Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 512047 keer)

Beepee

• Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4200 Gepost op: april 22, 2011, 11:34:09 am »

quote:

Thorgrem schreef op 22 april 2011 om 11:02:Ben jij nu zo dom dat je je boodschap niet aan laat sluiten bij de doelgroep? En die vervolgens zelfs dom te noemen.
Ik reageerde uitsluitend op jouw uitspraken.

Mijn doelgroep is alle mensen van goede wil.
Lukas 2:14 „Glorie in de hoogste hoogten aan God, en op aarde vrede onder mensen van goede wil.”

Jesaja 61:2 om uit te roepen het jaar van goede wil van de zijde van JHWH en de dag der wraak van de zijde van onze God; om alle treurenden te troosten;

Romeinen 10:
1 Broeders, de welwillendheid van mijn hart en mijn smeking tot God voor hen zijn werkelijk met het oog op hun redding.
2 Want ik getuig van hen dat zij ijver voor God hebben, maar niet overeenkomstig nauwkeurige kennis;
3 want omdat zij de rechtvaardigheid van God niet kenden, maar hun eigen rechtvaardigheid tot stand trachtten te brengen, hebben zij zich niet aan de rechtvaardigheid van God onderworpen.

quote:

[Wat denk je eigenlijk hier nu nog te kunnen bereiken na 160+ bladzijden waarin je zo'n beetje alle trucjes van list en bedrog in discussietechniek uit de kast hebt getrokken?
Net zoals Jezus heb ik geen truukjes of bedrog nodig, dingen die juist de Joden wèl gebruikten.

Jezus stelde: Mijn schapen luisteren naar mijn stem, de overgrote meerderheid van de Joden wilden niet luisteren. Zij hadden hun eigen geloof. Dat is nu niet anders.

Lukas 15:
4 „Welk mens onder U die honderd schapen heeft, zal, wanneer hij er één van verliest, niet de negenennegentig in de wildernis achterlaten en op zoek gaan naar het verlorene totdat hij het vindt?
5 En als hij het heeft gevonden, legt hij het op zijn schouders en is verheugd.
6 En thuisgekomen, roept hij zijn vrienden en zijn buren bijeen en zegt tot hen: ’Verheugt U met mij, want ik heb mijn schaap dat verloren was geraakt, gevonden.’
7 Ik zeg U dat er evenzo in de hemel meer vreugde zal zijn over één zondaar die berouw heeft dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen berouw nodig hebben.
8 Of welke vrouw die tien geldstukken van een drachme heeft en één geldstuk van een drachme verliest, steekt niet een lamp aan en veegt haar huis en zoekt zorgvuldig totdat zij het vindt?
9 En als zij het heeft gevonden, roept zij haar vriendinnen en buurvrouwen bijeen en zegt: ’Verheugt U met mij, want ik heb het geldstuk van een drachme dat ik had verloren, gevonden.’
10 Zo, zeg ik U, ontstaat er vreugde bij de engelen van God over één zondaar die berouw heeft.”

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4201 Gepost op: april 22, 2011, 11:39:42 am »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 11:34:
Net zoals Jezus heb ik geen truukjes of bedrog nodig, dingen die juist de Joden wèl gebruikten.
Leuk zeggen, maar doen is anders. Aantoonbaar gedraag jij je anders. Wil je Jezus dus niet steeds lasteren door jezelf steeds te vergelijken met Hem.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4202 Gepost op: april 22, 2011, 11:48:29 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 april 2011 om 17:40:
Nee, dat doe je niet. Je beweert dat ik lak aan de aangehaalde geboden heb en ik verwacht dat je die uitspraak terugneemt.

Het is namelijk een grove zonde die je hier laat zien. Open en bloot leg je hier een oordeel over mensen die je niet kent en waar je de levenswandel niet van kent.
Gij zult geen vals getuigenis spreken...
Waar zeg ik dat JIJ lak aan de geboden heb?

Nergens!

Dat wens jij zo te interpreteren, je voelt je kennelijk aangesproken.

Hoewel ik steeds weer betoon dat ik over NIEMAND oordeel en  NIEMAND veroordeel, beschuldig  JIJ mij wel.

Ik laat alleen zien  dat personen die dat soort dingen beoefenen, niet in Gods aardse koninkrijk kunnen komen. Wanneer je nu de Bijbel had opgeslagen en het volgende vers had gelezen, had je dit gezien:
1 Korinthiërs 6:11 Toch zijn sommigen van U dat geweest. Maar GIJ zijt rein gewassen, maar GIJ zijt geheiligd, maar GIJ zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.

Je ziet hier dus, dat personen deze dingen  beoefent hebben, daarmee gestopt zijn en dus kregen zij vergiffenis.

In de leer van de Christenheid zijn duidelijk overleveringen uit het oude Babylon aanwezig en worden als “christelijk” bezien. Deze leer versluiert het goede nieuws en sluit de smalle weg toe. Het is niet in mijn belang dat ik dit naar voren breng.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4203 Gepost op: april 22, 2011, 11:58:32 am »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 11:48:
[...]
Waar zeg ik dat JIJ lak aan de geboden heb?
Je wilt dus beweren dat onderstaand bericht wat hier staat niet van jou is?
Je schrijft immers daar helder en gericht op mij persoonlijk! dit:

quote:

Beepee schreef op 21 april 2011 om 09:08:
[...]
De smalle weg is dus voor JOU te smal. Het is dus voor JOU te beperkend!

.....
Erg he?
Je mag niet eens overspel plegen,
Je mag niet eens God aanbidden zoals JIJ dat wilt.
Je mag niet eens mensen van hetzelfde geslacht  trouwen (zelfs niet in de kerk).
Je mag niet eens stelen of hebzuchtig zijn.
Lekker doorzakken mag ook al niet.

Wat is die weg toch erg smal, he? Veel te smal voor jou dus.
Nu weten we allen hier al dat draaikonten een handelsmerk is van enkelen, dit is gewoon het voorbeeld van dat draaikonten.
Je beweert hier wel degelijk dat ik:
overspel pleeg
eigenzinnige Godsverering pleeg
voorstander van homoseksuele relatie's ben
steel en hebzuchtig ben
en regelmatig "doorzak" ofwel drankzuchtig ben.

Dat doe je door te stellen dat de smalle weg voor mij "veel te smal is".

Dus: wees een échte JG en herroep je valse beschuldigingen óf bewijs het rijtje even aan allen hier.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2011, 11:59:18 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4204 Gepost op: april 22, 2011, 12:03:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 april 2011 om 11:39:Leuk zeggen, maar doen is anders. Aantoonbaar gedraag jij je anders. Wil je Jezus dus niet steeds lasteren door jezelf steeds te vergelijken met Hem.
Doordat je jezelf tracht te rechtvaardigen interpreteer je dat zo.

Ik heb al tig keer gezegd, dat ik mij NIET met Jezus vergelijk, maar hem als voorbeeld gebruik.

Toch wordt ik steeds weer daarvan beschuldigd.

In tegenstelling tot Jezus gebruik ik niet de zweep om mensen  uit de tempel te jagen. Ook noem ik mensen geen addergebroed, omdat zij zichzelf ten koste van anderen trachtten te rechtvaardigen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4205 Gepost op: april 22, 2011, 12:07:35 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 12:03:
[...]
Doordat je jezelf tracht te rechtvaardigen interpreteer je dat zo.
Ik tracht mijzelf niet te rechtvaardigen.

quote:

Ik heb al tig keer gezegd, dat ik mij NIET met Jezus vergelijk, maar hem als voorbeeld gebruik.

Toch wordt ik steeds weer daarvan beschuldigd.
Omdat je schijnbaar niet het verschil ziet tussen zeggen en doen. Je zegt a maar doet keer op keer b.

quote:

In tegenstelling tot Jezus gebruik ik niet de zweep om mensen  uit de tempel te jagen.
Er is al aangetoond dat het WTG dat wel degelijk doet. Ook daar wou je niet duidelijk op ingaan, als je er überhaupt al op ingegaan bent.

quote:

Ook noem ik mensen geen addergebroed, omdat zij zichzelf ten koste van anderen trachtten te rechtvaardigen.
Zie de bijdrage van Riemer Lap. Hoe hypocriet.  :r

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4206 Gepost op: april 22, 2011, 12:18:07 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 april 2011 om 11:58:Je wilt dus beweren dat onderstaand bericht niet van jou is?
Je schrijft immers daar helder en gericht op mij persoonlijk! dit: De smalle weg is dus voor JOU te smal. Het is dus voor JOU te beperkend!
Ik reageerde op datgene wat JIJ schreef! Dit: Een leer die de smalle weg zo smal maakt dat je altijd struikelt.

JIJ  bent degene die de smalle weg kennelijk te smal vindt, vervolgens gaf ik alleen de grenzen aan.

Jij reageert furieus!  Hoe haal ik het in mijn hoofd om JOU de Bijbelse grenzen te tonen.

Beste kerel, Het is JOUW keuze, je hebt een vrije wil, om  te kiezen of je Gods normen en waarden wel of niet wil volgen.

quote:

[Je beweert hier wel degelijk dat ik:
overspel pleeg
eigenzinnige Godsverering pleeg
voorstander van homoseksuele relatie's ben
steel en hebzuchtig ben
en regelmatig "doorzak" ofwel drankzuchtig ben.

Dat doe je door te stellen dat de smalle weg voor mij "veel te smal is".

Dus: wees een échte JG en herroep je valse beschuldigingen óf bewijs het rijtje even aan allen hier.
Nee, dat beweer ik niet, dat interpreteer je wèl zo.

Waarom reageer je boos, alleen omdat ik Gods normen en waarden toon, die anders zijn dan die nu in de wereld heel gewoon zijn? Waarom raadde Jezus dàn aan om geen deel van die wereld te zijn?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4207 Gepost op: april 22, 2011, 12:28:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 april 2011 om 12:07:Ik tracht mijzelf niet te rechtvaardigen.
Ik grijp even terug naar de "joodse tijd". De joodse schriftgeleerden beriepen zich op hun traditie. Dat gebeurd nu ook. Daar doelde ik op.

Wat jou betreft kan ik dan niet stellen, Ik weet niet van iedereen, wat hij wel of niet gelooft. Ik heb geen database van  ieders mening.

quote:

Omdat je schijnbaar niet het verschil ziet tussen zeggen en doen. Je zegt a maar doet keer op keer b.
dat wens je zo te interpreteren. Jezus was volmaakt, toch deugde hij volgens de joden niet.

quote:

Er is al aangetoond dat het WTG dat wel degelijk doet. Ook daar wou je niet duidelijk op ingaan, als je er überhaupt al op ingegaan bent.
Ik heb al vele malen laten zien wat het wtg werkelijk doet, maar dat wordt genegeerd.

Het wtg gebruikt dus ook geen zweep. Zij houden zich wel vast aan de Bijbelse normen en waarden, zoals de apostelen ook deden.

quote:

Zie de bijdrage van Riemer Lap. Hoe hypocriet.  :r
Ik toon wat de Bijbel werkelijk leert, hij interpreteert dingen op zijn manier, niet zoals ik het bedoeld en geschreven heb.

Blijft dus dat een knecht niet groter kan zijn, dan zijn meester.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4208 Gepost op: april 22, 2011, 12:32:48 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 april 2011 om 17:07:Nee inderdaad, Piebe.
Ik hoop dat Beepee ziet dat ik hem eigenlijk wil steunen, al kan ik hem niet in zijn visie ondersteunen. Die deel ik niet. Wel heb ik bewondering voor zijn inzet en doorzettingsvermogen.

Ik waardeer zeer zeker je bijdrage.

Jammer dat je niet kan zien, dat mijn visie alleen op de Bijbelse leer in zijn geheel is gebaseerd. Jammer dat ik niet kan zingen als een nachtegaal.

Wanneer ik hier was puur  uit eigen belang, dan was ik allang weggeweest.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #4209 Gepost op: april 22, 2011, 12:57:50 pm »
>>
« Laatst bewerkt op: april 22, 2011, 02:29:33 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4210 Gepost op: april 22, 2011, 01:08:06 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 12:18:
[...]
Ik reageerde op datgene wat JIJ schreef! Dit: Een leer die de smalle weg zo smal maakt dat je altijd struikelt.
Nee, dat deed je dus in je eigen beleving mogelijk wel maar ik schreef dat over de weg van het WTG en NIET over de Weg ten Leven zoals die in Gods Woord geleerd wordt.
Het scala aan onbijbelse en toegevoegde regels doelde ik op.
Zelfs de confrontatie met het WTG uitgebrachte boek over de bijbel negeer je.
Wat je deed en steeds doet is het volgende:
iemand spreekt iets uit over het WTG en jij verdraait dat dusdanig dat het én niet meer over de tekst van die iemand gaat én kwetsend naar die iemand is.

quote:

JIJ  bent degene die de smalle weg kennelijk te smal vindt, vervolgens gaf ik alleen de grenzen aan.
Nee dus, zoals ik al meermalen heb uitgelegd.
Probleem is dat de visie die jij hebt over de weg niet de visie is zoals God die geeft in Zijn Woord.

quote:

Jij reageert furieus!  Hoe haal ik het in mijn hoofd om JOU de Bijbelse grenzen te tonen.
Dat deed je dan ook niet, je betichte mij van allerlei vormen van gebodsnegeren. Daar heb ik je op aangesproken en tot op heden blijf je ontkennen wat je zelf hebt geschreven. Ik heb je de link al gegeven naar de post waarin je dat doet.
Goed lezen is geen eigenschap van je kennelijk. En sorry zeggen is al helemaal iets wat je niet lijkt te kennen.
Het zou namelijk ook heel goed zo kunnen zijn dat jouw bericht inhoudelijk wél kwetsend en lasterend is.
Helemaal als iedereen over je berichten heen valt en er mensen je zelfs aangeven dat de wijze waarop jij jezelf vergelijkt met Jezus "lasterend" noemen.
Ik meen dat ik je ook al eens heb aangegeven dat het profaan is om jezelf steeds te vergelijken met Jezus. Jij bent niet de Zoon van de Allerhoogste, stop dan ook met het lasteren van de naam van Jezus.

quote:

Beste kerel, Het is JOUW keuze, je hebt een vrije wil, om  te kiezen of je Gods normen en waarden wel of niet wil volgen.
Ja, en ik ben meer dan blij dat God mij de weg leert en ik niet afhankelijk ben van de interpretatie van het WTG of welke vereniging dan ook.

quote:

[...]
Nee, dat beweer ik niet, dat interpreteer je wèl zo.
Heb ik je al vele malen aangetoond, als je nu even leest waar je de mist in gaat dan kunnen we mogelijk concluderen dat je het zo niet bedoeld hebt (wat ik overigens ten zeerste betwijfel!)

quote:

Waarom reageer je boos, alleen omdat ik Gods normen en waarden toon, die anders zijn dan die nu in de wereld heel gewoon zijn? Waarom raadde Jezus dàn aan om geen deel van die wereld te zijn?

Ik reageer niet boos op normen noch waarden, ik heb je uit den treure aangegeven waarom ik reageer op het feit dat je mij van een aantal zaken beticht.
Ik heb je fijnzinnig aangetoond waar je dat doet, je de linken gegeven.
Je zou er dus iets mee kunnen doen?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4211 Gepost op: april 22, 2011, 01:17:27 pm »

quote:

Trajecto schreef op 21 april 2011 om 14:44:
Beste Beepee,
Ach, ik kan me er wel iets bij voorstellen wanneer je een antwoord een beetje leuk wilt inkleden, maar hier vond ik het toch echt erg contraproductief.
Tja, ik poog zo veel mogelijk de bijbel zelf te laten spreken. Dat komt niet zo over. men kan dat vaak m.i. niet verdragen.

quote:

Ik ben er toch echt vóór om zoveel mogelijk de dingen rechtstreeks te zeggen en uit te leggen. Ik doe het zelf zo en deze keer heb jij het ook zo gedaan. Naar mijn idee zijn dat juist de momenten waarin we sprekend gewoon bij elkaar komen en elkaar kunnen gaan begrijpen -- begrijpen wat ons drijft.
Zoals je in de posts van anderen hebt kunnen zien gaf het noemen van de tekst uit Jeremia eigenlijk nog gewoon weer wat onduidelijkheid door het idee van de twee vragen moeten worden beantwoord worden met nee dus de vraag of Beepee (nog) JG is zeker ook.
Ik doe mijn best. Wanneer ik positief benaderd wordt, kan ik  mij wat makkelijker uiten.

