Auteur Topic: Waarom scheuring GKV?  (gelezen 91488 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #200 Gepost op: april 08, 2010, 08:45:17 am »
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #201 Gepost op: april 08, 2010, 08:54:45 am »
En zo zullen er helaas nog anderen volgen.De identiteitscrisis is compleet en de geest is uit de fles.Gewoon een herhaling van zetten die eens per zoveel jaar plaats kan vinden.

Jammer maar het zijn de feiten !

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #202 Gepost op: april 08, 2010, 09:11:02 am »

quote:

rtfm08 schreef op 08 april 2010 om 08:54:
En zo zullen er helaas nog anderen volgen.De identiteitscrisis is compleet en de geest is uit de fles.Gewoon een herhaling van zetten die eens per zoveel jaar plaats kan vinden.

Jammer maar het zijn de feiten !

Dat is waar maar als je het lijstje van Dingo ziet dan vraag ik mij af of het zorgwekkend genoemd moet worden. Moet je niet enerzijds dankbaar zijn dat de mensen die avonden "ter bemoediging en verontrusting" beleggen uiteindelijk doen wat voor hen passend is?
Ik zeg nadrukkelijk niet: "vertrek".
Maar als mensen hun geloof niet meer kunnen belijden in de GKv en wel in een splintergemeente en daardoor zowel voor zichzelf als voor de "oude" gemeente rust maken dan hoeft dat niet altijd fout te zijn denk ik?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #203 Gepost op: april 08, 2010, 09:43:53 am »

quote:

okidoki schreef op 08 april 2010 om 09:11:
[...]

Dat is waar maar als je het lijstje van Dingo ziet dan vraag ik mij af of het zorgwekkend genoemd moet worden. Moet je niet enerzijds dankbaar zijn dat de mensen die avonden "ter bemoediging en verontrusting" beleggen uiteindelijk doen wat voor hen passend is?
Maar als mensen hun geloof niet meer kunnen belijden in de GKv en wel in een splintergemeente en daardoor zowel voor zichzelf als voor de "oude" gemeente rust maken dan hoeft dat niet altijd fout te zijn denk ik?
Het resultaat is alleen niet een splinternieuwe gemeente... Het blijft dezelfde Gemeente van Christus... Hetzelfde Lichaam van de Heer... Wat God verbonden heeft, dat zal de mens niet scheiden... Geldt dat ook niet hier???

Zodra er t.g.v. invoelbaar menselijke overwegingen een scheiding is tussen mensen moet OOK de oproep tot eenheid weer klinken... Hoe kan je aan de ene kant één heilige, katholieke en apostolische Kerk belijden, en aan de andere kant vasthouden aan een kerk waar jouw geloof wordt beleden ("als mensen hun geloof niet meer kunnen belijden in de GKv")?? Een Katholieke Kerk is breder dan jouw (of mijn) geloof!!!

En in essentie is het op kerkelijk vlak uiteengaan breken met Christus... Tenzij je HEEL goed weet wat je doet... Paulus (1 Kor 4) 15 Hoeveel opvoeders in het geloof in Christus u ook zult hebben, u hebt maar één vader. Door Christus Jezus ben ik uw vader geworden, omdat ik u het evangelie heb gebracht.

Verschillende opvoeders in het geloof, slechts één Vader... Dus niet: "Ik ben van Paulus, ik ben van Apollos"... Nee: ik ben van Christus en Apollos, Paulus is mijn opvoeder in het geloof... We mogen best onze "nestgeur" hebben, uiteindelijk zijn we van God, onderdeel van het Lichaam van Christus (ZIJN Kerk)...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #204 Gepost op: april 08, 2010, 10:31:20 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 april 2010 om 09:43:
[...]

Het resultaat is alleen niet een splinternieuwe gemeente... Het blijft dezelfde Gemeente van Christus... Hetzelfde Lichaam van de Heer... Wat God verbonden heeft, dat zal de mens niet scheiden... Geldt dat ook niet hier???

Zodra er t.g.v. invoelbaar menselijke overwegingen een scheiding is tussen mensen moet OOK de oproep tot eenheid weer klinken... Hoe kan je aan de ene kant één heilige, katholieke en apostolische Kerk belijden, en aan de andere kant vasthouden aan een kerk waar jouw geloof wordt beleden ("als mensen hun geloof niet meer kunnen belijden in de GKv")?? Een Katholieke Kerk is breder dan jouw (of mijn) geloof!!!

En in essentie is het op kerkelijk vlak uiteengaan breken met Christus... Tenzij je HEEL goed weet wat je doet... Paulus (1 Kor 4) 15 Hoeveel opvoeders in het geloof in Christus u ook zult hebben, u hebt maar één vader. Door Christus Jezus ben ik uw vader geworden, omdat ik u het evangelie heb gebracht.

Verschillende opvoeders in het geloof, slechts één Vader... Dus niet: "Ik ben van Paulus, ik ben van Apollos"... Nee: ik ben van Christus en Apollos, Paulus is mijn opvoeder in het geloof... We mogen best onze "nestgeur" hebben, uiteindelijk zijn we van God, onderdeel van het Lichaam van Christus (ZIJN Kerk)...

Ik meen ook dat ik niet schrijf dat het geen gemeenten van christus zijn.
Er is inderdaad een plicht om eenheid te zoeken maar eenheid in verscheidenheid bestaat ook nog.
Moet je rollebollend door de kerk heen gaan omdat er eenheid is?
Er is op dit moment geen eenheid met de genaamde groepen immers?
En de roep tot eenheid gaat niet boven de roep tot reformatie (volgens de "scheurkerken") omdat men van mening is dat valse leer in de GKv van toepassing is.
In die zin is vanuit hen gezien een breuk gerechtvaardigd.

Ondanks dat is het bidden om eenheid in geloof iets wat meer dan nodig is.

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #205 Gepost op: april 08, 2010, 10:44:45 am »

quote:

[...]

Wie ter linker zijde ontwijkt en rust vindt bij evangelischen en baptisten, vindt zijn weg in het geloof wel.
Wie ter rechter zijde keuzes maakt die het leven eerder bemoeilijken dan vereenvoudigen, die vindt zijn weg in het geloof wel.
Wie het allemaal niet weet maar zich vastklampt aan zijn bijbeltje (in een gelovige vertaling) die vindt zijn weg ook wel.

Maar het is juist een grote groep die zich reeds heeft afgezet tegen mensen en meningen, die het risico loopt om te vervreemden van geloof en van liefde. Als er een identiteitscrisis is - en die  is er - en als er veranderingen zijn - en die zijn er -  dan wordt een ieder aangewezen op zijn directe band met God.
Wie dan onvoldoende heeft meegekregen van een authentiek omgaan met groeien in het geloof, en met broeders en zusters, kan in de verharding en de vertroebeling, en de verwarring, tussen wal en schip vallen. Dat is wat algemeen geformuleerd en zal daarom gelden voor herstelden en vernieuwden. Maar in het bijzonder ook voor hen die zich vastklampen aan het vertrouwen op het juiste inzicht van het kerkbestuur.

Daarom geldt ook voor jou en voor dingo om je positie niet in het meningenveld te bepalen, maar voor God. En dan denk ik ook even aan je gelukkig weer geschrapte post van 6 april.

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #206 Gepost op: april 08, 2010, 10:53:35 am »

quote:

small brother schreef op 08 april 2010 om 10:44:
[...]
Daarom geldt ook voor jou en voor dingo om je positie niet in het meningenveld te bepalen, maar voor God. En dan denk ik ook even aan je gelukkig weer geschrapte post van 6 april.
Daarin schuilt, niet geheel  vrij van hoogmoed, de opinie dat zowel Okidoki of mijn persoon dat wel niet voor God gedaan zullen hebben. ( Want anders waren we het wel met Small brother eens, toch?)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #207 Gepost op: april 08, 2010, 11:17:02 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 april 2010 om 09:43:
[...]
Natuurlijk geldt dat, maar deze mensen scheiden zich af. En ik vraag me af of je ten opzichte van zulke scheurmakers verder niet gewoon 'het stof van je voeten moet schudden'. Met andere woorden: maak het niet groter dan het is en blijf je tijd en energie besteden aan zinnige dingen als kerk en niet aan het trekken aan een dood paard. Zou ik zeggen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #208 Gepost op: april 08, 2010, 11:33:30 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 april 2010 om 11:17:
[...]

