Auteur Topic: Waarom scheuring GKV?  (gelezen 91491 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #150 Gepost op: februari 23, 2010, 03:25:33 pm »

quote:

dingo schreef op 23 februari 2010 om 13:11:
Wel mocht je toen al van een christelijke werkgever verwachten dat hij je in staat stelde naar de kerk te gaan. Maar daarmee is de zondag nog geen sabbat.

Nogmaals er zijn genoeg argumenten voor een zondag als rustdag maar niet op basis van een letterlijk bijbels gebod.
Gij zult niet stelen, gij zult niet moorden, gij zult niet een vals getuigenis uitspreken, gij zult niet etc... ik had al verteld waarom ik dit voor deze tijd nog steeds van toepassing vind, al is het geen gebod meer om er door te behouden worden, maar wel een onderwijzing van God om hierdoor zijn wil uit te voeren, maar niet door het houden van de wet, maar door de wet van de liefde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #151 Gepost op: februari 23, 2010, 03:41:29 pm »
Modbreak:
Ik merk dat er veel vanuit vooroordelen gereageerd wordt. Kijk goed wat een ander schrijft, wat een ander bedoelt. Ga zeker niet uit van de meest negatieve interpretatie. En zet zeker geen mensen buiten de discussie door ze negatief neer te zetten of hun bijdrage zo zwart mogelijk te maken. Heb ook een paar posts verwijderd (meta-discussie/-opmerkingen)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 03:42:02 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #152 Gepost op: februari 23, 2010, 04:51:49 pm »
Goed aangezien er schijnbaar een aantal mensen een slechte nachtrust hebben als ik niet mijn reactie onderbouw zal ik dat doen, ondanks dat de persoon in kwestie daar zelf niet om gevraagd heeft. Persoonlijk had ik het er liever bij gelaten omdat ik nu een reactie moet ontleden wat op nog meer vervelende uitspraken gaat uitkomen.

quote:

joepie schreef op 22 februari 2010 om 12:53:
Je kunt al die beroepen ook prima doen zonder op de zondag te hoeven werken.
Dat is dus aantoonbaar niet het geval. Als een werknemer in een winkel wil werken moet het akkoord gaan met het contract. In een contract voor detailhandel staat nadrukkelijk vermeldt dat er op zondag gewerkt dient te worden indien de winkel open is. Zo zijn er nog vele beroepen die met zich meebrengen dat je zo nu en dan (of met regelmaat) op zondag moet werken. In het verleden was dat ook zo. Daarnaast is, zoals in een andere reactie naar voren kwam, de zondagsrust zoals we die nu min of meer nog kennen pas vorige eeuw ingevoerd.

quote:

Het is maar of jij jezelf als middelpunt zet of God.
Wat dus een regelrechte veroordeling is tegenover (naar schatting) sowieso meer dan een miljard christenen. Waaronder ook christenen in Nederland die die luxe simpelweg niet hebben. Hartstikke fijn hoor dat enkele christenen de overdadige positie hebben om de gehele zondag vrij te zijn, maar simpel feit is dat een groot deel van de christenen die luxe niet heeft.

quote:

Is de mens centraal zoals in de wereld of stellen we God centraal?
Dient de sabbat de mens of dient de mens de sabbat is een vraag die ik daartegenover kan zetten. (Marcus 2:27)

quote:

En inderdaad is het de satan die ons mensen er ondertussen mee in zijn macht heeft. Want we leven mooi in een 24 uurs economie waar we dus bijna niet meer zonder kunnen. Dat is precies waar de satan de mens wil hebben. In zijn straatje, zoveel mogelijk zorgen dat het dienen van God in het gedrang komt en wij mensen zijn nog zo dom om daaraan mee te doen met allerlei smoezen.
En satan? Die lacht!

En hier wordt satan er ook nog eens bijgesleept om het allemaal nog wat dramatischer te maken. Natuurlijk moeten de christenen die op zondag werken er niet enkel van beticht worden God niet op de eerste plaats te zetten, deze mensen neerzetten als muppets van satan maakt het nog veel slechter.

En nu mijn korte reactie daarop;

quote:

Thorgrem schreef op 22 februari 2010 om 13:12:
[...]

Als je het zo stelt dan vind ik dat eigenlijk enkel getuigen van een dood/uitgedroogd geloof (op de zondag na dan).

Zoals ook door Dingo gesteld: “Alsof het dienen van God alleen op zondag kan.”
Moeten wij als christenen niet elke dag van de week God in het midden zetten? Zo de nadruk op de zondag leggen en daar dan zo’n valse tegenstelling aan koppelen vind ik ‘vreemd’. Joepie maakt door deze uitspraken op mij de indruk alsof hij/zij enkel op zondag God in het middelpunt zet. Indien je God slechts op 1 dag in de week in het middelpunt zet dan getuig je in mijn ogen van een dood of uitgedroogd geloof. Geloof behelst namelijk zoveel meer dan enkel de zondag. Als het goed is moet heel je wezen, heel je zijn in het teken staan van God. Mensen doen dat elk op een andere manier en er zijn mensen die levensheiliging zoeken door hun werk.

Hoe dan ook, ik vond de reactie waarop ik reageerde een uitdrukking van een beperkt geloof om het maar wat af te zwakken. Een geloof wat geen plaats heeft in de maatschappij en dagelijks leven maar enkel achter de voordeur en in de kerk op zondag. Een geloof bovendien wat geen enkele empathie heeft voor andere christenen, maar slechts van de eigen overdadige situatie uitgaat. En dan word ik ter verantwoording geroepen over mijn vermeende ‘onchristelijke’ uitspraak? Wat een klucht.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 05:38:07 pm door Thorgrem »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #153 Gepost op: februari 23, 2010, 05:07:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 February 2010 om 23:43:
Ik ben bv. tegen het openen van winkels op zondag, maar niet omdat ik mijn rust wil beschermen. Wel omdat ik denk dat het gezond is voor een samenleving om niet altijd door te rennen, en soms even stil te staan.

Kijk, dat is natuurlijk prima maar als ik ervoor kies om mezelf over de kop te werken, of, verstandiger, de dinsdag rust te nemen in plaats van de zondag, dan mag ik dat toch zelf weten? Da's toch geen argument om heel Nederland dan maar te verplichten op zondag op z'n gat te zitten?

quote:

Verder zijn er ook economische redenen: er wordt niet (of bijna niet) meer verkocht, want je gaat niet een extra bankstel of tv kopen als je ook op zondag kan winkelen. Maar personeel moet nu wel 7 ipv 6 dagen werken, dus dat is 16% meer uren (als het een normale werkdag is). Dus wel flink meer kosten, geen hogere inkomsten voor de winkel. Waar komt het geld dan vandaan? Inderdaad: of van de klanten (meer betalen of minder service) of van de werknemers (mindere arbeidsomstandigheden) of van toeleveranciers (en dus hun lonen lager). Mijn luxe van op zondag kunnen winkelen, zorgt ervoor dat een ander er direct op achteruit gaat.

Maar dat bezwaar vervalt als alle werknemers afwisselend een vrije dag krijgen. Je combineert dan klantvriendelijkheid (ondanks dat je niet meer koopt is het wel handig om te kunnen winkelen wanneer je het wil) met rust voor je personeel.

quote:

En gezien de manier waarop de wereld werkt, zullen het waarschijnlijk de mensen onderaan de ladder zijn die er het meest op achteruit gaan. Wij blijven evenveel betalen voor het product, en de winkel maakt evenveel winst. Alleen de arme boer of machinewerker in de tweede of derde wereld die ons product produceert, krijgt er minder voor omdat de concurentie hoger wordt. Met de koffie, bananen en ander spul houden mensen er vaak al rekening mee. Datzelfde lijkt me ook op de zondagsrust van toepassing.

Ik heb er problemen mee dat je een standpunt dat voortkomt uit religieuze overwegingen hier presenteert alsof het voortkomt uit gezondheidsoverwegen of sociale bewogenheid. Er is geen enkele reden om op grond van wat je hierboven aanvoert de zondag als verplichte rustdag voor heel Nederland in te voeren. Aan de andere kant gaan al je argumenten net zo goed op voor een Joodse partij die van de zaterdag een verplichte rustdag wil maken, of een islamitische partij die dat wil met de vrijdag.

Het is een goede zaak dat we met z'n allen werknemers willen beschermen tegen te hoge werkdruk maar je kunt onmogelijk zónder argumenten vanuit godsdienst (die dan voor andersgelovigen weer niet opgaan) hard maken dat de zondag verplichte rust moet zijn en niet de woensdag. Of dat iedereen dit, in overleg met baas en collega's, zelf mag uitmaken.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #154 Gepost op: februari 23, 2010, 06:07:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 februari 2010 om 17:07:
[...]

Kijk, dat is natuurlijk prima maar als ik ervoor kies om mezelf over de kop te werken, of, verstandiger, de dinsdag rust te nemen in plaats van de zondag, dan mag ik dat toch zelf weten? Da's toch geen argument om heel Nederland dan maar te verplichten op zondag op z'n gat te zitten?

