quote:
Duizendpoot schreef op 04 mei 2008 om 22:34:Ik hoop dat ik deze discussie in het juiste subforum plaats,
mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag....
Mijn zus heeft aangegeven dat ze zich wil laten dopen.
Zij heeft ons uitgenodigd om deze doopdienst bij te wonen.
Ik ervaar twijfel of we wel of niet op de uitnodiging van mijn zus in moeten gaan.
Uitgangspunt hierin is voor mij : Eren we God wanneer wij de uitnodiging wel / niet aannemen.
Daarnaast wil ik ook ruimte aan onze kinderen geven om hierover met ons in gesprek te gaan.
Op zoek naar informatie hebben mijn man en ik ons in eerste instantie verdiept in Gods Woord
en de Belijdenisgeschriften en het boekje `Waarom laten wij onze kinderen dopen` van Ds. L. Floor.
Ik merk dat ik daarbij steeds meer moeite krijg met de keus die mijn zus maakt.
Ik ben God enorm dankbaar dat Hij mijn zusje opnieuw vastgegrepen heeft
en haar in contact heeft gebracht met christenen en Hemzelf.
Ik ben God enorm dankbaar dat zij nu volmondig kan zeggen Ik wil God dienen en Hem volgen.
Ik ervaar ook geen moeite met haar keus om zich aan te sluiten bij de vrije baptisten.
Waar ik wel moeite mee heb is haar keus om zich te laten dopen. Zij is net als ik als kind gedoopt.
De afgelopen dagen ben ik verschillende malen, via diverse wegen Ef4:5 tegengekomen.
Kan ik, ondanks dat ik geloof dat God zegt dat er slechts één doop is,
voor mij maakt het geen verschil of je deze doop ontvangen hebt
als kind (zuigeling) of op latere leeftijd,
wel ingaan op de uitnodiging van mijn zus om haar "tweede" doop bij te wonen?

Ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen mbt deze keus......
Recent een zelfde situatie meegemaakt bij een vriendin van me wiens zus zich liet dopen nadat ze jarenlang kerk/God/geloof min of meer vaarwel had gezegd. Ook in eigen vrienden-/kennissenkring al een aantal malen meegemaakt dat iemand zich hernieuwd wilde voegen bij een gemeente met de doop als teken daarvan.
De vraagtekens die je hier neerlegt, heb ik jaren terug bij het eerste bezoek aan een doopdienst in een evangelische kerk ook wel gehad. Wat mij toendertijd de doorslag gegeven heeft heb ik recentelijk mogen delen met die vriendin toen zij met dezelfde vragen naar me toe kwam of ze wel of niet moest ingaan op de uitnodiging van haar zus. Hetzelfde wil ik nu ook met jou delen.
Waar gaat het nu eigenlijk om in dit vraagstuk? In essentie komt het erop neer dat iemand die God enige tijd buitengesloten heeft uit zijn/haar leven,
Hem nu weer wil toelaten hierin. Hierover zegt de Bijbel "dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar, die zich bekeert" (Lucas 15:7). Dit maakt God ons duidelijk "opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde" (Johannes 15:11).
Er mag dus blijdschap zijn dat de persoon in kwestie voor God wil kiezen. Dit wordt nogal eens overschaduwd door een zekere droefheid doordat er een andere keus gemaakt wordt dan die jij/ik als omstander graag zouden zien. Maar dat kan toch niet het meest bepalende hierin zijn? Dat is en blijft het feit dat diegene (weer) een weg met God gevonden heeft. Dat is de gemeenschappelijke deler met die persoon, naast de eventuele vriendschap/bloedband, welke toch ook niet zomaar zal verdwijnen met deze keuze!? Ik vond nog een stuk uit een brief van Paulus waar ook sprake is van dit gemengde gevoel:
quote:
2 Corinthiërs 2
1 Dit heb ik mij echter stellig voorgenomen: niet weder in droefheid tot u te komen.
2 Want indien ik het ben, die u bedroefd maak, wie anders kan mij dan blijde stemmen dan hij, die door mij in droefheid verkeert?
3 En nu was dit juist de bedoeling van mijn schrijven, dat ik bij mijn komst niet droevig gestemd zou worden door hen, over wie ik mij moest verblijden. Immers, ik vertrouw van u allen, dat mijn blijdschap ook u aller blijdschap is.
(...)
14 Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van zijn kennis allerwegen door ons verspreidt,
15 want wij zijn voor God een geur van Christus onder hen, die gered worden, en onder hen, die verloren gaan;
16 voor dezen een doodslucht ten dode, voor genen een levensgeur ten leven.
Paulus laat duidelijk blijken de anderen nog steeds te zien als broers en zussen, al is het het niet in alles met hen eens. Ieder mens die God aanneemt is een "geur van Christus", of hij/zij nu evangelisch/gereformeerd/rooms/hervormd is. Daarmee zal er niet altijd eensgezindheid zijn vanwege de verschillen in interpretatie van de Bijbel. Maar dan mogen we toch altijd weer bedenken dat niet onze zienswijze centraal staat, maar God!
Binnen de protestantse kerken geldt dat er, als iemand reeds gedoopt is als kind, belijdenis zal worden afgelegd. Belijdenis is een antwoord op de doop. Maar bij de evangelischen is er geen antwoord op de doop mogelijk, aangezien de verbondsdoop niet erkend is daar. Vandaar dat er daar dan alsnog gedoopt wordt middels de geloofsdoop. Of je het nu belijdenis noemt of geloofsdoop, het blijft in essentie een "ja" tegenover God.
Doop/belijdenis is geen essentieel onderdeel van een relatie met God. Niet doop/belijdenis op zich bewerkt iets in die relatie, maar het zijn tekenen/vruchten van de "besnijdenis van het hart":
quote:
Romeinen 2
28 Want niet hij is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dat is besnijdenis wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt,
29 maar hij is een Jood, die het in het verborgen is, en de ware besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.
Voor mij is dit reden genoeg geweest om wel in te gaan op uitnodigingen. Wel is er in die contacten vrijwel altijd ook ruimte om vanuit de gemeenschappelijke basis op een open wijze te spreken over verschillen in inzicht, zoals bijvoorbeeld over de doop. Vriendschap/bloedband betekent nu eenmaal niet gegarandeerd altijd hetzelfde denkend. Zo kun je elkaar juist aanvullen en versterken!
Ik wens je Gods zegen toe in je keus! Want ik snap zeker dat er toch ergens een dubbel gevoel kan blijven steken....