Naast de tekst van Jeremia gaf ik ook aan dat het een vraag is als: kunnen vogels vliegen.

Daarom gaf ik ook de Jeremia tekst, waaraan je die dieren kan herkennen. Een luipaard is duidelijk herkenbaar aan zijn vlekkenpatroon. Het is dus volkomen overbodig om te gaan discussiëren of het wel een luipaard is.

Ik ben hier om te laten zien, wat de Bijbel leert en dat poog ik te doen, ondanks de vele aanvallen en afleidingen.

quote:

Ja de JG is herkenbaar aan zijn openbare prediking, maar het opkomen van de twijfel bij sommigen was een idee dat je ook ex-JG zou kunnen zijn.
Ex jg zijn ook herkenbaar op de manier, waarop zij afgeven op het wtg. Niet zij zijn fout, maar het wtg. Zij trachten het werk van MT 24:14 te saboteren. Waarmee zij Gamaliëls waarschuwing negeren. Handelingen 5:38, 39.

quote:

Misschien dat het in de praktijk niet gauw zo zou gaan, maar in principe acht ik het goed mogelijk dat iemand redenen heeft om afscheid bij het WTG te nemen maar wel een vorm van prediking wil voortzetten en dat bijvoorbeeld juist graag via het internet zal doen. Ik acht het zeel wel mogelijk namelijk dat men juist de Bijbel wil volgen op een manier die men als bedoeld en zuiver ziet, maar dat men daarnaast (of zelfs daardóór) is gaan inzien dat het WTG weliswaar aan verspreiding van het woord doet maar helaas daarbij zichzelf als organisatie een rol is gaan aanmeten die niet kan -- een rol die je kunt omschrijven als zichzelf boven de Bijbel als maatstaf nemen uittorenend; een rol die voor de JG het WTG bovenaan doet staan en pas daarna komt de Bijbel. Als men tot zo'n zicht komt kan men afscheid van het WTG gaan nemen. Met pijn maar toch...
(En dat is dan dus een geheel andere reden dan die die jij steeds naar voren schuift, zoals overspel of diefstal.)
Er zijn m.i. geen  ex jg die prediken, i.c. mensen wereldwijd naar de smalle weg willen brengen.

Er zijn er wel die zich al te graag tegen het wtg keren en  onjuiste informatie verstrekken. Voor JG is het al vrij lastig om het tegendeel aan te tonen, laat staan voor anderen, die minder zicht hebben op de Bijbelse leer. Er is een privésite, die vele van hun beweringen weerlegd.

Het wtg neemt geen “eigen rol”boven de Bijbelse maatstaf. Je kan zelf  al weten dat degenen die de grootste willen zijn, juist moeten dienen. Jezus gaf dat voorbeeld ook. Zo zie je, wanneer je een bijkantoor bezoekt,  geen verschil tussen degenen die “de leiding” hebben en degenen die werken. Hooguit kan je zien dat sommige werkenden een aangepaste kleding hebben, omdat hun werk dat vereist..

Net als de apostelen houden zij, degenen die de leiding hebben(Hebr. 13:17)
, zich vast aan Bijbelse normen en waarden en grijpen in, wanneer dat nodig is. Dit is een vorm van ondersteuning, degene die struikelt trachten zij op te richten. Zelfs wanneer iemand, volgens de Bijbelse normen, er uit “gezet” wordt, heeft dat tòch tot doel iemand tot berouw te bewegen. Helaas lukt dat maar minder als de bedoeling is. Het komt voor, dat iemand na 25 jaar toch weer terug keert. Je kan je misschien de vreugde voorstellen, zoals ik hieronder ook de illustratie van het verloren schaap weergaf.

Het is dus NIET zo, dat het wtg zich boven de Bijbel plaats. Zij voeren Jezus opdracht uit en dat heeft effect.

quote:

Natuurlijk mag je wel jouw visie geven. Maar heus, het is zo belangrijk om een manier te kiezen zodat het inzichtelijk en helder over komt. En als de eigen manier dat helaas niet echt doet, moet een mens de flexibiliteit kunnen opbrengen om wijzigingen aan te brengen. Overbrengen wat je bedoelt, daar gaat het toch om?
Dat probeer ik. Ik anticipeer op reacties, wanneer iemand  een bijbels onderwerp niet begrijpt. Ik zoek dan vergelijkbare items op, die verklarend zijn. De Bijbelse visie dus.

Dat is anders, dan in “de kerk”, daar heeft iedereen een anderen visie, zoals ikzelf heb ervaren. Daarom merk ik dat veel mensen twijfelen of de Bijbel echt wel Gods woord is en niet een boek vol “verhaaltjes”.

quote:

Mijn visie op de boodschap die jij wilt overbrengen zal waarschijnlijk anders blijven, maar daar gaat het me even niet om. Natuurlijk zou ik wel leuk vinden als jouw visie meer overeenkwam met de mijne maar daar gaat het óók niet echt om, in wat ik nu zeg. Waar het me om gaat is dat de "drager" van wat we willen overbrengen -- de tekst die we neerschrijven hier dus -- liefst duidelijk en functioneel moet zijn.
Iedereen houd normaliter vast aan zijn eigen visie. Daarom wachten de Joden nog steeds op de Messias.

Is het met veel druk trachten  mijn identiteit, privé zaken dus,  los te peuteren functioneel? Ik tracht zoveel mogelijk de bijbel te citeren met parallele teksten, waaruit zelf een conclusie is te trekken. Wanneer dat niet lukt, zal ik verdere aanwijzingen geven. Ik  zal echter geen dictaat geven.

quote:

Mijn reactie is ook niet negatief bedoeld -- zo moet je het niet opvatten. Ik zou ook kunnen denken die Beepee zoekt het maar uit, maar ik probeer je te tonen hoe het duidelijker kan! Laten we positief ingesteld wezen!
Ik ga er niet van uit, dat iemand er op uit is negatief te reageren. Helaas gebeurd dat wel.

Laten we inderdaad proberen positief te zijn, om zo de smalle weg te kunnen vinden. Daarom is Davids instelling zo belangrijk.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4212 Gepost op: april 22, 2011, 01:40:12 pm »

quote:

Paul2 schreef op 21 april 2011 om 14:06:
Daarom verbaas ik me ook over de spreekwoordelijke ruis op de lijn. Maar God heeft geen boek gedicteerd of geschreven.
Niet helemaal waar. Zowel God als zijn zoon hebben delen van de Bijbel gedicteerd en JHWH heeft de 10 geboden geschreven op steen. Denk ook eens aan de vinger die mene,mene, tekel en parsis  op de muur schreef?

quote:

De bijbel is door mensen geschreven. Wat God op aarde heeft gedaan is uiteindelijk door mensen geestelijk verwerkt, en daarna pas opgeschreven. En dan zijn er nog openbaringen, en het feit dat de schrijvers geïnspireerd waren. Maar dan nog is het eindresultaat misschien gewoon niet altijd even super duidelijk?
2 Timotheüs 3:16-17 De gehele Schrift is door God geïnspireerd….

Profetieën zijn niet door mensen ontstaan. ” (2 Petrus 1:21).

Dat de bijbel voor sommige mensen niet superduidelijk is, licht dat aan God, aan zijn onvermogen om mensen zijn wil over te brengen?

quote:

Voor een deel wel, ja. Ik denk dat Hij wel een paar uitspraken heeft gedaan die leerlingen van hem vervreemdden. Maar Zijn verrijzenis was wel weer het toppunt van duidelijkheid!
Beslist niet!

Jezus was een volmaakt onderwijzen. Wanneer mensen hun eigen wil doen, dan vervreemden zij zich van God.  Zijn opstandig was duidelijk voor zijn volgelingen. Vele anderen accepteerden dat niet.

Velen accepteren nog steeds niet, dat hij een geestelijke opstanding kreeg, hoewel dat toch duidelijk in de Bijbel staat. Daarmee  is het ook duidelijk waarom niemand hem fysiek herkenden, maar alleen aan zijn manieren.

quote:

Nou, laat ik het zo zeggen: voor mij is de bijbel (voor zover ik het boek gelezen heb) niet altijd helemaal duidelijk. En geef nou toe, je huidige begrip van de bijbel is het resultaat van vele uren studie, toch? Het lijkt me iets waar we in groeien.
Het is erg moeilijk om de gehele bijbel te lezen en te begrijpen. Dat wordt nog eens moeilijker wanneer je on-Bijbelse leringen in je geloof hebt. Dat versluierd.

Mijn huidige begrip van de bijbel is het resultaat van vele jaren studie. Eerst een jaar studie bij “de kerk”. Vervolgens 2 jaar bij die “rare” JG.

Maar in enkele maanden had ik al meer begrepen dan in een heel jaar bij de kerk.
Degenen die een JG Bijbelstudie volgen, leren in één jaar (bij ca. een uur voorbereiding en een uur studie per week) meer van de Bijbel, dan in hun hele leven bij “de kerk”.
Dat heb ik tenminste zo ervaren.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4213 Gepost op: april 22, 2011, 02:17:23 pm »

quote:

small brother schreef op 21 april 2011 om 12:49:
Het verschil zit in de manier van spreken.
Uiteraard. Iedereen zingt op zijn manier.

quote:

Het gezag handhaven is niet iets vreemds.
Het is Bijbels. On-Bijbelse leer en gedrag dient geweerd te worden.

quote:

Het spreken over de naam Jahweh als of in plaats van Heer is op zich niet iets schokkends.
Klopt. De Bijbel leert echter dat je Gods naam, cq niets mag afhalen of toevoegen,  niet mag verwijderen. Het gebruik van Gods naam is van levensbelang. Spr. 18:10; Han 2:21; Joël 2:32.

quote:

Eerbied en trouw is vaak de drijvende kracht om het zus of zo te doen. Het wordt pas schokkend als we het gaan gebruiken als lakmoesproef voor hen die heidens zijn. Het geloof wordt niet beproefd, en de geesten worden niet beproefd, maar de verschijning wordt als bewijs van antichrist en heidense godsdienst gebruikt. Dat is gewoon manipulatief en demagogisch, of althans kun je ervan uitgaan dat de satan als deelnemer in het gesprek is toegelaten.
2 Thessalonicenzen 3:2 en dat wij bevrijd mogen worden van schadelijke en goddeloze mensen, want niet alle mensen bezitten geloof.

Jakobus 1:13 Laat niemand, wanneer hij wordt beproefd, zeggen: „Ik word door God beproefd.” Want met kwade dingen kan God niet worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand (met kwade dingen).

1 Petrus 5:8 Houdt UW zinnen bij elkaar, weest waakzaam. UW tegenstander, de Duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden.

Opb 12:
7 En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden,
8 maar hij zegevierde niet, en ook werd er voor hen geen plaats meer gevonden in de hemel. 9 Neergeslingerd werd daarom de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd.

2 Timotheüs 3:12 Trouwens, allen die met godvruchtige toewijding in vereniging met Christus Jezus wensen te leven, zullen ook vervolgd worden.

quote:

Het spreken over de afval van Constantijns generatie is opzich niets schokkend. Daar zullen ongetwijfeld leerpunten zijn.
1 Timotheüs 4:1 De geïnspireerde uitspraak zegt echter uitdrukkelijk dat in latere tijdsperiodes sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat zij aandacht schenken aan misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,

quote:

Spreken over heidense gebruiken is niet schokkend. Integendeel, normatief is het nuttig en opbouwend om heidense gebruiken bij voorbaat te weren uit de leer van hen die kinderen van God genoemd worden.
Kinderen van God zullen geen heidense  gebruiken toelaten.

quote:

Spreken over een meer zuivere bijbelse leer is niet iets vreemds. Ook de eigen leer domweg blijven herhalen als bijbelse leer is niet vreemd. Maar schokkend is het als degene die niet ophoudt te leren, bij hoog en bij laag ontkent dat de eigen (bijbelse) leer ook daadwerkelijk door hem geleerd wordt.
De zuivere Bijbelse leer bevat geen toegevoegde on-Bijbelse leer. Herhalen van waarschuwingen is niet vreemd, Jezus deed dat ook.

quote:

Spreken over de hel dat niet méér kan zijn dan het graf is op zich niet vreemd
Want dat is gewoon bijbelse leer, zoals o.a. de HSV ook toegeeft.

quote:

Spreken over Jezus die nooit gelijk kan zijn aan God zelf, is op zich niet vreemd.
Want hij zegt dat zelf!

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #4214 Gepost op: april 22, 2011, 02:29:41 pm »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 10:08:
[...]
Natuurlijk!
Alles wat niet met jouw visie overeenkomt is gelogen.

Nee, zo is het niet. Nunc vind dat niet.

Wat uit liefde is en wat God zoekt zal de liefde vasthouden en in elk woord steun bij God zoeken, eerder dan lik op stuk te geven. Wij zijn geneigd elkaar geestelijk de hersens in te slaan, maar God gaat Zijn weg met ons. Als wij dan vrijelijk doen wat onze zinnen ons ingeven, dan creëren wij afstand tot God.
Maar het is lijdenstijd. Voor elk van ons. De schijnbare tegenstelling waardoor de een zegt dat hij bevrijd is en van de duisternis is verlost, en de ander dat het lijden groot is en ons tot voorbeeld strekt. Maar het één is niet zonder het ander. Het lijden dat ons overkomt ervaren wij als genadegave van God, en wij danken voor het lijden omdat wij daarin mogen laten zien wat God met ons doet. Laten zien dat wij wel lijden, maar dit lijden aannemen in dankzegging en lofprijzing, en juist daarin de verbondenheid weten met Jezus, die ook leed, en ook beproefd werd, en net als Hem is ons slechts kort lijden voorzegd, met daarna de daadwerkelijke zichtbare en voelbare en beleefbare gemeenschap met de heerlijkheid van God.

In dat licht bezien is alle smaad en alle kwaad ons als een loutering - MITS wij dat ook lijdzaam en dankbaar ondergaan en zelf niet afwijken van het spoor van liefde en barmhartigheid en volharding en trouw dat Jezus volgde.

Liefde doen is ook liefde zoeken bij de ander. Het kwaad is alom en de tegenstander lacht steeds bij voorbaat. Want er is altijd wat te winnen. Willen wij niet afwijken van de goede weg dan zie ik een paar aandachtspunten:
1. Erkennen dat het kwaad ook in onszelf aanwezig is, als het gaat om het afrekenen van een ander op uiterlijke kenmerken. Het negeren en niet in ons hart toelaten van hen die niet de 'ware' kerk volgen, is ons geen vreemd gedachtengoed. Dat zou ons - meer dan anderen - mild moeten stemmen bij een visie met uiterlijke kenmerken waarin de liefde slecht te meten is.
2. Het goede zoeken in een ander, en het kwade negeren, opdat de goede geesten in ons en de goede geesten in de ander elkaar kunnen ontmoeten - in zoverre die er zijn. Dat is het kenmerk van een beproefd de geesten, of zij uit God zijn.
3. Niet afwijken van het goede in ons. Spreek niet van leugens, maar herhaal wat de ander zegt en vraag of dat kloppend is. Pleeg geen karaktermoord, maar herhaal de essentie van de ander en vraag een reactie. Ga met grote bogen om het persoonlijke heen, en relateer al het persoonlijke terug aan een onderwerp.
Ik zeg een en ander ook tegen mijzelf.

quote:

De parallellen met de joden zijn voor mij wel duidelijk. Natuurlijk vinden ook de joden dat mijn verhaal niet klopt, het komt immers niet overeen met hun eigen visie, dus lieg ik. Opmerkelijk genoeg zeggen ZIJ dat niet. Nooit! Zij hebben kennelijk ietsje meer inzicht.
Zoek ik het goede in de ander dan kan er direct veel wordend gefilterd. Elke vergelijking met de joden - om aan te geven dat de ander fout zit - heeft geen inhoudelijke werking en mist derhalve een inhoudelijke bijdrage. Bovendien gaat zij uit van de premisse dat al bewezen is dat de ander even fout is als de joden waren. Dus een sterk beeld maar met een lege inhoudelijke functie. En het meest belangrijke is dat je daarmee het goede in de ander niet ziet, niet mogelijk acht, en ook niet wenst aan te spreken.

quote:

[vergelijkingen met de joden]
Valt weg, geen liefde, geen inhoud, en er mist waarom het beeld toepassing vindt.

quote:

Natuurlijk blijf ik volhouden, mij vasthouden aan de Bijbelse leer zonder latere toevoegingen. Ook als je dat een “leugen” vindt. Waarom?
Voor mij zelf?

