Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 512046 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4250 Gepost op: april 23, 2011, 09:12:58 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 15:16:

quote:

Piebe schreef op 23 april 2011 om 14:30:
Wat jij doet is spammen, want het meeste wat je schrijft is overgenomen van je WTG cd en dat noem ik geen open discussie meer. Op die manier kun je nog beter een bot inzetten om het debat voor je genootschap te voeren, dan kun jij in bed blijven liggen.

Je gaat dus mij beschuldigen, inplaats van op de essentie in te gaan.

Wanneer ik de wtg cd is het niet goed.
Wanneer ik een encyclopedie citeer, is het niet goed.
Wanneer ik een site citeer is het niet goed.
Wat ik ook citeer het is nooit goed!

Dat is dus spammen?
Ja, het is spammen omdat je voorgekauwde literatuur uitspuwt en nooit de argumenten van anderen weegt, terwijl met name Titaan en Trajecto hele sterke punten hebben gemaakt.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4251 Gepost op: april 24, 2011, 12:34:01 am »
Mooi.
Zullen we nu even concreet worden in deze draad?
Ik heb de vraag liggen met welke grond Beepee:
- mij beticht van bandeloos en zedeloos gedrag waarmee ik de Wet overtreed
- van mening is dat hij zich mag vergelijken met de opgestane Heer door al zijn gedrag aan Jezus te koppelen
- en nog de vraag waarom de Wet voor mij wél geldt en voor hem niet? (je naaste liefhebben als jezelf en je vijanden liefhebben).

Tevens de vraag wanneer Beepee begrijpt dat de aantijgingen aan mijn adres infaam zijn en er een excuus komt. Want, zo leert de JG: een JG zal nimmer in staat van zonde mogen leven. Leven in staat van zonde is een reden om het lid uit de gemeenschap te stoten. Als Beepee daar voor kiest zal ik het hoofdkantoor in Emmen moeten inlichten over deze draad.

Dus: 4 vragen (VIER dus, mocht je cijfers anders interpreteren dan de rest van de wereld placht te doen).
Niet meer dan dat.
En weet je?
Dan ben je ineens héél belangrijk van bij de kruisiging werd maar één vraag gesteld  O-)

En als je werkelijk eerlijk wilt zijn geef je niet een scala aan teksten maar antwoord op mijn vragen.
Ik heb immers, aan de hand van het WTG dogma aangetoond wat jij volgens de leer zou moeten doen omdat het in de Bijbel staat?

En mocht je tijd hebben: waarom moet een ex JG zijn bijbel en andere info inleveren? Is daar een reden toe? (geen vraag om je te tackelen maar iets waar ik tegenaan loop hier!)
Mail me maar als je wat wilt weten

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4252 Gepost op: april 24, 2011, 11:46:43 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 april 2011 om 00:34:
Mooi.
Zullen we nu even concreet worden in deze draad?
Ik heb de vraag liggen met welke grond Beepee:
- mij beticht van bandeloos en zedeloos gedrag waarmee ik de Wet overtreed
Ik beticht je niet, ik kan dat ook niet en ik zal dat ook niet.
Ik geef alleen de Bijbelse grenzen aan. Jij bent volkomen vrij om die wel of niet te respecteren.

Ik vind het ontzettend jammer dat ik hier oordelend en veroordelend neergezet word, terwijl Ik alleen maar laat zien wat bijbelse grenzen zijn en alleen de bedoeling heb je de weg naar het aardse paradijs te wijzen.

quote:

- van mening is dat hij zich mag vergelijken met de opgestane Heer door al zijn gedrag aan Jezus te koppelen
Zoals ik al zeer vele malen heb betoond dat ik mij NOOIT gelijk acht aan Jezus, hij was volmaakt, ik niet. De Bijbel raad aan om zijn voorbeeld te volgen en dàt probeer ik te doen.

Jezus waarschuwde ook voor de gevolgen, wanneer je zijn voorbeeld volgt.
Desgewenst kan ik vele teksten opzoeken, die dat laten zien.

quote:

- en nog de vraag waarom de Wet voor mij wél geldt en voor hem niet? (je naaste liefhebben als jezelf en je vijanden liefhebben).
Als ik mijn naaste, jou dus, niet zou liefhebben, zou ik niet zoveel moeite doen om je de weg naar het paradijs te wijzen.
Gezien het vijandig gedrag zou ik al lang vertrokken zijn.
Tenslotte heb ik er geen enkel persoonlijk belang bij.

quote:

Tevens de vraag wanneer Beepee begrijpt dat de aantijgingen aan mijn adres infaam zijn en er een excuus komt. Want, zo leert de JG: een JG zal nimmer in staat van zonde mogen leven. Leven in staat van zonde is een reden om het lid uit de gemeenschap te stoten. Als Beepee daar voor kiest zal ik het hoofdkantoor in Emmen moeten inlichten over deze draad.
Waar ik vooral spijt van heb is, dat je mijn woorden, al dan niet opzettelijk, verkeerd opvat. Ondanks mijn vele pogingen  te tonen dat IK dat anders bedoel. Ik doe mijn uiterste best om te laten zien, wat de Bijbel leert.

Het is maar al te gemakkelijk een oordeel over anderen te vellen, hun tekortkomingen te bekritiseren en hun motieven in twijfel te trekken.
Het is dan ook  erg verdrietig en frustrerend voor mij, dat je mijn werkelijke motieven verkeerd opvat.

Een JG mag Bijbelse regels niet opzettelijk overtreden. Gezien de onvolmaakte staat van de mens gebeurt dat toch. Paulus zegt dat ook.

Men zal altijd een overtreder tot berouw trachtten te brengen. Daar wordt veel tijd en energie aan besteed. Meestal heeft dat tot gevolg dat men zich afkeert van  verkeerd gedrag.
Wanneer men het verkeerde gedrag niet wil inzien, dan wordt men pas uit de gemeenschap gezet. ALS LAATSTE REDMIDDEL! Dit is geheel in overeenstemming met de Bijbelse leer.

quote:

Dus: 4 vragen (VIER dus, mocht je cijfers anders interpreteren dan de rest van de wereld placht te doen).
Niet meer dan dat.
Ik moet dus de “cijfers” interpreteren als de rest van de “wereld”?

In Jezus tijd was dat dus  hem niet erkennen als de Messias en hem vervolgens aan de paal spijkeren..

quote:

En weet je?
Dan ben je ineens héél belangrijk van bij de kruisiging werd maar één vraag gesteld  O-)

En als je werkelijk eerlijk wilt zijn geef je niet een scala aan teksten maar antwoord op mijn vragen.
Ik geef antwoord en dat probeer ik voortdurend te doen, maar mijn antwoorden komen niet overeen met die van de eerst van de “wereld”, dus is het niet waar?
Ik mag je geen Bijbelse antwoorden geven. Daar kan je niet tegen?

Over eerlijk zijn gesproken. Welke klassieke Griekse schrijver uit de tijd van Jezus dus, gebruikt Stauros in de betekenis van kruis?
Toon mij afbeeldingen uit de eerste eeuw of uit de eerste helft van de tweede eeuw waar Jezus volgelingen dit zo gebruiken?

Is het niet zo dat Stauros in het Latijn Crux simplex (paal) is en later tot “crux” werd verbasterd?

quote:

Ik heb immers, aan de hand van het WTG dogma aangetoond wat jij volgens de leer zou moeten doen omdat het in de Bijbel staat?
Mijn contributies lezen en begrijpen  blijkt heel moeilijk voor je te zijn. Hoevaak heb ik al niet gesteld dat er geen wtg dogma’s zijn, alleen bijbelse regels , die door het wtg gehanteerd worden! Omdat de religies van de rest van de wereld die wel hebben?

quote:

En mocht je tijd hebben: waarom moet een ex JG zijn bijbel en andere info inleveren? Is daar een reden toe? (geen vraag om je te tackelen maar iets waar ik tegenaan loop hier!)
WAAR heb ik dàt gezegd, dan?

Toon het mij!

Waar het om ging was de CD-Rom. Deze is uitsluitend voor JG. Er zijn kennelijk  forumleden en anderen die geen JG zijn, die deze cd hebben bemachtigd.

Wanneer je deze CD installeert, dan moet je akkoord gaan met de gebruikrechtovereenkomst.  Je verklaart dan een JG te zijn.

Er staat, ik citeer: Watchtower Library is een studie hulpmiddel voor Jehova’s Getuigen en niet voor het publiek of voor instellingen zoals scholen of bibliotheken.
Op de hoes staat bovendien: Deze CD-Rom is niet voor de verkoop bestemd….

Nu één vraag van mij.

Waarom beschuldig je MIJ van onchristelijk gedrag?

Terwijl JIJ dat zo interpreteert of wil interpreteren  en ik vervolgens  steeds laat weten dat ik slechts reageer op datgene wat er geschreven wordt en dat onderbouw met Schriftplaatsen en dat ik NOOIT de intentie heb om iemand te oordelen of te veroordelen.  Omdat ik niet mee wil doen met de rest van de wereld?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4253 Gepost op: april 24, 2011, 11:48:36 am »

quote:

Piebe schreef op 23 april 2011 om 21:12:Ja, het is spammen omdat je voorgekauwde literatuur uitspuwt en nooit de argumenten van anderen weegt, terwijl met name Titaan en Trajecto hele sterke punten hebben gemaakt.
Nee! Het is gewoon je vooroordeel dat je tentoonspreid.

Ik laat zien wat de Bijbel leert.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4254 Gepost op: april 24, 2011, 11:52:57 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 april 2011 om 20:31:
Als Beepee even de moeite wil nemen en het jaarboekje "Dagelijks de Schrift onderzoeken" (Uitgave WTG) ter hand wil nemen dan zal het hem verbazen wat we daar lezen over welk gedrag  er gevraagd wordt van de JG.
Ik ben zo vrij om de laatste dag van het jaar hier neer te zetten.
Het is maar al te gemakkelijk een oordeel over anderen te vellen, hun tekortkomingen te bekritiseren en hun motieven in twijfel te trekken.

quote:

Bron: heel openbaar voor een ieder te lezen op deze plek.
Even GOED lezen: Dit is een officiële website van Jehovah’s Getuigen voor de distributie van publicaties en andere informatie voor Jehovah’s Getuigen

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4255 Gepost op: april 24, 2011, 12:04:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 april 2011 om 19:21:Nee, en dit is dus zo'n voorbeeld van wat ik in een minder goede bui "leugen" zou noemen. Als ik zou willen, zou ik elk uur prijs kunnen schieten op je teksten. Dat doe ik echter niet, omdat ik een inhoudelijke discussie wil. Ik pak er dan ook niet dingetjes uit, ik probeer op je hoofdpunt te reageren. Wat je dus hier over mij denkt en zegt, is volkomen onwaar.
Het komt toch op mij zo over en je tracht  mij leringen te dicteren, die voor mij duidelijk niet tot de Bijbelse leer horen.
Het is dan ook niet zinvol dat  te blijven herhalen.

quote:

[Zoals je zelf ooit hier citeerde, "dogma" is gewoon een leerpunt dat onbetwistbaar is (niet voor discussie vatbaar). Wat jij dus "bijbelse leer" noemt (of het nu klopt of niet) heet "dogma". Dat is gewoon het woord dat je gebruikt voor een punt van leer waarover binnen de groep eensgezindheid bestaat, en geen discussie getolereerd wordt. Dat is gewoon het normale gebruik van het woord. Meer niet.
Ik ben van mening dat een dogma door mensen is geformuleerd, buiten de Bijbel om. Binnen de groep is dat dan geaccepteerd, daarbuiten niet.

Ik maak overigens "prijsschieten" vaker mee. Een evolutionistische wetenschapper was daar heel bedreven in. Met veel verbaal geweld trachtte hij mij te overreden. Alles wat ik zei, was per definitie gelogen en "toonde" hij het tegendeel aan. Hij maakte gebruik van het feit, dat mijn geheugen niet exact was en dus opmerkingen niet direct met feiten kon onderbouwen.

Een keer is het mij gelukt om een feit terug te vinden.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4256 Gepost op: april 24, 2011, 12:23:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 april 2011 om 19:17:En dat is dus gewoon hetzelfde als zeggen: Mozes heeft wel gelijk, maar die andere bijbelse figuur niet. Dat is waar je voor gekozen hebt, en dat is waar ik je graag voor zou willen behoeden. Want Mozes (nou ja, wat God zei het, Mozes tekende het op) maakt het specifieker: God laat zichzelf wel 'van achteren' aan Mozes zien. God heeft het daar niet over representatie d.m.v. engelen, maar over het laten zien van Zichzelf. Dat vroeg Mozes, en dat belooft God, maar dan met een nuancering. .
Ze hebben beide gelijk, wanneer je verder zoekt zie je duidelijk, dat God zich laat vertegenwoordigen door een engel.

Zo schrijft een directeur niet zelf alle brieven, maar laat hij dat door anderen in zijn naam doen.

Wat zag Mozes?
21 En JHWH zei verder: „Zie, bij mij is een plaats, en gij moet op de rots gaan staan.
22 En het moet geschieden dat terwijl mijn heerlijkheid voorbijgaat, ik u in een rotsholte moet plaatsen, en ik moet mijn handpalm als een scherm over u houden, totdat ik ben voorbijgegaan.
23 Daarna moet ik mijn handpalm wegnemen, en gij zult mij inderdaad van achteren zien. Maar mijn aangezicht kan niet gezien worden.”

Hij zag Gods heerlijkheid van achteren.

Ps. 19:1 De hemelen maken de heerlijkheid van God bekend; En het uitspansel vertelt van het werk van zijn handen

Rom. 6: 4 Daarom werden wij met hem begraven door middel van onze doop in zijn dood, opdat ook wij, evenals Christus door middel van de heerlijkheid van de Vader uit de doden werd opgewekt, evenzo in een nieuwheid des levens zouden wandelen.

Over de betekenis ervan in deze gevallen vermeldt de Theological Dictionary of the New Testament: „Duidt ka•bhodh met betrekking tot de mens op dat wat hem indrukwekkend maakt en erkenning vraagt, hetzij in termen van stoffelijke bezittingen of uitnemendheid [waardigheid of belangrijkheid], met betrekking tot God slaat het op dat wat God indrukwekkend maakt tegenover de mens.”

quote:

Zulke schijnbare tegenstellingen zie je vaker in de bijbel. Dat hoort ook bij het hyperbolische in het joodse taalgebruik. Denk aan Paulus die kan zeggen dat moordenaars het koninkrijk niet zullen beërven, maar tegelijkertijd aan Jezus die een moordenaar een plek in het paradijs belooft. Lijkt tegenstrijdig. Is nu het ene niet waar en het andere wel? Nee, het blijkt gewoon genuanceerder te liggen. Paulus had het niet over een moordenaar an sich (want dat zijn beide mannen aan het kruis) maar over iemand die in die "levensweg" verder gaat en geen berouw toont. Feitelijk is de ene man aan het kruis nog evenveel moordenaar als de ander. Toch gaat de ene het koninkrijk in. Als je echter consequent de logica die je bij 'God zien' toepast op deze moordenaar, dan heb je een probleem. Of Jezus, óf Paulus, zegt iets dat gewoon niet waar is.
Paulus had het over dit:

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen,
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

Al deze dingen dus.
Deze belemmeren toegang tot Gods aardse koninkrijk.
Deze misdadiger toonde berouw. Dan geldt:

11 Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

Dus deze misdadiger kon rekenen op een opstanding aan het einde der tijden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4257 Gepost op: april 24, 2011, 01:16:16 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 11:46:
[...]
 Ik beticht je niet, ik kan dat ook niet en ik zal dat ook niet.
Dus je neemt je woorden terug?
Mocht je ze kwijt zijn dan kun je ze hier lezen:Posting van Beepee

quote:

Ik geef alleen de Bijbelse grenzen aan. Jij bent volkomen vrij om die wel of niet te respecteren.
Nope, hier kun je in Jip en Janneketaal lezen waar je de mist in gaat.

quote:

Ik vind het ontzettend jammer dat ik hier oordelend en veroordelend neergezet word, terwijl Ik alleen maar laat zien wat bijbelse grenzen zijn en alleen de bedoeling heb je de weg naar het aardse paradijs te wijzen.
Je zou ook kunnen schrijven: jammer dat mijn post verkeerd is gevallen en ik zal er iets aan doen????

quote:

[...]
Zoals ik al zeer vele malen heb betoond dat ik mij NOOIT gelijk acht aan Jezus, hij was volmaakt, ik niet. De Bijbel raad aan om zijn voorbeeld te volgen en dàt probeer ik te doen.

Jezus waarschuwde ook voor de gevolgen, wanneer je zijn voorbeeld volgt.
Desgewenst kan ik vele teksten opzoeken, die dat laten zien.
er staat ook geschreven dat je de naam niet ijdel mag gebruiken.
Mogelijk dat je daar rekening mee kunt houden dat er mensen zijn die zich er aan storen dat je je eigen gedrag steeds in link naar Jezus brengt?

quote:

[...]
Als ik mijn naaste, jou dus, niet zou liefhebben, zou ik niet zoveel moeite doen om je de weg naar het paradijs te wijzen.
Gezien het vijandig gedrag zou ik al lang vertrokken zijn.
Tenslotte heb ik er geen enkel persoonlijk belang bij.
Nee. Het vijandige gedrag waar ik je op heb gewezen was niet mijn gedrag maar jouw gedrag.
Dat is meermalen benoemd en ook door anderen ben je daar op gewezen.
Een simpel "sorry" zou een optie zijn?

quote:

[...]
Waar ik vooral spijt van heb is, dat je mijn woorden, al dan niet opzettelijk, verkeerd opvat. Ondanks mijn vele pogingen  te tonen dat IK dat anders bedoel. Ik doe mijn uiterste best om te laten zien, wat de Bijbel leert.
Okee, het spijt je dus. Als je spijt hebt van iets dan komt er iets na.
Daarnaast zien we veelal in de wereld dat mensen leren van iets waar ze spijt van hebben. Ik heb je dan ook niet aangesproken om je dwars te zitten maar om je aan te geven dat je schrijfwijze én de inhoud kwetsend zijn.
Doe er iets mee zou ik zo zeggen.

quote:

Het is dan ook  erg verdrietig en frustrerend voor mij, dat je mijn werkelijke motieven verkeerd opvat.
Sorry dat je het zo opvat, ik wijs je op de hiaten in je gedrag in het licht van het Genootschap.

quote:

Ik geef antwoord en dat probeer ik voortdurend te doen, maar mijn antwoorden komen niet overeen met die van de eerst van de “wereld”, dus is het niet waar?
Ik mag je geen Bijbelse antwoorden geven. Daar kan je niet tegen?
Nu ga je weer de mist in door mij vragend te betichten van het gegeven dat ik volgens jou niet tegen bijbelse antwoorden kan. Probeer je stijl eens aan te passen???!

quote:

Mijn contributies lezen en begrijpen  blijkt heel moeilijk voor je te zijn. Hoevaak heb ik al niet gesteld dat er geen wtg dogma’s zijn, alleen bijbelse regels , die door het wtg gehanteerd worden! Omdat de religies van de rest van de wereld die wel hebben?
Dus je dogma is dat de WTG leer bijbels is.
IS toch niets mis?

quote:

[...]
WAAR heb ik dàt gezegd, dan?
Ik stel je een vraag en zeg niet dat jij dat hier hebt aangegeven. Bij bekenden van mij werd de bijbel opgehaald toen zij zich losmaakten van het WTG.
Vandaar mijn vraag daarover.

quote:

Nu één vraag van mij.

Waarom beschuldig je MIJ van onchristelijk gedrag?
Volgens mij heb ik dat al meermalen aangegeven en ik wil niet in herhaling vallen. Daarnaast heb je aangegeven dat het je spijt dat je tekst verkeerd is gevallen.
Dat heeft niets met enkel mijn interpretatie te maken, er vielen meer over wat je schreef.
Het heeft ook niets te maken met "de wereld" als in "buiten GOds rijk" maar gewoon zoals we het kennen als "de hele wereld weet dat de zon schijnt".

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4258 Gepost op: april 24, 2011, 01:19:02 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 11:52:
Even GOED lezen: Dit is een officiële website van Jehovah’s Getuigen voor de distributie van publicaties en andere informatie voor Jehovah’s Getuigen
Ik had heel goed gelezen hoor en juist daarom bevreemde het me wat je schreef over mij. Het past niet in het plaatje zeg maar.
En als het zo is dat de officiele stukken alleen voor intern gebruik zijn, waarom zijn ze dan openbaar?
Het lijkt mij op het gebied van ledenwerving heel zinvol om je stukken online te hebben zodat het ook opener is.
Maar ik mag ze dus wél lezen maar er niet aan refereren?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4259 Gepost op: april 24, 2011, 01:55:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 april 2011 om 19:11:Beste Beepee, als iemand boos op je reageert, dan kan dat meer redenen hebben. Jij trekt het (automatisch? wellicht onbewust?) meteen in de richting van de leer die je verkondigt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Sterker nog -- en dan spreek ik i.i.g. voor mezelf, wellicht ook voor enkele anderen hier -- ik word niet boos vanwege wat jij hier verkondigt. (N.b. wel verdrietig, omdat ik denk dat je volkomen op de verkeerde weg zit. Andersom denk jij dat waarschijnlijk van mij ook, maar ik neem niet aan dat je boos op mij bent?!).
Ik probeer te laten zien wat de bijbel leert en wat de ervaringen zijn van Jezus op zijn toehoorders.

