijn door hun taak. Dit lijkt me dus simpelweg geen valide argument in deze discussie, maar hooguit een 'schermen met autoriteit'.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: september 12, 2006, 03:24:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2006 om 14:48:
(..)
Lees het verslag van de synode van Australië voor de aardigheid eens.  Die weerleggen de kritiek keurig en bevestigen dat de genomen besluiten niet onbijbels zijn maar in lijn van de Bijbel liggen.
(..)

Bedoel je dit artikel? De kritische en bezorgde woorden (over synodebesluiten en de gang van zaken in de GKV) zijn anders niet van de lucht, als ik het ND-artikel mag geloven. Het enige is, dat ze een vrijmaking voorlopig nog veroordelen en daarin terughoudend willen zijn.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 03:25:20 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: september 12, 2006, 03:58:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 12 september 2006 om 15:22:

[...]

Koning Saul (of welke beroerd slechte afvallige koning dan ook) kon hetzelfde verweer gebruiken. De hogepriester die Jezus' dood bewerkstelligde was door God geroepen tot zijn taak, en zelfs Judas was dat. Daarnaast kan je ook zeggen dat de verontrustte ambsdragers eveneens door God geroepen zijn door hun taak. Dit lijkt me dus simpelweg geen valide argument in deze discussie, maar hooguit een 'schermen met autoriteit'.

Het is wel een Rooms argument  O-)

En dat brengt me, geheel buitenstaander in deze discussie, wel op een serieuze vraag:

Degene die zegt dat "vrijmaking" niet mag, kan, etc., uit de vrijgemaakte kerk, zegt die ook dat de GKv "terug" moet naar wat nu PKN is, en dat wat nu PKN is "terug" moet naar de katholieke kerk? Zo ja, waar blijf je dan? Zo nee, waarom niet?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: september 12, 2006, 04:26:33 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 september 2006 om 15:58:
Het is wel een Rooms argument  O-)

En dat brengt me, geheel buitenstaander in deze discussie, wel op een serieuze vraag:

Degene die zegt dat "vrijmaking" niet mag, kan, etc., uit de vrijgemaakte kerk, zegt die ook dat de GKv "terug" moet naar wat nu PKN is, en dat wat nu PKN is "terug" moet naar de katholieke kerk? Zo ja, waar blijf je dan? Zo nee, waarom niet?
Ik denk dat vrijmaking mag, maar vrijmaking heeft gevolgen. Je keert 'iets' de rug toe.. om wat voor reden dan ook (of je bent eruit geschopt om wat voor reden dan ook, is gedwongen "vrijmaking")

GKv "terug" naar PKN, PKN "terug" naar de Katholieke Kerk.. zou mooi zijn, heel-making van die éne Kerk, dat éne geloof, één doop, die éne Heer.

Als ik kijk naar wat Jezus vertelde in de gelijkenis van de verloren zoon, dan staat Hij vrij-making toe... maar ook de terugweg is vrij, is open....

Alleen even een andere nuance... wanneer je bent geboren en getogen in bijv. de PKN.. betekent het dat je datgene waarin je bent geboren en getogen de rug toekeert, je maakt je vrij van 'iets' waarin je bent opgevoed. Mag dat dan wel..?

M.a.w. ik heb geen stellig 'ja of nee-antwoord' (als buitenstaander-zijnde) wel een eigen gekleurd idee wat verder gevormd moet worden. Het is wel iets waar ik in gedachten al een langere tijd mee bezig ben.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 04:31:10 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: september 12, 2006, 05:19:44 pm »

quote:

Bovenvermelde leden maken zich daarom vrij van
deze synodebesluiten die ingaan tegen Gods Woord, naar artikel 31 van de Gereformeerde
Kerkenorde en artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

al dus de rechtvaardiging van de afscheiding.
Riemer Lap zegt de synodebesluiten gaan niet in tegen Gods woord,
joepie zegt van wel. maar het gaat hier niet over de synode besluiten van (weet ik veel) 1944, waar ze het beiden over eens zijn dat die tegen Gods woord ingaan.
verder snap ik het ook niet :)
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: september 12, 2006, 07:18:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 september 2006 om 15:58:

