Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 500008 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #2050 Gepost op: september 07, 2010, 03:19:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 september 2010 om 12:39:
[...]

Piebe: je schetst nu precies de reden waarom ik niet geloof dat jouw uitleg KAN kloppen:

ALS nu de apostelen zouden hebben geleerd "dat Jezus elk moment weer terug zou kunnen komen", dan hebben ze dus NIET aan hun opvolgers geleerd "dat Hij intussen al wedergekomen WAS"....
Daarin vergis je je, want Flavius Josephus schreef dat de Joden niet zozeer in een oorlog met de Romeinen verwikkeld waren geraakt, maar veel meer met God zelf. De onneembare tempel, welke bekend stond als het huis van de Heer werd verwoest en zou God daar niet bij geweest zijn?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2051 Gepost op: september 07, 2010, 04:33:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 15:19:
[...]

Daarin vergis je je, want Flavius Josephus schreef dat de Joden niet zozeer in een oorlog met de Romeinen verwikkeld waren geraakt, maar veel meer met God zelf. De onneembare tempel, welke bekend stond als het huis van de Heer werd verwoest en zou God daar niet bij geweest zijn?
Dat laatste kan je je serieus afvragen... Was God op dat moment wel aanwezig in zijn tempel??? Er bestaat binnen het jodendom discussie over de vraag of de Sjechiena wel aanwezig was in de Tweede Tempel…

Zie maar wat het tractaat Yoma in de Babylonische Talmoed hierover te melden heeft (link):

When the last came to R. Johanan and related to him what Resh Lakish had told him, he said: This is not the reason. If all had come with Ezra, even then the Shekhina would not have dwelt in the second Temple, since it is written [Gen. ix. 27]: "May God enlarge the boundaries of Japheth, and may he dwell in the tents of Shem"; that signifies, that although God enlarges the boundaries of Japheth, his Shekhina can only dwell in the tents of Shem (i.e., because the second Temple was under the rule Of the Persians, who are of Japheth, the Shekhina could not dwell there, but only in Solomon's Temple, which was Shem's).

Wat geldt voor de Perzische overheersing van Palestina, zou dat niet ook gelden voor de overheersing door andere afstammelingen van Jafet: de Grieken en Romeinen???

Al zou het antwoord ontkennend zijn. Dan nog de volgende kwestie: Zou Lucas met zijn mededeling “Toen scheurde het voorhangsel van de tempel doormidden. En Jezus riep met luide stem: ‘Vader, in uw handen leg ik mijn geest.’ Toen hij dat gezegd had, blies hij de laatste adem uit” duidelijk hebben willen maken dat op DAT moment God zijn Sjechiena wegnam uit de Tempel???

Opnieuw Yoma zou de reden kunnen aangeven: de dood van een rechtvaardige….

They were asked the following question: How is it known that, when life is in danger, Sabbath may be violated? R. Ishmael answered: It is written [Ex. xxii. 2]: "If a thief be found while breaking in and be smitten so that he die, there shall no blood be shed for him." We can deduce, a fortiori, from this: If in this case, when it is doubtful whether he had come to steal only, or to murder, yet taking his life is permitted, although bloodshed defiles the land and causes the Shekhina to remove from Israel, how much more is violation of the Sabbath (less important than bloodshed) permitted to save a human life.

Naast dit alles: er wordt bij de komst van de Messias een oordeel verwacht over alle volken en niet slechts over Juda of Israël…!!! Hoe indrukwekkend e.e.a. ook was, in het jaar 70 AD was er geen "oordeel op wereldschaal" gaande!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #2052 Gepost op: september 07, 2010, 06:19:42 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 september 2010 om 11:26:

Wanneer het  kerkleer betreft, is dat niet zinvol. Ik heb dat afgedaan.

Nee, het betrof wtg leer. Ik vroeg 14 keer waar in de 613 bijbelse geboden stond dat verjaardagen niet gevierd mochten worden. Het antwoord blijft tot op heden uit.

quote:

Onjuist. De  Hebreeuwse canon was al in de 5e eeuw v.C. voltooid.
Aantoonbare leugen. Zie ook de  Jewish Encyclopedia.

quote:

De Griekse Canon stond al nagenoeg geheel vast rond het jaar 230. Er waren alleen nog discussies gaan de over kleine details. Einde 2e eeuw stond de Griekse canon vast.
Neuh, hij was al wel een aantal keren genoemd door katholieke bisschoppen. Maar vast stond hij nog niet.

quote:

De RKK claimde dat pas in het jaar 397, het concilie van Carthago.

Onjuist, daar werd de canon wel besproken. Maar vastgelegd? Neuh…

quote:

Tijden het concilie van Nicea in 325 hakte  Constantijn de knoop door in het geruzie en stelde leringen vast.
Welke ruzie precies? En welke leringen werden door hem vastgesteld dan?

quote:

Zoals gezegd zijn er vele verslagen over Constantijn. Het is moeilijk om deze  te vinden en ze samen te vatten.
Niemand vraagt toch om alle verslagen te noemen? Laat staan dat je ze zou moeten samenvatten. Noem gewoon de decreten van Constantijn waar zijn leer afgekondigd  wordt.  Net zoals iedereen doet bij bijv  een tijdgenoot van Constantijn, “Eusebius - Historia Ecclesiastica, hoofdstuk zoveel, paragraaf zoveel… Maar dan dus van Constantijn.

quote:

Welnee.

Een heiden opende dus het concilie, die HIJ bijeengeroepen had. Minder dan   één derde was aanwezig. Hij was de voorzitter!

Hij was bekeerd, maar nog niet gedoopt bedoel je. Dat klopt, een gangbare praktijk in de vroege kerk. Hij opende inderdaad het Concilie. De inhoud van het concilie is inmiddels vrij goed bekend (om maar een keer jouw kretologie te hanteren).

quote:

Niet. Ik ging daar van uit, dat toen alle leringen werden vastgesteld. Maar het duurde langer, zoals ik in de aanvullende info al aangaf.

Okee, dus dat was je zoveelste historische fout. Kan gebeuren, maar maakt je verhaal steeds minder geloofwaardig, als het dat al was. Maar je hebt nog steeds geen bron genoemd trouwens.

quote:

Nee. Ik bescherm alleen  mijn privacy.

Huh? Je privacy? Je woont toch niet in dat klooster? Als ik bijv. aan iemand vertel dat ik in het Rijksmuseum ben geweest, hoe schendt dat mijn privacy?

quote:

Veronderstelling dus. Denk je nu echt, dat hij vanaf de kansel met  onze lektuur gaat zwaaien? JG verzinnen niets, ze gaan uit van de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Nee, dat is geen veronderstelling. Dat is een feit, want dat staat gewoon in het canoniek recht. Als een priester geen katholieke leer uitdraagt, dan heeft hij weinig te zoeken in de RKK en wordt uit zijn ambt ontheven. Dus zeker als hij onbijbelse wtg leugens zou verkondigen.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2053 Gepost op: september 07, 2010, 06:25:56 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 september 2010 om 11:50:

Hier kan je veel info vinden.

Wat heb ik daar nou aan? Ik vroeg wat er op de puntjes stond in het door JOU aangehaalde citaat. Dan heb ik geen link naar een vage website nodig, maar gewoon de tekst van jouw citaat. Of anders even de verwijzing van welke bladzijde je die gehaald hebt...

quote:

Het wtg speurt  wereldwijd publicaties af om te laten zien trachten, dat hun op de bijbel gebaseerde onbijbelse zienswijze niet uniek is te rechtvaardigen. Ook al moeten ze teksten manipuleren en hun leden voorliegen.

Kleine correctie gemaakt op je tekst.

quote:

Het is dan best interessant om   b.v. een katholieke geleerden, zoals de jezuïet  Pater Karl Rahner aan te halen die hetzelfde zegt als zij...
Dat moet je eerst nog even aantonen met de volledige tekst uit het door JOU aangehaalde citaat. Wie Rahner is weet ik wel, maar nu even concentreren op de inhoud van zijn tekst...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2054 Gepost op: september 07, 2010, 07:05:47 pm »

quote:

Beepee schreef op 07 september 2010 om 12:06:
[...]
 Het Bijbelse standpunt is dat de naam van God JHWH is en dat zijn zoon Jezus heet.

De Bijbel leert dus dat de HG een kracht is. Nergens wordt de HG als een persoon aangeduid, noch een naam genoemd.

Wat is dan in naam  van de HG gedoopt te worden? Wel degenen die met pinksteren   met de HG gezalfd werden, konden gebruik maken van die kracht. Daardoor spraken zij ineens in verschillende vreemde talen en konden  soms ook wonderen verrichten.

In de naam van de heilige geest gedoopt te worden betekent dat je  de rol en de werking van de heilige geest erkent. En wat is de heilige geest? Het is JHWH’s werkzame kracht, waarmee hij zijn voornemens verwezenlijkt.

Je zegt dat de bijbel DUS leert dat de Heilige Geest een kracht is. Moet ik dat uit je voorgaande bewijs opmaken? Dat de Naam van God JHWH is, en Jezus zijn Zoon is?? Waaruit blijkt dan dat de Heilige Geest DUS een kracht is en geen persoon???

Uit de opmerking van Jezus dat Hij voor zijn discipelen aan de Vader een andere Parakletos zal vragen in Zijn plaats (Joh 14:16) misschien??

Hoe zegt jullie NWV dat ook al weer? "En ik zal de Vader een verzoek doen en hij zal U een andere helper geven om voor altijd bij U te zijn"...

Jezus stelt de helper op één lijn met Zichzelf: een andere helper. Een HELPER ook (actief), en niet een andere HULP. Niet een ander HULPMIDDEL. Nee, een helper.... IEMAND die helpt... (NB: dit is de ENIGE vertaling die Van Dale geeft van het woord "helper"....).

Wel. Van die Helper, van die persoon die helpt, zou ik graag de naam willen horen van je. Want Jezus leert zijn volgelingen immers te dopen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Aangezien volgens jou de aanhangers van het WTG de volgelingen van Jezus zijn, MOET die Naam van de Heilige Geest wel bekend zijn bij het WTG. Waarom de Naam van de Vader overal bekend maken, maar die van de Heilige Geest verbergen????

(Ik zou bijna heel flauw vragen: onder welk kleedje hebben jullie hem weggestopt??? Bijna. Dus beschouw deze vraag maar gerust als niet gesteld. Maar vertel me dan s.v.p. wel de Naam van de Heilige Geest!!! Want dat is een bloedserieuze vraag...)
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 07:11:30 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2055 Gepost op: september 07, 2010, 07:20:01 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 september 2010 om 16:33:
[...]

Dat laatste kan je je serieus afvragen... Was God op dat moment wel aanwezig in zijn tempel??? Er bestaat binnen het jodendom discussie over de vraag of de Sjechiena wel aanwezig was in de Tweede Tempel…

Zie maar wat het tractaat Yoma in de Babylonische Talmoed hierover te melden heeft (link):

When the last came to R. Johanan and related to him what Resh Lakish had told him, he said: This is not the reason. If all had come with Ezra, even then the Shekhina would not have dwelt in the second Temple, since it is written [Gen. ix. 27]: "May God enlarge the boundaries of Japheth, and may he dwell in the tents of Shem"; that signifies, that although God enlarges the boundaries of Japheth, his Shekhina can only dwell in the tents of Shem (i.e., because the second Temple was under the rule Of the Persians, who are of Japheth, the Shekhina could not dwell there, but only in Solomon's Temple, which was Shem's).