Tja, het is een gebruikelijke mening dat de ander op de verkeerde weg zit. Zo vonden de Joden dat Jezus de Messais niet kon zijn, geheel Bijbels onderbouwd. Het is maar wat je verwacht en wilt zien. Zij verspeelden zo hun voorrecht, deelname aan de kleine kudde, ondanks Jezus voortdurende inspanningen.

quote:

Waar ik wel boos om kan worden, is als jij uitspraken doet, die over mij als persoon gaan, of over wat ik zou geloven (volgens jou) of geschreven zou hebben, of zou doen (b.v op dit forum) terwijl dat helemaal niet klopt met wat ik werkelijk ben/doe/schrijf/geloof, etc. Daar kan ik boos om worden. Niet als het een keertje gebeurt, ook niet als het met maanden tussentijd eens een enkele keer gebeurt. Wel als het structureel gebeurt, en door blijft gaan nadat ik je er meermalen op gewezen heb, dat ik iets anders geloof/geschreven heb/gedaan heb/etc. Snap je dat iemand daar -- terecht -- boos om kan worden? Jij wordt toch ook boos als ik blijf beweren dat jij bv. een hoerenloper bent (terwijl je dat niet bent, en steeds maar weer tegen mij blijft zeggen dat het onwaar is, etc.). Jij zou toch ook willen dat zoiets rechtgezet wordt? Dat is het soort zaak waar ik je steeds op probeer te wijzen. Maar jij lijkt steeds maar te denken dat ik doel op wat je over je geloof/het WTG/etc schrijft. Maar dat is dus niet zo. Je mag het van mij ook best nog eens teruglezen.  Ik probeer de "zaak" (i.e. het inhoudelijke gesprek over de bijbel en wat jij en ik geloven) en de "persoon" (wie jij en ik zijn, etc) gescheiden te houden. Het maakt mij niet uit wie jij precies bent en welke kleur ogen je hebt, en wat je in het verleden allemaal voor zonden hebt gedaan, en wat juist wel goed ging. Het gaat mij om jouw argumenten.
Het komt op mij over dat dit je hoofddoel is, mij “betrappen” op vermeende  verkeerde uitspraken.

Je kan kennelijk niet begrijpen dat het alleen mijn doel is, je de smalle weg te wijzen, je verzet je m.i. daar tegen. Je kan dan ook niet begrijpen, dat ik nooit op de persoon speel, die intentie heb ik niet, ik probeer te laten zien, dat de leer die jij aanhangt de toegang tot Gods koninkrijk verhinderd. En daar reageer je m.i. furieus op.

In de zin van, als parallel, hoe haalt een zoon van een gewone timmerman het in zijn hoofd, de verkeerde instelling van notabene schriftgeleerden, in het Bijbelse licht te bekritiseren. Zelf nu tonen Joden nog steeds aan, dat Jezus de Messias niet kan zijn. Die instelling verspert de toegang tot Gods koninkrijk.

Ik probeer je gewoon te wijzen wat de Bijbel leert.

quote:

Maar op het moment dat je iets over mij beweert  dat gewoon niet klopt ("Je wilt gewoon niet" of "je bent het gewoon altijd met me oneens" of "alles wat niet met jouw visie overeenkomt, is dus gelogen") en ik reageer daarop door te zeggen dat het niet klopt, dan gaat het op dat moment even gewoon over die uitspraak die je over mij deed, niet over het WTG of over wat jij of ik geloven. Gewoon over die uitspraak die je op dat moment deed over mij, en die niet klopt. Snap je? En laat ik duidelijk zijn: ik heb het liever helemaal niet over dit soort dingen. Het gaat mij om de inhoud, en ik zou dan ook graag zien dat jij en ik ons daartoe konden blijven beperken.
Je kan met allerlei woordspelletjes mijn intentie aanvechten.

Voor mij is de bijbel duidelijk. Jezus is de zoon van JHWH. Niemand kan tot JHWH komen, in de zin van zijn goedkeuring verkrijgen, dan door bemiddeling van Jezus.  Jezus is met de 144.000 de regeerder van Gods 1000 jarig koninkrijk.

Wanneer God ingrijpt blijft alleen de grote schare over, degenen die, op de smalle weg, Gods goedkeuring hebben verkregen en dus zijn ingrijpen hebben overleefd. Alle anderen hebben dat niet. Zij zagen het anders en missen dus eeuwig aards leven.

quote:

de suggestie van je opmerking richting Riemer was, dat hij al die dingen deed, of het daarmee eens was. Kennelijk bedoelde je dat heel anders, maar zo kwam het beslist niet over. Iets om van te leren misschien? Het ging niet om het citeren van de bijbel, maar om de (kennelijk onbedoelde?) suggestie die van je tekst uitging. Daar nam iemand aanstoot aan, niet aan wat je uit de bijbel citeerde. Dat is nogal een verschil.
Non verbale communicatie heb je hier niet, die ondersteuning mis je dus.

Wat ik niet begrijp is dat ondanks het feit dat ik herhaaldelijk betoond heb, dat ik mensen die dat willen de smalle weg  wil tonen, worden mijn bedoelingen toch meestal negatief opgevat. Bijbels gezien is dat ondenkbaar.

Er wordt dus dingen anders opgevat, dan ik werkelijk gezegd heb. In plaats om dan nadere uitleg te vragen, immers iemand die de Bijbelse leer als levensdoel heeft , kan geen slechte bedoelingen hebben, reageert men negatief en verwijt dat mij!

Kennelijk wordt de profetie van MT 24:14 totaal niet begrepen. Het is toch een overduidelijk teken van de laatste dagen.

quote:

Wellicht moet je niet alleen maar naar anderen kijken en op anderen wijzen als het mis gaat met jouw communicatie. Dat doet de spookrijder ook namelijk. Het zou je op kunnen gaan vallen, dat het je vaker overkomt dat mensen denken dat jij ze keihard aanvalt of iets persoonlijk bedoelt, terwijl je het heel algemeen bedoelde. Misschien heb je het dan inderdaad wel verkeerd geformuleerd, had je inderdaad iets langer over je woorden moeten nadenken. De tong is een gevaarlijk orgaan.
Iemand die Bijbelse leer brengt kan nooit de intentie hebben om iemand aan te vallen, niet letterlijk en niet figuurlijk. De Bijbel is daar duidelijk over.

quote:

Wat ik graag wil weten, is waarom je de discussie met mij steeds lijkt te ontwijken. Ik wil namelijk graag de leerzame discussie verder voortzetten. Maar omdat we allebei ook nog andere dingen te doen hebben dan forumteksten produceren, moeten we dan wel inhoudelijk bij ons onderwerp blijven, en niet elke keer afdwalen. In een discussie over wie Jezus is, is het op dat moment even niet relevant wat er in de tweede wereldoorlog gebeurde. En op het moment  dat wij een discussie over (bv.) kerst zouden voeren, evenmin. En op het moment dat wij een discussie over de tweede wereldoorlog voeren, is een onderwerp als 'wie is Jezus' niet onderdeel van de discussie. Je kunt niet alles tegelijkertijd doen.
Ik reageer , dus ontwijk ik je niet.

Ik kan je echter onmogelijk ondersteunen in leer die niet uit de Bijbel afkomstig is, ook als jij er geheel van overtuigd dat dat wel zo is. Denk daarbij aan de joden, die ook een dergelijke overtuiging hebben.

quote:

Verder, je wilt een leerzame discussie voeren, maar je vindt dat we daarvoor dan wel open moeten staan. Wat betekent dat "open staan"? Tot nu toe kwam je vaak met iets als dat we de heidense oorsprong van leringen zouden moeten kennen. Maar ten eerste: waar vind ik in de bijbel dat dat nu juist de open manier van een leerzame discussie zou moeten zijn? En ten tweede ... hoe kunnen we een "leerzame discussie" voeren, als je van alles dat qua leer afwijkt van het WTG direct zegt dat je, ongeacht hoeveel bewijs er ook ooit voor zal komen, het toch niet gelooft? Je vergelijkt de houding van anderen (in het algemeen) graag met die van de joden in Jezus' tijd, maar juist de houding die je zelf in deze discussie hebt, lijkt erg veel op die van de joden. Het maakt niet uit wat Jezus ook maar voor dingen zei en deed, zij hadden hun keuze al gemaakt, en geen enkele hoeveelheid bewijs kon daar wat aan doen.
Open staan betekend dus  niet dat ik de joden gelijk ga geven, dat Jezus de Messias niet kan zijn. Ik probeer aan de hand van de Bijbel te laten zien, dat hij dat wel is.

Ondanks het feit dat ik Bijbelse leer hanteert, blijf je het hardnekkig  wtg leer noemen. Dat leidt niet tot een leerzame discussie.

quote:

Als je serieus werk wilt maken van een leerzame discussie, en als je staat voor je geloof dat de bijbel Gods woord is, dan moet je daar consequenties aan verbinden. Dan kun je dus niet zaken per definitie uitsluiten, omdat e.o.a. groep/persoon/organisatie/publicatie/website dat zegt. Dan kun je niet zomaar zeggen dat je "interpretatie X" van de bijbel nooit zult gaan geloven, hoeveel bewijs er ook voor wordt aangedragen. Want als het bewijs goed genoeg is, dan bewijst dat de waarheid van "interpretatie X", en als je de bijbel serieus wilt nemen, zul je op dat moment moeten erkennen dat je oude idee onjuist was, en het in moeten ruilen voor het nieuwe. Dat is wat de gelovigen in Jezus' tijd ook moesten doen. Denk aan Nicodemus (de farizeeër die die later discipel is geworden) of de Emmausgangers (die een militaire bevrijder hadden verwacht) of Paulus (die niet in Jezus' messiasschap geloofde). Als ze hadden gezegd wat jij geregeld schrijft, namelijk dat je toch al weet dat het niet waar is, en dat het "bewijs" geen echt bewijs kan zijn omdat je toch al weet dat het onwaar is, dan waren Paulus, Nicodemus, de Emmaüsgangers en vele anderen nooit in Jezus gaan geloven. Het vinden van de waarheid (de 'ware leer') m.b.t. de bijbel is steeds maar weer verder gaan met onderzoeken en gehoorzaam luisteren. Dat gaat niet samen met zeggen dat het per definitie onmogelijk is dat je op een bepaald punt het mis hebt.
Als ik niet serieus was, zat ik hier niet.

Er zijn vele interpretaties  van de Bijbelse leer. Het is onmogelijk dat zij allen gelijk hebben. Ook dat heb ik vaker betoont.

Doordat ik zeer intensief de Bijbel, de b.b.h. joodse gewoontes en de afkomst van on-bijbelse leer heb onderzocht, weet ik heel goed wat de Bijbel werkelijke leert. En ik blijf leren. Vandaar ook dat ik stel dat het aanwezig zijn van mij hier een vorm van Bijbelstudie is. Ik word “gedwongen”om na te zoeken voordat ik iets schrijf. Dat was wel even  wennen, maar ik ervaar dat toch als positief.

Wat Jij kennelijk niet door hebt is, dat Bijbels bewijs verborgen is voor degenen die puur intellectueel willen bestuderen. Ik kan je geen geestelijke instelling geven, je moet  daar voor open willen staan.

Niet alleen de Emmaüsgangers, maar alle Joden  verwachtten een militaire verlosser. Het geestelijk klimaat was dusdanig vervallen, dat zij de tijdslijn in Daniël niet zagen.

Dat blijkt ook uit Handelingen 1:
 6 Toen zij nu bijeengekomen waren, gingen zij hem vragen: „Heer, herstelt gij in deze tijd het koninkrijk voor I̱sraël?”
7 Hij zei tot hen: „Het komt U niet toe kennis te verkrijgen van de tijden of tijdperken die de Vader onder zijn eigen rechtsmacht heeft gesteld,
8 maar GIJ zult kracht ontvangen wanneer de heilige geest op U gekomen is, en GIJ zult getuigen van mij zijn zowel in Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria en tot de verst verwijderde streek der aarde.”

Zij maakten hier twee denkfouten, de eerste corrigeerde Jezus gelijk, de andere werd gecorrigeerd toen zij toetraden tot het geestelijke Israël met Pinksteren.

Wèl volgen zij Jezus raad op om alert te zijn. Zij keken dus uit naar de dingen die gingen gebeuren. Zij waren waakzaam.
Overigens bewees Paulus wel degelijk  aan de hand van de geschriften dat Jezus de Messias was!
Je verwijt eigenlijk mij, wat je zelf doet. Je klampt je vast aan de traditionele ideeën en verwerpt alle ideeën die ontdaan zijn van latere toevoegingen. En je neemt het mij ook nog kwalijk dat ik dat naar voren breng. Beste kerel, het is jouw eigen keuze. De Joden  zagen, net als jij, essentiële dingen niet.
De Bijbel laat zien hoe zij reageerden op de brengers van het goed nieuws.
Ik heb door uitgebreide studie en diepgaand onderzoek de leringen van Constantijn ontdekt. Deze leer vormt het fundament van heel veel kerken en dat fundament verbrokkelt, waardoor steeds meer kerken hun deuren sluiten.
JG groeien daarentegen sterk. Zij bouwen voortdurend nieuwe koninkrijkszalen of bouwen geschikte leegstaande ruimten om. Soms kan dat een kerk zijn, maar in Amerika werd een vervallen art  nouveau bioscoop aangekocht, geheel gerenoveerd en hersteld in oorspronkelijke staat en is nu een kringhal. En dat gebeurt allemaal door vakbekwame vrijwilligers.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4260 Gepost op: april 24, 2011, 02:04:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 april 2011 om 13:19:
[...]
Ik had heel goed gelezen hoor en juist daarom bevreemde het me wat je schreef over mij. Het past niet in het plaatje zeg maar.
En als het zo is dat de officiele stukken alleen voor intern gebruik zijn, waarom zijn ze dan openbaar?
Het lijkt mij op het gebied van ledenwerving heel zinvol om je stukken online te hebben zodat het ook opener is.
Maar ik mag ze dus wél lezen maar er niet aan refereren?
De site is dus NIET bedoeld voor het publiek, maar als ondersteuning voor JG.

Wanneer een JG iemand in een vreemde taal treft, kan hij snel een brochure  of andere toepasselijke  lectuur downloaden, zodat de betreffende persoon sneller geholpen kan worden.

Bedankt dat je het strootje uit mijn oog wilt halen.

In tegenstelling tot de kerken, doen JG niet aan ledenwerving, maar uitsluitend aan het geven van Bijbels onderwijs.

Wanneer men zelf aangeeft JG te willen worden, wordt er gekeken of je wel voldoende Bijbelkennis hebt en of je begrijpt wat het betekend. Het is voor iedereen een bewuste keuze. Onwetenden kunnen geen JG worden.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4261 Gepost op: april 24, 2011, 02:53:41 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 12:04:

quote:

Nunc:
Nee, en dit is dus zo'n voorbeeld van wat ik in een minder goede bui "leugen" zou noemen. Als ik zou willen, zou ik elk uur prijs kunnen schieten op je teksten. Dat doe ik echter niet, omdat ik een inhoudelijke discussie wil. Ik pak er dan ook niet dingetjes uit, ik probeer op je hoofdpunt te reageren. Wat je dus hier over mij denkt en zegt, is volkomen onwaar.

Het komt toch op mij zo over en je tracht  mij leringen te dicteren, die voor mij duidelijk niet tot de Bijbelse leer horen.
copy-paste hier jouw eigen woorden, en doe alsof ik ze zelf geschreven heb:

Kennelijk heb je het niet helemaal door (of i.i.g. houd je er niet bewust rekening mee) dat ik zo ongeveer precies hetzelfde over jou denk, als jij over mij. Ik zie jou hier leringen "dicteren" die volgens mij duidelijk niet tot de Bijbelse leer behoren. En ook ik zou kunnen opmerken, dat het natuurlijk niet echt zinvol is, die te herhalen.

Maar ja, als we dat allebei zo doen, dan komt die inhoudelijke en leerzame discussie er niet. Maar gek genoeg lijkt dat dus wel, hoe jij het wilt hebben. De discussie kan alleen 'leerzaam' worden, als ik 'ja en amen' zeg op de door jou gedicteerde leer (waarvan ik denk dat ze zeer onbijbels is) die door jou eindeloos herhaald wordt.

Dus wat wil je? Een zeepkist? Eindeloos (totdat iedereen hier 'ja' en 'amen' zegt) de WTG leer blijven herhalen? Maar dat is geen zinvol gesprek. En het is alleen een beetje leerzaam als de WTG leer inderdaad de juiste bijbelse leer is. Maar aangezien je wel wilt prediken, maar niet inhoudelijk de gepredikte leer wilt verdedigen, is ook dat niet erg leerzaam. Het blijft toch echt bij claimen dat het toch echt zo is, en helaas niet bewijzen (zoals Paulus, en zoals men in Berea narekende).

Iets dat 'gepreekt' wordt, is alleen leerzaam en zinvol, als je of grote autoriteit verleent aan de spreker ("ja, die zal het wel weten, ik niet want het is toch zo'n moeilijk onderwerp, ik moet 'm maar blind geloven") of als het na te 'rekenen' is, te controleren, etc. (bv. Berea).

quote:

[...]
Ik ben van mening dat een dogma door mensen is geformuleerd, buiten de Bijbel om. Binnen de groep is dat dan geaccepteerd, daarbuiten niet.

quote:

Beepee schreef op 22 februari 2011 om 14:28:
[...]
 dog•ma het; o -’s, -ta vastomlijnde, aan geen discussie meer onderhevige leerstelling
jij kunt dat wel van mening zijn, maar volgens de rest van de wereld betekent dat woord iets heel anders. Weet je, ik kan ook wel 'van mening zijn' dat "Beepee" het grootste smerigste grofste vieste en meest blasfemische scheldwoord is dat er is, en dat het consequent als "B**P**" weergegeven zou moeten worden, of helemaal niet. Maar ja, ik heb dan zelf m'n eigen woordenboekje uitgevonden. Dat is wat jij ook doet met het woord "dogma". Je citeert nota bene uit een woordenboek eerst (een tijd geleden) wat dogma echt betekent (zie je eigen citaat: vastomlijnd, niet meer aan discussie onderhevig punt van leer), en daarna blijf je maar claimen dat het WTG geen dogma's heeft. Dat is gewoon Orwelliaanse newspeak. Het woord 'dogma' heeft op e.o.a. manier een extra lading en betekenis gekregen, namelijk dat het "van mensen" is of "door mensen opgesteld". Maar ja, dat is nogal subjectief he? Als we zo gaan beginnen, dan kent mijn kerk geen dogma's (want wat mijn kerk in haar belijdenis heeft staan is puur bijbels) en kent het WTG wel dogma's, namelijk: alle punten van leer waar ze heel stellig over is, maar afwijkt van mijn kerk (en dus afwijkt van God, en dus van mensenhanden afkomstig). Maar ja, het woord "dogma" is helemaal geen uitspraak over of een leer juist is of onjuist, of ze van God komt of van mensen, etc. Het is simpelweg een kort woordje om een langer begrip te beschrijven, te weten een punt van een leer, waarover binnen een gemeenschap overeenkomst is, en geen discussie.

quote:

Ik maak overigens "prijsschieten" vaker mee. Een evolutionistische wetenschapper was daar heel bedreven in. Met veel verbaal geweld trachtte hij mij te overreden. Alles wat ik zei, was per definitie gelogen en "toonde" hij het tegendeel aan. Hij maakte gebruik van het feit, dat mijn geheugen niet exact was en dus opmerkingen niet direct met feiten kon onderbouwen.

Een keer is het mij gelukt om een feit terug te vinden.
bij mij zul je "prijsschieten" in ieder geval niet meemaken, dus ik zie het nut niet zo van de ervaring die je hier vertelt.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4262 Gepost op: april 24, 2011, 03:14:36 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 13:55:

quote:

Nunc:
Beste Beepee, als iemand boos op je reageert, dan kan dat meer redenen hebben. Jij trekt het (automatisch? wellicht onbewust?) meteen in de richting van de leer die je verkondigt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Sterker nog -- en dan spreek ik i.i.g. voor mezelf, wellicht ook voor enkele anderen hier -- ik word niet boos vanwege wat jij hier verkondigt. (N.b. wel verdrietig, omdat ik denk dat je volkomen op de verkeerde weg zit. Andersom denk jij dat waarschijnlijk van mij ook, maar ik neem niet aan dat je boos op mij bent?!).

Ik probeer te laten zien wat de bijbel leert en wat de ervaringen zijn van Jezus op zijn toehoorders.

Tja, het is een gebruikelijke mening dat de ander op de verkeerde weg zit. Zo vonden de Joden dat Jezus de Messais niet kon zijn, geheel Bijbels onderbouwd. Het is maar wat je verwacht en wilt zien. Zij verspeelden zo hun voorrecht, deelname aan de kleine kudde, ondanks Jezus voortdurende inspanningen.
Beste Beepee, ik kan ook net zo goed niks schrijven he? Zie het extra onder de aandacht gebrachte gedeelte in wat je van mij citeerde. Ik word niet boos om jouw leer (hooguit verdrietig). Ik word wel eens boos, omdat je iets over iemand beweert (dus: niet vanwege je leer/je geloof).

quote:

[...]
Het komt op mij over dat dit je hoofddoel is, mij “betrappen” op vermeende  verkeerde uitspraken.
nee, als dat mijn hoofddoel was, dan had ik geen jaar lang moeite gedaan om een INHOUDELIJKE discussie aan te gaan met je. Dan had ik na 1 of 2 dagen aan posts van jou, al meer dan genoeg materiaal om de servers van dit forum over te belasten. NOGMAALS: ik doe niet aan 'prijsschieten' of aan zoeken naar plekken waar ik iemand op woorden kan vangen.

quote:

Je kan kennelijk niet begrijpen dat het alleen mijn doel is, je de smalle weg te wijzen
Alweer schrijf je hier iets over mij dat compleet onwaar is. STOP nu eens met het fantaseren en gokken naar andermans motieven. Jij bent God niet, jij kunt de harten en nieren niet toetsen. Alleen God kan dat.

