Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 511973 keer)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4400 Gepost op: mei 02, 2011, 01:39:43 am »

quote:

Titaan. schreef op 01 mei 2011 om 14:28:

quote:

quote:

Titaan schreef:
Het staat niet in de gebruikersovereenkomst.
En als je je beschuldiging wilt staven dien je aan te geven waar in een wettelijke wetsboek-artikel of in een wettelijke overeenkomst, er staat dat alles wat al-dan-niet op een CD-hoes zou staan je dient te gehoorzamen bij het gebruik van een CD. Of iets van die strekking.
Beepee schreef:
De bepaling niet voor publiek of instellingen negeer gewoon je dus. Ik denk niet dat een publieke instelling deze bepaling zal negeren.
Negeren is het verkeerde woord: Ik neem het exact voor wat het is: een niet bindend stukje proza, waaraan ik wel kan afleiden wat de intentie is van de uitgever, maar deze intentie is beslist niet bindend voor mij: ik hoef mij daar geenszins aan te houden.
Als je meent dat het wel wettelijk bindend voor mij is: citeer dan het wetsartikel die dit bewijst.

Iemand die een beschuldiging doet van onwettig handelen zonder daarbij wettelijk bewijs aan te leveren, doet onrecht.
Waarom mag IK het niet gebruiken als in de overeenkomst staat dat een JG ( wie dat dan ook zijn moge) iets wel of niet mag doen

Ik zou wel even willen opmerken dat ik hier mis wat er nou moreel gezien aan de hand is.
Voor mij is het moreel gezien het belangrijkste of er ergens duidelijk valt af te leiden dat de programma-CD niet door een ander dan een JG wordt geacht gebruikt te worden.
Niet erg elegant -- laat staan juist -- vind ik het om hier strikt de zaak te vernauwen tot wat er volgens de Nederlandse wetten al of niet mag en de rest buiten beschouwing te laten.

Als ik een programma-CD zou bezitten en het blijkt zonneklaar dat het door de vervaardiger van die programma-CD eigenlijk niet toegestaan wordt dat ik hem gebruik dan acht ik me niet slechts gebonden aan Nederlands recht maar ik zal goede redenen voor mezelf moeten hebben om het "uitsluitend voor JG-gebruik" van de vervaardiger naast me neer te leggen; zo niet dan zal ik me bewust zijn van morele schuld zonder verontschuldiging als ik de duidelijke aanwijzing naast me neer zou leggen.
Er zijn natuurlijk dingen die niet via Nederlands recht verboden zijn; kan ik die vrijelijk doen? Volgens het recht wel, maar op dit forum hebben we meestal toch nog wel andere maatstaven.

Graag zou ik dus de zaken duidelijk zien. Er is aan de ene kant wel de vraag of de programma-CD wettelijk gezien voor een installatie door een niet-JG gebruikt kan worden.  En het is wel interessant wat daarover in dit geval te zeggen valt.
Maar daarnaast is er toch de belangrijker vraag of het op enigerlei wijze voor een redelijk denkend mens duidelijk wordt aangegeven dat dat door de vervaardiger eigenlijk niet wordt toegestaan ook al is het misschien niet verboden op een zodanige wijze dat bij overtreding de vervaardiger veel kans heeft de zaak te winnen als hij die aanhangig zou maken bij het gerecht.  
Dus: heeft Beepee gelijk dat er een bericht "exclusief bedoeld voor JG-gebruik" begrepen moet worden of is dat een vergissing van Beepee?

Hoewel we hier meestal praten over Bijbel en geloof, lijkt het of we zo'n kwestie in de praktijk van het leven maar opeens loskoppelen en alleen Nederlands recht willen laten gelden, als van belang zijnde.

Ligt het aan mij dat ik dat vreemd vind?
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 02:03:32 am door Trajecto »

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #4401 Gepost op: mei 02, 2011, 08:36:50 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 01:39:

Hoewel we hier meestal praten over Bijbel en geloof, lijkt het of we zo'n kwestie in de praktijk van het leven maar opeens loskoppelen en alleen Nederlands recht willen laten gelden, als van belang zijnde.

Dit is inherent aan het verwijt.
Het verwijt was illegaal; dat is onwettig. En is het dan vreemd dat ik de wettelijke onderbouwing vraag ??

(
Als iemand me het verwijt van a-moreel voor de voeten wil werpen dan kan dat er ook wel bij. Maar ook dan zou ik ook graag een solide onderbouwing zien met de letterlijke citaten, en niet uitgaan van suggesties of interpretaties.
En dan bedoel ik niet alleen wettelijke onderbouwing, maar ook als uiting van moreel gedrag van hoe we in de praktijk met elkaar omgaan.
Aan jullie het woord.
)
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 08:39:02 am door Titaan. »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4402 Gepost op: mei 02, 2011, 10:16:03 am »

quote:

Beepee schreef op 30 april 2011 om 15:22:

Het is geregeld in de wettelijke copyrights.
Copyrights zijn hier niet van toepassing. Je betwist het gebruiksrecht van Titaan..
Wat staat er precies op die hoes? Geef de relevante passage uit die 'brief'. En geef de wetgeving die dat ondersteunt.

Maar fijn dat je beaamt dat de lucht vorige week geel met oranje stippen was.

quote:

Onjuist. MS treedt wel op, wanneer men de waarschuwing op de hoes negeert. Als ze het weten, gaat het scherm op zwart.

Het verschil is dat Microsoft geld wil voor haar CDs en het WTG niet. Illegaal gebruik van MS-software is dus winstderving, en dat kan aangevochten worden.
Maar MS treedt ook met regelmaat op op illegale wijze, waarna ze door oa het europese hof op het matje geroepen worden. MS is een lompe en egocentrische organisatie die haar advocaten inzet om de mazen en de randjes van de wetgeving op te zoeken zodat ze aan winstmaximalisatie zitten. Wil je hen echt als voorbeeld voor het WTG?

quote:

Een rechthebbende mag een eenzijdige gebruiksovereenkomst opstellen. Daarmee heb je een keuze. Ik beticht niet, ik stel vast dat hij, volgens zijn eigen zeggen, een CD-Rom heeft, die hij niet mag gebruiken.  Hij is het daar natuurlijk niet mee eens en heeft er voor gekozen om deze toch te gebruiken.
Maar geef de relevante wetgeving eens! Er bestaat niet zoiets als "eenzijdige gebruiksovereenkomst". De eenzijdige overeenkomsten gelden situaties waarbij iemand zichzelf tot iets verplicht. Je kunt niet eenzijdig een ander tot iets verplichten. Daarom moet je op het internet steeds aanvinken dat je 'de overeenkomst' gelezen hebt en er mee akkoord gaat. Daarom wordt het betalen voor een product gezien als een 'akkoord met de overeenkomst'. Maar ik hoor je niet over 'voor akkoord vinken' of 'betalen voor CD'. Maar zelfs als dat er staat dan hoeft dat nog niet rechtsgeldig te zijn. Absurde eisen zijn niet rechtsgeldig, gevinkt of niet.

quote:

Het is juridisch gebruikelijk om een zetel te kiezen, waar een proces wordt gevoerd. Copyright is een internationaal recht, de meeste landen onderschrijven dat.
Stichting BREIN is opgericht in april 1998 en formaliseert de al tientallen jaren bestaande samenwerking tussen auteurs- en naburig rechthebbenden op het gebied van piraterijbestrijding. (...)
Maar copyright is hier niet van toepassing. Titaan. heeft het niet gekopieerd en ook niet vermenigvuldigd voor gebruik van anderen. Voor zover ik begrijp heeft hij een legale CD.

Daarnaast is het tot op zekere hoogte wel degelijk toegestaan om auteursrechtelijk beschermde infodragers (boeken, CDs, DVDs) te kopieren. Meer daarover op thuiskopie.nl. Titaans. gebruik lijkt me hiermee overeen te komen. Deze wetgeving geldt ongetwijfeld niet in Amerika, maar dat is in NL niet relevant.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4403 Gepost op: mei 02, 2011, 10:44:28 am »

quote:

elle schreef op 02 mei 2011 om 10:16:
Copyrights zijn hier niet van toepassing. Je betwist het gebruiksrecht van Titaan..
Ik geef het volgende aan:
De CD-Rom is uitsluitend bedoeld voor JG, de uitgever mag dat bepalen, hij stelt de voorwaarden en mag dat. Volgens het  Breincitaat beschermen de copyrights wetgeving de wettelijke rechten.
Die schuif je dus aan de kant.

quote:

Het verschil is dat Microsoft geld wil voor haar CDs en het WTG niet. Illegaal gebruik van MS-software is dus winstderving, en dat kan aangevochten worden.
Het wtg gebruikt een ander systeem voort het dekken van kosten, een  vrijwillige bijdrage. Vergelijkbaar met  een stalletje op het platteland waar dingen meegenomen kunnen worden met daarnaast een bus  voor een bijdrage. Meestal staat erbij hoeveel de bijdrage is.

quote:

Wil je hen echt als voorbeeld voor het WTG?
Retorische vraag?

quote:

Maar geef de relevante wetgeving eens! Er bestaat niet zoiets als "eenzijdige gebruiksovereenkomst".
Jouw mening, geen feit! Volgen brein ligt het anders.

quote:

Voor zover ik begrijp heeft hij een legale CD.
Het is dus je persoonlijke keuze of je iemands rechten  wilt  respecteren of niet.

quote:

Daarnaast is het tot op zekere hoogte wel degelijk toegestaan om auteursrechtelijk beschermde infodragers (boeken, CDs, DVDs) te kopieren. Meer daarover op thuiskopie.nl. Titaans. gebruik lijkt me hiermee overeen te komen. Deze wetgeving geldt ongetwijfeld niet in Amerika, maar dat is in NL niet relevant.
Op zekere hoogte? Wat is “die hoogte”?   Iets lekker kopiëren in plaats van te betalen? Nee.

Kan het niet zo zijn, dat de wetgever het niet aan kan om alle individuele inbreuken op Copyrights   te vervolgen? Omdat men daar de capaciteit niet  voor heeft en dat de kosten veel hoger zijn dan de baten en daarom  een gat in de wet heeft gelaten?

Dus ook "de Gulden regel" ook maar buiten beschouwing laten?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4404 Gepost op: mei 02, 2011, 10:45:35 am »

quote:

Piebe schreef op 01 mei 2011 om 21:30:
[...]

Het punt wat ik gemaakt heb staat nog fier overeind.

[...]
Nietes!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4405 Gepost op: mei 02, 2011, 11:08:19 am »

quote:

Beepee schreef op 02 mei 2011 om 10:44:
[...]
 Ik geef het volgende aan:
De CD-Rom is uitsluitend bedoeld voor JG, de uitgever mag dat bepalen, hij stelt de voorwaarden en mag dat. Volgens het  Breincitaat beschermen de copyrights wetgeving de wettelijke rechten.
OK, laten we hiermee beginnen.