Wat geldt voor de Perzische overheersing van Palestina, zou dat niet ook gelden voor de overheersing door andere afstammelingen van Jafet: de Grieken en Romeinen???

Al zou het antwoord ontkennend zijn. Dan nog de volgende kwestie: Zou Lucas met zijn mededeling “Toen scheurde het voorhangsel van de tempel doormidden. En Jezus riep met luide stem: ‘Vader, in uw handen leg ik mijn geest.’ Toen hij dat gezegd had, blies hij de laatste adem uit” duidelijk hebben willen maken dat op DAT moment God zijn Sjechiena wegnam uit de Tempel???

Opnieuw Yoma zou de reden kunnen aangeven: de dood van een rechtvaardige….

They were asked the following question: How is it known that, when life is in danger, Sabbath may be violated? R. Ishmael answered: It is written [Ex. xxii. 2]: "If a thief be found while breaking in and be smitten so that he die, there shall no blood be shed for him." We can deduce, a fortiori, from this: If in this case, when it is doubtful whether he had come to steal only, or to murder, yet taking his life is permitted, although bloodshed defiles the land and causes the Shekhina to remove from Israel, how much more is violation of the Sabbath (less important than bloodshed) permitted to save a human life.
Het is mogelijk dat God zijn Geest op dat moment uit de tempel wegnam, wat zijn verschijning ten tijde van de Joodse oorlog des te meer een wederkomst maakt.

quote:

Naast dit alles: er wordt bij de komst van de Messias een oordeel verwacht over alle volken en niet slechts over Juda of Israël…!!! Hoe indrukwekkend e.e.a. ook was, in het jaar 70 AD was er geen "oordeel op wereldschaal" gaande!!!
Het oordeel kan niet over alle volken gaan, want velen zijn reeds uitgestorven. Ook had God alleen een verbond/afspraak met Israel, dus is het niet meer dan logisch dat zij beoordeeld werden op hun presteren. Zie het als een contract voor bepaalde tijd, aan het einde ervan bekijkt je werkgever hoe jij hebt gepresteerd en daar wordt je om aangenomen of afgewezen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2056 Gepost op: september 07, 2010, 07:32:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 19:20:
[...]
Het is mogelijk dat God zijn Geest op dat moment uit de tempel wegnam, wat zijn verschijning ten tijde van de Joodse oorlog des te meer een wederkomst maakt.

[...]
Het oordeel kan niet over alle volken gaan, want velen zijn reeds uitgestorven. Ook had God alleen een verbond/afspraak met Israel, dus is het niet meer dan logisch dat zij beoordeeld werden op hun presteren. Zie het als een contract voor bepaalde tijd, aan het einde ervan bekijkt je werkgever hoe jij hebt gepresteerd en daar wordt je om aangenomen of afgewezen.
Je stelt dus dat je een buitenbijbelse openbaringsbron hebt waaruit onomstotelijk blijkt dat God aanwezig was in de Tweede Tempel ten tijde van de vernietiging ervan in het jaar 70 AD?? Flavius Josephus heeft God aanschouwd?? Was hij ook onder de profeten??

EN dat het voor de heidenvolken niet uitmaakt hoe ze leven, omdat ze niet geoordeeld zullen worden...???

Tuurlijk... En DAAROM staat er in de Apokalyps ook:
11:15 Toen blies de zevende engel op zijn bazuin. In de hemel klonken luide stemmen, die zeiden: ‘Nu begint de heerschappij van onze Heer over de wereld, en die van zijn messias. Hij zal heersen tot in eeuwigheid.’ 11:16 De vierentwintig oudsten op hun tronen bij God wierpen zich neer en aanbaden God 11:17 met de woorden: ‘Wij danken u, Heer, onze God, Almachtige, die is en die was, want in uw grote macht neemt u nu het koningschap op u. 11:18 De volken raasden in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de doden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’

De volken (tuurlijk, dat is Israël!!! Dat ik dat nu nooit gezien heb!!!) razen en vernietigen de aarde en worden op het moment dat de Almachtige en Zijn Messias het koningschap opnemen geoordeeld... De doden en de levenden.... (Hé, maar die uitgestorven volkeren dan, die er zo heerlijk op los konden leven omdat ze TOCH ongestoord hun gang mochten gaan?????)

We corrigeren de tekst gewoon....

11:15 Toen blies de zevende engel op zijn bazuin. In de hemel klonken luide stemmen, die zeiden: ‘Nu begint de heerschappij van onze Heer over de wereld, en die van zijn messias. Hij zal heersen tot in eeuwigheid.’ 11:16 De vierentwintig oudsten op hun tronen bij God wierpen zich neer en aanbaden God 11:17 met de woorden: ‘Wij danken u, Heer, onze God, Almachtige, die is en die was, want in uw grote macht neemt u nu het koningschap op u. 11:18 Israël raasde in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de levenden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’

Zo. Johannes zal je ooit dankbaar zijn voor je voortschrijdende inzicht...!!!
« Laatst bewerkt op: september 07, 2010, 07:43:47 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #2057 Gepost op: september 08, 2010, 02:43:56 am »

quote:

Beepee schreef op 05 september 2010 om 13:23:
[...]
M.i. is on-Bijbelse leer de hoofdoorzaak van verdeeldheid.

Dat lijkt me toch niet een solide stelling.
Nee, als iets vatbaar is voor diverse opvattingen en uitleggingen ontstaat er gewoon verdeeldheid. Er is niet zoiets als een splijtzwam genaamd "on-Bijbelse  leer" die zaken de verdeeldheid in stuurt.
Wel kun je zeggen dat bij onuiste interpretaties en verdere uitwerkingen daarvan, er leer wordt samengesteld die on-bijbels kan worden genoemd. Dat is dan echter een gevolg, niet de oorzaak!
Je geeft zelf nu ook een meer uitgebreidere beschrijving met betrekking tot onder andere het concilie.
Beepee in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Je moet dus niet zeggen dat er Constantijnse leer is zoals je zo vaak gedaan hebt, of dat on-bijbelse leer verdeeldheid bracht, maar er is gewoon verdeeldheid ontstaan -- en Constantijn heeft bepaalde zaken bindend verklaard -- en in de verdeeldheid is er ook on-bijbelse leer.
Hetgeen gebeurt en ontstaat moet je niet de oorzaak van zichzelf noemen. Het maakt de dingen onduidelijk, als je dat zegt.

quote:

quote:

Trajecto:
(...)
Net zomin als dat we ons op zoiets moeten vastpinnen, heeft de idee "God die liefde is en die haat" onze grote belangstelling nodig. Dat is een onzin-constructie die we maar gauw moeten vergeten. We kunnen God niet doorgronden maar we moeten geen onzin spreken over hem. En dat al helemaal niet in termen van "dat het nou eenmaal zo is".
(...)

Wel ik word vaak uitgenodigd om mijn visie elders te geven. Ik wil mijn tijd achter de PC beperken. Ik heb aan dit topic al mijn handen vol, wat de tijd betreft.
God is liefde en haat inderdaad het kwade. Men heeft helaas de heidense definitie hel met pijniging van vuur overgenomen en toegepast op Bijbelse uitspraken. Zoals al vaker aangehaald is Gehenna een symbool van eeuwige vernietiging, niet van eeuwige pijniging.
Ja, ik snap dat je niet onbeperkt achter de computer wilt zitten. Ik kan nog wel even een hint geven.
"God is liefde en haat inderdaad het kwade," zei je. Dit is een zeer dubieuze opmerking: Het zijn van liefde en hebben van haat probeer je te verenigen. Lees dan maar eens 1 Korinthe 13 over de liefde.
Ik ben benieuwd of je als je dat hebt gedaan nog zoiets gaat zeggen.
(In een ander topic was het net even ietsje gemakkelijke dan hier. Er was opgemerkt dat God liefde is en dat hij boos wordt als je die niet beantwoordt. De Liefde wordt uiteraard nooit boos, want dan was het de Liefde niet. Conclusie: de uitspraak deugde niet.)  

quote:

Wel, in Jezus tijd was er nog een belemmering tegen on-Bijbelse zienswijzen.  Die werden  door de apostelen bestreden. We dienen dus deze leer aan te houden en de latere toevoegingen te verwijderen.

[...]
 Ik ben beslist niet gefocust op de wtg uitleg, maar op de Bijbelse uitleg. Ik ben van mening dat uitleg een zaak van God is en dat hij geeft aan wie hij wil. De Bijbel geeft in feite alle benodigde uitleg. Om die te kunnen zien, dien je de sluier van on-Bijbelse leer verwijderd te hebben.
Ik heb voldoende van het WTG gehoord om te weten dat het onaannemelijk is dat jij je niet volledig richt naar de dingen die het bestuurlijk lichaam voorschrijft. Dat wordt niet geaccepteerd. Je kunt je niet onder de vlag van bijbelse uitleg begeven en niet exact de dingen zo zeggen als het besturend lichaam ze voorschrijft. Dan zou de eenheid verstoord worden en dat is absoluut onacceptabel. Het lijkt dus eerder dat je hier in een speciale missie optreedt die je is opgedragen of waar je op zijn minst toelating voor hebt.

quote:

Ze vatten niet alles letterlijk op, maar zoals het bedoeld is. Daarvoor zoeken zij in de bijbel. De context laat vaak overduidelijk zien of het letterlijk of symbolisch is en daarvoor dien je de leer van de gehele Bijbel mee te nemen.
Veel te veel wordt door hen letterlijk bekeken. Meteen bij het scheppingsverhaal vind je al veel symboliek en dat staat er echt niet bij aangegeven.

quote:

Wat bedoel je precies?
Ik zei:
Het is (...) juist de gewoonte van het WTG om te willen handelen naar de letter en niet zozeer naar de geest. De letter staat zeker bovenaan bij het WTG.
En jij zei dat dat een vooroordeel van buitenstaanders is. Omdat ik tot nog toe niets heb gehoord wat mijn mening niet onderstreept (in tegendeel; juist elke keer komen jouw berichten mijn gedachte over het WTG bevestigen) zei ik dat hier dan je kans lag om alsnog deze gedachte te logenstraffen als hij werkelijk onterecht zou zijn en een vooroordeel. Kom dus eens met berichten over wat men bij het WTG aan handelen naar de geest doet of aanbeveelt.

quote:

quote:

Trajecto:
Jezus gaf opdracht hem te herdenken en deed dit bij zijn laatste avondmaal, in principe een sederavondmaaltijd. Dat dat uitsluit dat je bovendien Jezus' geboorte op enig moment in het jaar herdenkt maak jij er van.
"Letterlijk er staan" doet dat niet en of het "in de geest ervan" is toegelaten, of dat het "tegen de geest ervan" is daar worden we het niet over eens.

Toen Jezus pascha vierde, gaf hij de opdracht om zijn dood te herdenken. Pascha is een Joodse herdenking. Jezus maakte daar een herdenking van zijn dood van.
Ik maak er niets van, ik probeer te laten zien wat de bijbel werkelijk leert.
De bijbel leert dus die sederavondmaaltijd voortaan als laatste avondmaal van Jezus te vieren en hem te gedenken. Maar jij greep het tevens aan om iets over Kerstmis te zeggen en dan zeg ik dat het daarover niets zegt of bedoelt te zeggen.

quote:

Het is niet focussen, maar de opdracht uitvoeren van onthoudt u van afgoderij.
Toen men rond 1925 de heidense afkomst ontdekte, volgen zij dat gebod op.

