Auteur Topic: profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson  (gelezen 42650 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson
« Reactie #250 Gepost op: november 14, 2011, 06:26:48 pm »
Maar goed. Wie weet legt dit geen bom onder de gordel:
Wie volmaakt is wordt bevestigd in wat Hij al wist.
Hij zei het zelf nota bene.

Wie goed op weg is (Samen Op Weg proces) wordt erdoor bemoedigd en opgebouwd.

Wie wat slaperig is, maar niet horende doof is, wordt erdoor gewekt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: november 14, 2011, 06:33:15 pm »
Waarbij je nog steeds weigert om in te gaan op mijn post.
Zeg dan gewoon "ga ik niet op in".

Maar een opmerking als "wie goed op weg is"  linken aan het Samen op Weg proces waarbij de protestantse kerk haar weg is ingeslagen van "eenheid" met de Luthersen zegt genoeg.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 06:35:02 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: november 14, 2011, 06:36:04 pm »
God knecht met tegenslagen, niet met visioenen. God knecht altijd de gene die ongehoorzaam is. Een visioen is meer een stuk onderwijs, een waarschuwing en/of een bemoediging.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: november 14, 2011, 07:06:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2011 om 18:36:
God knecht met tegenslagen, niet met visioenen. God knecht altijd de gene die ongehoorzaam is. Een visioen is meer een stuk onderwijs, een waarschuwing en/of een bemoediging.
De 2e zin is duidelijk de mening van iemand die zegt dat God op zonde straft. Hoe zie je dat dan bv. bij een zeer gelovig iemand die kanker krijgt?
En waarom zou God zijn kinderen, die IN het Licht zijn nog knechten?
Welke redenen zou je daar voor aan willen voeren?
Zou een goede Heer zijn Slaven een zwaar juk opleggen als ze hun taak prima verrichten?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: november 14, 2011, 07:12:42 pm »
Je moet het niet zo moeilijk maken. In de bijbel staat dat een goede vader zijn kinderen tuchtigd. Dat deed God ook met koning David.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: november 14, 2011, 07:17:48 pm »
“Ik ben de ware wijnstok en Mijn Vader is de landman. Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke rank die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage” (Johannes 15:1,2)

“Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt” (Hebreeën 12:5,6)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: november 14, 2011, 07:23:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2011 om 19:12:
Je moet het niet zo moeilijk maken. In de bijbel staat dat een goede vader zijn kinderen tuchtigd. Dat deed God ook met koning David.

Ik maak het je niet moeilijk.
De momenten dat David straf kreeg was niet omdat hij het liefste kindje van de wereld was (overspel etc.).
Waar in de Bijbel lees je dat God zijn kinderen straft zonder dat daar een gedrag van het kind onder ligt?
En hoe kan God een kind van Hem straffen als dat kind door Christus geheiligd is? Met welke reden dan?
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 07:24:32 pm door Riemer Lap »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: november 14, 2011, 07:31:06 pm »
@ Gait

Dat dit onderwerp gevoelig bij je ligt is wel duidelijk en daardoor is het moeilijk om er rustig een gesprek over te voeren. Riemer en ik staan er verder van af en kijken er dus luchtiger naar, begrijp je? Als je dat goed voor ogen houdt dan ben je ook minder snel beledigd denk ik.

Om een goed beeld van de eindtijd waar in de Bijbel over gesproken  wordt moet je proberen je te verplaatsen in een jood uit de tijd van Christus. Probeer je voor te stellen wat die uitspraken en voorspellingen met hen deden. Als iemand die wonderen verricht en uit de dood opstaat je zou vertellen dat het einde nabij is, zou je dan in alle eerlijkheid denken 'ach dat is pas over tweeduizend jaar'?

Die joden verwachten zeker het einde nadat Jezus hen waarschuwde en als je de boeken uit die tijd leest is de hele toonzetting ook dat het einde van de dingen nabij is. De wereld van de jood uit Jezus zijn tijd was Jeruzalem en Juda. Wat daarbuiten gebeurde was meestal iets van horen en zeggen en hield bij Rome zowat wel op. Toen er dan niet veel later ook een oorlog uitbrak die aan een miljoen joden het leven kostte en de oude stad verwoest werd plus de joodse economie vernietigd, vonden diegenen die het overleefden en verder moesten als slaven onder romeins of Arabisch bewind dat het einde over hen was gekomen. Dat is de vervulling van alles wat door de profeten voorzegd is. Het waren immers allemaal joden die profeteerden voor joden over joodse aangelegenheden. Het volk Israel is waar het over gaat en een profeet uit hun midden en niet een of andere pygmee uit de bosjes die een droom heeft gehad.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: november 14, 2011, 08:49:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 19:23:
En hoe kan God een kind van Hem straffen als dat kind door Christus geheiligd is?
Met welke reden dan?