Het punt is niet dat je je niet zou mogen vrijmaken, het punt is dat je je niet mag vrijmaken om de redenen die nu gebruikt zijn en op de manier die nu gekozen is.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: september 12, 2006, 08:42:54 pm »
Probleem is vrij eenvoudig en m.i. dan ook geen probleem.
Men beroept zich op artikel 31 KO omdat men vindt dat de uitspraken van de synode indruisen tegen het Woord van GOD.
Echter onderbouwt men dat niet met steviger grond dan tot op heden is gedaan.
Dan krijgt men geen gelijk omdat de aangedragen gronden voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

Daarnaast het beroep op de NGB art. 28 de plicht om zich bij de ware kerk te voegen.
Ook daarin heb ik tot op heden na vele lezing, veel gesprekken en ook hier geen inhoudelijke grond voor het vertrek gevonden.
Wonderbaarlijke is dat men het stukje over de eenheid in de kerk bewaren kennelijk anders leest dan de meest anderen.

Ik zou graag willen dat iedereen (blijvers en vertrekkers!) meer kijken naar wat er in de "oude heidelberger" staat in vraag (en met name ) antwoord 55b: dat we met vreugde onze gaven inzetten tot heil van de naaste.

Dan zoek je op een ander niveau en stopt het opstoken, moddergooien, in de pers afkraken etc. Dan kun je broederlijk (zusterlijk) samen zoeken naar wat GOD van ons vraagt.
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: september 12, 2006, 10:25:06 pm »

quote:

offtopic:Dan ben je voorlopig nog niet toe aan de Katholieke Kerk. :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: september 12, 2006, 10:28:25 pm »

quote:

grompie schreef op 12 september 2006 om 17:19:
[...]

maar het gaat hier niet over de synode besluiten van (weet ik veel) 1944, waar ze het beiden over eens zijn dat die tegen Gods woord ingaan.
verder snap ik het ook niet :)

Klopt, het gaat om de besluiten van Leusden en Zuidhorn van minder dan een dezennia geleden.
Het gaat dus niet om het "oergevoel" van de GKv maar om de besluiten mbt de nieuwe bijbelvertaling, huwelijk en echtscheiding en het 4e gebod.
Behalve de eerste is er niets nieuws onder de zon.
Het standpunt over huwelijk en echtscheiding is niet nieuw alleen genuanceerder (of het werkbaarder is vind ik een andere vraag). Bezwaarden zeggen dat de GKv echtscheiding toe gaat laten terwijl het besluit totaal anders is.
Dan het 4e gebod: is echt niet anders dan altijd gezegd werd in de kerken alleen (en dat is volgens mij een deel van het probleem) het staat nu op papier.
Ik doe niet meer mee.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: september 12, 2006, 10:28:57 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 september 2006 om 22:25:
offtopic:Dan ben je voorlopig nog niet toe aan de Katholieke Kerk. :P
Tsssss... wel even verder lezen he.. :P

quote:

....maar vrijmaking heeft gevolgen. Je keert 'iets' de rug toe.. om wat voor reden dan ook...
Vanuit het Katholieke perspectief is het nogal wat als je Christus de rug toe keert...
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: september 12, 2006, 10:31:10 pm »

quote:

Aafke schreef op 12 september 2006 om 16:26:

Ik denk dat vrijmaking mag, maar vrijmaking heeft gevolgen. Je keert 'iets' de rug toe.. om wat voor reden dan ook (of je bent eruit geschopt om wat voor reden dan ook, is gedwongen "vrijmaking")
Vrijmaking mag niet, vrijmaking is een PLICHT als er sprake is van een onware leer.
Dat is in dezen niet het geval en dan is vrijmaking niet van toepassing (art. 31).
M.I. is de GKv nog steeds een kerk die de leer van waarheid verkondigt en bezigt. Als dat een reden tot splitsing, scheiding of ontrekking is???????

edit: vet toegevoegd
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 10:54:21 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: september 12, 2006, 10:41:15 pm »

quote:

Aafke schreef op 12 september 2006 om 22:28:
[...]

