@ Liudger,
Liudger in "Hebben Katholieken en Gereformeerden mee..." je zegt het weer 'perfect'.
Een algemene opmerking tussendoor aan reformist:
Wat is nu het heikele punt? Dat ik de Sola's 'claim' als waar ik ook acher sta terijl ik niet gereformeerd ben?
Dat ik mij herken en 100% kan instemmen met de twee artikelen uit de NGB die ik aanhaal en die ik heb getoetst aan de ds. (of andersom)
Omdat jij dat zo graag wilde...niet dat ik er op zat te wachten.
En geef aan dat ik er eigenlijk wel moeite mee heb dat ik dat moet doen en er zo een strijd wordt opgedrongen. Verder zijn niet alle dominee's gelijk in hun overtuigingen en toepassingen van de 3 formulieren.
Jij ziet ook niet alles als 'de gemiddelde gereformeerde' en ik bedoel: er is verschil in nadere uitleg van de 3 formulieren.
Een paar voorbeelden:
- De interpretatie van artikel 28 van de NGB over een/de ware kerk:
Ware kerk (afsplitsing)- Jij ziet de zondag niet als een overzetting van de sabbath naar de zondag, maar als een feestdag. Dat zag Calvijn ook zo maar de meeste gereformeerden zien dit toch niet zo en is het
bijna vloeken in de kerk.
Dat jij dan aangeeft dat Qohelet dat zo zegt, is idd leuk, maar ik zeg dat in dat betreffende topic ook en vraag me af of Calvijn misschien ietsje evangelisch was op dat punt:
Priscilla en Aquila in "Reformatoren over het vierde gebod"quote:
P&A
Interessant om nu eens te lezen hoe Calvijn over de wet denkt. Hierin kan ik toch een heel eind met hem mee gaan. Maar het punt van de wet als afschaduwing, is iets wat ik bij gereformeerden toch haast niet tegenkom.
Zo las ik op het topic over de scheuring, dat iemand iets schreef wat neerkwam op: Wij moeten de geboden houden, anders stellen wij de wet buiten werking. Dat lijkt me toch weer een heel andere benadering, meer 'wettisch' (ik weet er even geen ander woord voor)
En over afschaduwing:
Priscilla en Aquila in "Reformatoren over het vierde gebod"Verder algemeen voorbeeld: Neem de uitleg van de kinderdoop: drie kerken die gereformeerd zijn en drie manieren van uitleg.

(zie eerdere quote)
Over discussierenIk heb het over die verschillende interpretaties van de kinderdoop al gehad in mijn vorige post maar nog geen reactie op dat punt. En veel andere vragen heb je nog niet beantwoord.
Omdat je niet weet wat je met mijn antwoorden moet misschien?
En dan is het simpelste om te gaan spreken over
mijn bril en vooropgezette mening.
Antwoorden aan mij zijn doorspekt met:
jij vindt en jij denkt, jouw interpretatie is...
Terwijl ik liever de persoonlijke mening van een discussiegenoot hoor:
Ik vind over dit onderwerp dat het zo en zo is - en met argumenten graag.

Dan laat je de ander buiten schot en wordt het niet op de man spelen: het gaat dan om elkaar mening en hoe die onderbouwd wordt.
Verder heb je je mening klaar over oudere discussie die ik heb gevoerd en dat vind ik in het geheel niet relevant. Wederom een oneigenlijke manier van discussieren omdat jijzelf dan ook niet sec kijkt naar wat ik zeg, maar je idee wat je hebt gekregen via de zoekfunctie van dit forum, op mijn uitspraken plakt. Discussies die spaak lopen gaan juist ten onder aan het:
ji vindt en jij hebt een bril op.
Dat is in het verleden wel eens gezegd. De vraag is dan wel of die persoon het goed had en als ik me goed herinner waren er wel eens discussies die juist ook aan het
jij vindt gehalte kapot gingen.

Wat wel bij een goede discussie gehaald mag worden, is de
inhoud van andere discussies. Als ik in oudere discussiea aangegeven heb dat de Sola's niet door mij worden gezien als zeer belangrijk en ik dat niet herken, mag je me corrigeren en zeggen:
Hela, je zegt nu heel iets anders dan een tijdje terug in dit of dat topic. Hoe zit dat en wat zijn je argumenten....Ik geef een discussie die mij na aan het hart ligt (zie mijn nick en mijn onderschrift zegt nog meer) niet gauw op omdat ik daar sowiesp niet van houd - Ik wil graag normaal kunnen discussieren met elkaar en als er een probleem ligt
probeer ik daar op argumenten in te gaan. (Dat zal natuurlijk ook wel eens mis gaan; ik ben ook maar een mens

