quote:
maar diezelfde stroom (nou ja, uit dezelfde centrale) wordt ook al gebruikt voor ziekenhuizen, etc.
quote:
Immers, die diepvries vol eten is toch wel een luxe

hoezo is dat luxe? Als het heel normaal vlees of groente is? Als ik dat niet had, zou ik bijna iedere dag
verse groenten, fruit en vlees moeten halen. Dat is veel luxer.
quote:
En wat dacht je van al die kerken die verwarmd en verlicht moeten worden?
van de centrales die toch al stroom opwekken. Maar inderdaad, we zouden er wel eens wat bewuster over mogen zijn, dat we mensen aan het werk houden, zodat wij lekker kerkdienst kunnen houden.
quote:
En dat nog wel op zondag. Mensen die dus niet naar de kerk kunnen omdat ze storingsdienst etc. moeten draaien.
met het oplossen van een storing in bv. een ziekenhuis heb ik geen enkel probleem. Jezus overigens ook niet, want van Hem mocht je genezen en levens redden, etc, op de Sabbat.
quote:
Andere vraag:
Stel je bent werkloos en kunt je gezin niet onderhouden. Je kunt een baan krijgen als medewerker bij een pompstation. Je voelt hem al aankomen: 26 zondagen per jaar werken.
Wat doe je?
Stel dat je koe op Sabbat in de put valt... laat je 'm dan tot de volgende dag spartelen? Zoiets vroeg Jezus ook. Mensen helpen en redden is geen enkel probleem. Het is alleen heel lastig dat je op zondag niet altijd de rust kunt vinden voor de eredienst, voor familie, voor jezelf en met name voor God.
quote:
Of je bent CV monteur, weiger je zondags storingsdienst te draaien?
Als je dienst erin bestaat om mensen (die ziek zijn) te helpen omdat je bv. in ziekenhuizen of bejaardentehuizen etc. de storingen verhelpt, is dat heel wat anders dan dat je op zondag bv. iemands tv repareert.
quote:
Waar leg je de grens?
een heel goede vraag. Bij proberen zo min mogelijk belastend te zijn. Die ander heeft -- ook al weet hij/zij het niet altijd -- ook behoefte aan rust.
Zo zijn we gemaakt door God, en als ik m'n naaste lief moet hebben zoals ik mezelf liefheb, dan wil ik dat die ander ook kan rusten en niet voor mij hoeft te werken. En als het wel moet, zo min mogelijk.
Ik ben bv. tegen het openen van winkels op zondag, maar
niet omdat ik mijn rust wil beschermen. Wel omdat ik denk dat het
gezond is voor een samenleving om niet altijd door te rennen, en soms even stil te staan. Verder zijn er ook economische redenen: er wordt
niet (of bijna niet) meer verkocht, want je gaat niet een extra bankstel of tv kopen als je ook op zondag kan winkelen. Maar personeel moet nu wel 7 ipv 6 dagen werken, dus dat is 16% meer uren (als het een normale werkdag is). Dus wel flink meer kosten,
geen hogere inkomsten voor de winkel. Waar komt het geld dan vandaan? Inderdaad: of van de klanten (meer betalen of minder service) of van de werknemers (mindere arbeidsomstandigheden) of van toeleveranciers (en dus hun lonen lager). Mijn luxe van op zondag kunnen winkelen, zorgt ervoor dat een ander er direct op achteruit gaat. En gezien de manier waarop de wereld werkt, zullen het waarschijnlijk de mensen onderaan de ladder zijn die er het meest op achteruit gaan. Wij blijven evenveel betalen voor het product, en de winkel maakt evenveel winst. Alleen de arme boer of machinewerker in de tweede of derde wereld die ons product produceert, krijgt er minder voor omdat de concurentie hoger wordt. Met de koffie, bananen en ander spul houden mensen er vaak al rekening mee. Datzelfde lijkt me ook op de zondagsrust van toepassing.