Goed lezen. Nunc stelt dat het gezond is voor een samenleving om een dag stil te staan. Dat is meer dan alleen gezond voor elk individu. Ik neem aan dat hij juist hecht aan het feit dat er gezamelijke rust is.

quote:

Maar dat bezwaar vervalt als alle werknemers afwisselend een vrije dag krijgen. Je combineert dan klantvriendelijkheid (ondanks dat je niet meer koopt is het wel handig om te kunnen winkelen wanneer je het wil) met rust voor je personeel.
Dat is heel leuk voor grote ketens, maar funest voor kleine zaken. 1 of 2 personeelsleden schalen niet zo eenvoudig.
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 06:08:07 pm door Pooh »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #155 Gepost op: februari 23, 2010, 06:16:37 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 februari 2010 om 17:07:
[...]

zoals Pooh zegt. Ik denk dat het verstandig is om collectief te rusten. Als iedereen op een andere dag vrij is, heb je nog steeds het gejaagde en ongezonde. En je hebt nog steeds het economische probleem dat ik aanstipte: winkel is vaker open, maar verkoopt ruwweg evenveel en zeker niet 17% meer, terwijl de kosten wel tenminste 17% meer worden -- van 6 naar 7 dagen (evt nog hoger, vanwege hogere salariering voor zondag-werkers).

quote:

[...]

nee, het bezwaar vervalt niet. Er is wel rust voor het personeel, maar er is nog steeds meer dan 17% extra kosten, bij ruwweg dezelfde omzet. Daar gaat iemand onder lijden, en wij zullen het niet zijn, want wij gaan niet meer geld voor een product betalen. Het zijn dus of de werknemers die in moeten leveren, of de service gaat omlaag, of de toelerveranciers krijgen minder voor dezelfde goederen. En de toeleveranciers van veel van onze producten in de winkel, wonen elders, in armere landen.

quote:

[...]

Ik heb er problemen mee dat je een standpunt dat voortkomt uit religieuze overwegingen hier presenteert alsof het voortkomt uit gezondheidsoverwegen of sociale bewogenheid. Er is geen enkele reden om op grond van wat je hierboven aanvoert de zondag als verplichte rustdag voor heel Nederland in te voeren. Aan de andere kant gaan al je argumenten net zo goed op voor een Joodse partij die van de zaterdag een verplichte rustdag wil maken, of een islamitische partij die dat wil met de vrijdag.

wat ik hier presenteerde is  gewoon een seculier argument, gewoon economisch en humanistisch. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor lagere prijzen voor de toeleveranciers. Dat was ook mijn enige reden om in mijn woonplaats bij een referendum over uitbreiding v/h aantal zondagen waarop winkels open mogen zijn, tegen te stemmen. Ik ben namelijk niet van plan om op puur religieuze gronden anderen te verbieden iets te doen.

quote:

Het is een goede zaak dat we met z'n allen werknemers willen beschermen tegen te hoge werkdruk maar je kunt onmogelijk zónder argumenten vanuit godsdienst (die dan voor andersgelovigen weer niet opgaan) hard maken dat de zondag verplichte rust moet zijn en niet de woensdag. Of dat iedereen dit, in overleg met baas en collega's, zelf mag uitmaken.
Economisch gezien is één complete rustdag heel anders dan dat mensen zelf een dag vrij kunnen zijn. Bij het "één rustdag"-scenario (of het nu woensdag of zondag is) heb je niet 17% extra kosten t.o.v. de opbrengst. Bij het scenario dat elke winkel op elke dag open mag zijn, heb je dat wel, en dus de nadelige gevolgen voor iemand ergens in de "voedselketen", en het meest waarschijnlijk is het dat het probleem gedumpt wordt bij de arme toeleveranciers, want die wonen niet in Nederland. Dat is gewoon een wiskundig/economisch verschil.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #156 Gepost op: februari 23, 2010, 06:19:25 pm »
Nunc: Wat je zegt gaat natuurlijk niet voor grote winkels op. Die hebben juist minder kosten. Ze krijgen hun klanten verdeeld over meerdere dagen, dus ze kunnen efficienter gebruik maken van personeel en ruimte. 17% minder personeel per dag, 17% minder vloeroppervlak nodig. Niet voor niets zijn grote ketens altijd voorstander van koopzondagen. De omzet van hen stijgt (ten koste van kleinere winkels, nauwelijks vanwege echte volumestijging), de kosten dalen door efficientiewinst.

Daarnaast is het maar de vraag of de 'klassieke' winkeltijden optimaal zijn. Een optimalisatie bij vrij te kiezen winkeltijden, maar wel met een maximaal aantal uren per week, zou waarschijnlijk de maandag en dinsdagochtend meteen sluiten, en op zondag opengaan.

Kleine winkeliers zijn altijd de dupe. Dat is de reden waarom ik niet graag koopzondagen zie. Zij kunnen domweg niet meeschalen met de grote zaken, en kunnen er ook niet eenvoudig voor kiezen om bepaalde dagen dicht te blijven. Gevolg is ofwel hogere kosten, ofwel omzetverlies.

Overigens gaat hetzelfde op voor openingstijden buiten de zondag. Bijvoorbeeld supermarkten die tot 20:00 of 21:00 open zijn. Ik neem aan dat je daar 1 lijn in trekt?
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2010, 06:27:00 pm door Pooh »

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #157 Gepost op: februari 23, 2010, 06:31:14 pm »

quote:

Pooh schreef op 23 februari 2010 om 18:19:
Nunc: Wat je zegt gaat natuurlijk niet voor grote winkels op. Die hebben juist minder kosten. Ze krijgen hun klanten verdeeld over meerdere dagen, dus ze kunnen efficienter gebruik maken van personeel en ruimte. 17% minder personeel per dag, 17% minder vloeroppervlak nodig. Niet voor niets zijn grote ketens altijd voorstander van koopzondagen. De omzet van hen stijgt (ten koste van kleinere winkels, nauwelijks vanwege echte volumestijging), de kosten dalen door efficientiewinst.

ik denk dat dat niet helemaal waar is. Ze hebben niet 17% minder "winkel" nodig, omdat ze nog steeds dezelfde goederen uitstallen. Je kunt een supermarkt of mediamarkt niet 17% kleiner maken met behoud van dezelfde service en producten.

quote:

Daarnaast is het maar de vraag of de 'klassieke' winkeltijden optimaal zijn. Een optimalisatie bij vrij te kiezen winkeltijden, maar wel met een maximaal aantal uren per week, zou waarschijnlijk de maandag en dinsdagochtend meteen sluiten, en op zondag opengaan.

het zou best kunnen dat er een nieuw optimum ontstaat, maar ik denk niet dat dat voordeliger is dan de alternatieve situatie (één dag geen winkels open), tenzij je een maxiumum aantal uren open kunt afdwingen. Maar ik vraag me af of zoiets af te dwingen is, als je wel alle dagen vrijgeeft. Grote winkels zullen dan gaan klagen dat het oneerlijke beperkingen zijn, omdat ze ook best meer uren open kunnen zijn.

quote:

Kleine winkeliers zijn altijd de dupe. Dat is de reden waarom ik niet graag koopzondagen zie. Zij kunnen domweg niet meeschalen met de grote zaken, en kunnen er ook niet eenvoudig voor kiezen om bepaalde dagen dicht te blijven. Gevolg is ofwel hogere kosten, ofwel omzetverlies.
inderdaad, maar ik denk dat de schaling voor grote winkels ook niet echt lukt. Je kunt de Albert Heijn of de Mediamarkt niet kleiner maken met behoud van service. Immers, als dat makkelijk kon, was het al gebeurd en hadden grote winkels hun waar al efficienter uitgestald en een 10-20% kleinere winkel gerund. Ook nu is een tiental procent de moeite waard, maar ook nu zie je dat supermarkten of mediaconcerns niet kleiner worden. Dat kunnen ze m.i. gewoon niet met behoud van service en breedte aan producten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #158 Gepost op: februari 23, 2010, 06:37:13 pm »

quote:

inderdaad, maar ik denk dat de schaling voor grote winkels ook niet echt lukt. Je kunt de Albert Heijn of de Mediamarkt niet kleiner maken met behoud van service. Immers, als dat makkelijk kon, was het al gebeurd en hadden grote winkels hun waar al efficienter uitgestald en een 10-20% kleinere winkel gerund.
Natuurlijk kan dat wel. Moet je alleen genoeg volume hebben. Geloof me, de grote zaken in de grote winkelcentra hier (zowel Kalverstraat als omgeving Bijlmer/Arena) hebben elke vierkante meter gepland. Als zij 17% minder mensen per dag te verwerken krijgen, kunnen ze efficienter aanleveren, en juist een groter assortiment voeren, waardoor ze minder kosten hebben en juist weer meer mensen binnenkrijgen. Een vloer laat zich niet zo eenvoudig aanpassen, maar wat je er mee doet wel. Omzet wordt altijd gemeten per vierkante meter, net als de huur. Minder klanten betekent meer mogelijkheden, doordat je minder op voorraad hoeft te hebben, minder pashokjes nodig hebt, minder dozen hoeft te stapelen, etc.etc.

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #159 Gepost op: februari 24, 2010, 11:53:15 am »

quote:

Pooh schreef op 23 februari 2010 om 18:37:
[...]