Ik begrijp best dat je uit bezorgdheid en naastenliefde probeert de (volgens jou) goede (smalle) weg te wijzen. En ik waardeer die instelling (alhoewel ik denk dat je compleet de verkeerde kant op wijst, maar ik waardeer het dat je je naaste wilt helpen).

quote:

, je verzet je m.i. daar tegen. Je kan dan ook niet begrijpen, dat ik nooit op de persoon speel, die intentie heb ik niet, ik probeer te laten zien, dat de leer die jij aanhangt de toegang tot Gods koninkrijk verhinderd. En daar reageer je m.i. furieus op.
Nogmaals, ik reageer niet 'furieus' op 'leer'. Wel op uitspraken die jij doet over mij, als die controleerbaar onjuist zijn. Maar iedere keer als ik je daarop wijs, lijk je te denken dat ik het over de door jou uitgedragen leer heb, en gaat je reactie/verdediging daarover. Maar dat is helemaal mijn punt niet. Mijn punt is, dat je een uitspraak doet over mij (over mijn motieven, of over wat ik geschreven of gedaan heb). En ik wijs je erop, als die uitspraak complete kolder is, want ik waardeer het niet zo als mensen onwaarheden over mij rondstrooien. En het lijkt me ook erg ongezond voor iemand die stelt Jezus te willen volgen, om onwaarheden over anderen te vertellen (ook al hebben ze het zelf niet door). Dus ik wijs je er met alle plezier op, dat je een onwaarheid over mij vertelt, zodat je je misstap recht kunt zetten, en we daarna weer gewoon over de inhoud van de zaak kunnen spreken, en niet hoeven te vervallen in het speuren naar verborgen motieven bij de ander.

quote:

(...)

quote:

Nunc:
Maar op het moment dat je iets over mij beweert dat gewoon niet klopt ("Je wilt gewoon niet" of "je bent het gewoon altijd met me oneens" of "alles wat niet met jouw visie overeenkomt, is dus gelogen") en ik reageer daarop door te zeggen dat het niet klopt, dan gaat het op dat moment even gewoon over die uitspraak die je over mij deed, niet over het WTG of over wat jij of ik geloven. Gewoon over die uitspraak die je op dat moment deed over mij, en die niet klopt. Snap je? En laat ik duidelijk zijn: ik heb het liever helemaal niet over dit soort dingen. Het gaat mij om de inhoud, en ik zou dan ook graag zien dat jij en ik ons daartoe konden blijven beperken.
Je kan met allerlei woordspelletjes mijn intentie aanvechten.

Ik kan echt net zo goed niks schrijven he? Je reageert er niet eens op, en doet alsof ik iets heel anders gezegd heb. Dat is niet netjes. Ik had het nog steeds over uitspraken die je over mij als persoon gedaan hebt, meer niet.

Citaat

Voor mij is de bijbel duidelijk. Jezus is de zoon van JHWH. Niemand kan tot JHWH komen, in de zin van zijn goedkeuring verkrijgen, dan door bemiddeling van Jezus.  Jezus is met de 144.000 de regeerder van Gods 1000 jarig koninkrijk.

Wanneer God ingrijpt blijft alleen de grote schare over, degenen die, op de smalle weg, Gods goedkeuring hebben verkregen en dus zijn ingrijpen hebben overleefd. Alle anderen hebben dat niet. Zij zagen het anders en missen dus eeuwig aards leven.

quote:

[...]
Non verbale communicatie heb je hier niet, die ondersteuning mis je dus.

Wat ik niet begrijp is dat ondanks het feit dat ik herhaaldelijk betoond heb, dat ik mensen die dat willen de smalle weg  wil tonen, worden mijn bedoelingen toch meestal negatief opgevat. Bijbels gezien is dat ondenkbaar.

Er wordt dus dingen anders opgevat, dan ik werkelijk gezegd heb. In plaats om dan nadere uitleg te vragen, immers iemand die de Bijbelse leer als levensdoel heeft , kan geen slechte bedoelingen hebben, reageert men negatief en verwijt dat mij!

Beste Beepee, ik heb je vele malen gevraagd of je persoonlijke opmerkingen over mij wilde terugnemen. Maar in plaats van dat te doen, dacht je steeds weer dat ik viel over je leer en daarover boos zou zijn. Probeer alsjeblief alsjeblieft ook even naar de splinter in je eigen oog te kijken (die namelijk meer de dimensies van een flinke balk heeft). Je manier van praten over mij, en je manier van het mij betichten van allerlei verborgen motieven, etc, is gewoon niet netjes. Dat kun je ook zonder 'nonverbale communicatie' toch wel begrijpen? Je hoeft toch niet tegenover mij op een stoel te zitten, om te beseffen dat jij niet in mijn geest kunt kijken, en mijn hart en nieren niet kunt toetsen? Gewoon niet meer doen. Houd je gewoon bij de inhoud, en ver van speculatie over wat ik wel en niet zou willen.

quote:

Kennelijk wordt de profetie van MT 24:14 totaal niet begrepen. Het is toch een overduidelijk teken van de laatste dagen.

quote:

Nunc:
Wellicht moet je niet alleen maar naar anderen kijken en op anderen wijzen als het mis gaat met jouw communicatie. Dat doet de spookrijder ook namelijk. Het zou je op kunnen gaan vallen, dat het je vaker overkomt dat mensen denken dat jij ze keihard aanvalt of iets persoonlijk bedoelt, terwijl je het heel algemeen bedoelde. Misschien heb je het dan inderdaad wel verkeerd geformuleerd, had je inderdaad iets langer over je woorden moeten nadenken. De tong is een gevaarlijk orgaan.
Iemand die Bijbelse leer brengt kan nooit de intentie hebben om iemand aan te vallen, niet letterlijk en niet figuurlijk. De Bijbel is daar duidelijk over.
Ja, en de bijbel is er ook vrij duidelijk over, dat niemand zonder zonden is, en dat jij en ik dus ook flinke fouten kunnen maken, zelfs al is dat niet onze intentie. Of denk je dat Jacobus een brief aan de gelovigen schreef, maar bedoelde dat de gelovigen dat ene stukje over de tong niet moesten lezen en niet op zichzelf hoefden te betrekken, maar uit moesten knippen en op het werk op een prikbord hangen zodat de ongelovigen het zouden lezen, omdat het juist alleen voor hen bedoeld was? Nee. De tong is ook voor een gelovige gevaarlijk. Vandaar mijn blijvende pogingen om jou daarop te wijzen.

quote:

[...]

ja, de maan is van blauwe kaas, daar heb je helemaal gelijk in.

(motto: reageren is niet hetzelfde als ergens op ingaan)

quote:

Ik kan je echter onmogelijk ondersteunen in leer die niet uit de Bijbel afkomstig is, ook als jij er geheel van overtuigd dat dat wel zo is. Denk daarbij aan de joden, die ook een dergelijke overtuiging hebben.
van de joodse overtuiging kunnen jij en ik inhoudelijk laten zien dat ze niet klopt. Dat kan getest worden (zoals bv. in Berea gedaan werd). Zo kunnen wij ook praten over onze verschillen. Tenzij jij vantevoren al stelt dat jij gelijk hebt en ik ongelijk, en dat het niet anders kan zijn.

quote:

[...]
Open staan betekend dus  niet dat ik de joden gelijk ga geven, dat Jezus de Messias niet kan zijn. Ik probeer aan de hand van de Bijbel te laten zien, dat hij dat wel is.
Nee, ik zei niet dat je de ander per definitie gelijk moeste geven. Wel dat je wellicht de mogelijkheid open moet houden, dat je zelf fout zit. Die mogelijkheid lijk je uit te sluiten.

quote:

Ondanks het feit dat ik Bijbelse leer hanteert, blijf je het hardnekkig  wtg leer noemen. Dat leidt niet tot een leerzame discussie.
Ondanks het feit dat ik Bijbelse leer hanteert, blijf je het hardnekkig  wtgkerk leer noemen. Dat leidt niet tot een leerzame discussie.

(zie je het probleem? Je doet zonder dat je het door hebt, zelf precies hetzelfde. Waarom mag ik het dan niet doen?)

quote:

(...)
ik reageer op de rest z.s.m.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2011, 03:15:06 pm door Nunc »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4263 Gepost op: april 24, 2011, 03:46:07 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 11:46:
[...]
Over eerlijk zijn gesproken. Welke klassieke Griekse schrijver uit de tijd van Jezus dus, gebruikt Stauros in de betekenis van kruis?
Toon mij afbeeldingen uit de eerste eeuw of uit de eerste helft van de tweede eeuw waar Jezus volgelingen dit zo gebruiken?

Is het niet zo dat Stauros in het Latijn Crux simplex (paal) is en later tot “crux” werd verbasterd?

Omdat ik hier geen nieuwe informatie toevoeg, maar enkel doorverwijs, zie ik dit niet als een "breken van mijn gelofte"...  O-)

Er bestaat een apart topic rondom dit vraagstuk.

Daar staat iets over de brief van Barnabas, uit de 1e-2e eeuw (de tijdgenoot waarnaar je vroeg...  ;) )

Kijk daar eens, zou ik zeggen; hier is de link:

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 juni 2010 om 06:20:
Ik noem bijvoorbeeld de "brief van Barnabas" etc etc...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4264 Gepost op: april 24, 2011, 04:46:31 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:55:

quote:

Trajecto:
Ja maar ja, jij denkt dat je onverstoorbaar moet doorgaan met Bijbelteksten presenteren en vragen die voor jou wat vreemd over komen dan maar moet aangrijpen om nog wat extra Bijbelteksten te plaatsen.
Stopte Jezus, toen hij merkte dat de meerderheid hem niet wenste te aanvaarden?
Beslist niet, ook zijn discipelen gingen door, ondanks vervolging.
Nee, maar nu haal je er weer iets bij wat niet echt to the point is. Dat jij blijft verkondigen betekent niet dat je niet alert moet zijn op de dingen die om je heen gebeuren, en met name op wat er eventueel fout gaat in de communicatie.

quote:

Ik citeer teksten, omdat ik wil laten zien, dat de Bijbel zelf dingen laat zien. Dit is kennelijk erg ongebruikelijk.
Ja, het is gewoon wenselijk om iets op het juiste moment te doen en meestal is het geven van Bijbelteksten ook vooral geschikt als illustratie en niet zomaar plompverloren zonder enig commentaar.

quote:

Wanneer ik dingen zelf verwoord is het “wtg leer”. Laat ik de Bijbel spreken is dat irritant.

Je kunt het beter combineren. Het moet geen "of of" zijn.
Als je zowel een tekst als een uitleg geeft zullen we het soms eens zijn. Ongetwijfeld zullen we in andere gevallen ook zeggen dat de tekst zó opgevat WTG-leer is en dat we hem anders opvatten, maar dan hebben we dus een discussiepunt.
Dat is nou juist waar een forum voor bedoeld is! Dan komt een gesprek op gang!

quote:

quote:

Trajecto:
Dat werkt zoals hier nu toch wel gedemonstreerd is echt slecht. Mensen irriteren met het weigeren van simpele dingetjes met "ja" of "nee" af te handelen is zo raar dat je gespreksgenoot echt niet meer in de stemming is om je als een goed adviseur in Bijbelse zaken te zien. En beledigen van mensen kan ook niet. Als je het toch hebt gedaan moet je het nagaan -- kijken waar wat gebeurd is -- en excuses gaan aanbieden. Jij lijkt het te veel te zien als een soort onbelangrijk verschijnsel wat je niet bedoelt en wat de ander foutievelijk in je woorden geïnterpreteerd heeft. Daarmee kun je het echt niet afdoen. Het gebeurt steeds en jij lijkt niet bereid je methodes te herzien en zoekt het in dingen als "dat de mensen geen Bijbeltekst verdragen" of geeft een antwoord als "Jij interpreteert dat zo". Dat is het plaatsen van het probleem bij de ander, maar ga eens ook op onderzoek uit bij jezelf en je methodes.
Een van de Bijbelse profetieën is, dat in latere tijden mensen de gezonde ( bijbelse) leer niet kunnen verdragen.
Het is ook een feit dat Paulus voorzag dat mensen na zijn heengaan afvallen van het geloof.

Reageer je boos, omdat de Bijbel dat heeft voorzien (en dat ik dat gewoon citeer) of trek je lering uit deze waarschuwingen.

Nou, het punt is dat wij constateren dat jij jouw opvatting ofwel de WTG-leer identificeert als zijnde "de gezonde leer" (en dat buiten elke twijfel). En een andere christelijke richting zal vinden dat je dat niet terecht doet.
In het concept voor een herziene kerkorde voor het GKV staat bijvoorbeeld:

quote:

E1 kerkelijke relaties
(...)
3. In contacten en relaties met andere christelijke kerken in Nederland streven de kerken
op grond van Gods Woord naar kerkelijke eenheid en komen zij op voor de gezonde leer.
(...)

En nou kunnen we wel gaan ruziën over wie de gezonde leer aanhangt en verbreidt, maar dat doen we maar even niet.
Als je wilt spreken met andersdenkenden en tot enige vorm van gezamenlijkheid wilt komen dan kun je niet een opstelling kiezen als jij het doet. Maar goed dat wil jij ook niet.
Jij bent niet op zoek naar een komen tot groeiende gezamenlijkheid, maar jij zoekt de mensen vanuit precies jouw overtuiging te gaan doordringen.
Hetgeen wat je de ander zo ongeveer wilt toeroepen is: "Kijk toch eens wat er in de Bijbel staat -- je hebt de Bijbel maar je leest hem helemaal fout. Ik heb de feilloze interpretatie in pacht. Mijn leer is de gezonde leer waar Paulus het over had."

quote:

Ik gaf grenzen aan van de smalle weg, daarmee zeg ik niet dat de persoon die dingen ook doet! Waarom wordt dat dan wel zo geïnterpreteerd? Waarom wordt ik verbaal aangevallen, omdat ik de Bijbel citeer, met alleen maar de beste bedoelingen?
Dat heb ik behandeld in deze post Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Je zei tegen Riemer: "Wat is die weg toch erg smal, he? Veel te smal voor jou dus."
Dus helaas, klacht is niet terecht. Ik geloof dat je inderdaad de beste bedoelingen hebt maar je klacht is niet ontvankelijk zoals ik nu aangetoond heb.
De zin zegt voor een gewoon verstaander dat je Riemer niet met een "gemaakt" medelijden beklaagde omdat de weg toch wel erg smal is en dus duidelijk te smal voor hem. Zogenaamd beklagen maar eigenlijk veroordelen dus.
Ik kan daar niet omheen ook al voel ik aan dat je met je bezigheden op het forum geen boze bedoelingen hebt.

quote:

Wat zei Paulus nu?
1 Korinthiërs 9:
27 maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden. NWV
27 Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen te worden. WV

quote:

quote:

Trajecto:
Het ging om de vraag of je JG bent. Daar wilde men een duidelijk "ja" op horen. Dat je verder geen gegevens over je identiteit plaatst zal men je niet kwalijk nemen. Sommigen doen het betreffende zichzelf wel maar velen -- waaronder ikzelf -- doen dat niet. Ik houd het voor een goed-verdedigbare voorzichtigheidshouding om het zo te doen op een internetforum. We hebben er ook een topic over gehad hier op het forum -- met name over hoe men aankeek tegen het gebruik van een nickname.
Ik laat mij niet dicteren, ik geef zodanig antwoord, dat men zelf tot een conclusie kan komen.

Laten dicteren hoeft ook niet, maar kleine dingetjes moet je niet moeilijk gaan maken. Daar is het onverstandig om koppig geen rechtstreeks antwoord te willen geven. Dat dient geen redelijk doel.

Even meer algemeen:
Zelf tot een conclusie laten komen heeft wel mooie kanten, maar in het geval wanneer jij Bijbelteksten aanhaalt is er gauw het probleem dat zichtbaar is dat jij die naar jouw uitleg wilt toevoeren zonder die te geven en dat die uitleg er eentje is die niet onze visie is. Dan kies je dus teksten uit de context gehaald op een manier dat we in de gaten hebben dat het voert naar een WTG-opvatting, maar wij zijn het om te beginnen al niet eens met de keuze en combinatie van teksten die van verschillende plekken vandaan gehaald zijn.
Zie je het probleem?

quote:

Het is ontzetten moeilijk op een forum dingen zo te laten uitkomen, zoals je het bedoelt. Je mist immers lichaamstaal, 90% van de communicatie.
Even een citaat uit Wikipedia:
"In zijn onderzoek naar menselijke communicatie vond Albert Mehrabian, psycholoog aan de universiteit van Los Angeles, in de jaren zestig bij Amerikanen dat vooral communicatie van emoties via lichaamstaal verloopt: 55% van die communicatie bestaat uit lichaamstaal, 38% door de stemklank en 7% wordt door middel van woorden. Voorzichtigheid is geboden deze bevindingen zomaar over te nemen voor niet-emotionele communicatie, voor hedendaags communiceren en voor niet-Amerikaanse onderzoeksgroepen."

Maar hoe dan ook, je mist inderdaad een groot gedeelte bij de schriftelijke communicatie via een forum. Dat bedoel je en dat is waar. Daarom kun je beter juist heel gericht en precies je woorden kiezen zodat verschillende interpretatie of niet-bedoelde bijbedoelingen bij voorbaat zo veel als mogelijk uitgesloten zijn -- doe dat liever dan Bijbelteksten zonder commentaar te plaatsen en de mensen conclusies te laten trekken.

Schriftelijk contact heeft zeker zijn beperkingen. En je moet beslist oppassen met formuleringen die als onvriendelijk of beledigend kunnen worden gezien. Dat is gewoon iets waarmee je rekening moet houden bij het schrijven.

Ontzettend veel aan onbegrip tussen mensen komt doordat iets mis gaat in de communicatie.
Dus moet je er op focussen om dat steeds naar beste weten te vermijden door duidelijkheid en ondubbelzinnigheid. Dat is belangrijk.

quote:

De kennelijk ontbrekende informatie vult men dan zelf aan, meestal in negatieve zin. Ondanks het feit dat ik zeer vele malen heb betoogd, dat ik alleen positieve, onzelfzuchtige bedoelingen heb, iets, wat jij m.i. wel aanvoelt. Toch doe je daaraan mee.

Als ik je op enig moment pijn heb gedaan dan bied ik je daarvoor mijn verontschuldigingen aan.
Ik voel inderdaad wel aan dat je geen boze bedoelingen hebt, maar ik kan niet alles wat niettemin als een beschuldiging klinkt steeds maar stilletjes laten passeren. Als iets fout gaat moeten we ervan leren en als iets in de communicatie fout gaat moeten we erachter zien te komen hoe het in de communicatie anders kan zodat de problemen niet meer optreden. Helaas gebruik je dus soms formuleringen waarvan je zelf niet ziet dat ze een veroordeling inhouden.
"Wat is die weg toch erg smal, he? Veel te smal voor jou dus. Dat heb ik eventjes hoger nog weer eens behandelt.
Ik hoop dat je het nu ziet en gewoon "sorry" tegen Riemer kunt zeggen.
Het belangrijke is vooral dat je het inziet. Als je alleen "sorry" gaat zeggen omdat het sociaal wenselijk is, maar je eigenlijk niet ziet wat er aan de hand is, is voor jou zelf de zaak niet opgelost. Vraag het dan eens een psycholoog of zo, wellicht kan die meer duidelijk maken betreffende de zaken.

Dat men informatie veelal in negatieve zin invult komt ook omdat jij je niet geïnteresseerd en menselijk opstelt naar de anderen. Jij wilt alleen jouw opvatting verkondigen en niet kijken of er toch iets valt te leren van de ander. En het komt al heel onhebbelijk over dat je vragen die jou niet aanstaan simpelweg negeert -- zelfs niet eens zegt dat je die vraag niet beantwoorden wilt. Verder stel je je als nogal "verheven boven niet-JG'en" op -- jij weet per definitie alles op de juiste wijze en wat de ander naar voren kan brengen is per definitie een leugen of op zijn minst een vooroordeel dan wel een foute interpretatie. (Zo komt het over.)
Jij hebt uiterst weinig vertrouwen in het goede inzicht en oordeelsvermogen van een mens die geen JG is.

quote:

quote:

Trajecto:
Geen dictaat geven is wel mooi, maar meestal zie ik de teksten toch wel in een suggerende omgeving geplaatst en dat kan onprettig zijn. Jij wilt sterk iemand naar jouw uitleg toe leiden en accepteert absoluut geen andere uitleg -- hebt er geen respect voor. Als je een andere uitleg niet met respect beziet is het onmogelijk om hier in een leerzame discussie te geraken.
Dat wil je waarschijnlijk ook niet; je wilt alleen laten zien wat jij waarheid noemt.
Ik geef teksten in de hoop op lering. Vele zaken die nu spelen zijn voorzegd. Verzet je je daartegen of doe je je voordeel daarmee.
Men kan er zijn voordeel mee doen als men van opvatting is dat het inderdaad zo voorzegd is en dat die voorzegging juist is en op de situatie van nu slaande is.

quote:

Ook in Jezus tijd speelden vele dezelfde dingen. Leer je daarvan of roep je ook: aan de paal met hem.
Hopelijk het eerste.

quote:

Men kan geen leerzame discussie voeren als men daar niet voor open wil staan. Denk aan de discussies van Jezus met de joden. Hield Jezus het voor gezien, dan?

Dat kun je moeilijk vergelijken. Discussies van Jezus met de Joden zijn een apart geval.

