quote:
Liudger schreef op 07 november 2006 om 08:32:Het gaf haar ook een gemengd gevoel! Als ik het goed begrijp was het hogelijk verwarrrend en soms pijnlijk. Als ik het goed begrijp,
streefde ze helemaal niet naar zulke ervaringen, maar overkwamen ze haar. Haar algemene raad was verder om als je zoiets overkwam, daarna subiet toiletten te gaan schoonmaken of zo, om te voorkomen dat je er trots op zou worden. Ze zag ze als gunst van God, niet als gave, en niet verdiend. Dat lijkt me bij uitstek de juiste houding (miste die aspecten trouwens wat bij Ratzinger, Ignatius

!).
Dat vetgedrukte zinnetje is idd een goede instelling. En is me ook zo opgevallen.

Wel is het zo dat je natuurlijk niet kan zeggen: ' omdat ze zich niet er actief naar uitstrekte en zich er niet op voor stond' en dat een heel goede instelling is, is de ervaring die ze had 'dus' ook wel goed.
Dat staat m.i. los van elkaar.
quote:
Liudger
Maar je kunt er toch onmogelijk omheen dat de Bijbel vol staat met mensen die visioenen hebben? Soms uitermate vreemde. Wat zou je ervan zeggen als iemand in jouw kerk een visioen kreeg met de opdracht een prostituee te trouwen?
Dat ie zich niet moet gedragen alsof ie een profeet uit het OT is.

