Auteur Topic: Mystiek  (gelezen 31691 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #150 Gepost op: november 06, 2006, 10:58:56 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 november 2006 om 13:19:
Het volgende vind ik eigenlijk een veel interessanter stukje. Kardinaal Ratzinger gaat veel dieper hier op in en trekt flink van leer tegen syncretisme en de kwalijke invloed van oosterse mystiek en New Age op christelijke mystiek.

Hij geeft aan dat mystiek (in de zin van het zelfstandig naamwoord) wel degelijk mogelijk is, maar dat daar ook voorwaarden aanzitten nl een "ascetische strijd en een zuivering van de eigen zonde en fouten." Want alleen degenen puur van hart zullen God zien (Mt 5:8).

Mystiek moet per definitie Christocentrisch zijn, omdat je anders vervalt in de "abyss of divinity". Waar overigens ook JPII, Teresia van Avila en Meister Eckhart voor waarschuwden.

offtopic:Nou, verder heb ik het nog niet gelezen want ik zit op m'n werk  O-)

Ignatius, dat was een fikse lap tekst, en niet allemaal even makkelijk.  Er staat veel nuttigs in, maar ik mis ook wel dingen.

quote:

Thus they propose abandoning not only meditation on the salvific works accomplished in history by the God of the Old and New Covenant, but also the very idea of the One and Triune God, who is Love, in favor of an immersion "in the indeterminate abyss of the divinity."

Vertaling:

quote:

Zo stellen ze voor om af te zien niet alleen van meditatie over de historische heilsdaden van de God van het Oude en Nieuwe Verbond, maar ook van de Triniteit die Liefde is, zelf, om haar te vervangen door een onderdompeling "in de onbeperkte afgrond van de godheid".

Het stuk is grotendeels gericht op pastorale en doctrinaire begeleiding van de Christen die grotere diepte in zijn gebed wil bereiken. Het is niet een diepgaande analyse van wat verlichtingservaringen buiten het Christendom nou eigenlijk zijn, gezien vanuit Christelijk perspectief. Wat zijn dat voor ervaringen, wat is hun betekenis, is het goed, neutraal, fout, zinloos? Bestaat dat dan, die onbeperkte afgrond van de godheid? Hoe zien we dat als Christen?

Voorbeeld van wat mij erg aansprak:

quote:

It should, however, be remembered that habitual union with God, namely that attitude of interior vigilance and appeal to the divine assistance which in the New Testament is called "continuous prayer,"34 is not necessarily interrupted when one devotes oneself also, according to the will of God, to work and to the care of one's neighbor. "So, whether you eat or drink, or whatever you do, do all to the glory of God," the Apostle tells us (1 Cor 10:31). In fact, genuine prayer, as the great spiritual masters teach, stirs up in the person who prays an ardent charity which moves him to collaborate in the mission of the Church and to serve his brothers for the greater glory of God.35

Vertaling:

quote:

Men moet zich wel herinneren dat geregelde vereniging met God, namelijk die houding van innerlijke waakzaamheid en appel aan Goddelijke bijstand welke in het Nieuwe Testament "voortdurend gebed" wordt genoemd, niet noodzakelijkerwijs onderbroken wordt wanneer men zich eveneens, overeenkomstig God's wil, toewijdt aan werk en aan de zorg voor de naaste. "Dus, of je eet of drinkt, of wat je ook doet, doe het voor de glorie God's"  onderwijst de Apostel ons (1 Cor 10:31). In feite, zoals de grote leermeesters van de spiritualiteit leren, stimuleert waar gebed in degene die bidt een brandende liefde welke hem doet meewerken aan het werk van de Kerk en het dienen van zijn broeders tot meerdere glorie van God.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Liudger

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #151 Gepost op: november 06, 2006, 11:06:24 pm »

quote:

Interessant cyber - zeker omdat eerdere citaten die ik gaf over het 1944 conflict enigszins de indruk wekten dat de Vrijmaking nogal huiverig tegenover de mystieke benadering vanuit de bevindelijke hoek stond. Schilder in ieder geval lijkt geen angst voor mystiek te hebben, alleen wel voor die vorm die meent vanuit haar superieure directe ervaring het verder zonder gemeente, kerk of verbond kunnen stellen. Dat komt heel aardig overeen met het stuk van Ratzinger door Ignatius ingebracht.

Hij kon trouwens aardig schrijven, die meneer Schilder.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #152 Gepost op: november 06, 2006, 11:28:49 pm »

quote:

Liudger schreef op 06 november 2006 om 22:58:
[...]

Ignatius, dat was een fikse lap tekst, en niet allemaal even makkelijk.  Er staat veel nuttigs in, maar ik mis ook wel dingen.

Voorbeeld van wat mij erg aansprak:

[...]

Bedankt Liudger voor het lezen en vertalen van een paar citaten. :)
Die laatste is ook erg mooi. :)

Ik heb nog wel wat vragen over wat Ignatius schreef:

quote:

Ignatius
Hij geeft aan dat mystiek (in de zin van het zelfstandig naamwoord) wel degelijk mogelijk is, maar dat daar ook voorwaarden aanzitten nl een "ascetische strijd en een zuivering van de eigen zonde en fouten." Want alleen degenen puur van hart zullen God zien (Mt 5:8).
Dit lijkt toch weer een soort zelfverbetering te zijn wat ik nu juist niet positief zou beoordelen maar meer associaties krijg van de oosterse mystiek.

quote:

Mystiek moet per definitie Christocentrisch zijn, omdat je anders vervalt in de "abyss of divinity". Waar overigens ook JPII, Teresia van Avila en Meister Eckhart voor waarschuwden.