Tsssss... wel even verder lezen he.. :P

Vanuit het Katholieke perspectief is het nogal wat als je Christus de rug toe keert...
offtopic:Kijk, dat biedt dan weer perspectief. :+  :P

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2006 om 22:31:
Vrijmaking mag niet, vrijmaking is een PLICHT als er sprake is van een onware leer.
Eigenlijk vind ik dat onzin, weglopen is altijd verkeerd. Ik vind dat je moet blijven om de ketterij proberen uit te roeien, wat voor persoonlijke gevolgen dat ook heeft.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: september 12, 2006, 10:53:16 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 september 2006 om 22:41:
Ik vind dat je moet blijven om de ketterij proberen uit te roeien, wat voor persoonlijke gevolgen dat ook heeft.
ben ik grotendeels met je eens maar er is niets uit te roeien en kennelijk mag je dan weglopen  :'(
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: september 12, 2006, 11:02:40 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2006 om 22:53:
ben ik grotendeels met je eens maar er is niets uit te roeien en kennelijk mag je dan weglopen  :'(
Wij kennen dit verschijnsel trouwens ook in de Katholieke Kerk; ik zie wel overeenkomsten tussen de dubbel-vrijgemaakten en de sedevacantisten, die letterlijk Roomser proberen te zijn dan de Paus, en zichzelf ironisch genoeg buiten de Kerk plaatsen. De FSSPX vertoont ook wel van dat soort trekjes. Ergo: de Leer wordt altijd, door de hele geschiedenis heen, van twee kanten bedreigt, de vrijzinnigen, en de extreem behoudzuchtigen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: september 12, 2006, 11:11:08 pm »

quote:

Laodicea schreef op 12 september 2006 om 23:02:
die letterlijk Roomser proberen te zijn dan de Paus

Leuke combinatie: gereformeerden die roomser dan de paus zijn  :o
Maar zorgwekkend is het wel, zeker de harde en onchristelijke toon.
Ook hier lees je het weer: als je vragen stelt en daarop ingaat ben je verblind.
Wat mij betreft: ga dan in vrede uit het nest maar bevuil het nest niet terwijl je gaat.
Ooit kom je er op terug denk ik dan.....
Ik doe niet meer mee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: september 12, 2006, 11:13:56 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 september 2006 om 19:18:

[...]

Het punt is niet dat je je niet zou mogen vrijmaken, het punt is dat je je niet mag vrijmaken om de redenen die nu gebruikt zijn en op de manier die nu gekozen is.
OK, dat soort nuances is van buiten moeilijk te zien. Ik zwijg weer verder  :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: september 12, 2006, 11:21:12 pm »

quote:

Aafke schreef op 12 september 2006 om 22:28:
[...]
offtopic:Ja, om precies te zijn: een doodzonde, afwijzing van je verlossing. Maarre, ging het hier niet over de GKv-vrijmaking?. Mijn vraag was serieus, maar niet bedoeld om iets over de RKK te starten, uitsluitend om iets te begrijpen van de afwijzing van een vrijmaking

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: september 12, 2006, 11:21:48 pm »

quote:

jammer, op andere plaatsen heb je wijze bijdragen geleverd.
Ik doe niet meer mee.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: september 12, 2006, 11:30:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 12 september 2006 om 23:21:
Maarre, ging het hier niet over de GKv-vrijmaking?.
Het gaat hier niet om de vrjmaking van 1944 maar om de recente onttrekking van meerdere mensen aan het GKv kerkverband omdat men zich niet kan vinden in de besluiten van de Synode (zeg maar hoog kerkelijk orgaan)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: september 12, 2006, 11:34:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2006 om 23:21:
[...]

jammer, op andere plaatsen heb je wijze bijdragen geleverd.
Dank voor het compliment, maar over vrijmakingen heb ik weinig zinnigs te melden, geloof me.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: september 12, 2006, 11:48:05 pm »
Modbreak:
Bericht (en reacties erop) verwijderd waarin een user werd veroordeeld. Heb je moeite met een andere user? Gebruik dan de bekende wegen als TR en FB.