De CD-Rom is uitsluitend bedoeld voor JG, de uitgever mag dat bepalen,
Is dat zo? Geef graag wetgeving die dat ondersteunt.
hij stelt de voorwaarden en mag dat.
Dat is niet in alle gevallen waar. De voorwaarden moeten namelijk binnen een wettelijk kader vallen. Doen ze dat niet, dan is een gebruiker er niet aan te houden.
Volgens het  Breincitaat beschermen de copyrights wetgeving de wettelijke rechten.
De copyrightwetgeving strekt zich slechts uit tot het kopieren&verspreiden. Daar is hier geen sprake van, dus  is het een niet ter zake doend argument.
Ik schuif je copyright-argument idd als irrelevant aan de kant. Voor de rest wil ik graag extra bewijs/argumentatie zien. Aangezien jij vindt dat Titaan. illegaal handelt, ligt de bewijslast bij jou.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #4406 Gepost op: mei 02, 2011, 11:47:07 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 01:39:...Ligt het aan mij dat ik dat vreemd vind?

Laat dan ook duidelijk zijn dat Beepee zelf dit rookgordijn opwerpt! Het is de zoveelste tactiek om maar niet inhoudelijk te hoeven reageren en opeens de wettelijke bepalingen van een cd gespreksonderwerp zijn, ipv de inhoud. Dat doet me denken aan het inbrengen van een tapijtje in een kerk, ipv op de inhoudelijke argumenten te reageren.

Overigens wil ik benadrukken dat Titaan wel degelijk integer met zijn bronnen omgaat. In het verleden als hij met mij in gesprek ging, dan citeert hij keurig de Denzinger, de Katechismus of pauselijke encyclieken. Allemaal uiterst acceptabele bronnen die elke katholiek zal accepteren en die voor iedereen ook gewoon terug te vinden  en controleerbaar zijn. Inclusief afvalligen! ( no pun intended). Niemand zal gaan zeuren of hij wel eerlijk voor de boeken copyrights betaald heeft of dat hij ze als niet-katholiek niet zou mogen lezen.... en dat laatste is precies wat Beepee nu dus wel doet. De bewijslast ligt dus ook bij hem....
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4407 Gepost op: mei 02, 2011, 12:18:09 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 01:39:
[...]

Ik zou wel even willen opmerken dat ik hier mis wat er nou moreel gezien aan de hand is.
Voor mij is het moreel gezien het belangrijkste of er ergens duidelijk valt af te leiden dat de programma-CD niet door een ander dan een JG wordt geacht gebruikt te worden.
Niet erg elegant -- laat staan juist -- vind ik het om hier strikt de zaak te vernauwen tot wat er volgens de Nederlandse wetten al of niet mag en de rest buiten beschouwing te laten.

Als ik een programma-CD zou bezitten en het blijkt zonneklaar dat het door de vervaardiger van die programma-CD eigenlijk niet toegestaan wordt dat ik hem gebruik dan acht ik me niet slechts gebonden aan Nederlands recht maar ik zal goede redenen voor mezelf moeten hebben om het "uitsluitend voor JG-gebruik" van de vervaardiger naast me neer te leggen; zo niet dan zal ik me bewust zijn van morele schuld zonder verontschuldiging als ik de duidelijke aanwijzing naast me neer zou leggen.
Er zijn natuurlijk dingen die niet via Nederlands recht verboden zijn; kan ik die vrijelijk doen? Volgens het recht wel, maar op dit forum hebben we meestal toch nog wel andere maatstaven.

Graag zou ik dus de zaken duidelijk zien. Er is aan de ene kant wel de vraag of de programma-CD wettelijk gezien voor een installatie door een niet-JG gebruikt kan worden.  En het is wel interessant wat daarover in dit geval te zeggen valt.
Maar daarnaast is er toch de belangrijker vraag of het op enigerlei wijze voor een redelijk denkend mens duidelijk wordt aangegeven dat dat door de vervaardiger eigenlijk niet wordt toegestaan ook al is het misschien niet verboden op een zodanige wijze dat bij overtreding de vervaardiger veel kans heeft de zaak te winnen als hij die aanhangig zou maken bij het gerecht.  
Dus: heeft Beepee gelijk dat er een bericht "exclusief bedoeld voor JG-gebruik" begrepen moet worden of is dat een vergissing van Beepee?

BeePee legt zelf de koppeling met het auteursrecht, daarom gaat de discussie dus primair over de vraag of hij zich hier vergist.
Los van het auteursrecht is de vraag of WTG wil, dat niet-WTG leden de CD gebruiken. Een morele afweging kan ik pas maken als bijvoorbeeld in de begeleidende brief iets zou staan in de trant van: 'wij willen dat deze CD uitsluitend wordt gebruikt door geregistreerde WTG leden, omdat: <redenen>'.
Dan kun je met goede redenen beslissen of en wat je er mee gaat doen en waarom.

Echter, hoe minder openheid er bestaat over de eigenlijke beweegredenen tot geheimhouding, hoe minder morele aanleiding ik voel om mee te werken aan zo'n geheimhouding.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 12:20:53 pm door pyro »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4408 Gepost op: mei 02, 2011, 12:36:21 pm »

quote:

Trajecto schreef op 01 mei 2011 om 20:54:Vooroordeel ontstaat door ervaring maar door die ervaring dan te ongenuanceerd veralgemeend toe te passen.
Dus: Ik heb ervaring met antennes, die ervaring pas ik ongenuanceerd toe. Dat is duidelijk.

quote:

Je hoeft niet alles bij te houden maar wat belangstelling was prettig geweest.
Inderdaad, je hebt slechts het doel hier te verkondigen. Jammer.
Dus jammer, dat Jezus hoofddoel was te verkondigen, te onderwijzen?

quote:

Toch een beetje proberen!
Doe ik, maar men wil alleen de nachtegaal horen.

quote:

Dat is nou net wat ik zeg, dat jij er van uitgaat dat wat jij ziet als wat de Bijbel leert ook werkelijk het uniek enige is wat de Bijbel kan of bedoelt te leren. Jij stelt je dus op als perfect-wetende Bijbelleraar. En dat pruimen we niet bij een "leerboek" dat meerdere uitleggen kent zoals de Bijbel.
Dat is nou net het probleem waardoor er steeds ruzie en ongenoegen ontstaat.
Men interpreteert dat zo, men wil dat en het maakt totaal niet uit, dat ik tig keer heb gezegd, dat het niet zo is.

Je accepteert dus dat er 300 verschillende  uitleggingen mogelijk zijn, en dat  Jezus uitspraak : Uw woord is waarheid”, gewoon flauwe kul is..

quote:

Sorry als mijn woorden te hard waren of klonken.
Dat heb ik niet zo geïnterpreteerd.

quote:

Nou misschien let ik niet genoeg op. Ik lees hoofdzakelijk je posts aan mij.
Als daar iets in staat wat ik als een retorische vraag zie reageer ik niet steeds. Dat zijn dan vaak vragen die duidelijk zo zijn gesteld om iemand in WTG-richting te dwingen maar die een hele context missen of die al duidelijk uitgaan vanuit een basis-geloofsaanname die ik niet onderschrijf.
Je onderschrijft dus alleen je eigen visie?

Men  schrijft Jezus een fysieke opstanding toe, terwijl dat Bijbel dat overduidelijk niet leert. Ik onderbouw dat met schriftplaatsen. Men negeert  dat. Voor mij is er dan overduidelijk een groot gebrek aan feitelijke, praktische Bijbelkennis. En dat men kennelijk geloof stelt in Satans leugen: gij zult niet sterven.
Retorisch? Welnee. Een heikel punt.

quote:

Wat praat je nou over dingen die "niet spannend genoeg" zouden zijn? Dat is helemaal de kwestie niet. Onderzoek is interessant en om de Bijbel te onderzoeken is dit wetenschappelijke onderzoek gewoon één van de dingen die gedaan worden. Je moet het geheel gaan onderzoeken, niet alleen wat de beschrijver van plagen wilde uitdrukken. Ook dus wel, maar niet alleen, wanneer er nog meer onderzocht kan worden. Ik weet dat jij anders denkt.
Ik heb vaak meegemaakt, dat mensen mystieke leer spannender vinden. Vandaar die opmerking.

De onderzoeker van de plagen wilde aantonen, dat de Bijbel  door mensen was bedacht en niet door God geïnspireerd. Dus ging hij op zoek naar m.o.m.  dezelfde natuurverschijnselen. Daarbij negerend, dat de plagen vooraf werden aangekondigd en dat de plagen een rechtstreekse aanval was op de Egyptische Godheden. Deze godheden werden “vertegenwoordigd”door de heidense priesters. Het was een strijd tussen de ware God en de valse goden. JHWH bewees dat hij  GOD “El Sjaddai” was.

Egypte werd door de volgende plagen getroffen:
(1) verandering van water in bloed,
(2) kikvorsen,
(3) muggen,
(4) steekvliegen,
(5) veeziekte,
(6) zweren op mens en dier,
(7) hagel,
(8) sprinkhanen,
(9) duisternis en
(10) de dood van Egyptes eerstgeborenen, inclusief Farao’s zoon.

De eerste plaag, waardoor de Nijl en alle wateren van Egypte in bloed werden veranderd, bracht schande over de Nijlgod Hapi. De dood van de vissen in de Nijl was eveneens een slag voor Egyptes religie, want bepaalde vissoorten werden werkelijk vereerd en zelfs gemummificeerd (Ex 7:19-21).

De kikvors, een symbool van vruchtbaarheid en van opstanding volgens Egyptische begrippen, beschouwde men als aan de kikvorsgodin Heket gewijd. Derhalve bracht de kikvorsenplaag schande over deze godin (Ex 8:5-14).

Bij de derde plaag moesten de magie-beoefenende priesters een nederlaag erkennen toen zij niet in staat bleken met behulp van hun geheime kunsten stof in muggen te veranderen (Ex 8:16-19). Aan de god Thot schreef men de uitvinding van magie of geheime kunsten toe, maar zelfs deze god kon de magie-beoefenende priesters niet helpen de derde plaag na te bootsen.

Vanaf de vierde plaag werd er duidelijk een scheidingslijn tussen de Egyptenaren en de aanbidders van de ware God getrokken. Terwijl zwermen hondsvliegen de huizen van de Egyptenaren binnendrongen, werden de Israëlieten in het land Gosen er niet door getroffen (Ex 8:23, 24).

De volgende plaag, de pestilentie over het vee, vernederde godheden als de koegodin Hathor, Apis en de hemelgodin Noet, die men zich als een koe voorstelde aan wier buik de sterren bevestigd waren (Ex 9:1-6). De plaag van de zweren bracht schande over de goden en godinnen van wie men geloofde dat zij de macht hadden om te genezen, zoals Thot, Isis en Ptah (Ex 9:8-11).