)
En dan is de uitkomst soms: we komen niet bij elkaar en dat is jammer. Je moet elkaar dan niet proberen te
willen overtuigen - als je dat wilt is er iets mis want dat lukt nl niet.
Ik zie dingen naar mijn inzichten dan zo en een ander ziet ze dan helaas anders maar kan ook goede argumenten hebben - die de mijne niet zijn. Maar ik respecteer dat dan.
In ons voorbeeld zou ik (als ik jou was) dan een zinnetje uit de NBG nemen en vertellen:
Dit staat er:
quote:
uit artikel 7
Men mag ook geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op één lijn stellen met de goddelijke Schriften, ook de gewoonte niet met Gods waarheid - want de waarheid gaat boven alles -;
Daar en daarom ben ik het eens met dit regeltje: ...... Ik zet de 3 formulieren niet op één lijn maar vind ze wel heel belangrijk. Of minder belangrijk o.i.d. Of wel belangrijk en neem ze dus mee. Ik noem dat afgeleid gezag.... Of ze hebben voor mij toch evenveel gezag... [dan zal ik zeker vragen waarom

]
Ik zie dat dus anders dan jij. Of: he, we hebben toch overeenkomsten als zal je de uitwerking anders hebben als niet-gereformeerde.quote:
evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten.
Hier kijk ik zus en zo tegenaan. Ik denk dat dat de juiste interpretatie is . Zoals de ds zei dat God nu ook nog spreekt hecht ik daar toch veel waarde aan zoals Calvijn in zijn institutie kerkvaders aanhaalt. - of: anderen zien dat wel eens anders want gereformeerden leggen ook niet alles hetzelfde uit.Ik denk toch niet dat mijn overtuiging plotseling geheel anders wordt omdat ik een discussie voer, maar dat is wel het enige waar jij 'genoegen' mee zou nemen denk ik. I.i.g. moet ik gaan zeggen dat ik die artikelen wel lees maar heel anders dan gereformeerden.
En dat is iets wat ik niet kan zeggen want er zijn veel gereformeerden (die gewoon heel orthodox zijn) die het ook zo lezen. En die de drie formulieren wel heel belangrijk vinden - er misschien best gezag aan geven maar de vraag is natuurlijk
hoeveel?
De opstellers van de NBG hadden het toch echt uit de bijbel want ik zie er geen kerkvaders in geciteerd worden.

Dat zou ook juist tegen het sola scriptura ingaan.....
En natuurlijk weet ik wel dat die gereformeerden de
uitwerking van het lezen van de bijbel wel weer anders hebben. Omdat ze andere lijnen trekken.
Mijn probleem met de ds is dan ook dat hij bv zegt dat je GEEN context meeeneemt als je alleen de bijbel als gezag hebbend neemt en losse teksten zou lezen. En komt de karikatuur van biblicisme weer om de hoek kijken.
Maar ik ben geen biblicist. Daarom klopt dit m.i. niet.
Over mijn plek: protestant of niet - gereformeerd of nietIk noem mij niet perse gereformeerd, maar toch wel protestant in algemene zin.
En ik lees de bijbel en hecht aan dat Woord van God de waarde die ik lees in artikel 5 en 7 - en dat zou heel goed
in dat opzicht gereformeerd kunnen zijn.
Misschien hebben gereformeerden die benadering wel gemeen met sommige evangelischen[/b]En vanuit mijn gereformeerde achtergrond herken ik dat. Als ik de degelijke kerkvaders lees zoals Calvijn etc.
Niet dat ik op alle punten hetzelfde uitkom. maar de waarde en het gezag is hetzelfde van Gods Woord.
En dat is dan m.i. protestants te noemenIk weet niet op je het boek kent:
Diet Eman en James Schaap, Die. - Die hun leven niet liefhadden tot de dood. 1994 (gereformeerd; Scheveningen, Vught, 1943-1944) (Nederlandse dagboekfragmenten, ..
Hier aangehaald
http://www.bezinningscentrum.nl/teksten/bettine/helhemel.htmOver een gereformeerd meisje die in WO II in het verzet terecht kwam en hoe zij haar geloof tot steun had en je zag dat dat een levend iets was waardoor ze d.m.v. bijbelgedeelten en gebed tot God contact met haar levende Heer had. Het geloof droeg haar en ze zal wel gedood zijn uiteindelijk.
Ik vroeg toen aan mijn moeder of dat idd was hoe gereformeerden vroeger met de bijbel en geloof omgingen.
Ja - en ze vertelde hoe serieus er altijd op de JV en MV werd gepraat em de onderwerpen werden voorbereid.
En daar gaat het me om. Ontzag en de wil om God te leren kennen vanuit zijn woord.
Die herkenning is er en zie ik ook terugkomen......
Al haal ik er persoonlijk niet de catechismus bij of de dordtse leerregels.