Natuurlijk geldt dat, maar deze mensen scheiden zich af. En ik vraag me af of je ten opzichte van zulke scheurmakers verder niet gewoon 'het stof van je voeten moet schudden'. Met andere woorden: maak het niet groter dan het is en blijf je tijd en energie besteden aan zinnige dingen als kerk en niet aan het trekken aan een dood paard. Zou ik zeggen.

"Zij" kunnen wel opstappen maar dat ontslaat m.i. de "wij-partij" niet van de verplichting zich op te stellen volgens een "ze horen intussen toch OOK bij het Lichaam van Christus"...

edit: en andersom....
« Laatst bewerkt op: april 08, 2010, 11:34:24 am door Hendrik-NG »

Annet

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #209 Gepost op: april 08, 2010, 11:34:26 am »

quote:

[...]

Dus?
Gewoon maar laten gaan, niet meer naar omkijken?
Zo eenvoudig is het niet, daarvoor is er binnen deze gemeente iets teveel aan de hand lijkt me.
Trekken aan een dood paard? Dat zou betekenen dat je de groep (scheurmakers?) die zich nu heeft afgezet binnen deze gemeente als ‘verloren’ beschouwd?
Welke groep is nu eigenlijk de scheurmaker..? De groep die zich afzet binnen de gemeente, of juist de andere groep? Dus aan wie moeten we nu geen tijd meer besteden? Waar twee vechten, hebben twee schuld!
Ik zeg niet dat ik het eens ben met de keuzes die zijn gemaakt, maar om het niet groter te maken dan het is….daarvoor is het misschien iets te laat?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #210 Gepost op: april 08, 2010, 11:41:41 am »

quote:

small brother schreef op 08 april 2010 om 10:44:
[...]

Wie ter linker zijde ontwijkt en rust vindt bij evangelischen en baptisten, vindt zijn weg in het geloof wel.
Wie ter rechter zijde keuzes maakt die het leven eerder bemoeilijken dan vereenvoudigen, die vindt zijn weg in het geloof wel.
Wie het allemaal niet weet maar zich vastklampt aan zijn bijbeltje (in een gelovige vertaling) die vindt zijn weg ook wel.
Wat wil je hier nu mee zeggen dan?

quote:

Maar het is juist een grote groep die zich reeds heeft afgezet tegen mensen en meningen, die het risico loopt om te vervreemden van geloof en van liefde. Als er een identiteitscrisis is - en die  is er - en als er veranderingen zijn - en die zijn er -  dan wordt een ieder aangewezen op zijn directe band met God.
Inderdaad: een ieder wordt daar op gewezen. Goddank niet alleen door de veranderingen en crisissen maar Gods Geest werkt altijd in Zijn volk in.

quote:

Wie dan onvoldoende heeft meegekregen van een authentiek omgaan met groeien in het geloof, en met broeders en zusters, kan in de verharding en de vertroebeling, en de verwarring, tussen wal en schip vallen. Dat is wat algemeen geformuleerd en zal daarom gelden voor herstelden en vernieuwden. Maar in het bijzonder ook voor hen die zich vastklampen aan het vertrouwen op het juiste inzicht van het kerkbestuur.

Je verwijt de GKv leden hiermee dat ze als blinde paarden achter een synode aanlopen?
Ik denk dat dit beslist niet het geval is namelijk.
Door het gehele land zijn kerkenraden bezig geweest met de Acta, is onder aanroeping van Gods Naam vergaderd.
Dat de conclussie dan is dat de genomen besluiten passen in de lijn van de Bijbel is volgens mij een bevestiging van wat de synode uitsprak.
Dat dit niet is wat de groep mensen die elkaar opzoekt in het kader van (ik gebruik de vreemde doch hun eigen term toch maar weer) "bemoediging en verontrusting" zegt niet dat de GKv daarin fout is.
Ik heb het dan niet over de schoonheid van de vorm die er hier en daar ontbreekt.

quote:

De geschrapte post stond geen onvertogen woord in maar is geschrapt omdat het door een aantal mensen hoe dan ook onvertogen ingelegd zal worden.
In die zin is er hier weinig vrijheid jegens mensen die uit overtuiging GKV lid zijn.
Mocht je overigens het artikel willen ontvangen met mijn reactie op het schrijven waar die post over ging dan mag je mij mailen.
Ik schreef over een artikel op EIW waar nogal wat vermoedens in staat.
Het artikel van de redacteur kun je vinden op EIW en het gaat over een brief van de KR aan hem en zijn echtgenote cc aan EIW. (Lees de brief van de KR even (hij staat in het artikel) en ontdek hoe de schrijver de woorden in de brief verlegt.)
En mijn mening heb ik bepaald, al tientallen jaren voor EIW en de nieuwe vrijmaking bestonden.
Die mening staat haaks op het wantrouwende en sectarische denken wat er in de nieuwe vrijmakingen aan de hand is.
Leg mij eens uit hoe het kan dat in de nieuwe vrijmaking reeds sinds 2003 meerdere scheuren zijn geweest en er (volgens insiders) een sterk heerzuchtig handelen was rondom ambtdragers en er nu ook in Zwolle speelt dat ambtsdragers uit hun ambt worden gezet omdat ze eenheid willen?
Ik kan dat niet rijmen met Gods kerkvergaderend werk...
« Laatst bewerkt op: april 08, 2010, 11:52:12 am door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #211 Gepost op: april 08, 2010, 12:23:39 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 april 2010 om 11:41:
Leg mij eens uit hoe het kan dat in de nieuwe vrijmaking reeds sinds 2003 meerdere scheuren zijn geweest en er (volgens insiders) een sterk heerzuchtig handelen was rondom ambtdragers en er nu ook in Zwolle speelt dat ambtsdragers uit hun ambt worden gezet omdat ze eenheid willen?
Ik kan dat niet rijmen met Gods kerkvergaderend werk...
Dat kan ik niet uitleggen, zonder met typeringen en generaliseringen te komen over onze kerk (maar denk maar even aan het "herkennende" van je artikel van Ds. de Jong) en onze manier van omgaan met elkaar,
en dat kan ik niet rijmen met God's kerkvergaderend werk.

Maar tegelijkertijd wil ik erbij zeggen dat wie keuzes maakt, ook geconfronteerd wordt met toetsing en volharding en lijdzaamheid. Want wij mensjes kunnen wel menen gelijk te hebben, maar het gelijk maakt niet het verschil in gezindheid; en het gelijk maakt nog niet de diepere band met God waarin wij tot Hem gedreven worden. Dat wordt dan pas getest. Evenzo, wie tegen het eigen geweten in keuzes maakt op menselijke overwegingen, ook die wordt getest. Niet op zijn ongelijk, maar ook hij op zijn verschil in gezindheid; en het ongelijk breekt ook nog niet de diepere band met God waarop wij bij ons falen toch onze hoop vestigen.

Maar de een of de ander, elkeen zou zich aanspreekbaar moeten weten op het Woord van God, en in alles te zoeken naar God's eer, en liefde tot allen, maar tot broeders in het bijzonder.

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #212 Gepost op: april 08, 2010, 03:26:45 pm »

quote:

dingo schreef op 08 april 2010 om 10:53:
[...]
Daarin schuilt, niet geheel  vrij van hoogmoed, de opinie dat zowel Okidoki of mijn persoon dat wel niet voor God gedaan zullen hebben. ( Want anders waren we het wel met Small brother eens, toch?)

Nee. Toch niet. Maar een poging om jullie te wijzen op iets wat gemakkelijk opgevat kan worden als liefdeloosheid en niet-aanspreekbaarheid, als ik zo vrij mag zijn om mij te verweren tegen je aanval dat wat ik zeg in zekere mate hoogmoedig is.

Maar als je kijkt waar mijn "daarom" op slaat, dan kun je zien dat het gaat om de confronterende werking voor alle betrokkenen; dus ook voor mij en ook voor jullie. Dat ik het specifiek aan julie noem is in reactie op jullie uitlatingen. Daar kunnen we het dan ook specifiek over hebben als je niet begrijpt wat ik bedoel.