In het algemeen kun je stellen dat een echte discussie slechts mogelijk is als alle deelnemenden open staan ervoor.
Dat blijkt in dit topic al volstrekt niet zo te zijn. Jij staat namelijk niet open voor discussie. Jij hebt jouw idee over wat Bijbelse leer is en wilt dat idee verspreiden. Je wilt je idee niet ter discussie stellen -- absoluut niet. Het is absoluut onbespreekbaar voor jou. Wij mogen aanvaarden wat jij zegt en dat is dan fijn of we mogen het afwijzen en dan is het jammer. Voor argumenten ben je absoluut doof en ook wil je je eigenstandpunt niet of nauwelijks onderbouwen. Bij jou is er een eindeloos herhalen van een paar dingen die je steeds zegt en argumenteren heeft voor de anderen geen zin -- je negeert ze vaak zelfs helemaal en zet gewoon een volgende keer weer neer wat je al tientallen malen gezegd hebt.
Dus: is er een openheid voor discussie? NEEN.

Het is vreemd dat jij nu lijkt te pleiten voor discussie, want jij wilt er zelf juist geen! Alles wijst daarop!

quote:

Waarom reageerden de schriftgeleerden zo kwaadaardig op Jezus? Was Jezus dan zo’n slechte onderwijzer?
Het is niet zozeer een kwestie van slechte of goede onderwijzer. De schriftgeleerden verwachtten wat anders, wilden wat anders ook, vermoedelijk. En zo meer...!
« Laatst bewerkt op: april 24, 2011, 06:21:04 pm door Trajecto »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4265 Gepost op: april 24, 2011, 06:02:02 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 april 2011 om 15:46:
[...]

Omdat ik hier geen nieuwe informatie toevoeg, maar enkel doorverwijs, zie ik dit niet als een "breken van mijn gelofte"...  O-)
[...]
Ha ha oow ja, dan is het prima in orde. ;) d:)b

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4266 Gepost op: april 24, 2011, 06:24:57 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:02:
[...]
Ik schreef:” Ik pas de BIJBELSE regels toe, voor zover ik dat kan”.
JIJ maakt er wtg leer. Ik hou mij inderdaad halsstarrig vast aan de Bijbelse leer en verwerp de traditionele leer, omdat daar vermenging is opgetreden met leringen die niet uit de Bijbel komen.

Het toepassen van de WTG richtlijnen levert bijbelinterpretatie op. Iets anders kan ik er in alle redelijkheid niet van maken. Dat je dit zelf niet kunt onderscheiden, maar automatisch meteen naar mij terug wijst zodra ik je op dergelijke dingen opmerkzaam maak, geeft mij de indruk dat je geindoctrineerd bent.

quote:

[...]
Tja, de ander is fout, natuurlijk.

Laten we nu eens in de Bijbel kijken, wat dáár gezegd wordt over nauwkeurige kennis (Epignosis).De bekende tekst die ik al vaker heb geciteerd, maar er zijn nog vele andere teksten, die Epignosis gebruiken.
1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. NWV

Je hebt dus Epignosis nodig om gered te worden (mits je dat ook toepast).
Hoe geven  andere vertalingen dat weer?

3 Dit is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder,
4 die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen. WV

Het gaat niet om de vertaling van het woord epignosis, maar om de aanspraak van wtg dat hun richtlijnen de door God gewenste nauwkeurige kennis zijn. Dat is iets heel anders.
De bedoeling is dat we die dingen gewoon toetsen. En bij toetsing blijken sommige wtg punten juist te zijn, en veel implausibel of incorrect.

quote:

[...]
Het wtg standpunt IS dat er geen waarheden zijn, maar de waarheid.

Ik citeerde: Johannes 17:17 Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

Dat houdt in dat Gods woord niet op honderden manieren geïnterpreteerd kan worden, naar eigen voorkeur. Dat gebeurt wel.

Als je wil weten of een interpretatie van Gods woord waar is, moet je hem toetsen. Dat geldt voor wtg interpretaties net zo goed als voor alle andere.

quote:

[...]
Je tracht jezelf tevergeefs te rechtvaardigen ten koste van anderen.
Je dicht mij ten onrechte motieven toe. Ik laat slechts zien dat het wtg hypocriet doet.

quote:

Joden, Arabieren, Chinezen hebben allen een eigen kalender, die niet  door Constantijn is ingesteld. Toch wordt onze kalender ook door hen gebruikt.

Wanneer JG de joodse kalender zouden aanhouden, wat eigenlijk logischer is, dat  moeten zij dat steeds omrekenen, dat is niet praktisch.

Desondanks is het algemeen bekend dat JG met geen enkele rite van heidense aanbidding zullen meedoen. Soms komt hen dat op gevangenisstraf te staan of op ontslag.

Babylon de grote omvat alle religies die vormen van afgodenaanbidding in zich hebben. De meeste mensen weten nu wel, dat JG daaraan niet mee doen.

Gemeten naar hun eigen norm is het wtg ook onderdeel van babylon de grote. Want door de dag des Heren 'zon'dag te noemen, gebruiken zij een heidens ritueel om zonnegoden uit te roepen over deze dag. De wiccanen geven het tenminste ruiterlijk toe, zonder gedraai.

Je ziet dat ik dit punt gewoon kan blijven volhouden, net zoals jij doet tegenover andere geloofsrichtingen.

quote:

[...]
Nee.
Het wtg toont de uitwerking van Bijbelse leer in de praktijk, maar loopt daar niet te koop mee. Zij willen daar geen ruchtbaarheid aan geven.

Desondanks valt het wel mensen op, als zij hen bezig zien. In Japan worden georganiseerde acties door het wtg opgezet, zodat geen enkele JG dakloos is. Daarbij worden de buren niet overgeslagen, als dat nodig is.
Het wtg toont de werking van de wtg leer in de praktijk: JG zijn de naaste. Volgens echte bijbelse leer (dus zonder wtg toevoeging) help je gewoon wie hulp nodig heeft.

quote:

[...]
De Bijbelse leer dus, zet mensen er toe aan om hun mede mensen de smalle weg te wijzen. JG hebben daar persoonlijk geen belang bij. Het kost hun wel veel tijd.
Dat de wtg leer een smalle weg is, klopt wel. Alleen is het niet de smalle weg die ten leven leidt, in bijbelse zin. Christus, de opgestane Heer is de Weg, de Waarheid en het Leven.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2011, 06:31:36 pm door pyro »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4267 Gepost op: april 24, 2011, 07:45:59 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 12:04:

Het "buiten de bijbel om" klopt niet.
Dogma betekent domweg leerstelling dus dan is de stelling dat de leer van het WTG de enige ware leer is toch gewoon een dogma.
Het heeft niets te maken met de basis waarop het dogma gebaseerd is. Het gaat erom dat het iets is waar intern geen discussie over mogelijk is.
Het lijkt erop dat jet het haast een "vies woord" vindt, dat woord dogma terwijl het heel gewoon taalgebruik is.
Overigens kent ook het JG wél dogma's zoals blijkt uit deze quote:
Als we iemand
overreden een Bijbelse leerstelling
te aanvaarden, weten we
hem ervoor te winnen, hem ertoe te
bewegen er vertrouwen in te stellen.
Om dat te bereiken, moeten we
de persoon in kwestie ervan overtuigen
dat wat we zeggen waar is.

Dus bijbels én dogmatisch gaan gewoon samen. Ik zie daar geen probleem in overigens, welk probleem zie jij daar in dan?
« Laatst bewerkt op: april 24, 2011, 07:46:14 pm door Riemer Lap »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4268 Gepost op: april 24, 2011, 08:46:13 pm »

quote:

Beepee schreef op 24 april 2011 om 11:48:

quote:

Piebe schreef op 23 april 2011 om 21:12:
Ja, het is spammen omdat je voorgekauwde literatuur uitspuwt en nooit de argumenten van anderen weegt, terwijl met name Titaan en Trajecto hele sterke punten hebben gemaakt.

Nee! Het is gewoon je vooroordeel dat je tentoonspreid.

Ik laat zien wat de Bijbel leert.

Een vooroordeel?

voor·oor·deel het; o -delen op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer

Aangezien ik al mee lees vanaf het begin is dat een onjuiste constatering en de Bijbel roept op om rechtvaardig (Joh 7,24) te oordelen.

Na je een jaar gevolgd te hebben in dit topic, vind ik dat ik enig recht van spreken heb, daar je me niet verwijten kan dat ik over één nacht ijs ben gegaan. Wat jij doet is de WTG cd laten buikspreken en dat zie ik als een vorm van spammen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4269 Gepost op: april 24, 2011, 09:02:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 april 2011 om 19:45:
[...]
(...) Het lijkt erop dat jet het haast een "vies woord" vindt, dat woord dogma terwijl het heel gewoon taalgebruik is. (...)
[...]
Dus bijbels én dogmatisch gaan gewoon samen. Ik zie daar geen probleem in overigens, welk probleem zie jij daar in dan?

Volgens mij heeft het zich vastgezet als een soort onderscheid, bij Beepee en mogelijk anderen:
"De kerken (die het mis hebben) hebben naast de Bijbel dogma's en wij hebben alleen de echte oorspronkelijke Bijbelse leer."
En tja als het woord dogma voor iemand een slechte connotatie heeft gekregen dan is die er kennelijk nauwelijks nog uit te krijgen. (Bij wijze van spreken loopt de rilling van afschuw al over de rug als het woord klinkt.)
Zoiets zal het wel zijn; goed verdedigbaar vind ik het niet.
Je krijgt ook een twijfelgebied wanneer je dingen die in de Bijbel staan en dingen die er niet in staan precies zou willen onderscheiden, bij het wel of niet gebruiken van het woord dogma.
In ieder geval zijn er in het christendom inmiddels sinds mensenheugenis dingen die "niet rechtstreeks" of "helemaal niet" in de Bijbel staan, maar dat is niet afwezig bij het WTG. Daar vind je bijvoorbeeld de "kwestie 1914". Ik geloof niet dat je daar kunt toetreden zonder deze doctrine, of dat dogma dus, te aanvaarden.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #4270 Gepost op: april 24, 2011, 10:37:49 pm »
Verjaardag
We hadden het destijds over een punt wat jij ingebracht had als een strijdpunt omdat je meende dat het een belangrijk punt was en dat o.a. mijn gebruik van verjaardag vieren volgens de bijbel verwerpelijk zou zijn.

Kernpunt
De discussie draaide rond het kernpunt: is een fout gebruik vroeger relevant, of gaat het er om hoe er NU over gedacht wordt.

piñata
Ingebracht in deze discussie is de bewijsvoering van het wtg die aan de hand van het piñata gebruik bewijst dat een vroeger (afgodisch) gebruik niet van belang is om het tegenwoordig toch geoorloofd te kunnen gebruiken,  omdat alleen relevant is hoe er NU over gedacht wordt.

Het belangrijkste wtg artikel hierin luidde als volgt:

quote:

De piñata — Een oude traditie

DE KINDEREN uit de buurt hebben een fiësta. We horen ze opgewonden roepen: „Dale! Dale! Dale!” (Sla erop!) We nemen een kijkje in de patio en zien een vrolijk versierde ezel van papier-maché tussen twee bomen hangen. Een geblinddoekt kind staat met een stok op de ezel te meppen in een poging hem kapot te krijgen. De gasten schreeuwen aanmoedigingen. Ten slotte barst de ezel open en valt er snoep, fruit en speelgoed uit. Onder veel gelach grabbelen ze allemaal naar de cadeautjes. Het ziet er leuk uit. Ons wordt verteld dat de ezel een piñata wordt genoemd en dat het kapotslaan van een piñata op fiësta’s hier in Mexico en enkele andere Latijns-Amerikaanse landen een traditie is.
We vragen ons af waarom de piñata zo populair is. Wat is de oorsprong ervan? Heeft het kapotslaan van de piñata een speciale betekenis? We besluiten ons erin te verdiepen.
De oorsprong van de piñata
(…)
Maar de missionarissen waren misschien (net als wij) verbaasd te zien dat de inheemse bevolking van Mexico al een dergelijke traditie had. De Azteken vierden de geboortedag van Huitzilopochtli, hun god van de zon en de oorlog, door aan het eind van het jaar een aarden pot op een paal in zijn tempel te zetten. De pot werd versierd met kleurrijke veren en gevuld met kleine kostbaarheden. Vervolgens werd hij met een stok gebroken en de kostbaarheden die eruit vielen, werden aan het beeld van de god geofferd. De Maya hadden ook een spel waarbij geblinddoekte deelnemers sloegen op een aarden pot die aan een koord hing.
Als onderdeel van hun strategie om de indianen tot het evangelie te bekeren, maakten de Spaanse missionarissen handig gebruik van de piñata om onder andere de strijd van de christen tegen de Duivel en de zonde te symboliseren. De traditionele piñata was een aarden, met kleurig papier bedekte pot die de vorm kreeg van een ster met zeven van kwastjes voorziene punten. Er werd gezegd dat deze punten de zeven hoofdzonden voorstelden: hebzucht, onmatigheid, traagheid, hoogmoed, afgunst, gramschap en onkuisheid. Het geblinddoekt slaan op de piñata beeldde het blinde geloof en de wilskracht af waarmee verleiding of kwaad werd overwonnen. De traktaties in de piñata vormden de beloning.

De piñata nu
(…)
We merkten dat de piñata voor veel mensen in Mexico geen religieuze betekenis meer heeft en door de meesten als gewoon onschuldig vermaak wordt gezien. In feite worden piñata’s in Mexico bij veel feestelijke gelegenheden gebruikt, niet alleen bij de posadas of op verjaardagen. En piñata’s zijn in heel wat andere vormen dan de traditionele ster te koop. Je ziet ze soms in de vorm van dieren, bloemen of clowns.
Bij de overweging op een feestje een piñata stuk te slaan, doen christenen er goed aan rekening te houden met het geweten van anderen (1 Korinthiërs 10:31-33). Een voornaam punt is niet wat het gebruik honderden jaren geleden betekende, maar hoe er nu in uw omgeving over wordt gedacht. Het is begrijpelijk dat de meningen van plaats tot plaats kunnen verschillen. Daarom is het verstandig van zulke kwesties geen belangrijk strijdpunt te maken. De bijbel zegt: „Laat een ieder niet zijn eigen voordeel blijven zoeken, maar dat van de ander.” — 1 Korinthiërs 10:24.

( Ontwaakt, 22 september 2003, blz.22-24 )
Kernpunten van dit wtg artikel:

Piñata hád vroeger een religieuze betekenis,
Dit gebruik stond namelijk in het teken van de verjaardag van een afgod, en dit gebruik was zelfs een onderdeel van het offeren aan afgoden.
Althans dit is de mening van het wtg en als bewijs noemen ze letterlijk:
“de inheemse bevolking van Mexico al een dergelijke traditie had. De Azteken vierden de geboortedag van Huitzilopochtli, hun god van de zon en de oorlog, door aan het eind van het jaar een aarden pot op een paal in zijn tempel te zetten.
De pot werd versierd met kleurrijke veren en gevuld met kleine kostbaarheden. Vervolgens werd hij met een stok gebroken en de kostbaarheden die eruit vielen, werden aan het beeld van de god geofferd.”
Dus volgens het wtg hád dit gebruik vroeger een religieuze betekenis ( namelijk afgodendienst).

MAAR, zo verklaart het wtg, tegenwoordig heeft het, in tegenstelling tot vroeger, geen religieuze betekenis meer, maar wordt het voor veel mensen gezien als gewoon onschuldig vermaar.
Althans dit is de mening van het wtg en als bewijs noemen ze letterlijk:
“ In het huidige gebruik heeft het geen religieuze betekenis meer voor veel mensen, en wordt het door de meesten gezien als gewoon onschuldig vermaak.”

Dus het wtg stelt kip en klaar dat het hier gaat over een gebruik dat vroeger onderdeel was van afgodendienst, maar tegenwoordig niet meer.
Maar wat nu te doen?
De vragen zijn of het door het wtg nu wel en niet geoorloofd is.  En ook waarom dan wel of niet. En ook hoe er verder mee om te gaan jegens anderen.
Al deze punten beantwoord het wtg:

Inderdaad zoals jij ook al stelde, laat het wtg het vieren van dit gebruik (waarover zij heel duidelijk gezegd hadden dat het vroeger gebruikt werd in afgodendiensten),  over aan ieder zijn eigen geweten.
Duidelijk genoeg.
Maar ho, mag je nu echt zo maar dat gebruik vieren terwijl nu duidelijk is geworden dat het vroeger onderdeel was van afgodendienst??
Het wtg helpt de lezer door nu nog expliciter de beweegreden te verklaren waarom het geoorloofd is: Want, zo zegt het wtg, het maakt helemaal niet uit waar het vroeger voor gebruikt werd, aangezien het gaat erom hoe het NU gebruikt wordt !!!
Om de exacte woorden van het wtg te gebruiken:
“ Bij het overwegen om wel of niet met dit gebruik mee te doen is “een voornaam punt, niet wat het gebruik honderden jaren geleden betekende, maar hoe er nu in uw omgeving over wordt gedacht

Duidelijk genoeg.
En hoewel het wtg nu al een paar keer expliciet zichzelf verklaart heeft, komt er NOG weer een extra ronde voor de verstokte lezers die een ander toch zou willen lastig vallen dat ze geen gebruiken mogen vieren die vroeger deel was van afgodendiensten.
Het wtg geeft een heel duidelijk advies die de lezer dient indachtig te maken:
“ Daarom is het verstandig van zulke kwesties geen belangrijk strijdpunt te maken. De bijbel zegt: „Laat een ieder niet zijn eigen voordeel blijven zoeken, maar dat van de ander.” — 1 Korinthiërs 10:24”

Al met al heeft het wtg nu  4 (!) keer zichzelf herhaalt met exacte dezelfde boodschap dat het niet uitmaakt dat een gebruik vroeger onderdeel was van afgodendienst, want het speelt geen rol bij de overweging, volgens het wtg, het gaat er alleen om hoe er NU over gedacht wordt.

Duidelijk genoeg is het wtg, na zoveel herhaling en uitdrukkelijke stellingname.
Maar het wtg is geduldig met de lezers.
Er kwam een vijfde keer:
Namelijk in 2007 werd een vraag gepubliceerd van een getuige die er toch nog mee worstelt, en waarvan het wtg het juist achtte om het toch maar weer eens publiekelijk te beantwoorden. Het probleem van de vraagsteller was namelijk de discrepantie tussen het omgaan met pinata en met verjaardagen.

De vraag was (letterlijke citaat)

Piñatas  I read with interest the article “The Piñata—An Ancient Tradition.” (September 22, 2003) It left me with some questions. The ties to false religion are well-documented. But the article seemed to take the position that as long as it doesn’t bother someone’s conscience, it is OK. What about birthdays and holidays such as Christmas?
S. W., United States

En het wtg antwoord was ( letterlijk citaat)
“Awake!” responds: Christians refrain from any celebrations or customs that continue to involve false religious beliefs or activities that violate Bible principles. For example, the Bible definitely puts birthday celebrations in a bad light. (Genesis 40:20; Matthew 14:6-10) However, if it is very obvious that a custom has no current false religious significance and involves no violation of Bible principles, each Christian must make a personal decision as to whether he will follow such a custom.”

Het wtg stelt dus opnieuw:
“(…) het is heel duidelijk dat als een gebruik geen tegenwoordige [!] valsreligieuze betekenis heeft, en niet gepaard gaat met het geweld aandoen van Bijbels principes, dat dan elke Christen een persoonlijke beslissing moet nemen of hij zo’n gebruik wil volgen.

Nu terug  naar jouw conclusie. Je zei:

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 12:29:
“Daarom dus. Men laat het dus aan iemands eigen geweten over, omdat het gebruik geen onderdeel van aanbidding is van afgoden.”
Ja inderdaad omdat het geen onderdeel van aanbidding IS. Maar tegelijkertijd stelde het wtg dat het wel onderdeel van afgodenverering WAS !.
Dus om recht te doen aan de kern van het wtg-betoog, en tevens de kern van onze onderlinge discussie, stel ik een preciezere conclusie voor die meer recht doet aan het hele punt dat het wtg had herhaald, door in jouw woorden een essentiële tussenzin toe te voegen [zie de woorden met hoofdletters] :

“Daarom dus. Men laat het dus aan iemands eigen geweten over, omdat het gebruik TEGENWOORDIG geen onderdeel van aanbidding is van afgoden. EN DAT HET BEWEZEN IS DAT HET VROEGER ONDERDEEL WAS VAN AFGODENDIENST MAAKT DAN NIET UIT”.

Ik ben me ervan bewust dat de sfeer wat te lijden heeft gehad. Dus ik zal je niet vragen om de mening van het wtg zoals hierboven genoemd te beamen. Hoewel ik het wel hoop!
In afwachting op je reactie die hierop inhoudelijk ingaat.

Maar maar maar maar ….
De bijbel zegt in 1 Korinthiërs 6:9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. (…)  noch afgodendienaars,  noch (…),  zullen Gods koninkrijk beërven.  En bovendien Jezus heeft ook noooit meegedaan aan enige vorm van Piñata.

Het wtg zegt hierop glashelder:
“ Bij het overwegen om wel of niet met dit gebruik mee te doen is een voornaam punt, niet wat het gebruik honderden jaren geleden betekende, maar hoe er NU in uw omgeving over wordt gedacht”

!

