quote:
Dat zou dan betekenen dat God onvolmaakt is en dat hij niet in staat is zijn boodschap onverkort te laten bestaan.
Voor mij is er geen enkele twijfel, hij bewaakt zijn woord. Ondanks massale Bijbelverbrandingen en degenen vermoorden die zelf een bijbel bezaten, is nu voor iedereen de Bijbel beschikbaar. Door artefacten heeft men nu nagenoeg dezelfde boodschap (> 99%) als in de eerste eeuw.
quote:
Ja, mee eens. Hij zal dus een hele goede reden hebben om te onderwijzen op de manier waarvoor Hij gekozen heeft, ook al vervreemdde dat misschien sommige van Zijn leerlingen van Hem.
dit is de tekst waar ik aan dacht:Johannes 6: 48-59
Sommige van Zijn leerlingen verdroegen dit niet, en eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed wat ik er mee aan moet....
Ik ben blij dat je dit opwerpt. Het is niet zo moeilijk.
Even de tekst.
Johannes 6:48 Ik ben het brood des levens.
49 UW voorvaders hebben in de wildernis het manna gegeten en zijn niettemin gestorven.
50 Dit is het brood dat uit de hemel neerdaalt, opdat een ieder ervan kan eten en niet zal sterven.
51 Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid; en inderdaad, het brood dat ik zal geven, is mijn vlees ten behoeve van het leven der wereld.”
52 Toen gingen de joden onder elkaar twisten en zeiden: „Hoe kan deze man ons zijn vlees te eten geven?”
53 Derhalve zei Jezus tot hen: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Indien GIJ het vlees van de Zoon des mensen niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt GIJ geen leven in UZELF.
54 Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik zal hem op de laatste dag uit de dood opwekken;
55 want mijn vlees is waar voedsel en mijn bloed is ware drank.
56 Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, blijft in eendracht met mij en ik in eendracht met hem.
57 Evenals de levende Vader mij heeft uitgezonden en ik leef vanwege de Vader, zo ook hij die zich met mij voedt, ja ook hij zal leven vanwege mij.
58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet zoals toen UW voorvaders aten en toch zijn gestorven. Wie zich met dit brood voedt, zal in eeuwigheid leven.”
59 Deze dingen zei hij toen hij in een openbare vergadering te Kapernaüm onderwees.
Even eerste een situatie schets. De joden verwachtten de Messias. Op basis van de profetieën konden zij de tijdsperiode berekenen. Maar er waren al personen geweest, die zich voor de Messais uitgaven, bovendien waren de Joden, sinds zij meer en meer waren afgeweken van Gods woord, een geestelijke denkwijze kwijtgeraakt. Zij waren steeds meer opgegaan in de (heidense) wereld en door heidenen bezet.
Johannes 6 begint met het feit dat vele mensen Jezus volgden. Hij genas zieken. Toen het etenstijd was verzamelde hij het aanwezige eten (vijf gerstebroden en twee visjes) en deelde dat onder de ca 5000 aanwezigen uit. Toen iedereen verzadigd was, liet hij de restanten verzamelen, 12 manden vol.
De mensen zagen dit als een teken dat hij de beloofde profeet (Messais) was en wilden hem tot koning maken. (immers een koning die hen van eten voorzag is wel wat)
Jezus trok zich terug, volgens de tijdsbepaling weergegeven in het beeld van Nebucadnezar was de tijd dat hij als regerend vorst zou optreden, nog niet aangebroken, maar dat zagen de joden over het hoofd, ook zijn discipelen.
Dezelfde avond gebeurt er nog iets opmerkelijks. Tijdens een storm, toen zijn discipelen op zee waren, liep Jezus over het water naar hen toe.
Mattheüs en Markus geven hier een interessant detail!
Markus 6:49 Toen zij hem op de zee zagen lopen, dachten zij: „Het is >een< verschijning!”, en zij schreeuwden het uit.
Ondanks het feit dat het Grieks geen >een< kent, is dat hier, om grammaticale redenen toch toegevoegd! Daarom doet dat de NWV in Joh 1:1 ook.
In vers 25 komt des schare terug, niet om zijn boodschap, maar om eten te krijgen. Jezus weigert,(vers 26) hij is daarvoor niet gekomen. Zij vragen hem dan om tekenen,(vers 30) terwijl hij al zieken genezen had en de schare van eten had voorzien.
Hij ging vervolgens zichzelf vergelijken met het hemelse manna, dat ook uit de hemel neerdaalde, maar zij begrepen, door gebrek aan geestelijk inzicht, hem niet.
Waar knapten zij nu op af? Dat was toen hij zei: (vers 53)„Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: Indien GIJ het vlees van de Zoon des mensen niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt GIJ geen leven in UZELF.
De joden vatten dat letterlijk op en waren daarover erg boos, immers hij bood hen, in hun ogen, een vorm van kannibalisme aan en bloed was voor hen heilig en mocht absoluut niet gebruikt worden.
Jezus had aan de Samaritaanse vrouw aan de bron een parallel symbool gegeven met het levende water (Joh. 4:7-15) dat degenen die dat drinkt, nimmermeer dorst zal krijgen.
Jezus doelde dus in beide gevallen op zijn loskoopoffer. Daardoor werd het verloren gegane volmaakte aardse leven van Adam gecompenseerd, waardoor, door Jezus bemiddeling, weer eeuwig leven mogelijk is voor degenen die Gods wil doen en dus op de smalle weg lopen.
Velen verlieten Jezus omdat zij zijn woorden verkeerd interpreteerden. Toen vroeg hij aan zijn discipelen: 67 Daarom zei Jezus tot de twaalf: „Wilt ook GIJ niet heengaan?” 68 Simon Petrus antwoordde hem: „Heer, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven;.
Zij begrepen dat hij dat niet letterlijk bedoelde. Jezus woorden, dus naar hem te luisteren en zo te doen, geven eeuwig leven.
quote:
De tuinman en Maria van Magdala, en het verhaal de Emmausgangers. Ja, daar heb je een punt.
Het is geen verhaal, maar een verslag van de gebeurtenissen.
Vandaar ook deze tekst die de geestelijke opstanding van Jezus bevestigd:
1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest.
quote:
Dat is wel bijzonder!
Inderdaad, maar dat is moeilijk te begrijpen, als je dat niet zelf hebt ervaren.