Natuurlijk kan dat wel. Moet je alleen genoeg volume hebben. Geloof me, de grote zaken in de grote winkelcentra hier (zowel Kalverstraat als omgeving Bijlmer/Arena) hebben elke vierkante meter gepland. Als zij 17% minder mensen per dag te verwerken krijgen, kunnen ze efficienter aanleveren, en juist een groter assortiment voeren, waardoor ze minder kosten hebben en juist weer meer mensen binnenkrijgen. Een vloer laat zich niet zo eenvoudig aanpassen, maar wat je er mee doet wel. Omzet wordt altijd gemeten per vierkante meter, net als de huur. Minder klanten betekent meer mogelijkheden, doordat je minder op voorraad hoeft te hebben, minder pashokjes nodig hebt, minder dozen hoeft te stapelen, etc.etc.
ik geloof best dat bepaalde winkels er baat bij kunnen hebben als ze 6/7 van hun dagelijkse klanten krijgen (n.b. dat is 14,3% minder want 6/7 = 0.857.... De kosten worden 16.7% meer, want 7/6 is 1,16666...) Uiteraard is het wel zo, over de hele week genomen, dat bij zo'n hypothetische winkel 6/7 van de kosten voor winkelruimte, tegen de 7/6 voor de extra dag, ze dezelfde kosten hebben als met 6 dagen.

Maar er zijn m.i. niet zoveel winkels die in dit hypothetische profiel passen. Veel winkels krijgen niet dagelijks hun goederen aangeleverd, maar slechts één of enkele keren per week (ook grote zaken als Mediamarkt etc). Dus er is niet minder bergruimte nodig, want over een week genomen zijn er evenveel goederen opgeslagen in beide situaties. Verder kunnen ze alleen gelijk draaien, als ze hun personeel niet meer hoeven te betalen vanwege zondagsdienst, want dan zijn de kosten natuurlijk meer dan 7/6 van de kosten voor 6 dagen per week. Dan wordt het bv. 8/6 = 1,33 keer zoveel (als personeel dubbel betaald krijgt op zondag).

Een winkel die wel aan het profiel voldoet, is een zaak als de FreeRecordShop. Die zaak staat altijd propvol met klanten, en als het moet kun je makkelijk een CD/DVD rek hebben dat 17% hoger is (zelfs wel meer, zonder aan service in te boeten). Zo'n (kleine) FreeRecordShop zaak zou baat hebben bij klanten meer verspreid.

Maar een winkel als de Albert Heijn of de Mediamarkt zou dat voordeel niet hebben. Die winkels staan nooit zo vol met klanten of personeel dat ze ongeveer elke vierkante meter nodig hebben. Het enige waarvoor ze die meters nodig hebben, is voor de producten. En aangezien die meestal niet elke dag aangeleverd worden (op dingen als zuivel na) hebben ze amper winst aan een lagere afname per dag.

Alleen winkels die heel snel zijn, naar bv. het bedrijfsmodel van Dell, hebben er voordeel bij. Dell gaat de pc die je besteld hebt pas maken na de bestelling. Ze hebben geen pc's in voorraad, waardoor ze minder bergruimte hebben, geen overtollige oude pc's die afgeschreven of gedumpt moeten worden, etc. En omdat ze zo'n groot bedrijf zijn, kunnen ze snelle (één dag) levering afdingen bij leveranciers van pc-onderdelen.

De echt grote giganten kunnen zoiets als Dell, maar de mediamarkt of de AH moet z'n waar gewoon uitgestald hebben, tenzij ze een internetwinkel willen worden. En een internetwinkel vinden veel mensen minder service. Een boekwinkel is leuker dan Bol.com, zoeken in een bak met DVD's vind men leuker dan zoeken op Amazon, Mensen lopen liever op de markt (of in de AH) dan dat ze hun eten met een muisklik bestellen. Men vind dat minder service.

N.b. verminderde service is is één van de alternatieven voor kostenbesparing bij zondag winkel open, die ik al noemde. Het product wordt duurder of van lagere kwaliteit, het personeel kan minder betaald krijgen, de toeleveranciers krijgen minder betaald, of de service wordt minder.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #160 Gepost op: februari 24, 2010, 12:01:59 pm »
ON topic.

OP EIW staat een artikel van Bolt waarin hij aangeeft dat in zijn laatste krantenartikel censuur / aanpassing is geweest waardoor naar zijn zeggen belangrijke delen niet vermeld zijn:
artikel
Onder nieuwe artikelen staat ook wel weer wat te lezen.
In het ND van vandaag reageert ds. Bijzet op de nieuwe kerkorde.
(artikel kan ik niet linken omdat het in de digitale krant staat).

Ook in het ND treffen we deze aan: opinie

in De Bazuin een artikel over het "Ja der kerk" met een stukje over vrijmaken etc. artikel

Vraagje: kan de 4e gebod discussie apart gezet worden in een eigen draad?
(Ergens moet er nog eentje zijn meen ik op dit forum)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2010, 12:04:39 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #161 Gepost op: februari 24, 2010, 12:36:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2010 om 16:51:
Hoe dan ook, ik vond de reactie waarop ik reageerde een uitdrukking van een beperkt geloof om het maar wat af te zwakken. Een geloof wat geen plaats heeft in de maatschappij en dagelijks leven maar enkel achter de voordeur en in de kerk op zondag. Een geloof bovendien wat geen enkele empathie heeft voor andere christenen, maar slechts van de eigen overdadige situatie uitgaat. En dan word ik ter verantwoording geroepen over mijn vermeende ‘onchristelijke’ uitspraak? Wat een klucht.

Als ik mijn eigen beelden mag neerzetten:
Mijn broertje bracht de krant rond op zondag, mijn zusje had toen een bijbaantje omdat de rest van de week vol zat, maar dat neemt niet weg dat we geloven in het sabbatgebod.

Ik kreeg een aanbod waar ik misschien voor in aanmerking kom voor werk waarop ik eens in de maand ook in het weekend werk (met de zondag). Daarvan denk ik: "dat kan nog"

Maar we hebben allemaal volgens God wel een dag rust nodig in de week. Ik ben daarom wel tegen een 24 uurs economie, omdat in mijn ogen niet de economie op de eerste plaatst moet staan, maar God. In deze wereld staat de economie op de eerste plaats. De natuur geeft zijn kostprijs en ook de vrije tijd van de mensen. Zondag is vooral een dag waarop de meeste mensen in onze omgeving in ieder geval nog tijd voor elkaar kunnen vinden. Als je met elkaar iets wil afspreken, dan kan dat vaak nog op de zondag. Welke reden zouden we als mensen moeten vinden om dit schitterende geschenk in te ruilen voor weer een werkdag?

Dat is in West-Nederland al veelal gebeurd, maar ik ben samen met randkerkelijke en een humanistische makker blij dat hier de zondag nog heerlijk vrij is.

Natuurlijk is het zo dat je elders dan op een andere dag vrij bent, maar elkaar opzoeken of met de gemeente samen die dag aan de Heer geven is dan soms wel weg. Dat is jammer. Andersom is het wel zo dat als we dit geweldige geschenk van een vrije dag op de zondag of de zaterdag niet hebben, dat we ons geloof er wel op aan kunnen passen.

De andere dagen van de week zijn natuurlijk ook van God, maar wat dan nog? In de bijbel staat letterlijk dat God het prima vind als voor de één alle dagen van de week even belangrijk zijn en daarin de Heer dient , terwijl voor de ander een bepaalde dag in de week het belangrijkste vind, maar ook daarmee de Heer dient. Want of nu een speciale dag belangrijk gevonden wordt of alle dagen even belangrijk gevonden worden, allen doen het voor de Heer.

Zie:
Romeinen 14

Aanvaard elkaar, zoals Christus u heeft
 aanvaard

1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en  wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over  iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt  over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet  volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de  ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag  viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God  voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Geen dood geloof dus.

In het calvinisme is de zondag een speciale dag, en daarop krijgen we het voedsel voor de rest van de week. Daarin dienen we ook God. De verkondiging en vooral de zegen aan het eind wordt gezien als het voedsel voor de rest van de week. In de kerk ontvangen we het voedsel en door de week delen we het uit.

Toch heb ik wel de indruk dat satan wel er alles aan zal doen om christenen uit de kerk weg te halen. Twee middelen van satan kan ik in de bijbel vinden. En beide middelen staan in de gelijkenis van de verloren zoon:
1. Geld
2. Feesten
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2010, 01:14:23 pm door gaitema »

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #162 Gepost op: februari 24, 2010, 01:53:29 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 februari 2010 om 12:01:
ON topic.
(..)
Vraagje: kan de 4e gebod discussie apart gezet worden in een eigen draad?
(Ergens moet er nog eentje zijn meen ik op dit forum)
je hebt helemaal gelijk. Ik wilde het ook vragen maar was het vergeten. Sowieso kan de economische discussie wellicht al afgesplitst worden. De vraag of de zondags-rust een goddelijk gebod is, is een heel andere dan of het economisch voordelig is of juist niet. (dus eigenlijk twee afsplitsingen ... houdt de mods een beetje van de straat  O-)  )

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #163 Gepost op: februari 24, 2010, 02:31:50 pm »
aangezien mijn eerdere reactie (hier) op deze post wel in het FB topic is blijven staan, en de post van Thorgem niet, reageer ik hier opnieuw op zijn post, zonder FB commentaren.

quote:

Thorgrem schreef op 23 februari 2010 om 16:51:
Goed aangezien er schijnbaar een aantal mensen een slechte nachtrust hebben als ik niet mijn reactie onderbouw zal ik dat doen, ondanks dat de persoon in kwestie daar zelf niet om gevraagd heeft. Persoonlijk had ik het er liever bij gelaten omdat ik nu een reactie moet ontleden wat op nog meer vervelende uitspraken gaat uitkomen.