Omdat ook een geheiligd kind ongehoorzaam kan zijn.

1 Petr.1:13-22
 Daarom opschortende de lendenen uws verstands,
en nuchter zijnde,
hoopt volkomenlijk op de genade,
die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.

Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig
aan de begeerlijkheden,
die te voren in uw onwetendheid waren;
Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is,
zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel;

Daarom dat er geschreven is:
Zijt heilig, want Ik ben heilig.
En indien gij tot een Vader aanroept Dengene,
Die zonder aanneming des persoons oordeelt naar eens iegelijks werk,
zo wandelt in vreze den tijd uwer inwoning;

Wetende dat gij niet door vergankelijke dingen, zilver of goud,
verlost zijt uit uw ijdele wandeling,
die u van de vaderen overgeleverd is;

Maar door het dierbaar bloed van Christus,
als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam;
Dewelke wel voorgekend is geweest vóór de grondlegging der wereld,
maar geopenbaard is in deze laatste tijden
om uwentwil, Die door Hem gelooft in God,
Welke Hem opgewekt heeft uit de doden,
en Hem heerlijkheid gegeven heeft,
opdat uw geloof en hoop op God zijn zou.

Hebbende dan uw zielen gereinigd
in de gehoorzaamheid der waarheid,
door den Geest, tot ongeveinsde
broederlijke liefde,
zo hebt elkander vuriglijk lief
uit een rein hart.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 08:53:40 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: november 14, 2011, 09:14:49 pm »

quote:

small brother schreef op 14 november 2011 om 20:49:
[...]

Omdat ook een geheiligd kind ongehoorzaam kan zijn.
Ja, en dus blijft mijn verhaal nog steeds correct.
Overigens wat moet je aangehaalde tekst toevoegen of beantwoorden op wat ik schrijf?
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 11:32:42 pm door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: november 15, 2011, 12:29:11 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 19:06:
Zou een goede Heer zijn Slaven een zwaar juk opleggen als ze hun taak prima verrichten?

Wat Zou Jezus geantwoord hebben? Wat zou Petrus geantwoord hebben? Wat zou Paulus geantwoord hebben? Wat zou Stephanus geantwoord hebben? Zij spraken allen over de dankbaarheid of heerlijkheid in het lijden. En elk van hen was bekend met de verdrukking die komen moest.

Ik zou zeggen: de liefde krijgt een extra dimensie als ze wordt gegeven door de beproeving heen. Job bleef aan God trouw en hij bleef Hem dienen. Het louterende vuur moet je niet zien als iets van na onze dood, maar eerder als de realiteit van een leven in beproeving. Het goud dat wordt erdoor gezuiverd en het komt eruit en het brengt de glans van God's majesteit.

(En dat moet ook want als het er niet uit wordt gehaald, dan houdt de mens het voor zichzelf en hij vergeet God of hij vergeet dat er nog een wereld vol bewoners is die opgetrommeld moeten worden. Want de mens kan uit zichzelf prima zonder God als hij met rust wordt gelaten.)
En de engelen verheugen zich en verheerlijken God bij het zien van de gelovigen die niet alleen een trouw volgzaam leven leiden, maar ook nog uit het geloof tot keuzes komen, die maken dat ze vrijwillig nog méér lijden uit liefde voor God en de naaste.