De zware hagelstorm was beschamend voor de goden van wie men dacht dat zij de natuurkrachten beheersten; bijvoorbeeld Resjef, van wie men naar het schijnt geloofde dat hij de bliksem beheerste, en Thot, de zogenaamde heer over de regen en de donder (Ex 9:22-26).

De sprinkhanenplaag betekende een nederlaag voor de goden van wie men dacht dat zij voor een rijke oogst zorgden; een van deze goden was de vruchtbaarheidsgod Min, die als beschermer van het gewas werd bezien (Ex 10:12-15).

Tot de godheden die door de plaag van de duisternis te schande werden gemaakt, behoorden zonnegoden als Ra en Horus, alsook de maangod Thot, van wie men geloofde dat hij zon, maan en sterren geordend had. — Ex 10:21-23.

De dood van de eerstgeborenen bracht de grootste vernedering voor de Egyptische goden en godinnen met zich (Ex 12:12). In feite betitelden de heersers van Egypte zichzelf als goden, als de zonen van Ra of Amon-Ra. Men beweerde dat Ra of Amon-Ra gemeenschap met de koningin had. De zoon die als gevolg daarvan werd geboren, gold derhalve als een geïncarneerde god en werd aan Ra of Amon-Ra in diens tempel gewijd. Daarom betekende de dood van de eerstgeborene van Farao in werkelijkheid de dood van een god (Ex 12:29). Dat op zich zou reeds een zware slag voor de religie van Egypte zijn geweest, en de volledige hulpeloosheid van al zijn godheden trad aan het licht doordat zij niet in staat waren de eerstgeborenen van de Egyptenaren voor de dood te behoeden.

quote:

Ik doe het even voor je:
Niet nodig, ik ken die tekst.  M.i. begrijp je de context niet.

Waarom doopte Paulus hier niet?
In zijn tijd betekende Stauros martelpaal of paal, vandaar dat ook Xulon werd gebruikt.
Menselijke wijsheid, de steeds populair wordende Griekse filosofie, is niets.

quote:

Niet de dingen die jij noemt moet je positief beschouwen. Wel de grote denkers en de Verlichting bijvoorbeeld zou je positief kunnen beschouwen.
Is menselijke wijsheid dan toch wat?

quote:

Klopt. Precieze gedetailleerde leer die een mens exact voorhoudt wat te doen geeft eenheid. Bijbelse leer of andere leer die daaraan voldoet geeft het. Niet uniek-Bijbels dus. (En voor brede eenheid moet de leer natuurlijk ook niet vormen van geweld prediken.)
Jezus zei: Mijn juk is ligt!
Zei hij, ga je gang maar, normen en waarden zijn afgeschaft? Nee.

Het grote verschil is, dat volgelingen deze dingen niet wilden doen en dat gaf de eenheid. Zodra de normen en waarden versoepelden, ontstond onenigheid. Deze werd door Paulus bestreden.

quote:

Nou dat is dan hun traditie. Het steeds verder proberen dat precies te doen en alles er vanaf te strippen wat daar niet bij hoort na grondig onderzoek. Dat is de manier en traditie van het WTG.
(Weer vooroordeel? Je zegt het maar, hoor...)
Kennelijk.
De manier van het WTG is: Leer mij UW weg, O JHWH.

Dus niet zoals algemeen gebruikelijk: ik bepaal zelf wel hoe ik God aanbid.

quote:

Nou, vooral dat je de uitleg die jij geeft als juist en onbetwistbaar brengt. Je brengt het dus als leraar die onbetwistbaar de juiste betekenis kent en niet als iemand die zegt wij (het WTG) vatten het zo op.
En inderdaad aanvaard je ook niet (of nauwelijks) dat een wetenschap komend vanuit een aangrenzende cultuur verduidelijkend licht op Bijbelpassages zou kunnen werpen
Ik zie, ik zie, wat Jij niet ziet.
Dus ben ik natuurlijk blind.

Het is natuurlijk volkomen logisch dat een cultuur van afgoderij licht op de Bijbel werpt. Duidelijk.

quote:

Welke conclusie? Je zei dat men bij je vroegere Bijbelstudie bij de NH kerk zei dat JG'en dachten dat zij het alleen wisten. En ik zei dat ze ze daarmee niet ver mis zaten. Jij bent namelijk een prototype van iemand die zegt dat je het op de unieke juiste wijze weet en dat de 300 denominaties fout zitten. Dus jij bent een goed voorbeeld ervoor dat "de" JG denkt dat het WTG alleen het gelijk aan zijn kant heeft.

Wat is je persoonlijke ervaring? Hebben we hier wellicht een spraakverwarring?
Natuurlijk hebben  alle denominaties gelijk, daarom vormen zij een  duidelijke eenheid. Het is dus onmogelijk, dat ik meer Bijbelse details zie, dan JIJ?

quote:

Ja, een vorm van Bijbelstudie, maar daar doelde ik niet op. Je wilt hier niks leren wat betreft omgaan met mensen -- ze welwillend benaderen wat betreft hun visie -- van die visie wat leren, etc. En ook leren van hun manier van doen en hoe ze de medeforummer tegemoet treden.
Je gebruikt je forumwerkzaamheden om een hard Bijbels gelijk te verstevigen en niet om mens met de medemens te worden. Dat bedoel ik als ik het over leren heb.
En als je dat misschien toch al wel een beetje hebt gedaan dan was het nog niet zodanig dat ik het duidelijk gemerkt heb. Sorry daarvoor dan.
Alhoewel ik al vele malen heb gezegd dat dit voor mij een vorm van Bijbelstudie is, zo bestudeer ik op meerdere manieren de Bijbel, o.a. onderwerpsgewijs of een vers voor vers bespreking, en dus leer ik daarvan. En dat wil JIJ ontkennen.

Je verwacht dus kennelijk van mij, dat ik Kerstmis ga meevieren, terwijl jij en ik weten, dat Jezus dat niet heeft ingesteld. Omdat iedereen dat doet, moet ik het ook doen, om zo aan je wensen tegemoet te komen?

Het is dus in jouw ogen volkomen fout om proberen aan te tonen dat Gods woord waarheid is en dat ik maar mee moet gaan met de gedachte, dat het een “verhaaltjes” boek is en dat heidense religie meer  inzicht in de Bijbel geeft, dan de Bijbel zelf?

quote:

Oké.  Maar lees wat ik hierboven net zei nog maar eens en denk erover na.
Ja, dus maar, net als vele anderen, maar niet op de smalle weg wandelen, omdat deze wel erg “smal”is?

quote:

Nou, wat genuanceerder denken zou naar mijn mening geen kwaad kunnen.
Stabiliteit heeft zijn voordelen maar een mens moet groeien. "Stabiel" heeft gauw een positieve connotatie in ons gevoel. Maar bedenk b.v.: de macht van een dictator kan ook stabiel zijn maar hoeft daarmee nog niet per se  in alle opzichten als positief te worden bezien en vasthouden aan iets omdat het zo'n fijn stevig rustig gevoel geeft vind ik ook niet de ultieme juiste houding.
Dus ik moet mee gaan twijfelen en Jezus uitspraak: “Uw woord is waarheid” negeren?

quote:

Ja dat is dus wat jij denkt en gelooft en ik kan wel wat dingetjes opnoemen die ik niet onderschrijf maar waarom zou ik dat nog doen? We overtuigen elkaar toch niet.
Nou vooruit, ik pik er nog iets uit voor commentaar:
"Oorspronkelijke leer is die leer, die in de eerste eeuw bestond. Het is toch volkomen duidelijk, dat er toen geen Kerstmis bestond of een zondagsrust? Deze werden pas in de 4e eeuw ingesteld."

Dat is wel duidelijk maar verder zegt het niets over de waarde ervan, volgens mij. Jij concludeert dat er dan onmiddellijk een reden is om het af te zweren en ik onderschrijf niet dat er een (goede) reden toe is.
Ik onderschrijf het nut van een wekelijkse rustdag en zie geen dwingende reden om die van de zondag naar een andere dag te gaan verschuiven. Kerstmis vind ik geen slechte instelling en wie het niet wil vieren viert het gewoon niet.
Wat is nu de waarde van on-Bijbelse feesten? Ze belemmer de toegang tot Gods koninkrijk. Is dat geen een ultieme reden?

Niet wat JIJ vindt, is belangrijk, maar hoe God dat ziet! Maar je hebt van God een vrije wil gekregen. Is het gunstig om tegen Gods wil of wensen in te gaan? Weet je het beter dan Gods raad?

quote:

Als je je op commando van mij nederig gedraagt, heb je niet de instelling die ik bedoelde, nee. Dan ben je een marionet. Ik doe dan ook liever een oproep die iemand tot inzicht kan brengen. Als het je niet past, past het je niet.
De nederigheid die ik bedoelde moet steun van binnenuit hebben en wordt nog beter weergegeven door te spreken van  ootmoed en bescheidenheid.

Maar goed, wie hebben erg verschillende visies in geestelijke zaken en die passen niet erg bij elkaar.
Omdat we beiden de houding hebben zoals je aan de hand van het toekeren van de andere wang beschrijft, kunnen we hier lang tegen elkaar spreken en toch niet in echte ruzie vervallen ondanks onze verschillende visies. Maar een echt vruchtbare uitwisseling wordt het niet, helaas. We bereiken geen toenadering.
Mijn doel is je inzicht in de Bijbel te geven. Als het je niet past, past het je niet.

Ik heb het woord”ootmoed” opgezocht en gevonden in 2 kron 7:
14 en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. NBV
14 en Mijn volk, waarover Mijn Naam is uitgeroepen, in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen. HSV
14 en mijn volk waarover mijn naam is uitgeroepen, verootmoedigt zich en zij bidden en zoeken mijn aangezicht en keren van hun slechte wegen terug, dan zal ík vanuit de hemel horen en hun zonde vergeven, en ik zal hun land genezen.

Ik denk dat deze criteria voor iedereen van toepassing zijn.

quote:

Toch legde ik gewoon iets uit hoe het voor een "gewoon" lezer overkomt in de gespreksdraad waarvan dit afstamt en ik had het helemaal niet over Bijbelse leer op denigrerende wijze. Dat jij erin een belediging ervoer vind ik jammer en ik heb me verontschuldigd, maar als ik geen uitleg meer zou mogen gaan geven omdat jij dat mogelijkerwijze als een belediging gaat zien dan acht ik het posten van berichten voor jou niet meer mogelijk. Dan stop ik gewoon. Ik tracht alles steeds op zo juiste mogelijke wijze over te brengen op vriendelijk collegiale manier, maar als mijn weloverwogen woorden je niettemin storen dan weet ik geen andere oplossing dan maar gewoon te stoppen.
Kijk eens nu naar datgene wat de Bijbel leert:

„Nu schijnt elk streng onderricht weliswaar op het ogenblik zelf niet vreugdevol te zijn, maar bedroevend; toch werpt het later voor hen die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht af, namelijk rechtvaardigheid.” — HEBREEËN 12:11.