Teresia van Avila las ik net het e.e.a. over en heb dan toch vraagtekens bij wat er met haar is gebeurd (een onverklaarbare wond in het hart e.d..)
Verder allerlei visioenen etc.
Dat geeft me toch wel weer een gemengd gevoel.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #153 Gepost op: november 07, 2006, 02:03:52 am »

quote:

Liudger schreef op 06 november 2006 om 22:58:

Klopt, hij heeft een vrij taaie schrijfstijl maar wat hij zegt is meestal wel glashelder. Overigens zou het best kunnen dat je dingen mist, want dit is nl een aanvullend schrijven. (vandaar de aanhef: “some aspects of christian meditation). Zijn boek 'kern van ons geloof' is uitgebreider, maar ook vrij lastig om door te komen. (wel heel verhelderend trouwens!)

quote:

Het stuk is grotendeels gericht op pastorale en doctrinaire begeleiding van de Christen die grotere diepte in zijn gebed wil bereiken. Het is niet een diepgaande analyse van wat verlichtingservaringen buiten het Christendom nou eigenlijk zijn, gezien vanuit Christelijk perspectief. Wat zijn dat voor ervaringen, wat is hun betekenis, is het goed, neutraal, fout, zinloos? Bestaat dat dan, die onbeperkte afgrond van de godheid? Hoe zien we dat als Christen?

Dit is wat Ratzinger zegt in zijn boek ‘kern van ons geloof’:

quote:

De herontdekking van religie heeft echter ook nog een ander gezicht. We zagen reeds dat deze herontdekking naar religie als belevenis zoekt, en dat de ‘mystieke’ kant van de religie er belangrijk voor is, religie als voor mij geopende aanraking met het geheel andere. Dat betekent in onze historische situatie dat de mystieke religies van Azie (delen van het hindoeisme en boeddhisme) met het ontbreken van dogmatiek en hun geringe mate van institutionalisering beter bij de verlichte mensheid lijken te passen dan het dogmatisch-inhoudelijk bepaalde en institutioneel gevormde christendom. Maar heel in het algemeen ontstaat een relativering van de afzonderlijke religies, waarin het bij alle verschillen, ja tegenstellingen, uiteindelijk in verschillende gedaanten toch slechts om de binnenkant van alle verschillende vormen zou kunnen gaan, om de aanraking met het onbenoembare, met het verborgen geheim. En we zijn het er in hoge mate over eens dat dit geheim zich in geen enkele openbaringsvorm helemaal toont, dat het slechts bedekt en fragmentarisch en toch als hetzelfde en ene wordt vermoed en gezocht.

Dat we God niet zelf kunnen kennen, dat alles wat is uitgesproken en weergegeven slechts symbool kan zijn, dat is welhaast een basiszekerheid van de moderne mens, die hij op een of andere manier als zijn deemoed voor het oneindige opvat. Met een dergelijke relativering verbindt zich de gedachte van de grote vrede der religies, die elkaar wederzijds als verschillende manieren van weerspiegeling van het ene eeuwige erkennen en het aan de mens zouden moeten overlaten via welke wegen hij tastend uitkomt bij de weg die ze toch allemaal verbindt. Het christelijke geloof wordt door een dergelijk relativeringsproces vooral op de twee fundamentele plaatsen van zijn wezen beslissend veranderd.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #154 Gepost op: november 07, 2006, 02:05:16 am »
En dan volgt er dus een uiteenzetting wat er dan veranderd als je het christendom zo gaat relativeren als hierboven genoemd. Ik zal het kort weergeven, want het is een flinke uiteenzetting van wat er allemaal mis is met pseudo-mystiek en relativering.

quote:

1. De persoon Christus wordt geheel opnieuw geinterpreteerd, niet alleen ten aanzien van het dogma, maar juist ook ten aanzien van de evangelien. Het geloofspunt dat Christus de enige Zoon van God is, dat in hem God werkelijk als mens onder ons verblijft en dat de mens Jezus eeuwig in God zelf is, dat hij God zelf is, dus niet een openbaringsvorm van God is, maar God, de enige en niet uitwisselbare, dit geloofspunt valt daarmee weg. Christus wordt van de mens die God is een mens die God op bijzondere manier heeft ervaren. Hij is een verlichte en verschilt daarmee niet meer fundamenteel van andere verlichten, zoals bijvoorbeeld Boeddha. Maar met zo’n interpretatie verliest de figuur van Jezus zijn innerlijke logica. Die wordt uit zijn historische verankering gerukt en in een hem vreemd schema geperst. Boeddha – daarin overigens met Socrates vergelijkbaar- verwijst van zichzelf weg: het gaat niet om zijn persoon, maar alleen om de weg die hij heeft getoond. Wie de weg vindt mag Boeddha vergeten. Maar bij Jezus gaat het juist om zijn persoon, om hemzelf. In zijn ‘Ik ben het’ klinkt het ‘Ik ben’ van de berg Horeb door. De weg is juist hem na te volgen, want: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’ (Joh. 14:6) etc etc…

quote:

2. Het godsbegrip wordt fundamenteel veranderd. De vraag of we ons God als persoon of als onpersoonlijk moeten voorstellen lijkt tegenwoordig secundair; tussen theistische en niet-theistische religievormen is geen wezenlijk onderscheid meer te zien. Deze opvatting verbreid zich met verbazingwekkende snelheid… Daarin zouden we, zo meent men, toch ruimdenkend moeten zijn, want het geheimenis van God gaat immers toch alle begrippen en beelden te boven. Maar daarmee raakt men het Bijbelse geloof in het hart…

Dan volgt er een uiteenzetting waarin het Godsbegrip van het christendom fundamenteel anders is van oosterse religies. De christelijke God kan zich openbaren en in het boedhisme is het een onpersoonlijk iets. God is concreet geworden in Christus.

Imho zou je dit kunnen interpreteren als de onbeperkte afgrond van het goddelijke.

