Auteur Topic: Hebben Katholieken en Gereformeerden meer gemeen dan...  (gelezen 55259 keer)

Aafke

• Bekijk profiel
Hebben Katholieken en Gereformeerden meer gemeen dan...
« Reactie #200 Gepost op: augustus 08, 2006, 09:58:36 am »

quote:

reformist schreef op 07 augustus 2006 om 21:25:
Aangezien gereformeerden voortkomen uit de NHK denk ik dat de uitlegtraditie en daaraan gekoppeld de manier van Bijbellezen hetzelfde is.

Dank je, heb zelf hier zelf nog niet iets over kunnen vinden. Mijn Chr. opvoeding in mijn jeugd was door omstandigheden heel summier. Daar kan ik niet op teruggrijpen. (Maar we blijven verder kijken en zoeken)

quote:

Officieel hebben veel Hervormden / PKN nog de Drie Formulieren van Eenheid, er wordt alleen niet overal evenveel mee gedaan.

Klopt plus... (ben de site van de PKN weer eens goed aan het doorpluizen)

Geloofsbelijdenissen
De kerkorde zegt in Artikel 1, lid 4 en lid 5

Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord in de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius - waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk -, in de Onveranderde Augsburgse confessie en de catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie -, in de catechismus van Heidelberg, de catechismus van Genève en de Nederlandse geloofsbelijdenis met de Dordtse leerregels - waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie.

De kerk erkent de betekenis van de theologische verklaring van Barmen voor het belijden in het heden. De kerk erkent met de Konkordie van Leuenberg dat de lutherse en gereformeerde tradities door een gemeenschappelijk verstaan van het Evangelie bijeenkomen.

Bron

Overigens zijn er enkele dingen in de 3F1 die ik persoonlijk niet kan onderschrijven. Waar ook discussie/gesprek over is geweest maar die helaas niet zijn gewijzigd.

RK-mis blijft “vervloekte afgoderij” voor gereformeerden.

quote:

Zelf heb ik de indruk dat het 'hervormde' bijbellezen wat relativistischer is, men ziet het meer als een 'goed verhaal'. Het is maar een verhaal, het is van toen, niet persé van toepassing op nu etc. Ik noem bijbellezen met een hoog 'Nico Ter Linden gehalte', als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

Het zou best eens kunnen, ik merk de verschillen hier binnen de PKN tussen Herv. en Geref. heel duidelijk.. maar kan er niet de vinger op leggen waar dat nu van komt. Misschien is dit één van de basis-elementen.

quote:

Maar dat is per lokale gemeente verschillend denk ik. In de Gereformeerde Bond binnen de NHK zal men meer gereformeerd zijn in benadering dan in een vrijzinnig protestantse gemeente bijvoorbeeld.
Dat het per lokale gem. heel verschillend is is waar. Een aantal jaren een Geref. voorganger gehad die beslist niet vrijzinnig was. Velen zijn blij dat hij nu weg is, eremitaat.. het stemt mij verdrietig dat er zo over hem gedacht (en gekletst) wordt (in de 'wandelgangen')

quote:

Dat zijn van die boeken die je vaker dan één keer moet lezen. Ik ontdek elke keer weer nieuwe inzichten ;)

Ah, een huiswerk-opdracht.. ;)

quote:

'De Christenreis' van John Bunyan is ook zo'n boek. ;)
Heb hier het één en ander van hem gevonden.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: augustus 08, 2006, 10:38:44 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 augustus 2006 om 16:44:

Laat ik het onmogelijke dan maar uitspreken: Ik moet ' ja'  zeggen maar het is alles Gods werk. Als Hij niet was gekomen was er sowieso geen genade aangeboden en het IS alles genade. Ook dat ik ooit ja heb gezegd.
Ik laat het zo staan omdat God veel groter is dan onze gedachten en overleggingen en het geheim van de redding iets is wat je als mens niet kunt doorgronden.

Deze twee kanten zie je ook in de Bijbel: Hij is het die zowel het willen als het werken in ons werkt
En de andere kant is: ..daar Hij niet wil dat er iemand verloren gaat maar dat allen tot bekering komen.

Je zou dan ook zeggen: het mislukt God want Zijn wil wordt niet bewaarheid. Dat zeggen we toch ook niet?
Er zijn gewoon twee kanten aan de zaak. Die kun je niet bij elkaar brengen.

[...]

Ik leg hierboven wat uit. Ja zeggen is NOOIT een eigen verdienste, maar dat is het mysterie waar je niet uit komt. Het is Gods kant willen begrijpen en dat gaat gewoon niet.
Luther over predestinatie

quote:

3) Luther believed that any debate, discussion, or argument over the doctrine of election should be avoided. He wrote:

A dispute about predestination should be avoided entirely... I forget everything about Christ and God when I come upon these thoughts and actually get to the point to imagining that God is a rogue. We must stay in the word, in which God is revealed to us and salvation is offered, if we believe him. But in thinking about predestination, we forget God . . However, in Christ are hid all the treasures (Col. 2:3); outside him all are locked up. Therefore, we should simply refuse to argue about election.

Such a disputation is so very displeasing to God that he has instituted Baptism, the spoken Word, and the Lord’s Supper to counteract the temptation to engage in it. In these, let us persist and constantly say., I am baptized I believe in Jesus. I care nothing about the disputation concerning predestination.

Martin Luther did not know of the confusion and contentions that would later exist among Christians and the major heresies such as Universalism and the rebirth of Pelagianism that would arise as the result of the debates over the doctrine of predestination. If he had known, he most certainly would have reminded us of his words: "For this you should know: All such suggestions and disputes about predestination are surely of the devil."
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:26:19 pm »

quote:

kajem schreef op 07 augustus 2006 om 22:47:
##Nee, JC is de vervulling van de wet

### Het is een valse leer

#### Het heeft niets te maken met gereformeerd noch evangelisch

Goede nacht,

Kajem
Dan zijn we het daar over eens  :)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:41:21 pm »

quote:

Liudger schreef op 07 augustus 2006 om 23:31:
[...]

Je vond blijkbaar bij nader inzien dat het bovenstaande geen eerlijke omschrijving is van de wederdopers/anabaptisten als geheel:

haha, ja, LOL,ik ben dus door de mand gevallen :P, maar ik weet niet meer waarom ik zo heb opgeschreven in het opschrift boven het stukje.
sorry voor de verwarring voor mij gesticht

quote:

Het gaat er niet om wat ik vind, het gaat om wat de algemeen gangbare definitie is. En als ik de zo beschikbare definities na ga, dan krijg ik de indruk dat 'voortkomend uit de Reformatie' = 'protestants'; dat de grootste gemene deler die specifieke 16e eeuwse periode is; dat daardoor de dopersen vaak gewoon tot de Reformatie gerekend worden; de een iets minder gebruikelijk criterium de drie Sola's zijn. Ik zie de Reformatie niet zozeer als het werk van Calvijn, Luther en Zwingli. Voor mij is het meer massale onvrede en gistende ideeen, en de befaamde drie die als katalysatoren optreden, en een groot deel van de onvrede achter zich aan krijgen, maar niet alle.  Helemaal met je eens (ook gezien de info die je verstrekt) dat het geen volgelingen van Calvijn, Luther of Zwingli zijn.

Ik kan nog steeds jou logica van"voortkomend uit de Reformatie' = 'protestants' niet volgen, voor mij is protestants zijn verbonden met een kerkgenootschap, een dominee, een kerkenraad, formulieren en belijdenissen,  bij de dopersen en evangelischen zijn geen leerstellige verplichtingen, dus zodoende begrijp ik je niet.

Hieronder de verklaring die Van Dale online geeft, en dan alleen van wat na de reformatie is ontstaan.
her·vormd (bn.)
1 van, betr. hebbend op de Nederlandse Hervormde Kerk => Nederlands-hervormd

evan·ge·lisch (bn.)
1 overeenkomstig het evangelie <=> onevangelisch
2 niet aan belijdenisgeschriften gebonden <=> reformatorisch

pro·tes·tant (de ~ (m.), ~en)
1 christen die aangesloten is bij een van de kerkgenootschappen die ten gevolge van de kerkhervorming in de 16e eeuw zijn ontstaan

re·for·ma·to·risch (bn.)
1 betrekking hebbend op of voorkomend uit de Reformatie
2 hervormingsgezind <=> evangelisch

ge·re·for·meerd (bn.)
1 behorend tot de uit de Nederlandse Hervormde Kerk voortgekomen gereformeerde kerken in Nederland
2 [archa.] calvinistisch

Dopersen stond niet in de online-versie van Van Dale.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: augustus 08, 2006, 12:53:41 pm »

quote:

cyber schreef op 08 augustus 2006 om 12:41:

Geheeld niet mengend in de discussie vond ik dopersen wel in de online versie van de Van Dale:

doops·ge·zind (bn.)
1 de kinderdoop verwerpend => dopers, menist
2 behorend bij de Doopsgezinde Broederschap, een kerkgenootschap door Menno Simonsz. gestalte gegeven

doops·ge·zin·de (de ~ (m.), ~n)
1 lid van de Doopsgezinde Broederschap => doper, menist, mennoniet

maar ga maar door met de discussie :D
Verba volant, scripta manent

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: augustus 08, 2006, 02:15:27 pm »

quote:

cyber schreef op 08 augustus 2006 om 12:41:
Ik kan nog steeds jou logica van"voortkomend uit de Reformatie' = 'protestants' niet volgen, voor mij is protestants zijn verbonden met een kerkgenootschap, een dominee, een kerkenraad, formulieren en belijdenissen,  bij de dopersen en evangelischen zijn geen leerstellige verplichtingen, dus zodoende begrijp ik je niet.