Een reactie ontleden en inhoudelijk commentaar geven, lijkt me eigenlijk altijd de voorkeur te hebben boven one-liners die heel makkelijk beledigend opgevat kunnen worden, zelfs als ze niet zo bedoeld zijn. Ik kan me voorstellen dat je gepikeerd was, omdat Joepie's argumenten en stellingname ook op jou betrekking kan hebben. Maar in zo'n geval is het wijs om of niks te zeggen, of veel te zeggen  B)  Juist het zeggen van heel weinig kan in zo'n geval heel fout vallen.

quote:

[...]

Dat is dus aantoonbaar niet het geval. Als een werknemer in een winkel wil werken moet het akkoord gaan met het contract. In een contract voor detailhandel staat nadrukkelijk vermeldt dat er op zondag gewerkt dient te worden indien de winkel open is. Zo zijn er nog vele beroepen die met zich meebrengen dat je zo nu en dan (of met regelmaat) op zondag moet werken. In het verleden was dat ook zo. Daarnaast is, zoals in een andere reactie naar voren kwam, de zondagsrust zoals we die nu min of meer nog kennen pas vorige eeuw ingevoerd.

goed, dan zijn er dus kennelijk bepaalde beroepen (of in ieder geval bepaalde banen) die je als je zondagsrust wilt respecteren, niet kunt uitoefenen. Zo zijn er ongetwijfeld ook beroepen die je uberhaupt niet kunt uitoefenen omdat je christen bent (ik denk aan: heler, pooier,..., "gezelschapsdame", etc).

quote:

[...]

Wat dus een regelrechte veroordeling is tegenover (naar schatting) sowieso meer dan een miljard christenen.

ja en...? De reformatie is op die manier ook een belediging tegen een miljard christenen. En het enige-kerk-denken is evenzo vanuit RRK kant een belediging richting honderden miljoenen christenen (en alle andere mensen die op aarde rondlopen). Standpunten kunnen beledigend zijn, en daar zie ik geen problemen mee. Als je het niet eens bent met argumenten, kun je die argumenten aan de kaak stellen.

quote:

Waaronder ook christenen in Nederland die die luxe simpelweg niet hebben. Hartstikke fijn hoor dat enkele christenen de overdadige positie hebben om de gehele zondag vrij te zijn, maar simpel feit is dat een groot deel van de christenen die luxe niet heeft.

nee, je hebt er helemaal gelijk in dat niet iedereen die luxe heeft. Maar een argument uit de praktijk lijkt me niet het sterkste argument om theologie te bedrijven. Zo is het argument: "Heel veel christenen wonen samen" m.i. ook niet echt een sterke om de katholieke theologie aan te passen op het vlak van (de betekenis van) het huwelijk.

quote:

[...]

Dient de sabbat de mens of dient de mens de sabbat is een vraag die ik daartegenover kan zetten. (Marcus 2:27)
ja, die vraag kun je ertegenover zetten. En als je Joepie's post leest, zie je Joepie God centraal stelt, niet de sabbat. Wat je er tegenover stelt, is dus m.i. niet echt relevant, tenzij je kunt aantonen dat Joepie e.o.a. farizeese houding nastreeft en denkt dat de mens er voor de Sabbat is. Dat kun je echter niet afleiden uit wat Joepie postte. Er stond alleen maar dat het ging om God centraal stellen. Het is m.i. nogal vergezocht om daaruit te concluderen dat Joepie zou denken dat de mens er is voor de sabbat.

quote:

[...]

En hier wordt satan er ook nog eens bijgesleept om het allemaal nog wat dramatischer te maken. Natuurlijk moeten de christenen die op zondag werken er niet enkel van beticht worden God niet op de eerste plaats te zetten, deze mensen neerzetten als muppets van satan maakt het nog veel slechter.
Tja, ik zou zeggen: kijk even wat Jezus zei! Want Hij zei ook dat je geen twee heren kon dienen, en haalde daar de afgod Mammon bij. Joepie is kennelijk van mening dat het willen werken op zondag (of iig het rechtvaardigen van werken op zondag) in de kaarten van de satan speelt. Lijkt me niet veel anders dan Jezus' stellige waarschuwing:
"Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon." (Matteus 6:24)

Dus je kunt niet geld en God tegelijk dienen. Het lijkt me duidelijk dat er discussie is over wat nu precies "het geld dienen" is. Joepie lijkt te denken dat je de Mammon dient, als je 24 uur per dag geld op de eerste plek zet. Dat lijkt me niet zo'n gekke gedachte. De vraag is natuurlijk wel óf het klopt.

quote:

En nu mijn korte reactie daarop;

[...]

Zoals ook door Dingo gesteld: “Alsof het dienen van God alleen op zondag kan.”
Moeten wij als christenen niet elke dag van de week God in het midden zetten? Zo de nadruk op de zondag leggen en daar dan zo’n valse tegenstelling aan koppelen vind ik ‘vreemd’. Joepie maakt door deze uitspraken op mij de indruk alsof hij/zij enkel op zondag God in het middelpunt zet. Indien je God slechts op 1 dag in de week in het middelpunt zet dan getuig je in mijn ogen van een dood of uitgedroogd geloof. Geloof behelst namelijk zoveel meer dan enkel de zondag. Als het goed is moet heel je wezen, heel je zijn in het teken staan van God. Mensen doen dat elk op een andere manier en er zijn mensen die levensheiliging zoeken door hun werk.

En als je gewoon aan Joepie had gevraagd of ie dit bedoelde, was er niks aan de hand geweest. Daar is een discussie voor, om het met elkaar oneens te zijn. Anders zou het geen discussie, maar een theekransje zijn  (H)

En verder, als iemand zegt dat ie God centraal wil zetten, dan lijkt me het wel wat vergezocht om dan in te lezen dat die persoon bedoelt, dat hij/zij alleen op zondag God centraal stelt. Ik kan er naast zitten, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat we God centraal moeten stellen, en dat ze dan bedoelden: "ja maar natuurlijk alleen op zondag", of "ja maar natuurlijk alleen in die of die situatie".

quote:

Vind je het niet eigenaardig dat je van "God centraal stellen" het compleet tegenovergestelde kunt maken, namelijk "God niet centraal stellen, want alleen aandacht voor God op zondag en achter de voordeur"? Als iemand in z'n gedrag duidelijk laat zien dat God alleen achter de voordeur bestaat, dan heb je groot gelijk als je spreekt over een dood of verdord geloof. Maar als iemand spreekt over God centraal stellen, kun je niet zomaar daaruit het tegenovergestelde afleiden.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dat in een impulsieve bui gebeurde. Wat Joepie schreef, was confronterend, en daar kun je het zeker mee oneens zijn. Ik ben er zelf nog niet uit of ik de mening van Joepie deel of niet, en ik kan het goed begrijpen dat jij dat niet doet.

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #164 Gepost op: februari 24, 2010, 02:41:19 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 februari 2010 om 12:01:
ON topic.

OP EIW staat een artikel van Bolt waarin hij aangeeft dat in zijn laatste krantenartikel censuur / aanpassing is geweest waardoor naar zijn zeggen belangrijke delen niet vermeld zijn:
artikel
Onder nieuwe artikelen staat ook wel weer wat te lezen.
In het ND van vandaag reageert ds. Bijzet op de nieuwe kerkorde.
(artikel kan ik niet linken omdat het in de digitale krant staat).
(...)
ik denk dat Bolt geen gelijk heeft in deze. Ik heb het artikel, inclusief de weglatingen, gelezen. Wat er weggelaten is, zijn vooral korte opmerkingen. Ze hadden niet weggelaten hoeven worden, maar kennelijk was er toch te weinig ruimte (dat krijg je ook als je de kop twee regels maakt). De grootste twee weglatingen zijn Bolts weergave van de artikelen van Arntzen en Voorberg. Op zich is zoiets handig om te hebben, want dan weet je beter waartegen Bolt schrijft, maar het is geen ramp als ze missen. En een opmerking als "(en niet alleen híj heb ik begrepen)" over Hendrikse in de PKN, is niet nodig voor het artikel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #165 Gepost op: februari 24, 2010, 05:16:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 februari 2010 om 14:31:

goed, dan zijn er dus kennelijk bepaalde beroepen (of in ieder geval bepaalde banen) die je als je zondagsrust wilt respecteren, niet kunt uitoefenen. Zo zijn er ongetwijfeld ook beroepen die je uberhaupt niet kunt uitoefenen omdat je christen bent (ik denk aan: heler, pooier,..., "gezelschapsdame", etc).

[...]

ja en...? De reformatie is op die manier ook een belediging tegen een miljard christenen. En het enige-kerk-denken is evenzo vanuit RRK kant een belediging richting honderden miljoenen christenen (en alle andere mensen die op aarde rondlopen). Standpunten kunnen beledigend zijn, en daar zie ik geen problemen mee. Als je het niet eens bent met argumenten, kun je die argumenten aan de kaak stellen.

nee, je hebt er helemaal gelijk in dat niet iedereen die luxe heeft. Maar een argument uit de praktijk lijkt me niet het sterkste argument om theologie te bedrijven. Zo is het argument: "Heel veel christenen wonen samen" m.i. ook niet echt een sterke om de katholieke theologie aan te passen op het vlak van (de betekenis van) het huwelijk.
Je gaat nu wel kort door de bocht. In arabische landen hebben veel mensen op de vrijdag vrij, omdat dan de moskee open is endaarom zijn er ook kerken die op vrijdag de diensten houden. In andere landen werken mensen 7 dagen in de week en bezoeken de mensen de kerk voor het werk af. Soms moet je wel om geld binnen te krijgen, wil je niet van armoede om komen. De sabbatdag is een richtlijn. De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat. Als je maar in de week rust probeerd te nemen en tijd aan de kerk en God te besteden, dan is het goed.