Dan meteen maar Kerstmis afschaffen is echter het kind met het badwater weggooien.
Men had ook alle vreemde bijkomende zaken kunnen verwijderen. Ik weet niet precies hoe de stand  van doordringen van het gebruik van het plaatsen van de kerstboom in 1925 in de USA. Je kunt wel stellen dat het gebruik tijdens Russells leven in opkomst was echter, volgens mij.
De traditie hier in Nederland van een kerstboom in de woonkamer is helemaal niet oud als sommigen misschien denken, al zijn de roots van gebruiken waarop het gevestigd is, wel oud. (Dat het op heidense tradities terug te voeren is betekent helemaal niet dat sinds die tijden er kerstbomen in de huizen gestaan hebben.)

quote:

quote:

Trajecto:
Het is nuttig om door te krijgen op welke punten het WTG verkeerd bezig is, maar jij bent niet bereid het WTG aan zo'n kritisch bezien bloot te stellen, lijkt het. (Ik weet echter natuurlijk niet wat jij voor jezelf misschien toch wel doet al meld je dat misschien hier niet.)
Zou het niet nuttig zijn om eerst je hand in eigen boezem stak? En dus eerst alle on-Bijbelse leer uit je geloof verwijderd? Wat dan nog overblijft zal sterk op de wtg lijken, denk ik. In overeenstemming met de Bijbelse leer, onderzoek ik alle dingen en behoudt het goede.
Vriendelijk bedankt voor je advies. Je verwacht echter iets van mij wat totaal niet bij mijn zienswijzen past. Ik ben helemaal niet van mening dat er na het schrijven van de bijbel slechts verval was en dat er niets waardevols is geweest aan denken en aan uitleg en aan nieuwe interpretatie of zelfs aan nieuwe ideeën. We hebben ook de tijd van de verlichting gehad. Dat is al helemaal iets wat niet rechtstreeks van doen heeft met bijbelbestudering, maar het is niettemin belangrijk en invloedrijk.

quote:

quote:

quote:

quote:

Trajecto:
Slechts wat er letterlijk staat is belangrijk; en het goed doen naar de geest is niet zo belangrijk maar kennelijk af te raden want, als je dat doet kan je wel eens niet helemaal in orde handelen naar de letter!
Dat is toch echt zoals het WTG overkomt!
Beepee
Je wilt laten overkomen.
Trajecto:
??? (onbegrijpelijke zin)
Sorry. Zoals je hen wilt laten overkomen.
Ik wil dat niet maar het gebeurt gewoon. Ze maken die indruk op mij en vermoedelijk niet op mij alleen.

quote:

Klopt, dus zie ik vrij snel waar iets vandaan komt.

[...]
Daarmee bedoel ik dus dat alle Bijbelschrijvers met elkaar in harmonie schrijven, terwijl het merendeel elkaar niet kenden. Bovendien zij er in het OT vele profetieën die  pas in het  NT of in de eindtijd in vervulling gaan. Zij ondersteunen NT profetieën. Wat de selectie betreft, tracht ik Jezus na te volgen. Hij bracht een tekstgedeelte van Jesaja op zichzelf in vervulling. Niet de hele tekst dus. Ook hij deed dat niet zo maar. De joden nu ontkennen die tekst.
Ze kenden elkaar niet, maar wel bijvoorbeeld kenden de schrijvers van het NT natuurlijk het OT, om maar eens wat te noemen. Ze haalden soms zelfs slordig zaken aan uit het OT. Verwijzing in Mattheüs 27  naar Jeremia terwijl hij eigenlijk naar Zacharia 11 is (en daar speelt ook nog een foute vertaling van het woord "jotseer" een rol).

quote:

quote:

quote:

Beepee::
Jezus is gewoon duidelijk. Satan is de werkelijk machthebber, vandaar dat Jezus geen politiek functie wilde vervullen. Zijn volgelingen ook niet.
De aarde is niet louter voor niets geschapen, maar ter bewoning door een volmaakte mensheid.
Trajecto:
Tja dat ben ik dus niet met je eens. De aarde is niet voor niets geschapen maar is er juist als plek waarop we kunnen leren. We zijn juist op deze onvolmaakte plek omdat we niet volmaakt zijn. De aarde is geen paradijs en kan het ook niet zijn.

Wanneer je de Bijbel leest en ook het scheppingsverslag, zie je dat God zag dat het zeer goed was.  Hij waarschuwde dat de gevolgen van diefstal uit zijn boom, de doodstraf zou betekenen. Het was dus een keuze van een volmaakt mens.
Toen zij daarna kinderen kregen erfden zij de onvolmaaktheid. Desondanks nam God onmiddellijk maatregelen om deze tzt weer ongedaan te kunnen maken (Gen 3:15).
Je bent het allemaal weer te letterlijk stoffelijk aan het nemen en het paradijs is geen tuin op aarde. (En bovendien verblijven we nu wel op aarde en daar is nergens het paradijs te vinden -- niet in het gebied van de rivieren zoals ze in Genesis 2 genoemd worden noch elders. Nooit is men gestuit op de cherubs ten oosten van de tuin van Eden en men heeft niet het heen en weer flitsende, vlammende zwaard gezien. En dat zou toch wel moeten als je het hier op aarde wilt plaatsen. (Of zeg jij dan, dat het is verdwenen tijdens de zondvloed?))

quote:

quote:

Trajecto:
Ja, en als een ander dat nou ook tracht en toch met een ander inzicht naar voren komt dan jij? Heb jij dan per definitie alle gelijk en de ander geen gelijk??
Eeuwig vuur is een symbool. Het  is niet letterlijk. Het wordt weergegeven door Gehenna. Andere verklaringen zijn, Bijbels gezien, onjuist.

Je pikt er nu maar even deze kwestie van het Gehenna uit, terwijl ik in het algemeen reageerde op dat je suggereerde dat steeds jouw manier van Jezus volgen volledig de juiste is en dat iemand die er een andere uitleg heeft het fout heeft.

Maar vooruit even over het Gehenna:
Dat is afgeleid van de naam van het smalle, rotsachtige Dal van Hinnom (Hebreeuws: Gej Hinnom, een afkorting van גיא בן הינום, Gej Ben-Hinnom, het dal van de zonen van Hinnom), ten zuiden van Jeruzalem. Daar gebeurde gruwelijke rituelen.

Ik ben het ermee eens dat men bij vertalingen van de bijbel beter het woord Gehenna kan laten staan. Voor duiding van de tekst is dat beter. Met een noot kan er dan wat verklaring bij gegeven worden.

quote:

Misschien kan je begrijpen, dat wanneer ik voortdurend afgekat wordt, dat ik een vriendelijk  bedoelde reactie niet  goed op waarde kan schatten. Mijn excuus daarvoor.
Ik ben goed wakker, ik behoor niet tot de dwaze maagden die in slaap gesukkeld zijn. Zij werden pas wakker, toen het te laat was. En dat probeer ik je oprecht te besparen.

Excuses aanvaard!
En ook bedankt voor de goede bedoelingen.

quote:

Jezus leerde± Uw woord is waarheid. Hij had het dus niet over waarheden. Hij zij ook dat de smalle weg (der waarheid) moeilijk te vinden is. Je dient dus voortdurend onder gebed te zoeken.
Ik zou zeggen: ga dat doen en maak je daartoe los van bindende zaken en organisaties die dat verstoren!

quote:

Ik maak voortdurend fouten, ik ben een onvolmaakt mens, net als Paulus. Romeinen 7:21-24.
Zeker.

quote:

quote:

Trajecto:
Wel is het jammer dat je niet ziet dat andere visies en uitleggingen ook mogelijk zijn. (Dat wil zeggen ik vind het jammer en jij bent volkomen overtuigd en tevreden met je eigen interpretaties.) Ik kan je hooguit aansporen eens wat meer om je heen te kijken en je vooroordeel, waardoor je zicht sterk gekleurd wordt, even niet te laten prevaleren.
Vele uitleggingen en visies zijn op leer van Constantijn gebaseerd en die ken en herken ik. Het gevolg daarvan is dat iedere denominatie een andere uitleg heeft.

De meeste kerken onderschrijven de Apostolische Geloofsbelijdenis, maar dat is op zich juist een bindende factor dan.
Maar afgezien daarvan bedoel ik eigenlijk: neem iedere opponent in een discussie hier in het forum serieus en plaats wat hij zegt niet slechts in een hokje dat je meent te herkennen maar ga in op wat hij zegt, onafhankelijk ervan of het nou wel of niet bij jou in het hokje "Constantijnse leer" is geplaatst. Iemand wil niet geplaatst worden in een rubriceringssysteem van jou -- wat feitelijk ook een nogal discutabel systeem is -- maar wil commentaar of weerwoord op wat hij zegt.

quote:

Het is geen dogma, maar helaas kan jij dat niet zien.

Toch wel, het is een dogma. Hier speelt het jaar 607 vóór Christus een grote rol voor de berekening. Dit is een uit de bijbel geconstrueerde aanname voor de verwoesting van de tempel door Nebukadnezar II. Dit was in werkelijkheid in 587 of 586 v. Chr.
Men moet de leerstelling niettemin aannemen om toe te treden tot het WTG. Het is dus een dogma dat het WTG heeft opgesteld. Een leerstelling zoals ook andere (kerk)groeperingen dingen hebben afgeleid of geconstrueerd naar aanleiding van bijbelteksten zonder dat het er rechtstreeks staat en die vervolgens tot bindende leer hebben verklaard.

quote:

Een Joodse advocaat uit zuid Afrika studeerde 2 keer per week met een rabbijn, die daarvoor betaald werd. Hij aanvaarde een studie met JG en wilde als  goed in de Bijbel onderlegde jood hen wel even op woorden vangen. Hij pakte dat op een juridische wijze aan. Na 2 jaar intensieve studie werd hem aan de hand van de Messiaanse profetieën dat de Messiaans  in het jaar 29 zou verschijnen. Jezus werd toen gedoopt.
Dan lijkt het inderdaad aannemelijk dat de schriftgeleerden dat ook moeten hebben geweten ten tijde van Jezus. Vraag is dan nog of hij ook eruit haalde wat de hoedanigheid van die Messias zou zijn. Als die anders dan Jezus was -- een werelds koning en en strijdheer dus waarschijnlijk -- dan blijft het toch niet zo heel vreemd dat ze Jezus niet als Messias herkenden.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 01:41:45 pm door Trajecto »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2058 Gepost op: september 08, 2010, 03:15:15 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 september 2010 om 11:41:

@ Piebe: misschien is het NOG bijbelser om te beseffen dat niemand het moment van de Wederkomst weet (zelfs de Zoon niet, maar slechts de Vader) maar dat we wel zo moeten leven, alsof die Wederkomst elk moment kan plaatsvinden. Zoals ook Paulus, Petrus en Johannes deden.... "Weest waakzaam, want..."
hmm, ik zit nu even mee te lezen en ik krijg de indruk dat jullie totaal langs elkaar heenpraten. Het gaat m.i. over twee verschillende dingen... Wat jij zegt over de komst  van Christus klopt gewoon hoor('Second Coming' bedoel ik dan he). Dat kan elk moment plaatsvinden en daar moeten we waakzaam voor blijven.