Omdat ik het leuk vindt om voortdurend beschimpt te worden en voor leugenaar uitgemaakt te worden? Welnee, zo masochistisch ben ik niet.

Het is niet leuk wanneer je je best doet om je medemensen op de smalle weg te helpen, zo behandeld te worden.

Dit is een klacht over onze liefdeloosheid. Zelfs als wij vinden dat er boosheid is in houding of presentatie of inhoud van de ander, is de kwaadspreking over onze houding ook een aanklacht tegen God in ons. Als wij God in ons hebben, dan is niet relevant het kaliber van de tegenspreker. Maar relevant is dat wij hteegoede bevestigen en het kwade benoemen, maar bij dat alles ook niet uit de rol vallen die ons gegeven is: wij kijken over de mens heen en stemmen onze taal en benadering af op het niveau van de engelen die met ons mee strijden en uitsluitend wapens van God hanteren om het kwaad te bestrijden. Vallen wij uit die rol, dan zijn er gelijk vele machten die onze woorden versterken, het goede in ons overschaduwen, en wie het aanziet van buiten ziet slechts het kwaad in allen...

quote:

Maar dat overkwam Jezus en zijn discipelen ook voortdurend. Zij werden ook beschimpt, beledigd, vernederd  en werden ook nog eens mishandeld en gevangen gezet  door de “gelovige” joden. Toch gaven zij niet op. Zij bleven Jezus opdracht uitvoeren! Voor hun medemensen!

Jezus' opdracht is hier niet inhoudelijk bepaald. Voor jou is dat de volharding in je kennis en taak om de heidengelovigen aan de kaak te stellen. Voor ons is dat het proberen je inhoudelijk te bereiken, dan wel inhoudelijk op de wijze van communciatie. Maar voor jou en voor mij en voor allen is de Jezus' opdracht om de geesten te beproeven - eerder dan om ons gelijk en onze kennis te gebruiken voor onze rechtvaardiging. Rechtvaardiging is bij ons allen teveel verbonden aan het willen halen van het gelijk. Maar gerechtvaardigd worden wij uit genade door het geloof in jezus Christus en die gekruisigd. Zullen wij op de dag dat hij gekruisigd wordt onder het kruis blijven staan in onderlinge verbitterdheid? Als het waar is dat hier goede geesten zijn, dan weten wij allen dat er iets gebeurt dat groter is dan onze strijd en groter dan ons gelijk en groter dan onze gevoeligheden. Zijn de geesten beproefd, dat zij uit God zijn, dan is het onze roeping om het goede in de ander te bevestigen, en ons allen te concentreren op dat kruis dat nu wordt opgericht en waar ook nog vandaag onze schuld en zonde wordt weggenomen.

quote:

Hoe bezagen de Joden dat? Zij zagen hen als vijanden en behandelden hen ook zo. Zij konden de waarheid niet verdragen.

Jezus zei: Uw woord is waarheid. Dat houd niet in dat er meerdere versies van kunnen zijn, ook al vind je dat van wel.
Er is maar één versie. Waar. Maar ook als de waarheid in boterletters in de wolken geschreven waren, dan had de satan het tot leugen gemaakt. God is machtig en bekwaam om ons in heiligheid zuiver te communiceren. En dat deed hij aan Adam en Eva in de Geest, en aan Israël in de wet. Maar Hij doet dat nu niet - anders dan in verborgenheid - omdat het juist het duister is waarin wij zijn moeten opdat wij Hem eer kunnen bewijzen als almachtige God en Vader, die in ons woont en werkt en die tot onze dood ons nabij in hoop, geloof, en liefde.  En zo duister is het niet, want ook de wet is ons meegegeven als spiegel, en ook de leer van Jezus als vaste grond tot ons behoud, en de kennis van de Geest als onze verlossingzoekende trooster. BINNEN dat kader mogen we zeggen dat de waarheid kenbaar is en duidelijk gecommuniceerd. Dat wil niet zeggen dat er geen verschillende groepen van gelovigen zullen zijn. Want elk formeel deel van God's heilsplan werd op aarde tegengewerkt en in verwarring gebracht en uiteengeslagen en verdrukt. Dat zal nu niet anders zijn, maar integendeel zal het kwaad zijn voleinding krijgen. Een kleine kudde is het die dat wil volbrengen en het ook nog van harte doet en van harte deze weg kiest om zodoende met God verenigd te worden en verzoend, en opgenomen tot zijn Heerlijkheid. Dat is niet mijn weg. Dat is niet jouw weg. dat is ZIJN weg voor jou en Zijn weg voor mij. God leidt ons op onze wegen. Elk z & Zijns weegs ;)  (stijl gepikt van v&VW)
De verzoening is aanstaande.
Nee, de verzoening was al bewerkt.

quote:

Jij vindt dat Jezus en JHWH dezelfde persoon zijn. Dit is onjuist, ook al haal je 10tallen teksten als “bewijs”aan. Dit “bewijs”is net zo sterk als het Joodse “bewijs”, dat Jezus de Messias niet kan zijn.

Jezus en Jaweh zijn wie de bijbel zegt dat zij zijn. Als Paulus de jood een jood was en de griek een griek, dan is hij ook een JG als een JG. Dat gaat ver. Want gerechtvaardigd is in die lijn dat God de JG als een JG zal zijn. Daarom is niet tot nut dat wij hier spreken over wie en wat Jezus precies was. Maar moeten wij ons richten op de kern van wat ons behouden doet zijn.  En de verschillen die er zijn zullen ons blijven scheiden in dit leven. Maar als wij allen uit God zijn, dan mogen wij elkaar sterken en bevestigen en vermanen om geestelijk te spreken en geestelijk te handelen en om in alles de geesten te beproeven of zij uit God zijn. Is een geest uit God, dan is de Heilige Geest ook in dat lichaam werkzaam. De roeping en de taak en de opdracht is dan om de Geest te bevestigen opdat het lichaam de Geest niet tegenstaat, maar de Geest herkend en erkend, en zelf door de Geest die daarin is op God's tijd en ook op God's wijze thuisgebracht wordt. Wie de Geest isoleert die geeft vele geesten de ruimte. Wie niet geestelijk spreekt, heeft de Geest bedroefd. Wie wapens heeft vanuit de Geest, maar kiest voor de wereldse wapens, die is een tegenstander tot God.

Al ons spreken is ten dele. laat ons verblijd zijn dat we een voet hebben tussen elkaars deur, en laat ons erop gericht zijn om bij elk onderwerp terug te schakelen naar de kern van het geestelijke: is er een goede geest, en wat wil deze geest zeggen? En de rest dient geen nut.

quote:

pyro schreef op 22 april 2011 om 10:20:
Eigenlijk vind ik eerder wtg verantwoordelijk voor het kapotmaken van menselijke verhoudingen, dan dat BeePee zijn gespreksgenoten onheus bejegent. Al is hij ultimo natuurlijk wel degelijk verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
Dat denk ik ook. Tegelijk zijn wij allen verantwoordelijk voor het goed laten van de menselijke verhoudingen. Want het kwaad verdraagt het daglicht slecht. En dat komt er altijd uit. Pas als het inhoudelijk wordt heeft het zin op een gemeenschappelijke geestelijke basis over argumenten te spreken. Maar waar via een lakmoesachtige proef het zuur geconstateerd is, is er geen gemeenschappelijk basisch.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4215 Gepost op: april 22, 2011, 03:47:30 pm »

quote:

pyro schreef op 22 april 2011 om 10:20:
[...]

Het meest voor de hand liggend zou zijn dat hij ook wat betreft omgang en bejegening in de discussie simpelweg de regels toepast die het wtg hiertoe verschaft. Stel je gelooft dat de wtg leer de oorspronkelijke bijbelse waarheid is. Je weet dat, omdat het wtg dat van zichzelf zegt. Voeg daaraan toe dat wtg conformisme onderwijst als grondslag van Jezus' veilige bijbelse 'schaapskooi', en je zit in een circel die niet is geconstrueerd met de bedoeling dat je er nog uit komt.

Overigens geloof ik niet dat BeePee de bedoeling heeft persoonlijk te reageren op de feedback die hem wordt aangereikt. Het gaat hem alleen om verkondiging en verduidelijking van de leer die hij als enige waarheid ziet. Reacties giet hij in algemene sjablonen die kunnen dienen als kapstok voor dat doel. Of die sjablonen passen of niet, daarover is geen discussie mogelijk. Dat is ook niet interessant, het gaat immers alleen om proberen te laten zien wat de bijbel werkelijk leert.
Inderdaad.

quote:

Eigenlijk vind ik eerder wtg verantwoordelijk voor het kapotmaken van menselijke verhoudingen, dan dat BeePee zijn gespreksgenoten onheus bejegent. Al is hij ultimo natuurlijk wel degelijk verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.

Ja. Heel de manier waarop Beepee zijn reacties geeft zal wel door het WTG aangereikt zijn. Het is althans moeilijk voor te stellen dat je zomaar steeds zulke slablonen gaat gebruiken. Een gewoon gesprek wil hij niet en/of kan hij moeilijk voeren. Hij is slechts met moeite soms even uit zijn verkondigingroutine te krijgen om duidelijk te reageren op dingen die hier specifiek worden gezegd. Meestal vervalt hij onmiddellijk weer in zijn teksten citeren die als je ze echt als horende in de context van het lopende gesprek ziet, soms contraproductief en veroordelend over komen. En in het lopende gesprek zijn ze vaak niet to the point en denk je vaak: Waarom nou dit, ik wil gewoon een antwoord!
Dat ziet hij echter niet.

Dat Beepee beschuldigen naar zijn medeforummers neerschrijft ziet hij niet en hij zegt ook dat hij het nooit zo zou bedoelen. Vreemd blijft het dat hij niet het wil gaan zien en er dan iets aan gaan doen. Het is niet Bijbels verantwoord om de medemens te beschuldigen en er niet echt iets aan te willen doen.
Algemene verkondiging naar voren halen als de zaak waarom het gaat en de onjuiste beschuldigingen die men doet  bagateliseren is te gemakkelijk.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2011, 03:49:28 pm door Trajecto »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4216 Gepost op: april 22, 2011, 04:09:18 pm »

quote:

Trajecto schreef op 22 april 2011 om 15:47:
[...]
Ja. Heel de manier waarop Beepee zijn reacties geeft zal wel door het WTG aangereikt zijn. Het is althans moeilijk voor te stellen dat je zomaar steeds zulke slablonen gaat gebruiken. Een gewoon gesprek wil hij niet en/of kan hij moeilijk voeren. Hij is slechts met moeite soms even uit zijn verkondigingroutine te krijgen om duidelijk te reageren op dingen die hier specifiek worden gezegd. Meestal vervalt hij onmiddellijk weer in zijn teksten citeren die als je ze echt als horende in de context van het lopende gesprek ziet, soms contraproductief en veroordelend over komen. En in het lopende gesprek zijn ze vaak niet to the point en denk je vaak: Waarom nou dit, ik wil gewoon een antwoord!

Dat Beepee beschuldigen naar zijn medeforummers neerschrijft ziet hij niet en hij zegt ook dat hij het nooit zo zou bedoelen. Vreemd blijft het dat hij niet het wil gaan zien en er dan iets aan gaan doen. Het is niet Bijbels verantwoord om de medemens te beschuldigen en er niet echt iets aan te willen doen.
Algemene verkondiging naar voren halen als de zaak waarom het gaat en de onjuiste beschuldigingen die men doet  bagateliseren is te gemakkelijk.
En daarom zal "heel de manier waarop Beepee zijn reacties geeft wel NIET door het WTG aangereikt zijn"... E.e.a. valt gewoon niet te rijmen, en is inderdaad gewoon vreemd...

Dit past niet bij gedrag dat het WTG voorstaat, maar wel bij het gedrag van b.v. een forumtrol... Ik kan geen andere conclusie trekken...

Maar goed... Ik zal het wijze advies maar opvolgen een trol niet te voeden. Bij deze mijn allerallerlaatste bijdrage aan dit topic. Daar mogen jullie me aan houden....!!
« Laatst bewerkt op: april 22, 2011, 04:17:37 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4217 Gepost op: april 22, 2011, 04:28:30 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2011 om 16:09:
[...]

En daarom zal "heel de manier waarop Beepee zijn reacties geeft wel NIET door het WTG aangereikt zijn"... E.e.a. valt gewoon niet te rijmen, en is inderdaad gewoon vreemd...
NIET door het WTG aangereikt? Het gegeven dat jij er zo aan twijfelt of Beepee een JG is snap ik niet, want dat is voor velen die deelnemen aan deze discussie en mezelf incluis glashelder. Let maar eens op zijn woordkeuze en zinsbouw, om nog maar te zwijgen van de lappen tekst die hij produceert.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4218 Gepost op: april 22, 2011, 04:30:51 pm »

quote:

Trajecto schreef op 22 april 2011 om 15:47:
Ja. Heel de manier waarop Beepee zijn reacties geeft zal wel door het WTG aangereikt zijn. Het is althans moeilijk voor te stellen dat je zomaar steeds zulke slablonen gaat gebruiken.
Er zijn immers cd's te verkrijgen van het WTG, copy + paste en klaar is het.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4219 Gepost op: april 22, 2011, 11:22:16 pm »
Zolang Beepee weigert te erkennen dat hij mij onterecht beticht van allerlei zaken zal ik ook niet verder ingaan op wat dan ook behalve de schandalige en WTG onwaardige handelswijze van Beepee.
Navraag bij mensen die JG zijn leren mij dat de handelswijze en spreekwijze van Beepee "beslist niet passen binnen het beleid van het genootschap" en ook "onwaardig zijn voor volgelingen van Jezus".

Dus Beepee: je veldwerk hier is klaar.
Mocht je ooit lid willen worden van de JG dan heb ik wel wat adressen voor je.
Mocht je een kerk van Christus zoeken dan zou ik zeggen: www.gkv.nl  _O_

als laatste: van mij mag deze draad gesloten worden. Voorkomt beschadiging van mensen....

Ik heb een tr aangemaakt omdat deze draad niet meer gaat over de feitelijke reden voor de draad en ik de beschuldigingen meer dan zat ben. (zaterdag 1:21)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 01:22:06 am door Riemer Lap »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4220 Gepost op: april 23, 2011, 01:28:28 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2011 om 16:09:

quote:

Trajecto
[...]

Dat Beepee beschuldigen naar zijn medeforummers neerschrijft ziet hij niet en hij zegt ook dat hij het nooit zo zou bedoelen. Vreemd blijft het dat hij niet het wil gaan zien en er dan iets aan gaan doen.*) Het is niet Bijbels verantwoord om de medemens te beschuldigen en er niet echt iets aan te willen doen.
___
*) vet gemaakt door Hendrik

Dit past niet bij gedrag dat het WTG voorstaat, maar wel bij het gedrag van b.v. een forumtrol... Ik kan geen andere conclusie trekken...