De lezer cq toehoorder zal niet blij zijn wanneer hij iets hoort of leest, wat hij als “niet prettig” ervaart.

Iemands kan dus makkelijk dingen ervaren, die in werkelijk anders zijn. De Bijbel geeft dat ook aan.

1 Korinthiërs 13:12 Want op het ogenblik zien wij door middel van een metalen spiegel vage omtrekken, maar dan van aangezicht tot aangezicht. Op het ogenblik ken ik gedeeltelijk, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, evenals ik nauwkeurig gekend word.

Zelfs Paulus erkende dat hij dingen niet altijd scherp zag. Maar hij wilde dingen nauwkeurig kennen. Iets  waar ik je toe wil aanmoedigen, je wil aanreiken. Is dat door mij onvriendelijk bedoeld?

Welnee, ik probeer je naar het toekomstige paradijs te brengen. Is dat verkeerd?

Ook als jij dat heel anders ziet, omdat je de noodzakelijke nuances niet ziet, niet kan zien?

quote:

Och begrijpen...
"Hij is een God van liefde en een God van wraak." Natuurlijk is het met niet ontgaan dat God opvalt -- vooral in het OT -- door zijn wraaklust.
Ik heb ook al eens geciteerd (in een ander topic) uit 1Kor. 13 (NT dus) waar de liefde zo mooi beschreven wordt en als je dan aan het godsbeeld denkt dat vooral in het OT naar voren komt, zie je niet echt overeenstemming daarmee.
Kijk, dat is nu weer zo’n nuance, die je totaal niet ziet en m.i. bagatelliseerd.

Er is GEEN verschil tussen de OT en de NT God. De Bijbel is één geheel! De scheiding is door mensen aangebracht. Waarom lijkt dat dan zo? Bekijk het eens van Gods standpunt uit.

Hoe ziet hij de vele afgodenaanbidders, die zijn aarde verontreinigen, hem aanvallen en beledigen?  Zijn voornemen  dwarsbomen. Moet hij dat maar allemaal accepteren? Nee.

Hij grijpt in, wanneer hij dat noodzakelijk acht. Om degenen die zich wèl aan zijn voornemen willen houden te beschermen.

Juist uit liefde voor de goedwillende mens, zal hij de anderen vernietigen. Dat staat ook in het NT!

quote:

Met de eerste zin van de tweede alinea (aarde als huurhuis) ben ik het eens. Wat erna staat niet (althans niet op de letterlijke manier zoals het er staat; en ik zal maar aannemen dat jij als JG alles letterlijk bedoelt).
Een JG leest letterlijk en wenst geen interpretatie maar neemt het down to earth zoals het er staat.
Andere gelovigen zijn meer geestelijk ingesteld en kijken anders naar de boodschap.
Dat laatste accepteer jij eigenlijk niet. Jammer, ik kan er weinig aan doen.
Jammer dat je niet inziet, niet wil inzien, dat een JG  dingen ziet, zoals het bedoeld is. De Bijbel laat gewoon zien, wat God leert. Daar hou ik mij aan vast.

Wanneer je het scheppingsverslag als een soemerische mythe beschouwd, dan heb  je er inderdaad veel moeite mee, dat het een verslag is van gebeurtenissen.

De bijbel laat meestal zien hoe het is bedoeld, soms heel erg duidelijk, soms verborgen. Daar moet je dus naar gaan zoeken, als naar een verborgen schat.

God gaf Adam te verstaan, dat hij alles mocht gebruiken, maar dat hij met zijn tengels van één boom af moest blijven. God had die voor zichzelf gereserveerd. Dit was het enige gebod. Op overtreding stond de doodstraf. Hij luisterde niet en stierf uiteindelijk. Dat was dus NIET Gods bedoeling, dat blijkt uit Gen 3:15.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4409 Gepost op: mei 02, 2011, 01:56:26 pm »

quote:

Zoveel wijsheid kan ik niet tegenop. :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4410 Gepost op: mei 02, 2011, 02:30:08 pm »

quote:

pyro schreef op 02 mei 2011 om 12:18:
[...]

BeePee legt zelf de koppeling met het auteursrecht, daarom gaat de discussie dus primair over de vraag of hij zich hier vergist.
Los van het auteursrecht is de vraag of WTG wil, dat niet-WTG leden de CD gebruiken. Een morele afweging kan ik pas maken als bijvoorbeeld in de begeleidende brief iets zou staan in de trant van: 'wij willen dat deze CD uitsluitend wordt gebruikt door geregistreerde WTG leden, omdat: <redenen>'.

Je hebt gelijk dat het offtopic is, maar deze hele draad is ongeveer offtopic. Verder vind ik het frappant dat BeePee dezelfde kort-door-de-bocht-flauwekul-redenatie-taktiek gebruikt bij 'bijbelse' zaken en bij 'wereldse' zaken.
Ook hier komt het neer op 'ik heb gelijk en dat blijkt duidelijk uit classified information.

quote:

Echter, hoe minder openheid er bestaat over de eigenlijke beweegredenen tot geheimhouding, hoe minder morele aanleiding ik voel om mee te werken aan zo'n geheimhouding.
Idd. Die aangevoerde bijbeltekst uit 2 kor 4 laat zien dat een toetsbare en open houding de verkondiging bevordert. De nieuwe-wereldvertaling zegt hetzelfde. een CD-rom tot classified information bestempelen is strijdig met die houding.

Wellicht dat het WTG zich beroept op bedrijfsgeheimclausules? Dan nog valt een niet-JGer niets te verwijten.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4411 Gepost op: mei 02, 2011, 04:46:09 pm »

quote:

Een mooie samenvatting van al de reacties van de afgelopen 177 pagina's  _O_
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4412 Gepost op: mei 02, 2011, 04:58:05 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 mei 2011 om 13:56:

quote:

Beepee:
Nietes!
Zoveel wijsheid kan ik niet tegenop. :+
En op zo'n beknopte wijze toch duidelijk samengevat. _O_

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #4413 Gepost op: mei 02, 2011, 05:14:51 pm »
hallo iedereen,

Soms komt in deze draad de natuur van Jezus ter sprake.
Hij, de Zoon van God,  noemde zichzelf de mensenzoon.
Wat betekent die naam precies? Is het misschien een titel, of een begrip dat in de Joodse wereld bekend is?
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 05:18:28 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4414 Gepost op: mei 02, 2011, 05:18:07 pm »
Goede vraag, dat heb ik net twee minuten geleden zitten bestuderen voor een examen morgen :-)

Mensenzoon betekende niet zo heel erg veel, het was een begrip dat voorkomt in Daniel 7 en 1 Henoch en ging over een 'eindtijdfiguur' dat de wereld zou oordelen.

Jezus gebruikte die titel expres (ipv zoon van God of Messias/Christus, zo noemde Hij zichzelf dus niet), om zo een soort van 'schone lei' te hebben waarop Hij kon invullen wie Hij was. Niet gebonden aan de verwachtingen die alle mensen al hadden bij bepaalde termen!

(dit is natuurlijk wel de kort-door-de-bocht versie, er valt academisch wel iets meer over te zeggen, maar dit is wel de kern!)
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 05:19:07 pm door Zwever »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4415 Gepost op: mei 02, 2011, 05:20:45 pm »
@ Titaan, St. Ignatius, Pyro en eenieder die meeleest

Mijn post komt gewoon voort uit de verbazing dat er hier plotseling een discussie ontstaat over het al dan niet legaal gebruiken van een programma-CD.

Zo'n discussie heeft hier weinig te zoeken en zou in een apart topic op zijn plaats zijn, volgens mij. (Maar goed, alles wat we willen bespreken met Beepee behandelen we hier.)
Vooral geïnteresseerd ben ik echter toch wel in vragen over moreel juist handelen. Als een programma-CD vermeend tegen instructies van de uitgever in gebruik is, dan ben ik wel even nieuwsgierig naar die instructies. Of die instructies voor een redelijk-denkend mens duidelijk worden gecommuniceerd of niet. En daarbij leg ik dan niet in de eerste plaats de maatstaf aan van juridische vervolgbaarheid; die vind ik minder interessant.

Als er duidelijk de bedoelde beperking door de uitgever wordt genoemd, dan is er toch direct in ieder geval de vraag wat we moreel gezien dan juist achten om wel of niet te doen. Dat is mijn mening.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4416 Gepost op: mei 02, 2011, 05:37:03 pm »
@ Beepee
Je hebt een post van mij van gisterenmiddag overgeslagen want je hebt wel die van gisterenavond van mij beantwoord.
De posts worden steeds veel te lang, vooral doordat we het toch niet eens worden en nauwelijk iets afgerond kan worden met een gemeenschappelijk standpunt, maar steeds er verschil van mening blijft.
Het was deze post:
Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"

Graag hem wel lezen. Ik doe liever niet voor niets zo mijn best.

Je hoeft niet het allemaal te gaan beantwoorden -- het wordt gewoon te veel -- maar zou je in ieder geval onderstaand citaat uit die post nog even willen beantwoorden? Hier verbaasde het mij dat je leek te veronderstellen dat ik nog voor 1914 geboren zou zijn.

quote:

quote:

Trajecto:
1870 is ook wel interessant als je het wilt zien in verband met uitbreken van oorlog. Toen brak de Frans-Duitse oorlog uit; ergens wel een voorloper van de wereldoorlogen.
Beziggehouden met die berekeningen hebben anderen zich daarmee ook wel, maar het WTG is eraan blijven vasthouden en heeft er een verplicht te aanvaarden doctrine van gemaakt. Mag natuurlijk -- ik stel het alleen eventjes vast.
Ik weet ten eerste niet zeker of men 1870 had berekend. Wél, dat het in de herfst van het berekende jaar zou zijn, dus Juli 1870 valt af. Bovendien, was dat geen uitzonderlijke oorlog. Die van 1914 wèl. Het werd de grote, later de eerste wereld, oorlog genoemd. Nog nooit zijn er zoveel slachtoffers gevallen in een oorlog, de 2e wereldoorlog overtrof deze nog.

Ik stel vast, dat Jezus onzichtbare wederkomst ongemerkt aan je voorbij gegaan is, net als de andere eindtijd profetieën.
In slaap gesukkeld, net als de maagden?

Hoe bedoel je dit? Als ik al er was ergens, dan toch niet in mijn leven op aarde van nu, in het jaar 1914. Ik ben pas decennia later geboren en jij toch ook. Om enigermate bewust dat jaar te hebben beleefd zou men nu ver over de 100 moeten zijn.
(Ik heb het allemaal niet zo precies bijgehouden maar als ik het juist heb met wat je vertelde over je moeder en hoe oud ze was toen ze stierf -- dan schat ik jouw geboorte op ergens kort voor tot kort na "de oorlog" -- zoals wij de Tweede Wereldoorlog meestal noem(d)en; waarschijnlijk o.a. omdat Nederland neutraal bleef gedurende de Eerste Wereldoorlog en die in Nederlandse beleving daardoor niet zo'n grote rol speelde.)