Hieronder de verklaring die Van Dale online geeft, en dan alleen van wat na de reformatie is ontstaan.
her·vormd (bn.)
1 van, betr. hebbend op de Nederlandse Hervormde Kerk => Nederlands-hervormd

evan·ge·lisch (bn.)
1 overeenkomstig het evangelie <=> onevangelisch
2 niet aan belijdenisgeschriften gebonden <=> reformatorisch

pro·tes·tant (de ~ (m.), ~en)
1 christen die aangesloten is bij een van de kerkgenootschappen die ten gevolge van de kerkhervorming in de 16e eeuw zijn ontstaan

re·for·ma·to·risch (bn.)
1 betrekking hebbend op of voorkomend uit de Reformatie
2 hervormingsgezind <=> evangelisch

ge·re·for·meerd (bn.)
1 behorend tot de uit de Nederlandse Hervormde Kerk voortgekomen gereformeerde kerken in Nederland
2 [archa.] calvinistisch

Mijn perceptie van wat protestants is wordt gestaafd door hopen definites die ik tegenkwam op het web. Hier heb je er een paar. Mijn excuses dat ze allemaal in het Engels zijn, in het Nederlands vond ik zou gauw niets.

een definitie

quote:

One who protests; originally applied to those who adhered to Luther, and protested against, or made a solemn declaration of dissent from, a decree of the emperor Charles V. And the diet of spires, in 1529, against the Reformers, and appealed to a general council; now used in a popular sense to designate any Christian who does not belong to the roman Catholic or the greek Church.
msn encarta

quote:

1. member of church rejecting papal authority: a member or adherent of any denomination of the Western Christian church that rejects papal authority and some fundamental Roman Catholic doctrines, and believes in justification by faith. The formulation of Protestants' beliefs began with the Reformation in the 16th century.
elook dictionary

quote:

[noun] the theological system of any of the churches of western Christendom that separated from the Roman Catholic Church during the Reformation

quote:

The term Protestant is used to refer to any Christian group which developed from the Reformation. Characteristic of most Protestant churches are such dogmas as acceptance of the Bible as the sole source of revelation and authority, justification by faith alone (sola fidei), and the universal priesthood of all believers.
anwers.com

quote:

1. A member of a Western Christian church whose faith and practice are founded on the principles of the Reformation, especially in the acceptance of the Bible as the sole source of revelation, in justification by faith alone, and in the universal priesthood of all the believers.

2.A member of a Western Christian church adhering to the theologies of Luther, Calvin, or Zwingli.

Die is wel leuk, Reformist en jij hanteren meer nommer 2, en ik nommer 1.

wikipedia

quote:

Protestantism is one of three main groups currently within Christianity. The term "Protestant" represents a diverse range of perspectives, denominations, individuals, and related organizations. While no particular belief or practice can be said to define this branch of Christianity (indeed, its most commonly given definition is merely "any Christian denomination which is not Roman Catholic or Orthodox Christian"), those denominations considered to be well within the realm of Protestantism all have firm roots in the Protestant Reformation in Europe during the sixteenth century.

Protestant families of denominations
Please note that only general families are listed here (tens of thousands of individual denominations exist); some of these groups do not consider themselves as part of the Protestant movement, but are generally viewed as such by scholars and the public at large:

Anabaptist
Anglican / Episcopal
Baptist
Calvinist / Reformed / Congregational (See also United Church of Christ) and Presbyterian
Evangelicalism
Lutheran
Methodist / Wesleyan and the Holiness movement
Pentecostal and Charismatic
Quakerism
Restoration movement
Non-denominational
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: augustus 08, 2006, 03:01:18 pm »

quote:

Liudger schreef op 08 augustus 2006 om 14:15:

Die is wel leuk, Reformist en jij hanteren meer nommer 2, en ik nommer 1.
Ja, en we hebben dus ook uitgelegd waarom we dat doen. Zie ook mijn vorige post. Dat is niet omdat we een hekel hebben aan evangelischen en er niet mee geassocieerd willen worden ofzo, maar dat is om aan te geven waar het gedachtengoed vandaan komt.

In de 16e eeuw ontstonden de reformatorische kerken met als reformatoren Luther, Calvijn, Zwingli etc. Dat was op dat moment iets nieuws, wat ze leerden was niet een herhaling van of een nieuwe versie van oudere leer die al eerder als 'ketters' bestempeld is (of dat nou terecht was om bepaalde dingen ketters te noemen is een andere discussie, maar de RKK noemde bepaalde opvattingen nou eenmaal ketters).

Zoals ik al zei waren bepaalde opvattingen van dopersen NIET nieuw, maar bestonden dergelijke opvattingen al vanaf de tweede eeuw AD. Deze opvattingen werden telkens weer als 'ketters' bestempeld. Dat die stromingen bestonden wist iedereen, dat is ook de reden waarom de NGB, gericht aan de RKK zoveel moeite doet om te laten zien dat zij niet in de traditie van de Montanisten of de Donatisten stonden. (Art. 36 NGB bijvoorbeeld). Juist om te voorkomen dat ze op een hoop geveegd zouden worden.

Verder citeer ik maar even de eerder door mij aangehaalde pagina over anabaptisme (en dan even de uitgebreidere engelse versie:

quote:

The present concept and idea of Anabaptism or rebaptism has existed at least since the 2nd century, and some Anabaptists also point to the 1st century example of the Apostle Paul in Acts chapter 19. Montanus, the Montanists, and Tertullian (2nd and 3rd centuries) denied infant baptism, practiced believer's baptism, and rebaptized those baptized by heretics. The Donatists (4th century) re-baptized those who had been baptized by bishops who were traditors, or who were from churches stained by fellowship with traditors[1]. Anabaptists (rebaptizers) were made criminals under the code of Justinian (A.D. 529). With anti-trinitarianism, it was one of two 'heresies' or schisms, punishable by death mainly because of its political implications.

Het kan wel zijn dat sinds de zestiende eeuw onder meer door de reformatie anabaptisme algemeen gangbaar geworden is (in de zin van: algemeen bekend), maar dat houdt niet in dat het anabaptisme toen ontstaan is. In een vrije baptistengemeente waar ik ooit een keer bij een zogenaamde 'zoekerskring' gezeten heb werd erg de nadruk gelegd op het feit dat de baptisten al vanaf de tweede eeuw los van de katholieke kerk bestond en gezien het feit dat dit op verschillende plekken was er sprake was van 'ware apostolische' successie, een kleine kerk die standhield naast de 'corrupte' katholieke kerk. En die visie hoor ik vaker in die kringen. Ik weet niet of dat algemeen evangelisch is, maar onder vrije baptisten hoor je het dus vaker. Punt 3 dus uit de quote hieronder. En daar is historisch wat voor te zeggen.

quote:

Research on the origins of the Anabaptists has been tainted both by the attempts of their enemies to slander them, and the attempts of their friends to vindicate them. It was long popular to simply lump all Anabaptists as Munsterites and radicals associated with the Zwickau Prophets, Jan Matthys, John of Leiden (also Jan Bockelson van Leiden, Jan of Leyden), and Thomas Muentzer. Those desiring to correct this error tended to over-correct and deny all connections between the larger Anabaptist movement and this most radical element.

The modern era of Anabaptist historiography arose with the work of Roman Catholic scholar Carl Adolf Cornelius' publication of Die Geschichte des Münsterischen Aufruhrs in 1855. Baptist historian Albert Henry Newman (1852-1933), whom Bender said occupied "first position in the field of American Anabaptist Historiography", made a major contribution with his A History of Anti-Pedobaptism. Though a number of theories exist concerning origins, the three main ideas are that,

1. Anabaptists began in a single expression in Zürich and spread from there (Monogenesis),
2. Anabaptists began through several independent movements (polygenesis), and
3. Anabaptists are a continuation of New Testament Christianity (apostolic succession or church perpetuity).

Dáárom stellen cyber (denk ik) en ik dat het hele doperse gedachtengoed z'n oorsprong vindt in die vroegere 'wederdopers' en niet direct voortkomt uit de reformatie van de 16e eeuw. Natuurlijk krijgt zo'n stroming meer ruimte en kans om zich te profileren als de RKK vanuit een andere hoek onder druk staat, maar dat maakt nog niet dat dopersen en reformorische ideeën uit hetzelfde potje komen. En nogmaals, dat is een constatering, niet een beschuldiging ofzo. Wat is daar zo lastig aan?

En dan over de mythe dat Tertullianus de wederdoop praktizeerde. Dat is gewoonweg niet waar. Tertullianus heeft nooit iets anti-kinderdoop geschreven, maar het punt was meer het volgende:

quote:

Nu wordt er wel eens gezegd dat Tertullianus (ca. 150-222) tegen de kinderdoop was. Maar dat is geen juiste voorstelling van zaken. Tertullianus was niet tegen de kinderdoop als zodanig. Hij had alleen een praktisch argument om de doop van kinderen uit te stellen totdat zij de doop bewuster kunnen ondergaan. Zijn bezwaar gold de grote verantwoordelijkheid van de doopgetuigen, die zorg moesten dragen voor de christelijke opvoeding van de kinderen. Hij vreesde dat deze kinderen later weer in zonde zouden vervallen en dan kunnen ze geen tweede maal worden gedoopt (De Baptismo, 18).
bron: Martie Dieperink

Tertullianus was dus een brave kerkvader die gewoon de katholieke leer volgde op dit punt, zijn punt was niet dat hij tegen de kinderdoop was en een wederdoperse leer wilde verkondigen, maar dat hij bezwaren had bij een bepaalde toepassing van het paedobaptisme.

Aangezien P&A weer niet begrijpen waarom ik evangelischen niet protestant vind nog ietsje duidelijker. 'De Bijbel als gezaghebbend beschouwen' is niet per se protestant, evangelisch of katholiek. Alle drie vinden de Bijbel gezaghebben. Alle drie vinden ook dat er geen leer boven of buiten de Bijbel evenveel gezag heeft als de Bijbel. Dus allerlei argumenten in deze richting vormen dus geen argument voor het verschil tussen protestant, katholiek en evangelisch. Het gaat mij om de manier waarop men de Bijbel gebruikt. En dáár zitten imho de verschillen. Dan kun je wel zeggen als evangelische: 'zie je wel, wij vinden de Bijbel 'van kaft tot kaft' gezaghebbend, dús zijn we gereformeerd'. Maar dat is helemaal geen overeenkomst tussen evangelisch en gereformeerd ten opzichte van de katholieke kerk...