Maar wel tegen de achtergrond dat slechts een tijdelijk lijden wordt voorgehouden in volgzaamheid tot Christus. Maar zoals HIJ het lijden en het sterven vrijwillig inging, met de kennis en de troost dat dit Hem zou brengen tot een heerlijkheid in eeuwigheid; in gemeenschap met alle gelovigen, zo mogen ook de gelovigen zich verheugen in dezelfde heerlijkheid - als ze Hem maar blijven volgen en God daarin blijven dienen. In het geloof is het juk niet zwaar, en hoeven wij niet vooruit te kijken in zorg en vrees. Ook niet als wij worden aangesproken om ons te bekeren; want wij bekeren ons graag, en zijn in alles gereed om het goede te doen. Met de logische keerzijde daarvan voor het geval we deze bekeringsgezindheid niet kennen of niet nodig achten, omdat we al in Christus gearriveerd menen te zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: november 15, 2011, 12:35:13 am »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 00:29:
[...]

Wat Zou Jezus geantwoord hebben? Wat zou Petrus geantwoord hebben? Wat zou Paulus geantwoord hebben? Wat zou Stephanus geantwoord hebben? Zij spraken allen over de dankbaarheid of heerlijkheid in het lijden. En elk van hen was bekend met de verdrukking die komen moest.
Mijn vraag is wat Gait antwoord.
Aan hem stelde ik de vraag ook meen ik???

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: november 15, 2011, 08:40:51 am »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 00:29:

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 19:06:
Wanneer iemand iets zou, wordt hij daar dikwijls op aangesproken door iemand die hem er aan herinnert dat hij zijn belofte niet is nagekomen. Dus dat Jezus iets zou lijkt mij sterk, want zou Jezus zich iets voornemen wat hij niet zou doen? ;)

Of de discipelen nog dienstknechten waren is nog maar de vraag, want Christus heeft gezegd:

'Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.' (Joh 15,15)

Wisten Petrus, Paulus en Stefanus niet wat Jezus deed en van hen verlangde? Zo nee, dan waren zij inderdaad nog steeds dienstknechten van de zonde. Echter, als zij dat wel wisten dan waren ze zijn vrienden, die natuurlijk uit eigen overtuiging in dienst van het licht staan. Dat is heel wat anders dan een slaaf die van niks weet en niets uit eigen wil doet.

En waar spraken zij over de heerlijkheid van het lijden? Dat heb ik even gemist vrees ik, kun je me vertellen waar dat staat?
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 08:55:37 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: november 15, 2011, 09:12:39 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 00:35:
[...]
Mijn vraag is wat Gait antwoord.
Aan hem stelde ik de vraag ook meen ik???

Jammer dat je het persoonlijke zoekt.

Als je rekent met de zwakte van de ander, dan zie je niet de sterkte die wordt getoond.
Als je rekent met de sterkte in  de ander, dan zie je niet de zwakte die wordt getoond.

Evenzo:
Als je rekent met de eigen kracht, is zwakte nabij.
Als je rekent met de eigen zwakte, is sterkte nabij.

Maar zouden we in dit geval ons op deze publieke plaats niet liever richten gewoon op het publiek besproken onderwerp, en als het dan toch persoonlijker wordt: over hetgeen David Wilkerson brengt ?!

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: november 15, 2011, 09:15:25 am »

quote:

Piebe schreef op 15 november 2011 om 08:40:
Wanneer iemand iets zou, wordt hij daar dikwijls op aangesproken door iemand die hem er aan herinnert dat hij zijn belofte niet is nagekomen. Dus dat Jezus iets zou lijkt mij sterk, want zou Jezus zich iets voornemen wat hij niet zou doen?
Wat ik bedoel is dat de vraag niet werd gesteld aan Jezus, maar hier op een forum. Maar stel nu eens dat je de vraag aan Jezus mocht voorleggen wat zou Hij dan antwoorden..?

1. Om onszelf niet te verheffen en onszelf beter te achten dan gezond is voor ons heil en dat van de gemeente van God, 2 Kor 12:7-10.
2. Om ons geloof te beproeven; kijk naar Job die onschuldig en vroom was en toch leed. Jobs einde was gezegend, Job 42:12-17.
3. Omdat juist in de goede en nuttige werkers de diepte van God's Kracht het meest getoond wordt. Wij weten dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn, Rom 8:29.
4. Om de mens te trainen in volharding. Want hoe meer beproevingen er zijn, hoe meer wij groeien in volharding en ook in de toekomende tijd waardig geacht kunnen worden om God te dienen vanuit de Kracht die God in ons werkt, en niet als slaven onder een wet: Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. Maar die en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet, Jac 1:2-4.
En: Zie, wij prijzen hen zalig, die volhard hebben: gij hebt van de volharding van Job gehoord en gij hebt uit het einde, dat de Here deed volgen, gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en ontferming, Jac 5:11.
En: Werp uw bekommernis op de Here, Hij zal voor u zorgen; Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt, Psalm 55:22.