Aanvulling; off-topic bericht over ngk/pkn dominee verwijderd. Het gaat hier over het principe van vrijmaken (gkv) en of er een vervolg komt op 2003.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2006, 11:52:45 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: september 13, 2006, 01:54:05 am »
http://www.reformanda.nl/artikelen_view.php?id=330
ds van gurp met een artikel over ware kerk, ware gelovigen enz.
geheelonthouder

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: september 13, 2006, 09:20:41 am »

quote:

grompie schreef op 13 september 2006 om 01:54:
http://www.reformanda.nl/artikelen_view.php?id=330
ds van gurp met een artikel over ware kerk, ware gelovigen enz.

Lijkt me niet heer de plek om de discussie "zijn er gelovigen buiten de kerk" te voeren.

@ ZijnKind: bedankt voor de actie.

[edit:tekst verwijderd na opmerking Pooh]
« Laatst bewerkt op: september 13, 2006, 09:57:04 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: september 13, 2006, 09:49:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 september 2006 om 09:20:
[...]

Ds. van de Gurp schrijft alleen voor zijn eigen achterban (de nieuwe  vrijgemaakten) en stelt in dat artikel en op andere plaatsen dat de leden van de GKV geen gelovigen zijn. Lijkt me niet heer de plek om de discussie "zijn er gelovigen buiten de kerk" te voeren.

@ ZijnKind: bedankt voor de actie.

Dat stelt hij helemaal niet! Van Gurp geeft hier juist aan dat de leer van Ds. Hoorn gewoon veroordeeld moet worden. Hoewel ik niets opheb met v. Gurp, is dit een prima artikel.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: september 13, 2006, 09:58:46 am »

quote:

Pooh schreef op 13 september 2006 om 09:49:

[...]

Dat stelt hij helemaal niet! Van Gurp geeft hier juist aan dat de leer van Ds. Hoorn gewoon veroordeeld moet worden. Hoewel ik niets opheb met v. Gurp, is dit een prima artikel.
Klopt, ik las  dit

quote:

Voor vandaag in onze situatie zou dit betekenen dat de broeders en zusters, die zich niet hebben vrijgemaakt, niet meer gelovigen kunnen worden genoemd. En dat wij dan ook eigenlijk geen boodschap meer aan hen hebben. Zelfs niet een oproep tot Vrijmaking.
verkeerd. Sorry.
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: september 13, 2006, 12:33:50 pm »
Citaat
Nunc schreef op 12 september 2006 om 15:24:
Bedoel je dit artikel? quote]

Nee, deze http://synod.frca.org.au/...-%20Sister%20Churches.pdf
Dat is het originele stuk en de samenvatting  van het ND geeft een ander licht hier en daar.
Op zich niet problematisch overigens, men leest wat men wil lezen.
Mijn engels is niet meer wat het was dus doorlezen was toendertijd een zware klus.
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: september 13, 2006, 01:29:31 pm »
Citaat
Riemer Lap schreef op 13 september 2006 om 12:33:

quote:

Nunc schreef op 12 september 2006 om 15:24:
Bedoel je dit artikel? quote]

Nee, deze http://synod.frca.org.au/...-%20Sister%20Churches.pdf
Dat is het originele stuk en de samenvatting  van het ND geeft een ander licht hier en daar.
Op zich niet problematisch overigens, men leest wat men wil lezen.
Mijn engels is niet meer wat het was dus doorlezen was toendertijd een zware klus.