Het verschil zit inderdaad op de visie van de kerk en in de gevolgde theologie:

katholiek: hiërarchisch 'episcopaal' georganiseerd. Theologie sterke banden met Traditio. Nadruk ligt op de moederkerk, niet op de plaatselijke parochies.

protestant: prebyteriaans of episcopaal (luthersen, anglicanen, dwz: staatskerken hebben vaak top-down organisatie, zo ook de NHK, maar gereformeerden niet (bottom-up)) Gemeenschappelijk hebben ze dat er theologisch opgeleide dominees zijn en een kerkenraad die uit diakenen en ouderlingen bestaat. De theologie heeft enige banden met de traditie (kerkvaders + kerkgeschiedenis). Nadruk ligt op het kerkverband en niet direct op een lokale gemeenten.

evangelisch: broederschap. Leiding ligt bij oudsten, er is geen dominee maar een voorganger die niet specifiek theologie gestudeerd hoeft te hebben. Theologie heeft GEEN band met de traditie (kerkvaders of kerkgeschiedenis). Ze hebben geen geloofsbelijdenissen die ze willen onderschrijven. De nadruk ligt op de Gemeente (gemeentevisie) en niet op het kerkverband.

Als je dus kijkt welke visie de reformatoren neerzetten, dan is het de protestante visie zoals ik die hierboven geschetst heb, en juist niet dat kenmerkende evangelische/doperse perspectief. Je kunt dan ook niet met droge ogen volhouden dat evangelischen voorkomen uit de reformatorische denkwijze. Want dat is aantoonbaar niet zo. Zelfs Luther gaat niet zover. Kan best zijn dat bepaalde ideeën lijken op die van Luther, maar Luther is geen grote naam in de evangelische wereld. Iemand als J.N. Darby is vele malen invloedrijker, bijvoorbeeld. En diens ideeën zou ik niet direct luthers willen noemen. :)
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: augustus 08, 2006, 03:25:40 pm »

quote:

reformist schreef op 08 augustus 2006 om 15:01:
Het kan wel zijn dat sinds de zestiende eeuw onder meer door de reformatie anabaptisme algemeen gangbaar geworden is (in de zin van: algemeen bekend), maar dat houdt niet in dat het anabaptisme toen ontstaan is. In een vrije baptistengemeente waar ik ooit een keer bij een zogenaamde 'zoekerskring' gezeten heb werd erg de nadruk gelegd op het feit dat de baptisten al vanaf de tweede eeuw los van de katholieke kerk bestond en gezien het feit dat dit op verschillende plekken was er sprake was van 'ware apostolische' successie, een kleine kerk die standhield naast de 'corrupte' katholieke kerk. En die visie hoor ik vaker in die kringen. Ik weet niet of dat algemeen evangelisch is, maar onder vrije baptisten hoor je het dus vaker. Punt 3 dus uit de quote hieronder. En daar is historisch wat voor te zeggen.

Zo leerde ik het binnen de vrije bapt. gem.

Wat is Baptisme?

Wat zijn belangrijke geloofspunten van het Baptisme?
- Baptisten onderstrepen de noodzaak van een persoonlijke bekering en keuze voor Jezus Christus als Heiland.
- Baptisten belijden de doop door onderdompeling voor allen die bewust tot geloof gekomen zijn, Christus van harte liefhebben en Hem praktisch willen navolgen.
- Baptisten belijden de noodzaak van een plaatselijke gemeente, die zelfstandig is en bestaat uit bekeerde gelovigen.
- Baptisten staan voor vrijheid van godsdienst, zonder inmenging van Staat en overheden.
- Baptisten benadrukken de praktische navolging van Jezus Christus in het dagelijkse leven.
- Baptisten willen zich in geloof, leer en leven richten naar de Bijbel.

Geschiedenis
De oorsprong van het baptisme gaat terug tot de 17e eeuw in Engeland. De geschiedenis van het Nederlandse baptisme begint pas in de 19e eeuw met Johannes Elias Feisser (1805-1865). Hij sticht de eerste Nederlandse baptistengemeente in mei 1845 te Gasselternijveen (Drente). Na zijn promotie in de theologie (1828) diende Feisser als predikant van de Hervormde kerk te Lekkum en Miedum (Fr.), Winschoten en Franeker. In september 1838 kreeg hij van de kerkenraad van Franeker eervol ontslag; zijn vrouw en twee kinderen waren overleden, zodat verder functioneren tijdelijk onmogelijk was. Na een half jaar van rust en inkeer werd Feisser beroepen in de Hervormde kerk van Gasselternijveen, waar de kerk al gauw vol zat. Deze periode zou van grote betekenis worden voor zijn verdere leven. Voor Feisser was de reformatie niet voldoende geweest. De kerk moest een lichaam van wedergeboren gelovigen zijn, vond hij. Zo kwam hij in conflict met de kerkenraad over een persoon die als ouderling zou worden aangesteld, maar die volgens Feisser geen wedergeboren gelovige was. Gaandeweg raakt hij ook overtuigd van de geloofsdoop. Men moet bewust wederom geboren zijn voordat men kan toetreden tot de gemeente. Een ieder die binnen de kerkmuren komt, en als kind gedoopt is, is daarmee niet ook automatisch kind van God. In het najaar van 1843 werd Feisser daarom uit zijn ambt gezet. Enkele maanden daarna kwam Feisser in contact met het Duitse baptisme. Het nieuws over Feisser was Johan Gerhard Oncken ter ore gekomen. Hij wilde graag met Feisser in gesprek komen. Het Duitse baptisme is ontstaan door Johan Gerhard Oncken (1800-1884). In 1834 had hij de eerste baptistengemeente op het continent gesticht te Hamburg. Als jongeman had Oncken een tijd in Engeland gewoond. Daar was hij tot geloof gekomen en maakte hij kennis met het baptisme. Teruggekomen in Duitsland liet hij zich dopen (1834) en de eerste baptistengemeente was daarmee een feit. Feisser bezocht Oncken in Hamburg waarop hij zich in mei 1845 liet dopen aan de Nijveensche Mond. Meerderen zijn hem daarin gevolgd. Zij traden uit de kerk en voegden zich bij de kleine gemeenschap. Feisser werd na zijn doop gekozen tot voorganger van de eerste Nederlandse baptistengemeente (genoemd 'Gemeente van gedoopte Christenen').

Een kort overzicht van de ontwikkeling van het Baptisme in Nederland.
In 1881 werd de "Unie van Baptistengemeenten" opgericht, met een eigen opleiding aan De Vinkenhof te Bosch en Duin. Momenteel zijn er ongeveer 85 plaatselijke gemeenten, waaronder ook de gemeente Arnhem Centrum, bij de Unie aangesloten. In 1948 sloot de Unie zich aan bij de wereldraad van Kerken, maar daar trad ze in 1963 weer uit, vanwege de aanwezigheid van vrijzinnige kerken. In 1982 richtten 22 vrije Baptistengemeenten "de Broederschap van Baptisten Gemeenten" op; nu zijn daar zo'n 30 gemeenten bij aangesloten. Daarnaast zijn er in Nederland nog een twintigtal Baptistengemeenten, die noch bij de Unie, noch bij de Broederschap zijn aangesloten. In totaal hebben alle Baptistengemeenten in Nederland samen zo'n 17000 volwassen leden.  

Bron

Van een bapt. gem. naast de Kath. Kerk in de 2de eeuw heb ik nog nooit gehoord binnen de gem. waar ik toen heen ging.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: augustus 08, 2006, 03:33:59 pm »
Dat zal dan lokaal wel erg verschillend zijn. De lokale gemeente hier is noch lid van de Unie van Baptisten, noch van de Broederschap. Ik heb dit verhaal ook niet bij de Uniebaptisten gehoord, maar alleen bij de Vrije Baptisten en bij de Vol-Evangelische Gemeente alhier. En die evangelische kennissen die bij die kerk zitten beweren het dus ook. :)

Maar ik zie dat er dus verschillende visies zijn. Toch typerend dat veel Montanistische en donatistische ideeën terug te vinden zijn in het moderne evangelische denken. Ook anti-paedobaptistische ideeën van Pelagius trouwens. Maar dat terzijde. Ik denk dat het beeld van God het grote verschil is en dingen als doop, organisatie van de gemeente etc. daar logische consequenties van zijn.

Als de evangelischen zo gereformeerd zijn als de 'grootdopertak' van het puritanistische denken (zie ook http://refobaptisten.nl/), waarom zijn het dan geen 'refobaptisten'? Of op een andere manier reformatorisch? Waarom dan toch al die doperse ideeën? (Waar de reformatoren en Guido de Brès dan weer afstand van namen). Het is het een of het ander.

quote:

De baptisten waren Calvinisten in het verleden en reformatorisch in hun geloofsleer. Natuurlijk zijn er verschillende baptisten groeperingen geweest die niet deze lijn gevolgd hebben, zoals de anabaptisten en de wederdopers. Zij verwierpen het gezag van de overheid, en daarmee waren zij niet bijbels. In de laatste helft van de 19de eeuw, hebben we een verwijdering gezien van de baptisten van hun oorspronkelijke geloofsleer. In plaats van dat de Heere Jezus centraal stond in de prediking en in de geloofsbeleving, kwam de mens meer centraal te staan. Dit kwam onder andere door de wijd verspreide en groeiende aanhang van het arminianisme.

Niet iedereen viel af, een aantal bekende baptisten predikers bleven trouw aan hun geloofsleer, zoals C.H. Spurgeon en John Bunyan. Deze predikers volhardden in het gebed voor de gemeenten, speciaal voor de baptisten gemeenten.