God heeft het laatste Woord in alle dingen!
bron

quote:

Wat je andere punt betreft, Christus heeft gezegd:

'Ik noem u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.' (Joh 15,15)

Wisten Petrus, Paulus en Stefanus niet wat Jezus van hen verlangde? En waar spraken zij over de heerlijkheid van het lijden? Dat heb ik even gemist vrees ik maar als het er staat dan staat het er.
Stephanus werd gestenigd, en terwijl hij gestenigd werd zag Hij de hemel opengaan en God de Vader en Jezus Christus staan in hun heerlijkheid. En het lijden dat hem op dat moment ook zijn dood werd, was hem tot vreude en deelneming in heerlijkheid..
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 09:33:22 am door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: november 15, 2011, 09:23:09 am »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 09:15:
Wat ik bedoel is dat de vraag niet werd gesteld aan Jezus, maar hier op een forum. Maar stel nu eens dat je de vraag aan Jezus mocht voorleggen wat zou Hij dan antwoorden..?
Hoe kan dat nou? Ik heb mijn bericht veranderd om 08:55 en jij reageert om 09:15 op de eerste waar ik nog niet tevreden mee was. Wat Jezus dus ZOU antwoorden heb ik gezegd.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: november 15, 2011, 09:24:07 am »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 09:12:
[...]

Nee, niet het persoonlijke, ik wil een ontdekking laten plaatsvinden.

quote:

Als je rekent met de zwakte van de ander, dan zie je niet de sterkte die wordt getoond.
Als je rekent met de sterkte in  de ander, dan zie je niet de zwakte die wordt getoond.

Evenzo:
Als je rekent met de eigen kracht, is zwakte nabij.
Als je rekent met de eigen zwakte, is sterkte nabij.

Maar zouden we in dit geval ons op deze publieke plaats niet liever richten gewoon op het publiek besproken onderwerp, en als het dan toch persoonlijker wordt: over hetgeen David Wilkerson brengt ?!
Ik garandeer je dat het nog steeds over de materie gaat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: november 15, 2011, 09:26:02 am »

quote:

Stephanus werd gestenigd, en terwijl hij gestenigd werd zag Hij de hemel opengaan en God de Vader en Jezus Christus staan in hun heerlijkheid. En het lijden dat hem op dat moment ook zijn dood werd, was hem tot vreude en deelneming in heerlijkheid..
Dan de vraag of Stefanus geleden heeft als kind van God of als mens?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: november 15, 2011, 09:29:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 09:26:
Dan de vraag of Stefanus geleden heeft als kind van God of als mens?
Alsjeblieft, wees open en vertel wat je bedoelt. Voor raadspelletjes stuur ik wel een sms-je naar Qmusic.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: november 15, 2011, 09:30:21 am »

quote:

Piebe schreef op 15 november 2011 om 09:23:
Hoe kan dat nou? Ik heb mijn bericht veranderd om 08:55 en jij reageert om 09:15 op de eerste waar ik nog niet tevreden mee was. Wat Jezus dus ZOU antwoorden heb ik gezegd.
Ik heb geen idee Piebe, door een openstaand scherm denk ik. Gaat het nog goed zo, of moet ik iets verwijderen??

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: november 15, 2011, 09:32:39 am »

quote:

Ja, Stefanus zag de heerlijkheid van God (Hand 7,55) maar jij had het over de heerlijkheid van het lijden. Kun je me daar de ondersteunde tekst van laten zien? Christus vroeg de vader nota bene of de beker aan hem voorbij mocht gaan, maar dat bedoel je niet denk ik?

Of is er hier een Babylonische spraakverwarring gaande omtrent de betekenis van het woord heerlijkheid? Wat betekent heerlijkheid?

Kortom, je reactie roept meer vragen op dan dat je er beantwoordt. :)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 09:37:08 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: november 15, 2011, 09:35:41 am »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 09:30:
[...]