Maar goed... Ik zal het wijze advies maar opvolgen een trol niet te voeden. Bij deze mijn allerallerlaatste bijdrage aan dit topic. Daar mogen jullie me aan houden....!!

Je vat het wat absoluter op dan ik het bedoelde. Ik bedoel meer: een manier zal door het WTG aangereikt zijn maar Beepee past hem te lukraak en met onvoldoende beleid toe. Hij let te weinig op wat de ander zegt en wat de ander kan denken bij een Bijbeltekst die niet met overleg wordt geplaatst. Die kan als een slim bedekte belediging overkomen -- een neerdrukken van de ander en het op een voetstuk plaatsen van de spreker.
Ik vermoed wel dat het WTG zal adviseren de verkondiging aan de hand van Bijbelteksten steeds prioritair te stellen en zo veel mogelijk te vermijden om op "slimme" vragen in te gaan en zeker niet persoonlijke gegevens zomaar te gaan vertellen.

Als je je maar kwaad maakt over wat er gebeurt is het inderdaad niet zo slecht om maar niet hier in het topic te posten, maar dat moet je gewoon zelf beslissen. Het is helemaal niet zo dat het voor mij een uitgemaakte zaak is dat nadat je nu net zei dat het je allerlaatste bijdrage aan dit topic was je je daar absoluut aan moet gaan houden. Maar het is zeker zo: posten en vervolgens je groen en geel ergeren over wat de reactie is, is niet echt rustgevend.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 01:35:25 am door Trajecto »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4221 Gepost op: april 23, 2011, 01:33:18 am »

quote:

Piebe schreef op 22 april 2011 om 16:30:
[...]

Er zijn immers cd's te verkrijgen van het WTG, copy + paste en klaar is het.

Hm ja, kan. Het zou wel verklaren dat de reacties vaak slecht aansluiten.
Maar ik geloof het nog niet direct. De Bijbelteksten zullen vast wel op een dergelijke manier in de post geplaatst worden. Dat wel.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4222 Gepost op: april 23, 2011, 02:39:32 am »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 13:17:

quote:

Trajecto:
Beste Beepee,
Ach, ik kan me er wel iets bij voorstellen wanneer je een antwoord een beetje leuk wilt inkleden, maar hier vond ik het toch echt erg contraproductief.
Tja, ik poog zo veel mogelijk de bijbel zelf te laten spreken. Dat komt niet zo over. men kan dat vaak m.i. niet verdragen.
Zie antwoord bij volgend blokje.

quote:

quote:

Trajecto:
 Ik ben er toch echt vóór om zoveel mogelijk de dingen rechtstreeks te zeggen en uit te leggen. Ik doe het zelf zo en deze keer heb jij het ook zo gedaan. Naar mijn idee zijn dat juist de momenten waarin we sprekend gewoon bij elkaar komen en elkaar kunnen gaan begrijpen -- begrijpen wat ons drijft.
Zoals je in de posts van anderen hebt kunnen zien gaf het noemen van de tekst uit Jeremia eigenlijk nog gewoon weer wat onduidelijkheid door het idee van de twee vragen moeten worden beantwoord worden met nee dus de vraag of Beepee (nog) JG is zeker ook.
Ik doe mijn best. Wanneer ik positief benaderd wordt, kan ik  mij wat makkelijker uiten.

Naast de tekst van Jeremia gaf ik ook aan dat het een vraag is als: kunnen vogels vliegen.

Daarom gaf ik ook de Jeremia tekst, waaraan je die dieren kan herkennen. Een luipaard is duidelijk herkenbaar aan zijn vlekkenpatroon. Het is dus volkomen overbodig om te gaan discussiëren of het wel een luipaard is.

Ik ben hier om te laten zien, wat de Bijbel leert en dat poog ik te doen, ondanks de vele aanvallen en afleidingen.

Ja maar ja, jij denkt dat je onverstoorbaar moet doorgaan met Bijbelteksten presenteren en vragen die voor jou wat vreemd over komen dan maar moet aangrijpen om nog wat extra Bijbelteksten te plaatsen.
Dat werkt zoals hier nu toch wel gedemonstreerd is echt slecht. Mensen irriteren met het weigeren van simpele dingetjes met "ja" of "nee" af te handelen is zo raar dat je gespreksgenoot echt niet meer in de stemming is om je als een goed adviseur in Bijbelse zaken te zien. En beledigen van mensen kan ook niet. Als je het toch hebt gedaan moet je het nagaan -- kijken waar wat gebeurd is -- en excuses gaan aanbieden. Jij lijkt het te veel te zien als een soort onbelangrijk verschijnsel wat je niet bedoelt en wat de ander foutievelijk in je woorden geïnterpreteerd heeft. Daarmee kun je het echt niet afdoen. Het gebeurt steeds en jij lijkt niet bereid je methodes te herzien en zoekt het in dingen als "dat de mensen geen Bijbeltekst verdragen" of  geeft een antwoord als "Jij interpreteert dat zo". Dat is het plaatsen van het probleem bij de ander, maar ga eens ook op onderzoek uit bij jezelf en je methodes.

quote:

quote:

Trajecto:
Mijn visie op de boodschap die jij wilt overbrengen zal waarschijnlijk anders blijven, maar daar gaat het me even niet om. Natuurlijk zou ik wel leuk vinden als jouw visie meer overeenkwam met de mijne maar daar gaat het óók niet echt om, in wat ik nu zeg. Waar het me om gaat is dat de "drager" van wat we willen overbrengen -- de tekst die we neerschrijven hier dus -- liefst duidelijk en functioneel moet zijn.
Iedereen houd normaliter vast aan zijn eigen visie. Daarom wachten de Joden nog steeds op de Messias.

Is het met veel druk trachten  mijn identiteit, privé zaken dus,  los te peuteren functioneel? Ik tracht zoveel mogelijk de bijbel te citeren met parallele teksten, waaruit zelf een conclusie is te trekken. Wanneer dat niet lukt, zal ik verdere aanwijzingen geven. Ik  zal echter geen dictaat geven.

Het ging om de vraag of je JG bent. Daar wilde men een duidelijk "ja" op horen. Dat je verder geen gegevens over je identiteit plaatst zal men je niet kwalijk nemen. Sommigen doen het betreffende zichzelf wel maar velen -- waaronder ikzelf -- doen dat niet. Ik houd het voor een goed-verdedigbare voorzichtigheidshouding om het zo te doen op een internetforum. We hebben er ook een topic over gehad hier op het forum -- met name over hoe men aankeek tegen het gebruik van een nickname.

Geen dictaat geven is wel mooi, maar meestal zie ik de teksten toch wel in een suggerende omgeving geplaatst en dat kan onprettig zijn. Jij wilt sterk iemand naar jouw uitleg toe leiden en accepteert absoluut geen andere uitleg -- hebt er geen respect voor. Als je een andere uitleg niet met respect beziet is het onmogelijk om hier in een leerzame discussie te geraken.
Dat wil je waarschijnlijk ook niet; je wilt alleen laten zien wat jij waarheid noemt.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4223 Gepost op: april 23, 2011, 03:11:07 am »
@ Beepee
Even een simpel voorbeeld waar duidelijk een excuus zou passen.

quote:

Beepee:
Erg he?
Je mag niet eens mensen van hetzelfde geslacht trouwen (zelfs niet in de kerk).

Riemer Lap:
Hoe krijg je het in je hoofd om mij te betichten van bovenstaande gedachtegangen?
Het is walgelijk zoals je wederom iemand besmeurt met je woorden.
Voor mij is daarmee de maat vol.
(...)

Ik wil je niets dicteren maar het is voor mij zonneklaar dat zoiets niet kan.
Treed als het even kan je medeforummers met respect tegemoet; ook als ze een andere visie hebben dan jij hebt.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4224 Gepost op: april 23, 2011, 08:12:30 am »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 11:20:
[...]
Ik pas de BIJBELSE regels toe, voor zover ik dat kan.

Ook het wtg past deze regels toe en handhaaft deze, net als de apostelen deden.

Het wtg geeft iedereen die dat wil de door God gewenste nauwkeurige kennis, waardoor de gelovige zelf kan bepalen, wat de Bijbel werkelijk leert. Vandaar dat er bij JG NOOIT onwetenden gedoopt worden en dat men vóóraf controleert of men wel begrijpt waar men mee bezig is.

als je de wtg richtlijnen toepast kom je vast wel tot bijbelinterpretaties zoals jij opschrijft, en waarvan je inderdaad halsstarrig blijft volhouden dat het is wat de bijbel werkelijk leert.

Het wtg kan dan wel leuk de eigen richtlijnen 'de door God gewenste nauwkeurige kennis' noemen, maar bij nader beschouwing is dat inhoudelijk onjuist. Dat is in deze draad veelvuldig aangetoond. Het is gewoon interpretatie, soms juist, vaak implausibel, of simpelweg incorrect.
Dat jij dat niet kunt zien wijst er op dat je geindoctrineerd bent.

quote:

Jezus maakte gebruik van allerlei illustraties, die in die tijd algemeen goed waren en dus goed begrepen werden. Wanneer men nu een schaapskudde observeert kan je door Jezus genoemde kenmerken goed herkennen. De schapen luisteren naar de stem van de herder en gaan gewillig in de schaapskooi, waar ze veilig zijn.

Jezus zei: “uw woord is waarheid” en ik geloof hem. Datgene wat hij bracht IS de waarheid, niet de  vele verschillende “waarheden” die in de Christenheid worden gedicteerd. Ik probeer te laten zien dat de waarheid enkelvoud is, ook al beweert iedereen dat het meervoud is.
Jezus zei: "ik ben de waarheid", en ik geloof Hem. Het wtg standpunt dat iedereen zou beweren dat de waarheid meervoud is, is niet juist.

quote:

Het is onmogelijk om on-Bijbelse leer als waarheid te kunnen zien, ook als iedereen dat wel als “waarheid” ziet. Daarom heb ik dat soort leringen op afkomst onderzocht en is het voor mij overduidelijk, ook al vindt iedereen dat het niet zo is.

Waarom ben ik zo “halsstarrig”? Omdat ik weet wat de Bijbelse waarheid is. Is dit exclusief wtg leer? Nee. Ik heb al meerdere malen laten zien, door site citaten, dat ook vele anderen  tot een ongeveer eenzelfde conclusie  zijn gekomen.

De wicca site die je citeert erkent onder andere ook dat de namen van de dagen heidense godenverering is. Bijv. de namen vrijdag, zondag en maandag betekenen dat die dagen zijn opgedragen aan de germaanse godin Freya, de zonnegoden en de maangoden.
Als het inderdaad zo is dat de oorsprong van een gewoonte nooit geloochend kan worden, zoals wtg beweert bij de christelijke feestdagen, dan is de bijbelse waarheid dat de jg heidense goden aanbidden doordat ze de namen van de dagen gebruiken. En dus is het wtg groot babylon.

quote:

Maakt het wtg menselijke verhoudingen kapot?
Volgens tegenstanders wel.

In de praktijk blijkt dat de Bijbelse leer juist verenigd, waardoor etnische verschillen en nationalistische geschillen verdwijnen. JG vormen een wereldwijde eenheid van broeders en zusters. Iets wat iedereen, die dat wil, kan zien op internationale congressen, waar 10tallen nationaliteiten in vrede en eenheid bij elkaar komen. Ondanks dat er soms vele 10duizenden mensen bij elkaar komen, zijn er nooit ongeregeldheden en is er geen uitgebreide politie inzet nodig.

In de praktijk creeert het wtg zelf tegenstanders door de menselijke verhouding met andersdenkenden kapot te maken.

quote:

Sommigen vinden het echter nodig mij van valse intenties te beschuldigen. Zij laten daarmee hun eigen  gezicht zien.

Het is jammer dat men persoonlijk rancune boven de hier bedoelde Bijbelse leer stelt.
Jij stelt de door jou bedoelde leer boven respect voor je medemensen.  Ik begrijp dat het wtg je hiertoe aanzet, maar het blijft je eigen keuze en verantwoordelijkheid waarvan je dan ook de gevolgen moet dragen.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 09:27:35 am door pyro »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4225 Gepost op: april 23, 2011, 10:29:24 am »

quote:

quote:

Nunc schreef op 21 april 2011 om 20:00:

En hier doe je het dus weer. Het "liegen" ging gewoon om aantoonbare zaken, waar je iets over iemand (hier op dit forum) beweert, wat gewoon niet waar is, en wat je al meerdere malen onder de aandacht is gebracht. Als je dan daarna, terwijl het je meermalen onder de aandacht is gebracht, nog steeds doet, dan is dat heel bewust onwaarheid over iemand verspreiden.

Wat betreft "dogmatische" punten (ofwel: punten m.b.t. de leer enzo), daarvan zal ik, ondanks dat ik weet dat jij ongelijk hebt, niet zeggen dat je liegt, hooguit dat je uit onwetendheid onwaarheid spreekt over God. Dat is heel wat anders. Tenminste, ik ga er vanuit dat je geheel ter goeder trouw iets onwaars zegt. En de bewijsvoering ligt ook een stuk lastiger dan voor opmerkingen die jij de afgelopen maanden over anderen op dit forum hebt gedaan. Opmerkingen als "Je schuift mijn argumenten altijd van tafel" zijn gewoon controleerbaar, en als je dat doet, blijkt dat het onwaar is. Als iemand jou daar dan op wijst, en je blijft toch volhouden, dan gaat dat erg richting liegen. Idem voor opmerkingen over de motieven van mensen, bv. "je wilt gewoon niet" of "je bent het gewoon per definitie met mij oneens" (n.b. dit zijn geen letterlijke citaten, maar parafrases. Ik heb nu echt geen zin om weer alles terug te gaan lezen.)
Natuurlijk!
Alles wat niet met jouw visie overeenkomt is gelogen.
als je nu ook eens de rest van mijn post(s) tot je had genomen (weergegeven als doorgestreept), en eens rustig had gelezen, dan had je gezien dat ik helemaal niet schreef wat jij kennelijk denkt dat ik schreef.

Wat je hier doet, is stellen dat ik alles wat niet met mijn visie overeenkom, een leugen zou noemen. Laten we gewoon eens rustig kijken, of dat die uitspraak over mij waar is of niet, en of je dat al had kunnen weten voordat je deze uitspraak deed, of niet.

1.) Iedereen kan in dit topic teruglezen, dat ik het woord "leugen" ("liegen", etc) alleen gebruikt heb voor uitspraken die jij (of anderen) over een bepaalde deelnemer of groep gedaan hebt, niet over geloofspunten. De uitspraak zoals je 'm hier doet, namelijk dat alles wat niet met mijn visie overeenkomt, 'gelogen' is, is dus op die manier beschouwd absoluut niet waar.

2.) Je claimt "Alles wat niet met jouw visie overeenkomt is gelogen", terwijl ik nu juist in de rest van de post (de andere 99%, die je niet citeert) het tegendeel uitleg.  8)7
Ik schreef namelijk: Wat betreft "dogmatische" punten (ofwel: punten m.b.t. de leer enzo), daarvan zal ik, ondanks dat ik weet dat jij ongelijk hebt, niet zeggen dat je liegt, hooguit dat je uit onwetendheid onwaarheid spreekt over God. Dat is heel wat anders.

3.) stel dat je bedoelt, dat ik alles wat niet met mijn visie overeenkomt, "onwaarheid" noem, maar dat je je vergist en het woord "leugen" gebruikt. Het woord "liegen" gaat over het bewust onwaarheid spreken om te misleiden/lasteren/etc. Het zou kunnen dat je gewoon bedoelt dat ik alles wat niet met mijn visie overeenkom, beschouw als onwaarheid.