ik ben er nog niet helemaal doorheen, maar de sfeer is toch steeds kritisch hoor. Wel voorzichtig, niet heel hard, maar toch kritisch. Kijk alleen maar eens naar de opmerking (waarschuwing) in het slot van de lezing op p. 53 over liederen uit het liedboek, en ook in hun bezwaren op p.56 (geen ambivalente en obscure taal omdat juist obscuur taalgebruik subjectivisme bevordert. Geen ordinarium-structuur omdat we als christenen niet bezig moeten zijn met het subjectief herbeleven van bv. de kruisiging). Hoe je het ook wendt of keert, ze maken zich zorgen over de ontwikkelingen hier in de GKv.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: september 13, 2006, 02:37:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 september 2006 om 13:29:
Hoe je het ook wendt of keert, ze maken zich zorgen over de ontwikkelingen hier in de GKv.
klopt. maar ze veroordelen de keuze van de synodes niet. Kritisch volgen is wat anders dan veroordelen toch?
Daarnaast willen ze de nieuwe vrijgemaakten niet erkennen maar wel in gesprek blijven over het gebeuren.
Niet erkennen betekent volgens mij dat je de stappen die gezet zijn ook niet erkent. Of zie ik dat verkeerd?
« Laatst bewerkt op: september 13, 2006, 02:37:48 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: september 13, 2006, 03:32:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 september 2006 om 14:37:
[...]

klopt. maar ze veroordelen de keuze van de synodes niet. Kritisch volgen is wat anders dan veroordelen toch?
kritisch volgen en bezorgd zijn is een stuk meer dan alleen 'kritisch volgen', en het komt al een heel eind in de buurt van 'veroordelen'. Ze roepen herhaaldelijk op om bepaalde formuleringen in documenten te herzien (omdat ze te subjectief zijn, etc).

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: september 13, 2006, 08:54:51 pm »
Citaat
Nunc schreef op 13 september 2006 om 13:29:

quote:

Riemer Lap schreef op 13 september 2006 om 12:33:

[...]

ik ben er nog niet helemaal doorheen, maar de sfeer is toch steeds kritisch hoor. Wel voorzichtig, niet heel hard, maar toch kritisch. Kijk alleen maar eens naar de opmerking (waarschuwing) in het slot van de lezing op p. 53 over liederen uit het liedboek, en ook in hun bezwaren op p.56 (geen ambivalente en obscure taal omdat juist obscuur taalgebruik subjectivisme bevordert. Geen ordinarium-structuur omdat we als christenen niet bezig moeten zijn met het subjectief herbeleven van bv. de kruisiging). Hoe je het ook wendt of keert, ze maken zich zorgen over de ontwikkelingen hier in de GKv.

Riemer Lap verwees naar een krantenbericht.
Nunc verwees naar een deputatenrapport.

Maar de uiteindelijke uitspraken van de synode vind je hier http://synod.frca.org.au/2006/acts/20060713a.cgi(als ik het goed begrepen heb). Sterkte met het begrijpen ervan! Maar op sommige onderdelen vind je niet alleen zorgen maar ook nadrukkelijke afwijnzen van ontwikkelingen.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: september 13, 2006, 11:18:56 pm »
opeens dubbel gepost dus verwijdert
« Laatst bewerkt op: september 13, 2006, 11:22:34 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: september 13, 2006, 11:20:30 pm »

quote:

feitelijk andersom :) mijn link is het rapport van de synode 2006 Australië.

Overigens quote je mij niet in je stukje, die tekst behoort toe aan Nunc.

[off-topic:Ik hecht niet zo'n waarde aan artikelen in het ND namelijk omdat de berichtgeving vaak negatief is richting de nieuwe vrijgemaakten. Hoewel ik geen voorstander van de groep ben vind ik de bijdrage in de pers niet altijd verheffend. Persoonlijke reden.]
« Laatst bewerkt op: september 13, 2006, 11:23:08 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.