Overigens sprak het door jou vertaalde stukje mij ook aan!  :)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #155 Gepost op: november 07, 2006, 02:11:42 am »

quote:

Liudger schreef op 06 november 2006 om 23:06:
Dat komt heel aardig overeen met het stuk van Ratzinger door Ignatius ingebracht.
Volgens mij liggen beide zienswijzen ook niet ver uit elkaar. Het tijdschrift Christianity Today van Amerikaanse Evangelicals, zijn opmerkelijkerwijs ook nogal te spreken over de zienswijzen van Ratzinger.

Zoals ik van Roodkapje heb begrepen zijn Evangelicals in het Engels taalgebied vergelijk baar met gereformeerden hier (en niet met de EB).

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #156 Gepost op: november 07, 2006, 02:17:26 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2006 om 23:28:

Dit lijkt toch weer een soort zelfverbetering te zijn wat ik nu juist niet positief zou beoordelen maar meer associaties krijg van de oosterse mystiek.

Nee, zie hierboven. Oosterse mystiek wijst hij ten enenmale af. (het zal eerder aan mijn krakkemikkige formulering hebben gelegen)  ;)

Maar goed, ik denk wel dat we niet alle mystiek over een kam moeten gaan scheren. Zoals ook al eerder aangegeven door anderen in dit draadje.  :)

offtopic:hopelijk is dit topic weer nieuw leven ingeblazen en kunnen we verder na het Van Dale intermezzo  :+

Liudger

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #157 Gepost op: november 07, 2006, 08:32:02 am »

quote:

Volgens mij komt jouw probleem met die formulering eerder voor uit het verschil katholiek/protestant, dan uit een probleem met de mystiek.

quote:

Teresia van Avila las ik net het e.e.a. over en heb dan toch vraagtekens bij wat er met haar is gebeurd (een onverklaarbare wond in het hart e.d..)
Verder allerlei visioenen etc. Dat geeft me toch wel weer een gemengd gevoel.
Het gaf haar ook een gemengd gevoel! Als ik het goed begrijp was het hogelijk verwarrrend en soms pijnlijk. Als ik het goed begrijp, streefde ze helemaal niet naar zulke ervaringen, maar overkwamen ze haar. Haar algemene raad was verder om als je zoiets overkwam, daarna subiet toiletten te gaan schoonmaken of zo, om te voorkomen dat je er trots op zou worden. Ze zag ze als gunst van God, niet als gave, en niet verdiend. Dat lijkt me bij uitstek de juiste houding (miste die aspecten trouwens wat bij Ratzinger, Ignatius  :) !).

Maar je kunt er toch onmogelijk omheen dat de Bijbel vol staat met mensen die visioenen hebben? Soms uitermate vreemde. Wat zou je ervan zeggen als iemand in jouw kerk een visioen kreeg met de opdracht een prostituee te trouwen?

Ignatius, dank voor het stuk uit dat meer uitgebreide werk van Ratzinger. Het raakt niet echt wat ik me afvroeg: een analyse en waardering van de mystieke ervaringen buiten het Christendom. Ik begrijp wel waarom een mystiek die voorbijgaat aan de Triniteit niet Christelijk kan zijn. Maar het zegt weinig over 'heidense' mystieke ervaringen zelf. Die gebeuren. Wat zijn dat dan?
« Laatst bewerkt op: november 07, 2006, 08:32:37 am door Liudger »

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #158 Gepost op: november 07, 2006, 08:47:28 am »

quote:

Maar P&A, het is niet juist binnen de EB dat er wordt gestreeft naar levensheiliging.. tenminste.. zo heb ik het altijd begrepen.

Vaak werd dan het gedeelte uit Petrus aangehaald.

13 Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus. 14 Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd uwer onwetendheid, 15 maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; 16 er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig. 1 Petr. 1
« Laatst bewerkt op: november 07, 2006, 08:48:10 am door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Liudger

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #159 Gepost op: november 07, 2006, 10:41:01 am »

quote:

Aafke schreef op 07 november 2006 om 08:47:
[...]

Maar P&A, het is niet juist binnen de EB dat er wordt gestreeft naar levensheiliging.. tenminste.. zo heb ik het altijd begrepen.

Vaak werd dan het gedeelte uit Petrus aangehaald.

13 Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus. 14 Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd uwer onwetendheid, 15 maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; 16 er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig. 1 Petr. 1
Dat vroeg ik me ook net af _/-\o_   !
« Laatst bewerkt op: november 07, 2006, 10:41:10 am door Liudger »

diak2b

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #160 Gepost op: november 07, 2006, 10:55:21 am »

quote:

Liudger schreef op 07 november 2006 om 08:32:
[...]

Het gaf haar ook een gemengd gevoel! Als ik het goed begrijp was het hogelijk verwarrrend en soms pijnlijk. Als ik het goed begrijp, streefde ze helemaal niet naar zulke ervaringen,
En dat is nogal kenmerkend voor de mystieke ervaring. Je zal nogal wat mystici vinden die vertellen over van alles & nog wat, maar zelden of nooit het "10 stappenplan naar een mystieke ervaring".

quote:

Maar je kunt er toch onmogelijk omheen dat de Bijbel vol staat met mensen die visioenen hebben?
Waarbij aangetekend dat een visioen en een mystieke ervaring niet hetzelfde is. Tenminste, voorzover mijn uiterst beperkte kennis van de christelijke mystiek het toelaat daar een uitspraak over te doen.