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #166 Gepost op: februari 24, 2010, 07:17:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 februari 2010 om 17:16:
[...]

Je gaat nu wel kort door de bocht. In arabische landen hebben veel mensen op de vrijdag vrij, omdat dan de moskee open is endaarom zijn er ook kerken die op vrijdag de diensten houden. In andere landen werken mensen 7 dagen in de week en bezoeken de mensen de kerk voor het werk af. Soms moet je wel om geld binnen te krijgen, wil je niet van armoede om komen. De sabbatdag is een richtlijn. De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat. Als je maar in de week rust probeerd te nemen en tijd aan de kerk en God te besteden, dan is het goed.
misschien was het niet helemaal duidelijk, maar ik reageerde op de situatie in Nederland, op een situatie die voor de meeste mensen een luxe is (maar helaas niet voor iedereen). Ik had al eerder iets gezegd over mensen die geen andere keuze hebben. Jezus zei zelf dat het goed was een leven te redden op de sabbat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #167 Gepost op: februari 25, 2010, 12:40:17 am »

quote:

Nunc schreef op 24 februari 2010 om 14:41:
[...]

ik denk dat Bolt geen gelijk heeft in deze.
Ik denk dat Bolt een gezegende penvoerder is maar zijn gelijk is niet het mijne.
Let wel: die man kan om den dooie donder schrijven (en spreken!) maar de inhoud onderschrijf ik niet.

quote:

Ik heb het artikel, inclusief de weglatingen, gelezen. Wat er weggelaten is, zijn vooral korte opmerkingen. Ze hadden niet weggelaten hoeven worden, maar kennelijk was er toch te weinig ruimte (dat krijg je ook als je de kop twee regels maakt). De grootste twee weglatingen zijn Bolts weergave van de artikelen van Arntzen en Voorberg. Op zich is zoiets handig om te hebben, want dan weet je beter waartegen Bolt schrijft, maar het is geen ramp als ze missen. En een opmerking als "(en niet alleen híj heb ik begrepen)" over Hendrikse in de PKN, is niet nodig voor het artikel.

Inderdaad, de weggelaten delen voegen niets toe.

Overigens jammer dat de reactie van FJ Bijzet niet zo te vinden is, hij komt mooi door de bocht met een opmerking die ik daarom compleet hier wil quoten:
De bron is het ND van 24-02-2010
Pagina Opinie:

quote:

Niks kerkelijk vrijblijvend
door F.J. Bijzet

In het concept van de nieuwe kerkorde voor de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) staat dat kerken, ambtsdragers en gemeenteleden ,,zich erop toe leggen’’ kerkelijke regelingen en besluiten in kerkelijke stijl na te leven. Vrijblijvend? Nee, dit staat er al meer dan dertig jaar.

VRIJPLAATS

In de krant van 16 febrruari leverde prof. H.J. Selderhuis desgevraagd commentaar op het concept voor een nieuwe kerkorde dat deputaten Herziening Kerkorde van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) presenteren aan hun volgende generale synode. Als één van z’n bezwaren tegen dit concept noemt Selderhuis dat er een te grote vrijblijvendheid spreekt uit heel wat artikelen. Als voorbeeld noemt hij dat er in het concept staat dat de kerken, ambtsdragers en gemeenteleden ,,zich erop toe leggen’’ de kerkelijke regelingen en besluiten in kerkelijke stijl na te leven. ,,Ben je er dan ook aan gebonden?’’, vraagt de hoogleraar zich af.

Uit het geheel van het artikel, ook gezien de kop (‘Opmaat naar vrijblijvend gereformeerd?’), zou gemakkelijk de indruk kunnen ontstaan dat dit een nieuwe formulering is en dat deze herziene kerkorde dus vrijblijvender wil zijn dan de huidige. Dat is echter niet terecht. Vanaf 1978 staan deze woorden al in de kerkorde van de vrijgemaakt-gereformeerde kerken (artikel 84). In dat jaar werd ook een herziening doorgevoerd.

Werd dus toen al een stukje vrijblijvendheid ingebouwd? Ook dat niet. Deze formulering verving de inmiddels verouderde, maar eeuwenlang gebruikte, uitdrukking ,,naarstigheid doen’’.

Maar wat betekende die uitdrukking anders dan dat men zich zal beijveren om de gemaakte afspraken zorgvuldig na te leven?

Ruimte

Deze formulering is door onze voorvaders heel bewust gekozen.

Het bedoeld geen vrijblijvendheid mogelijk te maken, maar wel een bepaalde ruimte open te laten. We spijkeren elkaar niet zo vast op kerkordebepalingen, dat elke afwijking meteen als ontrouw bestraft moet worden.

Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat de afgevaardigden naar een classis hun geloofsbrief thuis lieten liggen. Weigert een classis dan die kerk in haar midden te ontvangen? Of wordt er in dat geval een mouw aan gepast?

Ik vergat bij mijn laatste kerkelijke examen voordat ik predikant werd de vereiste attesten en diploma’s mee te nemen. Toch vond het examen doorgang.

Het zou voor een zuivere vergelijking goed geweest zijn, wanneer er in dit krantenartikel een confrontatie met deze al heel lang gebruikte formulering had plaatsgevonden. Dan had voorkomen kunnen worden dat het vuurtje verder aangeblazen wordt dat ‘die vrijgemaakten’ weer een stukje verder gaan op het hellend vlak.

F.J. Bijzet is predikant van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) te Brouwershaven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #168 Gepost op: februari 25, 2010, 12:45:55 am »

quote:

Nunc schreef op 24 februari 2010 om 19:17:
[...]

misschien was het niet helemaal duidelijk, maar ik reageerde op de situatie in Nederland, op een situatie die voor de meeste mensen een luxe is (maar helaas niet voor iedereen). Ik had al eerder iets gezegd over mensen die geen andere keuze hebben. Jezus zei zelf dat het goed was een leven te redden op de sabbat.
Okee, dan is het goed  d:)b

Nunc

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #169 Gepost op: februari 25, 2010, 09:39:36 am »

quote:

okidoki schreef op 25 februari 2010 om 00:40:
[...]
 Ik denk dat Bolt een gezegende penvoerder is maar zijn gelijk is niet het mijne.
Let wel: die man kan om den dooie donder schrijven (en spreken!) maar de inhoud onderschrijf ik niet.

zijn stijl spreekt me niet altijd aan, en hij kan zich soms druk maken om niks, zoals nu (en toen eeninwaarheid zich druk maakte om cabaret in Kampen op de schooldag, of om de psalmenvoornu). Maar op veel andere momenten herken ik me in wat hij schrijft.

quote:

[...]

Inderdaad, de weggelaten delen voegen niets toe.

nee, ze zouden hooguit handig zijn voor mensen die oude kranten niet bewaren (maar ja, dat doen veel mensen niet). Nu moet men wel gaan zoeken wat Arntzen en Voorberg ook alweer schreven. Ik snap dus heel goed waarom Bolt die samenvatting van hun punten (of iig de punten waar hij het mee oneens was) had gegeven. Ik denk dat ze bij de redactie teveel gedacht hebben: dat weten mensen toch nog wel, of ze lezen het even na. Maar zo zijn de meeste mensen denk ik niet.

quote:

Overigens jammer dat de reactie van FJ Bijzet niet zo te vinden is, hij komt mooi door de bocht met een opmerking die ik daarom compleet hier wil quoten
(...)
ik ga 'm straks lezen. Ben nog wat aan het bijkomen van buikgriep de afgelopen dagen. Heb nu ontzettende honger en dorst.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #170 Gepost op: februari 25, 2010, 04:04:40 pm »
Ik ga niet op alle beschuldigingen en reacties in. Ik laat die maar voor wat ze zijn.
Maar er is toch wel iets wat ik er nog over kwijt wil.
Het lijkt alsof wij geen eigen wil of inbreng meer hebben.
We worden gedwongen om op zondag te werken volgens diverse hier.
Maar hebben jullie het wel eens geprobeerd om niet op zondag te werken in gevallen waarvan gedacht wordt dat je wel moet?
Vanaf dat mij zoon ging werken in de winkel heeft hij nooit op zondag hoeven werken. Het staat zelfs in zijn contract vermeld. Bij zijn sollicitatie heeft hij gelijk gezegd dat hij Christen is en daarom niet op zondag wil werken.
Zo ook met mijn andere kinderen, die dat bij elke sollicitatie hebben aangegeven. En gewoon werk hebben en waarbij het gewoon geaccepteerd wordt.
Ook een argument als: de andere winkels zijn open dus wij als kleine christelijke ondernemer moeten dan ook.. vind ik persoonlijk een onzin argument. Want er is niemand die jou verplicht om op zondag je winkel open te doen als je dat maar durft te zeggen en er voor durft uit te komen.
Je kiest er zelf voor om open te gaan. Er is niemand die je daartoe kan dwingen. Soms vraagt het volgens van Christus offers. En dat kan op allerlei gebied zijn. En daarom blijf ik bij mijn stelling: is het God die wij centraal stellen of is het de mens. Willen wij Christus volgen of lopen we met gesloten ogen achter de satan aan die steeds meer zal proberen om ons mensen uit de kerk te houden. Want daar wil hij ons niet hebben.