Ik ben er van overtuigd dat God niet meer werkt met visioenen waarin Jezus verschijnt of Maria of wie dan verder ook.
Dat is m.i. in tegenspraak met de tijd van het NT waar we juist leven vanuit het geloof en niet uit het 'aanschouwen'.
Wij hebben in deze tijd het Woord van God en de Heilige Geest (een droom waarin Jezus Zich benkend maakt aan moslims die in een islamitisch land wonen waar geen christenen verder zijn en ook geen bijbel, is een ander verhaal - dit is dan voor hen de aanzet om tot geloof te komen, een bijbel te willen hebben en medegelovigen op te zoeken) - in het OT waren de profeten
de instrumenten waardoor God rechtstreeks tot het volk sprak en waartegen Hij rechtstreeks sprak. Daarbij hoorden de visioenen waarin God een speciale boodschap van God moesten doorgeven.
Een voorbeeld van een visioen uit de charismatische hoek - waarbij ik parallellen zie met de mystici:
quote:
De Koreaan Yonggi Cho, voorganger van de grootste kerk ter wereld, vertelt over zijn geestesdoop:
‘Plotseling werd het licht in de kamer. Golven als van rook kwamen naar binnen. Ik was door eerbied gegrepen. Ik dacht dat het huis in vlammen stond, en probeerde om hulp te roepen. Maar ik kon geen woord uitbrengen. Vertwijfeld keek ik om me heen, en zag twee voeten naast me. Ik keek omhoog en zag een wit kleed. Toen keek ik in een gezicht, dat was als een sterke zon, waarvan lichtstralen uitgingen. Ik wist nog steeds niet, wie het was, tot ik de doornenkroon zag. Zij doorstak zijn slapen, en bloed liep naar beneden. Nu wist ik dat het Jezus was. Zijn liefde scheen over me heen te stromen... Ik voelde zijn liefde, en alle angst verliet mij. Heerlijke vreugde kwam uit mijn binnenste. Mijn tong en lippen begonnen te spreken. Ik probeerde op te houden, maar het scheen, alsof een andere persoon ze controleerde en zich stormachtig uiten wilde. Ik wist niet wat het was, maar ik stelde vast, dat hoe meer ik sprak, des te beter ik me voelde’.
In het boek Faced with a miracle van Don Basham staan vele openbaringen die gemeenteleden, en zelfs zijn driejarige dochter krijgen.
Tijdens een bidstond ziet een man engelen staan. Een ander ziet in plaats van de bidders een cirkel van vlammenstralen verschijnen. Dit zouden de ‘tongen van vuur’ zijn die met Pinksteren werden gezien. Terwijl iemand dan een profetie uitspreekt, ziet een vrouw hoe de figuur van Christus in het midden van de groep komt. Wanneer de vrouw van Don Basham begint te bidden, knielt Jezus naast haar en huilt. Hij strekt zelfs zijn hand uit en raakt vriendelijk de knie van Don Bashams dochter aan. De vrouw wil dit visioen uit angst niet vertellen. Maar dan loopt Jezus naar haar toe en staat voor haar, in stil verwijt. De vrouw valt voor hem neer in aanbidding. Hij gaat naar de hoek van de kamer en keert terug met een ronde staaf, die hij horizontaal voor zich houdt. Plotseling begint de staaf zich te ontrollen, en is de vrouw zich bewust dat hij een boekrol vasthoudt. Op dat moment begint een profetie, en weet ze dat het de boodschap van de rol is. Als de profetie is afgelopen verdwijnt de figuur.
Niet lang daarna wordt dit visioen nog gewaagder herhaald, wanneer een aantal kinderen aanwezig is op de bidstond.
Een meisje ziet hoe de figuur van Jezus verschijnt en zijn handen legt op twee andere kinderen. Als er voor de driejarige dochter wordt gebeden, plaatst hij beide handen op haar hoofd. Dan buigt hij en kust haar op haar wang en is verdwenen. Het dochtertje lacht, en de krampen die ze heeft zijn verdwenen.
quote:
Liudger
Ignatius, dank voor het stuk uit dat meer uitgebreide werk van Ratzinger. Het raakt niet echt wat ik me afvroeg: een analyse en waardering van de mystieke ervaringen buiten het Christendom. Ik begrijp wel waarom een mystiek die voorbijgaat aan de Triniteit niet Christelijk kan zijn. Maar het zegt weinig over 'heidense' mystieke ervaringen zelf. Die gebeuren. Wat zijn dat dan?
Heb je zelf een idee wat dat kan zijn?
Ik vond ook een citaat over dit aspect - Jezus verschijnt ook bij spiritisten en New-Agers:
quote:
We vinden nergens in de Bijbel dat Jezus na Zijn hemelvaart en verheerlijking kamers binnenloopt en zelfs kussen uitdeelt. Verschijningen van de persoon van Jezus of geestelijke wezens (engelen) zijn bekend bij stromingen als New Age en het spiritisme.
Zo krijgt bijvoorbeeld W. Baron, nadat hij zich bij een New Age centrum in Amerika aansluit een mystieke ervaring: ‘Plotseling stond er een schitterende figuur voor me, gekleed in een wit gewaad. Deze figuur leek heel veel op Jezus, zoals Hij wordt afgebeeld door kunstenaars’.
Hij komt in dit New Age centrum tot een schijnbekering: ‘In 1985 nam een nieuwe geestelijke gids de leiding van ons New Age centrum over. Het was een figuur van over de zes voet lang, met een grote uitstralingen veel gezag. Hij verscheen letterlijk “in het vlees” aan de oprichtster van ons centrum (...) Hij maakte bekend, dat hij Jezus Christus was, de eniggeboren Zoon van God, de Koning der Koningen, de Heer der Heren en het Hoofd van alle goeroes en geestelijke gidsen. Hij ging persoonlijk de directie van ons Centrum op zich nemen, teneinde ons in het “heil” en het “eeuwige leven” te brengen. Hij gaf ons instructies dat wij zijn leringen moesten volgen en “wedergeboren christenen” moesten worden. Ons Centrum moest dan ook veranderd worden in een “christelijke” kerk‑organisatie... Toen we deze “Jezus” accepteerden als de Heer van ons leven, predikten wij de spoedige terugkeer van “Jezus Christus” die over de wereld zou regeren... We verzekerden onze toehoorders, dat traditionele theologen de Bijbel verkeerd hadden uitgelegd en dat in werkelijkheid Jezus plotseling als een groot leider in de wereld zou verschijnen. Dat hij alle godsdiensten van de wereld tot een enkele godsdienst zou verenigen (het New Age christendom) en dat hij alle regeringen van de wereld onder zijn gezag zou verenigen…'
Bron: Visie, 18‑24 nov. 1990, blz.24‑25
Over gebruik van technieken uit andere religies door gelovigen maar de vraag is of je dat kan doen.
quote:
Yonggi Cho kijkt met jaloezie naar het succes van andere religies. Het zit hem dwars dat vele Koreanen genezen door yogameditatie, en door het bezoeken van diensten van Soka Gakkai, een Japanse boeddhistische sekte met twintig miljoen leden. Hij ontdekt door openbaring de methode van visualisatie.
God laat hem zien dat achter de materiële wereld ‑ met drie dimensies ‑ een vierde dimensie is. Mensen hebben als geestelijke wezens deze vierde dimensie in hun hart. Door zich te concentreren op dromen en visioenen in hun verbeelding kunnen zij de derde dimensie beïnvloeden en veranderen. Yonggi Cho geeft zelf toe dat dit een verchristelijkte versie is van de methode die boeddhisten toepassen. Het enige verschil zou zijn dat zij de vierde‑dimensie‑kracht ontvangen van de duivel, en de christenen van de Heilige Geest! Cho zegt dat zijn kerk zo snel groeit omdat hij het principe van de visualisatie toepast. Hij stelt zich eerst voor in zijn verbeelding hoe de kerk groeit, daarna wordt dit in geloof ‘geïncubeerd’. Genezing werkt op dezelfde manier. We kunnen incuberen, uitbroeden, wat we willen dat God voor ons doet!
Cho beveelt occultisten aan, die door visualisatie wonderen verrichten. Want alle mensen, ook occultisten, kunnen de wet van de vierde dimensie toepassen en wonderen verrichten, aldus Cho.
Dr. Paul Yonggi Cho, De vierde dimensie, hoe u uw geloof kunt gebruiken als de sleutel tot een succesvol leven, Houten, 1988, blz.40‑41
Visualisatie is een methode die ook in New Age wordt gebruikt. Wanneer iemand visualiseert, bezweert hij daarmee een beeld van de geest waarmee hij contact wil hebben. De mens (en niet God) wijdt het beeld in, en is degene die de geest ertoe brengt zijn denken binnen te gaan.
Texe Marrs, Duistere geheimen van de New Age, satans plan voor een één‑wereldreligie, Novapress Apeldoorn, 1989, blz. 125
Citaten uit: in drie golven - over de geschiedenis van de charismatische beweging.