De Heere gaf opnieuw een aantal godvrezende mensen in het midden van de 20e eeuw, die de huidige reformatorische baptisten beweging startten, en welke tot aan de huidige dag een bijzondere groei doormaakt over de gehele wereld. Deze mensen hebben veel geschreven en gepubliceerd. Zij gingen zich "reformed baptist" noemen, om hiermee aan te geven dat ze zich volledig verbonden voelden met de leer van de reformatie, van Calvijn en de puriteinen. Zij noemden zich ook baptist, in de lijn van Bunyan en Spurgeon.

Reformatorische baptisten hebben diepe wortels in het protestantisme en de reformatie. Ze zijn onafhankelijke gemeenten die samenwerkingsverbanden hebben over de gehele wereld, maar zijn tot op vandaag niet aanwezig binnen Nederland. Vele publicaties zijn er reeds verschenen en de gemeenten zijn zeer actief in de verbreiding van het evangelie onder alle volken.

De lokale gemeente staat centraal en is verantwoording verschuldigd aan het Hoofd van de gemeente, de Heere Jezus Christus, geen ander hiërarchisch verband heeft controle over de locale gemeente. De regerende macht binnen de gemeente ligt bij de ouderlingen (oudsten), onder het gezag van de heilige schrift.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 03:42:13 pm door reformist »
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: augustus 08, 2006, 03:59:24 pm »

quote:

[...]

Aangezien P&A weer niet begrijpen waarom ik evangelischen niet protestant vind nog ietsje duidelijker. 'De Bijbel als gezaghebbend beschouwen' is niet per se protestant, evangelisch of katholiek. Alle drie vinden de Bijbel gezaghebben. Alle drie vinden ook dat er geen leer boven of buiten de Bijbel evenveel gezag heeft als de Bijbel.
Maar ik heb de indruk dat niet alle drie onderkennen dat de Bijbel een samenstel van boeken en geschriften is, door mensen gemaakt, door mensen geselecteerd en samengevoegd tot één canon. Ik krijg wel eens de indruk dat er mensen zijn die denken dat de Bijbel haar eigen gezag "bewijst" (gereformeerden en evangelischen, had ik de ongedocumenteerde indruk) en dat de Bijbel haar eigen inhoudsopgave "bewijst" (evangelischen dan vooral, had ik de wederom ongedocumenteerde indruk). Zodra iemand komt beweren dat zelfs de blinden kunnen tasten dat wat in de Bijbel staat waar is (jaja, slechte samenvatting) dan heb je in ieder geval géén katholiek voor je.

quote:

katholiek: hiërarchisch 'episcopaal' georganiseerd. Theologie sterke banden met Traditio. Nadruk ligt op de moederkerk, niet op de plaatselijke parochies.
Het episcopale model klopt wel, overigens niet uniek voor de katholieke kerk. De nadruk op de moederkerk is te kort door de bocht. Je moet onderscheid maken tussen de Kerk, en de instituties (te vergelijken met de zichtbare en de onzichtbare kerk uit Calvijns Institutie), en je moet verschil maken tussen de ultramontaanse insteek die tegenwoordig dominant is, het conciliaire model dat met name tot het optreden van Luther het meest kansrijk leek, en het gallicistische model, dat daar redelijk doorheen fietst. Verder zou je de parochies eigenlijk buiten beschouwing kunnen laten, dat zijn verbanden die in protestantse huize ook wel als wijkgemeente bekend zijn denk ik. De kleinste volledige organisatie-eenheid van de RKK is het bisdom.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: augustus 08, 2006, 04:13:28 pm »
reformist,

Ik ben nieuwsgierig of je nog rechtstreeks met  P en A in gaat op haar vervolgpost of besloten hebt dat maar niet meer te doen. Naast schrijver ben ik namelijk, zoals wij allemaal, ook een beetje toeschouwer en benieuwd wat er verder staat te gebeuren in jullie tweegesprek.... :)

kajem
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 04:17:43 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: augustus 08, 2006, 04:46:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 augustus 2006 om 15:59:
[...]
Maar ik heb de indruk dat niet alle drie onderkennen dat de Bijbel een samenstel van boeken en geschriften is, door mensen gemaakt, door mensen geselecteerd en samengevoegd tot één canon.
Je hebt gelijk. Dat heb ik nog nooit gedaan - niet in mijn periode van gereformeerd zijn, niet in mijn periode van naar een evangelische gemeente gaan en niet nu ik samenkom met gelovigen die zich uitsluitend willen zien als 'gelovigen' en door buitenstaanders tot protestanten worden gerekend. Nl. voortkomend uit het Reveil uit de 19e eeuw.

quote:

Ik krijg wel eens de indruk dat er mensen zijn die denken dat de Bijbel haar eigen gezag "bewijst" (gereformeerden en evangelischen, had ik de ongedocumenteerde indruk) en dat de Bijbel haar eigen inhoudsopgave "bewijst" (evangelischen dan vooral, had ik de wederom ongedocumenteerde indruk). Zodra iemand komt beweren dat zelfs de blinden kunnen tasten dat wat in de Bijbel staat waar is (jaja, slechte samenvatting) dan heb je in ieder geval géén katholiek voor je.

Citeer je hier de NGB. :) I.i.g hadden de opstellers van de NGB dit voor ogen.
Inmiddels wel bekende artikel 5..... je zult dan iemand voor je hebben die dit artikel van de NGB accepteert.
Misschien interessant om hier te vragen welke gelovige dit artikel kan onderschrijven.

Duidelijk dat katholieken dit niet kunnen beamen. Die zien de kanon van protestanten (he, is dat ook geen verschil/criterium? ) als niet geheel volledig maar hebben er nog andere boeken bij die dan hun kanon vormen (of noemen jullie dat dan nog weer anders? ).
Verder is de Traditie bij katholieken even gezaghebbend als de bijbel en daarmee zien jullie toch een doorgaande lijn van de Bijbel naar het leergezag.
Protestanten (zoals we inmiddels gezien hebben zijn daar verschillende definities voor en noem ik me toch maar zo om duidelijkheid te scheppen in deze discussie) zien dat toch minder met hun (indien van toepassing) belijdenisgeschriften - als voorbeeld mijn schoonouders. Laten we het zo zeggen: In theorie is wat erbij komt voor protestanten niet belangrijker maar in de praktijk soms wel even belangrijk of belangrijker. Dat ligt geheel aan wie je voor je hebt.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 04:47:54 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: augustus 08, 2006, 04:46:37 pm »
@ reformist,

Misschien fijn als je toch op mijn vragen ingaat door ze aan te halen door bv mijn bericht te quoten.
Voor mij wordt het anders wel erg onoverzichtelijk als ik steeds in jouw posts naar anderen toe mijn naam voorbij zie komen...
(P&A vind... etc.)

edit: Maar ik red me intussen wel met je reactie aan anderen....
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 06:22:56 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: augustus 08, 2006, 05:34:26 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 augustus 2006 om 15:59:
Maar ik heb de indruk dat niet alle drie onderkennen dat de Bijbel een samenstel van boeken en geschriften is, door mensen gemaakt, door mensen geselecteerd en samengevoegd tot één canon. Ik krijg wel eens de indruk dat er mensen zijn die denken dat de Bijbel haar eigen gezag "bewijst" (gereformeerden en evangelischen, had ik de ongedocumenteerde indruk) en dat de Bijbel haar eigen inhoudsopgave "bewijst" (evangelischen dan vooral, had ik de wederom ongedocumenteerde indruk). Zodra iemand komt beweren dat zelfs de blinden kunnen tasten dat wat in de Bijbel staat waar is (jaja, slechte samenvatting) dan heb je in ieder geval géén katholiek voor je.
Precies, en op het moment dat ik me dat ging realiseren kwam d'r een soort van keerpunt binnen mijn geloof. Waar ik nu precies sta is nog niet helemaal duidelijk.. maar het is een weg waarvan terugkeer naar het 'oude geloof' niet meer mogelijk is.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: augustus 08, 2006, 05:46:48 pm »
Ik zal wel dom zijn, maar wat bedoel je met deze zin Diak2b.

kajem

Citaat
Zodra iemand komt beweren dat zelfs de blinden kunnen tasten dat wat in de Bijbel staat waar is (jaja, slechte samenvatting) dan heb je in ieder geval géén katholiek voor je.
Citaat

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: augustus 08, 2006, 06:03:41 pm »
Citaat
kajem schreef op 08 augustus 2006 om 17:46:

kajem

Citaat
Zodra iemand komt beweren dat zelfs de blinden kunnen tasten dat wat in de Bijbel staat waar is (jaja, slechte samenvatting) dan heb je in ieder geval géén katholiek voor je.

quote:

Mensen die roepen 'toets het aan de bijbel' (en er gemakshalve vanuitgaan dat zichzelf zou wijzen) zijn niet katholiek. De bijbel is nl. helemaal zo simpel niet te verstaan, daar heb je de Traditie voor nodig.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 06:04:16 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: augustus 08, 2006, 06:10:03 pm »

quote:

...
In een vrije baptistengemeente waar ik ooit een keer bij een zogenaamde 'zoekerskring' gezeten heb werd erg de nadruk gelegd op het feit dat de baptisten al vanaf de tweede eeuw los van de katholieke kerk bestond en gezien het feit dat dit op verschillende plekken was er sprake was van 'ware apostolische' successie, een kleine kerk die standhield naast de 'corrupte' katholieke kerk. En die visie hoor ik vaker in die kringen. Ik weet niet of dat algemeen evangelisch is, maar onder vrije baptisten hoor je het dus vaker. Punt 3 dus uit de quote hieronder. En daar is historisch wat voor te zeggen.

Dus er zijn altijd geloofsdopers geweest? Als ik je goed begrijp. :)

quote:

Dus allerlei argumenten in deze richting vormen dus geen argument voor het verschil tussen protestant, katholiek en evangelisch.