En nee, ik dien God niet alleen op zondag. Alle dagen van mijn leven probeer ik te leven naar Zijn wil. Maar op zondag is het extra feest, dan spreekt hij tot mij door de bediening van Zijn woord. Dan wil Hij mijn onderwijzen naar Zijn wil.. En Ja, daar wil ik elke zondag graag 2 x bij zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #171 Gepost op: februari 25, 2010, 04:18:08 pm »

quote:

joepie schreef op 25 februari 2010 om 16:04:
Ik ga niet op alle beschuldigingen en reacties in. Ik laat die maar voor wat ze zijn.
Maar er is toch wel iets wat ik er nog over kwijt wil.
Het lijkt alsof wij geen eigen wil of inbreng meer hebben.
We worden gedwongen om op zondag te werken volgens diverse hier.
Maar hebben jullie het wel eens geprobeerd om niet op zondag te werken in gevallen waarvan gedacht wordt dat je wel moet?
Vanaf dat mij zoon ging werken in de winkel heeft hij nooit op zondag hoeven werken. Het staat zelfs in zijn contract vermeld. Bij zijn sollicitatie heeft hij gelijk gezegd dat hij Christen is en daarom niet op zondag wil werken.
Zo ook met mijn andere kinderen, die dat bij elke sollicitatie hebben aangegeven. En gewoon werk hebben en waarbij het gewoon geaccepteerd wordt.
Ook een argument als: de andere winkels zijn open dus wij als kleine christelijke ondernemer moeten dan ook.. vind ik persoonlijk een onzin argument. Want er is niemand die jou verplicht om op zondag je winkel open te doen als je dat maar durft te zeggen en er voor durft uit te komen.
Je kiest er zelf voor om open te gaan. Er is niemand die je daartoe kan dwingen. Soms vraagt het volgens van Christus offers. En dat kan op allerlei gebied zijn. En daarom blijf ik bij mijn stelling: is het God die wij centraal stellen of is het de mens. Willen wij Christus volgen of lopen we met gesloten ogen achter de satan aan die steeds meer zal proberen om ons mensen uit de kerk te houden. Want daar wil hij ons niet hebben.

En nee, ik dien God niet alleen op zondag. Alle dagen van mijn leven probeer ik te leven naar Zijn wil. Maar op zondag is het extra feest, dan spreekt hij tot mij door de bediening van Zijn woord. Dan wil Hij mijn onderwijzen naar Zijn wil.. En Ja, daar wil ik elke zondag graag 2 x bij zijn.

Dat is hartstikke mooi als jij daar wel bij vaart. Wat betreft de invloed van de duivel op de kerk, daar zou ik me niet zoveel bij voorstellen, want we lezen dat hij op dit moment gebonden is (Op 20,2) en zijn macht dus zeer beperkt is.

Als jij onderscheid in dagen wilt maken ter ere van God is dat je goed recht, wat ik respecteer, maar als ik geen onderscheid in de dagen maak ter ere van God, is dat het mijne eveneens. :)

'Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk van de feest dag, of van de nieuwe maan, of van de sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. ' (Kol 2,16-17)
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2010, 04:24:39 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Salomo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #172 Gepost op: februari 25, 2010, 09:37:53 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 februari 2010 om 16:18:
[...]

Dat is hartstikke mooi als jij daar wel bij vaart. Wat betreft de invloed van de duivel op de kerk, daar zou ik me niet zoveel bij voorstellen, want we lezen dat hij op dit moment gebonden is (Op 20,2) en zijn macht dus zeer beperkt is.

Pardon? Jij leest de Bijbel wel erg selectief.
Zo staat er bv ook te lezen dat de satan rondgaat als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden...

Voorzichtig broeder, dit soort opmerkingen werken nou een (onterecht) automatisme in de hand...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #173 Gepost op: februari 25, 2010, 10:49:57 pm »

quote:

Salomo schreef op 25 februari 2010 om 21:37:
[...]

Pardon? Jij leest de Bijbel wel erg selectief.
Zo staat er bv ook te lezen dat de satan rondgaat als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden...

Voorzichtig broeder, dit soort opmerkingen werken nou een (onterecht) automatisme in de hand...
Zelfs al was de duivel niet gebonden, hij moest altijd toestemming aan God vragen (Job 1,12) voordat hij wat kon. Nu, indien de duivel aan God vraagt of hij zijn kerk vanbinnen uit mag verwoesten, wat zal dan God zijn antwoord zijn? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #174 Gepost op: februari 25, 2010, 10:50:28 pm »
Ik sluit me graag bij deze opmerking aan

4e gebod

De discussie krijgt een hele andere wending.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #175 Gepost op: februari 26, 2010, 12:50:18 am »

quote:

Piebe schreef op 25 februari 2010 om 22:49:
[...]

Zelfs al was de duivel niet gebonden, hij moest altijd toestemming aan God vragen (Job 1,12) voordat hij wat kon. Nu, indien de duivel aan God vraagt of hij zijn kerk vanbinnen uit mag verwoesten, wat zal dan God zijn antwoord zijn? :)

Wat zei God tegen hem toen hij Job wilde verwoesten en Jezus wilde verlijden in de woestijn?

En wat zegt de bijbel als het zegt dat zelfs mensen van het licht in de dwalingen van de eindtijd zullen meegezogen worden?

Het zit zo: voor ieder die in Jezus is kan satan niets kwaads doen, maar wanneer hij je lokt en lokt als een kinderlokker (hij lokt geestelijke kleine kindjes maar wat graag) en je gaat daar vanuit geestelijke onvolwassenheid op in, dan ben je met het erin mee gelokt worden niet meer in Jezus en raak je zeg maar gevangen in die zelfde ketens waar satan in zit.

Kijk maar naar die o zo vele jongeren die niets meer doen met hun geloof, dan enkel nog te geloven met vaak warrige denkbeelden. Ze leiden een leven dat lauw en gelijkvormig is en laten zich verlokken door de lusten waarmee ze gelokt worden. Al zou satan ze niet lokken, dan nog lokt het kwaad ze.

Want ja, de keuze is vaak tussen twee dingen
(niet mijn beeld trouwens)

1. Naar de kerk, braaf christelijk bij je ouders op de bank, terwijl je vrienden naar de disco gaan en daar lekker gaan scoren en je aan heel veel regels houden.

of
2. Naar de disco, ook scoren en uitslapen inplaats van de kerk. en wil je scoren, dan is het toch echt iets voor een loser om te zeggen dat je wel graag wilt trouwen, de bijbel lezen, je leven aan Jezus geven, doen wat Hij zegt, evangeliseren, netjes praten, de tien geboden houden, geen seks voor het huwlijk te hebben, met je kinderen naar de club en de kerk etc...  Nee, geloven is toch genoeg? Als je Jezus maar in je hart hebt? Wel, dan dien ik hem wel door lief te zijn voor de mensen.

Ik zelf heb een andere beleving, maar ik stel me zo voor dat velen het eerder zo voorstellen.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2010, 01:11:27 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #176 Gepost op: maart 08, 2010, 09:58:11 am »
Op eiw schrijft één van de redactieleden het volgende:
artikel
Opvallend is dat in de voetnoten een soort van excuses lijkt te staan:

quote:

"Daarbij komt dat vanuit Kampen het parool is gegeven om verontrusten die openlijk verkeerde zaken in het kerkverband aan de kaak stellen, aan te pakken. Het zal daarom wel niet toevallig zijn dat gelijktijdig in twee kerken van Drachten in de preken expliciet aandacht werd gegeven aan de verontrusten. Allebei precies een week na de beruchte publicatie in De Reformatie! De inhoud van de ene preek is zodanig dat die er met náme om vraagt om tegengesproken te worden."
Inmiddels heb ik begrepen van beide predikanten dat hun preken niets te maken hadden met dit Reformatieartikel. Mijn vermoeden was dus fout.

En dat vind ik opvallend omdat er steeds is geroepen door de scribent dat het om feiten gaat (in versie vijf van deze serie schrijft hij nog dat het muisje nog een staartje krijgt) maar dat lijkt niet het geval.
Dit herroepen zou gerust op de eerste pagina mogen van mij.
Maar wat ik nog vreemder vind is  dit deel:

quote:

Ik zal met instemming van mijn vrouw onze bezwaren die we zonden aan onze eigen kerkenraad publiek maken. En daarbij het antwoord van de kerkenraad (kerkenraden!) geven, alsmede reactie van ons (en één in waarheid!) die we aan onze kerkenraad zonden, daarop. We zullen daarbij voorzover nodig opnieuw de preek betrekken.

Het positieve hiervan is dat iedereen in de beide gemeenten, Drachten-ZuidWest en -Nijega nu precies kan meeleven hoe door de beide kerkenraden de besluiten van de laatste synode zijn geratificeerd en welke bezwaren ertegen al dan niet verworpen werden.
En wat de consequenties ervan zijn …
Dat de scribent de brief van hem en zijn echtgenoot zoals zij die aan de KR gezonden hebben wil publiceren kan natuurlijk want het is hun private schrijven. Maar ook het antwoord van de KR aan hen publiceren is m.i. een stap te ver.
Dat laatste heb ik vraagtekens bij. Kan en mag dat zomaar? Brieven die een KR in vertrouwelijkheid aan je zend publiceren?