Terugkoppeling naar verjaardag
Nu de terugkoppeling naar je strijdpunt over verjaardagen.
Je ingebrachte argument dat we geen verjaardag moeten vieren omdat dit gebruik vroeger onderdeel was van afgodenverering, komt definitief te vervallen, omdat zij is bewezen niet valide te zijn.

quote:

Wanneer je deze CD installeert, dan moet je akkoord gaan met de gebruikrechtovereenkomst. Je verklaart dan een JG te zijn.
Nee, dat is niet zo.

quote:

Er staat, ik citeer: Watchtower Library is een studie hulpmiddel voor Jehova’s Getuigen en niet voor het publiek of voor instellingen zoals scholen of bibliotheken.
Nee, dat is niet een citaat uit de gebruikrechtovereenkomst. Je citeert een 'introductie brief', en dat is geen onderdeel van het contract, kijk maar na.

quote:

Op de hoes staat bovendien: Deze CD-Rom is niet voor de verkoop bestemd….
Dus ??
« Laatst bewerkt op: april 24, 2011, 10:53:09 pm door Titaan. »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4271 Gepost op: april 24, 2011, 11:05:15 pm »
Waarom mag een CD met uitgaven van literatuur wat normaal gratis verspreid wordt eigenlijk niet in het bezit zijn van niet WTG'ers (aldus Beepee)? Is men bang dat men zoals Piebe erdoorheen prikt en inzien dat WTG'ers eigenlijk slechts knippen en plakken waarin ze slechts algemeen en vaagjes antwoord op de vragen geven en dus zelf helemaal niet nadenken of met studie van de Schrift bezig zijn?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4272 Gepost op: april 25, 2011, 12:52:15 am »

quote:

Thorgrem schreef op 24 april 2011 om 23:05:
Waarom mag een CD met uitgaven van literatuur wat normaal gratis verspreid wordt eigenlijk niet in het bezit zijn van niet WTG'ers (aldus Beepee)? Is men bang dat men zoals Piebe erdoorheen prikt en inzien dat WTG'ers eigenlijk slechts knippen en plakken waarin ze slechts algemeen en vaagjes antwoord op de vragen geven en dus zelf helemaal niet nadenken of met studie van de Schrift bezig zijn?

Herken je hier trekken van sektarisme?
Dat de waarheid enkel voor ingewijden is?

Met welk doel schermt Beepee de info van de JG zo af terwijl het gewoon online te vinden is?
Ik heb hem bevraagd aan de hand van hun eigen dagboek voor 2011 en kreeg te horen dat dit voor leden was immers.
Terwijl er in de stukken helder uiteengezet wordt wat er verwacht wordt van de getuigen mag je als niet getuige de ander daar niet op aanspreken lijkt het.
Dan spreek je volgens mij van een sekte: een gesloten groep rondom een dogma.
Mogelijk dat Beepee daar iets meer helderheid in kan geven/
mogelijk ook dat mijn vraag omtrent het inleveren van een bijbelvertaling van de JG daarin kan worden meegenomen door Beepee?
Zou ik wel prettig vinden in het kader van helderheid.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4273 Gepost op: april 25, 2011, 11:20:20 am »

quote:

Thorgrem schreef op 24 april 2011 om 23:05:
Lektuur is niet gratis, maar men verkoopt het niet. Het wordt betaald door een vrijwillige bijdrage.

Een uitgever kan en mag voorwaarden stellen aan het gebruik. Zo zal je moeten instemmen met de gebruiksvoorwaarden van software, zelfs als deze gratis is.

De lektuur is gemaakt volgens het systeem "education permanente". Door onderwijs  krijgt men meer kennis en inzicht en kan men juist beter zelf nadenken en zelf beslissen.

Antwoorden die ik geef zijn bedoeld om zelf conclusies te trekken aan de hand van de Bijbel.

Het meeste "geknip en geplak" dat ik doe zijn Bijbelteksten, vaak van  het Biblia net. Ook knip en plak ik citaten uit encyclopdieën. Om dat te kunnen doen heb je dus kennis en inzicht nodig, weten wat van toepassing is en in welk verband.

De bedoeling is dat mensen zelf leren en zien wat de Bijbel echt leert en daar op gebaseerde beslissingen zelf kunnen nemen.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 11:21:39 am door Beepee »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4274 Gepost op: april 25, 2011, 11:36:01 am »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 11:20:
[...]
Lektuur is niet gratis, maar men verkoopt het niet. Het wordt betaald door een vrijwillige bijdrage.
En dus voor de ontvanger gratis.

quote:

Een uitgever kan en mag voorwaarden stellen aan het gebruik. Zo zal je moeten instemmen met de gebruiksvoorwaarden van software, zelfs als deze gratis is.
Dat klopt. Zoals Titaan echter al aangaf geef je hier een onjuiste voorstelling van de voorwaarden. Waarom doe je dat?

quote:

De lektuur is gemaakt volgens het systeem "education permanente". Door onderwijs  krijgt men meer kennis en inzicht en kan men juist beter zelf nadenken en zelf beslissen.
Zoals Riemer Lap al aangaf is dit een beproefde methode van sekten (in de negatieve zin van het woord)

quote:

Antwoorden die ik geef zijn bedoeld om zelf conclusies te trekken aan de hand van de Bijbel.
Waar je absoluut geen ruimte voor toelaat. Zoals je gesprek met Nunc al aantoonde.

quote:

Het meeste "geknip en geplak" dat ik doe zijn Bijbelteksten, vaak van  het Biblia net. Ook knip en plak ik citaten uit encyclopdieën. Om dat te kunnen doen heb je dus kennis en inzicht nodig, weten wat van toepassing is en in welk verband.
De casus met de Katholieke encyclopedie heeft al wel aangetoond dat die kennis bij je ontbreekt. Dat je WTG stellingen klakkeloos aanneemt inclusief datgene waarnaar het WTG verwijst. Terwijl je aangetoond is dat dat geheel buiten de context is.

quote:

De bedoeling is dat mensen zelf leren en zien wat de Bijbel echt leert en daar op gebaseerde beslissingen zelf kunnen nemen.

Wat je reeds ontkracht hebt in bovenstaande bijdrage: "De lektuur is gemaakt volgens het systeem "education permanente". Door onderwijs  krijgt men meer kennis en inzicht en kan men juist beter zelf nadenken en zelf beslissen."

Kortom, wie denk je nu eigenlijk voor de gek te kunnen houden, de andere users en mij, of voornamelijk toch jezelf?
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 11:38:48 am door Thorgrem »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4275 Gepost op: april 25, 2011, 12:27:27 pm »

quote:

Titaan. schreef op 24 april 2011 om 22:37:
 piñata
Ingebracht in deze discussie is de bewijsvoering van het wtg die aan de hand van het piñata gebruik bewijst dat een vroeger (afgodisch) gebruik niet van belang is om het tegenwoordig toch geoorloofd te kunnen gebruiken,  omdat alleen relevant is hoe er NU over gedacht wordt.
Je “vergeet” dus in JOUW knip en plakwerk dit:

Men denkt dat de Venetiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo in de dertiende eeuw de „piñata” uit China meegebracht heeft naar Italië. Daar kreeg hij zijn huidige naam, afgeleid van het Italiaanse woord pignatta of breekbare pot, en werd hij gevuld met snuisterijen, sieraden of snoep in plaats van zaden. Vervolgens verbreidde de traditie zich naar Spanje. Het werd gebruik de piñata op de eerste zondag van de grote vasten stuk te slaan. Waarschijnlijk hebben Spaanse missionarissen de piñata in het begin van de zestiende eeuw naar Mexico meegenomen.

Maar de missionarissen waren misschien (net als wij) verbaasd te zien dat de inheemse bevolking van Mexico al een dergelijke traditie had.

Het gebruik bestond dus al als volksvermaak en was er in Mexico een parallel. Wanneer het gebruik een relatie heeft met afgodenaanbidding, dien je daar aan niet mee te doen.

quote:

Inderdaad zoals jij ook al stelde, laat het wtg het vieren van dit gebruik (waarover zij heel duidelijk gezegd hadden dat het vroeger gebruikt werd in afgodendiensten),  over aan ieder zijn eigen geweten.
Duidelijk genoeg.
Je bedoelt dus dat je het als excuus gebruikt om zelf vormen van afgoderij te rechtvaardigen.

Daar heb je mij niet mee, maar jezelf!

Wat de piñata betreft kan het plaatselijk als afgoderij  opgevat worden en hou je er dus rekening mee, hoe anderen het dáár opvatten.

quote:

Bij het overwegen om wel of niet met dit gebruik mee te doen is “een voornaam punt, niet wat het gebruik honderden jaren geleden betekende, maar hoe er nu in uw omgeving over wordt gedacht
Je wil het dus zo gebruiken: De meeste mensen vinden het niet erg wanneer er mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen, tenslotte moet je tolerant zijn. Dus moet je daaraan maar meedoen.
Toch leert de Bijbel anders.

Duidelijk genoeg.

quote:

“ Daarom is het verstandig van zulke kwesties geen belangrijk strijdpunt te maken. De bijbel zegt: „Laat een ieder niet zijn eigen voordeel blijven zoeken, maar dat van de ander.” — 1 Korinthiërs 10:24”
Ik maak daar totaal geen strijdpunt van. Ik geef het Bijbelse standpunt weer en doe ik dat niet om er zelf beter van te worden.

Bovendien zal ik nooit trachtten mijzelf te rechtvaardigen.
Ik hoef geen lectuur aangedragen door afvalligen te kopiëren, ik heb het gewoon zelf  in het Nederlands!

Piñata
Ik heb het artikel „De Piñata — Een oude traditie” met veel belangstelling gelezen (22 september 2003). Maar ik zit nog met enkele vragen. Het verband met valse religie wordt met betrouwbare informatie gestaafd. Maar het artikel leek aan te geven dat het aanvaardbaar is zolang iemands geweten het toelaat. Hoe zit het dan met verjaardagen en feestdagen zoals Kerstmis?
S. W., Verenigde Staten

Reactie van „Ontwaakt!”: Christenen vermijden alle feesten en gebruiken die nog steeds met vals-religieuze overtuigingen te maken hebben of met activiteiten die in strijd zijn met bijbelse beginselen. De bijbel geeft bijvoorbeeld absoluut een negatief beeld van verjaardagen (Genesis 40:20; Mattheüs 14:6-10). Maar als het heel duidelijk is dat een gebruik geen vals-religieuze betekenis meer heeft en het niet in strijd is met bijbelse beginselen, moet elke christen persoonlijk beslissen of hij aan zo'n gebruik wil meedoen.

Dit zijn dus reacties van lezers over de gehele wereld, dus ook van niet JG.
Leerzame reacties worden geplaatst.

Betekent dat je  bijvoorbeeld Kerstmis gewoon kan vieren  (een verjaardag of geboortefeest van Jezus)? Nee! Ware gelovigen volgen Jezus instructies op en gedenken zijn dood op 14 Nissan.

Wiki:
Oorsprong
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag .
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd.

http://members.tele2.nl/g.../hetwarekerstverhaal.html
Citaat: Is kerstmis werkelijk wat u denkt dat het is, een christelijk feest? Maar waarom geeft de bijbel er dan geen steun aan? Hier volgen de feiten die u wellicht verrassen!

Ga eens bij uzelf na: wat weet u van de oorsprong van de kerstboom, van het kerstmannetje, van de kerstkrans, van de maretak, van de gewoonte van het uitwisselen van geschenken?

quote:

Nu de terugkoppeling naar je strijdpunt over verjaardagen.
Het is voor mij helemaal GEEN strijdpunt. Ik laat alleen zien, awt de gevolgen zijn, wanneer je de Bijbelse geboden niet respecteerd. Je kan dan NIET in Gods aardse koninkrijk komen. Je mag dus zelf keizen, wat je wilt.

Denken dat de Titanic onzinkbaar is?

quote:

Je ingebrachte argument dat we geen verjaardag moeten vieren omdat dit gebruik vroeger onderdeel was van afgodenverering, komt definitief te vervallen, omdat zij is bewezen niet valide te zijn.
Moeten we Jezus voorbeeld dan maar NIET volgen en dingen doen, die JIJ zelf leuk vindt?

Is het NIET vieren van de verjaardag exclusief JG? Nee!
Noch Jezus , nocht zijn volgelingen, noch de Joden in Jezus tijden vierden dat. Wie wel? Heidenen als onderdeel van hun aanbidding.

Zijn NU jg de enigen die  Jezus voorbeeld daarin volgen? Nee.

Uit dezelfde site:
Wat is de achterliggende gedachte van een verjaardagsfeest?
Een feestdag naar aanleiding van een prestatie, overwinning of bevrijding?
Een uiting van naastenliefde?
Maakt het enig verschil wat de oorsprong is?
Waarom laat de Bijbel de geboortedata weg van mensen zoals Abraham,
Mozes en zelfs Jezus Christus?

Een joodse (?) site: Verjaardagen
Hoeveel houdt Yahueh van verjaardagen?

De geschiedenis van verjaardagen en hoe het kwam dat ze gevierd werden, vertelt ons alles wat we nodig hebben over dit gebruik.
Lang geleden gaven de meeste mensen geen enkele aandacht aan het gedenken van hun geboortedag. Het eerste voorbeeld dat betrekking had op de ontwikkeling was het vieren van de verjaardag van hun afgod; een keer per jaar op de zonnewende in de winter. Dit is de originele betekenis van Kerstmis, sinds de winterzonnewende beschouwd werd als de "wedergeboren"of "geboortedag" van de zonnegod ( Natalis Sol Invictus), de onoverwinnelijke).Dit alleen al bestempelt de gewoonte als origineel van de rebellie tegen YaHUeh, Die de Enige is en de enige Elohim van Hemel en Aarde. Bedenk dat YaHUeh geboden heeft dat de de wegen van de heidenen niet leren (Deut. 12).

quote:

Nee, dat is niet zo.

Nee, dat is niet een citaat uit de gebruikrechtovereenkomst. Je citeert een 'introductie brief', en dat is geen onderdeel van het contract, kijk maar na.
Dus ??
Zo als gebruikelijk lees je wat je wilt lezen.
De introductie geeft dus duidelijk aan dat deze CD ALLEEN bestemd is voor JG.

Het WTG is geen commerciële organisatie, dus worden er geen computerprogramma's aan anderen geleverd.

In de gebruikersovereenkomst staat dat een JG de CD aan een derde (andere JG) mag overdragen, mits hij met de bepalingen instemt.
Één van die bepalingen staat in de introductie: Deze CD is alleen bestemd voor JG. Niet voor derden. Anderen mogen deze dus niet gebruiken, dus ook geen instellingen.

Je tracht jezelf dus tevergeefs te rechtvaardigen. Joden deden dat in Jezus tijd ook. Wat was hun “voordeel”?  
Zij misten het voorrecht van de kleine kudde en zaten in het jaar 70 vast in Jeruzalem. Wanneer zij hadden willen luisteren, was hun veel ellende bespaard gebleven.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 12:35:47 pm door Beepee »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4276 Gepost op: april 25, 2011, 01:02:24 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 25 april 2011 om 11:36:En dus voor de ontvanger gratis.
Nee. Onzelfzuchtige ontvangers beseffen dat alleen de zon voor niets opgaat en geven zij een vergoeding, zodat er nieuwe publicaties gemaakt worden, die weer anderen kunnen helpen.

quote:

Dat klopt. Zoals Titaan echter al aangaf geef je hier een onjuiste voorstelling van de voorwaarden. Waarom doe je dat?
Hij gaf inderdaad een onjuiste voorstelling van zaken. Waarom? Om het illegaal gebruik te rechtvaaardigen?

quote:

Zoals Riemer Lap al aangaf is dit een beproefde methode van sekten (in de negatieve zin van het woord)

Wat verstaat men onder een sekte?

Woorden.org: sekte.  religieuze groepering met een dominante leider, die buitenstaanders weert

Blaucapel.nl: sekte  afsplitsing, splinter van een hoofdgodsdienst

Van Daale: sekte  geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen

Wiki:
Een sekte is de gezamenlijke aanhang van een (met name) godsdienstige beweging die op onderdelen andere leerstellingen aanhangt dan de oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen of van is afgesplitst (vaak) door een schisma. De term wordt vooral gebruikt wanneer de beweging werd gesticht door een (charismatische) leider met een nieuwe leer of openbaring. In het algemeen taalgebruik heeft "sekte" vaak een ongunstige connotatie, vooral door het ervan afgeleide woord "sektarisch" wat duidt op exclusivisme, het volgen van mensen en wordt geassocieerd met extreme, gevaarlijke vormen als de Jones-sekte. Om deze reden vermijden wetenschappers de term "sekte" meestal en gebruiken de uitdrukking "nieuwe religieuze beweging".

JG zijn geen sekte. Zij zijn niet van een andere religie afgesplitst, nog volgen zij mensen. De Christenheid is ontstaan uit schisma's van de RKK. Het zijn dus in feite katholieke sektes.

quote:

Waar je absoluut geen ruimte voor toelaat. Zoals je gesprek met Nunc al aantoonde.
Ik ben niet degene hier, die “ruimte” beperkt. Ik laat alleen zien wat de Bijbel leert.

quote:

De casus met de Katholieke encyclopedie heeft al wel aangetoond dat die kennis bij je ontbreekt. Dat je WTG stellingen klakkeloos aanneemt inclusief datgene waarnaar het WTG verwijst. Terwijl je aangetoond is dat dat geheel buiten de context is.
Ik beweer niet dat ik alle wijsheid in pacht heb. Ik probeer te alten zien, wat de Bijbelse leer is. Zoals herhaaldelijk betoond  zijn er geen WTG stellingen, geen wtg dogma's, maar alleen de Bijbelse leer en die bestaat nu eenmaal niet in ca. 300 versies. De context wordt dus opgevat, zoals  men dat het beste  vond passen bij de eigen visie. Ik heb laten zien wat de bedoeling werkelijk is.

quote:

Wat je reeds ontkracht hebt in bovenstaande bijdrage: "De lektuur is gemaakt volgens het systeem "education permanente". Door onderwijs  krijgt men meer kennis en inzicht en kan men juist beter zelf nadenken en zelf beslissen."

Kortom, wie denk je nu eigenlijk voor de gek te kunnen houden, de andere users en mij, of voornamelijk toch jezelf?
Er is één persoon die je voor de gek houdt en dat ben ik echt niet.

Wanneer je zelf regelmatich de tijdschriften zo legen, dan zou je zien, dat er op een breed terrein informatie wordt verstrekt. Niet alleen Bijbelse informatie, maar ook over wetenschap, archeologie, natuur en scheikunde en biologie.

Wanneer ik bij de leer van de kerk was gebleven, had ik hier geen jota kunnen schrijven.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4277 Gepost op: april 25, 2011, 01:10:10 pm »

quote:

Trajecto schreef op 24 april 2011 om 21:02:
Volgens mij heeft het zich vastgezet als een soort onderscheid, bij Beepee en mogelijk anderen:
"De kerken (die het mis hebben) hebben naast de Bijbel dogma's en wij hebben alleen de echte oorspronkelijke Bijbelse leer."
En tja als het woord dogma voor iemand een slechte connotatie heeft gekregen dan is die er kennelijk nauwelijks nog uit te krijgen. (Bij wijze van spreken loopt de rilling van afschuw al over de rug als het woord klinkt.)
Je krijgt ook een twijfelgebied wanneer je dingen die in de Bijbel staan en dingen die er niet in staan precies zou willen onderscheiden, bij het wel of niet gebruiken van het woord dogma.
In ieder geval zijn er in het christendom inmiddels sinds mensenheugenis dingen die "niet rechtstreeks" of "helemaal niet" in de Bijbel staan, maar dat is niet afwezig bij het WTG. Daar vind je bijvoorbeeld de "kwestie 1914". Ik geloof niet dat je daar kunt toetreden zonder deze doctrine, of dat dogma dus, te aanvaarden.
Hebben de kerken, met de ca 300 variaties, het dan allemaal bij het juiste eind?

Dus is God niet in staat de Bijbel zo  te geven, dat zijn visie duidelijk is?

Een Dogma is door mensen bedachte leerstelling.

De kwestie “1914”is niet door het wtg bedacht. Begin vorige eeuw waren er meerdere religies die in die zin een procklamatie hebben uitgevaardigd en deze tijdens of na de 1e wereldoorlog weer introkken.

Het betreft de onzichtbare wederkomst van Christus. Wat zag hij toen?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4278 Gepost op: april 25, 2011, 01:32:59 pm »

quote:

Piebe schreef op 24 april 2011 om 20:46:
Een vooroordeel?

voor•oor•deel het; o -delen op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer

Aangezien ik al mee lees vanaf het begin is dat een onjuiste constatering en de Bijbel roept op om rechtvaardig (Joh 7,24) te oordelen.

Na je een jaar gevolgd te hebben in dit topic, vind ik dat ik enig recht van spreken heb, daar je me niet verwijten kan dat ik over één nacht ijs ben gegaan. Wat jij doet is de WTG cd laten buikspreken en dat zie ik als een vorm van spammen.
Inderdaad heb je een vooroordeel, een gebrek aan feitelijke kennis over JG en dus veroordeel je ze.

Joden hadden onvoldoende feitelijke  kennis over de komst van de Messias, dus verwierpen zij hem.Zij hadden, in plaats van de Bijbel op de eerste plaats te stellen, zich met andere zaken ingelaten.

Wanneer je dus een vooroordeel hebt, zal je niet in staat zijn om een werkelijk inzicht te verkrijgen.

De Joden negeren vele profetieën en trachtten tevergeefs aan de hand van de Bijbel aan te tonen dat Jezus de Messias niet kan zijn. Zij zijn volledig van hun eigen gelijk overtuigd, dus weigeren ze te luisteren naar het goede nieuws.

Door je vooroordeel zie je het als spammen, je wilt dat zo zien. Maar dat is ook wel met wat andere woorden in de Bijbel voorzegd.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4279 Gepost op: april 25, 2011, 01:44:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 april 2011 om 19:45:
Het "buiten de bijbel om" klopt niet.
Staat dat dogma  dan zo  in de Bijbel?

quote:

Dogma betekent domweg leerstelling dus dan is de stelling dat de leer van het WTG de enige ware leer is toch gewoon een dogma.
Dogma is dus een door mensen gemaakte leerstelling. Het wtg kent die niet. (99)

quote:

Overigens kent ook het JG wél dogma's zoals blijkt uit deze quote:
Als we iemandoverreden een Bijbelse leerstellingte aanvaarden, weten we hem ervoor te winnen, hem ertoe tebewegen er vertrouwen in te stellen.
Om dat te bereiken, moeten wede persoon in kwestie ervan overtuigen dat wat we zeggen waar is.