En als het gaat om jullie gevoelshouding van "laat ze toch doen waar ze voor kiezen, die scheurmakers", dan wijs ik je er op dat de scheurmakers dat over het algemeen niet doen uit een houding van broedertje-pesten en dat zij meer in de leer van jullie voorvaderen staan dan jullie zelf. Ook als je echt vindt dat je leer en gedachtegoed van je voorvaderen moet verwerpen, dan hoef je nog niet degenen die wel trouw willen zijn te diskwalificeren. Niet zij, maar jullie zijn afwijkend.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2010, 05:39:38 pm door small brother »

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #213 Gepost op: april 08, 2010, 06:17:14 pm »

quote:

small brother schreef op 08 april 2010 om 15:26:
[...]
En als het gaat om jullie gevoelshouding van "laat ze toch doen waar ze voor kiezen, die scheurmakers", dan wijs ik je er op dat de scheurmakers dat over het algemeen niet doen uit een houding van broedertje-pesten en dat zij meer in de leer van jullie voorvaderen staan dan jullie zelf. Ook als je echt vindt dat je leer en gedachtegoed van je voorvaderen moet verwerpen, dan hoef je nog niet degenen die wel trouw willen zijn te diskwalificeren. Niet zij, maar jullie zijn afwijkend.

Wel ja, dat overigens gaat er nog steeds vanuit dat jouw opinie DE waarheid is terwijl ik dat ernstig betwijfel en voor die opinie wederom geen onderbouwing zie. Ik denk dat ik straks maar eens een samenvatting ga maken van alle beschuldigingen aan mijn adres terwijl ik gewoon om bijbelse onderbouwing vraag voor wat jij en met jou de "bezwaarden" beweren.

Ik zal overigens eens kijken of ik de Acta van 1618-19 nog kan vinden als je het over de leer van mijn voorvaderen hebt. Het kon je nog wel eens tegenvallen wat wij afgelopen +/- 400 jaar erbij hebben bedacht bij die leer en wat er aan voortschrijdend inzicht sindsdien is geweest.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #214 Gepost op: april 08, 2010, 06:46:22 pm »

quote:

small brother schreef op 08 april 2010 om 15:26:
[...]

Nee. Toch niet. Maar een poging om jullie te wijzen op iets wat gemakkelijk opgevat kan worden als liefdeloosheid en niet-aanspreekbaarheid, als ik zo vrij mag zijn om mij te verweren tegen je aanval dat wat ik zeg in zekere mate hoogmoedig is.
Noch Dingo noch Okidoki sprak dat je hoogmoedig was in he spreken. Vanwaar dan deze verdediging?

quote:

Maar als je kijkt waar mijn "daarom" op slaat, dan kun je zien dat het gaat om de confronterende werking voor alle betrokkenen; dus ook voor mij en ook voor jullie. Dat ik het specifiek aan julie noem is in reactie op jullie uitlatingen.
Fijn, wil je dan ook reageren op de uitlatingen in plaats van spreken in algemeenheden?

quote:

Daar kunnen we het dan ook specifiek over hebben als je niet begrijpt wat ik bedoel.
inderdaad.

quote:

En als het gaat om jullie gevoelshouding van "laat ze toch doen waar ze voor kiezen, die scheurmakers", dan wijs ik je er op dat de scheurmakers dat over het algemeen niet doen uit een houding van broedertje-pesten en dat zij meer in de leer van jullie voorvaderen staan dan jullie zelf.
Ik sta totaal liever niet in de lijn van de voorvaderen als dat betekent dat ik de overlevering belangrijker ga achten dan het Woord van God.

quote:

Ook als je echt vindt dat je leer en gedachtegoed van je voorvaderen moet verwerpen, dan hoef je nog niet degenen die wel trouw willen zijn te diskwalificeren. Niet zij, maar jullie zijn afwijkend.

Hallo zeg?????
"Wij" afwijkend?
Waarvan?
Van de norm van Smallbrother?
Inderdaad spreek je nogal hoogmoedig.
Er is geen vezel in mij die niet gereformeerd is, ik ben uit volle overtuiging lid van de GKV alhier en kan mij voorstellen dat er meer mensen uit overtuiging llid zijn van de GKV in dit kikkerlandje.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #215 Gepost op: april 08, 2010, 06:47:21 pm »

quote:

dingo schreef op 08 april 2010 om 18:17:
[...]

Wel ja, dat overigens gaat er nog steeds vanuit dat jouw opinie DE waarheid is terwijl ik dat ernstig betwijfel en voor die opinie wederom geen onderbouwing zie. Ik denk dat ik straks maar eens een samenvatting ga maken van alle beschuldigingen aan mijn adres terwijl ik gewoon om bijbelse onderbouwing vraag voor wat jij en met jou de "bezwaarden" beweren.

Ik zal overigens eens kijken of ik de Acta van 1618-19 nog kan vinden als je het over de leer van mijn voorvaderen hebt. Het kon je nog wel eens tegenvallen wat wij afgelopen +/- 400 jaar erbij hebben bedacht bij die leer en wat er aan voortschrijdend inzicht sindsdien is geweest.
offtopic:Zeg heiden, biertje??????

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #216 Gepost op: april 08, 2010, 07:51:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 08 april 2010 om 18:47:
[...]

offtopic:Zeg heiden, biertje??????
Daar zeg ik geen nee tegen :) Overigens doen deze argumenten aan JG denken die moeten ook niets van "afvalligen" hebben.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2010, 07:51:29 pm door dingo »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #217 Gepost op: april 08, 2010, 08:06:05 pm »
Om eens op mijn post van 09:43 uur terug te komen (ik quote mezelf ERG graag...): als we ons allemaal nu eens even Katholiek beschouwen als we intussen al lang ZIJN (we onderschrijven allemaal artikel 27 van de NGB of in ieder geval Nicea...), dan kunnen we gewoon bier gaan brouwen en andere nuttige katholieke dingen gaan doen... Het weer samen opdrinken, bijvoorbeeld... Ieder brouwt naar zijn eigen smaak en we gaan het bier hierna delen...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #218 Gepost op: april 08, 2010, 09:04:53 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 april 2010 om 20:06:
Om eens op mijn post van 09:43 uur terug te komen (ik quote mezelf ERG graag...): als we ons allemaal nu eens even Katholiek beschouwen als we intussen al lang ZIJN (we onderschrijven allemaal artikel 27 van de NGB of in ieder geval Nicea...), dan kunnen we gewoon bier gaan brouwen en andere nuttige katholieke dingen gaan doen... Het weer samen opdrinken, bijvoorbeeld... Ieder brouwt naar zijn eigen smaak en we gaan het bier hierna delen...

Ben ik het volledig mee eens!
En dan geen gezeur over de wijze waarop we brouwen aub...

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #219 Gepost op: april 08, 2010, 09:34:58 pm »
De toon en de onderwerpen en het niveau laat ik voor jullie rekening; ik reken erop dat jullie mans genoeg zijn om te lezen en te oordelen en mij ergens op te wijzen als je een legitiem punt hebt…

quote:

okidoki schreef op 30 maart 2010 om 00:01:

quote:

dingo schreef op 29 maart 2010 om 23:42:
 Ik sta namelijk open voor bijbelse argumenten en dat kan ik van mijn opponenten in deze discussie niet zeggen.
_O_

quote:

small brother schreef op 26 maart 2010 om 09:20:
De bedoeling is eerbied voor God en zijn geboden. En vrijmoedigheid om God te durven naspreken: gedenk de sabbatdag dat Gij die heiligt.
Gewoon naspreken, en eerbiedigen. En het geweten de rest laten doen.

quote:

small brother schreef op 01 april 2010 om 10:03:
Heb ik een bijbelse grondslag nodig voor de tien geboden, verstaan in geestelijke zin???

quote:

dingo schreef op 08 april 2010 om 18:17:
[...]

quote:

Dingo Schreef:
Je gebrek aan logica bestaat uit het gegeven dat je het sabbatsgebod onverkort van toepassing wil verklaren op het Nieuwe Testament. Als ik vraag naar een bijbelse onderbouwing hiervan kun je me die niet geven. Maar toch vind je het onverkort van toepassing. Welke logica zit hier achter?

Kom nou eens van je luie gat af en zet dat bier even aan de kant en Lees nou eens gewoon deze discussie terug; dan ga ik ondertussen gewoon verder. Bedankt overigens voor de gedachte om te gaan samenvatten! Als je dan begint met deze draad terug te lezen, dan hoor ik graag van je bevindingen!

Ik schreef niet dat het gebod onverkort geldt, maar geestelijk. En om te voorkomen dat jullie dat vervolgens vrij-geestelijk verstaan specificeerde ik geestelijk-onverkort. Want ook de andere 9 verbondsgeboden zijn in geestelijke zin van een diepere lading en een verdere strekking dan het letterlijke gebod.