De NBG ook op zich niet, maar als ik met gereformeerden praat valt het me elke keer op hoe die in elkaar steekt en hoeveel waarheid daarin staat.
En ik ben niet meer gereformeerd. Daarom zal ik niet de uitwerking allemaal beamen.
Maar ik herken het orthodoxe gedachtengoed. Of het bijbelgetrouwe zo je wilt.
Over verschillende interpretatiesIemand die niet-gereformeerd is mag zich niet scharen onder protestants?
Wat valt er dan onder: alleen gereformeerden?
Luther was ook een hervormer..

Bij bepaalde andere gelovigen herken ik echter ook de liefde voor Gods Woord en het toepassen daarvan.
En iemand die baptist is dan? Die mag zich ook niet protestants noemen?
Hij zal niet gerefomeerd zijn in mijn ogen.

Al zal hij in mijn ogen bijbelgetrouw/orthodox (met eerbied voor het gezag van de bijbel) de dingen benaderen.
Het genoeg hebben daaraan en het gezag wat er aan wordt toegekend.
Dit herken ik en dit herken ik ook in de Sola's en in bv die twee artikelen van de NGB.
Trouwens de belijdenisgeschriften ademen een sfeer van eerbied en ontzag voor Gods Woord.
Dat mag je gereformeerd noemen.
Maar kun je niet claimen als exclusief voor gereformeerden.
Daarom verwonderde ik mij over deze quote met reactie van jou eronder, toen ik gisteren het desbetreffende topic las.
volgeling in "Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??"quote:
volgeling schreef op 14 juli 2006 om 13:56:Hoi reformist,
[...]
En iemand als John Piper (kijk eens op
www.desiringgod.org) heeft die diepgang in zijn preken.
Overigens heeft een boek van Piper voor mij heel veel betekent als het gaat om het herontdekken van gereformeerd-zijn.[...]
Zoals ik al zei: ik heb veel geleerd van Lloyd-Jones en
John Piper, en hoewel Piper baptist is (dat is het enige punt waarop ik het met hem oneens ben), is hij verder zo gereformeerd als het maar kan. Hij draagt dat ook echt uit. Hij laat ook in zijn preken de waarde zien van het gereformeerde. Hij laat ook zien wat de invloed is van de cultuur waarin wij leven en wat wij als christenen daar tegenover kunnen stellen.
Ik denk dat wij onze eigen traditie te slecht kennen. En ik denk ook dat we breder moeten kijken in de gereformeerde wereld dan alleen de vrijgemaakte lijn. Ik denk dan aan de Nadere Reformatie in Nederland en die van de Puriteinen in Engeland/Amerika.
Als het gaat om dingen overnemen uit andere tradities: ik denk dat het goed is om andere tradities te volgen en goede dingen daaruit over te nemen. Ik heb zelf veel geleerd van Pinkster christenen als het gaat om het loven en prijzen en aanbidden van God. Ook als het gaat om een stuk radicaliteit heb ik daar veel van geleerd.
Tegelijk zijn er in die traditie zaken die ik moet afwijzen.
Volgeling vindt een baptistenpredikant(?) gereformeerd, al zijn er zaken vanuit die traditie die hij moet afwijzen. Dat is natuurlijk de 'grootdoop' op geloof.

En hier zie je de herkenning van het orthodoxe bijbelgetrouwe geloof dat de Bijbel het gezag geeft dat het toekomt.
En dat is in jullie ogen gereformeerd te noemen.

Hoewel een Baptist zeker niet de 3 Formulieren zal
onderschrijven zal hij wel hetzelfde beeld hebben van de bijbel qua gezag en de sola's beamen.
Antwoord van jou, reformist er onder:
quote:
reformist schreef op 15 juli 2006 om 15:26:Beste volgeling,
ik heb inderdaad ook het boek van Dr. Martyn Lloyd Jones ('De Bergrede') in mijn kast staan, en voel me ook erg verbonden met de puriteinen.

Piper ken ik dan weer niet, maar
een andere baptist, namelijk Spurgeon weer wel. Die is ook tamelijk gereformeerd inderdaad. Het klinkt misschien gek, maar ook oudere boeken als die van Bavinck spreken me erg aan.
Ik zal je blogspot in de gaten houden, ziet er goed uit! Mijn complimenten!

En vraag ik me af hoe een baptistenpredikant in jouw ogen gereformeerd kan zijn. Als je dat vindt, is deze gevoerde discussie m.i. geheel overbodig geworden.

Maar uitleg mag natuurlijk, want ik ben dan wel benieuwd naar je redenering/argumenten.