quote:

een analyse en waardering van de mystieke ervaringen buiten het Christendom. Ik begrijp wel waarom een mystiek die voorbijgaat aan de Triniteit niet Christelijk kan zijn. Maar het zegt weinig over 'heidense' mystieke ervaringen zelf. Die gebeuren. Wat zijn dat dan?
Als er maar één God is, dan is er in ultimo ook maar één mystieke ervaring. Het "gevaar" van de niet-christelijke mystiek is niet de mystieke ervaring, maar de interpretatie van die ervaring.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #161 Gepost op: november 07, 2006, 11:02:01 am »

quote:

diak2b schreef op 07 november 2006 om 10:55:
Als er maar één God is, dan is er in ultimo ook maar één mystieke ervaring. Het "gevaar" van de niet-christelijke mystiek is niet de mystieke ervaring, maar de interpretatie van die ervaring.
Aafke in "Mystiek"
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #162 Gepost op: november 07, 2006, 11:16:41 am »

quote:

* diak2b heeft een mystiek Gamma-moment :+

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #163 Gepost op: november 07, 2006, 11:19:46 am »

quote:

diak2b schreef op 07 november 2006 om 10:55:
En dat is nogal kenmerkend voor de mystieke ervaring. Je zal nogal wat mystici vinden die vertellen over van alles & nog wat, maar zelden of nooit het "10 stappenplan naar een mystieke ervaring".
In het boek 'De verkenning van de innerlijke burcht' van Wilfried Stinissen wordt wel een soort van "stappenplan" beschreven. Maar nooit op de manier van ik moet en zal een mystieke ervaring hebben o.i.d.

quote:

Waarbij aangetekend dat een visioen en een mystieke ervaring niet hetzelfde is. Tenminste, voorzover mijn uiterst beperkte kennis van de christelijke mystiek het toelaat daar een uitspraak over te doen.

Waar ligt de grens..? Zijn de visioenen van Johannes (Openbaring) geen mystieke ervaringen?

Zit te dubben over wat ik las over Jezus. De 'Abba-ervaring'.. het 'kind-zijn', ervaren dat je Abba-vader mag zeggen. Mijn allergrootste stuikelblok van een aantal jaren geleden, ik kon met geen mogelijkheid God als Vader zien/ervaren.. totdat Hij het me liet ervaren.
Ervaring ('zijn'), visioen.. (iets zien in een "droom")... in een visioen kan je m.i. ook 'zijn', 'ervaren'...
Oh... wat moeilijk de juiste woorden te vinden...
« Laatst bewerkt op: november 07, 2006, 12:06:16 pm door Aafke »

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #164 Gepost op: november 07, 2006, 11:23:26 am »
..
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 09:18:30 pm door Aafke »

diak2b

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #165 Gepost op: november 07, 2006, 11:35:52 am »

quote:

Aafke schreef op 07 november 2006 om 11:19:
[...]

In het boek 'De verkenning van de innerlijke burcht' van Wilfried Stinissen wordt wel een soort van "stappenplan" beschreven. Maar nooit op de manier van ik moet en zal een mystieke ervaring hebben o.i.d.
En daar komt nog bij: is Stinissen een mysticus, of een karmeliet die het werk van één van de mystici uit de orde van de Karmel beschrijft, uitlegt, etc.?

quote:

Waar ligt de grens..? Zijn de visioenen van Johannes (Openbaring) geen mystieke ervaringen?
Bij gebrek aan een goede definitie kan je alle kanten op. Maar als je het mij persoonlijk vraagt zeg ik ja, maar om een andere reden dan je wellicht denkt. Ik geloof niet dat de Apokalyps een poging van Johannes is om zo letterlijk mogelijk een visioen te beschrijven, maar dat Johannes de literaire vorm van een visioen gebruikt om iets van zijn geloof te communiceren. Dat Johannes "mystiek" is, volgt heel helder uit zijn evangelie, waarbij het zesde hoofdstuk heel duidelijk is, en uit zijn brieven, maar gek genoeg minder duidelijk uit zijn Apokalyps. De Apokalyps lezen als een soort Nostradamus-voorspellingenboek vind ik dan weer puur occultisme.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #166 Gepost op: november 07, 2006, 11:51:40 am »
De vraag hoe de openbaringen van Johannes te lezen en de visie van diak erbij brengt me op de volgende gedachte:

(het was een gedachtesprongetje waarvan ik niet weet of die te volgen is, het heeft ermee te maken dat ik er ineens bij stilsta dat iemand het niet vanzelfsprekend kan vinden dat wat Johannes ziet met deze wereld en met de toekomst daarvan te maken heeft...)

Misschien valt er onderscheid te maken tussen twee zienswijzen van mystiek,

één zienswijze die mystiek ziet als een bewijs van het feit dat er een hogere en een lagere wereld bestaat die in principe van elkaar gescheiden zijn (hoe je dat verder ook benoemt)

en de andere zienswijze die dat niet zo ziet.

Ik zou het verder willen uitwerken, maar helaas, het werk roept weer.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2006, 11:54:39 am door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Macguinness

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #167 Gepost op: november 07, 2006, 12:46:17 pm »

quote:

Aafke schreef op 02 november 2006 om 18:11:

Hoe wist Jezus dat Hij de Zoon van God was?
Hoe weet jij zo zeker dat Jezus de Zoon van God is?

quote:

Matteus 3

13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 14 Maar Johannes probeerde hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het nu maar gebeuren, want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen.’ Toen stemde Johannes ermee in. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

cyber

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #168 Gepost op: november 07, 2006, 02:00:06 pm »

quote:

Liudger schreef op 06 november 2006 om 23:06:
[...]

Interessant cyber - zeker omdat eerdere citaten die ik gaf over het 1944 conflict enigszins de indruk wekten dat de Vrijmaking nogal huiverig tegenover de mystieke benadering vanuit de bevindelijke hoek stond. Schilder in ieder geval lijkt geen angst voor mystiek te hebben, alleen wel voor die vorm die meent vanuit haar superieure directe ervaring het verder zonder gemeente, kerk of verbond kunnen stellen. Dat komt heel aardig overeen met het stuk van Ratzinger door Ignatius ingebracht.