Tja, dat is maar ten dele waar. Er zijn punten waarover ik een mening heb, maar vermoed dat dat zeker niet de enige mogelijkheid is. In dat geval zijn er zeker meer opties die ook waar kunnen zijn. Er zijn ook punten waar ik vrij zeker ben dat 'mijn' visie (al dan niet gedeeld door andere mensen) klopt, en andere visies gewoon onjuist/onwaar zijn.

Dus ja, als je dat bedoelt, dan beken ik: "Schuldig... en wel net zo schuldig als jij, Beepee". Immers, jij zelf schrijft verderop in deze post: "Jezus zei: Uw woord is waarheid. Dat houd niet in dat er meerdere versies van kunnen zijn (...)". Jij erkent net als ik dat er in principe slechts één waarheid is (ongeacht of we die nu altijd wel of niet precies in alle gevallen kunnen kennen). Dus als jij iets als waarheid ziet, en ik heb daar een andere mening over, die jij "niet waarheid" vindt, dan doe je precies hetzelfde als ik. Maar het lijkt me dat het gebruik v/h woord "leugen" voor iets dat mensen te goeder trouw verkeerd zeggen, wat overdreven is.

4.) Wat ook heel wonderlijk is, en wat me sterk de indruk geeft dat je mijn bijdragen, die ik met investering van veel tijd aan jou schrijf, niet door jou gelezen worden. Immers, je hebt me al vaker voor de voeten geworpen dat ik gewoon zo ongeveer per definitie nooit met jou eens ben, en ik heb al vaker voorbeelden gegeven van punten waar ik het zeer zeker wel met jou eens ben (en dat ook heb aangegeven in m'n posts). En in de post van je waar ik hier op reageer, staan nota bene al een paar punten waarin ik het helemaal met je eens ben (ondanks dat je direct al aanneemt dat ik het niet met je eens zal zijn) maar daar komen we zo wel.

Punt 1 staat gewoon in meerdere posts die ik de afgelopen maanden aan jou gericht heb en het waren meestal posts waarop jij weer gereageerd hebt. Dat suggereert toch op z'n minst, dat je die uitleg van mij wel eens gezien zou moeten hebben.

punt 2 staat nota bene in de post waarop je met je onjuiste bewering reageert.

punt 3 lijkt me niet relevant, tenzij je met 'leugen' inderdaad bedoelt dat ik het gewoon niet eens ben met andere visies dan die van mijzelf. Maar ja, waarom klaag je dan? Immers, jij bent het zelf ook niet eens met andere visies.

punt 4 kun je ook gewoon teruglezen, omdat je mij al vaker voor de voeten heb geworpen dat ik het nooit met je eens was, en ik in die gevallen al meermalen heb gereageerd met voorbeelden waar ik het wel met je eens was.

Het lijkt me, samenvattend, dat je bewering "Alles wat niet met jouw visie overeenkomt is gelogen" gewoon volledige onzin is. En het ergste is, je had dat kunnen weten, aangezien ik ten eerste nog nooit een inhoudelijk geloofspunt afgedaan heb met "dat is een leugen", verder ook uitleg in het gedeelte wat je niet citeert, dat ik zoiets niet over te goeder trouw onwaarheid verkondigen, zou gebruiken, ten derde jij en ik allebei van mening zijn dat er één waarheid is, en wat daar van afwijkt dus "onwaarheid" (n.b. niet "leugen") is en ten vierde dat ik het op meerdere punten absoluut met je eens ben. Als je de moeite had genomen je te verdiepen in wat ik schreef, had je dit allemaal kunnen weten.

quote:

Maar ook dat is niets nieuws, wat Jezus bracht klopte ook niet volgens de joden, de wonderen waren  door Beëlzebub. En dan proberen ze hem op woorden te vangen en vervolgens “ : Kill de Messenger”.

Had Jezus er persoonlijk belang bij de boodschap te brengen?
Heb ik er persoonlijk belang bij de boodschap te brengen?

Wat deden de Joden?
Zij beriepen zich op hun traditie, hun status, hun ideeën. Wat bracht hen dat?
gelukkig beroep ik me niet op m'n traditie (Toon maar aan als je denkt van wel, en niet gewoon zeggen dat het zo is. AANTONEN).

Verder, beroep ik me niet op m'n status (waarom zou ik?).

Ik beroep me ook niet op eigen verzonnen ideeën, maar gewoon op bijbelteksten, meer niet. Dus de vergelijking die je zo graag en veelvuldig trekt, gaat in ieder geval richting mij niet op.

quote:

(...)
Is Israël  van nu overeenkomstig de toegewezen land als dat aan
Mozes was gegeven? Nee.
Kunnen zij de tempel herbouwen? Nee.
Kunnen zij het priesterambt herstellen? Nee.
Zijn zij het theocratische Israël? Nee.
Zij zijn vervangen door een geestelijk Israël.
Zij wilden niet toetreden, dus gaf Petrus dat een bekeerde heidenen.
Zien zij de gebeurtenissen overeenkomstig de Bijbelse informatie? Nee.

Kan Jij deze informatie thuisbrengen in de Bijbel? Ik denk het niet.
Volgende keer wellicht niet alvast voor mij verzinnen wat ik wel of niet zou geloven, want je begaat er keer op keer grote fouten mee. Wat je hier opsomt, is gewoon wat (de meeste) gereformeerden al eeuwen geloven, en wat ook gewoon teruggaat op de oude kerk. Dus ja, ik kan deze informatie "thuisbrengen in de bijbel". Het staat gewoon in Romeinen 11 (de olijfboom) en elders.

Hooguit zou ik aan willen tekenen, dat het joodse volk niet "vervangen is door een geestelijk Israel", maar dat je op basis van wat Paulus in Romeinen zegt over joden en Israel en afstammen van Abraham, dat het in feite altijd al draaide om het 'geestelijke Israel', maar dat dat in oudtestamentische tijden voor 99% o.i.d. samenviel met het biologische volk. (Maar dat zijn details en nuances.)

quote:

De parallellen met de joden zijn voor mij wel duidelijk. Natuurlijk vinden ook de joden dat mijn verhaal niet klopt, het komt immers niet overeen met hun eigen visie, dus lieg ik. Opmerkelijk genoeg zeggen ZIJ dat niet. Nooit! Zij hebben kennelijk ietsje meer inzicht.
De joden zouden alleen zeggen dat je liegt, als je bewust onwaarheden over iets aan het verspreiden was. En net zo min als zij dat over jou zeggen als jij de WTG leer uitdraagt, zeg ik dat ook niet over jou als jij de WTG leer uitdraagt (en als je denkt dat ik dat wel ergens gedaan heb: graag bewijzen. Graag citeren waar ik dat doe).

Ik ga er vanuit dat wat jij hier vertelt dat je gelooft, ook echt is wat je gelooft, en dat je dus (volgens mij!) wel onwaarheid aan het verspreiden bent, maar niet aan het liegen bent (want je doet het te goeder trouw, niet om mensen expres onwaarheden te laten geloven). Vandaar ook, dat ik je (dwaal!!!)leer niet als "liegen" bestempel (ook al is een dwaalleer natuurlijk wel een "leugen over God". Maar je doet het - neem ik aan - niet expres, maar volkomen te goeder trouw).

Wat ik wel als "liegen" bestempel, zijn bepaalde uitspraken die je (o.a.) over mij hebt gedaan, die aantoonbaar (gewoon door terug te lezen!!) onwaar zijn. De eerste keer dat zoiets gebeurt, zal ik het geen leugen noemen, maar gewoon een foutje (iedereen kan iets over het hoofd zien). Maar als ik je meermalen op hetzelfde foutje gewezen heb, en op die posts waar dat in staat reageert (en het dus gelezen hebt) en later toch weer diezelfde onwaarheid over mij beweert, dan gaat dat wel heel snel richting "leugen". Je kan je dan namelijk niet meer verschuilen achter "ik kon het niet weten", want ik heb het je al meermalen verteld. En wat je in de post waar ik hier op reageer, schrijf, te weten "Alles wat niet met jouw visie overeenkomt is gelogen" komt ook erg dicht in de buurt van een leugen, als het er niet al echt eentje is. Want de uitspraak is hartstikke duidelijk onwaar én je had dat uit het recente verleden kunnen weten én de ontkrachting van je bewering stond nota bene in de post waar je op reageerde. Dan kan het nog steeds een foutje te goeder trouw zijn, maar dan ik heb er wel moeite mee om dat nog te kunnen geloven.

quote:

Natuurlijk blijf ik volhouden, mij vasthouden aan de Bijbelse leer zonder latere toevoegingen. Ook als je dat een “leugen” vindt. Waarom?
Voor mij zelf?

Omdat ik het leuk vindt om voortdurend beschimpt te worden en voor leugenaar uitgemaakt te worden? Welnee, zo masochistisch ben ik niet.
Het is pertinent onwaar (volkomen onjuist, en als je het expres zo zegt, een 'leugen') dat je beschimpt wordt en voor leugenaar uitgemaakt wordt, vanwege je vasthoudendheid aan (wat jij) 'de bijbelse leer' (noemt, maar wat ik dwaalleer vind). Ik heb het woord 'leugen' niet in de mond genomen m.b.t. wat jij gelooft en leert. Wel m.b.t. persoonlijke uitspraken die je over mij en mijn posts hebt gedaan, die gewoon niet klopten en waarvan ik je al meerdere malen op de hoogte had gebracht dat ze niet klopten, en waar je toch mee door blijft gaan om ze te beweren. De suggestie die je hier doet, dat je voor 'leugenaar' uitgemaakt zou worden vanwege je WTG ideeën, is dus volkomen onzin, grote onwaarheid.

quote:

Het is niet leuk wanneer je je best doet om je medemensen op de smalle weg te helpen, zo behandeld te worden.
die behandeling die je van mij krijgt, heeft niks met je leer te maken. Precies hetzelfde zou ik doen bij een ander (bv. een kerkgenoot, ook hier op dit forum) die onwaarheid over mij zo zeggen en blijven volhouden, nadat ik hem/haar er meermalen op gewezen had dat hij/zij onware uitspraken over mij of anderen deed. Heeft dus niks te maken met wat jij hier verkondigt. Die suggestie van jou is dus gewoon onwaarheid.

quote:

Maar dat overkwam Jezus en zijn discipelen ook voortdurend. Zij werden ook beschimpt, beledigd, vernederd  en werden ook nog eens mishandeld en gevangen gezet  door de “gelovige” joden. Toch gaven zij niet op. Zij bleven Jezus opdracht uitvoeren! Voor hun medemensen!

Hoe bezagen de Joden dat? Zij zagen hen als vijanden en behandelden hen ook zo. Zij konden de waarheid niet verdragen.

Jezus zei: Uw woord is waarheid. Dat houd niet in dat er meerdere versies van kunnen zijn, ook al vind je dat van wel.

Ook hier ben ik het met je eens. Er is maar één waarheid, niet meerdere versies of meerdere waarheden. Ook hier was het weer fijn geweest als je niet vantevoren al had besloten wat ik wel of niet zou geloven

quote:

Jij vindt dat Jezus en JHWH dezelfde persoon zijn.
En ook hier doe je weer een uitspraak over mij ("Jij vindt dat Jezus en JHWH dezelfde persoon zijn") die, zoals jij het woord "JHWH" bedoelt, compleet onwaar is. Want je bedoelt met deze uitspraak (neem ik aan, dat deed je in het verleden ook) dat Jezus en de Vader (i.e. JHWH) dezelfde persoon zijn. Maar ik geloof helemaal niet dat Jezus en de Vader dezelfde persoon zijn. Wel dat ze beide hetzelfde goddelijk wezen (i.e. "God", "JHWH") zijn. Dat is heel wat anders dan dat jij over mijn geloof beweert.

quote:

Dit is onjuist, ook al haal je 10tallen teksten als “bewijs”aan. Dit “bewijs”is net zo sterk als het Joodse “bewijs”, dat Jezus de Messias niet kan zijn.
waar vertrouw je op? Op wat het WTG je verteld heeft? Of op wat er in de bijbel staat? Kennelijk vertrouw je op het WTG, want je houdt het niet voor mogelijk dat het WTG met haar uitleg verkeerd zit, en ik met m'n uitleg de waarheid te pakken heb. Je weet al voordat je naar de bijbel kijkt, wat er wel of niet in zou moeten staan (volgens het WTG), en als er iets staat dat wat anders lijkt te zeggen, dan kan dat niet zo zijn, dan moet het anders begrepen worden, etc.... En als iemand iets grondig en gedegen a.h.v. de bijbel aantoont, en jij kunt het niet inhoudelijk weerleggen, dan MOET het toch een 'bewijs' zijn zoals het bewijs van de joden dat Jezus de messias niet zou zijn. Je laat je dus in je geloof niet leiden en onderwijzen door de bijbel, maar door iets anders. Want niet de bijbelse argumenten geven de doorslag, maar iets van buiten de bijbel, namelijk het WTG. Want als een uitleg niet met de WTG-uitleg overeenkomt, dan moet die andere uitleg wel fout zijn. Niet de bijbel is jouw criterium, maar wat het WTG over de bijbel zegt.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4226 Gepost op: april 23, 2011, 10:33:35 am »

quote:

Beepee schreef op 22 april 2011 om 14:17:
(...)
Kinderen van God zullen geen heidense  gebruiken toelaten.
(...)
Kun je mij uitleggen, waarom het WTG het heidense gebruik van de piñata wel toelaat? De piñata die een offer is aan aan de oorlogs- en zonnegod van e.o.a. heidens volk? Waarom is dat geen "heidense gebruiken toelaten" volgens jou?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4227 Gepost op: april 23, 2011, 10:37:03 am »

quote:

[...]
(...)
Is Israël  van nu overeenkomstig de toegewezen land als dat aan
Mozes was gegeven? Nee.
Kunnen zij de tempel herbouwen? Nee.
Kunnen zij het priesterambt herstellen? Nee.
Zijn zij het theocratische Israël? Nee.
Zij zijn vervangen door een geestelijk Israël.
Zij wilden niet toetreden, dus gaf Petrus dat een bekeerde heidenen.
Zien zij de gebeurtenissen overeenkomstig de Bijbelse informatie? Nee.

Kan Jij deze informatie thuisbrengen in de Bijbel? Ik denk het niet.
De parallellen met de joden zijn voor mij wel duidelijk. (...)
nog even over Israel. Wie is de bruidegom van Israel?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4228 Gepost op: april 23, 2011, 12:20:40 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 april 2011 om 10:37:
nog even over Israel. Wie is de bruidegom van Israel?
Jezus en de kleine kudde vormen het geestelijke Israël, zij zijn het nieuwe Jeruzalem [de theocratische regering], dat uit de hemel neerdaalt. Openb 21:2. De opgestane Jezus is dus de bruidegom..(Johannes 3:28-30)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 12:22:55 pm door Beepee »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4229 Gepost op: april 23, 2011, 12:29:09 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 april 2011 om 10:33:
[...]

Kun je mij uitleggen, waarom het WTG het heidense gebruik van de piñata wel toelaat? De piñata die een offer is aan aan de oorlogs- en zonnegod van e.o.a. heidens volk? Waarom is dat geen "heidense gebruiken toelaten" volgens jou?

Men denkt dat de Venetiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo in de dertiende eeuw de „piñata” uit China meegebracht heeft naar Italië. Daar kreeg hij zijn huidige naam, afgeleid van het Italiaanse woord pignatta of breekbare pot, en werd hij gevuld met snuisterijen, sieraden of snoep in plaats van zaden. Vervolgens verbreidde de traditie zich naar Spanje. Het werd gebruik de piñata op de eerste zondag van de grote vasten stuk te slaan. Waarschijnlijk hebben Spaanse missionarissen de piñata in het begin van de zestiende eeuw naar Mexico meegenomen.