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #4417 Gepost op: mei 02, 2011, 05:37:43 pm »
hallo Zwever,

Heftig, het visioen van Daniël!
Ik citeer een klein en rustig stukje, Daniël 7:13-14

13 In mijn nachtelijk visioen zag ik toen
met de wolken van de hemel iemand aankomen
die op een mensenzoon leek.
Hij ging naar de Hoogbejaarde
en werd voor Hem geleid.
14 Toen werd hem heerschappij gegeven,
pracht en koninklijke macht;
alle volken, stammen en talen brachten hem hun hulde.
Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij die nooit vergaat,
zijn koninkrijk gaat nooit te gronde.

(1 Henoch kan ik zo snel niet vinden)

Het tweede vers zit barstensvol betekenis (en het is eigenlijk een soort aankondiging van Jezus), het gebruik van de titel mensenzoon moet toch op zijn minst enige wenkbrauwen hebben doen optillen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4418 Gepost op: mei 02, 2011, 06:49:13 pm »

quote:

Paul2 schreef op 02 mei 2011 om 17:37:
hallo Zwever,

en werd voor Hem geleid.

Het tweede vers zit barstensvol betekenis (en het is eigenlijk een soort aankondiging van Jezus), het gebruik van de titel mensenzoon moet toch op zijn minst enige wenkbrauwen hebben doen optillen?
Daarmee wekte hij de indruk dat ze in de eindtijd leefden (Mat 16,28) een idee wat eveneens postvatte bij de apostelen (Hand 2,17; Jak 5,3; 2 Petr 3,3; 1 Joh 2,18!!) maar later door de kerk 'der eeuwen' is verworpen.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 06:50:00 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4419 Gepost op: mei 02, 2011, 06:51:17 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 16:58:
[...]

En op zo'n beknopte wijze toch duidelijk samengevat. _O_
Absoluut, hij weet het bondig te verwoorden, een bewonderenswaardige kwaliteit! :+

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4420 Gepost op: mei 02, 2011, 06:53:33 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2011 om 17:18:
Mensenzoon betekende niet zo heel erg veel, het was een begrip dat voorkomt in Daniel 7 en 1 Henoch en ging over een 'eindtijdfiguur' dat de wereld zou oordelen.
De joden plaatsen de komst van de messias nog steeds in de eindtijd en het merendeel van de christenen doet dit met de tweede komst. Een door God gezonden messias die een tweede komst nodig heeft is overigens voor joden een onverteerbare gedachte en ik kan ze geen ongelijk geven!
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 06:53:51 pm door Piebe »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4421 Gepost op: mei 02, 2011, 07:05:09 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 17:20:

Mijn post komt gewoon voort uit de verbazing dat er hier plotseling een discussie ontstaat over het al dan niet legaal gebruiken van een programma-CD.

Zo'n discussie heeft hier weinig te zoeken en zou in een apart topic op zijn plaats zijn, volgens mij. (Maar goed, alles wat we willen bespreken met Beepee behandelen we hier.)
Vooral geïnteresseerd ben ik echter toch wel in vragen over moreel juist handelen. Als een programma-CD vermeend tegen instructies van de uitgever in gebruik is, dan ben ik wel even nieuwsgierig naar die instructies. Of die instructies voor een redelijk-denkend mens duidelijk worden gecommuniceerd of niet. En daarbij leg ik dan niet in de eerste plaats de maatstaf aan van juridische vervolgbaarheid; die vind ik minder interessant.

Als er duidelijk de bedoelde beperking door de uitgever wordt genoemd, dan is er toch direct in ieder geval de vraag wat we moreel gezien dan juist achten om wel of niet te doen. Dat is mijn mening.
Zoals gezegd kan ik pas een morele afweging maken, als ik de redenen van de uitgever weet voor bedoelde beperking. Die uitgever kan gewoon openheid van zaken geven, zodat ik zelf met gegronde reden kan beoordelen of ik moreel verantwoord met het materiaal omga.

Wat betreft moraliteit in deze draad, vind ik het eigenlijk veel interessanter dat Beepee zichzelf met een mus vergelijkt terwijl een nachtegaal van hem wordt verwacht. M.a.w. hij doet oprecht zijn best, maar schiet tekort ten aanzien van hetgeen in zijn beleving van hem wordt gevraagd.
Als onze feedback op die manier bij hem aankomt, dan is een beetje bezinning op moraliteit wel op zijn plaats denk ik, dan is het beter hem op een andere manier aan te spreken dan nu gebeurt.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2011, 07:05:26 pm door pyro »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4422 Gepost op: mei 02, 2011, 09:17:27 pm »

quote:

hallo Zwever,

en werd voor Hem geleid.

Zeker een heftig stuk. En het zal ook niet onbekend bij mensen zijn geweest, maar het was geen totaal ingekleurde term zoals 'Messias'. Als je er op let zie je prachtige dialogen in het NT, zoals met Petrus in Mattheus 16:

"13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel."

Jezus noemt zich alleen maar expliciet de Mensenzoon, en dan ook nog in de derde persoon.

Hij noemt zichzelf niet de messias, of de zoon van God, maar bevestigt alleen wat anderen zeggen. Het is kennelijk onze taak om Zijn identiteit vast te stellen, we hoeven Hem niet alleen maar na te praten :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4423 Gepost op: mei 02, 2011, 09:20:00 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2011 om 21:17:
Jezus noemt zich alleen maar expliciet de Mensenzoon, en dan ook nog in de derde persoon.
Dus niet expliciet. ;)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4424 Gepost op: mei 02, 2011, 09:51:44 pm »

quote:

pyro schreef op 02 mei 2011 om 19:05:
[...]

Wat betreft moraliteit in deze draad, vind ik het eigenlijk veel interessanter dat Beepee zichzelf met een mus vergelijkt terwijl een nachtegaal van hem wordt verwacht. M.a.w. hij doet oprecht zijn best, maar schiet tekort ten aanzien van hetgeen in zijn beleving van hem wordt gevraagd.
Als onze feedback op die manier bij hem aankomt, dan is een beetje bezinning op moraliteit wel op zijn plaats denk ik, dan is het beter hem op een andere manier aan te spreken dan nu gebeurt.

Ik geloof zeker dat Beepee zeer zijn best doet. Ik heb het vaker gezegd maar ik zeg het graag nog eens.
Alle achting ervoor!
Op welke manier vindt jij dat we Beepee zouden moeten aanspreken en op wat voor manier gebeurt het op het moment?
Jijzelf post hier ook wel maar dat toch dan alleen zo af en toe met niet al te lange posts en misschien ben jij wel iemand die daardoor juist als toekijker ziet wat er mis gaat.

Dit is echt een topic waar vaak langs elkaar heen wordt gepraat en onduidelijkheid ontstaat. Ik probeer alles steeds zo duidelijk mogelijk te krijgen. En ik probeer ook vriendelijk te blijven, zelfs als iets soms ergerlijk overkomt. Het zal me niet altijd lukken, maar als het even kan zal ik de collegiale vriendelijkheid handhaven.
Duidelijk alles willen behandelen op een manier dat misverstanden uitgesloten zijn leidt helaas tot erg lange posts.

Ik snap Beepees houding wel; in zijn beleving bezit hij de sleutel die onze redding zou zijn en hij acht het zijn plicht die ook aan ons te geven. Eigenlijk is het soort houding zoals ik zelf ook wel in elkaar steek.
Ik geloof echter niet in zijn sleutel. Ik heb inmiddels geloof ik het al wel een paar keer meer of minder rechtstreeks gezegd dat ik geen JG zal gaan worden.
Natuurlijk is het zo -- dat is iets waarvan ik zelf me juist duidelijk bewust ben -- dat ik niet kan zeggen hoe ik ooit nog eens van gedachten kan veranderen en een totaal andere weg inslaan, maar dit is toch wel uiterst onwaarschijnlijk. Het ligt absoluut niet in mijn lijn om een richting als waarvoor het WTG staat in te slaan.

Misschien moet ik mijn posten in dit topic langzamerhand gaan afsluiten. Als ik met Beepee spreek loopt het steeds uit op bijzonder lange posts en eigenlijk veranderen we beiden helemaal niet van standpunt. Dus ach, misschien tijd om dat toch maar niet voort te zetten.
Beepee gaat het er tenslotte om, om te verkondigen en bij mij zal hij daar toch geen echt succes mee gaan boeken.

Tot zover.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4425 Gepost op: mei 02, 2011, 09:56:22 pm »

quote:

Precies ;)

Er is zelfs een theorie die zegt dat Jezus een woordvoerder had die dingen namens hem zei (vandaar 3e persoon), of dat Jezus aan een soort tweelingbroer in de hemel refereerde.

Maar dat is allemaal erg ver gezocht en m.i. behoorlijk ridicuul als je de teksten goed leest.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4426 Gepost op: mei 03, 2011, 10:10:27 am »

quote:

pyro schreef op 02 mei 2011 om 12:18:BeePee legt zelf de koppeling met het auteursrecht, daarom gaat de discussie dus primair over de vraag of hij zich hier vergist.

Ik stel dus dat een uitgever de voorwaarden voor gebruik mag bepalen van zijn intelectueel eigendom.

Toen ik een Bijbel CD-Rom bij een uitgeverij kocht, bleek dat de meeste vertalingen onder Copyrights stonden en dat je daar apart voor moest betalen. Dat bleek pas, wanneer je deze wilde instaleren.
Is dat wettelijk of niet?

In de introductiebrief staat overduidelijk dat deze CD uitsluitend  voor JG is en niet voor derden, ook niet voor instellingen. Aansluitend wordt er een juridische gebruiksovereenkomst gesloten. Ook daar staat een bepaling dat derden (niet JG) geen kopieën mogen hebben.

Natuurlijk kan je allerlei bepalingen willen negeren. Dat  is tegenwoordig heel gebruikelijk. Je mag niet door rood, of veel te hard, rijden. Velen doen dat bewust, behalve als zij weten dat er gecontroleerd wordt.

Het is helemaal geen kwestie van geheimhouding. Immers de meeste lectuur daarop is  fysiek vrij verkrijgbaar.
Het is door het WTG bedoeld als een service voor verkondigers, waardoor zij sneller de overvloed aan Bijbelse lektuur kunnen raadplegen.