Dat kan haast niet niet begrepen worden.
Het wordt pas niet onderbouwd en vaag, waar jullie beginnen met de redenering vanuit het ongerijmde dat als de zondag niet wordt genoemd in het Nieuwe Testament, DUS een geestelijke invulling op de zondag niet schriftuurlijk kan zijn.

quote:

Small Brother schreef: Komen we terug op de sabbat. De Bijbel is duidelijk. God's Wet is bekend. De sabbatsviering kent dus een letterlijke wet van God en een geestelijke betekenis in het nieuwe verbond die naar de letter heeft afgedaan, maar in geestelijke zin nog verder gaat. Zoals met alle geboden het geval is. De kerk heeft de sabbat naar de zondag verplaatst. Maar dan gaat het niet aan om zoveel duizend jaren later die verschuiving vanuit het letterlijke gebod naar het geestelijke gebod te gebruiken als argument dat het instituut 'zondag' een niet-schriftuurlijk instituut is. Wat de rechtzinnigen aangeboden wordt is dat zij hun leer mogen blijven hanteren als mening. Maar niet als Goddelijk gebod. Want het Goddelijke gebod heeft afgedaan.
1. Afbraak van de zondag
En dan gaan we hier verder en bezien we hoe het nu zit met het sabbatsgebod.
1. God gaf de rustdag aan de mens, tot Zijn eer en tot rust voor de mens. Een verbondswoord, geschreven door God Persoonlijk.
2. In Christus werd het verbondswoord nieuw leven ingeblazen. De Geest dient God in liefde en het woord als gebod is gebroken en heeft afgedaan. Schuld, waar is uw klagen, dood waar is uw prikkel! Maar wie er niet uit liefde naar leeft die valt terug in het oude systeem en wordt geoordeeld door de wet. Wie de liefde verliest op het gebied van een van de geboden is een overtreder van de gehele wet en wordt strenger geoordeeld omdat wij dichter zijn genaderd tot God’s heerlijkheid dan zij die onder de wet staan.
3. De kerk/Christus verplaatste de sabbat naar de zondag tot onderscheiding met de joden en het oude verbond. Dat was geen breken met God’s verbondswoorden, maar een nieuwe bedeling waar de norm van de wet niet werd opgeheven, maar in een nader daglicht kwam te staan*.
4. En dan na 2000 jaren wordt het verbondswoord gebroken met de argumenten:
- we houden geen joodse sabbat; (alsof wij dat ooit geleerd hebben)
- we houden de sabbat niet op zaterdag; (alsof er geen goddelijke norm was geleerd die tot de zondag deed besluiten)
- we hebben geen geboden meer, maar alleen werken uit liefde (alsof Christus niet ook in alles Zijn Vader gehoorzaamde - uit liefde)
- het sabbatsgebod is niet herhaald in het nieuwe testament; als God zijn verbondswoord aan ons wil opleggen, dan had God het maar moeten herhalen... (Alsof de nieuwe bedeling minder een voorafschaduwing van de eeuwige rust nodig heeft dan de oude bedeling)
- elke dag is in Christus een rustdag van onze eigen werken tot eer van God en een leven in Christus (alsof ook maar iemand van ons zich daar naar gedraagt…)

Dat is zo hypocriet, dat het haast niet anders kan dat vele van onze voorvaderen zich nog in hun graf van ons zullen afkeren. Neem het mooiste maar als belangrijkste. Vol vroomheid getuigen we dat wij iedere dag tot God’s eer leven, dus dat we niet alleen de zondag hebben, maar ook de maandag tot en met de zaterdag. Maar we liegen dat het gedrukt staat. Want de zaterdag is ons al door God gegeven als extra vrije dag. Volop ruimte geweest om ook deze dag in te richten tot God’s eer. Volop mogelijkheden gehad om allerlei meer vrije vieringen tot heiliging en evangelisatie te doen op deze dag. Volop beschikbaar om ook te werken, te kopen, en om alles wat wij niet “mogen” op zondag, in te zetten voor onze heiliging van God op zaterdag. Nee, zie ik het goed, dan weet je wel beter: het is kletskoek. God speelt bij onze zaterdagheiliging NIET de eerste viool, en ook niet de tweede…!

Maar het gaat verder. Wat wij doen met de zondag zonder deze aan te merken als goddelijke instelling is dat wij de heiliging die God voor ons verordineerde afwijzen en wegnemen, en stellen dat niet God de dag heiligde voor ons en tot Zijn EER, maar dat WIJ de dag heiligen; niet God.
En we ontnemen de vrijheid/rust weg die God ons op die dag gaf als geschenk aan ons, en stellen dat WIJ de dag inrichten (voor zover wij willen) voor God op de wijze die ONS goeddunkt.
Vertel mij nu eens; over hoogmoedig gesproken; is dat niet hoogmoedig ?

quote:

Voorbeeldjes, wat wel en niet te doen op zondag
En dan gaan we met elkaar allerlei casuistiekjes opvoeren (lees maar terug) over hoe we de dag kunnen heiligen, precies zoals, vele decennia en eeuwen voor ons, zij discussieerden die de dag de Heren WEL zagen als een Goddelijke instelling. We voeren dus dezelfde discussies zonder enig besef dat wij niet bouwen op dezelfde grond.
Schijnheilig zijn we in de casuistiekjes opvoeren; en ongeestelijker in de inhoud. Schijnheilig, omdat als het gebod niet geldt NIETS anders relevant is tot beoordeling dan onze eigen emotie. Ongeestelijk omdat we niet bezig zijn met het formuleren hoe we God kunnen dienen, maar met hoe we ons genot kunnen dienen. Want de voorbeeldjes gaan er niet over dat we God dienende worden geconfronteerd met wereldse beperkingen (b.v. parkeergeld moeten betalen omdat we naar de kerk gaan), maar over ons eigen genot en afwijken van God (b.v. ijsjes mogen kopen op ons zondagsuitje).

quote:

Nederlandse wet – Zondagswet 1953, Verstoren zondagsrust
Het is verboden op zondag of op een daaraan gelijkgestelde feestdag, zonder strikte noodzaak geluid te veroorzaken waardoor de zondagsrust kan worden verstoord. In bepaalde gevallen is hiervan ontheffing mogelijk. Het verbod is niet van toepassing op uitingen tijdens geoorloofde samenkomsten waar godsdienst of levensovertuiging worden beleden en op vergaderingen of demonstraties als bedoeld in de Wet openbare manifestaties. http://wetten.overheid.nl...datum_03-03-2010#Artikel3

Het is zoals altijd in de geschiedenis: wat de revolutionairen en de wereldse trendzetters bevechten en bewerken (in casu: Zondag, Eerlijke Werkdag) staat een tiental jaren later op de agenda van de synode. En de synode volgt; in dit geval met een inruilen van een Werkelijke Eredag voor een Eerlijke Werkdag.

2. Wie God wil dienen wordt door de kerk overgeleverd aan de wereld
De synode had verschillende keuzes kunnen maken bij het interpreteren omdat ook de concrete situatie verschillende uitspraken en teinten had. En zij had ook verschillende keuzes kunnen maken bij het handhaven c.q. vrijgeven van de leer en de formuleringen hoe dat te staven. Maar wat de doorslag geeft is waar de appellanten mee het moeras worden ingestuurd, en waar de leer mee wordt voortgezet.
Maar de casuistiekjes noch het tolereren van een zuivere leer kunnen verhullen wat er aan het gebeuren is onder het mom van allerlei vrome praat over bovenbijbelse bindingen: Op dezelfde wijze als het Woord van God in de NBV is afgerukt en overgeleverd aan de wereld, wordt ook de zondagsheiliging van gehoorzame gelovigen afgerukt en aan de wereld overgeleverd:
- Een baas kan zijn werknemer niet meer verbieden op zondag te werken, want dat is een bovenbijbelse binding;
- Evenzo kan een werknemer geen druk uitoefenen op zijn baas om op zondag gesloten te zijn, want dat is een bovenbijbelse binding;
- Wie niet-werken op zondag als norm stelt legt zijn omgeving beperkingen op die God niet oplegt;
- Wie een zaak heeft met gereformeerde partners, heeft geen bijbelse basis meer om op zondag gesloten te zijn;
- Wie op zondag niets wil doen dient uitsluitend zichzelf en onttrekt zich aan de algemene christelijke plicht tot dienstbaarheid aan een ander;
- Wie op zondag God dient en zich onthoudt van allerlei werk, van allerlei aankopen, alsook van allerlei ontspanning, sport, en spel, is een orthodoxe hypocriet, want hij doet op die dag iets wat hij op andere dagen niet doet;
- De voorafspiegeling van de eeuwige rust die wij belijden, gold wel voor de Israëlieten, maar geldt niet meer voor de Christenen onder het nieuwe verbond.