Maar de missionarissen waren misschien (net als wij) verbaasd te zien dat de inheemse bevolking van Mexico al een dergelijke traditie had. De Azteken vierden de geboortedag van Huitzilopochtli, hun god van de zon en de oorlog, door aan het eind van het jaar een aarden pot op een paal in zijn tempel te zetten

Als onderdeel van hun strategie om de indianen tot het evangelie te bekeren, maakten de Spaanse missionarissen handig gebruik van de piñata om onder andere de strijd van de christen tegen de Duivel en de zonde te symboliseren.

Later ging de piñata deel uitmaken van de posadas-festiviteiten in de kersttijd en tot nu toe is dat zo gebleven.

Daarom dus. Men laat het dus aan iemands eigen geweten over, omdat het gebruik geen onderdeel van aanbidding is van afgoden.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 12:30:09 pm door Beepee »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4230 Gepost op: april 23, 2011, 01:01:46 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 april 2011 om 10:29:
1.) Iedereen kan in dit topic teruglezen, dat ik het woord "leugen" ("liegen", etc) alleen gebruikt heb voor uitspraken die jij (of anderen) over een bepaalde deelnemer of groep gedaan hebt, niet over geloofspunten. De uitspraak zoals je 'm hier doet, namelijk dat alles wat niet met mijn visie overeenkomt, 'gelogen' is, is dus op die manier beschouwd absoluut niet waar.
Ik heb het steeds over geloofspunten. Dat is mijn doel. Ik probeer te laten zien, dat de traditionele leer afwijkt van de Bijbelse leer en dat is volgens jou niet waar. Je gebruikt de Bijbel om jouw visie te ondersteunen, zoals de Joden dat doen om te bewijzen dat Jezus de Messias niet kan zijn.
Dat is wat ik onder de aandacht wil brengen.
Als duidelijk voorbeeld toon ik aan, dat Kerstmis niet in de Bijbel voorkomt en, dat Jezus dat niet heeft ingesteld, maar dat Constantijn dat deed. Dat ik dat naar voren breng is niet in mijn belang.
Wat doe jij dan? M.i. leg je mijn epistels onder een loep om te kijken of je mij ergens op kan pakken.
Welnu, dat is niet bepaald erg moeilij, vanwege mijn gezondheidsproblemen, zal ik ongetwijfeld iets over het hoofd zien of misschien wel fout citeren. Is het mijn doel om “iedereen” te provoceren, zoals  m.i. wordt gesuggereerd. Beslist niet. Ik probeer alleen mensen de smalle weg te wijzen en dáár is veel oppositie tegen. Maar dat is niets nieuws. Saulus is het spreekwoordelijke voorbeeld van de joodse houding.

quote:

[2.) Je claimt "Alles wat niet met jouw visie overeenkomt is gelogen", terwijl ik nu juist in de rest van de post (de andere 99%, die je niet citeert) het tegendeel uitleg.  8)7
Ik schreef namelijk: Wat betreft "dogmatische" punten (ofwel: punten m.b.t. de leer enzo), daarvan zal ik, ondanks dat ik weet dat jij ongelijk hebt, niet zeggen dat je liegt, hooguit dat je uit onwetendheid onwaarheid spreekt over God. Dat is heel wat anders.
Ik zal nooit iemand betichten van  leugens. Toch doet men dat hier wel en aldus een oordeel vellend.
Ik ken geen dogmatische punten, ik ken de Bijbelse leer.
De Bijbel leert geen onsterfelijke ziel, niet de leer van hemel hel en vagevuur. De bijbel laat zien dat alleen verstandelijk de Bijbel niet te doorvorsen is. Je hebt dus een geestelijke instelling nodig.  Dat is niet fysiek aan te tonen.

quote:

[3.) stel dat je bedoelt, dat ik alles wat niet met mijn visie overeenkomt, "onwaarheid" noem, maar dat je je vergist en het woord "leugen" gebruikt. Het woord "liegen" gaat over het bewust onwaarheid spreken om te misleiden/lasteren/etc. Het zou kunnen dat je gewoon bedoelt dat ik alles wat niet met mijn visie overeenkom, beschouw als onwaarheid.
Tja, dat is maar ten dele waar. Er zijn punten waarover ik een mening heb, maar vermoed dat dat zeker niet de enige mogelijkheid is. In dat geval zijn er zeker meer opties die ook waar kunnen zijn. Er zijn ook punten waar ik vrij zeker ben dat 'mijn' visie (al dan niet gedeeld door andere mensen) klopt, en andere visies gewoon onjuist/onwaar zijn.
Er zijn vele visies, dat is duidelijk. Velen zijn puur en alleen op intelectuele basis, ook wel hogere Bijbelkritiek genoemd, een populaire bezigheid.
Een andere oorzaak si de Griekse filosofie, waardoor een vermenging ontstond met heidense leer en zo werd de weg vrijgemaakt voor Constantijn  en zijn kerk. Jij bent het daar natuurlijk niet mee eens en ziet dat dus niet zo. Dat is jammer, want daardoor kan je geen geestelijk inzicht krijgen, noodzakelijk om de smalle weg te vinden. Ik denk helemaal niet in termen van schuldig of zo. Ik probeer te alten zien wat de Bijbel werkleijk leert en dat is op punten anders dan de traditionele leer.

quote:

[4.) Wat ook heel wonderlijk is, en wat me sterk de indruk geeft dat je mijn bijdragen, die ik met investering van veel tijd aan jou schrijf, niet door jou gelezen worden. Immers, je hebt me al vaker voor de voeten geworpen dat ik gewoon zo ongeveer per definitie nooit met jou eens ben, en ik heb al vaker voorbeelden gegeven van punten waar ik het zeer zeker wel met jou eens ben (en dat ook heb aangegeven in m'n posts). En in de post van je waar ik hier op reageer, staan nota bene al een paar punten waarin ik het helemaal met je eens ben (ondanks dat je direct al aanneemt dat ik het niet met je eens zal zijn) maar daar komen we zo wel.
Net als JIJ, besteed ik vele (teveel) uren om te laten zien,  zoals ik bij de joden probeer te laten zien dat Jezus toch echt de beloofde messias is, dat de leer door invloeden van buitenaf anders is geworden, dan in Jezus tijd, overeenkomstig de  voorzegging van Paulus.
Mijn indruk is dat je mijn posts niet goed leest en het heel  anders interpreteert, dan ik werkelijk bedoel en probeer je mij vervolgens daarop te vangen, zoals steeds met de piñata, waarbij je tevergeefs tracht het wtg te kijk te zetten. Op DIE manier kan je nooit in Gods aardse koninkrijk komen, iets waar ik je naar toe wil leiden. Ik denk dat je dat ook niet wil, omdat je, net als de heidenen, gelooft dat iedere “goede”gelovige naar de hemel  (hiernamaals) gaat. Hoewel de bijbel uitdrukkelijk leert dat mensen zijn gemaakt om eeuwig op aarde te leven, geef je daar een andere draai aan. Omdat het niet overeen komt met je eigen visie.
Hoewel je weet, dat ik lange posts moeilijk kan verwerken blij je mij daarmee bestoken. Desondanks probeer il deze zo goed mogelijk te beantwoorden, iets wat je totaal niet waardeert, je gaat gewoon door.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4231 Gepost op: april 23, 2011, 01:10:03 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 13:01:
 Ik zal nooit iemand betichten van  leugens.

Nee, je beticht mensen liever van andere zaken waarvoor ik nog steeds een excuus verwacht overigens.
Daarnaast zal ik je niet betichten van het feit dat je het niet kon weten, het is wederom aangetoond met Deze reactie (klik)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 01:12:05 pm door Riemer Lap »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4232 Gepost op: april 23, 2011, 01:10:50 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 12:29:
[...]

Men denkt dat de Venetiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo in de dertiende eeuw de „piñata” uit China meegebracht heeft naar Italië. Daar kreeg hij zijn huidige naam, afgeleid van het Italiaanse woord pignatta of breekbare pot, en werd hij gevuld met snuisterijen, sieraden of snoep in plaats van zaden. Vervolgens verbreidde de traditie zich naar Spanje. Het werd gebruik de piñata op de eerste zondag van de grote vasten stuk te slaan. Waarschijnlijk hebben Spaanse missionarissen de piñata in het begin van de zestiende eeuw naar Mexico meegenomen.

Maar de missionarissen waren misschien (net als wij) verbaasd te zien dat de inheemse bevolking van Mexico al een dergelijke traditie had. De Azteken vierden de geboortedag van Huitzilopochtli, hun god van de zon en de oorlog, door aan het eind van het jaar een aarden pot op een paal in zijn tempel te zetten

Als onderdeel van hun strategie om de indianen tot het evangelie te bekeren, maakten de Spaanse missionarissen handig gebruik van de piñata om onder andere de strijd van de christen tegen de Duivel en de zonde te symboliseren.

Later ging de piñata deel uitmaken van de posadas-festiviteiten in de kersttijd en tot nu toe is dat zo gebleven.

Daarom dus. Men laat het dus aan iemands eigen geweten over, omdat het gebruik geen onderdeel van aanbidding is van afgoden.

Mijn klomp breekt. Ik zie na tientallen pagina's een ANTWOORD op een vraag! :)

Of de argumentatie ook deugd is een tweede, maar het is een antwoord.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4233 Gepost op: april 23, 2011, 01:18:35 pm »

quote:

Zwever schreef op 23 april 2011 om 13:10:Mijn klomp breekt. Ik zie na tientallen pagina's een ANTWOORD op een vraag! :)

Of de argumentatie ook deugd is een tweede, maar het is een antwoord.
Zonde van je klompen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4234 Gepost op: april 23, 2011, 01:20:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 april 2011 om 13:10:Nee, je beticht mensen liever van andere zaken waarvoor ik nog steeds een excuus verwacht overigens.
Daarnaast zal ik je niet betichten van het feit dat je het niet kon weten, het is wederom aangetoond met Deze reactie (klik)
Ik beticht niemand. Ik probeer te laten zien, dat bepaalde zaken een belemmering vormen om in Gods Koninkrijk te komen. Dàt is het item.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4235 Gepost op: april 23, 2011, 02:02:27 pm »

quote:

pyro schreef op 23 april 2011 om 08:12:
als je de wtg richtlijnen toepast kom je vast wel tot bijbelinterpretaties zoals jij opschrijft, en waarvan je inderdaad halsstarrig blijft volhouden dat het is wat de bijbel werkelijk leert.
Ik schreef:” Ik pas de BIJBELSE regels toe, voor zover ik dat kan”.
JIJ maakt er wtg leer. Ik hou mij inderdaad halsstarrig vast aan de Bijbelse leer en verwerp de traditionele leer, omdat daar vermenging is opgetreden met leringen die niet uit de Bijbel komen.

quote:

Het wtg kan dan wel leuk de eigen richtlijnen 'de door God gewenste nauwkeurige kennis' noemen, maar bij nader beschouwing is dat inhoudelijk onjuist. Dat is in deze draad veelvuldig aangetoond. Het is gewoon interpretatie, soms juist, vaak implausibel, of simpelweg incorrect.
Dat jij dat niet kunt zien wijst er op dat je geindoctrineerd bent.
Tja, de ander is fout, natuurlijk.

Laten we nu eens in de Bijbel kijken, wat dáár gezegd wordt over nauwkeurige kennis (Epignosis).De bekende tekst die ik al vaker heb geciteerd, maar er zijn nog vele andere teksten, die Epignosis gebruiken.
1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. NWV

Je hebt dus Epignosis nodig om gered te worden (mits je dat ook toepast).
Hoe geven  andere vertalingen dat weer?

3 Dit is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder,
4 die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen. WV

quote:

Jezus zei: "ik ben de waarheid", en ik geloof Hem. Het wtg standpunt dat iedereen zou beweren dat de waarheid meervoud is, is niet juist.
Het wtg standpunt IS dat er geen waarheden zijn, maar de waarheid.

Ik citeerde: Johannes 17:17 Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

Dat houd in dat Gods woord niet op honderden manieren geïnterpreteerd kan worden, naar eigen voorkeur. Dat gebeurd wel.

Jezus zei ook:
Jo 14:6Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.
Johannes 10:9 Ik ben de deur; al wie door mij binnengaat, zal gered worden, en hij zal in- en uitgaan en weide vinden.
Johannes 1:17 Want de Wet werd door bemiddeling van Mo̱zes gegeven, de onverdiende goedheid en de waarheid zijn door bemiddeling van Jezus Christus gekomen.
Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis [Gnosis] in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.

quote:

De wicca site die je citeert erkent onder andere ook dat de namen van de dagen heidense godenverering is. Bijv. de namen vrijdag, zondag en maandag betekenen dat die dagen zijn opgedragen aan de germaanse godin Freya, de zonnegoden en de maangoden.
Als het inderdaad zo is dat de oorsprong van een gewoonte nooit geloochend kan worden, zoals wtg beweert bij de christelijke feestdagen, dan is de bijbelse waarheid dat de jg heidense goden aanbidden doordat ze de namen van de dagen gebruiken. En dus is het wtg groot babylon.
Je tracht jezelf tevergeefs te rechtvaardigen ten koste van anderen.

Joden, Arabieren, Chinezen hebben allen een eigen kalender, die niet  door Constantijn is ingesteld. Toch wordt onze kalender ook door hen gebruikt.

Wanneer JG de joodse kalender zouden aanhouden, wat eigenlijk logischer is, dat  moeten zij dat steeds omrekenen, dat is niet praktisch.

Desondanks is het algemeen bekend dat JG met geen enkele rite van heidense aanbidding zullen meedoen. Soms komt hen dat op gevangenisstraf te staan of op ontslag.

Babylon de grote omvat alle religies die vormen van afgodenaanbidding in zich hebben. De meeste mensen weten nu wel, dat JG daaraan niet mee doen.

quote:

In de praktijk creeert het wtg zelf tegenstanders door de menselijke verhouding met andersdenkenden kapot te maken.
Nee.
Het wtg toont de uitwerking van Bijbelse leer in de praktijk, maar loopt daar niet te koop mee. Zij willen daar geen ruchtbaarheid aan geven.

Desondanks valt het wel mensen op, als zij hen bezig zien. In Japan worden georganiseerde acties door het wtg opgezet, zodat geen enkele JG dakloos is. Daarbij worden de buren niet overgeslagen, als dat nodig is.

quote:

Jij stelt de door jou bedoelde leer boven respect voor je medemensen.  Ik begrijp dat het wtg je hiertoe aanzet, maar het blijft je eigen keuze en verantwoordelijkheid waarvan je dan ook de gevolgen moet dragen.
De Bijbelse leer dus, zet mensen er toe aan om hun mede mensen de smalle weg te wijzen. JG hebben daar persoonlijk geen belang bij. Het kost hun wel veel tijd.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4236 Gepost op: april 23, 2011, 02:15:56 pm »

quote:

Trajecto schreef op 23 april 2011 om 03:11:
@ Beepee
Treed als het even kan je medeforummers met respect tegemoet; ook als ze een andere visie hebben dan jij hebt.

Je negeert het volgende:

Omdat ik hem persoonlijk niet ken, en dus niet kan weten wat hij doet, kan ik nooit weten wat hij wel of niet doet. Dus kan het voor mij NOOIT op de persoon slaan.

We hadden het over "de smalle weg", die hij "te smal" vindt. Hij wil dus kennelijk op de brede weg, waar alles is toegestaan.

De grenzen van de smalle weg worden onder andere door de geciteerde tekst aangegeven, dingen die tegenwoordig "normaal" zijn.

Zeg ik, door een tekst te citeren, dat hij daarmee bezig is? Nee! Beslist niet, ik kan dat niet weten. Wat hij wel of niet wil doen is zijn keuze.

Ik laat alleen zien, dat bepaalde dingen de toegang tot Gods koninkrijk verhinderen, waaronder afgoderij.