Huiverig ja, maar meer vanwege het eigen leven gaan leiden van dit soort ervaringen, denk ik, mijn predikant raadde mij aan om met mijn ervaring voorzichtig om te gaan naar anderen toe, (h) erkenning ervan had hij wel.

Actie en reactie, de synodalen werden zo genoemd vanwege de bindend opgelegde synode besluiten, het gevolg was dat de synode niet meer zo krachtdadig durfde optreden in de jaren daarna, [ zoals te lezen valt in 'De theologen gingen voorop' van Ds A. M. Lindeboom ] , de vrijgemaakten hebben zich onttrokken aan de synode uitspraken, als reactie daarop werd er weinig gesproken over geloof en geloofsbeleving. M.a.w geen van beide partijen wilden een nieuwe scheuring.

quote:

Hij kon trouwens aardig schrijven, die meneer Schilder.
yep  :*)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #169 Gepost op: november 07, 2006, 08:02:06 pm »

quote:

Hierop had ik al een reactie klaar maar helaas heeft één van de mensen in huis (die even achter de computer wat moest nakijken) het weggeklikt voordat ik het postte.
Misschien kom ik nog aan een tweede poging toe vanavond maar dat weet ik niet zeker.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #170 Gepost op: november 08, 2006, 12:44:13 am »

quote:

Liudger schreef op 07 november 2006 om 08:32:

Het gaf haar ook een gemengd gevoel! Als ik het goed begrijp was het hogelijk verwarrrend en soms pijnlijk. Als ik het goed begrijp, streefde ze helemaal niet naar zulke ervaringen, maar overkwamen ze haar. Haar algemene raad was verder om als je zoiets overkwam, daarna subiet toiletten te gaan schoonmaken of zo, om te voorkomen dat je er trots op zou worden. Ze zag ze als gunst van God, niet als gave, en niet verdiend. Dat lijkt me bij uitstek de juiste houding (miste die aspecten trouwens wat bij Ratzinger, Ignatius  :) !).

Dat vetgedrukte zinnetje is idd een goede instelling. En is me ook zo opgevallen. :)
Wel is het zo dat je natuurlijk niet kan zeggen: ' omdat ze zich niet er actief naar uitstrekte en zich er niet op voor stond' en dat een heel goede instelling is, is de ervaring die ze had 'dus' ook wel goed.
Dat staat m.i. los van elkaar.

quote:

Liudger
Maar je kunt er toch onmogelijk omheen dat de Bijbel vol staat met mensen die visioenen hebben? Soms uitermate vreemde. Wat zou je ervan zeggen als iemand in jouw kerk een visioen kreeg met de opdracht een prostituee te trouwen?

Dat ie zich niet moet gedragen alsof ie een profeet uit het OT is. :P
Ik ben er van overtuigd dat God niet meer werkt met visioenen waarin Jezus verschijnt of Maria of wie dan verder ook.
Dat is m.i. in tegenspraak met de tijd van het NT waar we juist leven vanuit het geloof en niet uit het 'aanschouwen'.
Wij hebben in deze tijd het Woord van God en de Heilige Geest (een droom waarin Jezus Zich benkend maakt aan moslims die in een islamitisch land wonen waar geen christenen verder zijn en ook geen bijbel, is een ander verhaal - dit is dan voor hen de aanzet om tot geloof te komen, een bijbel te willen hebben en medegelovigen op te zoeken) - in het OT waren de profeten de instrumenten waardoor God rechtstreeks tot het volk sprak en waartegen Hij rechtstreeks sprak. Daarbij hoorden de visioenen waarin God een speciale boodschap van God moesten doorgeven.

Een voorbeeld van een visioen uit de charismatische hoek - waarbij ik parallellen zie met de mystici:

quote:

De Koreaan Yonggi Cho, voorganger van de grootste kerk ter wereld, vertelt over zijn geestesdoop:
‘Plotseling werd het licht in de kamer. Golven als van rook kwamen naar binnen. Ik was door eerbied gegrepen. Ik dacht dat het huis in vlammen stond, en probeerde om hulp te roepen. Maar ik kon geen woord uitbrengen. Vertwijfeld keek ik om me heen, en zag twee voeten naast me. Ik keek omhoog en zag een wit kleed. Toen keek ik in een gezicht, dat was als een sterke zon, waarvan lichtstralen uitgingen. Ik wist nog steeds niet, wie het was, tot ik de doornenkroon zag. Zij doorstak zijn slapen, en bloed liep naar beneden. Nu wist ik dat het Jezus was. Zijn liefde scheen over me heen te stromen... Ik voelde zijn liefde, en alle angst verliet mij. Heerlijke vreugde kwam uit mijn binnenste. Mijn tong en lippen begonnen te spreken. Ik probeerde op te houden, maar het scheen, alsof een andere persoon ze controleerde en zich stormachtig uiten wilde. Ik wist niet wat het was, maar ik stelde vast, dat hoe meer ik sprak, des te beter ik me voelde’.