Zo heb je ook muziek CD’s en  documentaires op dvd. Ook deze zijn bedoeld voor verkondigers, maar daar is geen gebruikersovereenkomst op van toepassing. De muziek kan zelfs vrij gedownload worden, maar daarvoor geldt: Niet voor verkoop, alleen voor persoonlijke doeleinden. De uitgever mag dat bepalen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4427 Gepost op: mei 03, 2011, 10:12:25 am »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2011 om 16:46:een mooie samenvatting van al de reacties van de afgelopen 177 pagina's  _O_
Ik reageerde echter op jouw "goed" onderbouwde schrijven.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4428 Gepost op: mei 03, 2011, 10:14:20 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 17:20:

Keurig verwoordt. Chapeau.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4429 Gepost op: mei 03, 2011, 10:20:26 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 17:37:Je hebt een post van mij van gisterenmiddag overgeslagen want je hebt wel die van gisterenavond van mij beantwoord.
Niet (expres) overgeslagen.  Gewoon, er werd teveel gereageerd en ik kan en wil niet een hele dag achter de PC zitten. Ik doe echt mijn best.

quote:

De posts worden steeds veel te lang, vooral doordat we het toch niet eens worden en nauwelijk iets afgerond kan worden met een gemeenschappelijk standpunt, maar steeds er verschil van mening blijft.
Dat is een groot probleem voor mij, lange posts. Desondanks probeer ik toch zo goed mogelijk te reageren.

quote:

Graag hem wel lezen. Ik doe liever niet voor niets zo mijn best.
Ik doe mijn best, helaas vaak wel voor niets.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4430 Gepost op: mei 03, 2011, 10:28:56 am »

quote:

Beepee schreef op 03 mei 2011 om 10:10:
[...]
Het is door het WTG bedoeld als een service voor verkondigers, waardoor zij sneller de overvloed aan Bijbelse lektuur kunnen raadplegen.
[...]

Alleen verkondigers mogen snel de lectuur raadplegen?
Rare jongens hoor, die JG  }:|
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 10:29:20 am door pyro »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4431 Gepost op: mei 03, 2011, 11:35:41 am »

quote:

Trajecto schreef op 01 mei 2011 om 14:05:
Natuurlijk snap ik wel dat je juist tracht iets duidelijker te maken en ik hoop ook dat het deze keer beter gaat lukken want ik zegt echt niet zo gauw dat er een chaos ontstaat maar nu ik het dan wel zei was het dermate erg dat ik het gerechtvaardigd vond.

Ik ben geen psycholoog, maar het komt mij voor dat je vaak problemen hebt met aan te voelen wat en hoe iemand anders iets bedoelt. Dat is op zichzelf al lastig maar wanneer je op grond van een onjuist aanvoelen een Bijbeltekst als voorbeeld kiest wordt het helemaal ingewikkeld. De keuze wordt dan praktisch zeker een vreemde en er ontstaat verwarring.
Het kan heel goed, dat ik het verkeerd aanvoel. Maar je zal moeten erkennen dat dat schriftelijke nogal moeilijk is.

Ook de “tegenspeler” is van belang. Ik reageer op zijn geschrijfsel en daarop wordt weer  vaak met allerlei verdachtmakingen op gereageerd. Maar er zijn er ook, die dat niet doen, die geen kwade bedoelingen veronderstellen, maar gewoon in discussie gaan.  En dan ontstaan soms twee standpunten, die haaks op elkaar staan. Ik probeer steeds het Bijbelse standpunt te laten zien.

quote:

Natuurlijk kan het zijn dat ik een verband niet zie dat er toch wel is, maar dat geldt ook voor jou. Ik ben weliswaar nogal voorzichtig van aard maar ik heb nog steeds de vermetele gedachte waar als ik zeg dat jij iets uit het verband rukt of een Bijbeltekst geeft die niet toepasselijk is, dat ik dan niet absoluut fout zit. Maar het kan natuurlijk wel, dat ik me vergis, dat moet ik toegeven.
Het grote probleem is, dat ik aan een reactie kan zien, dat iemand vele dingen daar niet bij betrekt. En dat is erg moeilijk om dat letterlijk aan te tonen.

Zo heb ik wel eens aangehaald, dat een fervente muziekliefhebber aan de muziek kan horen, wie er dirigeert.  Hij hoort dat. Iemand anders niet. Is die ander dan minder, is de muziekliefhebber meer? Nee.

Ik geef een tekst alleen, wanneer ik zeker weet dat hij van toepassing is. Ik heb geen behoefte om een tekst  aan mijn visie aan te passen. Het doel is alleen proberen te laten zien, wat de Bijbel leert.

quote:

Wanneer iemand vind dat "de" weg te smal is dan is dat zijn mening, ja. Gaan jullie nou maar eens duidelijk krijgen of jullie het wel over dezelfde weg hebben of misschien toch niet.
Ik ga van de bijbel uit. Deze zegt, dat er één smalle weg is en één brede.

quote:

Nou mooi. Ik dacht niet dat je het zo opvatte, als je nu lijkt te doen. Ik dacht dat jij de Bijbel wel als een verzameling dictees zou opvatten.
Beslist niet. Ik beschouw de Bijbel als één geheel. De Bijbel laat zien, dat wanneer je Gods wil doet, het je goed gaat.  
De bijbel dicteert niet, immers je hebt een vrije wil.
Maar het is verstandig om naar de Bijbelse raad te luisteren.
De Bijbel laat zien, wat er gebeurd als je de Bijbelse raad negeert.

quote:

Als je inderdaad vindt dat geïnspireerde schrijver door hun eigen vrije wil soms wel eens wat schreven wat minder waar is dan zijn we het meer eens dan dat ik eerder gedacht had. Tot nog toe meende ik te horen dat het feilloos gedicteerde verslagen zouden zijn.
Maar dit wil ik dan wel door jou bevestigd zien want het wijkt behoorlijk af van wat ik anders hoor van jou.
Dus om misverstanden uit te sluiten heb ik graag een bevestiging.
Je wilt dus, dat ik je twijfel aan de Bijbelse  waarheid ondersteun? Nee.
Ik twijfel niet aan Jezus uitspraak: Uw woord is waarheid.
Hoe weet je nu, of het waar is? Is Jezus uitspraak onvoldoende? Zou God dan leugens op laten schrijven? Ik weet zeker van niet.

Maar er zijn parallellen te vinden. Kijk hoe niet-Bijbelse schrijvers dingen optekenden. Je ziet bijvoorbeeld, dat eigen fouten of tekortkomingen niet of  heel  summier werden genoemd.
Bijbelschrijvers daarentegen zijn daar heel open over. Zo wordt moord of overspel niet verdoezeld.

quote:

Ja, het is wel een leuk voorbeeld hoe je iets verkeerd kunt gaan uitleggen. En ook een voorbeeld voor hoe dat een beetje tegen beter weten kan zijn maar omdat je het graag zo doet. De "gewone bedoeling ligt tenslotte voor de hand.
Oké, prima en duidelijk voorbeeld!
Men doet dat meestal om het “eigen” gelijk of visie aan te tonen.

Maar het is niet datgene wat de Bijbel leert, je moet dus zo’n  geval verder kijken in de Bijbel.
En dan niet primair om je eigen gelijk aan te tonen, maar om er achter te (willen) komen wat de Bijbel werkelijk leert. Ik heb al vaker het Joodse voorbeeld gegeven betreffende de Messias.

quote:

Dat betekent dat hij misschien niet gebeurd is. Voor degene die in de doctrine geloven is het iets wat ze aanvaarden als behorend tot hun geloof en heeft het dus vergelijkbare zekerheid als andere aspecten van hun geloof. Voor degene die de doctrine niet aanvaardt is het onwaar en niet behorend tot zijn geloof.
Het jaartal 1914 staat nergens in de Bijbel en ook de berekening is teveel uit verschillende gedeelten van de Bijbel geconstrueerd om het rechtstreeks tot "Bijbels" te rekenen volgens mij en daarom dus het woord "doctrine".
Bijbels gezien kan een “doctrine”niet bestaan, als je pure Bijbelse leer volgt. Want dan zou God mensen indoctrineren. Vandaar dat God wil op de voorgrond dient te staan.

De Bijbel kent geen jaar 0, de  tijdsbepaling was toen anders. Zij geven een datering  zoals: In het jaar van vorst X, zoveelste maand. En dan is het een kwestie van omrekenen en dat is lastig.

De wereldse tijdsrekening (van heidense volken) is niet betrouwbaar. Dus dien je overeenkomsten te zoeken, die gebeurtenissen aan elkaar linken, de z.g. sleuteldatums. En daar zal je dus vanuit moeten gaan.

quote:

Hoe bedoel je dit? Als ik al er was ergens, dan toch niet in mijn leven op aarde van nu, in het jaar 1914. Ik ben pas decennia later geboren en jij toch ook. Om enigermate bewust dat jaar te hebben beleefd zou men nu ver over de 100 moeten zijn.
(Ik heb het allemaal niet zo precies bijgehouden maar als ik het juist heb met wat je vertelde over je moeder en hoe oud ze was toen ze stierf -- dan schat ik jouw geboorte op ergens kort voor tot kort na "de oorlog" -- zoals wij de Tweede Wereldoorlog meestal noem(d)en; waarschijnlijk o.a. omdat Nederland neutraal bleef gedurende de Eerste Wereldoorlog en die in Nederlandse beleving daardoor niet zo'n grote rol speelde.)
Ben je bij Jezus geboorte geweest? Nee? Dus is hij dan niet geboren? Heb je dat gemist dan?

Punt is, dat  op basis van profetieën te berekenen is, wanneer hij geboren zou worden, wanneer hij met zijn bediening zou beginnen en wanneer hij zou sterven. Tenminste, als je de gebruikte criteria begrijpt. Op basis van Joodse opmerkingen is bekend, dat zij hem verwachtten.

Mt 2:
1 Nadat Jezus in de dagen van koning Hero̱des te Be̱thlehem in Jude̱a geboren was, zie! astrologen uit oostelijke streken kwamen naar Jeru̱zalem
2 en zeiden: „Waar is degene die als koning der joden geboren is? Want wij hebben zijn ster gezien toen wij in het oosten waren, en wij zijn gekomen om hem hulde te brengen.”
3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in beroering en heel Jeruzalem met hem;
4 en na alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeengeroepen te hebben, ging hij bij hen informeren waar de Christus geboren zou worden.
5 Zij zeiden tot hem: „Te Bethlehem in Judea; want zo is het door bemiddeling van de profeet geschreven:
6 ’En gij, o Bethlehem van het land van Juda, zijt geenszins de onbeduidendste stad onder de bestuurders van Juda, want uit u zal een bestuurder voortkomen, die mijn volk, Israël, zal weiden.’”

Hoewel zij vele andere profetieën over het hoofd zagen, kenden zij zijn komst.
Op basis van diezelfde profetieën kan je de onzichtbare wederkomst  berekenen. Maar dat is niet eenvoudig. Je moet terdege goed  onderlegt zijn in de geschriften.

quote:

O, dat wil ik best horen, hoor!
En ik wil ook nog wel horen dat toeval meestal geen toeval is wanneer je beter zicht hebt op wat er eigenlijk allemaal gebeurt. (Dat is namelijk vaak zo, volgens mij!)
Dan zijn wij het eens.

quote:

Je bedoelt overigens Openbaring 12:9b (de getallen had je verwisseld).
Sorry.  Goed van je dat je dat opmerkt!
Ik heb daar vaker last van, vooral met letters. De tekstverwerker vangt dat dan voor mij meestal op.

quote:

Openbaring is geen gemakkelijk boek en of je het "toevallig" zo moet plakken op het begin van de Eerste Wereldoorlog weet ik niet, maar het is best een interessante hypothese. Dat wel.
Het boek Openbaring is er één dat zeer veel uitleg behoeft en als jij daar iets van jouw uitleg kunt geven dan is dat best interessant.
Openbaring is betrekkelijk lastig, omdat symbolen en feiten door elkaar staan. Het wtg geeft daarvan een vers voor vers bespreking uit. Die heb ik bestudeerd. Vandaar dat ik met stelligheid kan zeggen, dat een nieuwe hemel en aarde en dat de zee er niet meer zal zijn, niet letterlijk is. Dat wil niet zeggen, dat ik alles goed kan plaatsen.