Zeg ik daarmee, dat JIJ een afgodenaanbidder bent?
Nee, ik kan dat niet weten. Ook als je dat wel zou doen is dat JOUW keuze. Ik zal je daarop nooit veroordelen. Ik laat alleen zien wat het Bijbelse standpunt is. Je hebt een vrije keuze.

Voel JIJ je daarop aangesproken en beschuldig je dan mij, dat ik jou van afgoderij beschuldig??
Wel ik doe dat niet en ik heb die intentie ook niet. Ik zal je wel aanmoedigen om Bijbelse normen en waarden te volgen en niet datgene te doen wat anderen "normaal" vinden, in jouw eigen belang.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4237 Gepost op: april 23, 2011, 02:20:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 april 2011 om 16:30:Er zijn immers cd's te verkrijgen van het WTG, copy + paste en klaar is het.
De WT librairy is exclusief voor JG. Je sluit een gebuikersovereenkomst, waarbij je verklaard JG te zijn. Ben je dat niet, dan dien je de cd terug te sturen of terug te geven.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4238 Gepost op: april 23, 2011, 02:30:20 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:20:
[...]
De WT librairy is exclusief voor JG. Je sluit een gebuikersovereenkomst, waarbij je verklaard JG te zijn. Ben je dat niet, dan dien je de cd terug te sturen of terug te geven.
Wat jij doet is spammen, want het meeste wat je schrijft is overgenomen van je WTG cd en dat noem ik geen open discussie meer. Op die manier kun je nog beter een bot inzetten om het debat voor je genootschap te voeren, dan kun jij in bed blijven liggen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4239 Gepost op: april 23, 2011, 02:55:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 23 april 2011 om 02:39:
Ja maar ja, jij denkt dat je onverstoorbaar moet doorgaan met Bijbelteksten presenteren en vragen die voor jou wat vreemd over komen dan maar moet aangrijpen om nog wat extra Bijbelteksten te plaatsen.
Stopte Jezus, toen hij merkte dat de meerderheid hem niet wenste te aanvaarden?
Beslist niet, ook zijn discipelen gingen door, ondanks vervolging.

Ik citeer teksten, omdat ik wil laten zien, dat de Bijbel zelf dingen laat zien. Dit is kennelijk erg ongebruikelijk.

Wanneer ik dingen zelf verwoord is het “wtg leer”. Laat ik de Bijbel spreken is dat irritant.

quote:

Dat werkt zoals hier nu toch wel gedemonstreerd is echt slecht. Mensen irriteren met het weigeren van simpele dingetjes met "ja" of "nee" af te handelen is zo raar dat je gespreksgenoot echt niet meer in de stemming is om je als een goed adviseur in Bijbelse zaken te zien. En beledigen van mensen kan ook niet. Als je het toch hebt gedaan moet je het nagaan -- kijken waar wat gebeurd is -- en excuses gaan aanbieden. Jij lijkt het te veel te zien als een soort onbelangrijk verschijnsel wat je niet bedoelt en wat de ander foutievelijk in je woorden geïnterpreteerd heeft. Daarmee kun je het echt niet afdoen. Het gebeurt steeds en jij lijkt niet bereid je methodes te herzien en zoekt het in dingen als "dat de mensen geen Bijbeltekst verdragen" of  geeft een antwoord als "Jij interpreteert dat zo". Dat is het plaatsen van het probleem bij de ander, maar ga eens ook op onderzoek uit bij jezelf en je methodes.
Een van de Bijbelse profetieën is, dat in latere tijden mensen de gezonde ( bijbelse) leer niet kunnen verdragen.
Het is ook een feit dat Paulus voorzag dat mensen na zijn heengaan afvallen van het geloof.

Reageer je boos, omdat de Bijbel dat heeft voorzien (en dat ik dat gewoon citeer) of trek je lering uit deze waarschuwingen.

Ik gaf grenzen aan van de smalle weg, daarmee zeg ik niet dat de persoon die dingen ook  doet! Waarom wordt dat dan wel zo geïnterpreteerd? Waarom wordt ik verbaal aangevallen, omdat ik de Bijbel citeer, met alleen maar de beste bedoelingen?

Wat zei Paulus nu?
1 Korinthiërs 9:
27 maar ik beuk mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden. NWV
27 Ik hard mijzelf en houd mij onder strikte tucht om niet, na voor anderen gepredikt te hebben, zelf verworpen te worden. WV

quote:

Het ging om de vraag of je JG bent. Daar wilde men een duidelijk "ja" op horen. Dat je verder geen gegevens over je identiteit plaatst zal men je niet kwalijk nemen. Sommigen doen het betreffende zichzelf wel maar velen -- waaronder ikzelf -- doen dat niet. Ik houd het voor een goed-verdedigbare voorzichtigheidshouding om het zo te doen op een internetforum. We hebben er ook een topic over gehad hier op het forum -- met name over hoe men aankeek tegen het gebruik van een nickname.
Ik laat mij niet dicteren, ik geef zodanig antwoord, dat men zelf tot een conclusie kan komen.

Het is ontzetten moeilijk op een forum dingen zo te laten uitkomen, zoals je het bedoelt. Je mist immers lichaamstaal, 90% van de communicatie.

De kennelijk ontbrekende informatie vult men dan zelf aan, meestal in negatieve zin. Ondanks het feit dat ik zeer vele malen heb betoogd, dat ik alleen positieve, onzelfzuchtige bedoelingen heb, iets, wat jij m.i. wel aanvoelt. Toch doe je daaraan mee.

quote:

Geen dictaat geven is wel mooi, maar meestal zie ik de teksten toch wel in een suggerende omgeving geplaatst en dat kan onprettig zijn. Jij wilt sterk iemand naar jouw uitleg toe leiden en accepteert absoluut geen andere uitleg -- hebt er geen respect voor. Als je een andere uitleg niet met respect beziet is het onmogelijk om hier in een leerzame discussie te geraken.
Dat wil je waarschijnlijk ook niet; je wilt alleen laten zien wat jij waarheid noemt.
Ik geef teksten in de hoop op lering. Vele zaken die nu spelen zijn voorzegd. Verzet je je daartegen of  doe je je voordeel daarmee.

Ook in Jezus tijd speelden vele dezelfde dingen. Leer je daarvan of roep je ook: aan de paal met hem.

Men kan geen leerzame discussie voeren als men daar niet voor open wil staan. Denk aan de discussies van Jezus met de joden. Hield Jezus het voor gezien, dan?

Waarom reageerden de schriftgeleerden zo kwaadaardig op Jezus?  Was Jezus dan zo’n slechte onderwijzer?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4240 Gepost op: april 23, 2011, 03:13:15 pm »

quote:

small brother schreef op 22 april 2011 om 14:29:Nee, zo is het niet. Nunc vind dat niet.
Wat uit liefde is en wat God zoekt zal de liefde vasthouden en in elk woord steun bij God zoeken, eerder dan lik op stuk te geven.
Ik geef geen lik op stuk, hoor.

Wanneer er vele  (tegenstrijdige) meningen zijn, kunnen ze niet allemaal waar zijn. Dus kijk dan wat de Bijbel leert, niet wat je denkt dat de bijbel leert.

Een bekend voorbeeld.
Een Bijbelse figuur zegt : Ik heb God gezien.
Mozes zegt: Niemand kan God zien en leven.

Wat is waar?
Wanneer je je daarin wilt verdiepen, zie je dat engelen optreden als Gods vertegenwoordiger.

quote:

Wij zijn geneigd elkaar geestelijk de hersens in te slaan, maar God gaat Zijn weg met ons. Als wij dan vrijelijk doen wat onze zinnen ons ingeven, dan creëren wij afstand tot God.
Ik beslist niet, alhoewel mij dat wel steeds wordt verweten. Mijn doel is alleen te laten zien hoe je via de smalle weg in het aardse paradijs kan komen.

quote:

2. Het goede zoeken in een ander, en het kwade negeren, opdat de goede geesten in ons en de goede geesten in de ander elkaar kunnen ontmoeten - in zoverre die er zijn. Dat is het kenmerk van een beproefd de geesten, of zij uit God zijn.
Wanneer je ziet, dat iemand oversteekt en een auto niet ziet, niets zeggen, maar eerst het goede in de persoon zoeken?
Of waarschuw je hem eerst?
Hoe reageert iemand, wanneer je hem een ramp tracht te besparen?
Obstinaat?

quote:

3. Niet afwijken van het goede in ons. Spreek niet van leugens, maar herhaal wat de ander zegt en vraag of dat kloppend is. Pleeg geen karaktermoord, maar herhaal de essentie van de ander en vraag een reactie. Ga met grote bogen om het persoonlijke heen, en relateer al het persoonlijke terug aan een onderwerp.
Ik zeg een en ander ook tegen mijzelf.
Zou het, in plaats van voortdurend beschuldigingen te uiten,  niet beter zijn eens de Bijbelse zienswijze te gaan volgen?

1 Petrus 4:8 Hebt bovenal intense liefde voor elkaar, want liefde bedekt een menigte van zonden.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4241 Gepost op: april 23, 2011, 03:16:54 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 april 2011 om 14:30:Wat jij doet is spammen, want het meeste wat je schrijft is overgenomen van je WTG cd en dat noem ik geen open discussie meer. Op die manier kun je nog beter een bot inzetten om het debat voor je genootschap te voeren, dan kun jij in bed blijven liggen.
Je gaat dus mij beschuldigen, inplaats van op de essentie in te gaan.

Wanneer ik de wtg cd is het niet goed.
Wanneer ik een encyclopedie citeer, is het niet goed.
Wanneer ik een site citeer is het niet goed.
Wat ik ook citeer het is nooit goed!

Dat is dus spammen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4242 Gepost op: april 23, 2011, 03:35:20 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 13:20:
[...]
Ik beticht niemand. Ik probeer te laten zien, dat bepaalde zaken een belemmering vormen om in Gods Koninkrijk te komen. Dàt is het item.

Nee, dat is het ITEM niet.
Het item is dat je laat zien dat je gedrag verre van JG is. Langs meerdere wegen is aangetoond dat je mij beschimpt en beticht, dat je leugens over mij neerzet in je posting en nog ontken je dat.
Ik ken leden van de JG en die zouden hun veters uit de schoenen schamen dat een broeder van hen zich zo gedroeg.
Je totale gedrag past niet voor iemand die zichzelf wenst te vergelijken met Jezus.
Sterker nog, je gedrag is een volgeling van Jezus onwaardig. En dat weet je maar weiger je hier door een eenvoudig excuus aan te tonen.
Nergens in de Bijbel lees je dat Jezus mensen onschuldig veroordeelt. Jij doet dat wel.
Dan ben je óf geen volgeling van Jezus (ergo: geen JG) óf je leeft in een zeer zondige staat op dit moment.
Welke kies je?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4243 Gepost op: april 23, 2011, 03:41:42 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:20:
[...]
Ja, en als je je lidmaatschap opzegt dien je ook de JG bijbelvertaling in te leveren.
Waarom eigenlijk?

[Je reactie zou overigens een reden kunnen zijn om het WTG een sekte te noemen.]
« Laatst bewerkt op: april 23, 2011, 08:13:07 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4244 Gepost op: april 23, 2011, 03:47:27 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:15:

We hadden het over "de smalle weg", die hij "te smal" vindt. Hij wil dus kennelijk op de brede weg, waar alles is toegestaan.
Nee, je verdraait wederom woorden. Ik had het over de door het WTG veel te smal gemaakte weg. Wel even lezen wat er staat.

quote:

De grenzen van de smalle weg worden onder andere door de geciteerde tekst aangegeven, dingen die tegenwoordig "normaal" zijn.

Zeg ik, door een tekst te citeren, dat hij daarmee bezig is? Nee! Beslist niet, ik kan dat niet weten. Wat hij wel of niet wil doen is zijn keuze.
Lees je eigen geschreven teksten in hemelsnaam nu eens?

quote:

Ik laat alleen zien, dat bepaalde dingen de toegang tot Gods koninkrijk verhinderen, waaronder afgoderij.
Dat deed je anders wel degelijk door het aan mij als persoon te linken.
Lees je eigen geschreven teksten nu eens?

quote:

Nee, ik kan dat niet weten. Ook als je dat wel zou doen is dat JOUW keuze. Ik zal je daarop nooit veroordelen. Ik laat alleen zien wat het Bijbelse standpunt is. Je hebt een vrije keuze.
Fijn dat je Trajecto niet wenst te veroordelen.
Nu nog een excuus in mijn richting en het verzoek aan de mods om alle teksten waarin je mij beschimpt te verwijderen.
En verder: lees je eigen geschreven teksten nog eens?

quote:

Voel JIJ je daarop aangesproken en beschuldig je dan mij, dat ik jou van afgoderij beschuldig??
Wel ik doe dat niet en ik heb die intentie ook niet. Ik zal je wel aanmoedigen om Bijbelse normen en waarden te volgen en niet datgene te doen wat anderen "normaal" vinden, in jouw eigen belang.

Dat deed je dan dus weer niet, je was en bent nog steeds erg oordelend naar de ander.
Jij kent (GODDANK!!!) de harten niet, je kent de mensen hier niet. Wel meen ja a la Jezus te moeten doen en mensen hier te beoordelen en verwijten te maken.
Zolang je daar mee doorgaat is DAT voor mij wel het item.
Je houdt je sowieso al niet aan de forumpolicy hier en nog minder aan enig besef van normen en waarden in het licht van de Bijbel.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4245 Gepost op: april 23, 2011, 06:28:18 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:15:

quote:

Trajecto:
@ Beepee

quote:

Beepee:
Erg he?
Je mag niet eens mensen van hetzelfde geslacht trouwen (zelfs niet in de kerk).

Riemer Lap:
Hoe krijg je het in je hoofd om mij te betichten van bovenstaande gedachtegangen?
Het is walgelijk zoals je wederom iemand besmeurt met je woorden.
Voor mij is daarmee de maat vol.
(...)

Je negeert het volgende:

Omdat ik hem persoonlijk niet ken, en dus niet kan weten wat hij doet, kan ik nooit weten wat hij wel of niet doet. Dus kan het voor mij NOOIT op de persoon slaan.

Nee.
Ik kom hier een zeer ongebruikelijk ervaren en interpreteren tegen wat ik nog nooit bij iemand eerder ben tegengekomen. Of het wellicht onder een autistische variant van beleving valt weet ik niet maar het is beslist niet algemeen.
Het kan kwaadwillig zo gedraaid worden maar daar heb ik bij jou geen handvat voor -- je komt niet op mij over als iemand die de zaken moedwillig wil verdraaien en verwarring scheppen.

Je sloot in het citaat af met "Wat is die weg toch erg smal, he? Veel te smal voor jou dus."
Een mens die op de gebruikelijke manier denkt en voelt kan niet volhouden dat dat niet rechtstreeks tegen Riemer gezegd zou zijn met de intentie om hem te kapittelen omdat hij zou vinden dat de opgesomde dingen wel zouden moeten kunnen.

Dat jij dat in je beleving toch niet doet en dat onder het motto: "Omdat ik hem persoonlijk niet ken, en dus niet kan weten wat hij doet, kan ik nooit weten wat hij wel of niet doet. Dus kan het voor mij NOOIT op de persoon slaan," is heel vreemd. In jouw beleving kan je vanalles veronderstellen bij Riemer en hem toedichten, maar omdat je hem eigenlijk niet kent is het toch "NOOIT een belediging".
Dat is bijzonder vreemd en zo denkt een "gewoon" mens niet.
Zo vrijblijvend kunt je echt niet je eigen woorden die je naar iemand richt opvatten.

Zo te werk gaan kan ook helemaal niet want wanneer kent iemand een ander wel? Daar zit een glijdende schaal in en ten diepste ken je een ander waarschijnlijk nooit, ook al leef je met hem of haar tientallen jaren in één huis.