Onze gnostische calvinist heeft óók gelijk als hij beweerd dat men in de 1e eeuw al verwachtte dat Christus terug zou komen. Waar het mis gaat is dat hij dan Matt 16:28 aanhaalt ('plukt' eigenlijk) en dat vers gaat daar niet zozeer over. Daar wordt iets anders bedoeld, wat duidelijk wordt na goed lezen en vooral lezen van de context. Vervolgens gaat het dan nog verder mis als jij hem gaat volgen in zijn gedachtengang dat het over de 'second coming' gaat.

quote:

(Je argumenten vond ik niet heel sterk... Uiteindelijk 1 bijbeltekst uit een brief van Johannes, die even goed op de manier uitgelegd kan worden zoals ik dat hierboven doe.... Ik zie nog steeds geen enkele reden om de traditionele uitleg van de Kerk van alle tijden vaarwel te zeggen...)
Wat de Kerk leert is dat Matt 16:28 niet zozeer over de 'second coming' gaat maar over iets heel anders. Dat 'andere' wordt uitvoerig beschreven door o.a. Origines in de 2e eeuw, via Thomas van Aquino, tot aan Benedictus XVI in de 21e eeuw... maar laat dat nou net allemaal off-topic zijn in een WTG draadje!  :+

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2059 Gepost op: september 08, 2010, 08:57:25 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 september 2010 om 03:15:
[...]
hmm, ik zit nu even mee te lezen en ik krijg de indruk dat jullie totaal langs elkaar heenpraten. Het gaat m.i. over twee verschillende dingen... Wat jij zegt over de komst  van Christus klopt gewoon hoor('Second Coming' bedoel ik dan he). Dat kan elk moment plaatsvinden en daar moeten we waakzaam voor blijven.

Onze gnostische calvinist heeft óók gelijk als hij beweerd dat men in de 1e eeuw al verwachtte dat Christus terug zou komen. Waar het mis gaat is dat hij dan Matt 16:28 aanhaalt ('plukt' eigenlijk) en dat vers gaat daar niet zozeer over. Daar wordt iets anders bedoeld, wat duidelijk wordt na goed lezen en vooral lezen van de context. Vervolgens gaat het dan nog verder mis als jij hem gaat volgen in zijn gedachtengang dat het over de 'second coming' gaat.

[...]
Wat de Kerk leert is dat Matt 16:28 niet zozeer over de 'second coming' gaat maar over iets heel anders. Dat 'andere' wordt uitvoerig beschreven door o.a. Origines in de 2e eeuw, via Thomas van Aquino, tot aan Benedictus XVI in de 21e eeuw... maar laat dat nou net allemaal off-topic zijn in een WTG draadje!  :+
Ik moet hier dan wel de kanttekening bij plaatsen dat ik Piebe (maar vooral ook Beepee) aan zijn verstand probeer te peuteren dat de verheerlijkte Christus al Koning is, maar intussen ook ooit zal weerkomen "om te oordelen de levenden en de doden"... En Hij al in Zijn vrijwillig-vernederde aardse bestaan "aanmatigend optrad" voor wat betreft Zijn (legitieme) "aanspraak" op de troon... (Niet waar, Beepee...?? Hoe zat dat ook weer met die intocht op de ezel???). En "aanmatigende uitspraken" deed voor wat betreft Zijn toekomstige bevestiging van Zijn aardse autoriteit (De Vader heeft Mij lief omdat Ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen - Joh 10). (Hier zijn we toch weer terug on-topic!)

Kortom: ook ik denk niet dat Mat 16:28 over de "second coming" gaat...!!
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 10:04:53 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2060 Gepost op: september 08, 2010, 09:58:32 am »

quote:

[...]
Onze gnostische calvinist....

Je zal ongetwijfeld nog wel weten dat ik je er ooit op gewezen heb dat gnostisch gedachtegoed hemelsbreed verschilt van calvinistisch gedachtegoed.

Zelfs als het Vaticaan geen "studieclubje Nederlands Protestantisme" heeft zal je dat hopelijk niet verbazen.... (Het zou me teleurstellen!!).

Hiernaast heeft Piebe regelmatig aangegeven afstand te hebben genomen van zijn Protestantse roots.... Ik zou zijn visie ook niet direct calvinistisch durven noemen....

Kortom: ik maak "ernstig bezwaar" tegen bovenstaande kwalificatie!!!!  :+

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2061 Gepost op: september 08, 2010, 10:22:04 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 september 2010 om 19:32:
[...]

Je stelt dus dat je een buitenbijbelse openbaringsbron hebt waaruit onomstotelijk blijkt dat God aanwezig was in de Tweede Tempel ten tijde van de vernietiging ervan in het jaar 70 AD?? Flavius Josephus heeft God aanschouwd?? Was hij ook onder de profeten??

EN dat het voor de heidenvolken niet uitmaakt hoe ze leven, omdat ze niet geoordeeld zullen worden...???

Tuurlijk... En DAAROM staat er in de Apokalyps ook:
11:15 Toen blies de zevende engel op zijn bazuin. In de hemel klonken luide stemmen, die zeiden: ‘Nu begint de heerschappij van onze Heer over de wereld, en die van zijn messias. Hij zal heersen tot in eeuwigheid.’ 11:16 De vierentwintig oudsten op hun tronen bij God wierpen zich neer en aanbaden God 11:17 met de woorden: ‘Wij danken u, Heer, onze God, Almachtige, die is en die was, want in uw grote macht neemt u nu het koningschap op u. 11:18 De volken raasden in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de doden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’

De volken (tuurlijk, dat is Israël!!! Dat ik dat nu nooit gezien heb!!!) razen en vernietigen de aarde en worden op het moment dat de Almachtige en Zijn Messias het koningschap opnemen geoordeeld... De doden en de levenden.... (Hé, maar die uitgestorven volkeren dan, die er zo heerlijk op los konden leven omdat ze TOCH ongestoord hun gang mochten gaan?????)

We corrigeren de tekst gewoon....

11:15 Toen blies de zevende engel op zijn bazuin. In de hemel klonken luide stemmen, die zeiden: ‘Nu begint de heerschappij van onze Heer over de wereld, en die van zijn messias. Hij zal heersen tot in eeuwigheid.’ 11:16 De vierentwintig oudsten op hun tronen bij God wierpen zich neer en aanbaden God 11:17 met de woorden: ‘Wij danken u, Heer, onze God, Almachtige, die is en die was, want in uw grote macht neemt u nu het koningschap op u. 11:18 Israël raasde in woede, maar nu laat u uw woede razen. De tijd is gekomen om een oordeel te vellen over de levenden; en om uw dienaren, de profeten, te belonen, evenals de heiligen en degenen die, jong en oud, ontzag hebben voor uw naam; en ook om hen die de aarde vernietigen nu zelf te vernietigen.’

Zo. Johannes zal je ooit dankbaar zijn voor je voortschrijdende inzicht...!!!
Tja, ik hoop dat Johannes het waardeert dat ik notie neem van wat hij heeft geschreven, want dat doe jij niet! Dus steek gerust de draak met me, ik lach er smakelijk om! :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2062 Gepost op: september 08, 2010, 10:29:33 am »

quote:

[...]

[...]

Onze gnostische calvinist? Leuk gevonden, alleen sla je de plank weer jammerlijk mis, want ik ben van jullie, noch verwerp ik het offer en ook volg ik Calvijn niet!

De enige reden waarom Mattheus 16 vers 28 niet over de wederkomst zou gaan is omdat het niet strookt met de leer van jouw sekte.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2063 Gepost op: september 08, 2010, 10:42:57 am »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 10:29:
[...]

Onze gnostische calvinist? Leuk gevonden, alleen sla je de plank weer jammerlijk mis, want ik ben van jullie, noch verwerp ik het offer en ook volg ik Calvijn niet!

De enige reden waarom Mattheus 16 vers 28 niet over de wederkomst zou gaan is omdat het niet strookt met de leer van jouw sekte.
Een extra reden zou kunnen zijn dat Jezus na zijn opstanding, maar voor zijn hemelvaart deze uitspraak deed: "Mat 28: 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde."

Deze uitspraak doet Hij ruim voor het moment waarop jij zijn Wederkomst projecteert.... Met alle respect, dan klopt die weergave van je toch niet???? Dan is Mat 16:28 toch hier al uitgekomen!!! Of dan toch in ieder geval nadat Hij heeft plaatsgenomen aan de rechter hand van Zijn Vader....!!

En op DAT moment (NADAT de Zoon was teruggekeerd naar de Vader) zei de engel: "Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan." (Hand 1:11) Die "verheerlijkte" Koning Jezus zal ooit terugkeren...

Hij IS Koning maar Hij KOMT ooit terug.... 2 verschillende momenten in de tijd...

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #2064 Gepost op: september 08, 2010, 10:55:24 am »
Hendrik, Piebe, Nunc en BeePee, ik twijfel niet aal jullie oprechte bedoelingen in de dialoog.  Het kan echter wel schriftelijke `muggezifterij` worden.
Jezus waarschuwde in Johannes 5 dat de schridgeleerden zo bezig waren met de schrift, maar Hem niet herkenden.
In Lucas 44 zei Jezus weer dat ze de tijd van hun bezoeking niet kenden.
Hebben jullie niet in de gaten dat de inbreng die ik verschaf van Hemelse oorsprong is. Niet dat ik `t zo goed weet, maar Sun Myung Moon is een hemelse boodschapper van deze tijd;  maak aub een oprechte studie van zijn visie!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2065 Gepost op: september 08, 2010, 10:57:26 am »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 10:29:
[...]

Toch, Piebe, denk ik dat je een serieuze reden hebt om je zorgen te maken.... Johannes was alles behalve een modalist toen hij de uitspraak deed:

1 Joh 2: Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige.

Het moment waarop deze uitspraak gedaan werd: ongeveer 70 jaar na de Hemelvaart. Op DAT moment, als een van de toehoorders zou zondigen, heeft deze berouwvolle zondaar volgens Johannes in Messias Jezus (Gods Zoon Jezus Christus 1:3) een pleitbezorger bij de Vader.... De Zoon pleit voor de mens bij de Vader!!!

Over deze twee, tegelijkertijd optredende personen, doet Johannes in zijn eerste brief een heel duidelijke uitspraak (2:23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader).

De waarschuwing staat in het vers ervoor: Wat is nu, volgens Johannes, een ieder die de Vader en de Zoon niet erkent??

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2066 Gepost op: september 08, 2010, 11:01:26 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 september 2010 om 10:55:
Hendrik, Piebe, Nunc en BeePee, ik twijfel niet aal jullie oprechte bedoelingen in de dialoog.  Het kan echter wel schriftelijke `muggezifterij` worden.
Jezus waarschuwde in Johannes 5 dat de schridgeleerden zo bezig waren met de schrift, maar Hem niet herkenden.
Hebben jullie niet in de gaten dat de inbreng die ik verschaf van Hemelse oorsprong is. Niet dat ik `t zo goed weet, maar Sun Myung Moon is een hemelse boodschapper van deze tijd;  maak aub een oprechte studie van zijn visie!
Die "schriftelijke muggezifterij" is anders van levensbelang!!!