Dit is o.a. gebaseerd op 1 Korinthiërs 9:22, 23.

Jg laten dus zien wat de Bijbel werkelijk leert. Dat is geen dogma, dus.

De Bijbel leert m.i.  indirect, dat je geen dogma’s dient te aanvaarden.
„Gaat niet buiten de dingen die [in de bijbel] geschreven staan.” — 1 Korinthiërs 4:6.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 01:45:19 pm door Beepee »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4280 Gepost op: april 25, 2011, 01:55:29 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 13:10:

quote:

Trajecto:
Hebben de kerken, met de ca 300 variaties, het dan allemaal bij het juiste eind?
Wil je een zinnig gesprek houden dan moet je to the point blijven. (Ik heb nog nooit deze Engelse wijze van uitdrukken zo vaak kunnen gebruiken als de laatste tijd, Beepee!)
Wat je nu zei heeft niets te maken met wat we onder een dogma verstaan.

quote:

Dus is God niet in staat de Bijbel zo te geven, dat zijn visie duidelijk is?
Idem dito. En je stelt het ook nog alsof het ergens een conclusie kan zijn getrokken uit wat ik zeg. En dat is niet zo.

quote:

Een Dogma is door mensen bedachte leerstelling.
Dit is wel to the point, maar dat is dus steeds het ruziën over wat de definitie van het woord nou is. Een soort welles-nietes-spel.

quote:

De kwestie “1914”is niet door het wtg bedacht. Begin vorige eeuw waren er meerdere religies die in die zin een procklamatie hebben uitgevaardigd en deze tijdens of na de 1e wereldoorlog weer introkken.
Of het al dan niet door het WTG bedacht is doet niet ter zake voor de vraag of het wel of niet een dogma is. Volgens mij is het een doctrine of dogma en moet je er mee instemmen om JG te kunnen worden. Of nog anderen de doctrine aanhangen of het eerst geformuleerd hebben doet in deze niet ter zake.
(Jij lijkt het idee te hebben dat ik een houding heb die betekent dat als iets exclusief bij het WTG te vinden is dat ik dan zeg: "Weg ermee" -- en dat als het ook nog bij anderen voorkomt of zelfs het eerst geformuleerd is door anderen dat ik dan zeg: "O nee, maar dán is het prima!"
Nou, dat is niet zo. Het is een vreemde achterdochtige instelling van jou die zoiets bij mij doet veronderstellen.)

quote:

Het betreft de onzichtbare wederkomst van Christus. Wat zag hij toen?
Daar mag je zelf het antwoord op geven. Dit was ook weer niet to the point.

(Ik wacht momenteel op het antwoord op langere post van mij die rechtstreeks aan jouw gericht was en ga niet hier weer direct uitweidend allerlei zijpaden inslaan. Dat wordt mij echt te veel. En voor jou wordt het vast ook te veel als ik van deze dogma-draad uitgaande nog een extra lijn over vanalles en nog wat ga beginnen.)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 02:39:46 pm door Trajecto »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4281 Gepost op: april 25, 2011, 02:15:54 pm »

quote:

pyro schreef op 24 april 2011 om 18:24:Het toepassen van de WTG richtlijnen levert bijbelinterpretatie op. Iets anders kan ik er in alle redelijkheid niet van maken. Dat je dit zelf niet kunt onderscheiden, maar automatisch meteen naar mij terug wijst zodra ik je op dergelijke dingen opmerkzaam maak, geeft mij de indruk dat je geindoctrineerd bent.
Het toepassen van Bijbelse richtlijnen levert geen ca. 300 verschillende interpretaties op. Door dat te ontkennen geef je mij de indruk dat je geïndoctrineerd bent.

quote:

Het gaat niet om de vertaling van het woord epignosis, maar om de aanspraak van wtg dat hun richtlijnen de door God gewenste nauwkeurige kennis zijn. Dat is iets heel anders.
Waar het omgaat is, dat het Grieks heel genuanceerd is en dat ze daarmee  dingen onderscheiden.
De traditionle vertalers brengen dat onderscheid NIET aan, zij onderscheiden dus niet dat Epignosis verder gaat, dan Gnosis.

Het is Gods wens dus dat iedere gelovige een Epignosis heeft.
De kerken doen daar dus niet aan mee. Immers hoeveel Epignisos heeft een gemiddelde kerkganger en kan dus met de Bijbel in de hand werken?

quote:

De bedoeling is dat we die dingen gewoon toetsen. En bij toetsing blijken sommige wtg punten juist te zijn, en veel implausibel of incorrect.
Dat wens je zo te interpreteren.

Waarom gebruiken Paulus en Petrus dit woord 20 keer en waarom komt dat niet één keer in traditionele vertalingen voor?

quote:

Als je wil weten of een interpretatie van Gods woord waar is, moet je hem toetsen. Dat geldt voor wtg interpretaties net zo goed als voor alle andere.
Een toetsingsvoorbeeld gaf ik al enkele malen en dat wordt gewoon ontkend. Men neemt gewoon aan, wat men denkt dat het is, waardoor juist zoveel meningen ontstaan. Gevolg is dat men twijfelt of de gehele bijbel wel door God is geïnspireerd is.

Ik twijfel NIET. Ik geloof Jezus als hij zegt: Uw woord is waarheid.

quote:

Je dicht mij ten onrechte motieven toe. Ik laat slechts zien dat het wtg hypocriet doet.
Dus het wtg beschuldigen is niet hypocriet en niet bedoeld om je zelf te rechtvaardigen?

quote:

Gemeten naar hun eigen norm is het wtg ook onderdeel van babylon de grote. Want door de dag des Heren 'zon'dag te noemen, gebruiken zij een heidens ritueel om zonnegoden uit te roepen over deze dag. De wiccanen geven het tenminste ruiterlijk toe, zonder gedraai.
Gemeten naar de Bijbelse norm heeft het wtg alle on-Bijbelse leer uit hun geloof verwijderd. Zij zijn letterlijk uit haar [Babylon de grote] gegaan.

Maar zij geven ook gehoor aan Jezus opdracht om het goede nieuws wereldwijd te verkondigen. Alle JG doen dat dus. Waarom?
Om aanzien te verwerven? Nee!
Net als in Jezus tijd krijgen JG een golf van kritiek over zich heen van de gevestigde religies. Worden zij ook overal vals beschuldigd en soms gevangen gezet. Toch gaat het werk gewoon door.

quote:

Je ziet dat ik dit punt gewoon kan blijven volhouden, net zoals jij doet tegenover andere geloofsrichtingen.
Je houd m.i. vol in zelfrechtvaardiging.

quote:

Het wtg toont de werking van de wtg leer in de praktijk: JG zijn de naaste. Volgens echte bijbelse leer (dus zonder wtg toevoeging) help je gewoon wie hulp nodig heeft.
Ja en nee!
De eerste prioriteit hebben je geloofsgenoten. De ondersteunende tekst kan je in de bijbel vinden.

Daarnaast helpen zij ook hun naasten, voor zover mogelijk.
Wanneer een kerk het belangrijker acht eerst een basiliek te herstellen, i.p.v. hun medegelovigen te helpen, dan kunnen JG dat niet opvangen. Toch weigeren zij niet andersdenkenden  te helpen. Dàt is de praktijk.

quote:

Dat de wtg leer een smalle weg is, klopt wel. Alleen is het niet de smalle weg die ten leven leidt, in bijbelse zin. Christus, de opgestane Heer is de Weg, de Waarheid en het Leven.
De Bijbels leer (100) van de smalle weg klopt inderdaad. De meesten kiezen daarom voor de brede weg, ondanks de Bijbelse waarschuwing. Die waarschuwing is niet voor hen, maar voor anderen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4282 Gepost op: april 25, 2011, 02:33:17 pm »

quote:

Trajecto schreef op 25 april 2011 om 13:55:
Wil je een zinnig gesprek houden dan moet je to the point blijven. (Ik heb nog nooit deze Engelse wijze van uitdrukken zo vaak kunnen gebruiken als de laatste tijd, Beepee!)
Ik reageer op het geschrevenen.

quote:

Wat je nu zei heeft niets te maken met wat we onder eens dogma verstaan.
Ik doelde op de verschillen in  interpretatie. Het is onnodig om een menselijk stelling naast de bijbel op te stellen. De Bijbel is duidelijk genoeg.

quote:

Idem dito. En je stelt het ook nog alsof het ergens een conclusie kan zijn getrokken uit wat ik zeg. En dat is niet zo.
Ik stelde dat m.i. God wel degelijk in staat is zijn visie in de bijbel neer te leggen. Degenen die zich daarvoor willen openstellen is dat wel duidelijk.

quote:

[Dit is wel to the point, maar dat is dus steeds het ruziën over wat de definitie van het woord nou is. Een soort welles-nietes-spel.
Ik ruzie niet. Ik stel vast dat een Dogma door mensen is gemaakt.

quote:

Of het al dan niet door het WTG bedacht is doet niet ter zake voor de vraag of het wel of niet een dogma is. Volgens mij is het een doctrine of dogma en moet je er mee instemmen om JG te kunnen worden. Of nog anderen de doctrine aanhangen of het eerst geformuleerd hebben doet in deze niet ter zake.
(Jij lijkt het idee te hebben dat ik een houding heb die betekent dat als iets exclusief bij het WTG te vinden is dat ik dan zeg: "Weg ermee" -- en dat als het ook nog bij anderen voorkomt of zelfs het eerst geformuleerd is door anderen dat ik dan zeg: "O nee, maar dán is het prima!"
Nou, dat is niet zo. Het is een vreemde achterdochtige instelling van jou die zoiets bij mij doet veronderstellen.)
Men stelt in het algemeen, dat het een wtg bedenksel is. Dat is het dus niet. Het is gebaseerd op dezelfde profetieën waarmee  de Joden de komst van de Messais konden berekenen. JG kennen geen dogma’s of doctrines. Zij volgen de Bijbelse leer.
Ik zeg dus dat bepaalde zaken NIET door het wtg is bedacht. Dat ook anderen tot een ongeveer dezelfde conclusie zijn gekomen op basis van Bijbelonderzoek.  Het is niet zo dat JG net als lemmingen zijn.

quote:

[Daar mag je zelf het antwoord op geven. Dit was ook weer niet to the point.
Ik moet dus mijn vraag aan jou beantwoorden?

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #4283 Gepost op: april 25, 2011, 02:44:36 pm »
Introductie
Deze bijdrage mag je alleen lezen als je geen JG bent. Anders mag je niet verder lezen.

inleiding
Beepee,
Je haalt dingen door elkaar.
Voor het vieren van een gebruik waren er 2 afzonderlijke argumenten door jou ingebracht.
Namelijk:
1-   Hoe er NU over een gebruik gedacht wordt, c.q. moet gedacht worden; alles toetstend aan de bijbel.
2-   Je mening dat als een gebruik vroeger gebruikt werd voor afgoderij, dan je het dan tegenwoordig ook niet mag gebruiken.
3-   …

In mijn laatste bijdrage had ik het eerst uitsluitend over het tweede aspect.
Maar jij reageert met het eerste aspect.
Dat is dingen door elkaar halen.
( Je mag gerust dat aspect noemen, maar wat ik aan de order stelde is dat je opgevoerde argument-nr-2, volgens het wtg een invalide standpunt is. )

Vanzelfsprekend is puur het feit dat je argument-nr-2 onjuist bleek nog geen bewijs dat je conclusie onjuist is. Dit conclusie had ik ook niet getrokken in mijn laatste bijdrage.
Want er zijn meer argumenten ( zoals nr-1), en die zullen zeker de revue (weer) passeren.
Ik heb het nu op dit moment over argument 2 alleen.

Kernpunt
Het kernpunt nu is de vraag of het relevant is of een gebruik vroeger verkeerd gebruikt werd ( b.v. onderdeel van afgodendienst), of dat het slechts relevant is hoe er NU over gedacht wordt.
JOUW argument(nr 2)  was:
Als een gebruik vroeger gebruikt werd als onderdeel van een afgodendienst dan mag je dat ook tegenwoordig dat gebruik niet vieren.

WTG standpunt hierin
Men laat het dus aan iemands eigen geweten over, omdat het gebruik TEGENWOORDIG geen onderdeel van aanbidding is van afgoden. EN DAT HET BEWEZEN IS DAT HET VROEGER ONDERDEEL WAS VAN AFGODENDIENST MAAKT DAN NIET UIT”.

Conclusie
GEEN conclusie trok ik over het feit of we dat gebruik nu uiteindelijk mogen vieren of niet. Want van belang is wat de Schrift ervan zegt. Maar dat is een heel ander argument die nu op dit moment niet aan de orde is. De conclusie is slechts dat jouw argument nummer 2 invalide is, en geschrapt moet worden.

Beepee’s bevestiging?
Snap je de conclusie van het wtg op dit punt, en kun je die beamen?

Hoe nu verder
Als Argument 2 afgehandeld is, ga ik graag verder in op je argument  1.
Hebben we overeenstemming over argument 2?

CD-rom wtg library

quote:

quote:

Titaan schreef:
Nee, dat isniet een citaat uit de gebruikrechtovereenkomst. Je citeert een 'introductie brief', en dat is geen onderdeel van het contract, kijk maar na.
Beepee schreef:
Zo als gebruikelijk lees je wat je wilt lezen.

Ik kan meedelen dat op de wtg CD veel staat wat ik niet beaam. En ik hoef dat ook niet te beamen niemand heeft me daartoe verplicht.
Jij stelde dat tijdens de installatie je verplicht akkoord moet gaan met de gebruikersovereenkomst.
Dat klopt. De gebruikersovereenkomst onderschreef ik, en onderschrijf ik. De rest onderschrijf ik niet, en heb ik niet onderschreven, en heb ik ook nooit hoeven te onderschrijven!

En toen zei je hetvolgende:

quote:

Beepee schreef:
Wanneer je deze CD installeert, dan moet je akkoord gaan met de gebruikrechtovereenkomst. (…) Er staat, ik citeer: (..)
Je deed hiermee voorkomen dat die citaat kwam uit de gebruikersovereenkomst.
Dat is een onwaarheid. Zoals je zelf inmiddels hebt kunnen nagaan.
Ik twijfel er niet over dat je het goed bedoelde, en neem je je vergissing niet kwalijk.

Ik onderschrijf niet de introductiebrief en heb die ook niet onderschreven. Dus het maakt principieel niets uit wat daar wel of niet in zou staan.

Introductie gelezen?
p.s. heb jij je aan mijn introductie gehouden aan het begin van deze bijdrage?
Aan jou Beepee, als lezer van deze zin, kan ik antwoorden dat je je er niet aan gehouden hebt!
Maar ik geef je gelijk:  waarom zou je je houden aan een eenzijdige statement waaraan je je niet gecommitteerd hebt? Menen dat jij nu in overtreding bent o.i.d is derhalve onzin.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4284 Gepost op: april 25, 2011, 05:41:07 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 14:33:

quote:

Trajecto:
Ik reageer op het geschrevenen.

Dan heb je een vreemde opvatting van reageren op het geschrevene, want ik had het absoluut niet over het waarheidsgehalte bij de 300 denominaties. En jij stelt wel de vraag of ze allemaal gelijk hebben.
Ik kan mijn post wel starten met "Heeft Sinterklaas een baard?" maar dan geloof jij vast niet dat dat de naam "reactie" op jouw post verdient, ook al zou ik star en strak volhouden dat het een echte reactie is. Nee het is zomaar een uitroep die wordt gedaan bij het in actie komen als iemand wat geschreven heeft maar onder reageren verstaan we meestal inhoudelijk door- of verdergaan op hetgeen de ander zei.
(Sorry hoor, maar jij doet gewoon niet zoals het past in een zinnig gesprek.)
Het sluit eigenlijk aan bij dingen die ik in recente posts al zei. Daar zag je niet dat je iets rechtstreeks tegen iemand zei en niet in het algemeen. Hier blijf je dan weer niet bij een onderwerp en zegt dingen die meer overkomen als geput uit een vrije associatie. Het is allemaal rommelig. Ik maak me daar ergens zorgen over -- niet voor mezelf maar voor jou. Je zult sowieso wel problemen hebben met je te concentreren; dat zei je meen ik ook al eens. (Het is geen verwijt -- ik heb er zelf ook wel problemen mee.)

quote:

quote:

Trajecto:
Wat je nu zei heeft niets te maken met wat we onder eens dogma verstaan.
Ik doelde op de verschillen in  interpretatie. Het is onnodig om een menselijk stelling naast de bijbel op te stellen. De Bijbel is duidelijk genoeg.

Hmm, dat vind jij. Overigens is het toch wel zo dat het WTG weliswaar weinig stellingen heeft die niet rechtreeks uit de Bijbel komen, maar samenvattende regels over hoe men moet doen en zich te gedragen heeft worden toch wel gemaakt. Dit om het inzichtelijk en bondig voor de JG ter beschikking te kunnen stellen.
De strategie is dus niet: De Bijbel is duidelijk en eenduidig genoeg dus we drukken uitsluitend exemplaren van de NWV en verder geen enkele publicatie want dat is overbodig -- het woord staat duidelijk en eenduidig in de Bijbel.
En als ik jou nu zo hoor, had het zo eigenlijk wel gekund.

quote:

quote:

Trajecto:
Ik stelde dat m.i. God wel degelijk in staat is zijn visie in de bijbel neer te leggen. Degenen die zich daarvoor willen openstellen is dat wel duidelijk.

quote:

quote:

Trajecto:
[Dit is wel to the point, maar dat is dus steeds het ruziën over wat de definitie van het woord nou is. Een soort welles-nietes-spel.
Ik ruzie niet. Ik stel vast dat een Dogma door mensen is gemaakt.

Nou oké, maar anderen -- en ik ook -- kwamen tot de conclusie dat dat "door mensen gemaakt" niet per se bij de definitie hoort. Dus zo blijven we aan de gang
Ik denk wel dat het ongebruikelijk is om rechtstreeks in de Bijbel staande leer met dogma('s) te betitelen maar die kwestie 1914 kan men niet onder een Bijbelse leerstelling rekenen en dat is dus een doctrine of dogma, lijkt me toch.

quote:

quote:

Trajecto:
Men stelt in het algemeen, dat het een wtg bedenksel is. Dat is het dus niet. Het is gebaseerd op dezelfde profetieën waarmee  de Joden de komst van de Messais konden berekenen. JG kennen geen dogma’s of doctrines. Zij volgen de Bijbelse leer.
Ik zeg dus dat bepaalde zaken NIET door het wtg is bedacht. Dat ook anderen tot een ongeveer dezelfde conclusie zijn gekomen op basis van Bijbelonderzoek.  Het is niet zo dat JG net als lemmingen zijn.

Oké
Wat betreft die kwestie 1914 is er nog wel iets raars wat ik onlangs tegen kwam. De berekening hangt samen met de verwoesting van Jeruzalem. Bij de berekening die het jaar 1914 als belangrijk jaar opleverde was door de uitwerker van het idee een foutje gemaakt van 1 jaar. Dat zal geweest zijn doordat het jaar "0" niet bestaat. Het jaar vóór het jaar 1 n.Chr. is het jaar 1 v.Chr. en als je daar geen rekening mee houdt gaat het fout bij berekeningen.
Nou goed; de verwoesting van Jeruzalem had men als vaststaand genomen voor 606 v.Chr. Het te berekenen jaartal was 2520 jaar later en men dacht dat dat 1914 was, maar dat is 1915.
Toen men de fout ontdekte was 1914 al zo sterk vastgezet in de bekendheid en ook met het begin van de Eerste Wereldoorlog leek het zo goed te kloppen; dus heeft men dan maar het uitgangpunt 606 v.Chr. stilletjes verlegd naar 607 v.Chr. om het te laten kloppen.
Merkwaardige gang van zaken, als deze informatie inderdaad beschrijft hoe men met de dingen omgegaan is!
Maar Beepee, misschien weet jij dat het toch anders zit en dan hoor ik het graag.

quote:

quote:

Trajecto:
[Daar mag je zelf het antwoord op geven. Dit was ook weer niet to the point.
Ik moet dus mijn vraag aan jou beantwoorden?
Moeten niet maar mogen.
In 1914 was in ieder geval het begin van de Eerste Wereldoorlog. Dat zei ik al
Je vraag luidde: "Het betreft de onzichtbare wederkomst van Christus. Wat zag hij toen?"
Ik kan geen antwoord geven op een een vraag die uitgaat van een veronderstelde wederkomst in 1914 of welk jaar dan ook en wat er dan gezien werd door niet eens mijzelf.
Ik kan hooguit noemen dat dat het jaar was waarin er een wereldoorlog startte.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 02:23:55 am door Trajecto »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4285 Gepost op: april 25, 2011, 08:18:56 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 12:27:
[...]
Je “vergeet” dus in JOUW knip en plakwerk dit:

Men denkt dat de Venetiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo in de dertiende eeuw de „piñata” uit China meegebracht heeft naar Italië. Daar kreeg hij zijn huidige naam, afgeleid van het Italiaanse woord pignatta of breekbare pot, en werd hij gevuld met snuisterijen, sieraden of snoep in plaats van zaden. Vervolgens verbreidde de traditie zich naar Spanje. Het werd gebruik de piñata op de eerste zondag van de grote vasten stuk te slaan. Waarschijnlijk hebben Spaanse missionarissen de piñata in het begin van de zestiende eeuw naar Mexico meegenomen.