Openbaring geeft 1914 niet aan, dat zijn de profetieën van Daniël.
Het geeft wel aan wat er in de hemel gebeurt, Satan wordt er uitgeworpen. Waarnaar toe? Naar de omgeving van de aarde.
Zou dat onopgemerkt blijven, denk je, wanneer de bron van alle kwaad naar de aarde werd verbannen?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4432 Gepost op: mei 03, 2011, 11:42:59 am »

quote:

pyro schreef op 03 mei 2011 om 10:28:Alleen verkondigers mogen snel de lectuur raadplegen?
Rare jongens hoor, die JG  }:|
Zo? Dus alle specialistische documentatie dien altijd voor iedereen verkrijgbaar te zijn?

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4433 Gepost op: mei 03, 2011, 11:47:56 am »

quote:

hallo Zwever,

en werd voor Hem geleid.

Zonder commentaar met de b.b.h. kruisverwijzingen.

Daniël 7:
13 Ik bleef aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! met de wolken des hemels bleek iemand gelijk een mensenzoon te komen; en tot de Oude van Dagen verkreeg hij toegang, en men bracht hem dicht bij, ja vóór Deze.
14 En hem werd heerschappij en waardigheid en [een] koninkrijk gegeven, opdat de volken, nationale groepen en talen alle hém zouden dienen. Zijn heerschappij is een heerschappij van onbepaalde duur, die niet zal voorbijgaan, en zijn koninkrijk een dat niet te gronde gericht zal worden.

Psalm 45:6 God is uw troon tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig; De scepter van uw koningschap is een scepter van recht.

Jesaja 9:7 Aan de overvloed van de vorstelijke heerschappij en aan vrede zal geen einde zijn, op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het stevig te bevestigen en om het te schragen door middel van gerechtigheid en door middel van rechtvaardigheid, van nu aan en tot onbepaalde tijd. Ja, de ijver van Jehovah der legerscharen zal dit doen.

Daniël 2:44 En in de dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten dat nooit te gronde zal worden gericht. En het koninkrijk zelf zal aan geen ander volk worden overgedragen. Het zal al deze koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken, en zelf zal het tot onbepaalde tijden blijven bestaan,

Lukas 1:33 en hij zal voor eeuwig als koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn.”

Openbaring 11:15 En de zevende engel blies op zijn trompet. En er weerklonken luide stemmen in de hemel, die zeiden: „Het koninkrijk der wereld is het koninkrijk van onze Heer en van zijn Christus geworden, en hij zal als koning regeren tot in alle eeuwigheid.”

Dit heb ik over het boek Henoch gevonden.
Het boek Henoch is een apocrief en pseudepigrafisch geschrift, dat ten onrechte aan Henoch wordt toegeschreven. Het werd waarschijnlijk ergens in de tweede of eerste eeuw v.C. opgesteld en is een verzameling van overdreven en onhistorische joodse mythen, klaarblijkelijk een product van exegetische uitweidingen over de beknopte vermelding van Henoch in Genesis.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 11:50:01 am door Beepee »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4434 Gepost op: mei 03, 2011, 12:01:04 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2011 om 21:17:
Zeker een heftig stuk. En het zal ook niet onbekend bij mensen zijn geweest, maar het was geen totaal ingekleurde term zoals 'Messias'. Als je er op let zie je prachtige dialogen in het NT, zoals met Petrus in Mattheus 16:

"13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel."

Hij noemt zichzelf niet de messias, of de zoon van God, maar bevestigt alleen wat anderen zeggen. Het is kennelijk onze taak om Zijn identiteit vast te stellen, we hoeven Hem niet alleen maar na te praten :)
Mattheüs 16:
13 Toen Jezus nu in de streken van Cesarea Filippi was gekomen, stelde hij zijn discipelen voorts de vraag: „Wie zeggen de mensen dat de Zoon des mensen is?”
13   Toen Jezus gekomen was in het gebied van Caesarea Filippi, vroeg Hij aan Zijn discipelen: Wie zeggen de mensen dat Ik, de Zoon des mensen, ben?

Joh 4:
25 De vrouw zei tot hem: „Ik weet dat de Messias komt, die Christus wordt genoemd. Wanneer die gekomen is, zal hij ons alle dingen openlijk bekendmaken.”
26 Jezus zei tot haar: „Ik ben het, die met u spreek.”

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4435 Gepost op: mei 03, 2011, 12:04:07 pm »

quote:

Trajecto schreef op 02 mei 2011 om 21:51:
Beepee gaat het er tenslotte om, om te verkondigen en bij mij zal hij daar toch geen echt succes mee gaan boeken.Tot zover.

Had Jezus dan veel succes met de verkondiging?

De Joden wilden een andere Messias, ondanks alle wonderen en uitspraken.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4436 Gepost op: mei 03, 2011, 12:22:53 pm »

quote:

Beepee schreef op 03 mei 2011 om 11:42:
[...]
Zo? Dus alle specialistische documentatie dien altijd voor iedereen verkrijgbaar te zijn?
dus er staat toch geheime info op de CD? net zei je nog van niet...  :(
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 12:23:05 pm door pyro »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4437 Gepost op: mei 03, 2011, 12:50:27 pm »

quote:

Zwever schreef op 02 mei 2011 om 21:56:
[...]

Precies ;)

Er is zelfs een theorie die zegt dat Jezus een woordvoerder had die dingen namens hem zei (vandaar 3e persoon), of dat Jezus aan een soort tweelingbroer in de hemel refereerde.

Maar dat is allemaal erg ver gezocht en m.i. behoorlijk ridicuul als je de teksten goed leest.

Nee ik vind het absoluut niet ridicuul want het is gewoon waar dat Jezus altijd in de derde persoon sprak over de Mensenzoon (of hij een tweelingbroer had is een tweede) en hij vroeg ook aan de discipelen wie ze mensen zeiden dat hij was (Mar 8,27) wat een overbodige vraag was geweest als hij zich steeds had voorgesteld met 'hallo, ik ben de Mensenzoon.' :+

Er is geen enkele tekst te vinden waar Jezus publiekelijk heeft gezegd dat hij de Mensenzoon was, dus het is juist ridicuul om het tegendeel te beweren. Dit is het beste bewijs dat Jezus inderdaad poppenkast speelde zoals de kerk der eeuwen de stelling van de modalisten die dat al eeuwen leren denigrerend samenvat.

Voor het volk was Jezus een profeet en profeten waren veelmeer God zijn luidsprekers dan dat zij over zichzelf spraken. Christus sprak in gelijkenissen en als hij over de zoon des mensen sprak waren er vast ook mensen die niet begrepen dat hij zichzelf bedoelde, zoals de Schriftgeleerden en de farizeeërs.

Feit blijft: Jezus sprak uitsluitend in de derde persoon over de Mensenzoon en dat is een heel belangrijk punt wat vreselijk onderbelicht is.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 12:53:51 pm door Piebe »

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #4438 Gepost op: mei 03, 2011, 12:54:25 pm »
( ik zit nu op m'n werk dus ik hou het ff kort)

Uitgaande van het feit dat je  verwijt naar mij toe was dat het illegaal / onwettig zou zijn:

1) Gebruikersovereenkomst:
Er staat NIET in dat ik het niet mag gebruiken.
Dus citeer aub de bewuste passage.

2a) elke andere tekst dan de Gebruikersovereenkomst:
- je hebt NIETS geciteerd. Ik vraag je om de bewuste passages te citeren voordat ze ook maar iets kunnen staven.
2b) elke andere tekst dan de Gebruikersovereenkomst:
- Je hebt NIET een artikel aangedragen waarom deze teksten bindend zou zijn voor mij

3) De  Gebruikersovereenkomst gaf mij het recht om het te gebruiken ( zie eerder geciteerde)

quote:

[...]
Ik stel dus dat een uitgever de voorwaarden voor gebruik mag bepalen van zijn intelectueel eigendom.

Toen ik een Bijbel CD-Rom bij een uitgeverij kocht, bleek dat de meeste vertalingen onder Copyrights stonden en dat je daar apart voor moest betalen. Dat bleek pas, wanneer je deze wilde instaleren.

In de introductiebrief staat overduidelijk dat deze CD uitsluitend  voor JG is en niet voor derden, ook niet voor instellingen. Aansluitend wordt er een juridische gebruiksovereenkomst gesloten. Ook daar staat een bepaling dat derden (niet JG) geen kopieën mogen hebben.

Je STELT inderdaad, graag je bewijzen. Ik betwist wat je meent te 'stellen'.
Dus onderbouw het.
Beginnend bij de letterlijke citaten.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4439 Gepost op: mei 03, 2011, 02:59:12 pm »

quote:

Titaan. schreef op 03 mei 2011 om 12:54:
( ik zit nu op m'n werk dus ik hou het ff kort)

Uitgaande van het feit dat je  verwijt naar mij toe was dat het illegaal / onwettig zou zijn:

1) Gebruikersovereenkomst:
Er staat NIET in dat ik het niet mag gebruiken.
Dus citeer aub de bewuste passage.

2a) elke andere tekst dan de Gebruikersovereenkomst:
- je hebt NIETS geciteerd. Ik vraag je om de bewuste passages te citeren voordat ze ook maar iets kunnen staven.
2b) elke andere tekst dan de Gebruikersovereenkomst:
- Je hebt NIET een artikel aangedragen waarom deze teksten bindend zou zijn voor mij

3) De  Gebruikersovereenkomst gaf mij het recht om het te gebruiken ( zie eerder geciteerde)

quote:

[...]

Je STELT inderdaad, graag je bewijzen. Ik betwist wat je meent te 'stellen'.
Dus onderbouw het.
Beginnend bij de letterlijke citaten.

Ik begrijp nu dus dat er geen vraag zou zijn die je moet met "ja" moet beantwoorden om het programma te installeren.