In de wereld is niemand verbaasd dat de wereld eerst de zondag claimt, en dat de kerk die dan vervolgens ook afgeeft. En in de “Christelijke” politiek sluit het nieuwe standpunt naadloos aan bij het  inzicht van o.a. De Bruijne, dat wij als Christenen God’s normen niet moeten willen handhaven. Met het bloedstollende argument dat God zijn normen ook niet afdwingt, maar iedereen een keuze laat… Maar voor God’s kinderen is het onbegrijpelijk dat waar we God meer zouden kunnen dienen, wij het minder doen, onder argumentatie dat we het elke dag meer zouden moeten doen.

Een hele bedeling heeft gediend tot inzicht hoe God Zijn Liefde wil afdwingen, maar niet tot slaafs gehoorzamen. Een hele bedeling van erfgenamen geniet de verzoening tot volledige vrijheid van zonde en straf, om te laten zien hoe wij God gaan dienen in Liefde, en Christus gaan volgen uit Liefde.
Strekt ons dat echt niet tot voldoende aansporing hoe wij onze vrijheid gaan inzetten tot het dienen van God?

3. Geen rust voor wie naast het geloof in Jezus het sabbatsgebod niet bewaart
Hoort het Woord: Zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt. Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die 1. de geboden Gods bewaren en 2. het geloof van Jezus. En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

Wie gewoon gereformeerd is die vat mijn woorden, hoewel mijn woorden volgens sommigen in mist lijken gehuld. Want het zijn niet de woorden of mijn inzichten die het licht geven, maar de innerlijke gesteldheid van de lezer. Maar wie vrijgemaakt is van zijn voorvaderen, die lijkt versteend, en door de mist niet het levende water te zien van de rust. Maar toch het is aan hen dat ik dit schrijf.
Wat heb ik dan tegen u? Dat u de sabbatten niet onderhoudt.
Wat heb ik tegen u? Dat u de vreze des Heren niet indachtig bent.
Wat heb ik tegen u? dat u God’s Woord hebt verkwanseld aan de wereld.
Wat heb ik tegen u? Dat u de liefde niet hebt bewaard.
Waar de angel uit de Wet is gehaald, is een mens alleen nog aanspreekbaar op de liefde. Dus het laatste punt is het enige dat jullie aanspreekbaarheid biedt. Is dat zo? Nee; was dat zo dan had ik er beter aan gedaan elders te schrijven. Want zo aardig of aanspreekbaar zijn jullie niet. Maar jullie hebben meer dan aanspreekbaarheid op liefde alleen, en dat is de leer van je voorvaderen en het verbond van God. Dat is zo, hoewel jullie er goed in slagen daar erg minachtend over te doen. Maar jullie zijn toch niet verder van God verwijderd dan alle andere geloofsrichtingen en denominaties? Kijk naar de katholieken, zij hebben het Woord van God overgezet tot de traditie en geloven dat en het biedt hun houvast. Kijk naar de evangelischen, zij hebben het Woord van God overgezet tot eigen geloofsbeleving en inzichten van het moment, en zij ervaren dat als houvast. Kijk naar de JG, en je ziet dat ze van geen wijken weten - of je nu hoog springt of laag springt. Kijk naar de protestantse kerk, zij weet tenminste heel goed dat ze het niet meer weet, en het biedt haar het houvast van “ik ellendig mens, wie ben ik”.
Maar jullie, wie waren jullie en wat is er van je geworden?

quote:

Citaat Acte van vrijmaking of wederkeer 1944
Wij kregen te maken met een vreemde macht, die zich inschoof tussen Christus, onze enige Meester, en zijn vrije kerken. Wij kregen te maken met een verbastering van de waarachtige en volkomen leer der zaligheid. Menselijke machtsaanmatiging en menselijke denksystemen dreigden ons te ontroven het leven-de en vaste Woord, dat alleen heerschappij heeft over het leven van Gods volk. Ware het de HERE niet geweest, die voor ons was, toen mensen tegen ons opstonden, ze hadden ons levend verslonden. Als die krachten van bederf ongeremd hadden kunnen verder werken, we waren verzwolgen door de vloed van het opkomend modernisme.
Gods eer staat op het spel met het geven van situatietekeningen.
Want alleen wanneer wij de gevaren ZIEN en noemen met de juiste naam, zijn wij bekwaam tot de roem in Gods reddende genade.

En jullie zijn de derde generatie, waar zijn jullie gebleven met je brandende liefde voor het Woord van God? Waar is de liefde voor een zuiver geloof en een gezonde leer? Waardeer je dan geheel niet dat God je ouders volgens hun eigen leer en geschiedenis heeft verkozen en gebruikt om Zijn Woord te bewaren? Heb je dan zo’n minachting voor de rijkdom van een taal en een leer die is ontstaan in afstemming op God’s Woord; tegenover een bijbel en een leer die worden afgestemd op een ongeestelijke taal en op (en door) een ongeestelijke maatschappij?

Shame on you!

En verslik je nu niet in zogenaamde veroordelingen, maar houd jezelf bij de kern. Ik meen dat jullie voldoende aanleiding hebben gegeven om ook enige coulantie te moeten betrachten bij hoe ik schrijf.

En houd op met mij te vergelijken met JG'n want tegenover jullie tweeën begint het idee dat ik niet bij jullie pas haast te bekoren... :nee:

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #220 Gepost op: april 08, 2010, 10:55:27 pm »

quote:

small brother schreef op 08 april 2010 om 21:34:
De toon en de onderwerpen en het niveau laat ik voor jullie rekening;

Snap je nu werkelijk niet wie hier de toon aan het zetten is?
Ik zal je er even op wijzen:

quote:

Wie gewoon gereformeerd is die vat mijn woorden,

quote:

Wat heb ik dan tegen u? Dat u de sabbatten niet onderhoudt.
Wat heb ik tegen u? Dat u de vreze des Heren niet indachtig bent.
Wat heb ik tegen u? dat u God’s Woord hebt verkwanseld aan de wereld.
Wat heb ik tegen u? Dat u de liefde niet hebt bewaard.
Waar de angel uit de Wet is gehaald, is een mens alleen nog aanspreekbaar op de liefde. Dus het laatste punt is het enige dat jullie aanspreekbaarheid biedt.

quote:

Want zo aardig of aanspreekbaar zijn jullie niet.

quote:

Dat is zo, hoewel jullie er goed in slagen daar erg minachtend over te doen. Maar jullie zijn toch niet verder van God verwijderd dan alle andere geloofsrichtingen en denominaties?

quote:

Maar jullie, wie waren jullie en wat is er van je geworden?

quote:

En jullie zijn de derde generatie, waar zijn jullie gebleven met je brandende liefde voor het Woord van God? Waar is de liefde voor een zuiver geloof en een gezonde leer?

quote:

quote:

En verslik je nu niet in zogenaamde veroordelingen, maar houd jezelf bij de kern. Ik meen dat jullie voldoende aanleiding hebben gegeven om ook enige coulantie te moeten betrachten bij hoe ik schrijf.

quote:

En houd op met mij te vergelijken met JG'n want tegenover jullie tweeën begint het idee dat ik niet bij jullie pas haast te bekoren... :nee:

Alle bovenstaande zijn jou teksten in één post.
En noch dingo noch ik heb je betiteld als JG.
Mijn voorstel is dat je de aantijgingen eens overdenkt en dan beslist of je dat wilt laten staan.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #221 Gepost op: april 08, 2010, 10:56:02 pm »
Vergeten: ik ben geen 3e generatie, ik ben eerste generatie kind van God.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #222 Gepost op: april 09, 2010, 08:27:59 am »

quote:

[...]

Moet je niet enerzijds dankbaar zijn dat de mensen die avonden "ter bemoediging en verontrusting" beleggen uiteindelijk doen wat voor hen passend is?