M.i. heeft het katholicisme Bijbel + traditie als even belangrijk. Ik persoonlijk wil dat dus wel onderscheiden van evangelisch en gereformeerd.

quote:

Het gaat mij om de manier waarop men de Bijbel gebruikt. En dáár zitten imho de verschillen. Dan kun je wel zeggen als evangelische: 'zie je wel, wij vinden de Bijbel 'van kaft tot kaft' gezaghebbend, dús zijn we gereformeerd'.
Ik zeg - (citeer me - dat doe je eigenlijk dan, alsjeblieft goed :) ) dat we in dat opzicht gereformeerd zouden kunnen zijn. Of draai het om: we hebben dit gemeenschappelijk met gereformeerden. :)

quote:

Maar dat is helemaal geen overeenkomst tussen evangelisch en gereformeerd ten opzichte van de katholieke kerk...

Wel als je de criteria van het inmiddels welbekende artikel 7 van de NGB aanhoudt:
- de bijbel is genoegzaam en gezaghebbend en geen ander geschrift of traditie hoe belangrijk of oud ook, kan hetzelfde gezag hebben. (Even mijn eigen woorden)

quote:

Het verschil zit inderdaad op de visie van de kerk en in de gevolgde theologie:
Dan bekijk je een bepaalde structuur. Met dat kriteria heb jij misschien gelijk dat gereformeerd en katholiek dichter bij elkaar staan.
Maar de theologie zou ik daar toch niet onder scharen. Zie de belijdenisgeschriften. Die je als gereformeerde toch geheel onderschrijft en dan ook de uitwerking van de details?

quote:

protestant: prebyteriaans of episcopaal (luthersen, anglicanen, dwz: staatskerken hebben vaak top-down organisatie, zo ook de NHK, maar gereformeerden niet (bottom-up)) Gemeenschappelijk hebben ze dat er theologisch opgeleide dominees zijn en een kerkenraad die uit diakenen en ouderlingen bestaat. De theologie heeft enige banden met de traditie (kerkvaders + kerkgeschiedenis). Nadruk ligt op het kerkverband en niet direct op een lokale gemeenten.

evangelisch: broederschap. Leiding ligt bij oudsten, er is geen dominee maar een voorganger die niet specifiek theologie gestudeerd hoeft te hebben. Theologie heeft GEEN band met de traditie (kerkvaders of kerkgeschiedenis). Ze hebben geen geloofsbelijdenissen die ze willen onderschrijven. De nadruk ligt op de Gemeente (gemeentevisie) en niet op het kerkverband.

Als je dus kijkt welke visie de reformatoren neerzetten, dan is het de protestante visie zoals ik die hierboven geschetst heb, en juist niet dat kenmerkende evangelische/doperse perspectief. Je kunt dan ook niet met droge ogen volhouden dat evangelischen voorkomen uit de reformatorische denkwijze.
Ik zeg niet dat ik eruit voortkom. Ik zeg dat ik bepaalde waarheden onderschrijf. Die je ook blijkbaar bij Luther terug ziet. (Dankzij Liudger ben ik op die manier toch wel protestants :) )

quote:

Want dat is aantoonbaar niet zo. Zelfs Luther gaat niet zover. Kan best zijn dat bepaalde ideeën lijken op die van Luther, maar Luther is geen grote naam in de evangelische wereld. Iemand als J.N. Darby is vele malen invloedrijker, bijvoorbeeld. En diens ideeën zou ik niet direct luthers willen noemen. :)

Ik ben dan het aantoonbare bewijs dat
- iemand evangelisch wordt genoemd maar
- ook 'gereformeerde gedachten' onderschrijft zoals de 2 artikelen 5 en 7 van de NGB.
- hiermee denkt over de predestinatie zoals Luther dat verwoorde
- geloof in de doop op geloof zoals Spurgeon dat beleed
- broeder Darby zie als iemand die een boel waarheden vanuit de bijbel weer naar boven heeft gehaald over het samenkomen van de gemeente en de profetieen i.v.m. het herstel van israel (NB in de 19e eeuw) en zo over de hemelse toekomst van de Gemeente.

Ik zal hem (JND) niet vaak citeren omdat ik geloof dat ook wat Darby zegt, terug te vinden moet zijn in de Bijbel. Net als wat de NGB zegt, of Luther of Spurgeon.
Vandaar dat ik het liefst de Bijbel citeer. :)

En het Reveil is de reactie op de lauwe Hervormde kerk uit die tijd en werkten broeders van het eerste uur samen met bv Jan de Liefde en Isaac da Costa.
Later zijn zij verschillende wegen ingeslagen en zijn ook de gereformeerde kerken ontstaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 06:21:58 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: augustus 08, 2006, 06:14:40 pm »
Citaat

kajem

Citaat

quote:

Het is een soort citaat van artikel 5 van de NGB waar ik het o.a. steeds over heb:

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: augustus 08, 2006, 06:30:50 pm »

quote:

kajem schreef op 08 augustus 2006 om 16:13:
reformist,

Ik ben nieuwsgierig of je nog rechtstreeks met  P en A in gaat op haar vervolgpost of besloten hebt dat maar niet meer te doen. Naast schrijver ben ik namelijk, zoals wij allemaal, ook een beetje toeschouwer en benieuwd wat er verder staat te gebeuren in jullie tweegesprek.... :)

kajem

Gezien het feit dat het niet mogelijk schijnt te zijn om zelfs maar theoretisch de mogelijkheid open te laten dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat mijn posts, andermans posts, de artikelen uit de NGB, de Sola's etc. etc. etc. door P&A anders worden geinterpreteerd dan ze bedoeld zijn omdat ze gelezen worden met een evangelische bril op en het onmogelijk lijkt te zijn om deze af te zetten, lijkt het me niet zinvol om met hen in discussie te gaan.

Modbreak:
Deel van deze post verwijderd.

@diak2b: mij is altijd geleerd dat 'parochies' hetzelfde zijn als bij ons 'gemeenten'. Dat is dus niet zo. Bedankt voor je verhelderende post. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 07:32:39 pm door Zijnkind »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: augustus 08, 2006, 06:52:39 pm »

quote:

Liudger schreef op 07 augustus 2006 om 23:31:

Hm. Ik dacht dat wederdoop al door Tertullianus gepraktizeerd werd, dat Tertullianus een bona fide kerkvader was, dat het toen niet als ketters werd beschouwd? Dat kwam toch pas later, in de 6e eeuw, met keizer Justinianus?

De eerste in de kerkgeschiedenis die zich nl. principieel tegen de kinderdoop verzette, was Pelagius zo rond 400 n.C. (en dat was een ketter). En dat terwijl de kinderdoop ten tijde van Tertullianus (150-222) in elk geval een algemeen geaccepteerde zaak was.
Ten tijde van Tertulianus, was het dopen op het sterfbed algemeen maar dat had te maken met de kijk op de zonde en niet of een baby wel of niet gedoopt kon worden, ach ja soms denken mensen wel eens wat anders, maar men is weer terug gegaan naar de kinderdoop.
Wat de wederdoop betreft had ondermeer te maken met mensen die de doop hadden ontvangen, en om hun menselijke redenen de kerk verlieten, weer terug gingen naar de kerk, en daarom was er een discussie over wederdopen, heeft dus niks van doen met wat nu als overdopen word gezien.

quote:

Ook Calvijn, Luther en Zwingli beriepen zich op de vroege kerk, en waren van mening dat wat er van hun ideeen in hun tijd als ketters aangeduid werd, in de vroege kerk gemeengoed was.

Irenaus en Tertullianus hebben, door de gnostici die zich beriepen op nieuwe geschriften en mondelinge overleveren, de verhouding van traditie en schrift doordacht.
In beide, schrift en traditie, werkt de Heilige Geest. De kerk leeft van de schrift en is de enige die de schrift verstaat. Om de schrift te verstaan moet men zich houden aan de 'regula fidei' de samenvattende handleiding tot het verstaan, die de kerk heeft opgesteld. Alle nadruk valt hier op de wisselwerking tussen schrift en kerkelijke vertolking en op wat wij de samenvattende en verkortende functie van de traditie noemden. De schrift en traditie is het gevolg van de hevige worsteling met de Gnostiek, dat in de traditie en schrift en kerk het er om ging om het begrip en het element van het zuiver bewaren van de overlevering.
Evenzo is Nicea ontstaan, alles tegen de dwaalleer.

Traditie kun je natuurlijk begrijpen vanuit het A.B.N, maar het traditie begrip, kerkelijk gezien is het toch een wereld van verschil en in interpretatie.

Traditie uit de bijbel
Lucas 1
1 Aangezien velen getracht hebben een verhaal op te stellen over de zaken, die onder ons hun beslag hebben gekregen,  2 gelijk ons hebben overgeleverd degenen, die van het begin aan ooggetuigen en dienaren van het woord geweest zijn,
Handelingen 16
4 En toen zij de steden langs reisden, gaven zij hun de beslissingen, die door de apostelen en de oudsten te Jeruzalem genomen waren, om die te onderhouden.
Romeinen 6
17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is;
1 Kor 11
2 Ik prijs het in u, dat gij in alles aan mij gedachtig blijft en aan de overleveringen zó vasthoudt, als ik ze u overgegeven heb.
23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam,
1 Kor 15
3 Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften,  

en op vele andere plaatsen word er verhaalt over de traditie in de bijbel.
De traditie ligt vast en is geheel christocentrisch.
zie deze teksten, traditie van profeten e.a.
Handelingen 11
27 En in die dagen kwamen profeten van Jeruzalem te Antiochië;
Handelingen 13
1 Nu waren er te Antiochië in de gemeente aldaar profeten en leraars,
1 Kor 12
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten.....

De overlevering en de traditie is al in de bijbel te vinden, dus om die bijbelse lijn door te trekken tot het heden lijkt mij niet onlogisch, wijst men de traditie in de geschiedenis af, dan miskend men God, omdat men dan ontkent dat God in de geschiedenis aanwezig is, dan sluit men God op in de bijbel en word de bijbel een afgod.

quote:

Zien we enige parallel?