Ik heb geen idee Piebe, door een openstaand scherm denk ik. Gaat het nog goed zo, of moet ik iets verwijderen??
Laat het nu maar zo, het was meer een verwijt richting mezelf. Ik heb vaak de neiging een en ander nog even te willen veranderen als het er eenmaal staat, want dan vallen sommige dingen me op die ik niet zag toen ik er bovenop zat. Misschien de voorbeeld functie eens wat vaker gebruiken. :D

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: november 15, 2011, 09:39:23 am »
@ Small Brother,

Als ik het mij goed herinner hebben wij de discussie omtrent de vraag of christenen dienstknechten zijn in een dunner wordend verleden (de een wordt grijs, de ander kaal) al eens gehad. Daar op uiterst subtiele wijze naar refererend schreef ik daarnet:

Wisten Petrus, Paulus en Stefanus niet wat Jezus deed en van hen verlangde? Zo nee, dan waren zij inderdaad nog steeds dienstknechten van de zonde. Echter, als zij dat wel wisten dan waren ze zijn vrienden, die natuurlijk uit eigen overtuiging in dienst van het licht staan. Dat is heel wat anders dan een slaaf die van niks weet en niets uit eigen wil doet.

Edit: nu valt me op dat ik hierboven door mijn gebrekkig inzicht in taal beweer dat de discipelen vrienden van de zonde waren geworden maar dat is uiteraard te wijten aan mijn gebrek en dat zet ik bij deze meteen maar even recht! ;)

Wisten Petrus, Paulus en Stefanus niet wat Jezus deed en van hen verlangde? Zo nee, dan waren zij inderdaad nog steeds dienstknechten van de zonde. Echter, als zij dat wel wisten dan waren ze zijn Jezus' vrienden, die natuurlijk uit eigen overtuiging in dienst van het licht staan. Dat is heel wat anders dan een slaaf die van niks weet en niets uit eigen wil doet.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 09:44:36 am door Piebe »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: november 15, 2011, 09:42:27 am »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 09:29:
[...]

Alsjeblieft, wees open en vertel wat je bedoelt. Voor raadspelletjes stuur ik wel een sms-je naar Qmusic.

Het is een hele open vraag waar jij zeker een antwoord op moet kunnen geven denk ik.
Maar denk er eens dieper over na. Stefanus zijn lamp was gevuld, voorraad op peil, etc. etc.
Welk lijden heeft hij gekend?

Bij alle voorbeelden in de Bijbel kun je lijden koppelen aan geloofsvertrouwen denk ik?
Welk lijden heeft Stefanus dan nog gekend?
Deed het "zeer aan de ziel"? zeg maar?
Dat lezen we bij hem bv. niet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: november 15, 2011, 09:44:34 am »
Maar samengevat weet je allang wat ik helder wil houden:
een kind van God heeft de richtingwijzer van de profetieën van deze tijd niet nodig.
Een stout kind kan een correctie krijgen maar een lief kind heeft die correctie niet nodig.
Je leest ook nergens dat tuchtiging gericht is op de waar bekeerde.
En dan kom je op de vraag of je je als Christen moet inlaten met dergelijke zaken als Wilkerson?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: november 15, 2011, 09:54:12 am »

quote:

small brother schreef:
De centrale vraag niet gaat over de mate van toekomst voorspelling, maar over de vraag welke God gelijk heeft. Is het de God die zijn eigen kinderen geen onheil predikt; of is het toch de God die onheil brengt aan zijn kinderen?

De begrippen liefde, en onheil kunnen we alle kanten op elastieken totdat ook wat wij wensen onder de door ons gewenste begrippen wordt gerekend. Maar de keiharde realiteit van de wereld is dat God ook zijn eigen kinderen tuchtigt en straft en onheil bezorgt. En het is méér dan dat. JUIST de eigen kinderen worden getuchtigd, en daarom hecht ik er waarde aan dat er grote dingen gebeuren JUIST ALS ER GELOVIGEN aan de macht zijn. Want de tuchtiging houdt altijd rechtstreeks verband met schuld en (on)bekeerlijkheid van God's eigen kinderen.