In het boek Faced with a miracle van Don Basham staan vele openbaringen die gemeenteleden, en zelfs zijn driejarige dochter krijgen.
Tijdens een bidstond ziet een man engelen staan. Een ander ziet in plaats van de bidders een cirkel van vlammenstralen ver­schijnen. Dit zouden de ‘tongen van vuur’ zijn die met Pinksteren werden gezien. Terwijl iemand dan een profetie uitspreekt, ziet een vrouw hoe de figuur van Christus in het midden van de groep komt. Wanneer de vrouw van Don Basham begint te bidden, knielt Jezus naast haar en huilt. Hij strekt zelfs zijn hand uit en raakt vriendelijk de knie van Don Bashams dochter aan. De vrouw wil dit visioen uit angst niet vertellen. Maar dan loopt Jezus naar haar toe en staat voor haar, in stil verwijt. De vrouw valt voor hem neer in aanbidding. Hij gaat naar de hoek van de kamer en keert terug met een ronde staaf, die hij horizontaal voor zich houdt. Plotseling begint de staaf zich te ontrollen, en is de vrouw zich bewust dat hij een boekrol vasthoudt. Op dat moment begint een profetie, en weet ze dat het de boodschap van de rol is. Als de profetie is afgelopen verdwijnt de figuur.
Niet lang daarna wordt dit visioen nog gewaagder herhaald, wanneer een aantal kinderen aanwezig is op de bidstond.
Een meisje ziet hoe de figuur van Jezus verschijnt en zijn handen legt op twee andere kinderen. Als er voor de driejarige dochter wordt gebeden, plaatst hij beide handen op haar hoofd. Dan buigt hij en kust haar op haar wang en is verdwenen. Het dochtertje lacht, en de krampen die ze heeft zijn verdwenen.

quote:

Liudger
Ignatius, dank voor het stuk uit dat meer uitgebreide werk van Ratzinger. Het raakt niet echt wat ik me afvroeg: een analyse en waardering van de mystieke ervaringen buiten het Christendom. Ik begrijp wel waarom een mystiek die voorbijgaat aan de Triniteit niet Christelijk kan zijn. Maar het zegt weinig over 'heidense' mystieke ervaringen zelf. Die gebeuren. Wat zijn dat dan?

Heb je zelf een idee wat dat kan zijn?

Ik vond ook een citaat over dit aspect - Jezus verschijnt ook bij spiritisten en New-Agers:

quote:

We vinden nergens in de Bijbel dat Jezus na Zijn hemelvaart en verheerlijking kamers binnenloopt en zelfs kussen uitdeelt. Ver­schijningen van de persoon van Jezus of geestelijke wezens (engelen) zijn bekend bij stromingen als New Age en het spiritisme.

Zo krijgt bijvoorbeeld W. Baron, nadat hij zich bij een New Age centrum in Amerika aansluit een mystieke ervaring: ‘Plotseling stond er een schitterende figuur voor me, gekleed in een wit gewaad. Deze figuur leek heel veel op Jezus, zoals Hij wordt afgebeeld door kunstenaars’.
Hij komt in dit New Age centrum tot een schijnbekering: ‘In 1985 nam een nieuwe geestelijke gids de leiding van ons New Age centrum over. Het was een figuur van over de zes voet lang, met een grote uitstralingen veel gezag. Hij verscheen letterlijk “in het vlees” aan de oprichtster van ons centrum (...) Hij maakte bekend, dat hij Jezus Christus was, de eniggeboren Zoon van God, de Koning der Koningen, de Heer der Heren en het Hoofd van alle goeroes en geestelijke gidsen. Hij ging persoonlijk de directie van ons Centrum op zich nemen, teneinde ons in het “heil” en het “eeuwige leven” te brengen. Hij gaf ons instructies dat wij zijn leringen moesten volgen en “wedergeboren christenen” moesten worden. Ons Centrum moest dan ook veranderd worden in een “christelijke” kerk‑organisatie... Toen we deze “Jezus” accep­teerden als de Heer van ons leven, predikten wij de spoedige terugkeer van “Jezus Christus” die over de wereld zou regeren... We verzekerden onze toehoorders, dat traditionele theologen de Bijbel verkeerd hadden uitgelegd en dat in werkelijkheid Jezus plotseling als een groot leider in de wereld zou verschijnen. Dat hij alle godsdiensten van de wereld tot een enkele godsdienst zou verenigen (het New Age christendom) en dat hij alle regeringen van de wereld onder zijn gezag zou verenigen…'
Bron: Visie, 18‑24 nov. 1990, blz.24‑25
Over gebruik van technieken uit andere religies door gelovigen maar de vraag is of je dat kan doen.

quote:

Yonggi Cho kijkt met jaloezie naar het succes van andere religies. Het zit hem dwars dat vele Koreanen genezen door yoga­meditatie, en door het bezoeken van diensten van Soka Gakkai, een Japanse boeddhistische sekte met twintig miljoen leden. Hij ontdekt door openbaring de methode van visualisatie.
God laat hem zien dat achter de materiële wereld ‑ met drie dimensies ‑ een vierde dimensie is. Mensen hebben als geestelijke wezens deze vierde dimensie in hun hart. Door zich te concentre­ren op dromen en visioenen in hun verbeelding kunnen zij de derde dimensie beïnvloeden en veranderen. Yonggi Cho geeft zelf toe dat dit een verchristelijkte versie is van de methode die boeddhisten toepassen. Het enige verschil zou zijn dat zij de vierde‑dimensie‑kracht ontvangen van de duivel, en de christenen van de Heilige Geest! Cho zegt dat zijn kerk zo snel groeit omdat hij het principe van de visualisatie toepast. Hij stelt zich eerst voor in zijn verbeelding hoe de kerk groeit, daarna wordt dit in geloof ‘geïncubeerd’. Genezing werkt op dezelfde manier. We kunnen incuberen, uitbroeden, wat we willen dat God voor ons doet!
Cho beveelt occultisten aan, die door visualisatie wonderen verrichten. Want alle mensen, ook occultisten, kunnen de wet van de vierde dimensie toepassen en wonderen verrichten, aldus Cho.
Dr. Paul Yonggi Cho, De vierde dimensie, hoe u uw geloof kunt gebruiken als de sleutel tot een succesvol leven, Houten, 1988, blz.40‑41
Visualisatie is een methode die ook in New Age wordt gebruikt. Wanneer iemand visualiseert, bezweert hij daarmee een beeld van de geest waarmee hij contact wil hebben. De mens (en niet God) wijdt het beeld in, en is degene die de geest ertoe brengt zijn denken binnen te gaan.
Texe Marrs, Duistere geheimen van de New Age, satans plan voor een één‑wereldreligie, Novapress Apeldoorn, 1989, blz. 125
Citaten uit: in drie golven - over de geschiedenis van de charismatische beweging.