Maar de missionarissen waren misschien (net als wij) verbaasd te zien dat de inheemse bevolking van Mexico al een dergelijke traditie had.

Het gebruik bestond dus al als volksvermaak en was er in Mexico een parallel. Wanneer het gebruik een relatie heeft met afgodenaanbidding, dien je daar aan niet mee te doen.
dus in Mexico is het verboden door het WTG, maar in Europa mag je het gewoon doen? Terwijl het om dezelfde handeling gaat? Maar als je nu in Mexico een "europese" Marco Polo Pinata stukslaat? Mag dat dan weer wel van het WTG, omdat die specifieke piñata, die er exact hetzelfde uitziet, en voor exact hetzelfde gebruikt wordt als de Mexicaanse piñata, een andere herkomst heeft? En denk je dat de gebruiker van de Mexicaanse piñata wel op een afgodische manier dat ding kapot slaat, en de gebruiker van de europese variant niet? Wat nu als de persoon in kwestie niet weet of hij een europese of een mexicaanse piñata heeft opgehangen? Of denkt dat hij een europese heeft, en dus volgens het WTG 'm kapot mag slaan, maar in feite een mexicaanse heeft hangen, die enkele honderden jaren geleden nog voor heidense afgodische offers aan de zonne-/oorlogsgod werd gebruikt??

Ofwel, je uitwijding over Marco Polo's ("europese") en de mexicaanse piñata, lost niet zoveel op. Het laat wel zien, dat je dit probleem niet echt bij de horens lijkt te willen vatten  :'(

quote:

[...]
Je bedoelt dus dat je het als excuus gebruikt om zelf vormen van afgoderij te rechtvaardigen.

Daar heb je mij niet mee, maar jezelf!

Wat de piñata betreft kan het plaatselijk als afgoderij  opgevat worden en hou je er dus rekening mee, hoe anderen het dáár opvatten.
"kan .. opgevat worden". PARDON? Het is afgoderij, volgens precies dezelfde (ja: volkomen onzinnige) redenering waarmee jij verjaardagen en kerst ook afgoderij noemt. Want slechts enkele honderden jaren geleden werden piñata's nog gebruikt om aan de zonnegod te offeren. Dus niet "kan als afgoderij opgevat worden", maar IS afgoderij. Tenminste, als we de Beepee-regels toepassen. Maar het WTG doet dat niet als het om pinata's gaat!

quote:

[...]
Je wil het dus zo gebruiken: De meeste mensen vinden het niet erg wanneer er mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen, tenslotte moet je tolerant zijn. Dus moet je daaraan maar meedoen.
Toch leert de Bijbel anders.

Duidelijk genoeg.
wat een kolder redenering, en ik zie jou 'm ook niet gebruiken m.b.t. de mexicaanse en europese pinata. Een huwelijk tussen twee mannen is, wat iedereen er ook van vindt, nog steeds een huwelijk tussen twee mannen. De inhoud verandert niet. Maar zoals je eigen WTG gewoon ook schrijft, een pinata-traditie die ooit, honderden jaren geleden gebruikt werd bij afgoderij, kan nu bij iets heel anders gebruikt worden.

quote:

[...]
Ik maak daar totaal geen strijdpunt van. Ik geef het Bijbelse standpunt weer en doe ik dat niet om er zelf beter van te worden.
tjonge, het is je eigen WTG dat het over 'strijdpunt' heeft hoor. Maar wat jij doet, is dus een 'strijdpunt ervan maken', namelijk het 'bestrijden' etc. Maar vraag anders eens een woordenboek voor je verjaardagzomaar.

quote:

Ik hoef geen lectuur aangedragen door afvalligen te kopiëren, ik heb het gewoon zelf  in het Nederlands!
soms is het nodig om iemand die helemaal vast zit, te laten zien dat hij/zij vast zit. Mensen snappen niet altijd dat ze op de verkeerde weg zitten, en soms moet je ze lichtsignalen geven. Soms is het dan nodig om iets te citeren om te laten zien dat het vreemd is. Maar ... gelukkig doe jij dat nooit. Jij citeert nooit uit bronnen van buiten het WTG en met name al helemaal niet van bronnen die door christenen als afvalligen worden beschouwd. Immers, jij bent eerlijk, en wat je niet wilt dat anderen doen, doe je zelf ook niet.... jij zult nooit verwijzen naar iets dat een satanist of wicca-aanhanger heeft geschreven. Gelukkig maar, want als je dat deed, zou je je heel hypocriet gedragen, door te klagen als anderen doen, wat jij ook doet.

quote:

Piñata
Ik heb het artikel „De Piñata — Een oude traditie” met veel belangstelling gelezen (22 september 2003). Maar ik zit nog met enkele vragen. Het verband met valse religie wordt met betrouwbare informatie gestaafd. Maar het artikel leek aan te geven dat het aanvaardbaar is zolang iemands geweten het toelaat. Hoe zit het dan met verjaardagen en feestdagen zoals Kerstmis?
S. W., Verenigde Staten

Reactie van „Ontwaakt!”: Christenen vermijden alle feesten en gebruiken die nog steeds met vals-religieuze overtuigingen te maken hebben of met activiteiten die in strijd zijn met bijbelse beginselen. De bijbel geeft bijvoorbeeld absoluut een negatief beeld van verjaardagen (Genesis 40:20; Mattheüs 14:6-10). Maar als het heel duidelijk is dat een gebruik geen vals-religieuze betekenis meer heeft en het niet in strijd is met bijbelse beginselen, moet elke christen persoonlijk beslissen of hij aan zo'n gebruik wil meedoen.

Dit zijn dus reacties van lezers over de gehele wereld, dus ook van niet JG.
Leerzame reacties worden geplaatst.

Betekent dat je  bijvoorbeeld Kerstmis gewoon kan vieren  (een verjaardag of geboortefeest van Jezus)? Nee! Ware gelovigen volgen Jezus instructies op en gedenken zijn dood op 14 Nissan.

Wiki:
Oorsprong
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag .
In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd.

http://members.tele2.nl/g.../hetwarekerstverhaal.html
Citaat: Is kerstmis werkelijk wat u denkt dat het is, een christelijk feest? Maar waarom geeft de bijbel er dan geen steun aan? Hier volgen de feiten die u wellicht verrassen!

Ga eens bij uzelf na: wat weet u van de oorsprong van de kerstboom, van het kerstmannetje, van de kerstkrans, van de maretak, van de gewoonte van het uitwisselen van geschenken?
ga eens na, wat je eigen WTG kennelijk te melden heeft:
Maar als het heel duidelijk is dat een gebruik geen vals-religieuze betekenis meer heeft en het niet in strijd is met bijbelse beginselen, moet elke christen persoonlijk beslissen of hij aan zo'n gebruik wil meedoen.

Is een kerstboom in strijd met e.o.a. bijbels beginsel? Nee. Heeft een kerstboom nog steeds e.o.a. 'vals religieuze betekenis'? Nee. Dus: moet elke christen persoonlijk beslissen.

quote:

[...]
Het is voor mij helemaal GEEN strijdpunt. Ik laat alleen zien, awt de gevolgen zijn, wanneer je de Bijbelse geboden niet respecteerd. Je kan dan NIET in Gods aardse koninkrijk komen. Je mag dus zelf keizen, wat je wilt.

Denken dat de Titanic onzinkbaar is?

Een 'strijdpunt' is een punt van geschil, van onenigheid, etc.

Maar het lijkt erop, dat je liever je eigen woordenboek gebruikt, dan dat van de rest van de wereld. Bij de rest van de mensheid betekent 'strijdpunt' gewoon dat het een punt is waarover je de 'discussie' aangaat, waarover je van mening bent (en duidelijk laat merken) dat je het er mee oneens bent, etc. Precies wat jij aan het doen bent dus.

quote:

[...]
Moeten we Jezus voorbeeld dan maar NIET volgen en dingen doen, die JIJ zelf leuk vindt?

Is het NIET vieren van de verjaardag exclusief JG? Nee!
Noch Jezus , nocht zijn volgelingen, noch de Joden in Jezus tijden vierden dat. Wie wel? Heidenen als onderdeel van hun aanbidding.
Maar als het heel duidelijk is dat een gebruik geen vals-religieuze betekenis meer heeft en het niet in strijd is met bijbelse beginselen, moet elke christen persoonlijk beslissen of hij aan zo'n gebruik wil meedoen.

ik herhaal: GEEN VALS RELIGIEUZE BETEKENIS MEER HEEFT

als ik mijn verjaardag vier, dan heeft dat NIKS met aanbidden van e.o.a. afgod te maken. Dus: volgens WTG richtlijnen mag ik dat persoonlijk beslissen.

quote:

(...)
Je tracht jezelf dus tevergeefs te rechtvaardigen. Joden deden dat in Jezus tijd ook. (...)
hmm... en hoe noem je het, als iemand de hele tijd claimt dat een punt heidens is, de hele tijd claimt dat het afgodisch is en door God gehaat wordt, maar dat diezelfde iemand het punt daarna geen "strijdpunt" noemt, ondanks dat het gewoon strijden over een punt is? Ja, "jezelf rechtvaardigen". Zo heet dat.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4286 Gepost op: april 25, 2011, 09:04:53 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 13:32:
Door je vooroordeel zie je het als spammen, je wilt dat zo zien. Maar dat is ook wel met wat andere woorden in de Bijbel voorzegd.
Als ik jouw parels niet op waarde weet te schatten vanwege mijn vooroordelen waarom haal je de doorn dan niet uit mijn oog zodat mijn blik niet langer vertroebeld is? ;)

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4287 Gepost op: april 25, 2011, 09:26:33 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 14:15:
[...]
Het toepassen van Bijbelse richtlijnen levert geen ca. 300 verschillende interpretaties op. Door dat te ontkennen geef je mij de indruk dat je geïndoctrineerd bent.

Ben je ook bereid in overweging te nemen dat het toepassen van de WTG richtlijnen bijbelinterpretatie oplevert, zonder meteen over 'bijbelse richtlijnen'  en '300 verschillende interpretaties' te beginnen? Juist het feit dat je dit telkens, en zo te zien volautomatisch, wel doet, associeer ik met indoctrinatie.
Maar misschien heb je niet de bedoeling wat dan ook te overwegen, maar wil je slechts op de automatische piloot wtg verkondiging neerzetten. Wat Piebe spammen noemt zoals chat robots dat doen.
In dat geval moet ik zeggen dat iets wat jij klaarblijkelijk positief bedoelt, behoorlijk negatief overkomt.

quote:

[...]
Waar het om gaat is, dat het Grieks heel genuanceerd is en dat ze daarmee  dingen onderscheiden.
De traditionele vertalers brengen dat onderscheid NIET aan, zij onderscheiden dus niet dat Epignosis verder gaat, dan Gnosis.

Het is Gods wens dus dat iedere gelovige een Epignosis heeft.
De kerken doen daar dus niet aan mee. Immers hoeveel Epignisos heeft een gemiddelde kerkganger en kan dus met de Bijbel in de hand werken?

De gemiddelde kerkganger op dit forum kan prima met de bijbel in de hand werken. De vertaling van het woord epignosis doet niets toe of af aan een gedegen bijbelkennis.

quote:

[...]
Dat wens je zo te interpreteren.

Waarom gebruiken Paulus en Petrus dit woord 20 keer en waarom komt dat niet één keer in traditionele vertalingen voor?

Er mankeert niets aan de traditionele vertalingen op dit punt omdat het een gedegen en nauwkeurige bijbelkennis op geen enkele manier in de weg staat.
Mijn punt was niet de specificieke vertaling van een woord, maar toetsing van de aanspraken van het wtg dat hun richtlijnen de door God gewenste nauwkeurige kennis zijn.
Door dit af te doen als 'interpretatie', maak je je er verdacht gemakkelijk van af.
Is het soms zo dat je liever bij voorbaat geen kritiek op je verkondiging wilt?

quote:

[...]
Een toetsingsvoorbeeld gaf ik al enkele malen en dat wordt gewoon ontkend. Men neemt gewoon aan, wat men denkt dat het is, waardoor juist zoveel meningen ontstaan. Gevolg is dat men twijfelt of de gehele bijbel wel door God is geïnspireerd is.

Ik twijfel NIET. Ik geloof Jezus als hij zegt: Uw woord is waarheid.

Amen. Ik betwijfel ook niet of de hele bijbel door God geinspireerd is.
Evenwel vorm ik zelf mijn mening. Door de bijbel word ik juist aangemoedigd de dingen te onderzoeken, het goede te behouden, de geesten te beproeven of ze uit God zijn en zo meer. Als ik het zelf niet doe, dan kan ik wel iedere willekeurige beterweter voor me laten invullen waar ik me aan te houden heb, maar ik neem liever mijn verantwoordelijkheid.

quote:

[...]
Dus het wtg beschuldigen is niet hypocriet en niet bedoeld om je zelf te rechtvaardigen?

Het punt is dat we zullen worden gemeten met de maat waarmee we zelf meten. Wtg beticht anderen van heidense invloeden terwijl ze zelf naamdagen van een heidense kalender hanteren. Dat vind ik hypocriet inderdaad.
Ik hanteer zelf niet de wtg norm en ik vind ook niet dat ik mezelf voor dat feit hoef te rechtvaardigen.

quote:

[...]
Gemeten naar de Bijbelse norm heeft het wtg alle on-Bijbelse leer uit hun geloof verwijderd. Zij zijn letterlijk uit haar [Babylon de grote] gegaan.

Maar zij geven ook gehoor aan Jezus opdracht om het goede nieuws wereldwijd te verkondigen. Alle JG doen dat dus. Waarom?
Om aanzien te verwerven? Nee!
Net als in Jezus tijd krijgen JG een golf van kritiek over zich heen van de gevestigde religies. Worden zij ook overal vals beschuldigd en soms gevangen gezet. Toch gaat het werk gewoon door.
Hiermee stel je de Christelijke kerken gelijk aan het jodendom ten tijde van Jezus. Ik vind dat niet kunnen. Bovendien kan kritiek gewoon eerlijk en gegrond zijn, het hoeft helemaal geen valse beschuldiging in te houden.

quote:

[...]
Je houd m.i. vol in zelfrechtvaardiging.
Hier kan ik slechts naar waarheid op antwoorden dat dat niet mijn motief is.

quote:

[...]
Ja en nee!
De eerste prioriteit hebben je geloofsgenoten. De ondersteunende tekst kan je in de bijbel vinden.

Daarnaast helpen zij ook hun naasten, voor zover mogelijk.
Wanneer een kerk het belangrijker acht eerst een basiliek te herstellen, i.p.v. hun medegelovigen te helpen, dan kunnen JG dat niet opvangen. Toch weigeren zij niet andersdenkenden  te helpen. Dàt is de praktijk.

Ik ben bereid van je aan te nemen dat het wtg aan daadwerkelijke naastenliefde doet. Dat de geloofsgenoten (genootschapgenoten ??) daarbij prioriteit dienen te krijgen, komt me in bijbels perspectief niet bekend voor.
Overigens komt verstoting uit wtg, zoals in het geval van mijn nichtje, me ook niet bekend voor als een vorm van Christelijke naastenliefde.

quote:

[...]
De Bijbels leer (100) van de smalle weg klopt inderdaad. De meesten kiezen daarom voor de brede weg, ondanks de Bijbelse waarschuwing. Die waarschuwing is niet voor hen, maar voor anderen.
Niet iedere weg die 'smal' is gemaakt met veel cq strikte regels, is dan ook vanzelfsprekend de weg ten leven. Een weg is niet juist alleen maar omdat hij smal is.
Wat is trouwens die (100) ? een verwijzing binnen je CD?
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 10:51:07 pm door pyro »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4288 Gepost op: april 25, 2011, 11:32:41 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 13:44:

Jg laten dus zien wat de Bijbel werkelijk leert. Dat is geen dogma, dus.
Dan is dat dus het dogma van de JG _O_
Hoe je het ook gaat draaikonten: het is een leerstelling dat de WTG interpretatie van Gods Woord de enige juiste interpretatie is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4289 Gepost op: april 25, 2011, 11:33:56 pm »

quote:

pyro schreef op 25 april 2011 om 21:26:

offtopic:Beepee dient kennelijk bij te houden hoe vaak hij zegt dat de leer van het WTG de enige ware is.
Bij 250 een gratis senseo d:)b

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4290 Gepost op: april 25, 2011, 11:41:40 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 april 2011 om 12:27:

Wonderwel hoef jij ook nooit je excuus aan te bieden en schandalige, ongefundeerde en schokkende verwijten te herroepen.
Ik heb je daar meermalen op gewezen maar nog steeds vertik je het om zoals een christen betaamd "sorry" te zeggen.
Je hebt me daarmee meer dan diep gekwetst en tot op heden komt er weinig meer dan een "sorry dat Riemer Lap het verkeerd gelezen heeft".
Nee, dat is christelijk kennelijk in het dogma van het WTG.
Voor mij heb je heel helder laten zien dat er mensen zijn die een vorm van "godsdienstwaanzin" kennen.
En daarmee heb je dus gewoon een sekte in de meest negatieve zin van het woord.
Ik reken je dat als mens niet toe overigens, het oordeel is immers niet aan mij maar aan Hem die de harten kent.
Je bent nogal van de balk en de splinter, noemde mijn opmerking aan jou een "strootje" maar ik zou de houding van je eerder een houthandel willen noemen.
Je doet gewoon NIETS met de opmerkingen die mensen maken over de vorm van je gedrag. Terwijl werkelijk iedereen hier je er op aanspreekt.
Nu bestaat er de kleine kans dat de users hier verstand hebben en zelfs door de Geest geleid je ergens op aanspreken.
Jij zegt roept dan een bijbeltekst, zet het geheel in een verdraaid verhaal van Jezus (wat meerderen hier profaan noemen) en pleit jezelf weer vrij.
Beste Beepee: ik ben geen Jood en heb geen boodschap aan je verdraaiingen van het Woord van Jezus.
Rondom pinata en verjaardag is door anderen al aangetoond dat je denkwijze (geïndoctrineerd zou ik het niet willen noemen, eerder gehospitaliseerd!) mank gaat. Daarnaast ben je zo vrij om zoals ook aangetoond is de heidense namen van de weekdagen te gebruiken.
Dat wordt hier dan "hypocriet" genoemd, dat heb je mij volgens mij niet zijn schrijven hier overigens, maar ik begin die mening wel te delen!
Jij mag van alles roepen over anderen ("oordeelt niet opdat ook gij niet geoordeeld worde!!!") maar zodra je aangesproken wordt op je gedrag en de wijze waarop je met anderen omgaat dan is dat ineens omdat "de joden ook tegen Jezus" waren.

Zorg nu een keer dat je ook werkelijk toont een mens te zijn, een persoon die iets van passie heeft anders dan zijn eigen kleine geloofswereld.
Wat je nu aantoont is dat je niet IN de wereld staat maar in een eigen klein hoekje.
En dat is nadrukkelijk weer niet bijbels want we staan als kinderen van GOD IN de wereld immers?

Kun je begrijpen wat ik bedoel?
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 11:59:26 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4291 Gepost op: april 26, 2011, 12:04:51 am »

quote:

pyro schreef op 25 april 2011 om 21:26:
Ik ben bereid van je aan te nemen dat het wtg aan daadwerkelijke naastenliefde doet.

Blijkt dat dan ook uit het gedrag van deze JG hier?
Nee, driewerf nee!!!
Tevens: waar zijn de JG in plaatselijk diaconaat rondom bv. een voedselbank? Een kledingbank?
Hun naastenliefde is een PVV naastenliefde: eigen volk eerst.
Maatschappelijk gezien heeft het WTG in diaconaat in Nederland totaal geen rol vrees ik.
Daarmee zeg ik niet dat het verhaal over Japan gelogen is maar ik zet wel mijn vraagtekens bij het enkel gericht zijn op geloofsgenoten.
We hebben zelfs de taak om vijanden lief te hebben!
Die liefde blijkt ook hier niet.

Als Beepee werkelijk lid is van het WTG / JG is dan klopt het gedrag gewoon NIET.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4292 Gepost op: april 26, 2011, 12:18:07 am »
@ Beepee

Zie mijn post:
Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Die heb je nog niet beantwoord.

Ik hoef ook niet op alles antwoord, maar lees hem in ieder geval, en gebruik wat ik daar zeg als je de post van Riemer leest, hierboven.
link naar bedoelde post van Riemer:
Riemer Lap in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4293 Gepost op: april 26, 2011, 09:51:05 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 april 2011 om 23:33:
[...]

offtopic:Beepee dient kennelijk bij te houden hoe vaak hij zegt dat de leer van het WTG de enige ware is.
Bij 250 een gratis senseo d:)b

misschien is het niet zo gepast om de draak te steken met iemands heel oprechte overtuigingen?

Ik weet dat Beepee "ontactische" dingen heeft gezegd, die heel gemakkelijk op jou of mij kunnen slaan, en het zou te waarderen zijn als daar excuses voor komen. Maar het lijkt erop dat Beepee niet door heeft dat z'n communicatie zo persoonlijk overkomt (helaas! want het is voor ieder ander duidelijk!). Beepee heeft uitgelegd dat het per definitie nooit persoonlijk bedoeld is, omdat hij jou en mij helemaal niet persoonlijk kent. Kennelijk is het nog niet tot hem doorgedrongen, dat bepaalde opmerkingen wel heel persoonlijk over kunnen komen. Maar dat lijkt me geen reden om zo cynisch over z'n beweegredenen te doen. Het lijkt mij dat Beepee naar alle oprechtheid denkt dat hij de ware leer aan het verspreiden is.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 09:54:45 am door Nunc »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4294 Gepost op: april 26, 2011, 10:27:46 am »

quote:

Nunc schreef op 26 april 2011 om 09:51:
[...]

misschien is het niet zo gepast om de draak te steken met iemands heel oprechte overtuigingen?