Jona
Het beeld van Jona is het ultieme beeld dat blijft staan voor de onbekeerlijkheid van de joden. Maar ook voor de christenen: Wie heeft het schip waarop Jona voer in benauwdheid gebracht en wie werd daarin geraakt? De goddelozen wilden Jona wel redden en bewaren, Maar God liet niet los en eiste Zijn Kind op en als het kind zich niet bekeert, dan gaat het schip met de gelovige ten onder. Maar als de gelovige Jona zich bekeert en boete doet, dan komt ook het schip van de wereld tot rust.
Onheil is net zo'n begrip als heerlijkheid. Het maakt niet uit welke weg je kiest, als je maar consequent blijft en die weg maar niet gebruikt om de realiteit te buigen en de godsdienst aan te passen aan de behoeften van de mens. Of liever gezegd: om niet meer aanspreekbaar te zijn door God, door Zijn Woord, en door zijn dienaars van het Woord.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: november 15, 2011, 10:13:30 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 09:44:
Maar samengevat weet je allang wat ik helder wil houden:
een kind van God heeft de richtingwijzer van de profetieën van deze tijd niet nodig.
Een stout kind kan een correctie krijgen maar een lief kind heeft die correctie niet nodig.
Je leest ook nergens dat tuchtiging gericht is op de waar bekeerde.
En dan kom je op de vraag of je je als Christen moet inlaten met dergelijke zaken als Wilkerson?
(over tuchtiging: Lees de schrift-gedeelten die ik hierboven aan Piebe noemde.)
Ben jij een lief kind?
Heb jij het laatste woord?
Ben jij aanspreekbaar?
Sta jij open voor bouwen en bewaren?
Bevestig jij het goede bij dienaren van God?
Ben jij al gearriveerd aan het einde van de wedren?
Als jij de finish hebt bereikt, is dat dan ook te merken?

We kunnen wel op de juiste plaats een lus te maken zodat deze discussie op de juiste plaats in het verleden weer in kan haken in zichzelf. Misschien dat we elkaar gaan begrijpen als het een tweede of een derde keer voorbij komt..

.. totdat we uitkomen op David Wilkerson en de crisis die hij aankaart en die hij ook veroordeelt als grote zonde, en waarover hij uitspraken heeft gedaan die alle relevant zijn voor een begrip van de nood van de tijd en de noodzaak om deze wereld waarin wij nog middenin zitten te duiden en te begrijpen.

En waarin wij ook een rol hebben.
Dat wil zeggen een andere rol dan honen of spotten of afbreken, ten overstaan van heel de wereld, wat God werkt en wie God dient.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 11:42:40 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: november 15, 2011, 12:46:03 pm »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 10:13:
[...]

(over tuchtiging: Lees de schrift-gedeelten die ik hierboven aan Piebe noemde.)
Ben jij een lief kind?
Ben jij aanspreekbaar?
Bedoel je deze vragen persoonlijk of in algemene zin?

quote:

We kunnen wel op de juiste plaats een lus te maken zodat deze discussie op de juiste plaats in het verleden weer in kan haken in zichzelf. Misschien dat we elkaar gaan begrijpen als het een tweede of een derde keer voorbij komt..
Ik denk dat onze uitgangspunten daarin te verschillend zijn.

quote:

.. totdat we uitkomen op David Wilkerson en de crisis die hij aankaart en die hij ook veroordeelt als grote zonde, en waarover hij uitspraken heeft gedaan die alle relevant zijn voor een begrip van de nood van de tijd en de noodzaak om deze wereld waarin wij nog middenin zitten te duiden en te begrijpen.

En waarin wij ook een rol hebben.
Dat wil zeggen een andere rol dan honen of spotten of afbreken, ten overstaan van heel de wereld, wat God werkt en wie God dient.
Ik heb geen enkele rol in de huidige crisis behalve dan dat men denkt dat ik daardoor geraak zal worden. Zowel de aanleiding (hebzucht) als het gevolg (hebzucht) hebben geen enkele link met mijn leven.
Daarnaast: als profeten (of diens volgelingen) oproepen dat de banken om gaan vallen en dat de mens daarom zijn geld bij de bank weg moet halen is gewoon een logische redenatie en geen profetie.
Als iedereen vandaag zijn geld bij de Rabobank weghaalt dan gaat ook die bank op zijn gat liggen. Niets profetisch aan, gewoon kwestie van oorzaak <> gevolg.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: november 15, 2011, 02:11:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 12:46:
Bedoel je deze vragen persoonlijk of in algemene zin?

Zo persoonlijk als persoonlijk maar persoonlijk zijn kan.
Ik kan ze niet beantwoorden voor jou, maar ik kan er wel algemene dingen over zeggen.