Divinespark

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #171 Gepost op: januari 19, 2007, 01:56:06 am »
Liudger:
" Van wie veel gegeven wordt, wordt veel verwacht."

Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik zie dit ook helemaal terug bij bijbelfiguren die hierdoor op verantwoordelijke posities komen aangaande de godsdienst of het wereldse. In het bijzonder hoe Mozes in feite de culturele bagage leek te missen, die stapt gewoon van tadada op die braambos af, "he joh zou je niet even je schoenen uitdoen je staat op heilige grond" enzovoorts. Als dat godscontact klaar is en hij de Geest Gods op zich heeft gekregen, wordt hij tijdens zijn reis naar Egypte levensbedreigend aangevallen door God zelf totdat zijn vrouw Zippora zijn zoontje besnijdt. Dat is namelijk een vereiste in het protocol dat God van het volk Israël eist aangaande het Verbond. Ik zie dat ook terug in hoe men in het Heilige der Heilige strikt moet zijn in kosherheid en de priesterlijke protocollen. Het is niet voor ieder mens inderdaad hetzelfde wat er wordt geëist en gegeven.

Mystiek is overigens een begrip dat 2 groepen begrippen omschrijft, een bevindelijke en een niet-bevindelijke. Het is een heel breed woord en dus zal het ook een boekwerk vergen om alles wat ermee te maken heeft te omschrijven, hoe algemener het wordt benaderd.

Het kan slaan op een gedachtengoed zónder bevindelijkheid, bijvoorbeeld dat als je door het bos wandelt, dat je Gods levensenergie je voorstelt als datgene wat die bomen doet leven.

Je hebt ook een bevindelijke kant (terwijl je heus ook dat gedachtengoed daarnaast kunt hebben ook) die echt allerlei bewustzijnstoestanden daarbij voelt of stralingen en visioenen. Dat kan elkaar ook overlappen in iemands ervaren en gedachtengoed.

Er is inderdaad een kantje aan dat je tot verandering noopt, anders gaat het spannen. Het zijn namelijk prachtige ervaringen, die dus ook diverse zaken die je eerst nog normaal vond, als traag en negatief doen afsteken. Onthechting van wat minder "verlichte" gewoontes is dan een must, zo niet dan volgt er grotere spanning. Want die pracht vergeet je niet lijkt mij. En wat stel je er voor in de plaats? "De vruchten van de boom" of zo niet dan loop je het risico dat het spiritueel misschien te zeer gaat uitpuilen. En we weten niet alles. Het spirituele wordt immers nog altijd benaderd met het menselijke bevattingsvermogen "als door een sleutelgaatje". Daar meer op vertrouwen dan op God is misschien toch nog steeds linke soep en leidt tot talloze vragen over een wereld apart en is dat de onze als wij nog leven??

Groetjes Wouter
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2007, 01:58:38 am door Divinespark »

Divinespark

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #172 Gepost op: januari 19, 2007, 02:06:15 am »
Ik wou nog even nuanceren over dat "geven". Je krijgt, ieder mens, Gods levensenergie altijd al in je leven. Misschien is het een kwestie van het je er bewust van raken en niet meer of minder dan dat. Bij bijbelfiguren kun je nog zeggen zoals Mozes, dat de Geest Gods iets is als een "dosis extra" die zich ook over die 70 oudsten kon verdelen, toen het Mozes alleen even te zwaar ging worden. Ik weet dus niet eens of voor mystici ook geldt dat ze wel iets "extra" zouden krijgen of zélf diep in hun innerlijk kunnen. Maar ik weet dus wel dat het leven van God komt, ook omdat de Bijbel dat zelf zegt. Ik moest diep graven in mijn innerlijk dat was probleemgedreven. Het verraste me dus simpelweg dat dit mystieke trekjes ging aannemen. Ik maak er ook geen gewoonte van. De behoefte zou er moeten zijn. En het is ook niet meer of minder misschien, maar gewoon anders. Niemand is echt voor 100% gelijk aan een ander in al die ontwikkelingspaden die we kennen.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2007, 02:07:49 am door Divinespark »

cyber

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #173 Gepost op: mei 21, 2007, 08:11:50 pm »
Aafke hoever ben je met het boek ?? en.... is het nog even interessant als toen je er in begon ??

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #174 Gepost op: mei 21, 2007, 09:07:22 pm »

quote:

cyber schreef op 21 mei 2007 om 20:11:
Aafke hoever ben je met het boek ?? en.... is het nog even interessant als toen je er in begon ??

Hé.. mijn topic. :)
Was hem alweer een beetje vergeten...

Ben er op dit moment niet in aan het lezen, niet omdat het niet interessant is.. dat blijft het. Maar heb net 'De Kronieken van Narnia' helemaal uitgelezen, wat zo boeide dat hij op een gegeven moment "uit moest". En daar ik soms allerlei boeken door elkaar lees blijft er soms eentje even liggen. Maar ga d'r zeer zeker in verder. Alle hoofdstukken in aangegeven lijstje in deze topic heb ik uit. Boeiend, interressant.. alhoewel ik heel af en toe de taal die gebruikt wordt iets aan de moeilijke kant vindt.
Daarnaast ben ik geen ster in het 'vasthouden' van namen, wel de kernpunten over het onderwerp 'mystiek' zelf.

Overigens had 'Narnia' voor mij persoonlijk ook een soort van 'mystiek' gehalte. Heb er veel van geleerd en van genoten.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 09:07:34 pm door Aafke »

cyber

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #175 Gepost op: mei 22, 2007, 08:26:06 pm »

quote:

Aafke schreef op 21 mei 2007 om 21:07:
[...]