Ik weet dat Beepee "ontactische" dingen heeft gezegd, die heel gemakkelijk op jou of mij kunnen slaan, en het zou te waarderen zijn als daar excuses voor komen. Maar het lijkt erop dat Beepee niet door heeft dat z'n communicatie zo persoonlijk overkomt (helaas! want het is voor ieder ander duidelijk!). Beepee heeft uitgelegd dat het per definitie nooit persoonlijk bedoeld is, omdat hij jou en mij helemaal niet persoonlijk kent. Kennelijk is het nog niet tot hem doorgedrongen, dat bepaalde opmerkingen wel heel persoonlijk over kunnen komen. Maar dat lijkt me geen reden om zo cynisch over z'n beweegredenen te doen. Het lijkt mij dat Beepee naar alle oprechtheid denkt dat hij de ware leer aan het verspreiden is.
Bedankt voor je reactie.

Kennelijk voelt men zich aangesproken door mijn opmerkingen. Is dat mijn schuld of is dat eigen interpretatie?

Omdat men dat kennelijk steeds toch doet, probeer ik mijn opmerkingen zo zacht mogelijk te formuleren.

Iedereen denkt dat hij de ware leer heeft. Maar kunnen de ca 300 denominaties dan allemaal gelijk hebben?

De Joden denken echt dat Jezus de Messais niet kàn zijn. Hebben zij gelijk?

Wat is mijn persoonlijk gewin hier? Financieel? Aanzien? Eer?
Nee, in tegendeel. wat dan?

Ik tracht alleen Jezus opdracht uit te voren, die hij aan alle gelovigen gaf.

Apprecieerde men in Jezus tijd, dat Jezus volgelingen dat deden?
Nee, men verbood hen zelfs om die leer te brengen. Toch gingen zij  door. Ondanks heftige vervolgelingen, zoals die van Saul.

Waren ZIJ dan masochistisch?
Nee, zij voerden Jezus opdracht uit. Waarom?
2 Petrus 3:9........... omdat God niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4295 Gepost op: april 26, 2011, 10:37:00 am »

quote:

Trajecto schreef op 26 april 2011 om 00:18:
@ Beepee

Zie mijn post:
[NOHTML]Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Die heb je nog niet beantwoord.

Ik hoef ook niet op alles antwoord, maar lees hem in ieder geval, en gebruik wat ik daar zeg als je de post van Riemer leest, hierboven.
link naar bedoelde post van Riemer:
[NOHTML]Riemer Lap in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Je bedoelt mijn opmerking dat de weg voor hem te smal is?
Ik reageerde direct op zijn opmerking en toonde aan wat de bijbelse grenzen zijn en dat onderbouwde ik met een tekst.

Zei ik daar dat hij die dingen deed? Nee.
Ook al zou hij dat wel doen, ik kàn dat niet weten en kan en zal hem, ook als ik het wèl wist, daarop niet veroordelen. Iedereen heeft een vrije wil. Ook Adam en Eva. Zij overtraden die, met ernstige gevolgen.

De Bijbelse  normen en waarden worden nu ter zijde geschoven, gevolg is dat er vele vreemde dingen gebeuren (Bijbels gezien). Wat vreemd is dat men zich wel  steeds vaker er over beklaagd, dat er niet meer aan normen en waarden wordt vastgehouden.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 10:38:46 am door Beepee »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4296 Gepost op: april 26, 2011, 11:11:27 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 april 2011 om 00:04:Blijkt dat dan ook uit het gedrag van deze JG hier?
Nee, driewerf nee!!!
Jouw blik is wel heel erg smal. Ben ik hier om eer of aanzien te behalen? Of zou ik proberen je te willen laten zien wat de Bijbel werkelijk leert.

quote:

Tevens: waar zijn de JG in plaatselijk diaconaat rondom bv. een voedselbank? Een kledingbank?
Waar leert Jezus dat je dat soort activiteiten  eerst moet doen? Of gaf hij alleen opdracht om het goede nieuws  te brengen. Waar baseer JIJ op, dat JG hun medemens NIET helpen dan?

quote:

Hun naastenliefde is een PVV naastenliefde: eigen volk eerst.
Het is een Bijbelse regel, waarbij de naasten niet overgeslagen worden.

Wanneer een kerk als prioriteit het herstel van een basiliek heeft, met als gevolg dat hun gelovigen twee jaar later nog steeds in een tent bivakkeren, is dan dat de schuld van JG?

quote:

Maatschappelijk gezien heeft het WTG in diaconaat in Nederland totaal geen rol vrees ik.
Wat is dan belangrijker Jezus opdracht uitvoeren of een maatschappelijke rol te spelen? De Bijbel ziet overigens  dat laatste als vervanging van het eesrte als wetteloosheid.

quote:

Daarmee zeg ik niet dat het verhaal over Japan gelogen is maar ik zet wel mijn vraagtekens bij het enkel gericht zijn op geloofsgenoten.
We hebben zelfs de taak om vijanden lief te hebben!
Die liefde blijkt ook hier niet.
Ik heb hier geen vijanden en zie dat ook niet zo.

JG gaan geen hulp bedrijven met een grote schare journalisten in hun kielzog, zodat iedereen kan zien, hoe goed zij zijn. Zodra ergens een ramp is, is dit de procedure:

Jg zijn georganiseerd in gemeenten en onderverdeeld in  kleine studiegroepen. Men zoekt elkaar op.

De studieleider brengt verslag over “zijn” groep uit aan de gemeente opziener.

De gemeenteopziener verzamelt dit en brengt verslag uit aan het bijkantoor met adviezen over de benodigde hulp.

Het bijkantoor verzameld alle verslagen en gaat op basis van deze aktie ondernemen. Dat  is afhankelijk van de plaatselijke behoefte.

Wat Japan betreft: heeft het Japanse bijkantoor 11 vrachtwagens met hulpgoederen gestuurd. En daar blijft het niet bij.

Toen in Limburg een aardbeving was, waren er veel huizen beschadigd. Nu hebben JG een “bouwploeg”die koninkrijkszalen bouwt, meestal in één weekend. Deze werd opgeroepen om beschadigingen van huizen van JG te herstellen, indien nodig. Zo was er bijvoorbeeld bij een jg een gevel ingestort en werd deze door hen hersteld. Bij een buurman was de schoorsteen naar beneden gekomen en werd deze èn passsant “even” meegenomen, tot grote verbazing van de buurman.

quote:

Als Beepee werkelijk lid is van het WTG / JG is dan klopt het gedrag gewoon NIET.
Tja, het gedrag van Jezus en zijn volgelingen klopte volgens de  gevestigde religie kennelijk toen ook niet, want zij  vervolgden hen.

Mag jij dan wèl een oordeel vellen (over mij)?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4297 Gepost op: april 26, 2011, 11:38:09 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 april 2011 om 23:41:Wonderwel hoef jij ook nooit je excuus aan te bieden en schandalige, ongefundeerde en schokkende verwijten te herroepen.
Hoevaak moet ik nu nog zeggen, dat ik dat zo nooit bedoeld heb, kan hebben, maar dat JIJ dat zo interpreteert.

quote:

Ik heb je daar meermalen op gewezen maar nog steeds vertik je het om zoals een christen betaamd "sorry" te zeggen.
Omdat JIJ dingen anders opvat, JIJ je kennelijk aangesproken voelt, terwijl ik NOOIT kan weten  wat jij wel of niet doet, moet IK dan mijn excuus aanbieden?

quote:

Je hebt me daarmee meer dan diep gekwetst en tot op heden komt er weinig meer dan een "sorry dat Riemer Lap het verkeerd gelezen heeft".
Waar heb ik gezegd, dat je dat verkeerd gelezen heb?
Kan het niet zo zijn, dat jij mijn bedoeling verkeerd interpreteerd? Is  het een vooroordeel dat meespeeld?

quote:

Nee, dat is christelijk kennelijk in het dogma van het WTG. Voor mij heb je heel helder laten zien dat er mensen zijn die een vorm van "godsdienstwaanzin" kennen.
En daarmee heb je dus gewoon een sekte in de meest negatieve zin van het woord
Je beledigd mij daarmee.

Ga ik nu op mijn achterste benen staan,voel ik mij op mijn tenen getrapt of bedek ik het met de Christelijke mantel der liefde?. 1 Petrus 4:8. Ik volg daarmee Jezus voorbeeld. Lukas 23:34.

quote:

Ik reken je dat als mens niet toe overigens, het oordeel is immers niet aan mij maar aan Hem die de harten kent.
Je bent nogal van de balk en de splinter, noemde mijn opmerking aan jou een "strootje" maar ik zou de houding van je eerder een houthandel willen noemen.
Je doet gewoon NIETS met de opmerkingen die mensen maken over de vorm van je gedrag. Terwijl werkelijk iedereen hier je er op aanspreekt.
Nagenoeg iedereen was tegen Jezus en zijn volgelingen. Hadden zij gelijk dan?

quote:

Nu bestaat er de kleine kans dat de users hier verstand hebben en zelfs door de Geest geleid je ergens op aanspreken.
Jij zegt roept dan een bijbeltekst, zet het geheel in een verdraaid verhaal van Jezus (wat meerderen hier profaan noemen) en pleit jezelf weer vrij.
Beste Beepee: ik ben geen Jood en heb geen boodschap aan je verdraaiingen van het Woord van Jezus.
De geest kan onmogelijk werkzaam zijn, wanneer je toegevoegde leer, zoals Kerstmis aanhangt.

Wanneer je een onderbouwende tekst niet begrijpt, is deze dan per definitie “verdraaid? Of tracht Jij je met dit soort opmerkingen jezelf vrij te pleiten. Dat is volkomen zinloos.

Je zou overigens  er goed aan doen om eens van de fouten der Joden te leren.

quote:

Rondom pinata en verjaardag is door anderen al aangetoond dat je denkwijze (geïndoctrineerd zou ik het niet willen noemen, eerder gehospitaliseerd!) mank gaat. Daarnaast ben je zo vrij om zoals ook aangetoond is de heidense namen van de weekdagen te gebruiken.
Dat wordt hier dan "hypocriet" genoemd, dat heb je mij volgens mij niet zijn schrijven hier overigens, maar ik begin die mening wel te delen! Jij mag van alles roepen over anderen ("oordeelt niet opdat ook gij niet geoordeeld worde!!!") maar zodra je aangesproken wordt op je gedrag en de wijze waarop je met anderen omgaat dan is dat ineens omdat "de joden ook tegen Jezus" waren.

Je zit volkomen vast is on-Bijbelse leringen, dus ga je Mij daarvan beschuldigen. Jij oordeelt en veroordeeld voortdurend en dat verwijt je mij, terwijl ik dat niet kàn en zàl doen.

quote:

Zorg nu een keer dat je ook werkelijk toont een mens te zijn, een persoon die iets van passie heeft anders dan zijn eigen kleine geloofswereld.
Wat je nu aantoont is dat je niet IN de wereld staat maar in een eigen klein hoekje.
En dat is nadrukkelijk weer niet bijbels want we staan als kinderen van GOD IN de wereld immers?
Kun je begrijpen wat ik bedoel?
Wanneer je nu eens oprecht zou proberen te doorvorsen, wat werkelijk mijn bedoelingen zijn en  je lange tenen eens zou oprollen, dat hoef je niet te vragen of ik begrijp wat jij bedoelt.

Kinderen van God?
God dient  jouw mening maar te aanvaarden?
Of zou het niet andersom moeten zijn, zoals David : Leer mij UW weg, O JHWH.

De joden claimden kinderen van Abraham te zijn. Kijk eens wat Jezus daar van vond?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4298 Gepost op: april 26, 2011, 12:04:12 pm »

quote:

Nogmaals: het zou pleiten als je meer aan je EIGEN refereert en niet overal Jezus voor je karretje spant.
Het is profaan namelijk.
Johannes 5:23
Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die hem gezonden heeft.

Matt 24:5 Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben de messias,” en ze zullen veel mensen misleiden.

Wat mij betreft laat ik het hierbij.
Helder is dat je mij wel van alles voor de voeten mag werpen, helder is ook dat je geloofsgenoten je gedrag hier niet kunnen plaatsen bij de leer van het WTG.
Helder is ook dat je op verzoeken om woorden te herroepen niet in wilt gaan.
Nog helderder is hier gebleken dat je weigert om van de eigen leerstelling eens écht naar de andere leerstelling te kijken.
Daarnaast weiger je ook maar iets in je "Jezusvergelijkingen" te doen terwijl je weet (het is namelijk door meerderen hier aangegeven!) dat anderen het een vorm van godslastering vinden.

Wees gegroet.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4299 Gepost op: april 26, 2011, 01:07:32 pm »

quote:

pyro schreef op 25 april 2011 om 21:26:Ben je ook bereid in overweging te nemen dat het toepassen van de WTG richtlijnen bijbelinterpretatie oplevert, zonder meteen over 'bijbelse richtlijnen'  en '300 verschillende interpretaties' te beginnen? Juist het feit dat je dit telkens, en zo te zien volautomatisch, wel doet, associeer ik met indoctrinatie.
Waarom wens je niet te aanvaarden, dat de Bijbel zelf uitleg geeft? En dat GOD geeft aan wie HIJ wil?
Waarom houd men krampachtig aan leringen vast , zoals Kerstmis, terwijl volkomen zeker vast staat, dat:
Jezus dat niet heeft ingesteld.
Jezus niet op 25 December is geboren.
Jezus geen verjaardagen vierde.
Deze in de 4e eeuw door Constantijn is vastgesteld als vervanging van  sol invictus.

quote:

Maar misschien heb je niet de bedoeling wat dan ook te overwegen, maar wil je slechts op de automatische piloot wtg verkondiging neerzetten. Wat Piebe spammen noemt zoals chat robots dat doen.
In dat geval moet ik zeggen dat iets wat jij klaarblijkelijk positief bedoelt, behoorlijk negatief overkomt.
Tja, wanneer je niet wilt zien, dat ik oprecht probeer te laten zien, wat de Bijbel leert, dan zie je dat ook niet. De Bijbel zegt dan dat het goede nieuws voor je gesluierd is.

Is het dan niet jouw automatische piloot, die Bijbelse leer steeds wtg leer noemt. Een leer, die tegenover ruim 300 andere verschillende meningen staat?

Heb je nog steeds niet door dat mijn geloof op de Bijbelse rots is gebouwd en daardoor een zeer stevig fundament heb? Ik twijfel echt niet, hoor! Ik weet en heb ervaren: Uw woord is waarheid.

quote:

De gemiddelde kerkganger op dit forum kan prima met de bijbel in de hand werken. De vertaling van het woord epignosis doet niets toe of af aan een gedegen bijbelkennis.
Ik denk niet, dat “een gemiddelde kerkganger” hier komt. Hoeveel kerken hebben dan werkelijk een intensief Bijbelstudie programma voor alle leden?

De vertaling van Epignosis moet laten zien, dat er een duidelijk onderscheid is met Gnosis. Dat doet men echter niet!

quote:

Er mankeert niets aan de traditionele vertalingen op dit punt omdat het een gedegen en nauwkeurige bijbelkennis op geen enkele manier in de weg staat.
Mijn punt was niet de specificieke vertaling van een woord, maar toetsing van de aanspraken van het wtg dat hun richtlijnen de door God gewenste nauwkeurige kennis zijn.
Door dit af te doen als 'interpretatie', maak je je er verdacht gemakkelijk van af.
Is het soms zo dat je liever bij voorbaat geen kritiek op je verkondiging wilt?
Dan negeer je de feiten. Er mankeert juist heel veel in traditionele vertalingen.

Men verwijdert opzettelijk  de naam van God.
Men vertaalt willekeurig en in de richting van kerkleer, waardoor de gelovige op het verkeerden been wordt gezet.  Duidelijk te zien bij vertaling van Sjeool, Hades en Gehenna.

Gods wens is Epignosis. Wat zie ik bij “de kerk”? Scheiding tussen leken en “geestelijken”. Men onthoudt dus  mensen Epignosis met als gevolg dat er een lekenklasse is ontstaan.

quote:

Amen. Ik betwijfel ook niet of de hele bijbel door God geinspireerd is.
Evenwel vorm ik zelf mijn mening. Door de bijbel word ik juist aangemoedigd de dingen te onderzoeken, het goede te behouden, de geesten te beproeven of ze uit God zijn en zo meer. Als ik het zelf niet doe, dan kan ik wel iedere willekeurige beterweter voor me laten invullen waar ik me aan te houden heb, maar ik neem liever mijn verantwoordelijkheid.
Mijn ervaring is echter anders. Men twijfelt juist daaraan.

Het scheppingsverslag wordt bijvoorbeeld als een “verhaal” afgedaan. Sommigen suggereren zelfs dat het overgenomen is  van de sumerische vloedmythe.

Persoonlijk vorm ik  mijn mening op basis van de leer van de gehele bijbel, waarbij ik de joodse betekenis van symbolen meeneem en  heb ik de oorsprong van vele gebruiken onderzocht.  Doordat ik zelf door intensieve studie een redelijk inzicht heb verkregen, doorzie ik  leringen die niet geheel en alleen op de Bijbel zijn gebaseerd.

quote:

Het punt is dat we zullen worden gemeten met de maat waarmee we zelf meten. Wtg beticht anderen van heidense invloeden terwijl ze zelf naamdagen van een heidense kalender hanteren. Dat vind ik hypocriet inderdaad.
Ik hanteer zelf niet de wtg norm en ik vind ook niet dat ik mezelf voor dat feit hoef te rechtvaardigen.
Als excuus voor de vele on-Bijbelse leringen in je geloof, meen  je een stok gevonden te hebben, om jezelf te rechtvaardigen.

Het punt waar het hier om draait is, dat niet JG, maar  de overheid de kalender heeft vastgesteld en gehandhaafd. Jg hebben dat geaccepteerd, zonder dat zij aan on-Bijbelse riten mee willen doen.

quote:

Hiermee stel je de Christelijke kerken gelijk aan het jodendom ten tijde van Jezus. Ik vind dat niet kunnen. Bovendien kan kritiek gewoon eerlijk en gegrond zijn, het hoeft helemaal geen valse beschuldiging in te houden.
Nee. Ik probeer te laten zien hoe mensen reageren op veranderingen. Ze hebben de neiging om zich aan het bekende, de traditie, vast te houden.

De Joden vervolgen Jezus volgelingen.

JG worden ook vervolgd, waarbij als regel, internationale wetten worden overgetreden. Zij hebben in heel veel landen rechtsmiddelen moeten inzetten om niet vervolgd te worden. Desondanks  zitten nog steeds JG in gevangenissen, omdat zij prediken of omdat zij weigeren hun mede mensen te doden.

In Bulgarije overvielen 60 personen een koninkrijkszaal, waar JG op j.l. 17 april de dood van Jezus herdachten. 5 JG  werden  dusdanig verwond, dat zij per ambulance naar het ziekenhuis moesten.

Ook in andere landen ondervinden JG  nog steeds grote problemen.

quote:

Hier kan ik slechts naar waarheid op antwoorden dat dat niet mijn motief is.
Oké. Probeer dan ook niet kromme geloofszaken recht te praten. Het punt dat van belang is, wat leert de Bijbel echt. Het is niet in MIJN belang, dat ik die aankaart.

quote:

Ik ben bereid van je aan te nemen dat het wtg aan daadwerkelijke naastenliefde doet. Dat de geloofsgenoten (genootschapgenoten ??) daarbij prioriteit dienen te krijgen, komt me in bijbels perspectief niet bekend voor.
Overigens komt verstoting uit wtg, zoals in het geval van mijn nichtje, me ook niet bekend voor als een vorm van Christelijke naastenliefde.
Wanneer je Jezus probeert te volgen, is naastenliefde  een “must”. Dáárom wordt er gepredikt!

Het is een Bijbels gegeven dat je eerst je geloofsgenoten dient te ondersteunen, daarnaast kan je dus niet anderen negeren. Ik wil het wel opzoeken, maar dat is niet makkelijk te vinden.

Bedenk ook, dat Jezus mensen wegstuurde, die hadden gehoord dat er gratis eten was te krijgen.

Verstoting, of uitsluiting zoals JG dat noemen is een Bijbelse sanctie, bij een ernstige overtreding, zoals overspel, die wordt gehanteerd. Voordat gebeurd worden er een aantal gesprekken gevoerd, om de persoon in kwestie tot berouw te brengen. Hier wordt veeltijd en energie in gestoken. Wanneer de persoon daar ongunstig op reageert, dan wordt, geheel volgens Bijbelse regels,  de persoon uitgesloten als LAATSTE redmiddel. Soms komt de persoon dan later toch tot inkeer.

Ik verbaas me er geregeld over dat deze Bijbelse regels onbekend zijn bij kerken. Alleen de RKK past iets dergelijks beperkt toe, maar dan gebaseerd op kerkwetten. Zij noemen dat dan excommunicatie.

Uit je reactie blijkt ook dat je in negatieve zin kennelijk  door je nichtje bent beïnvloed. Niet zij is fout, maar het wtg, omdat zij zich wel aan Bijbelse regels vasthouden. Is dat niet vreemd?

quote:

Niet iedere weg die 'smal' is gemaakt met veel cq strikte regels, is dan ook vanzelfsprekend de weg ten leven. Een weg is niet juist alleen maar omdat hij smal is.
Het is bekend dat veel  mensen de smalle weg te smal vinden en die trachtten op te rekken. Paulus verzette zich daartegen. Dat betekend dus dat je niet alles moet doen, wat je zou willen. Je moet jezelf beperken tot de bijbelse regels.

Die (100) is een grapje. Ongeveer zoveel keer is hier Bijbelse leer vervangen door term  WTG leer.