Jij hanteert een regel dat je tegen iemand die je niet kent wel mag zeggen "wat erg dat je dat niet mag hè?" En dat onafhankelijk van of degene tegen wie je het zegt het wil of niet wil. Die regel van jou is niet valide -- hij werkt niet en geeft ruzie en ongenoegen. En dat al helemaal als je je niet voor je ongebruikelijke regel wilt verontschuldigen. En dat laatste is het geval, want jij neemt hier het standpunt in dat men maar moet weten dat iets nooit persoonlijk bedoeld wordt door jou, ook al klinkt het wel zo.
Je eist een privilege voor jezelf op wat je niet kunt krijgen. Jij eist op dat we hier een totaal ongebruikelijke wijze van communiceren oké vinden, waarbij jij bij voorbaat gevrijwaard bent van de verantwoordelijkheid wanneer je iemand aanspreekt op persoonlijk-klinkende wijze. Wij zouden maar steeds met jouw privilege in het achterhoofd dat moeten accepteren als gepraat in het algemeen.
Sorry Beepee, maar zo zit de wereld niet in elkaar.

quote:

Nee hoor. Dat heeft Riemer niet gezegd of bedoeld. Hij zei dat jij de leer van het WTG een dwaalleer is en dat in die leer voor "de smalle weg" een interpretatie geldt die zou smal is dat ieder mens zal struikelen. En dat is wat anders dan wat jij nu zegt dus luister je niet goed of past een eigen interpretatie van Riemers woorden toe. En dat interpreteren van jou doet Riemers woorden in een vals daglicht staan. Jij bent degene die het plaatsen in een vals daglicht deed en jij moet de verantwoordelijkheid ervoor opnemen.
Dat lijkt me helder en hopelijk is het dat voor jou ook.

quote:

Je sloot af met "Wat is die weg toch erg smal, he? Veel te smal voor jou dus."
Dat zegt dus dat je veronderstelt dat Riemer er wél mee bezig is of op zijn minst dat hij het nog net niet doet maar zich daardoor zwaar geknecht voelt.
Echt, iets anders kan ik er niet van maken.

quote:

Zoals je de dingen hier nu zegt in bovenstaat blokje beschuldig je mij niet van afgoderij, nee. Als je het ergens anders wel doet dan zal ik reageren op wat je daar zegt. Zo simpel is het.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4246 Gepost op: april 23, 2011, 07:11:29 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 14:55:
(...)
Een van de Bijbelse profetieën is, dat in latere tijden mensen de gezonde ( bijbelse) leer niet kunnen verdragen.
Het is ook een feit dat Paulus voorzag dat mensen na zijn heengaan afvallen van het geloof.

Reageer je boos, omdat de Bijbel dat heeft voorzien (en dat ik dat gewoon citeer) of trek je lering uit deze waarschuwingen.
Beste Beepee, als iemand boos op je reageert, dan kan dat meer redenen hebben. Jij trekt het (automatisch? wellicht onbewust?) meteen in de richting van de leer die je verkondigt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Sterker nog -- en dan spreek ik i.i.g. voor mezelf, wellicht ook voor enkele anderen hier -- ik word niet boos vanwege wat jij hier verkondigt. (N.b. wel verdrietig, omdat ik denk dat je volkomen op de verkeerde weg zit. Andersom denk jij dat waarschijnlijk van mij ook, maar ik neem niet aan dat je boos op mij bent?!).

Waar ik wel boos om kan worden, is als jij uitspraken doet, die over mij als persoon gaan, of over wat ik zou geloven (volgens jou) of geschreven zou hebben, of zou doen (b.v op dit forum) terwijl dat helemaal niet klopt met wat ik werkelijk ben/doe/schrijf/geloof, etc. Daar kan ik boos om worden. Niet als het een keertje gebeurt, ook niet als het met maanden tussentijd eens een enkele keer gebeurt. Wel als het structureel gebeurt, en door blijft gaan nadat ik je er meermalen op gewezen heb, dat ik iets anders geloof/geschreven heb/gedaan heb/etc. Snap je dat iemand daar -- terecht -- boos om kan worden? Jij wordt toch ook boos als ik blijf beweren dat jij bv. een hoerenloper bent (terwijl je dat niet bent, en steeds maar weer tegen mij blijft zeggen dat het onwaar is, etc.). Jij zou toch ook willen dat zoiets rechtgezet wordt? Dat is het soort zaak waar ik je steeds op probeer te wijzen. Maar jij lijkt steeds maar te denken dat ik doel op wat je over je geloof/het WTG/etc schrijft. Maar dat is dus niet zo. Je mag het van mij ook best nog eens teruglezen.  Ik probeer de "zaak" (i.e. het inhoudelijke gesprek over de bijbel en wat jij en ik geloven) en de "persoon" (wie jij en ik zijn, etc) gescheiden te houden. Het maakt mij niet uit wie jij precies bent en welke kleur ogen je hebt, en wat je in het verleden allemaal voor zonden hebt gedaan, en wat juist wel goed ging. Het gaat mij om jouw argumenten.

Maar op het moment dat je iets over mij beweert  dat gewoon niet klopt ("Je wilt gewoon niet" of "je bent het gewoon altijd met me oneens" of "alles wat niet met jouw visie overeenkomt, is dus gelogen") en ik reageer daarop door te zeggen dat het niet klopt, dan gaat het op dat moment even gewoon over die uitspraak die je over mij deed, niet over het WTG of over wat jij of ik geloven. Gewoon over die uitspraak die je op dat moment deed over mij, en die niet klopt. Snap je? En laat ik duidelijk zijn: ik heb het liever helemaal niet over dit soort dingen. Het gaat mij om de inhoud, en ik zou dan ook graag zien dat jij en ik ons daartoe konden blijven beperken.

quote:

Ik gaf grenzen aan van de smalle weg, daarmee zeg ik niet dat de persoon die dingen ook  doet! Waarom wordt dat dan wel zo geïnterpreteerd? Waarom wordt ik verbaal aangevallen, omdat ik de Bijbel citeer, met alleen maar de beste bedoelingen?
de suggestie van je opmerking richting Riemer was, dat hij al die dingen deed, of het daarmee eens was. Kennelijk bedoelde je dat heel anders, maar zo kwam het beslist niet over. Iets om van te leren misschien? Het ging niet om het citeren van de bijbel, maar om de (kennelijk onbedoelde?) suggestie die van je tekst uitging. Daar nam iemand aanstoot aan, niet aan wat je uit de bijbel citeerde. Dat is nogal een verschil.

quote:

(...)
Het is ontzetten moeilijk op een forum dingen zo te laten uitkomen, zoals je het bedoelt. Je mist immers lichaamstaal, 90% van de communicatie.

De kennelijk ontbrekende informatie vult men dan zelf aan, meestal in negatieve zin. Ondanks het feit dat ik zeer vele malen heb betoogd, dat ik alleen positieve, onzelfzuchtige bedoelingen heb, iets, wat jij m.i. wel aanvoelt. Toch doe je daaraan mee.
Wellicht moet je niet alleen maar naar anderen kijken en op anderen wijzen als het mis gaat met jouw communicatie. Dat doet de spookrijder ook namelijk. Het zou je op kunnen gaan vallen, dat het je vaker overkomt dat mensen denken dat jij ze keihard aanvalt of iets persoonlijk bedoelt, terwijl je het heel algemeen bedoelde. Misschien heb je het dan inderdaad wel verkeerd geformuleerd, had je inderdaad iets langer over je woorden moeten nadenken. De tong is een gevaarlijk orgaan.

quote:

(...)
Men kan geen leerzame discussie voeren als men daar niet voor open wil staan. Denk aan de discussies van Jezus met de joden. Hield Jezus het voor gezien, dan?
(...)
Wat ik graag wil weten, is waarom je de discussie met mij steeds lijkt te ontwijken. Ik wil namelijk graag de leerzame discussie verder voortzetten. Maar omdat we allebei ook nog andere dingen te doen hebben dan forumteksten produceren, moeten we dan wel inhoudelijk bij ons onderwerp blijven, en niet elke keer afdwalen. In een discussie over wie Jezus is, is het op dat moment even niet relevant wat er in de tweede wereldoorlog gebeurde. En op het moment  dat wij een discussie over (bv.) kerst zouden voeren, evenmin. En op het moment dat wij een discussie over de tweede wereldoorlog voeren, is een onderwerp als 'wie is Jezus' niet onderdeel van de discussie. Je kunt niet alles tegelijkertijd doen.

Verder, je wilt een leerzame discussie voeren, maar je vindt dat we daarvoor dan wel open moeten staan. Wat betekent dat "open staan"? Tot nu toe kwam je vaak met iets als dat we de heidense oorsprong van leringen zouden moeten kennen. Maar ten eerste: waar vind ik in de bijbel dat dat nu juist de open manier van een leerzame discussie zou moeten zijn? En ten tweede ... hoe kunnen we een "leerzame discussie" voeren, als je van alles dat qua leer afwijkt van het WTG direct zegt dat je, ongeacht hoeveel bewijs er ook ooit voor zal komen, het toch niet gelooft? Je vergelijkt de houding van anderen (in het algemeen) graag met die van de joden in Jezus' tijd, maar juist de houding die je zelf in deze discussie hebt, lijkt erg veel op die van de joden. Het maakt niet uit wat Jezus ook maar voor dingen zei en deed, zij hadden hun keuze al gemaakt, en geen enkele hoeveelheid bewijs kon daar wat aan doen.

Als je serieus werk wilt maken van een leerzame discussie, en als je staat voor je geloof dat de bijbel Gods woord is, dan moet je daar consequenties aan verbinden. Dan kun je dus niet zaken per definitie uitsluiten, omdat e.o.a. groep/persoon/organisatie/publicatie/website dat zegt. Dan kun je niet zomaar zeggen dat je "interpretatie X" van de bijbel nooit zult gaan geloven, hoeveel bewijs er ook voor wordt aangedragen. Want als het bewijs goed genoeg is, dan bewijst dat de waarheid van "interpretatie X", en als je de bijbel serieus wilt nemen, zul je op dat moment moeten erkennen dat je oude idee onjuist was, en het in moeten ruilen voor het nieuwe. Dat is wat de gelovigen in Jezus' tijd ook moesten doen. Denk aan Nicodemus (de farizeeër die die later discipel is geworden) of de Emmausgangers (die een militaire bevrijder hadden verwacht) of Paulus (die niet in Jezus' messiasschap geloofde). Als ze hadden gezegd wat jij geregeld schrijft, namelijk dat je toch al weet dat het niet waar is, en dat het "bewijs" geen echt bewijs kan zijn omdat je toch al weet dat het onwaar is, dan waren Paulus, Nicodemus, de Emmausgangers en vele anderen nooit in Jezus gaan geloven. Het vinden van de waarheid (de 'ware leer') m.b.t. de bijbel is steeds maar weer verder gaan met onderzoeken en gehoorzaam luisteren. Dat gaat niet samen met zeggen dat het per definitie onmogelijk is dat je op een bepaald punt het mis hebt.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4247 Gepost op: april 23, 2011, 07:17:50 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 15:13:
[...]
Ik geef geen lik op stuk, hoor.

Wanneer er vele  (tegenstrijdige) meningen zijn, kunnen ze niet allemaal waar zijn. Dus kijk dan wat de Bijbel leert, niet wat je denkt dat de bijbel leert.

Een bekend voorbeeld.
Een Bijbelse figuur zegt : Ik heb God gezien.
Mozes zegt: Niemand kan God zien en leven.

Wat is waar?
Wanneer je je daarin wilt verdiepen, zie je dat engelen optreden als Gods vertegenwoordiger.
En dat is dus gewoon hetzelfde als zeggen: Mozes heeft wel gelijk, maar die andere bijbelse figuur niet. Dat is waar je voor gekozen hebt, en dat is waar ik je graag voor zou willen behoeden. Want Mozes (nou ja, wat God zei het, Mozes tekende het op) maakt het specifieker: God laat zichzelf wel 'van achteren' aan Mozes zien. God heeft het daar niet over representatie d.m.v. engelen, maar over het laten zien van Zichzelf. Dat vroeg Mozes, en dat belooft God, maar dan met een nuancering. Zulke schijnbare tegenstellingen zie je vaker in de bijbel. Dat hoort ook bij het hyperbolische in het joodse taalgebruik. Denk aan Paulus die kan zeggen dat moordenaars het koninkrijk niet zullen beërven, maar tegelijkertijd aan Jezus die een moordenaar een plek in het paradijs belooft. Lijkt tegenstrijdig. Is nu het ene niet waar en het andere wel? Nee, het blijkt gewoon genuanceerder te liggen. Paulus had het niet over een moordenaar an sich (want dat zijn beide mannen aan het kruis) maar over iemand die in die "levensweg" verder gaat en geen berouw toont. Feitelijk is de ene man aan het kruis nog evenveel moordenaar als de ander. Toch gaat de ene het koninkrijk in. Als je echter consequent de logica die je bij 'God zien' toepast op deze moordenaar, dan heb je een probleem. Of Jezus, óf Paulus, zegt iets dat gewoon niet waar is.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #4248 Gepost op: april 23, 2011, 07:21:38 pm »

quote:

Beepee schreef op 23 april 2011 om 13:01:
(...)
Wat doe jij dan? M.i. leg je mijn epistels onder een loep om te kijken of je mij ergens op kan pakken.
Nee, en dit is dus zo'n voorbeeld van wat ik in een minder goede bui "leugen" zou noemen. Als ik zou willen, zou ik elk uur prijs kunnen schieten op je teksten. Dat doe ik echter niet, omdat ik een inhoudelijke discussie wil. Ik pak er dan ook niet dingetjes uit, ik probeer op je hoofdpunt te reageren. Wat je dus hier over mij denkt en zegt, is volkomen onwaar.

quote:

(...)
Ik ken geen dogmatische punten, ik ken de Bijbelse leer.
Zoals je zelf ooit hier citeerde, "dogma" is gewoon een leerpunt dat onbetwistbaar is (niet voor discussie vatbaar). Wat jij dus "bijbelse leer" noemt (of het nu klopt of niet) heet "dogma". Dat is gewoon het woord dat je gebruikt voor een punt van leer waarover binnen de groep eensgezindheid bestaat, en geen discussie getolereerd wordt. Dat is gewoon het normale gebruik van het woord. Meer niet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4249 Gepost op: april 23, 2011, 08:31:01 pm »
Als Beepee even de moeite wil nemen en het jaarboekje "Dagelijks de Schrift onderzoeken" (Uitgave WTG) ter hand wil nemen dan zal het hem verbazen wat we daar lezen over welk gedrag  er gevraagd wordt van de JG.
Ik ben zo vrij om de laatste dag van het jaar hier neer te zetten.

quote:

31-12-2011
[Paulus] redeneerde (...) met hen
aan de hand van de Schriften.
— Hand. 17:2.
Redeneer op een overtuigende manier aan de hand van de Bijbel.
Als Paulus overtuigend ’aan de hand van de Schriften met anderen redeneerde’,
maakte hij gebruik van oprechte aandrang en gezonde logica
(Hand. 17:4). Probeer net als hij het hart van de huisbewoner te
bereiken. ’Haal naar boven’ wat er in zijn hart leeft door vriendelijke
vragen te stellen waaruit persoonlijke belangstelling voor hem spreekt

(Spr. 20:5). Vermijd het bot te zijn.

Voer op een duidelijke en logische manier argumenten aan. Die moeten
door afdoende bewijzen ondersteund worden. Wat je zegt moet
deugdelijk op Gods Woord gebaseerd zijn. Het is beter één tekst
goed te gebruiken door het punt uit te leggen en te illustreren, dan snel
achter elkaar twee of drie teksten te lezen. Het gebruik van ondersteunende
bewijzen kan ook ’overredingskracht aan je lippen toevoegen’
(Spr. 16:23). Soms kan het nodig zijn nazoekwerk te doen om
aanvullende informatie te verschaffen.
Bron: heel openbaar voor een ieder te lezen op deze plek.