Het zal niet bij weer een gemeente blijven,dit proces is al langere tijd gaande.Vaak zijn het mensen die al vaker aangegeven hebben bezorgd te zijn en dat zijn er veel meer dan die mensen die uiteindelijk deze stap zetten want het heeft behoorlijk wat impact.Veel zeggen ook dat ze de strijd niet meer aangaan,ze zijn er moe van en blijvn maar zitten.

Van tijd tot wordt op het forum wat minderwaardig over deze mensen gesproken,maar de identiteitscrisis binnen de GKV is in volle gang en dit nieuwe voorbeeld is zeker niet de laatste als het gaat over "breuk".

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #223 Gepost op: april 09, 2010, 08:30:27 am »

quote:

[...]

En ik vraag me af of je ten opzichte van zulke scheurmakers verder niet gewoon 'het stof van je voeten moet schudden'. Met andere woorden: maak het niet groter dan het is en blijf je tijd en energie besteden aan zinnige dingen als kerk en niet aan het trekken aan een dood paard. Zou ik zeggen.
Als het nou een paar mensen waren en er zou verder niet veel gaande zijn dan kun je overwegen om een keertje te blazen en het stof is weg.Maar dan zit je wel op een andere planeet en zou ik zeggen tijd om wakker te worden !

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #224 Gepost op: april 10, 2010, 12:36:32 am »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 08:30:
[...]
Als het nou een paar mensen waren en er zou verder niet veel gaande zijn dan kun je overwegen om een keertje te blazen en het stof is weg.Maar dan zit je wel op een andere planeet en zou ik zeggen tijd om wakker te worden !
Ik heb niet geschreven dat je je niet bezig moet houden met wat 'gaande is'. Zolang mensen deel uit maken van je kerkverband en ze maken zorgen e.d. kenbaar hebben ze recht op gesprek etc. Tenminste als ze hun zorgen op een fatsoenlijke manier kenbaar maken. Maar als mensen zich onttrekken, dan houdt het je 'druk maken' volgens mij ook een keer op. Of we moeten ons net zo druk gaan maken over de uitstroom richting evangelische hoek, die ongeveer net zo groot is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #225 Gepost op: april 10, 2010, 01:02:18 am »

quote:

rtfm08 schreef op 09 april 2010 om 08:27:
Van tijd tot wordt op het forum wat minderwaardig over deze mensen gesproken,maar de identiteitscrisis binnen de GKV is in volle gang en dit nieuwe voorbeeld is zeker niet de laatste als het gaat over "breuk".

Minderwaardig is niet de juite term vrees ik.
Als je tekst en EIW  leest dan is er nogal wat aan onhebbelijkheden wat er richting de GKv geroepen wordt.
Alle zaken zijn tot in den treure behandeld en steeds weer is gebleken dat "men" het fout heeft.
Nu kan ik in dit land links gaan rijden en steeds een proces aangaan tegen de staat omdat ik denk dat links rijden hoort maar in hoeverre heb ik dan een zaak?
Hetzelfde geldt voor de kerkelijke weg: er komt een moment dat er gekozen moet worden voor a) berusten in het oordeel of b)opnieuw in beroep gaan of c) weggaan.
Als ik kerkelijk tegen de stroom in wil rijden zit ik mogelijk in de verkeerde kerkelijke rij-richting.
En over minderwaardig: er wordt in de regel nogal neerbuigend gedaan over hen die uit volle overtuiging GKv lid zijn.
Lees de tekst die ik gelinkt heb.
Persoonlijk heb ik mail ontvangen waar "den honden genen brood van lusten " omdat ik vragen stelde en weerwoord gaf aan hen die verontrust waren.
Mijn ouders werden tot aan hun sterfbed belaagd door mensen uit de "verontrusting".
Als verontrust zijn een doel is geworden ("men "noemt  het immers avonden ter bemoediging en verontrusting?) dan ben je niet meer op zoek naar eenheid maar naar de onrust.
Wanneer komen er avonden ter bemoediging IN EENHEID?
Maakt het nu werkelijk een moer uit hoe iemand het 4e gebod invult of een lied zingt????
Wie roemt, roeme in de Here.
Laten we dat eens voorop stellen voor iedereen...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #226 Gepost op: april 10, 2010, 01:30:35 am »

quote:

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd over het feit dat je hier nog niet op in bent gegaan.
Wat je roept is verre van de werkelijkheid en meer dan aanmatigend naar mij en dingo.

Vanavond heb ik de tape van "bemoediging en verontrusting"Rotterdam en omstreken beluisterd.
Hoe vertekend kan een beeld zijn.

Mijn voorstel is dat men voortaan samen gaat komen ter bemoediging en eenheid...

En dan nog even dit: waarom laat "men" zich leren door geschorste / afgezette voorgangers van de GKv terwijl men lid is van de GKv?
Wie is de leermeester?
Waarom een Hoogendoorn en een Wolf aanhoren terwijl je weigert te kiezen?
Kies gewoon en geeft vorm aan de roeping die jij voelt.
Dat is immers wat God van je vraagt?
Ga dan en ga in vrede.
Laat afkondigen dat jij je bij de broers en zussen van weet ik veel wat (gezien de vele scheuren is het zicht weg) hebt gevoegd.
Maar GA als dat je roeping is,
See you in heaven I beleive :)

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #227 Gepost op: april 10, 2010, 09:05:17 am »

quote:

okidoki schreef op 10 april 2010 om 01:02:
[...]

Minderwaardig is niet de juite term vrees ik.
Als je tekst en EIW  leest dan is er nogal wat aan onhebbelijkheden wat er richting de GKv geroepen wordt.
Alle zaken zijn tot in den treure behandeld en steeds weer is gebleken dat "men" het fout heeft.
Nu kan ik in dit land links gaan rijden en steeds een proces aangaan tegen de staat omdat ik denk dat links rijden hoort maar in hoeverre heb ik dan een zaak?
Hetzelfde geldt voor de kerkelijke weg: er komt een moment dat er gekozen moet worden voor a) berusten in het oordeel of b)opnieuw in beroep gaan of c) weggaan.
Als ik kerkelijk tegen de stroom in wil rijden zit ik mogelijk in de verkeerde kerkelijke rij-richting.
En over minderwaardig: er wordt in de regel nogal neerbuigend gedaan over hen die uit volle overtuiging GKv lid zijn.
Lees de tekst die ik gelinkt heb.
Persoonlijk heb ik mail ontvangen waar "den honden genen brood van lusten " omdat ik vragen stelde en weerwoord gaf aan hen die verontrust waren.
Mijn ouders werden tot aan hun sterfbed belaagd door mensen uit de "verontrusting".
Als verontrust zijn een doel is geworden ("men "noemt  het immers avonden ter bemoediging en verontrusting?) dan ben je niet meer op zoek naar eenheid maar naar de onrust.
Wanneer komen er avonden ter bemoediging IN EENHEID?
Maakt het nu werkelijk een moer uit hoe iemand het 4e gebod invult of een lied zingt????
Wie roemt, roeme in de Here.
Laten we dat eens voorop stellen voor iedereen...

In grote lijnen deel ik je mening,en ik hoor ook de harde toonzetting richting de GKV en dan is het moeilijk "hazen vangen".
Mbt de invulling van het 4e gebod denk ik dat het wat genunceerder is dan jij aangeeft maar idd zie je daar steeds meer grote verschillen en is dat een van de zaken waarbij de GKV stroming het zichzelf moeilijk maakt.Ik heb al vaker gezegd het is herhaling van zetten die binnen de PKN ook hebben plaatsgvonden.Als niet lid van de GKV met wel de nodige contacten zie het proces.

Maar het wordt een stralende dag vol met zonneschijn  ;)

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #228 Gepost op: april 10, 2010, 09:11:56 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 april 2010 om 00:36:
[...]

Of we moeten ons net zo druk gaan maken over de uitstroom richting evangelische hoek, die ongeveer net zo groot is.

Als je lid van de GKV zou zijn en je zou die uitstroom zien dan kun je je idd afvragen waarom men afscheid neemt maar dat heeft ook zijn grenzen.Ben het dus op dat punt met je eens.
Misschien is het beter om te anticiperen en niet zoals je vaker ziet als het te "laat" is.

Probleem is echter dat het naar mijn mening tegenwoordig niet maar een handje vol mensen zijn maar meer dan dat en niet iedereen heeft nog zin om opnieuw een scheuring of afscheiding mee te moeten maken dus blijven ze maar "hangen".