Het schijnt verder dat historici tegenwoordig geen continuiteit ziet tussen de groepen wederdopers/anabaptisten uit de eerste eeuwen en die in de 16e eeuw, ongeacht de overeenkomst in hun ideeen.

Ik denk dat het volgende hen protestant maakt:

- origine 16e eeuw
 - verwerping pauselijk gezag
 - de vrijheid zelf de bijbel te lezen en te interpreteren
 - de nadruk op levensheiliging

Ja, ik zwalk wat in wat ik zie als protestants. Komt denk ik gewoon omdat er geen eenduidige algemeen geaccepteerde definitie lijkt te zijn.

Ja Liudger je zwalkt ooo foei :P , maar wat het bijbellezen betreft, dit was niet verboden ofzo, maar voor de boekdrukkunst waren er niet zo veel complete bijbels in de omloop, wel aparte bijbelboeken zoals bv de psalmen e.a.
Door de boekdrukkunst is het hebben van een bijbel natuurlijk in een stroomversnelling geraakt, hetzelfde geld ook voor de geschriften van de dopersen, waardoor hun leer snel verspreid kon worden.
Het interpreteren als individu van de bijbel, dat kan natuurlijk en het gebeurt, maar het levert veel verschillende inzichten op, wat de eenheid niet ten goede komt.

De verwerping van het pauselijk gezag was geen inzet of een hot-issue van de heren reformatoren, het belangrijkste was om de leer van de aanslibsels van een lange tijd, te ontdoen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:23:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 augustus 2006 om 16:46:

[...]

Je hebt gelijk. Dat heb ik nog nooit gedaan - niet in mijn periode van gereformeerd zijn,
Je bent toch op je 16e gedoopt, bij de Vergadering van Gelovigen, dus ja ik kan me wel voorstellen dat je dat voor je 16e niet gedaan hebt.

quote:

niet in mijn periode van naar een evangelische gemeente gaan en niet nu ik samenkom met gelovigen die zich uitsluitend willen zien als 'gelovigen' en door buitenstaanders tot protestanten worden gerekend. Nl. voortkomend uit het Reveil uit de 19e eeuw.

O, dat is voor mij een geheel nieuw inzicht, voortkomend uit de Reveil, een beweging van Bilderdijk, da Costa, van 1815-1865. Het is een internationale opwekking van het christelijk denken, en hieruit is de anti-revolutionaire partij en de christelijk historische partij ontstaan.
Het is gewoon onzin wat je hier beweert.

Dus nee, met het evangelische gedachtengoed wat jij aanhangt heeft het niets te maken.
Tot de groepering waar jij jezelf toe rekent heeft zijn ontstaan te danken aan John Nelson Darby.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 07:25:47 pm door cyber »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:48:59 pm »

quote:

Die zien de kanon van protestanten (he, is dat ook geen verschil/criterium? )
Ja, dat is zeker een verschil, dat de protestanten een kanon van de canon hebben gemaakt :P

quote:

als niet geheel volledig maar hebben er nog andere boeken bij die dan hun kanon vormen (of noemen jullie dat dan nog weer anders? ).
Aangezien de protestanten anderhalf milennium later kwamen, zou ik eerder zeggen dat de protestanten iets hebben weggelaten, dan andersom. Maar goed, dat is een wkestie van woordkeuze. Maar inderdaad, de reformatie-canon is gebaseerd op de canon van de rabbi's die pakweg 100 na Christus hun canon sloten, om zo de concurrentie met het opkomend christendom wat beter aan te kunnen. In die canon ontbreken boeken, die tot die tijd wel "canoniek" waren, die niet in de oorspronkelijke taal zijn overgeleverd, maar in het Grieks. Voor de rabbijnen en voor de reformatie gelden deze als canoniek, want zuiverder, en de rest als apocrief. Voor de katholieken gelden deze boeken als canoniek, meer exact als deuterocanoniek en dus niet als apocrief. Ene reden waarom ze in de katholieke canon (en als ik me niet vergis ook in de Syrisch orthodoxe, de byzantijnse, de koptische, en nog zo wat van de vele bestaande canons)  wel zijn opgenomen is onder andere, als ik me juist heb laten informeren, dat er vanuit het NT, of binnen het OT, naar wordt verwezen.

Over en weer is er dan ook nog een wat kwaadwillige uitleg: juist in de deuterocanonieke boeken zitten wat teksten die strijdig zijn met de visie van Luther, dus heeft hij een excuus nodig gehad ze te schrappen (dat is de onaardige katholieke versie), danwel, juist in de apocriefe boeken zitten zaken die zo evident slechts dienen om dwaalleringen van de Hoer van Babylon te ondersteunen, dat de katholieken die boeken er in hebben gehouden (dat is de onaardige protestantse versie).

quote:

Verder is de Traditie bij katholieken even gezaghebbend als de bijbel en daarmee zien jullie toch een doorgaande lijn van de Bijbel naar het leergezag.
Beetje kort door de bocht. Voor katholieken is alleen God, Vader, Zoon en heilige Geest, gezaghebbend. God spreekt tot ons via vele wegen, en de Schrift is daarin extreem belangrijk. Zeker is dat na de Schrift geen nieuwe algemene openbaringen meer komen. Het leergezag is dan ook geen bron van nieuwe openbaringen, maar is een hulpmiddel om de openbaring die ons volledig gegeven is, maar die zich in de geschiedenis nog steeds ontvouwt, te verstaan.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:51:17 pm »
Citaat

kajem

Citaat

quote:

Ken je deze:

quote:

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.
Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.
Een katholiek zou dat, vermoedelijk, inlegkunde voor gevorderden noemen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:53:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 augustus 2006 om 18:10:

[...]
M.i. heeft het katholicisme Bijbel + traditie als even belangrijk. Ik persoonlijk wil dat dus wel onderscheiden van evangelisch en gereformeerd.
J.i. wel, maar helaas, dit is toch te kort door de bocht. Je probeert categoriën uit protestants/evangelisch denken te transplanteren naar een leer die je kennelijk behoorlijk vreemd is. Dat draagt een stevig risico in zich, gelijk aan wat reformist al een tijdje probeert aan te duiden richting gereformeerden, maar dan nog een factor of wat sterker.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: augustus 08, 2006, 07:58:01 pm »

quote:

reformist schreef op 08 augustus 2006 om 18:30:
[...]

@diak2b: mij is altijd geleerd dat 'parochies' hetzelfde zijn als bij ons 'gemeenten'. Dat is dus niet zo. Bedankt voor je verhelderende post. :)

Het is problematisch, er zijn veel meer redenen, op het oog, om inderdaad die vergelijking te maken. De parochie is qua omvang en organisatiestructuur goed te vergelijken met de gemeente. Een bisdom zou dan meer op een classis (?) lijken. Ik ga hierbij uit van de kerkorde van de PKN, die heb ik bestudeerd, die van de GKv niet.

Punt is alleen dat de zelfstandigheid van de gemeente veel groter is dan in de RKK de parochie. Je zou kunnen zeggen dat gemeenten franchisers zijn van één organisatie, terwijl parochies filialen zijn. Van onder naar boven klimmend, is het eerste autonome organisatieonderdeel in de seculiere kerk: het bisdom (in de reguliere: de abdij, en soms de orde).

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: augustus 08, 2006, 08:03:13 pm »

quote:

cyber schreef op 08 augustus 2006 om 18:52:
[...]
maar wat het bijbellezen betreft, dit was niet verboden ofzo, maar voor de boekdrukkunst waren er niet zo veel complete bijbels in de omloop, wel aparte bijbelboeken zoals bv de psalmen e.a.
En nog steeds is het onder oudere katholieken vrij normaal om een getijdenboek, of een missaal te hebben (met daarin flinke delen uit de Bijbel), maar geen Bijbel. Het genoemde verbod, cynisch genoeg, voorzover het bestaan heeft, was een reactie op Luther, niet andersom.

quote:

De verwerping van het pauselijk gezag was geen inzet of een hot-issue van de heren reformatoren, het belangrijkste was om de leer van de aanslibsels van een lange tijd, te ontdoen.
Sterker, volgens Luther, en ik kan mij zo voorstellen dat hij er niet ver naast zat, was de kern van zijn werk de strijd tegen het idee van de vrije wil. De rest noemt hij complete bijzaak. Als je Luthers 95 stellingen leest, zal je zien dat hij daarin bepaald niet ten strijde trekt tegen de paus, maar tegen bijvoorbeeld simonie, die in zijn tijd en in zijn regio nogal algemeen begon te worden.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: augustus 08, 2006, 08:41:26 pm »

quote:

@ reformist,

Misschien fijn als je toch op mijn vragen ingaat door ze aan te halen door bv mijn bericht te quoten.
Voor mij wordt het anders wel erg onoverzichtelijk als ik steeds in jouw posts naar anderen toe mijn naam voorbij zie komen...
(P&A vind... etc.)

edit: Maar ik red me intussen wel met je reactie aan anderen....
Zou je misschien nog op mijn post op pag. 8 (bijna bovenaan) willen reageren..?
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 08:42:18 pm door Aafke »

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: augustus 08, 2006, 09:16:35 pm »

quote:

Aafke schreef op 08 augustus 2006 om 17:34:
[...]

Precies, en op het moment dat ik me dat ging realiseren kwam d'r een soort van keerpunt binnen mijn geloof. Waar ik nu precies sta is nog niet helemaal duidelijk.. maar het is een weg waarvan terugkeer naar het 'oude geloof' niet meer mogelijk is.

Misschien ben ik dan ook wel katholiek. :+

Ik denk dat gereformeerden, net als hervormden trouwens, wel oog hebben voor het feit dat de Bijbel a) is opgetekend door mensen en b) dat de canon pas op het concilie van Trente definitief is vastgesteld (tenminste dat moest ik leren met catechisatie), maar dat de canonvorming van het nieuwe testament stond al veel eerder vast.

