http://nl.wikipedia.org/wiki/MystiekAls bijboegelijk naamwoord heb ik wel moeite met de term Mystiek (klinkt mysterieus) omdat het betekend: geheimzinnig, verborgen of raadselachtig.
Ik vind God juist duidelijk, open en recht voor zijn raap.
**
Maar mystiek wordt ook gebruikt om aan te geven dat iemand op zoek in naar een innig contact met het bovennatuurlijke (God in ons geval).
Dat is een lastig onderwerp. Je gaat dan al snel praten over gevoel en beleving, die zijn voor elk mens verschillend.
Stel je hebt een mystieke ervaring (wat dat dan ook mogen zijn) en je voelt dat je band met God beter/intenser is geworden. Ben je dan een beter christen dan daarvoor en moeten andere christenen dan ook op zoek naar een mystieke ervaring.
Dan komt je snel terecht in de situatie waar een aantal charismatische kerken ook in verzeld zijn geraakt: Concureren met je medechristenen op geloofsgevoel. Maar een geloof zonder gevoel (puur rationeel) voelt ook weer niet goed. Ik ga voor de gulden middenweg.
Dan heb je ook nog de mysticus, die probeerd deze werkelijkheid te overstijgen en een te worden met het hogere (in meer of mindere mate). Ik denk dan al snel: ik ben blij dat ik een christen ben en geen mysticus. Een oude vriend van me, heeft zich een tijd lang verdiept in new-age achtige stromingen (oosterse wijsheden, energie, meditatie en mystiek). Een ding werd me duidelijk: hoe meer je ermee bezig bent, hoe vager het wordt en hoe minder mensen in staat zijn het goed onder woorden te brengen.
Persoonlijk denk ik dat de Bijbel, bidden en het leven met mensen in onze flora en founa de beste weg is om je persoonlijke band met God op te bouwen. God zoekt jouw op en hij bewaard je in zijn hard. Wij hoeven er alleen maar voor open te staan. God is onze Vader, een betere band met het hogere spirituele is niet denkbaar. Als je je dan bedenkt dat hij Zijn eigen Zoon heeft gegeven voor ons en de Heilige Geest, dan krijg ik daar spontaan mystieke en spirituele gevoelens bij. Als je dat niet ervaard dan kun je denk ik het beste terug gaan naar de bron.
Dat neemt niet weg dat je natuurlijk best je nieuwsgierige geest mag voorzien van interasante literatuur (onderzoekt en onthoud het goede).
Mijn stelling: Als je bid heb je contact met God, dus een mystieke ervaring.
Ik kan me voorstellen dat je een stap verder wilt gaan en de Heilige Geest over je uitgestort wilt hebben, de ultime mystieke ervaring voor een christen kan ik me zo voorstellen. Daar heb ik weinig ervaring mee.
De uitdaging: Ervaar de Heilige Geest. Hoe weet je of de Heilige Geest in je woont of dat God de Geest in je buurt is. --> voor de volgende keer.