En waarom die opmerking over het ratificeren van de synodebesluiten.
Elk gemeentelid die wil weten hoe een KR de besluiten heeft beoordeeld kan gewoon naar zijn kerkenraad gaan.
Waarom zo geheimzinnig over iets wat bekend is in de gemeente? Welk nut heeft dit?
Wederom olie op het vuur.

Opvallend is ook dat het redactionele artikel van de besproken predikant in de plaatselijke kerkbode  niet in het geheel is opgenomen maar slechts ten dele en dan verknipt.
Het feitelijke artikel is langer en meer genuanceerd dan wat er nu via naar voren komt. En daarmee komt er een vertekend beeld naar buiten van het geheel.
En ook dat is jammer en niet nodig. Geef dan als bron de totale tekst neer zodat het controleerbaar is voor wie dat wil.

Dan nog de opmerking over het toneel.
Er is in geen van de kerken in Drachten toneel toegepast in de diensten.
De gewraakte dienst in dezen was in Dalfsen. Zo lezen we in de verklaring van ds. Heres cc het volgende:

quote:

In de eerste jeugddienst, op 3 januari ’10 heeft dat geresulteerd in het optreden van een dramagroepje, waarvan één deelnemer, in wit kleed gehuld, de Persoon van onze Heiland Jezus Christus moest spelen. In deze eredienst, onder volle verantwoordelijkheid van de kerkenraad, is er ook voor gekozen vrouwelijke jonge gemeenteleden te laten voorgaan in de Schriftlezing en de dienst van de voorbede.
[zie ook gereformeerdekerkdalfsen.nl].

Preken die breken?
Een ieder kan op de audioserver de diensten van Drachten Zuid West en Drachten Oost gewoon beluisteren en beoordelen.
Onrust in Drachten?
Nee, geen onrust maar levende gemeenten van Christus.
Gereformeerde kerken in hart en nieren.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2010, 10:04:19 am door Riemer Lap »

Marloes

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #177 Gepost op: maart 25, 2010, 08:58:05 am »
ik post m maar even hier: artikel in het RD over een boekje van ds Wilschut; GKV is geen valse kerk maar wel de weg kwijt: http://www.refdag.nl/artikel/1469551/Het+gereformeerde+spoor+kwijt.html"  class="link">http://www.refdag.nl/arti...ormeerde+spoor+kwijt.html
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2010, 08:58:42 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #178 Gepost op: maart 25, 2010, 10:09:01 pm »
@Marloes:het is zo ongeveer wat er idd de laatste tijd gaande is binnen de GKV,niet eens van binnenuit waargenomen maar ook als buitenstaander.

Marloes

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #179 Gepost op: maart 25, 2010, 11:37:15 pm »
door de afstand is het dan vaak makkelijker te zien.

Misschien een vreemde denksprong, maar komen er nog jongens uit Australie, Canada en Zuid-Afrika naar Kampen om voor dominee te leren? Of lopen die aantallen terug?
[Prediker 7:29]

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #180 Gepost op: maart 28, 2010, 08:26:04 pm »
Je zou evt navraag kunnen doen bij de TU hoe de cijfers er uit zien.

leeuw

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #181 Gepost op: april 04, 2010, 07:31:38 pm »
Repeterende breuk?

Vanmorgen is de Gereformeerde kerk hersteld van Zwolle afgelezen dat de kerkenraad 3 ouderlingen en 2 diakenen heeft afgezet. De berichten over een conflict in deze gemeente lijken erop te wijzen dat de achtergrond van dit conflict een verschil van opvatting is over de relatie met de nieuwe afgescheiden olv de predikanten Hoogendoorn, vd Wolff en Heres.
De kerkenraad van ds.  S. de Marie, de voorganger in deze gemeente in Zwolle, heeft zich de afgelopen maanden iedere week minstens 1 avond per week bezig gehouden met deze kwestie. Desondanks is men er niet uitgekomen. Voor een buitenstaander is niet te begrijpen dat dit weer zo moest aflopen.
Een kleine groep van 1500 leden, waarvan 300 in Zwolle en dan nu deze scheuring en dat is het zoveelste conflict in de 6 jaar dat deze kerkengroep bestaat.
Laten wij bidden om wijsheid en inkeer voor de betrokkenen.  Verdrietig zo'n conflict.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #182 Gepost op: april 05, 2010, 12:33:37 am »

quote:

leeuw schreef op 04 april 2010 om 19:31:
Repeterende breuk?

Vanmorgen is de Gereformeerde kerk hersteld van Zwolle afgelezen dat de kerkenraad 3 ouderlingen en 2 diakenen heeft afgezet. De berichten over een conflict in deze gemeente lijken erop te wijzen dat de achtergrond van dit conflict een verschil van opvatting is over de relatie met de nieuwe afgescheiden olv de predikanten Hoogendoorn, vd Wolff en Heres.
De kerkenraad van ds.  S. de Marie, de voorganger in deze gemeente in Zwolle, heeft zich de afgelopen maanden iedere week minstens 1 avond per week bezig gehouden met deze kwestie. Desondanks is men er niet uitgekomen. Voor een buitenstaander is niet te begrijpen dat dit weer zo moest aflopen.
Een kleine groep van 1500 leden, waarvan 300 in Zwolle en dan nu deze scheuring en dat is het zoveelste conflict in de 6 jaar dat deze kerkengroep bestaat.
Laten wij bidden om wijsheid en inkeer voor de betrokkenen.  Verdrietig zo'n conflict.

Het gaat idd om de door jouw aangegeven kwestie en er zijn een aantal ambtsdragers afgezet in Zwolle. Het gaat om de ambtsdragers die graag wilden dat er ruimte was om samen te spreken met de andere gemeenten in de nieuwe vrijmaking.
Het lijkt maar door te woekeren in die kerken, laten we bidden dat er meer eenheid komt en er een weg is om weer samen te gaan!
dienst

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #183 Gepost op: april 06, 2010, 12:38:29 am »
-
« Laatst bewerkt op: april 06, 2010, 03:08:26 pm door Riemer Lap »

Annet

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #184 Gepost op: april 07, 2010, 01:38:38 pm »
Heeft het niet altijd(!) al erg gerommeld binnen deze kerk?
Als ik de website lees van de nieuwe kerk/gemeente (?) die is onstaan dan vind ik het min of meer een schijnvertoning.

Het verbaast me ook erg dat er nu nog mensen zijn die zeggen dat het GEEN kerkscheuring is..met alle respect, hoe moeten we dit dan noemen?

Ik denk dat er geen weg meer is om nog 'samen' verder te gaan, daarvoor is er alweer veel te veel gebeurd.
Laat deze kerk trots zijn op hun behaalde resultaat!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #185 Gepost op: april 07, 2010, 02:53:33 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 april 2010 om 00:33:
Het gaat idd om de door jouw aangegeven kwestie en er zijn een aantal ambtsdragers afgezet in Zwolle. Het gaat om de ambtsdragers die graag wilden dat er ruimte was om samen te spreken met de andere gemeenten in de nieuwe vrijmaking.

Huh? De verschillende afgesplitste vrijgemaakten mogen onderling niet eens met elkaar praten? Waarin verschillen ze uiteindelijk dan?

In die dienst wordt er trouwens bizar weinig over gezegd aan het begin...

quote:

Het lijkt maar door te woekeren in die kerken, laten we bidden dat er meer eenheid komt en er een weg is om weer samen te gaan!
Ben je verbaasd dat het doorwoekerd? Ik sta niet te juichen, maar in een kerk die gedefinieerd wordt door het weglopen uit frustratie, is dit misschien niet zo heel verwonderlijk, toch?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #186 Gepost op: april 07, 2010, 06:31:20 pm »
Ik sta er niet bij te juichen maar echt onverwacht is het niet. Als je de enige ware kerk wil overhouden moet je flink snijden in leden die niet de enige ware kerkenraad en leidslieden willen volgen. Een verschijnsel wat je wel bij meer sekte-achtige clubs ziet en ongetwijfeld sociologisch te verklaren is maar je toch niet blij van wordt.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #187 Gepost op: april 07, 2010, 07:04:17 pm »

quote:

dingo schreef op 07 april 2010 om 18:31:
Een verschijnsel wat je wel bij meer sekte-achtige clubs ziet en ongetwijfeld sociologisch te verklaren is maar je toch niet blij van wordt.

Ach,een aantal kenissen van mij zijn lid van de GKV.Op goede vrijdag gaan ze met "tranen" in de ogen aan het avondmaal en op zondagmiddag als er ook een dienst gehouden wordt binnen deze kerkstroming gaan ze niet meer en lopen een rondje met de hond.Als ik dan vraag of ze niet verwacht worden om naar de dienst te gaan dan komen er ook de meest discutabele reactie's dus of je daar nou zo blij van moet worden ?

Overigens zie ik ze niet als sekte-achtige club,meer als "vechters" die het vechten moe zijn geworden en nu onderling slaags raken.

Annet

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #188 Gepost op: april 07, 2010, 07:18:52 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 07 april 2010 om 19:04:
[...]
Ach,een aantal kenissen van mij zijn lid van de GKV.Op goede vrijdag gaan ze met "tranen" in de ogen aan het avondmaal en op zondagmiddag als er ook een dienst gehouden wordt binnen deze kerkstroming gaan ze niet meer en lopen een rondje met de hond.Als ik dan vraag of ze niet verwacht worden om naar de dienst te gaan dan komen er ook de meest discutabele reactie's dus of je daar nou zo blij van moet worden ?