Zelfs als dat wel zo zou zijn lijkt het me uiterst twijfelachtig of het WTG daar wettelijk iets mee zou kunnen.
Men kan natuurlijk wel beperkende bepalingen opgeven, maar voor privégebruik van de software een voorwaarde stellen dat men JG dient te zijn lijkt mij problematisch. Het lijkt mij dat dat een bepaling is die tegen anti-discriminatiewetten ingaat. Het zou mij niet verbazen dat als er zo'n clausule in de voorwaarden zou moeten worden beantwoord met "ja ik ben JG", dat geen grond kan vormen voor het WTG om iemand aan te klagen die "ja" aanklikt zonder dat dat klopt. Ik vermoed eerlijk gezegd dat de vraag als ontoelaatbaar zal worden beschouwd als onderdeel van een gebruikersovereenkomst en als gevolg daarvan geen grond voor het in het gelijk stellen van een aanklager bij niet naar waarheid beantwoorden door een gebruiker kan zijn.

Maar goed, ik begreep dat zo'n vraag bij het installeren niet naar voren komt.
Bedenk in ieder geval dat er hier in Nederland niet willekeurige discriminatiecriteria vrijelijk door iemand kunnen worden gehanteerd. Het lijkt me dus zeer de vraag of als iemand op een legale wijze aan de betrokken CD kan komen er een beperkende regel kan gelden dat slechts JG'en die kunnen installeren op hun computer.

Misschien is het gegoten in de vorm van een soort "clubmateriaal". Ik zou me eerder kunnen voorstellen dat een "club" programma-materiaal ter beschikking kan stellen dat je niet als niet-lid zomaar kan gaan gebruiken zonder strafbaar te zijn. In dat geval zal het in bezit komen van de CD ook al via een sluipweg zijn geschied, dunkt me..
Het WTG heeft vast juridische mensen die de zaken waar mogelijk zo hebben geregeld dat wordt bereikt wat de bedoeling is.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 03:45:21 pm door Trajecto »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4440 Gepost op: mei 03, 2011, 03:14:57 pm »

quote:

Beepee schreef op 03 mei 2011 om 10:14:

quote:

Trajecto:

Keurig verwoordt. Chapeau.

Graag gedaan.
Helaas komt het gesprek over dit aspect niet erg op gang.

Wat betreft de juridische aspecten heb ik hierboven wat gepost. Die lijken me nog niet zo eenduidig te wijzen in de richting ervan dat een niet-JG niet de CD zou kunnen installeren.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4441 Gepost op: mei 03, 2011, 05:30:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 mei 2011 om 12:50:
Nee ik vind het absoluut niet ridicuul want het is gewoon waar dat Jezus altijd in de derde persoon sprak over de Mensenzoon (of hij een tweelingbroer had is een tweede) en hij vroeg ook aan de discipelen wie ze mensen zeiden dat hij was (Mar 8,27) wat een overbodige vraag was geweest als hij zich steeds had voorgesteld met 'hallo, ik ben de Mensenzoon.' :+

Er is geen enkele tekst te vinden waar Jezus publiekelijk heeft gezegd dat hij de Mensenzoon was, dus het is juist ridicuul om het tegendeel te beweren. Dit is het beste bewijs dat Jezus inderdaad poppenkast speelde zoals de kerk der eeuwen de stelling van de modalisten die dat al eeuwen leren denigrerend samenvat.

Voor het volk was Jezus een profeet en profeten waren veelmeer God zijn luidsprekers dan dat zij over zichzelf spraken. Christus sprak in gelijkenissen en als hij over de zoon des mensen sprak waren er vast ook mensen die niet begrepen dat hij zichzelf bedoelde, zoals de Schriftgeleerden en de farizeeërs.

Feit blijft: Jezus sprak uitsluitend in de derde persoon over de Mensenzoon en dat is een heel belangrijk punt wat vreselijk onderbelicht is.

Voer voor een ander topic, maar als je de waslijst aan teksten bij elkaar zet kun je toch niet anders concluderen dat hij het gewoon over zichzelf had.

Als Jezus vraagt aan Petrus wie 'de Mensenzoon' is, dan antwoord Petrus met: "U bent de Christus". Dat laat mijns inziens geen twijfel over, maar de twijfel die jij nog ziet mag je dus in een ander topic starten :)

edit:Bij herlezing zie ik zelfs dat Jezus eerst zegt wat de mensen over de Mensenzoon zeggen, en daarna vraagt hij, maar wie zeggen jullie dat IK ben? Ofwel, Jezus MOET zichzelf wel zien als de Mensenzoon
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 05:32:39 pm door Zwever »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4442 Gepost op: mei 03, 2011, 05:56:34 pm »

quote:

Beepee schreef op 03 mei 2011 om 12:04:

quote:

Trajecto :
Beepee gaat het er tenslotte om, om te verkondigen en bij mij zal hij daar toch geen echt succes mee gaan boeken.
Tot zover.

Had Jezus dan veel succes met de verkondiging?

De Joden wilden een andere Messias, ondanks alle wonderen en uitspraken.
Tja, maar desalniettemin kun jij in stilte misschien wel eens verzuchten: "Laat die Trajecto nou maar eens héél lang op vakantie gaan met zijn lange posts." ;)

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #4443 Gepost op: mei 03, 2011, 08:00:28 pm »

quote:

Trajecto schreef op 03 mei 2011 om 14:59:
[...]

Ik begrijp nu dus dat er geen vraag zou zijn die je moet met "ja" moet beantwoorden om het programma te installeren. (...)
Nee, DAT heb ik niet betwist.

Menig discussie kent losse eindjes maar dat mag hier niet gebeuren want er is een beschuldiging gedaan (verwijt dat mijn gebruik van de CD  “illegaal” zou zijn).  Daarom wil ik de discussie graag zuiver en formeel houden.

a)   ELKE redenatie op dit moment is luchtfietserij. Want er is nog helemaal NIETS geciteerd.
Het is principieel zo krom als een banaan om te gaan anticiperen op wat er mogelijk zou kunnen staan.

b)   En als het om teksten gaat buiten de gebruikersrechtovereenkomst,  is er BOVENDIEN geen wettelijke artikel geciteerd op basis waarvan zo’n tekst dan bindend zou moeten worden beschouwd voor mij.

Nota bene(!) :
Ik heb RECHT om de CD te gebruiken volgens de gebruiksrechtovereenkomst:
“2. VERLENING VAN HET GEBRUIKSRECHT. De Watch Tower verleent je het recht om de SOFTWARE en DATA persoonlijk te gebruiken.”
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2011, 08:12:59 pm door Titaan. »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4444 Gepost op: mei 03, 2011, 11:33:08 pm »
Wat begint op te vallen is dat Beepee wel moeiteloos anderen van een etiket voorziet maar daar tot op heden geen gronden onder kan leggen.
De één overtreed de wet van God, de ander overtreed het gebruiksrecht.
Weer een ander heeft "geen inzicht" en ga zo maar door.
Waar ligt de grens in dit soort gevallen?

Volgens mij is een gesprek met een boom leerzamer dan het totale gesprek in deze draad.
Hoe je / jullie ook info aandragen en bewijs leveren, het zal nooit kloppen bij de waarheid conform WTG en de toepassing van de TS hier.

Respect voor wie het volhoudt!
(Enne, dat geldt zelfs voor Beepee die zo vasthoudend is :) )
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4445 Gepost op: mei 04, 2011, 09:57:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 mei 2011 om 23:33:
[...]
Volgens mij is een gesprek met een boom leerzamer dan het totale gesprek in deze draad.
[...]
Tja dat deed Jezus ook, maar dat liep slecht af voor de boom...
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 09:57:45 am door pyro »

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #4446 Gepost op: mei 04, 2011, 10:00:58 am »
hallo Titaan,

over het gebruiksrecht van een CD-rom gesproken: als je de schijf op rechtmatige wijze in je bezit of in gebruik hebt gekregen, en daar ga ik gewoon van uit, dan treft jou geen enkele blaam. Punt. Toch?

Wat nog wel mogelijk is, is dat de inhoud van de schijf op een dubieuze manier bijeengebracht was, bijvoorbeeld de auteursrechten van derden negerend, plagiaat heet dat. Maar dat lijkt me ook stug.

Als de inhoud van de schijf bestaat uit goede en waardevolle informatie, dan geldt hier de vergelijking met de lamp onder de korenmaat. Je zou die informatie juist zoveel mogelijk met anderen willen delen, als opsteller zijnde. Het evangelie is voor iedereen bedoeld.

Verkondiging is een belangrijk element van de WTG, en bij de handeling van het verkondigen, de actie, is het persoonlijk contact van mens tot mens belangrijk. De persoon van de verkondiger is ondergeschikt aan de boodschap, maar zonder die persoonlijke nabijheid is de verkondiging niet wat het had kunnen wezen.

Met de CD heb je alleen maar een brok informatie in handen, maar er is dan nog geen sprake van de verkondiging (boodschap plus boodschapper) die de WTG je gunt. Juridisch is het allemaal in orde, denk ik, maar misschien zijn ze bij de WTG bang voor een soort van halve verkondiging waarmee mensen alsnog de mist in kunnen gaan. Ik doe maar een gokje.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2011, 10:02:39 am door Paul2 »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4447 Gepost op: mei 04, 2011, 10:02:37 am »

quote:

Zwever schreef op 03 mei 2011 om 17:30:
[...]

Voer voor een ander topic, maar als je de waslijst aan teksten bij elkaar zet kun je toch niet anders concluderen dat hij het gewoon over zichzelf had.

Als Jezus vraagt aan Petrus wie 'de Mensenzoon' is, dan antwoord Petrus met: "U bent de Christus". Dat laat mijns inziens geen twijfel over, maar de twijfel die jij nog ziet mag je dus in een ander topic starten :)

edit:Bij herlezing zie ik zelfs dat Jezus eerst zegt wat de mensen over de Mensenzoon zeggen, en daarna vraagt hij, maar wie zeggen jullie dat IK ben? Ofwel, Jezus MOET zichzelf wel zien als de Mensenzoon
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof ook dat Jezus de Mensenzoon is, maar wat ik betoog is dat hij het nooit publiekelijk heeft gezegd.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4448 Gepost op: mei 04, 2011, 10:39:02 am »

quote:

pyro schreef op 03 mei 2011 om 12:22:
[...]

dus er staat toch geheime info op de CD? net zei je nog van niet...  :(
Ik zal het dan maar even voor je uitspellen.

Iedere doel groep, doktoren, piloten, technici, enzovoort kunnen beschikken over voor hen gemaakte documentaties. Deze zijn ook niet beschikbaar voor het publiek.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4449 Gepost op: mei 04, 2011, 10:41:14 am »

quote:

Beepee schreef op 04 mei 2011 om 10:39:
[...]
Ik zal het dan maar even voor je uitspellen.

Iedere doel groep, doktoren, piloten, technici, enzovoort kunnen beschikken over voor hen gemaakte documentaties. Deze zijn ook niet beschikbaar voor het publiek.
Dat zou dus betekenen dat je de achtergrondinfo over het Heil der Wereld voorbehoud aan een exclusieve groep mensen en dat je dus wel degelijk iets van dogmatiek hebt. Waarom ben je zo "bang" (let op de haken!!) op dit vlak?
Mail me maar als je wat wilt weten