Waarschuwde Johannes al niet: 1 Joh 4:1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

Ik dacht dat ik al eens eerder had aangegeven op bijbelse gronden niet te geloven in de aanspraken van dhr. Sun Myung Moon....!!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2067 Gepost op: september 08, 2010, 11:17:12 am »

quote:

Piebe schreef op 07 september 2010 om 15:14:
[...]
Ja maar Johannes zei dat het de laatste ure was, wat twaalf keer korter dan een dag is, dus als een dag duizend jaar is, dan is een uur dat zeker niet. De verzen zijn duidelijk en die verander je niet door oude psalmen uit hun verband te trekken, want duizend jaar betekend in de Bijbel zelden letterlijk duizend jaar. Tot op de dag van vandaag denkt niemand aan tien eeuwen als ik zeg dat ik in geen duizend jaar zo'n slap excuus hoorde. Paulus heeft duidelijk gezegd dat zij levend zouden blijven tot de komst van de Heer en daar reageer je niet op.

Ik had deze bijdrage van je even over het hoofd gezien... Ik zou niet de verdenking op me willen laden dat ik weg zou lopen voor "lastige vragen"...

Je haalt, neem ik aan, hoofdstuk 15 van de 1e Korinthebrief aan... Paulus zegt hier niet dat ZIJ levend zouden blijven. Hij zegt dat WIJ niet allemaal eerst zullen sterven:

Vers 51: Wij zullen niet allemaal eerst sterven – toch zullen wij allemaal veranderd worden...

En toch leeft Paulus in het besef dat het voor hemzelf ineens afgelopen kan zijn: 1 Kor 15:31 Elke dag sterf ik opnieuw, broeders en zusters, zo waar als ik dankzij Christus Jezus, onze Heer, trots op u kan zijn. 32 In Efeze heb ik op leven en dood gevochten.

Ons verschil van inzicht is waarschijnlijk dat jij er van uit gaat dat Paulus enkel sprak tot zijn toehoorders in Korinthe, en ik dat ik geloof dat Paulus hier spreekt tot de volgelingen van Jezus.... Ofwel: ik geloof echt niet dat ik hier andermans post zit te lezen!!!!

Paulus doet in vers 51 net zo'n algemene uitspraak als hij doet in een voorgaand vers:
22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

Jezus sprak niet alleen zijn eigen generatie toe, maar alle generaties!!!

Petrus deed het zelfde: Want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.

En ook Paulus sprak niet enkel zijn directe toehoorders aan maar allen...

NB: jij vindt dus dat Petrus de Psalmen uit hun verband rukt als hij zijn uitspraak doet in 2 Petr 3???
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 11:20:40 am door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2068 Gepost op: september 08, 2010, 11:19:01 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 10:42:
[...]

Een extra reden zou kunnen zijn dat Jezus na zijn opstanding, maar voor zijn hemelvaart deze uitspraak deed: "Mat 28: 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde."

Deze uitspraak doet Hij ruim voor het moment waarop jij zijn Wederkomst projecteert.... Met alle respect, dan klopt die weergave van je toch niet???? Dan is Mat 16:28 toch hier al uitgekomen!!! Of dan toch in ieder geval nadat Hij heeft plaatsgenomen aan de rechter hand van Zijn Vader....!!

En op DAT moment (NADAT de Zoon was teruggekeerd naar de Vader) zei de engel: "Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan." (Hand 1:11) Die "verheerlijkte" Koning Jezus zal ooit terugkeren...

Hij IS Koning maar Hij KOMT ooit terug.... 2 verschillende momenten in de tijd...

Met alle respect, dat klopt niet, want in het vers daarvoor staat dat Jezus een ieder zou vergelden naar zijn daden bij zijn komst.

Mattheus 28
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. 28 Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.

Hier staat luid en duidelijk dat sommigen die daar aanwezig waren niet zouden sterven, tot zij de dag van zijn komst en het oordeel hadden meegemaakt. Ik zou haast willen zeggen, neem een steen en stenig mij als ik lieg. Dat jij hier twee evenementen in twee verschillende tijden in wilt zien veranderd niks aan het feit dat sommigen die daar stonden het nog zouden beleven. Als jij het ene wel op het verleden betrekt, zul je dat met het andere ook moeten doen, want iets anders riekt een uur in de wind naar willekeur. De stenen liggen klaar, werp ze maar als ik lieg.

'Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.' (1 Tes 4,15)

Men zegt dat Jezus niet is gekomen en dat Paulus te Rome is begraven, maar het staat er duidelijk en ik verkies de Bijbel boven de katholieke traditie.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 11:19:48 am door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2069 Gepost op: september 08, 2010, 11:30:16 am »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 11:19:
[...]

Met alle respect, dat klopt niet, want in het vers daarvoor staat dat Jezus een ieder zou vergelden naar zijn daden bij zijn komst.

Mattheus 28
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. 28 Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.

Hier staat luid en duidelijk dat sommigen die daar aanwezig waren niet zouden sterven, tot zij de dag van zijn komst en het oordeel hadden meegemaakt. Ik zou haast willen zeggen, neem een steen en stenig mij als ik lieg. Dat jij hier twee evenementen in twee verschillende tijden in wilt zien veranderd niks aan het feit dat sommigen die daar stonden het nog zouden beleven. Als jij het ene wel op het verleden betrekt, zul je dat met het andere ook moeten doen, want iets anders riekt een uur in de wind naar willekeur. De stenen liggen klaar, werp ze maar als ik lieg.

'Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.' (1 Tes 4,15)

Men zegt dat Jezus niet is gekomen en dat Paulus te Rome is begraven, maar het staat er duidelijk en ik verkies de Bijbel boven de katholieke traditie.
Paulus leert nota bene in die zelfde brief aan de Thessaloniërs dit: 5:1 Broeders en zusters, ik hoef u niet te schrijven over het moment waarop dit zal gebeuren, 2 want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht.

Voeg daar bij dat hij op een andere plek (2 Tim 4:6) zegt: "Mijn bloed wordt al als een offer uitgegoten, het moment waarop ik heenga nadert". Je kent die tekst, want je hebt hem al eens aangehaald.

En TOCH spreekt Paulus onbekommerd in de WIJ-vorm als hij zijn uitspraak doet richting Thessalonicenzen!!!! WIJ, die in leven blijven tot de komst van de Heer... Heeft Paulus zich dan vergist, of zou hij over de schouders van de toehoorders heen ook de toekomstige generaties willen toespreken????

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2070 Gepost op: september 08, 2010, 11:34:44 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 september 2010 om 10:55:

Zouden de Schriftgeleerden bezig zijn geweest met brieven die toen nog niet geschreven waren? De apostelen bewezen middels het OT dat Jezus de Christus is (Hand 18:28; 1 Kor 15:3; 2 Tim 3:15.) en zou dat muggenziften zijn geweest? Wellicht is Moon iemand die precies datgene zegt waar jij je goed bij voelt, waar me weinig mis mee lijkt an sich. Doch als gnostische ras calvinist (dat schijn ik te wezen) wil ik je op het hart drukken dat echte vrienden je nooit zullen vragen om kritiekloos te worden.
Om een studie te maken van meneer Moon ontbreekt me de tijd en de inspiratie toe. Bovendien weet ik door wat ik bestudeer en bestudeert heb, dat ik aan Moon niets zal hebben om mijn zielenheil mee te verzekeren. Kan Moon de doden opwekken en mij het eeuwige leven garanderen?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2071 Gepost op: september 08, 2010, 11:37:14 am »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 11:19:
[...]

Mattheus 28

Ik weet niet meer of ik je de "alternatieve" lezing van deze verzen al heb voorgehouden. Volgens mij hebben we het er al eens over gehad... Maar zo zwart-wit als je het hier stelt KAN je deze verzen niet uitleggen!!!

Jezus spreekt hier uit dat HIJ zal oordelen "de levenden en de doden"... Hoe kan Hij deze aanspraken waarmaken? Op wiens gezag durft Hij dit eigenlijk uit te spreken!!! Je hoort het de toehoorders denken. Ook HIER weer "het teken van Jona":

Ik zal na 3 dagen worden opgewekt..... Mijn verheerlijking door de Vader is het teken dat jullie krijgen: "Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid"....

Kortom: mi spreekt Jezus hier over zijn Komst om, aan het einde der tijden, het Oordeel uit te spreken (dat aan God toekomt!!!) in vers 27. Het bewijs dat Hij het zal doen staat in het vers er na: Hij doet deze "aanmatigende uitspraak" en TOCH zal Hij leven, TOCH zal een deel van de toehoorders Hem zien komen in zijn koninklijke waardigheid: Hij zal Zich kenbaar maken na zijn dood en opstanding!!!

(NB: hij die zonder zonde is.......)
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 11:37:54 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2072 Gepost op: september 08, 2010, 11:39:33 am »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 11:34:
[...]

Zouden de Schriftgeleerden bezig zijn geweest met brieven die toen nog niet geschreven waren? De apostelen bewezen middels het OT dat Jezus de Christus is (Hand 18:28; 1 Kor 15:3; 2 Tim 3:15.) en zou dat muggenziften zijn geweest? Wellicht is Moon iemand die precies datgene zegt waar jij je goed bij voelt, waar me weinig mis mee lijkt an sich. Doch als gnostische ras calvinist (dat schijn ik te wezen) wil ik je op het hart drukken dat echte vrienden je nooit zullen vragen om kritiekloos te worden.
Om een studie te maken van meneer Moon ontbreekt me de tijd en de inspiratie toe. Bovendien weet ik door wat ik bestudeer en bestudeert heb, dat ik aan Moon niets zal hebben om mijn zielenheil mee te verzekeren. Kan Moon de doden opwekken en mij het eeuwige leven garanderen?
Je zei zelf ook al dat je geen calvinist bent.... Als je dan toch per se een Geuzennaam zoekt, zou ik wat anders verzinnen.....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2073 Gepost op: september 08, 2010, 11:53:25 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 11:30:Heeft Paulus zich dan vergist, of zou hij over de schouders van de toehoorders heen ook de toekomstige generaties willen toespreken????

De eerste vraag van deze twee vind ik je meest redelijke punt wat je hierover hebt gemaakt en dat bedoel ik niet spottend.

Heeft Paulus zich vergist? Dát is de vraag die je misschien wel liever zou willen stellen dan alles wat je hierover gezegd hebt, mogelijk om een stukje onzekerheid mee weg te nemen. Hoe dan ook, dát zijn speculaties, maar de verzen zijn duidelijk. Als ze dat niet meer zijn voor jou, geloof jij dan nog wel als een kind? Om de waarheid te doorgronden moet je geloof hebben als een kind, dus kan de eindconclusie nimmer het uitgangspunt zijn. Nee, dat kan niet, want zo denken kinderen niet.

Nou, ik ga weer verder spelen!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2074 Gepost op: september 08, 2010, 11:59:13 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 11:37:
[...]

Ik weet niet meer of ik je de "alternatieve" lezing van deze verzen al heb voorgehouden. Volgens mij hebben we het er al eens over gehad... Maar zo zwart-wit als je het hier stelt KAN je deze verzen niet uitleggen!!!

Jezus spreekt hier uit dat HIJ zal oordelen "de levenden en de doden"... Hoe kan Hij deze aanspraken waarmaken? Op wiens gezag durft Hij dit eigenlijk uit te spreken!!! Je hoort het de toehoorders denken. Ook HIER weer "het teken van Jona":

Ik zal na 3 dagen worden opgewekt..... Mijn verheerlijking door de Vader is het teken dat jullie krijgen: "Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid"....