Waar misschien verwarring over bestaat is een 'ultra-orthodoxe' variant van het calvinisme zoals we dat aantreffen in de reformatorische kringen. Zoals je zou kunnen zeggen dat sommige mensen 'Roomser dan de Paus' willen zijn, zou je van deze mensen kunnen zeggen dat ze 'gereformeerder dan Calvijn' willen zijn. Onder vrijgemaakten wordt de grap weleens gemaakt dat als Calvijn nog zou leven, hij het risico loopt om in deze kerken 'op calvinistische gronden' geëxcommuniceerd te worden. :+

Deze mensen nemen alles, de Bijbel en de Belijdenissen extreem letterlijk en leiden allerlei regels aan deze manier van lezen. Ook staat de beleving erg centraal in het dagelijkse leven, ze noemen dat bevinding. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat deze tak van gereformeerden, inderdaad dichterbij evangelischen staat dan de 'gewone' gereformeerden, wiens leer dichter bij de katholieke kerk gebleven is.

(Om het nog even ingewikkelder te maken :+ )

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: augustus 08, 2006, 09:41:04 pm »

quote:

reformist schreef op 08 augustus 2006 om 21:16:
(Om het nog even ingewikkelder te maken :+ )
Dat de poort nauw was had ik al gehoord, maar zo nauw......  ;)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: augustus 08, 2006, 11:25:46 pm »
waar staat dit  :+  icoontje voor?

kajem
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2006, 11:26:21 pm door kajem »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: augustus 08, 2006, 11:31:08 pm »

quote:

offtopic:Dit allemaal al eens gelezen? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: augustus 08, 2006, 11:31:16 pm »

quote:

kajem schreef op 08 augustus 2006 om 23:25:
waar staat dit  :+  icoontje voor?

kajem
'geintje', 'zelfspottende knipoog', de lollige figuur uithangen... zoiets.  :P  zou ook kunnen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: augustus 08, 2006, 11:36:53 pm »
:+ is het clownssmiley: rode neus, witgepoederd gezicht en getekende + + als wenkbrauwen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: augustus 09, 2006, 12:14:49 am »

quote:

Liudger schreef op 08 augustus 2006 om 14:15:
[...]

Mijn perceptie van wat protestants is wordt gestaafd door hopen definites die ik tegenkwam op het web. Hier heb je er een paar. Mijn excuses dat ze allemaal in het Engels zijn, in het Nederlands vond ik zou gauw niets.

Dat het in het engels is is niet een probleem, maar dat je door de bomen het bos niet meer kan vinden dat begrijp ik nu beter.
Het begon mij ook te duizelen al die verschillen gelezen te hebben.

Ik denk dat ik maar Gereformeerd blijf, lijkt mij een stuk simpeler   O-)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: augustus 09, 2006, 12:25:38 am »

quote:

diak2b schreef op 08 augustus 2006 om 20:03:
[...]
En nog steeds is het onder oudere katholieken vrij normaal om een getijdenboek, of een missaal te hebben (met daarin flinke delen uit de Bijbel), maar geen Bijbel. Het genoemde verbod, cynisch genoeg, voorzover het bestaan heeft, was een reactie op Luther, niet andersom.

Mooi bedankt voor je aanvulling, aan het gebruik van het getijdenboek en de missaal heb ik niet bij nagedacht, als gereformeerde.

quote:

Sterker, volgens Luther, en ik kan mij zo voorstellen dat hij er niet ver naast zat, was de kern van zijn werk de strijd tegen het idee van de vrije wil. De rest noemt hij complete bijzaak. Als je Luthers 95 stellingen leest, zal je zien dat hij daarin bepaald niet ten strijde trekt tegen de paus, maar tegen bijvoorbeeld simonie, die in zijn tijd en in zijn regio nogal algemeen begon te worden.
Ja ik wist het, maar er is in de loop der eeuwen helaas heel wat anders van gemaakt, en velen weten het niet, helaas.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: augustus 09, 2006, 12:29:29 am »
Oh, dus dat betekent :+  Kon het even niet plaatsen.

Ik was, zoals ik al ergens eerder schreef,  afgelopen zondagavond in een gereformeerde bondsdienst van de hervormde kerk, da's toch ook reformatorisch?

Op deze site kun je zo'n dienst beluisteren,

http://audioserver.nl/mp3/recorder.php?id=292

Die zitten (voor een deel) nog met hoedjes op in de kerk, maar zijn hele vriendelijke mensen. Ze zitten nog ouderwets onder het gezag van de dominee en de zondige staat wordt stevig benadrukt. Hoewel af en toe de hoop ook wat doorschijnt, maar daar heb je wel een zaklantaarntje voor nodig. Toch wordt dit aspect misschien wel wat onderbelicht in de gewone gereformeerde kerken? Voorts werd het aan boord blijven van de kerk erg benadrukt en het gegeven dat alleen zij zalig worden die jezus Christus hebben leren kennen. dat zal dat bevindelijke zijn. Ik kon me er wel wat in vinden. Omdat het licht van Christus liefde sterk afsteekt bij de duisternis van de zonde. Als je de zonde erg doorleeft hebt straalt Christus licht des te meer in je leven als je die boodschap ineens hebt verstaan.
'k meen dat ze ook niet naar het circus mogen, dus een clown zullen ze nog wel nooit van nabij hebben gezien.  :+ En vast ook niet pipo de clown want ze hebben geen TV  ;) en ook geen clowntje hier want internet is slechts voor noodzakelijk gebruik. ;)
'k geloof overigens wel dat ze groot ontzag hebben voor de Heere God. Het grootste respect wat je je maar kan in denken, denk ik. Daarom moet je mijn opmerking over dat circus, pipo en internet ook maar met een korreltje zout nemen. Misschien kunnen we nog een beetje van hen leren.
't is dat mijn vrouw niet een hoedje op wil, wie weet kwam ik daar wel terecht. Maar nogmaals. Respect van mij voor de reformatorischen dan maar...

kajem

quote:

dingo schreef op 08 augustus 2006 om 23:36:
:+ is het clownssmiley: rode neus, witgepoederd gezicht en getekende + + als wenkbrauwen.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2006, 12:37:20 am door kajem »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: augustus 09, 2006, 08:24:43 am »

quote:

Laodicea schreef op 08 augustus 2006 om 23:31:
[...]

offtopic:Dit allemaal al eens gelezen? :)
offtopic:Nog lang niet allemaal, er staat zoveel. Maar ik kende de site, staat bij mijn favo.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:28:09 am »

quote:

cyber schreef op 08 augustus 2006 om 18:52:
[...]

De eerste in de kerkgeschiedenis die zich nl. principieel tegen de kinderdoop verzette, was Pelagius zo rond 400 n.C. (en dat was een ketter). En dat terwijl de kinderdoop ten tijde van Tertullianus (150-222) in elk geval een algemeen geaccepteerde zaak was.
Ten tijde van Tertulianus, was het dopen op het sterfbed algemeen maar dat had te maken met de kijk op de zonde en niet of een baby wel of niet gedoopt kon worden, ach ja soms denken mensen wel eens wat anders, maar men is weer terug gegaan naar de kinderdoop.

Ik kreeg een linkje van een katholiek site waar info staat over de vroegste dooppraktijk:

http://www.katholiekneder.../detail_objectID1637.html

quote:

Onderdompelen

In navolging van Johannes de Doper was het bij de vroege christenen gebruik om de dopeling met zijn hele lichaam in water onder te dompelen. Alleen als dit praktisch onmogelijk was, beperkte men zich tot het besprenkelen van het hoofd van de dopeling met water.

Volwassendoop

In de eerste eeuwen van het christendom werd het sacrament van de doop vooral aan volwassenen toegediend. Dat is een groot verschil met onze tijd, waarin vooral zuigelingen worden gedoopt.

Symbool

De vroege christenen beleefden de doop, juist omdat het sacrament meestal volwassenen betrof, zeer intensief. De dopeling, zo dachten zij, nam door de onderdompeling in, en het opduiken uit het water, op symbolische wijze respectievelijk deel aan de dood en de verrijzenis van Jezus Christus. Deze gedachten gingen terug op uiteenzettingen van de apostel Paulus.

'Watergraf'

Paulus zag het onderduiken van de dopeling in het water als een afbeelding van Jezus' afdaling in het graf. De dopeling werd door de onderdompeling als het ware 'mede gekruisigd' en 'met Christus begraven'. Eenmaal onder water verbleef de dopeling kortstondig in een 'watergraf': symbool voor het echte graf van Christus. Het opduiken van de dopeling uit het water, daarna, was dan een symbolische nabootsing van de verrijzenis, waar de gelovige door zijn doop deel aan krijgt. Let wel: in het Oude Testament was het rijk van de dood in 'onderaardse wateren' gelocaliseerd. Bij de doop kon het opduiken uit het water daarom door de eerste christenen als een krachtige symbolische overwinning op de dood worden beleefd.

Oude en nieuwe mens

De vroege christenen voerden het beeld van het watergraf, in navolging van Paulus, nog een stap verder. In het watergraf stierf de dopeling in zekere zin, om daarna opnieuw geboren te worden. De oude, zondige mens bleef in het watergraf achter, en uit het water stond een nieuwe mens op: een mens met een nieuw, in God verborgen leven.

Wegwassen van zonden

De doop wordt in de eerste eeuwen door de kerkvaders onder meer aangeduid als een bad dat de Zonden van de mens wegwast. Dat mocht natuurlijk niet in magische zin verstaan worden. Integendeel: al in de voorbereiding op de doop werd de gelovige geacht zich van zijn zonden los te maken, en zich te oefenen in het juiste, deugdzame leven. De belangrijke christelijke auteur Tertullianus (ca 160-na 220) wist daar een formule voor: reeds voor de eigenlijke doop moest het 'hart' van de dopeling gewassen zijn.