Hé.. mijn topic.
 Was hem alweer een beetje vergeten...

Het lag al een beetje te roesten in de catacomben ;) en dat vond ik toch een beetje zonde dat het onderwerp zo onaf en aan verdwijning onderhevig te laten worden.

quote:

Ben er op dit moment niet in aan het lezen, niet omdat het niet interessant is.. dat blijft het. Maar heb net 'De Kronieken van Narnia' helemaal uitgelezen, wat zo boeide dat hij op een gegeven moment "uit moest". En daar ik soms allerlei boeken door elkaar lees blijft er soms eentje even liggen. Maar ga d'r zeer zeker in verder. Alle hoofdstukken in aangegeven lijstje in deze topic heb ik uit. Boeiend, interressant.. alhoewel ik heel af en toe de taal die gebruikt wordt iets aan de moeilijke kant vindt.
 Daarnaast ben ik geen ster in het 'vasthouden' van namen, wel de kernpunten over het onderwerp 'mystiek' zelf.

Is je kijk op de Mystiek nu ook veranderd door het lezen van dat boek ?

quote:

Overigens had 'Narnia' voor mij persoonlijk ook een soort van 'mystiek' gehalte. Heb er veel van geleerd en van genoten.

Ik heb Narnia vroeger als kind gelezen, mijn vader vond het een verderfelijk boek ;) dus ik heb het boek stiekem uitgelezen en ik vond het o zo spannend :) alleen zag ik er toen niet in van wat ik nu zal zien.

Maar goed, nu tijd voor de Lord Of The Rings ??

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #176 Gepost op: mei 23, 2007, 03:17:06 pm »

quote:

cyber schreef op 22 mei 2007 om 20:26:
Het lag al een beetje te roesten in de catacomben ;) en dat vond ik toch een beetje zonde dat het onderwerp zo onaf en aan verdwijning onderhevig te laten worden.
Hm, dat roesten viel wel mee.. en sommige dingen hebben tijd nodig om te 'rijpen'.  ;)

quote:

Is je kijk op de Mystiek nu ook veranderd door het lezen van dat boek ?
Is er rijker door geworden (maar het boek is nog lang niet uit)... maar niet alleen door dit boek. Begrijpelijker en tegelijkertijd onbegrijpelijker.

quote:

Ik heb Narnia vroeger als kind gelezen, mijn vader vond het een verderfelijk boek ;)
Had je mij een aantal jaren geleden niet moeten horen hierover.. laat staan dat ik het zo gaan lezen.

quote:

dus ik heb het boek stiekem uitgelezen en ik vond het o zo spannend :) alleen zag ik er toen niet in van wat ik nu zal zien.
Wat zie je nu..? Kan je daar iets meer over vertellen..?

quote:

Maar goed, nu tijd voor de Lord Of The Rings ??
Nee, (nog niet)... heb nu 'Brieven uit de hel' (nogal confronterend) en uiteraard het boek waar deze topic over gaat.

Aafke

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #177 Gepost op: mei 23, 2007, 03:18:38 pm »
Overigens is één van de mooiste dingen die ik las de opmerking dat mystiek net is als een kurk die men onder water probeert te duwen. De kurk zal altijd weer boven komen drijven...

cyber

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #178 Gepost op: mei 23, 2007, 10:51:09 pm »

quote:

Aafke schreef op 23 mei 2007 om 15:17:
[...]

Hm, dat roesten viel wel mee.. en sommige dingen hebben tijd nodig om te 'rijpen'.  ;)

yep maar het is ook geen onderwerp om er even snel tussendoor te doen.

quote:

Is er rijker door geworden (maar het boek is nog lang niet uit)... maar niet alleen door dit boek. Begrijpelijker en tegelijkertijd onbegrijpelijker.

Het is ook geen onderwerp zoals het weer, zeg maar.
Vanuit welk gezichtspunt is het boek eigenlijk geschreven ?

quote:

Had je mij een aantal jaren geleden niet moeten horen hierover.. laat staan dat ik het zo gaan lezen.

Met verderfelijk doelde ik niet op occult, met occult hoef je bij mijn vader  niet aan te komen en zal het met een zwaai van tafel vegen als onzin.
Verderfelijk meer in de zin van, op die manier verpak je de boodschap niet.

quote:

Wat zie je nu..? Kan je daar iets meer over vertellen..?

Wat mij steeds geintrigeerd heeft tijdens het lezen ervan is dat diegene die angstig is of angst heeft een makkelijke prooi is. Maar ook het  gevecht tussen goed en kwaad oftewel de christelijke visie op de overwinning van het kwade, of de witte heks = het heidendom en Aslam de christenheid = Christus.

quote:

Nee, (nog niet)... heb nu 'Brieven uit de hel' (nogal confronterend) en uiteraard het boek waar deze topic over gaat.

oja 'Brieven uit de hel' heb ik ook gelezen, een jaar of 8 geleden maar ik vond het niet confronterend ofzo.
Maar misschien heb ik het wel niet goed gelezen, wat vind jij zo opvallend, confronterend.?

cyber

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #179 Gepost op: mei 23, 2007, 10:54:14 pm »

quote:

Aafke schreef op 23 mei 2007 om 15:18:
Overigens is één van de mooiste dingen die ik las de opmerking dat mystiek net is als een kurk die men onder water probeert te duwen. De kurk zal altijd weer boven komen drijven...

Die uitspraak over 'de kurk' kun je ook bij andere zaken opplakken zoals:
de dwaalleer, dat komt ook steeds weer boven drijven   :P

Zijnkind

• Bekijk profiel
Mystiek
« Reactie #180 Gepost op: mei 24, 2007, 10:44:42 am »
Modbreak:
Off-topic bericht en reactie verwijderd.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.