Kortom: mi spreekt Jezus hier over zijn Komst om, aan het einde der tijden, het Oordeel uit te spreken (dat aan God toekomt!!!) in vers 27. Het bewijs dat Hij het zal doen staat in het vers er na: Hij doet deze "aanmatigende uitspraak" en TOCH zal Hij leven, TOCH zal een deel van de toehoorders Hem zien komen in zijn koninklijke waardigheid: Hij zal Zich kenbaar maken na zijn dood en opstanding!!!

(NB: hij die zonder zonde is.......)
Om dergelijke reacties zou ik wel kunnen huilen, zijn dat nou de vruchten van de kerk van alle eeuwen? Wel ja, als jij het zelf maar gelooft, maar verwacht a.u.b. niet dat een kritisch mens zoiets zal kopen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2075 Gepost op: september 08, 2010, 12:01:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 11:59:
[...]

Om dergelijke reacties zou ik wel kunnen huilen, zijn dat nou de vruchten van de kerk van alle eeuwen? Wel ja, als jij het zelf maar gelooft, maar verwacht a.u.b. niet dat een kritisch mens zoiets zal kopen.
Dan moeten we Ignatius maar eens gaan vragen om bemiddeling in de kwestie. Of Nunc.... Okee, kritische jongens. Wat vinden jullie van mijn uitleg?? Is die om te huilen???
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 12:02:03 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2076 Gepost op: september 08, 2010, 12:05:26 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 11:39:
[...]

Je zei zelf ook al dat je geen calvinist bent.... Als je dan toch per se een Geuzennaam zoekt, zou ik wat anders verzinnen.....
De 'geuzennaam' die ik heb verzonnen om mee aangeduid te worden op dit forum is bekend dacht ik, maar misschien had ik beter 'boeman' kunnen heten! Als je de boodschapper hekelt vanwege diens boodschap en ik slechts verzen citeer uit een boek wat jij als waarheid erkent, met wie heb je dan werkelijk een probleem?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2077 Gepost op: september 08, 2010, 12:18:14 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 12:05:
[...]

De 'geuzennaam' die ik heb verzonnen om mee aangeduid te worden op dit forum is bekend dacht ik, maar misschien had ik beter 'boeman' kunnen heten! Als je de boodschapper hekelt vanwege diens boodschap en ik slechts verzen citeer uit een boek wat jij als waarheid erkent, met wie heb je dan werkelijk een probleem?
Je zal het met me eens zijn dat een vlag de lading moet dekken... Boeman is dus ook geen goede.... Ik hekel (bij mijn weten) namelijk niet de boodschapper maar de boodschap..... Een boodschap "hekelen" vraagt nu eenmaal soms om het "labelen" van de boodschap (het planten van een lading-dekkende vlag)....

Kortom: Je bent een modalist, zal je mij niet snel horen zeggen (ik probeer er voor uit te kijken, in ieder geval).
Let op, je gedachtegoed lijkt me angstvallig veel op het modalisme  daarentegen wel...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2078 Gepost op: september 08, 2010, 01:35:16 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 12:01:
[...]

Dan moeten we Ignatius maar eens gaan vragen om bemiddeling in de kwestie. Of Nunc.... Okee, kritische jongens. Wat vinden jullie van mijn uitleg?? Is die om te huilen???
Ja leuk en laten we Beepee dan vragen of hij zich kan vinden in mijn bewering dat Jezus de aartsengel Michael is! Kritische jongens genoeg!  :+

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2079 Gepost op: september 08, 2010, 02:15:02 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 08:57:

Ik moet hier dan wel de kanttekening bij plaatsen dat ik Piebe (maar vooral ook Beepee) aan zijn verstand probeer te peuteren dat de verheerlijkte Christus al Koning is, maar intussen ook ooit zal weerkomen "om te oordelen de levenden en de doden"...
Oooh oke, ik vroeg me al af waarom dit eigenlijk ter sprake was gekomen. Het is dus wel degelijk ontopic. Nee, ik had wel begrepen dat jij Matt 16:28 ook niet leest als wederkomst. Alleen leek het er even op alsof je de versjesplukker volgde in zijn gedachtengang.

Als je alleen sec dat vers leest dan zou men de indruk kunnen krijgen dat het louter over de wederkomst gaat. Vandaar dat versjes plukken niet zoveel zin heeft. Daar is de bijbel ook niet voor bedoeld... maar sommige mensen schijnen dat niet echt te begrijpen. ;)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2080 Gepost op: september 08, 2010, 02:53:54 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 09:58:

Je zal ongetwijfeld nog wel weten dat ik je er ooit op gewezen heb dat gnostisch gedachtegoed hemelsbreed verschilt van calvinistisch gedachtegoed.
Natuurlijk, maar ik gebruikte een metonymia om de ironie van zijn eigen schrifsels aan te duiden. Daar zaten zowel elementen van gnosis in als elementen van calvinisme.  :Y)

quote:

Zelfs als het Vaticaan geen "studieclubje Nederlands Protestantisme" heeft zal je dat hopelijk niet verbazen.... (Het zou me teleurstellen!!).

Maak je geen zorgen. Het Vaticaan mag dat dan niet hebben, de Nederlandse Bisschoppenconferentie houdt zich wel degelijk bezig met het nederlands protestantisme.

....

quote:

En ik mag van mijn Kerk niet onnodig aanstoot geven, zeker niet aan christenbroeders! Ik zal het niet meer doen...  :Y)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2081 Gepost op: september 08, 2010, 02:56:23 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 september 2010 om 14:15:
[...]

Oooh oke, ik vroeg me al af waarom dit eigenlijk ter sprake was gekomen. Het is dus wel degelijk ontopic. Nee, ik had wel begrepen dat jij Matt 16:28 ook niet leest als wederkomst. Alleen leek het er even op alsof je de versjesplukker volgde in zijn gedachtengang.

Als je alleen sec dat vers leest dan zou men de indruk kunnen krijgen dat het louter over de wederkomst gaat. Vandaar dat versjes plukken niet zoveel zin heeft. Daar is de bijbel ook niet voor bedoeld... maar sommige mensen schijnen dat niet echt te begrijpen. ;)

Versjesplukken? Wil je ook een versje?

Ik ben blij dat je toegeeft dat Mattheus 16 vers 28 louter over de wederkomst gaat, want dat is precies het punt wat ik wil maken. Als uit de context moet blijken dat ik er naast zit pakken we die er even bij.

Mattheus 16
21 Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. 22 En Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen, zeggende: Dat verhoede God, Here, dat zal U geenszins overkomen! 23 Doch Hij keerde Zich om en zeide tot Petrus: Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen. 24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden. 26 Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven? 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. 28 Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.

Door de hele passage te lezen wordt nog duidelijker dat Jezus de wederkomst binnen de levens van sommigen van zijn discipelen plaatst.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2082 Gepost op: september 08, 2010, 03:05:15 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 september 2010 om 14:53:
[...]
En ik mag van mijn Kerk niet onnodig aanstoot geven, zeker niet aan christenbroeders! Ik zal het niet meer doen...  :Y)
Aha, werkt dat zo? Als ik je irl zou kennen had ik een hartig woordje met je Diaken willen spreken, want jij houdt je overduidelijk niet aan de regels.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2083 Gepost op: september 08, 2010, 03:22:43 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 07 september 2010 om 18:19:Nee, het betrof wtg leer. Ik vroeg 14 keer waar in de 613 bijbelse geboden stond dat verjaardagen niet gevierd mochten worden. Het antwoord blijft tot op heden uit. .
Dan voor de 15e keer, het is geen Bijbelse leer, dat men verjaardagen viert. Het werd door heidenen gedaan als onderdeel van hun aanbidding. Dat het geen  specifieke wtg leer is heb ik ook al aangetoond.  http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/verjaardag.html

quote:

Aantoonbare leugen. Zie ook de  Jewish Encyclopedia.
Grappig. Hun verweer komt eigenlijk hier op neer: Het woord canon ( Grieks!) komt niet voor in de rabijnse woordenschat. En er zijn geen rabbijnse geschriften, die een canon aangeven.
Flavius Josephus gaf  in zijn boek Tegen Apion aan, dat de Joodse canon al lang bekend was.
De Joden hadden aan het einde van de 5e. eeuw v.C dezelfde Hebreeuwse geschriften, die wij nu hebben.
Na Ezra en Maleachi zijn er geen geschriften aan de canon toegevoegd.
De Griekse Septuaginta vertaling is men in  ca. 280 v.C.  mee begonnen. Wanneer de Canon toen nog niet gereed was, had dat in deze vertaling zichtbaar moeten zijn.
.

quote:

Neuh, hij was al wel een aantal keren genoemd door katholieke bisschoppen. Maar vast stond hij nog niet. Onjuist, daar werd de canon wel besproken. Maar vastgelegd? Neuh… .
Hij stond m.i.  toen al vast, maar er was nog een discussie over  kleine details. Toen de RKK  deze ging vaststellen, voegden ze er apocriefen aan toe, terwijl toen al vaststond dat deze niet geïnspireerd waren. De Rooms-Katholieke Kerk maakt aanspraak op de verantwoordelijkheid te beslissen welke boeken in de bijbelcanon opgenomen dienen te worden, en hierbij wordt verwezen naar het concilie van Carthago (397 n.C), waar een boekencatalogus werd samengesteld. Marcion, midden tweede eeuw, trok de toen bestaande Canon in twijfel.

quote:

Welke ruzie precies? En welke leringen werden door hem vastgesteld dan? .
Zie: Beepee schreef op 07 september 2010 om 11:26:

quote:

Noem gewoon de decreten van Constantijn waar zijn leer afgekondigd  wordt.  Net zoals iedereen doet bij bijv  een tijdgenoot van Constantijn, “Eusebius - Historia Ecclesiastica, hoofdstuk zoveel, paragraaf zoveel…
Grappig dat je zelf al een van de verslaggevers noemt.

quote:

Hij was bekeerd, maar nog niet gedoopt bedoel je. Dat klopt, een gangbare praktijk in de vroege kerk. Hij opende inderdaad het Concilie. De inhoud van het concilie is inmiddels vrij goed bekend (om maar een keer jouw kretologie te hanteren).
Er wordt aangenomen dat hij bekeerd  was en dat hij op zijn sterfbed gedoopt zou zijn. Jezus en zijn volgelingen onderwezen mensen eest en dan pas volgde een onderdompeling. In het museum van Tunis (Le Musee National du Bardo),  is een doopfont te zien uit de 3e of 4e  eeuw. Er werd ondergedompeld.
http://www.trivago.fr/tun...ardo-93309/photo-i3811001

quote:

Okee, dus dat was je zoveelste historische fout. Kan gebeuren, maar maakt je verhaal steeds minder geloofwaardig, als het dat al was. Maar je hebt nog steeds geen bron genoemd trouwens. .
Tja, wanneer je de intentie hebt op me op woorden te vangen is dat natuurlijk koren op je molen.

quote:

Huh? Je privacy? Je woont toch niet in dat klooster? Als ik bijv. aan iemand vertel dat ik in het Rijksmuseum ben geweest, hoe schendt dat mijn privacy? .
Ik ben in kloosters in MIJN omgeving geweest. Daar moet je het mee doen.

quote:

Nee, dat is geen veronderstelling. Dat is een feit, want dat staat gewoon in het canoniek recht. Als een priester geen katholieke leer uitdraagt, dan heeft hij weinig te zoeken in de RKK en wordt uit zijn ambt ontheven. Dus zeker als hij onbijbelse wtg leugens zou verkondigen.
Ik heb citaten van o.a.  priesters aangehaald uit openbare werken. Deze zijn zonder tussenkomst van het wtg uitgegeven.