Doopvoorbereiding
Om de harten van nieuwe gelovigen al voor hun doop te zuiveren kende de Kerk in de eerste eeuwen van haar bestaan een uitgebreide voorbereiding op de doop, het zogenaamde catechumenaat. Door de opname, vanaf de vierde eeuw, van grote volksmassa's in de Kerk moest de doopvoorbereiding op den duur versimpeld worden.
Leuk om te lezen (ter info) dat het toch wel genuanceerder ligt dan er soms wordt gepraat over het natuurlijk vanaf het begin bestaande praxisa van de kinderdoop.
De verdere uitleg erbij komt ook weldoordacht over. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:31:44 am »

quote:

Aafke schreef op 08 augustus 2006 om 20:41:
[...]

Zou je misschien nog op mijn post op pag. 8 (bijna bovenaan) willen reageren..?

Deze: Aafke in "Hebben Katholieken en Gereformeerden mee..."
OK. :)
Er was even zoveel dat er wel eens wat bij in schiet.
Maar het zat nog in het vat en ik zal ermee beginnen. :)
Ik weet niet of ik het heel snel post maar vanavond zou moeten lukken.

(Ik had zostraks even geen verbinding - ik hoop dat de techniek me niet meer in de steek laat)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:40:48 am »
Bedankt voor je linkje PenA, ik weet hoe er over gedacht werd, toch bedankt.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2006, 09:41:20 am door cyber »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:48:48 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 augustus 2006 om 09:28:
Leuk om te lezen (ter info) dat het toch wel genuanceerder ligt dan er soms wordt gepraat over het natuurlijk vanaf het begin bestaande praxisa van de kinderdoop.
Het is ook best logisch, omdat het Christendom toen veel bekeerlingen kreeg, dus dan is een praktisch punt dat er nou eenmaal veel volwassen werden gedoopt, maar kinderen van Christenen werden gewoon gedoopt, en het werd sterk aangemoedigd dat kinderen van bekeerlingen ook werden gedoopt. Ontken jij dan dat er vanaf het begin een kinderdoop werd geleerd? :?  Ik heb er hier al eens een stukje over geplaatst, notabene van een Gereformeerde schrijver.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: augustus 09, 2006, 09:57:06 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 augustus 2006 om 09:28:

[...]

Ik kreeg een linkje van een katholiek site waar info staat over de vroegste dooppraktijk:

http://www.katholiekneder.../detail_objectID1637.html

[...]

Of, zoals mijn docent "christelijk geloof" wel eens opmerkte: in de tijd waarin het christendom vooral groeide door bekeerlingen, is het nogal een open deur dat het vooral om volwassenen ging. Maar als men zich liet dopen, dan vaak met hele huishoudens tegelijk. En daar zaten dus ook de kinderen bij.

Het is een heel menselijke neiging om patronen en regels te zien, maar het gaat toch echt te ver om vanuit een logisch verklaarbare praktijk dogmatiek af te leiden.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:19:50 pm »

quote:

Laodicea schreef op 09 augustus 2006 om 09:48:
[...]

Het is ook best logisch, omdat het Christendom toen veel bekeerlingen kreeg, dus dan is een praktisch punt dat er nou eenmaal veel volwassen werden gedoopt, maar kinderen van Christenen werden gewoon gedoopt, en het werd sterk aangemoedigd dat kinderen van bekeerlingen ook werden gedoopt. Ontken jij dan dat er vanaf het begin een kinderdoop werd geleerd? :?  Ik heb er hier al eens een stukje over geplaatst, notabene van een Gereformeerde schrijver.
Door deze link heb ik je stukje doorgelezen (toen was ik met vakantie, dus heb ik gemist). Zoals je weet ben ik als kind RK gedoopt en op latere leeftijd ondergedompeld op geloof. Toen we kinderen kregen, hebben we ze niet laten dopen (logischerwijze ook geen praktijk in onze gemeente), maar wel opgedragen aan God in het midden van de gemeente. Het vreemde vond ik toen eigenlijk al: kinderdoop staat niet in de bijbel dus is fout, maar opdragen staat er ook niet in, maar is goed :?
Gelukkig hebben onze oudste en onze jongste zoon zich op de leeftijd van ongeveer 20 jaar laten dopen, maar onze andere zoon niet. Dat vind ik jammer. En nu lees ik dat van het begin af aan de kinderen van gelovigen (mee)gedoopt werden...

Ik word er eigenlijk niet goed van: het is alsof ik al die jaren in de maling ben genomen, terwijl ik er van overtuigd was, met de bijbel erbij, dat we er goed aan deden  :(

Ons werd onderwezen, en dat geloofde ik tot nu toe, dat alleen gelovigen gedoopt mogen worden. En baby's kunnen nog niet geloven, dus kinderdoop is geen doop.
Maar ik meen nu te begrijpen dat het geloof veel meer een familie-aangelegenheid is dan een individuele kwestie. Eerlijk gezegd heb ik dat hier al veel vaker gelezen, vooral Roodkapje had het er wel over, maar nu is het kwartje aan het vallen. Maar dat dacht ik ook toen ik pas in de pinkstergemeente kwam. Toen viel ook alles op z'n plaats.  :)
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2006, 03:29:02 pm door Els »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:37:55 pm »
Els misschien heb je iets aan deze link om weer even op adem te komen :)

http://doop.family.filternet.nl/Benikgedoopt.htm

Vriendelijke groet

kajem

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:50:52 pm »

quote:

Els schreef op 09 augustus 2006 om 15:19:
[...]
Ik word er eigenlijk niet goed van: het is alsof ik al die jaren in de maling ben genomen, terwijl ik er van overtuigd was, met de bijbel erbij, dat we er goed aan deden  :(
Je kent mijn achtergrond, dus je weet dat ik het idee dat de doop pas kan als je gelvoig bent, volstrekt ridicuul vind. Ik zeg het zo bot, om de duidelijkheid er in te houden. Echter, ik denk niet dat er veel reden is om er niet goed van te worden, hoe begrijpelijk ook. Misschien voelt het zo, maar je bent niet in de maling genomen, behalve, misschien, door jezelf. Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat iemand je bewust foute dingen heeft geleerd, hoe rot mensen ook kunnen zijn, de meeste mensen hebben toch echt de neiging om dat over te dragen waarvan ze zelf denken dat het klopt. Iemand in de maling nemen betekent imho dat je bewust iemand iets leert waarvan je weet dat het niet klopt.

Wat mbt de doop de juiste visie is weet ik niet. Je kent mijn visie, maar ik kan niet bewijzen dat dat de juiste is. Het is en blijft geloof. Maar waar ik je wel op zou willen wijzen, is dat je een kerk de rug hebt toegekeerd om naar een geloofsgemeenschap te gaan die slechts de Bijbel als bron zegt te accepteren. Daarmee heb je gekozen voor het zelf interpreteren van de Bijbel. Dan is het vanaf dat moment ook je eigen verantwoordelijkheid geweest om dat te doen, niet die van degenen die je geleerd hebben dat de kinderdoop niet deugt, niet die van degenen door wie je je nu in de maling genomen voelt.

Ik zeg dit niet om je met schuldgevoel op te zadelen, je verwijten te maken, of je een dwaling aan te rekenen. In tegendeel, ik zou je heel dringend willen aanraden bitterheid te vermijden. Uit alles wat ik van je gelezen heb op dit forum blijkt dat je zonder bitterheid de RKK de rug hebt toegekeerd, probeer dat nu ook vol te houden. Zie het liever als een kans nog eens heel goed voor jezelf na te gaan waar je nu echt staat, en handel daarna. Maar kijk nooit om in wrok, kijk altijd vooruit in blijdschap, en met dankbaarheid voor al het goede uit het verleden. Ook wat nu onjuist schijnt scheen ooit juist, en juist of onjuist, het heeft je gebracht waar je nu bent en gemaakt tot wie je nu bent.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:51:51 pm »

quote:

kajem schreef op 09 augustus 2006 om 00:29:
Die zitten (voor een deel) nog met hoedjes op in de kerk, maar zijn hele vriendelijke mensen.
offtopic:Mooie zin trouwens. :P ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2006, 03:52:30 pm door Laodicea »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: augustus 09, 2006, 03:57:44 pm »

quote:

kajem schreef op 09 augustus 2006 om 15:37:
Els misschien heb je iets aan deze link om weer even op adem te komen :)

http://doop.family.filternet.nl/Benikgedoopt.htm

Vriendelijke groet

kajem
Wat een fout stuk zeg, bol van de fouten en verdraaingen. :/
Even voor de sfeer, ik erger me aan dat stuk, niet aan jou. :)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: augustus 09, 2006, 04:02:11 pm »
het opdragen is een vorm die de volwassendopers hebben gegeven en gelinkt aan lucas 2 vanaf vers 22.

Toewijding van Jezus in de tempel

22 Toen de tijd was aangebroken dat ze zich overeenkomstig de wet van Mozes rein moesten laten verklaren, brachten ze hem naar Jeruzalem om hem aan de Heer aan te bieden.

Kajem

quote:

maar wel opgedragen aan God in het midden van de gemeente. Het vreemde vond ik toen eigenlijk al: kinderdoop staat niet in de bijbel dus is fout, maar opdragen staat er ook niet in, maar is goed :?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: augustus 09, 2006, 04:08:22 pm »
Dankjewel, Diak, voor je steun en je wijze raad. Ik zal het ter harte nemen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: augustus 09, 2006, 04:08:56 pm »
Els,

achter kinderdoopp en volwassendoop zit een heel andere gedachtenwereld. Het is zinloos die gedachtenwerelden met elkaar te vergelijken. De basis voor kinderdoop of volwassendoop heeft veel meer uitgangfspunten dan louetr kind dopen of wolwassen dopen.

betreffende doopdiscussies dat heb ik wel gehad eigenlijk. Daar komen vaak hete hoofden en koude harten van.
Als je met een oprecht geweten gedaan hebt wat je hebt gedaan en vanuit de liefde voor onze heiland en verlosser zal daar geen breekpunt van worden gemaakt.

Ik sluit me verder aan bij DIAK2B

kajem

.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2006, 04:09:59 pm door kajem »