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #229 Gepost op: april 10, 2010, 09:52:38 am »

quote:

okidoki schreef op 10 april 2010 om 01:30:
(..)
En dan nog even dit: waarom laat "men" zich leren door geschorste / afgezette voorgangers van de GKv terwijl men lid is van de GKv?
Wie is de leermeester?
(..)
op zich niet heel verwonderlijk, want de halve GKv (niet bezwaard) luistert ook naar preken van evangelische dominees of gaat naar conferenties als New Wine, etc, etc. Er wordt door iedereen flink geshopt, en het is m.i. raar om dat nu ineens de verontrustte mensen voor de voeten te werpen.

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #230 Gepost op: april 10, 2010, 10:30:05 am »
Wat mij betreft mag iedereen gerust shoppen. Iets anders is of het nut heeft men is nu al om en nabij tien jaar verontrust en heeft drie keer ongelijk gekregen. Wat wil men nu nog? Verontrust blijven, het vuurtje blijven opstoken, vertrekken of streven naar eenheid? Ik denk namelijk wel dat het tijd wordt dat men keuzes maakt. En ik blijf erbij dat de eerste golf echt sectarische trekjes vertoont. Persoonlijk zou ik me eerder bij de verontrusten aansluiten rond Heres, Hoogendoorn en Wolff dan bij het clubje van de Marie maar goed dat is ieders persoonlijke keuze.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #231 Gepost op: april 10, 2010, 11:48:56 am »

quote:

Nunc schreef op 10 april 2010 om 09:52:
[...]

op zich niet heel verwonderlijk, want de halve GKv (niet bezwaard) luistert ook naar preken van evangelische dominees of gaat naar conferenties als New Wine, etc, etc. Er wordt door iedereen flink geshopt, en het is m.i. raar om dat nu ineens de verontrustte mensen voor de voeten te werpen.
offtopic:Ik ben van mening dat ook het shoppen in andere hoeken meewerkt aan scheuring en verdeeldheid. Dus je opmerking deel ik van harte.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2010, 11:49:10 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #232 Gepost op: december 31, 2010, 01:13:55 am »
Gisteren in het ND: de verontrusten vergaderen ook in Nijkerk.
Van scheur tot scheur gaan zij steeds voort (de GKv dus).
Kan iemand mij nog vertellen waar het in "vredesnaam"  nog om gaat?
« Laatst bewerkt op: december 31, 2010, 01:14:12 am door Riemer Lap »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #233 Gepost op: december 31, 2010, 02:22:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 december 2010 om 01:13:
Gisteren in het ND: de verontrusten vergaderen ook in Nijkerk.
Van scheur tot scheur gaan zij steeds voort (de GKv dus).
Kan iemand mij nog vertellen waar het in "vredesnaam"  nog om gaat?

Nou ik weet er eigenlijk niet meer van, maar het is niet zozeer een nieuwe scheur.
Het gaat volgens mij om de groep behorende tot het kerkverband in oprichting van de voormalig vrijgemaakt-gereformeerde predikanten René van der Wolf en Egbert Hoogendoorn.
Dat is iets wat al langer speelt, en kennelijk wordt er gepoogd ook in Nijkerk een draagvlak op te bouwen.

drentenaar

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #234 Gepost op: december 31, 2010, 11:49:31 am »
In Goes is men kort geleden ook begonnen met 'eigen' diensten,
de zgn. Vliedberggemeente.
Schijnt om een paar gezinnen te gaan.
Ds. E. Hoogendoorn uit Kampen was er de eerste voorganger.

Overigens is het bij dit zg. 'Voorlopige Kerkverband' ook niet allemaal koek en ei.

Ds. E. Heres van de 'Dolerende' Geref. Kerk te Dalfsen
mag sinds twee maanden niet meer voorgaan bij de 'Vaste Rots gemeente' bij ons in Assen.
Daarvoor preekte hij er minstens eens per drie week.  

Ds. Hoogendoorn en ds. v.d. Wolf uit Hardenberg verschijnen
(voorlopig nog?) wel op de kansel van Asser Zuiderkerk,
overigens voor een kwijnend aantal kerkgangers ...
« Laatst bewerkt op: december 31, 2010, 11:50:34 am door drentenaar »

Laodicea

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #235 Gepost op: december 31, 2010, 12:02:20 pm »
Als men samen democratisch beslist wat waarheid is, dan krijg je dit soort dingen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #236 Gepost op: december 31, 2010, 12:13:41 pm »

quote:

drentenaar schreef op 31 december 2010 om 11:49:
Overigens is het bij dit zg. 'Voorlopige Kerkverband' ook niet allemaal koek en ei.

Ds. E. Heres van de 'Dolerende' Geref. Kerk te Dalfsen
mag sinds twee maanden niet meer voorgaan bij de 'Vaste Rots gemeente' bij ons in Assen.
Daarvoor preekte hij er minstens eens per drie week.  
 ...
en waarom niet??

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #237 Gepost op: januari 01, 2011, 02:52:57 am »

quote:

Laodicea schreef op 31 december 2010 om 12:02:
Als men samen democratisch beslist wat waarheid is, dan krijg je dit soort dingen.
_O_

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #238 Gepost op: januari 01, 2011, 03:34:05 am »
Even een resume:
Een scheur mbt Zwijndrecht, een scheur in de regio Hardenberg.
een scheur in Zwolle. Zo even snel in mijn geheugen de DGK(hersteld).
Meerdere gemeenten waar onvrede is en een niet samen willen werken met het "nieuwe verband" waarin Kampen o.a. zit
Ik vraag me dan af: wat drijft de mensen toch.....
Het  blijkt ellende te zijn in de groepen die zich af meenden te moeten scheiden.
Het begon al met het debacle "ambtsdragers wel of niet wettig benoemd" in Zwijndrecht en het gaat al maar door.
Is dat wat een kerk moet zijn?

Daarnaast hebben we inmiddels de bezwaarde groep Assen waar een Heres kennelijk al niet meer gewenst is en de FKO die maar blijft oproepen om te komen op avonden "ter verontrusting".
Nu Nijkerk er weer bij.
Een nieuw filiaal van een gemeente Gods?

Ik heb ernstige twijfels of dergelijke acties van God gegeven zijn.
Iemand hier die mij kan verlichten in dezen?

(www.eeninwaarheid.nl / www.werkenaaneenheid.nl / www.gkv.nl )

pyro

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #239 Gepost op: januari 01, 2011, 10:27:41 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 januari 2011 om 03:34:

als een kerk scheuren krijgt zou ik de fundamenten eerst eens onderzoeken. Dit zowel bij een letterlijk als een figuurlijk gebouw dan natuurlijk...

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #240 Gepost op: januari 01, 2011, 01:52:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 januari 2011 om 03:34:
Even een resume:
Een scheur mbt Zwijndrecht, een scheur in de regio Hardenberg.
een scheur in Zwolle. Zo even snel in mijn geheugen de DGK(hersteld).
Meerdere gemeenten waar onvrede is en een niet samen willen werken met het "nieuwe verband" waarin Kampen o.a. zit
Ik vraag me dan af: wat drijft de mensen toch.....
Het  blijkt ellende te zijn in de groepen die zich af meenden te moeten scheiden.
Het begon al met het debacle "ambtsdragers wel of niet wettig benoemd" in Zwijndrecht en het gaat al maar door.
Is dat wat een kerk moet zijn?

Daarnaast hebben we inmiddels de bezwaarde groep Assen waar een Heres kennelijk al niet meer gewenst is en de FKO die maar blijft oproepen om te komen op avonden "ter verontrusting".
Nu Nijkerk er weer bij.
Een nieuw filiaal van een gemeente Gods?

Lijkt me lastig de afgescheidenen zullen claimen dat zij degene zijn die Gods wil doen en ware voortzetting van Gods kerk zijn en degenen die dat niet doen zullen hetzelfde claimen ... beide groepen waarschijnlijk overtuigd van hun eigen gelijk. Ik zou me vooral richten op God en het loslaten, wat ik er ook van vind wie wel of niet gelijk heeft, daar zal niemand zich wat van aantrekken.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #241 Gepost op: januari 02, 2011, 10:19:19 am »
Deels zal het komen door het feit dat mensen (niet de kerk) anders gaan zien dan voorheen,of dit nou voortschrijdend inzicht is of niet laat ik in het midden.Daarnaast zie je dat door het lokaal regelen,een vrijheid die de Synode langere tijd uitgesproken heeft geen eenduidige lijn meer binnen de kerken behelst.(de een doet lokaal dit de ander doet weer iets anders)

Er zijn blijkbaar toch nog wel wat mensen die de buik op een gegeven moment vol hebben van dit soort zaken en zelf gaan vergaderen.Of het dan in hun beleving de ware kerk is laat ik dan in het midden.