Tot zover vandaag.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2084 Gepost op: september 08, 2010, 03:23:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 september 2010 om 15:05:
[...]

Aha, werkt dat zo? Als ik je irl zou kennen had ik een hartig woordje met je Diaken willen spreken, want jij houdt je overduidelijk niet aan de regels.
Misschien mag Ignatius wel zelfstandig nadenken over de vraag of hij nodig aanstoot mag geven...  De regels zeiden iets over onnodig aanstoot geven.... :+

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2085 Gepost op: september 08, 2010, 03:37:17 pm »

quote:

Beepee schreef op 08 september 2010 om 15:22:
[...]
Er is niets op tegen om Eusebius te quoten om je claims te onderbouwen...

Kom maar op met de citaten.... Het boek is te vinden op CCEL; zoekterm "schaff eusebius"; men vinde NPNF (V2-01) en verblijde ons vervolgens met de verzochte onderbouwing van de "kerstclaim".....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2086 Gepost op: september 08, 2010, 04:20:55 pm »
Eusebius geeft een uitgebreide lijst met brieven, edicten en wetten van Constantijn:

http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.iv.iii.iii.iii.html

Daar zou toch wat nuttigs tussen moeten zitten.... Naar welk(e) document(en) verwijzen je bronnen??? Dan zijn we weer een stap verder.... Zoeken we dat document op, en kijken we wat daar in staat....

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2087 Gepost op: september 08, 2010, 04:25:54 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 10:42:

Mwoh, het is geen extra reden want dan zou je bevestigen dat de door hem genoemde drogreden er werkelijk één is. Daarmee legitimeer je zijn opmerking dat Christus’ Kerk een ‘katholieke sekte’ is.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2088 Gepost op: september 08, 2010, 04:29:35 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 12:01:

Nee, ik vind van niet. Maar misschien kunnen we dat beter Nunc vragen. Die is wat 'neutraler' in deze discussie. ;)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2089 Gepost op: september 08, 2010, 04:35:58 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 15:23:

Misschien mag Ignatius wel zelfstandig nadenken over de vraag of hij nodig aanstoot mag geven...  De regels zeiden iets over onnodig aanstoot geven.... :+
Inderdaad, de Kerk legt dat niet op. Iemand kan van alles tegen mijn 'diaken'zeggen. (die heb ik overigens niet, wel een priester). Het gaat om iemands geweten en zelfreflectie... Bovendien legde ik de nadruk op christenbroeders, traditionele protestanten reken ik daar wel onder. Gnostici of wat voor variant daarvan ook, niet. Maar dat ligt verder aan mij hoor, de Kerk heeft liever niet dat we aanstoot geven aan wie dan ook... maar ja, een zekere mate van ironie en sarcasme liggen nu eenmaal in mij aard.  :Y)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2090 Gepost op: september 08, 2010, 04:41:18 pm »
Overigens bedoelde ik met context niet domweg wat extra verzen citeren. Wat staat er nu letterlijk in vers 28...en wat is de positie van dat vers in het geheel. Waar gaat de pericoop over en wat volgt er? Wat is de setting van hetgeen er gezegd wordt en vervolgens gebeurd?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2091 Gepost op: september 08, 2010, 04:43:13 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 september 2010 om 16:25:
[...]

Mwoh, het is geen extra reden want dan zou je bevestigen dat de door hem genoemde drogreden er werkelijk één is. Daarmee legitimeer je zijn opmerking dat Christus’ Kerk een ‘katholieke sekte’ is.

Laat ik er dan bij zeggen dat de mening van Piebe ook niet strookt met de leer van mijn "sekte"... Zo, dan is mijn eerste reden hierbij meteen ook een extra reden, maar dan zonder kwalificaties die opgevat kunnen worden als een aanstootgevende insinuatie richting een "broedergemeenschap waarin toch ook stralen van waarheid aanwezig kunnen zijn".... Geen gezondere spot dan zelfspot, toch???

En aangezien (zoals Beepee ook al inbracht) ook de vroege aanhangers van Jezus werd verweten aanhangers te zijn van een sekte, de sekte van de Nazoreeërs, ben ik voor dat woord niet zo bang.... Het wordt pas oppassen als een club zich ook als een sekte gaat gedragen... Maar op dat punt ben ik er nog steeds van overtuigd dat er binnen een Katholieke Kerk ook ruimte is voor Reformatorisch gedachtegoed... Dus vrees ik niet voor de houding van de RKK :+
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 04:59:13 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2092 Gepost op: september 08, 2010, 04:51:35 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 september 2010 om 16:41:
Overigens bedoelde ik met context niet domweg wat extra verzen citeren. Wat staat er nu letterlijk in vers 28...en wat is de positie van dat vers in het geheel. Waar gaat de pericoop over en wat volgt er? Wat is de setting van hetgeen er gezegd wordt en vervolgens gebeurd?
Ik snap, denk ik, welke kant je op wil.... Echter, de geschiedenis in hoofdstuk 17 speelt volgens Matteus 6 dagen later... Een uitspraak als "sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven", lijkt dan wat zwaar aangezet om een verbinding met de volgende passage te maken.....

Ik zou eerder geneigd zijn het verband te zoeken met het voorgaande gedeelte (m.n. vers 21...) - zoals ik ook al deed, trouwens....
« Laatst bewerkt op: september 08, 2010, 04:53:25 pm door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2093 Gepost op: september 08, 2010, 09:00:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2010 om 16:51:

Ik snap, denk ik, welke kant je op wil....

Ik vermoed dat, wat jij denkt dat ik denk mbt welke kant ik op wil, juist is. ;)

quote:

Echter, de geschiedenis in hoofdstuk 17 speelt volgens Matteus 6 dagen later...

Klopt, volgens Matteus 17:1 en Marcus 9:2 zijn het 6 dagen. Volgens Lucas 9:28 circa 8 dagen. Ook dat is van belang, wat willen zij hiermee zeggen? Ben benieuwd welke teksten onze versjesplukker hiermee in verband brengt. :Y)

quote:

Een uitspraak als "sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven", lijkt dan wat zwaar aangezet om een verbinding met de volgende passage te maken.....

Hmm ja, dat is misschien zwaar aangezet. Persoonlijk vind ik de vertaling van de Willibrord en de Naardense beter: 'zullen de dood niet proeven.'

quote:

Ik zou eerder geneigd zijn het verband te zoeken met het voorgaande gedeelte (m.n. vers 21...) - zoals ik ook al deed, trouwens....
Ja, het heeft betrekking op zowel de belijdenis van Petrus ervoor als op de Transfiguratie daarna. De belijdenis van Petrus vindt plaats in Caesarea Philippi, waarna Jezus zijn lijden en verrijzenis aankondigt in vers 21. Vers 21 is trouwens niet alleen van belang mbt die aankondiging, maar ook de aankondiging van het opgaan naar Jeruzalem.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #2094 Gepost op: september 09, 2010, 12:52:16 am »
Brongebruik

quote:

Titaan schreef op maandag 02 augustus 2010 21:55

quote:

Beepee schreef:
De New Catholic Encyclopedia (1967) bespreekt de Drie-eenheid uitvoerig en schrijft:
„Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw. Vóór het einde van de 4de eeuw had de formulering ’één God in drie Personen’ geen vaste voet gekregen en was ze zeker niet volledig opgenomen in het christelijke leven en de belijdenis van het christelijke geloof.”

quote:

Beepee schreef op 01 augustus 2010 om 13:41:
Het wtg citeerde letterlijk een opmerking uit een katholieke encyclopedie, (...)
Nee. Dit is onjuist.

Neem eens de 1e zin van jouw citaat:
Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw.

En vergelijk dat eens met de zin zoals afkomstig uit het citaat, hetgeen in het nederlands zou luiden :
"Van wat tot dusver is gezien, kan de indruk rijzen dat de dogma van de Drie-eenheid in de laatste analyse een laat 4e eeuwse uitvinding is. In zekere zin is dit waar; maar het impliceert een extreem strikte interpretatie van de sleutel woorden Drie-eenheid en dogma."

1 )Het WTG-citaat is geen letterlijke citaat maar een valse parafrase van die citaat
Want in het echte citaat staat helemaal niet “is” ( maar een: indruk die kan rijzen, en die slechts in zekere zin waar is bij een extreem strikte interpretatie)
2 )Het WTG-citaat is geen letterlijke citaat maar een valse parafrase van die citaat
Want in het echte citaat staat niet “alles welbeschouwd” ( maar een ‘Van wat tot dusver is gezien’ wat slaat op een paragraaf ervoor, en komt dan daarna met een paragraaf hoe het werkelijk zit).

Jouw citaat heeft een bepaalde normatieve stelling die tot stand gekomen zou zijn “ALLES welbeschouwd”.
Maar de eerste zin uit het echte citaat is het nog onbepaald en niet normatief, want het gaat alleen een ‘indruk die kan rijzen’ over datgene wat tot dusver is genoemd.

3) Hoewel dit al schokkend genoeg is, wordt het helaas nog vele malen erger;
Daar waar het citaat eerder niet normatief was, werd het door het WTG vals geparafraseerd tot iets wel normatiefs, En nu, direct in de zin daarop, daar waar het echte citaat nu WEL normatief wordt, daar wordt die hele zin gewoon weggelaten.
Of beter gezegd verdoezeld omdat , buiten alle conventies om, niet kenbaar gemaakt wordt dat iets overgeslagen wordt ( door b.v. weglaat-puntjes).
In die weggelaten zin wordt namelijk benoemd dat die mogelijk gerezen indruk slechts ‘in zekere zin’ waar is,  en dan ook alleen maar onder een zeer beperkende conditie, namelijk alleen bij een extreem strikte interpretatie van bepaalde sleutelwoorden.
Ook om deze reden is dit geen letterlijke citaat te noemen, maar een valse misleidende weergave.

4 ) De valse suggestie die in jou citaat tot uiting kwam, komt niet van het letterlijke citaat maar van selectief snijden, componeren, parafraseren en verdoezelen.
Kan het nog erger?
Ja dat kan.
Want de inhoudelijke boodschap van je valse citaat wordt door het echte citaat compleet weersproken. En deze zinnen die cruciaal zijn bij het juist verstaan van de bron die wordt weggelaten!
Want de bron zegt onomwonden dat het gewoon een bijbelse herhaling is,
Betreffende het basisbeginsel van de drie-eenheid, zegt de bron, dat er een enkelvoudigheid is, namelijk een unieke Godheid, maar tevens drie te onderscheiden personen.

De echte bron zegt verder hierover:
A ) Dat dit basisbeginsel makkelijk af te leiden is uit het originele grieks.
B ) Dat de 2e eeuwse kerkvaders zich ook al gefocust hadden op hoe ze nu dit moesten zien ( namelijk dat er een meervoudigheid was binnen de unieke godheid)
C ) Dat de belijdenis van Vader, Zoon, en Heilige Geest - en derhalve een elementair Trinitarisme – duidelijk terug te voeren is naar het tijdperk van de christelijke oorsprong.
D ) Dat als je de indruk krijgt dat het Dogma van de Drie-eenheid afkomstig is uit het einde van de vierde eeuw, dat dit dan alleen geldt als je een extreem strikte interpretatie gebruikt van de belangrijke woorden Drie-eenheid en dogma.’
( er wordt dus onderscheid gemaakt tussen het basisbeginsel van de Drie-eenheid en de exacte formulering uit belijdenis teksten)
E ) Dat "Een God in drie Personen" gewoon een herhaling was; een legitiem geconcentreerde en compacte versie van de meer losjes georganiseerde NT onderwijs.

Samenvatting 3A t/m 3E:
Je bron zegt dat de drie-eenheid Bijbels is.
En dit heb je zelf ook al erkend met de woorden:
Dat de katholieke bron doet voorkomen alsof het een lering is die Jezus ondersteunde

Conclusie:
Bovenstaande 4 punten zijn 4 bewijzen dat jouw citaat niet letterlijk was, maar vals en misleidend door een inhoud te suggereren die helemaal omgekeerd is met de inhoud van de echte bron!

Nu is bovenstaande info niet nieuw, want dit was je al onder je aandacht gebracht.
Desondanks ging je daar niet op in, maar kwam je toch met de bewezen onjuiste uitspraak op de proppen:
Het wtg citeerde letterlijk een opmerking uit een katholieke encyclopedie”.
Ik hoop dat je nu ook zelf snapt waarom je deze stelling niet langer voor waar kan aanhouden.

de bron: (vertaald uit het ENG)
"
Van wat tot dusver is gezien, kan de indruk rijzen dat de dogma van de Drie-eenheid in de laatste analyse een laat 4e eeuwse uitvinding is. In zekere zin is dit waar; maar het impliceert een extreem strikte interpretatie van de sleutel woorden Drie-eenheid en dogma.
Triadische bewustzijn in oorspronkelijke openbaring.
De formulering 'een God in drie Personen’ was niet stevig verankerd, en zeker niet volledig geassimileerd in het christelijk leven en de belijdenis van het geloof, vóór het einde van de 4e eeuw
Maar het is precies deze formulering die de eerste aanspraak had op de titel ‘de dogma van de Drie-eenheid’; Er is onder de Apostolische Vaders niets geweest wat zulk een denkwijze of gezichtspunt ook maar enigszins benaderd; onder de 2e eeuwse apologeten weinig meer dan het focussen op het probleem als dat van de meervoudigheid binnen de unieke Godheid. …
"Een God in drie Personen" was gewoon een herhaling, een legitiem geconcentreerde en compacte versie van de meer losjes georganiseerde NT onderwijs. Belangrijke teksten werden aangehaald ter ondersteuning, in het bijzonder de bekende mandaat op de lippen van Christus in Mt 28,19 'door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
De intentie van de hagiograaf [ de schrijver van de heilige schriften] om de essentie van een enkelvoudigheid in drie onderscheiden Personen te communiceren, werd gemakkelijk afgeleid uit de woordenschat en grammatica van het originele Grieks. …
Zo het aan de ene kant duidelijk is dat het dogma van de Drie-eenheid, in de strikte betekenis van het woord, een late aankomst had, als product van 3 eeuwen reflecties en debat,
Zo is het even duidelijk aan de andere kant, dat de belijdenis van Vader, Zoon en Heilige Geest - en derhalve een elementair Trinitarisme – terug te voeren is naar de periode van de christelijke oorsprong.
"
Beepee, jij kwam met deze WTG-citaat over de New Catholic Encyclopedia (1967).
- Zou je een samenvatting kunnen geven hoe de bron daadwerkelijk over de Drie-eenheid denkt,
- en wil je aangeven of je nog steeds vindt dat jouw WTG-citaat een ware voorstelling van zaken geeft?
( zie de bron hier).

Ook kwam jij met een WTG-citaat over Rahner:

quote:

Beepee schreef:
De katholieke bijbelgeleerden Karl Rahner en Herbert Vorgrimler beweren in hun Theological Dictionary: „De Drieëenheid is een mysterie . . . in de strikte zin van het woord . . ., dat zonder openbaring niet gekend zou kunnen worden, en zelfs na openbaring niet geheel kan worden verstaan.
Beepee,
- Zou je een samenvatting kunnen geven hoe de bron daadwerkelijk over de Drie-eenheid denkt?
- en wil je aangeven of je nog steeds vindt dat jouw citaat een ware voorstelling van zaken suggereert aangaande zijn opvatting.
(zie de bron hier).
« Laatst bewerkt op: september 09, 2010, 01:00:16 am door Titaan. »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #2095 Gepost op: september 09, 2010, 01:29:56 am »
Piebe, eeuwig leven kan niemand garanderen;  dit hangt immers af van het feit of onze verantwoordelijkheid is vervuld in alle vrijheid, tot het einde onzes levens?
Rev. Moon, nadat Jezus aan hem is verschenen in 1936, werkt nu samen met Jezus, en is nu dus `de weg, de waarheid en het leven` - nee, val niet van je stoel, maar neem tijd om wat meer research te doen (Mt.7:7); het Calvinisme is uiteindelijk neit het ideaal;  het was slechts een stap in de goede richting in die tijd.  Nu zijn er nieuwe stappen nodig ....
Sterkte, en zegen toegewenst!

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2096 Gepost op: september 09, 2010, 02:03:35 am »

quote:

_O_

Geweldig! (Dank voor het inscan- en uploadwerk!)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #2097 Gepost op: september 09, 2010, 02:24:05 am »

quote:

Beepee schreef op 08 september 2010 om 15:22:

Dan voor de 15e keer, het is geen Bijbelse leer, dat men verjaardagen viert.
Zucht, dat was de vraag toch niet? Tegen welk gebod gaat het in? Laat maar ook trouwens, je blijft gewoon je mantra herhalen zonder te lezen wat er gevraagd word.

quote:

Grappig. Hun verweer komt eigenlijk hier op neer: …
Grappig he, dat joden hun geschiedenis wel goed kennen? Daar hebben ze geen ‘verweer’ voor nodig, ze dragen gewoon feiten aan.

quote:

Hij stond m.i.  toen al vast, maar er was nog een discussie over  kleine details. Toen de RKK  deze ging vaststellen, voegden ze er apocriefen aan toe, terwijl toen al vaststond dat deze niet geïnspireerd waren.
Ja, jouw inziens inderdaad. Daar zal niemand meer veel waarde aan hechten. De RKK heeft de ‘apocriefen’ toegevoegd aan de Septuagint? Zeer bijzonder, dat ze dat kan doen eeuwen vóór haar bestaan!

quote:

Zie: Beepee schreef op 07 september 2010 om 11:26:
Daar staat geen antwoord op mijn vraag. Nogmaals, lees gewoon de vraag.

quote:

Weet je wat nog grappiger is? Dat ik die niet ‘toevallig’ noemde! Maar met al die grappen en grollen heb je nog steeds de vraag niet beantwoord. Welke geschriften van Constantijn?

quote:

Er wordt aangenomen dat hij bekeerd  was en dat hij op zijn sterfbed gedoopt zou zijn.
Nee, wat hadden we al eerder besproken? Gewoon lezen wat je gesprekspartner zegt: Het is door ooggetuigen vastgelegd dat hij op zijn sterfbed is gedoopt door Eusebius van Nicomedia.

quote:

Tja, wanneer je de intentie hebt op me op woorden te vangen is dat natuurlijk koren op je molen.

Gelukkig heb ik die intentie niet, dus die opmerking kunnen we afdoen als niet ter zake doende. Maar je hebt nog steeds geen bron genoemd.

quote:

Ik ben in kloosters in MIJN omgeving geweest. Daar moet je het mee doen.

Tuurlijk, we zullen ook deze opmerking afdoen met de geloofwaardigheid die het verdient: niks dus.

quote:

Ik heb citaten van o.a.  priesters aangehaald uit openbare werken. Deze zijn zonder tussenkomst van het wtg uitgegeven.

Neuh, je hebt nergens een citaat gegeven. Je zei dat er een priester was die wtg teksten gebruikte voor ‘preken’. Nergens een citaat of een bron… overigens de zoveelste leugen, om de redenen die ik reeds hierboven gegeven heb.

Ik begin min of meer de indruk te krijgen dat je helemaal geen bron hebt! Maar dat kan ik me haast niet voorstellen, als je zulke stellige beweringen doet dan moeten die toch eenvoudig zijn aan te tonen? Dus ik zal nog eenmaal nadrukkelijk vragen, daarna ben ik er wel klaar mee:  op welk geschrift van Constantijn baseer je je verhaal? Waar staat die leer van hem nou eigenlijk?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2098 Gepost op: september 09, 2010, 08:39:54 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 08 september 2010 om 21:00:
[...]

Ik vermoed dat, wat jij denkt dat ik denk mbt welke kant ik op wil, juist is. ;)

[...]

Klopt, volgens Matteus 17:1 en Marcus 9:2 zijn het 6 dagen. Volgens Lucas 9:28 circa 8 dagen. Ook dat is van belang, wat willen zij hiermee zeggen? Ben benieuwd welke teksten onze versjesplukker hiermee in verband brengt. :Y)

[...]

Hmm ja, dat is misschien zwaar aangezet. Persoonlijk vind ik de vertaling van de Willibrord en de Naardense beter: 'zullen de dood niet proeven.'

[...]

Ja, het heeft betrekking op zowel de belijdenis van Petrus ervoor als op de Transfiguratie daarna. De belijdenis van Petrus vindt plaats in Caesarea Philippi, waarna Jezus zijn lijden en verrijzenis aankondigt in vers 21. Vers 21 is trouwens niet alleen van belang mbt die aankondiging, maar ook de aankondiging van het opgaan naar Jeruzalem.
Hartstikke leuk gevonden en ik denk dat Hendrik-NG zich er prima in kan vinden, vooral de transfiguratie. Echter als je Mattheus 16 vers 27 nu eens daadwerkelijk leest zie je daar duidelijk staan dat Jezus zou komen in de heerlijkheid van zijn vader om een ieder te vergelden naar zijn doen. Wanneer is de Vader dan aldus verschenen en wanneer is ieder vergolden naar zijn werken? Zeker ook een week nadat hij dat gezegd heeft, maar dat heb ik dan even gemist, wil je dat versje eens voor me plukken?
« Laatst bewerkt op: september 09, 2010, 08:44:32 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2099 Gepost op: september 09, 2010, 08:45:24 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 09 september 2010 om 01:29:
Piebe, eeuwig leven kan niemand garanderen;  dit hangt immers af van het feit of onze verantwoordelijkheid is vervuld in alle vrijheid, tot het einde onzes levens?
Rev. Moon, nadat Jezus aan hem is verschenen in 1936, werkt nu samen met Jezus, en is nu dus `de weg, de waarheid en het leven` - nee, val niet van je stoel, maar neem tijd om wat meer research te doen (Mt.7:7); het Calvinisme is uiteindelijk neit het ideaal;  het was slechts een stap in de goede richting in die tijd.  Nu zijn er nieuwe stappen nodig ....
Sterkte, en zegen toegewenst!
Ik ben van mijn stoel gevallen!  :+