Overigens zie ik ze niet als sekte-achtige club,meer als "vechters" die het vechten moe zijn geworden en nu onderling slaags raken.

Wat vind jij een vreemde reactie en welke reactie had je dan liever gezien? Ik vind dit nogal een vreemde manier van denken en praten.

Bovendien; de opmerking over 'sekte-achtige' club vind ik totaal ongepast in dit topic.

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #189 Gepost op: april 07, 2010, 08:25:01 pm »
Wat is er precies ongepast aan?

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #190 Gepost op: april 07, 2010, 08:28:51 pm »

quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 19:18:
[...]

Wat vind jij een vreemde reactie en welke reactie had je dan liever gezien? Ik vind dit nogal een vreemde manier van denken en praten.

Bovendien; de opmerking over 'sekte-achtige' club vind ik totaal ongepast in dit topic.

Sekte-achtig komt niet uit mijn koker,maar dat terzijde.

Als je op Goede Vrijdag zo ontdaan bent dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven en je vervolgens op Paaszondag,de feestdag van de opstanding zegt nou ik vind een dienst wel voldoende want ik heb daar genoeg aan dan mag dat natuurlijk maar ik kan het maar moeilijk met elkaar passend maken te meer daar ze nog steeds met elkaar afgesproken hebben dat ze 2 diensten hebben en die ook alszodanig vieren,ik zou zeggen al helemaal op Paaszondag toch ?
Waarom schaffen ze dan die tweede dienst niet gewoon af ?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2010, 08:30:23 pm door rtfm08 »

Annet

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #191 Gepost op: april 07, 2010, 08:30:52 pm »

quote:

dingo schreef op 07 april 2010 om 20:25:
Wat is er precies ongepast aan?
Als jij goed kunt onderbouwen dat het goed vergelijk is, dan wil ik je wel uitleggen waarom het ongepast is. Kom zeg.

Annet

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #192 Gepost op: april 07, 2010, 08:39:05 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 07 april 2010 om 20:28:
[...]

Sekte-achtig komt niet uit mijn koker,maar dat terzijde.

Als je op Goede Vrijdag zo ontdaan bent dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gestorven en je vervolgens op Paaszondag,de feestdag van de opstanding zegt nou ik vind een dienst wel voldoende want ik heb daar genoeg aan dan mag dat natuurlijk maar ik kan het maar moeilijk met elkaar passend maken te meer daar ze nog steeds met elkaar afgesproken hebben dat ze 2 diensten hebben en die ook alszodanig vieren,ik zou zeggen al helemaal op Paaszondag toch ?
Waarom schaffen ze dan die tweede dienst niet gewoon af ?

Het zou je sieren als je daarin ieder gewoon de vrije keuze liet, zonder er (ver) oordelend over te spreken!
Je haalt hier natuurlijk van alles door elkaar..."ze".."we"...welke kant wil je nou eigenlijk op?
Kijk, als iemand er voor kiest om met zijn/haar hond te gaan wandelen in plaats van de tweede dienst op Paaszondag bij te wonen, dan is dat toch een vrije keuze? Misschien is de betreffende persoon ook wel van mening dat "ZE" die tweede dienst af mogen schaffen. Gelukkig voor de mensen die blij zijn dat "WE" nog een tweede dienst kennen op Paaszondag om daar naar toe te gaan.
Als "WE" dan onverhoopt "ZE" tegenkomen, dan weten we precies wat "ZE" beweegt toch?
"De begrippen der mensen van de dingen zijn meestal niets dan hun oordelen over die dingen"

leeuw

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #193 Gepost op: april 07, 2010, 08:48:19 pm »
Wie meer wil weten van het denkklimaat in de Gereformeerde Kerk hersteld kan onderstaand artikel lezen dat onlangs in hun kerkblad de Bazuin is verschenen. Dit is wat deze kerken zelf zeggen over o.a de scheuringen in hun gelederen, het is ondertekend door Deputaten Curatoren Landelijk kerkblad en website.

http://www.gereformeerdkerkbladdebazuin.nl/artikel/648

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #194 Gepost op: april 07, 2010, 09:30:04 pm »
Kenmerken van een sekte zijn o.a.:

* De neiging tot perfectionisme
    * De neiging tot isolatie en groepsvorming, vaak met het idee van het 'uitverkoren' (elite) zijn van de volgelingen
    * De neiging tot anticipatie op de toekomst (toekomstige verlossing uit huidig onheil)
    * De neiging tot verabsolutering van een deelwaarheid en/of de eigen waarheid
    * De neiging tot ressentiment (het sterk afzetten tegen de 'anderen', de vorige groep en verguizing of erger van 'afvalligen')
    * De neiging tot intense zendingsdrang, met alle middelen overhalen van anderen tot de eigen groep

En deze lijken me allemaal van toepassing helaas.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #195 Gepost op: april 07, 2010, 09:39:30 pm »

quote:

Zwever schreef op 07 april 2010 om 14:53:
[...]

Huh? De verschillende afgesplitste vrijgemaakten mogen onderling niet eens met elkaar praten? Waarin verschillen ze uiteindelijk dan?

Het kerkverband van ds. de Marie heeft in een eerder stadium aangegeven dat ds. de Wolf en de zijnen zich bij hen hadden moeten voegen en niet een eigen kerkverband hadden mogen oprichten.
Een deel van de KR in Zwolle heeft aangegeven dat zij de deur open willen houden voor het verband van ds,de Wolf cc maar dat wilde de rest van de KR van Zwolle weer niet.
De ambtsdragers die dat wel wilden hebben de rest daarop aangegeven dat zij zich niet konden voegen onder dat KR besluit en de KR op moesten roepen om dit besluit te vernietigen.
dat deed de KR niet en de ambtsdragers die wel wilden spreken met het verband van ds, de Wolf zijn daarop diensten gaan beleggen met een deel van de gemeente op een andere plaats.
Omdat dit scheurmakerij is was er alle ruimte om hen uit het ambt te zetten.
Het is een trieste zaak dat dit allemaal gebeurt!
(bovenstaande is wat ik heb begrepen van iemand die er zijdelings bij betrokken is. Het zal allicht gekleurd zijn daardoor)

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #196 Gepost op: april 07, 2010, 10:06:04 pm »

quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 20:39:
[...]

Het zou je sieren als je daarin ieder gewoon de vrije keuze liet, zonder er (ver) oordelend over te spreken!
Je haalt hier natuurlijk van alles door elkaar..."ze".."we"...welke kant wil je nou eigenlijk op?
Kijk, als iemand er voor kiest om met zijn/haar hond te gaan wandelen in plaats van de tweede dienst op Paaszondag bij te wonen, dan is dat toch een vrije keuze? Misschien is de betreffende persoon ook wel van mening dat "ZE" die tweede dienst af mogen schaffen. Gelukkig voor de mensen die blij zijn dat "WE" nog een tweede dienst kennen op Paaszondag om daar naar toe te gaan.
Als "WE" dan onverhoopt "ZE" tegenkomen, dan weten we precies wat "ZE" beweegt toch?
"De begrippen der mensen van de dingen zijn meestal niets dan hun oordelen over die dingen"
Je kunt mooie zinspelingen maken maar daar gaat het niet om.Het is het bekende vrijheid blijheid en kom niet te dicht bij me.Maar zo vrijblijvend was of is het volgens mij niet en de tendens is ook binnen de GKV (zoals ook bij de PKN al tijden geleden heeft plaatsgevonden secularisatie en halen wat je nodig hebt resp past.

Annet

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #197 Gepost op: april 07, 2010, 10:15:19 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 07 april 2010 om 22:06:
[...]

Je kunt mooie zinspelingen maken maar daar gaat het niet om.Het is het bekende vrijheid blijheid en kom niet te dicht bij me.Maar zo vrijblijvend was of is het volgens mij niet en de tendens is ook binnen de GKV (zoals ook bij de PKN al tijden geleden heeft plaatsgevonden secularisatie en halen wat je nodig hebt resp past.

Goed, leg jij me dan eens uit wat al deze bevindingen te maken hebben met de scheuring binnen de GKV?  Gewoon even heel concreet graag!

Voor zover ik van een scheuring mag spreken natuurlijk... :)

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #198 Gepost op: april 07, 2010, 10:27:52 pm »

quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 22:15:
[...]

Goed, leg jij me dan eens uit wat al deze bevindingen te maken hebben met de scheuring binnen de GKV?  Gewoon even heel concreet graag!

Voor zover ik van een scheuring mag spreken natuurlijk... :)

Waarom zou je niet van scheuring mogen spreken ?

Ik kan het zelf verwoorden maar het wordt in onderstaande link veel duidelijker omschreven:

http://www.refdag.nl/arti...ag.nl/artikel/1469551/Het+gereformeerde+spoor+kwijt.html?PHPSESSID=1dd2f0935822eb9ba7ab41eb82cdba44

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #199 Gepost op: april 07, 2010, 10:47:08 pm »

quote:

Annet schreef op 07 april 2010 om 20:30:
[...]

Als jij goed kunt onderbouwen dat het goed vergelijk is, dan wil ik je wel uitleggen waarom het ongepast is. Kom zeg.
Ik heb onderbouwd wat ik zei nu jij nog.