De chaos is eigenlijk compleet en de onrust zal nog wel toenemen naarmate de bijbel meer en meer naar eigen maatstaven wordt gehanteerd.

Eigenlijk is het nog een wonder dat er nog een kerk is !

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #242 Gepost op: januari 02, 2011, 01:43:41 pm »
Volgens mij klopt de eerste zin al niet. De kerk en de mensen kunnen niet los van elkaar gezien worden als je spreekt over de kinderen van God. Net zoals je wanneer je spreekt over God, dat je dan altijd hebt over de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Kan ook niet los van elkaar gezien worden. Want wat echt één is, laat zich niet verdelen. Dat kenmerkt het grote verschil tussen God en Zijn schepsels: éénheid en verdeeldheid.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #243 Gepost op: januari 02, 2011, 05:03:45 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2011 om 13:43:
Volgens mij klopt de eerste zin al niet.
Een praktisch voorbeeld.Kijk naar wat er gaande is binnen de RK kerk.Dit zijn de mensen die misbruik hebben gemaakt,niet de Kerk alszodanig.Dat er vervolgens heel wat binnen deze club gaande is,logisch maar je kunt het niet de RK-kerk aanrekenen,mi wel de leden.

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #244 Gepost op: januari 02, 2011, 11:28:41 pm »
En men roddelt maar door. Misschien  gewoon eens goed gaan lezen over wat er nu werkelijk aan de hand is? Je kunt er namelijk genoeg over lezen op de diverse site,s. Zonder dat je een verkeerde voorlichting geeft van de stand van zaken.
Zoals er hier elke x weer opnieuw wordt gedaan.
Als je niet precies weet waar je over praat houd dan gewoon je mond. De zonde tegen het 9de gebod heb je maar zo gedaan.......

small brother

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #245 Gepost op: januari 03, 2011, 12:11:32 am »

quote:

joepie schreef op 02 januari 2011 om 23:28:
En men roddelt maar door. Misschien  gewoon eens goed gaan lezen over wat er nu werkelijk aan de hand is? Je kunt er namelijk genoeg over lezen op de diverse site,s. Zonder dat je een verkeerde voorlichting geeft van de stand van zaken.
Als je niet precies weet waar je over praat houd dan gewoon je mond. De zonde tegen het 9de gebod heb je maar zo gedaan.......

Is het roddel als het niet achter iemands rug om is? Dit is toch een publiek forum waar elkeen zijn mening kan verdedigen?

Eerlijk gezegd denk ik dat helemaal niet reageren kwalijker is dan wel reageren - wat je ook vind van een reactie. Soms is 'roddel' nuttig om iets voor het voetlicht te brengen. En om het niveau van roddel te ontstijgen helpt een opvatting van iemand die zichzelf in staat ziet wel evenwichtig verslag te geven of althans de antwoorden te geven die missen.

Wát is er dan werkelijk aan de hand..?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #246 Gepost op: januari 03, 2011, 01:16:41 am »

quote:

rtfm08 schreef op 02 januari 2011 om 17:03:
[...]

Een praktisch voorbeeld.Kijk naar wat er gaande is binnen de RK kerk.Dit zijn de mensen die misbruik hebben gemaakt,niet de Kerk alszodanig.Dat er vervolgens heel wat binnen deze club gaande is,logisch maar je kunt het niet de RK-kerk aanrekenen,mi wel de leden.

Ja en nee. Ik zou het de Kerk niet aanrekenen, maar wel is de kerk een deel van de oorzaak ervan. Een emeritusdominee was er voor enkele weken terug er erg stellig over in onze toen weer bomvolle kerk onder de woorden dat hij een ding de Rooms Katholieke kerk erg kwalijk neemt, dat ze erkennen dat het celibaat geen bijbels gebod is, maar in zijn woorden de arrogantie bezitten om als kerk er wel een gebod van te maken. Dat niet enkel, hij verweet vervolgens de geboden en verboden die de gereformeerden voor vooral de zondag hadden bedacht. De preek ging over dat God niet afdwingt, maar ons de vrije keuze laat. Wij moeten niet God volgen, maar mogen God volgen. Wij moeten niet naar de kerk, maar mogen naar de kerk. We moeten niet Gods reddende hand aannemen, maar mogen zijn reddende hand aannemen.

De Kerk is Gods lichaam en die kan niet iets kwalijk genomen worden, maar de kerk is een menselijke instituut en daar liggen de zere plekken.

Gods Kerk bestaat uit zijn kinderen. Gods kerk bestaat uit zijn kinderen en verloren kinderen.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 01:17:47 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #247 Gepost op: januari 03, 2011, 01:27:00 am »

quote:

small brother schreef op 03 januari 2011 om 00:11:
[...]

Is het roddel als het niet achter iemands rug om is? Dit is toch een publiek forum waar elkeen zijn mening kan verdedigen?

Eerlijk gezegd denk ik dat helemaal niet reageren kwalijker is dan wel reageren - wat je ook vind van een reactie. Soms is 'roddel' nuttig om iets voor het voetlicht te brengen. En om het niveau van roddel te ontstijgen helpt een opvatting van iemand die zichzelf in staat ziet wel evenwichtig verslag te geven of althans de antwoorden te geven die missen.

Wát is er dan werkelijk aan de hand..?

Wat er werkelijk aan de hand is?

Er is een schip uitgevaren in Gods scheppingswerk over de wereldzeeen. De Kapitein van het schip staat te midden van een remoerig Schip, want het stormt antiegelijk en met dovemansoren is ieder druk in de weer gegaan om de zijlen te heffen en met elkaar te kissebissen over de te varen koers. Ja de Kapitein is ook in de weer, maar er roepen velen dat ze ook kapitein zijn of die door slecht te luisteren naar de Kapitein niet goed uitvoeren wat hij zegt. Bovendien lijkt het net een kippenhok. Veren vladderen in het rond en het is een gekakel van jewelste. Sommigen zien het niet meer zitten op het schip en hebben de reddingsboten laten zakken en varen al in de sloepjes over de wilde zee.

Er zijn drenkelingen die niet weten wat ze er van moeten denken. Ja hen wordt wel boeien toegeworpen, maar het Schip lijks stuurloos rond te dobberen te midden van een zee bezaaid met sloepjes.

Toch is er hoop. De Kapiteit kijkt door zijn verrekijker en een glimlach verschijnt op zijn gezicht. Hij knipoogt met de kompas in Zijn hand.

Hij beheerst de wereldzee en de storm gaat liggen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #248 Gepost op: januari 03, 2011, 09:37:02 am »

quote:

joepie schreef op 02 januari 2011 om 23:28:

Het is geen roddel.
Als Joepie nu de moeite wil nemen om dan aan te tonen waar het hier "allemaal niet klopt"  dan wil ik best van hem haar leren.

Overigens kun je het 9e gebod ook bij deze tekst houden:

quote:

Vanaf 2009 hebben een aantal kerken die een plaats is ontzegd binnen het kerverband van de GKV en/of zich hebben afgescheiden van de Gereformeerde Kerken (vrijg.) en/of afgescheiden van De Gereformeerde Kerken (hersteld) een voorlopig kerkverband gevormd van de Gereformeerde Kerken Nederland (GKN).
bron: werkenaaneenheid.nl
Deze tekst suggereert dat er kerken zijn die buiten het verband zijn gezet door andere kerken. Volgens mij is dat tot op heden niet gebeurd en is men in alle gevallen zelf uit het verband gestapt. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.

Maar Joepie weet er alles van dus: vooruit met de geit!!!
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2011, 06:21:59 pm door Riemer Lap »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #249 Gepost op: januari 03, 2011, 09:45:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 januari 2011 om 09:37:
[...]

Het is geen roddel.
Als Joepie nu de moeite wil nemen om dan aan te tonen waar het hier "allemaal niet klopt"  dan wil ik best van hem leren.
Het eerste wat niet klopt is dat je joepie hem noemt ... in haar profiel is duidelijk een vrouwennaam te lezen!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: