quote:
Beepee schreef op 10 september 2010 om 11:30:En de kracht van de heilige geest getuigde ervan dat Jezus de Zoon van God is toen hij bij Jezus’ doop op hem neerdaalde, zodat Jezus in staat was het land door te gaan „terwijl hij goeddeed en allen gezond maakte die door de Duivel onderdrukt waren.
Is de Geest in dit verband een kracht van God of is er meer aan de hand? Laten we de hele passage eens lezen (m.u.v. 1 Joh 5,7):
'Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat
de Geest de waarheid is........... Want drie zijn er, die getuigen: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één. Indien wij het getuigenis der mensen aannemen,
het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft.' (1 Johannes 5,6+8-9)
We leren dus dat de Geest, de getuige die één met het water en bloed is,
de waarheid is. We kunnen dus zeggen dat de Geest,
de Geest van de waarheid is. Dit is dezelfde Geest die de wereld niet kan ontvangen (Joh 14,17) de Geest waar de aardse mens niet ontvankelijk voor is, waarover we het volgende ook lezen:
'doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit
Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.' (Joh 16,13)
Jezus zei elders ook dat
hij niet van
Zichzelf getuigde (Joh 5,31) en dichtte zichzelf dus dezelfde eigenschappen toe als de Trooster, oftewel
de Geest der waarheid die ook niet van zichzelf getuigde. Deze Geest, welke Jezus beloofde te zenden van de Vader (Joh 15,26) of was het nou de Vader van de Zoon (Joh 14,16) zou de waarheid bekend maken en voor eeuwig bij hen zijn.
Joh 8,14Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ook al getuig Ik van Mijzelf, toch is mijn getuigenis waar, want Ik weet, vanwaar Ik gekomen ben en waar Ik heenga; maar gij weet niet, vanwaar Ik kom of waar Ik heenga.
Vergelijk dat eens met dit vers:
Joh 3,8De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is.
Dezelfde Geest die
in de mens Jezus was, is de getuige die één is met het water en het bloed en Wie was in hem?
Joh 10,38doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft, gelooft dan de werken,
opdat gij weten en erkennen moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.
Nog eenmaal op een rijtje:
De Geest uit 1 Johannes 5,8 is de Geest van de waarheid, welke Jezus identificeert als de Trooster. Kenmerkend aan de Trooster is dat hij niet van zichzelf getuigd, overeenkomstig met de woorden van Jezus die ook benadrukt niet van zichzelf te getuigen. Ook trekt hij een parallel met de wind die blaast waar hij wil en zichzelf, hetgeen de tekenen zijn van iemand die uit God geboren is. Voorts zegt Jezus dat de Vader in hem is en de woorden die hij spreekt geest en leven zijn (Joh 6,63)
en identificeert hij zichzelf als de Geest van de waarheid (Joh 14,17; 1 Joh 5,6) wat een pseudoniem is van de Trooster. Kortom, de Trooster, de Zoon, de Vader en het water en het bloed zijn getuigen en deze drie zijn één. Het vers 1 Johannes 5,8 had er dus ook zo kunnen uitzien:
'En drie zijn er, die getuigen op de aarde,
de Vader, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot één.' (1 Joh 5,8)