Ben jij een lief kind?
Nee, gelukkig niet. Want als je jezelf een lief kind zou vinden, dan laat je je niet meer corrigeren op iets wat jezelf niet welgevallig is.

Nee, want God houdt altijd het laatste woord over jouw leven vandaag;
en morgen opnieuw voor morgen. En de wijze waarop God dat communiceert is niet aan jou, maar aan God.

Ben jij aanspreekbaar?
Ik hoop het.

Zeker, anders deed je niet aan zo'n forum mee, maar ik vraag je dan waarom je je medestrijders niet méér zoekt en bouwt, in plaats van ze met behulp van oppervlakkigheden verdachtmakingen en plattitudes te beschadigen. Als je moeite hebt met een onderdeel, en je wilt bewaren en  bouwen: kom dat met het concrete punt dat je wilt bouwen of bewaren. Maar je bestrijdt dat het jou gaat om een algemene waarschuwing, en je maakt er een leerpunt van dat God geen doem-predikers en onheils-profeten zenden kan, en de jouw geformuleerde waakzaamheid de hoogste norm is, de norm dat je in God's Vaderhand niet meer door de Vader gecorrigeerd hoeft te worden, waardoor naderend onheil niet gepredikt kan worden en als onderdeel van de christelijke leer niet getolereerd wordt. Dat leerpunt en die normhantering verdient een grondige nadere behandeling, waarin ik van jouw weinig groei heb gezien. Maar, O.K.: logica is dat als ik het ben die dwaalt, dat het dan niet jouw, maar mijn tekortkoming is..

Maar ook dan is het bouwen en bewaren als vraag nog steeds het punt van aandacht waar het gaat om (een volger van) de persoon van David Wilkerson te nemen als voorbeeld van een verwerpelijke (volger van)  "selfmade" profeet, en  de zorg voor wat die (volger van) Wilkerson dan zegt, en hoe hij dat zegt.

Als David Wilkerson en zijn 'meehobbelaars' geen 'self-made' profeet en 'self-made-profeet-volgers' zouden zijn (is dat zo?), heb jij dan het goede gediend?

Nee, want als je er was, dan had je je ook in alles heilig opgesteld,
want God is heilig.

Ik denk dat dat een roeping en een taak is voor ons allemaal, die niet afneemt naarmate wij erin vorderen, maar juist toeneemt en nog meer gestalte moet krijgen naarmate wij daarin meer vorderen..

Jer.7:5
Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls:
Maakt uw wegen en uw handelingen goed, zo zal Ik ulieden doen wonen in deze plaats.
Vertrouwt niet op valse woorden, zeggende: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze!
Maar indien gij uw wegen en uw handelingen waarlijk goed zult maken; indien gij waarlijk zult recht doen tussen den man en tussen zijn naaste;

Jer.4:10
Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! waarlijk, Gij hebt dit volk en Jeruzalem grotelijks bedrogen, zeggende: Gijlieden zult vrede hebben; daar het zwaard tot aan de ziel raakt.

Stof tot bijbelstudie..

NB: Als je niet prettig vindt dat ik al iets over de vragen zeg, dan haal ik het wel weer weg!
« Laatst bewerkt op: november 16, 2011, 12:12:18 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: november 15, 2011, 02:49:11 pm »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 14:11:
[...]

Dan ga ik er niet op in simpelweg omdat je mij eerder er op wees dat ik Gaitema volgens jou geen persoonlijke vragen mocht stellen.
Ik wil jouw norm niet overschreden daarin.
Jij schreef immers:

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 09:12:
[...]

quote:

Zeker, anders deed je niet aan zo'n forum mee, maar ik vraag je dan waarom je je medestrijders niet méér zoekt en bouwt, in plaats van ze met behulp van oppervlakkige verdachtmakingen en plattitudes te beschadigen.
Wie zoekt hier nu het persoonlijke?
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 03:07:17 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: november 15, 2011, 02:51:18 pm »

quote:

NB: Als je niet prettig vindt dat ik al iets over de vragen zeg, dan haal ik het wel weer weg!

Het feit dat je de vraag al in bold stelt doet volgens mij al blijken dat je weet dat je iets doet wat niet netjes is :)
Trek zelf je conclusie, ik laat je maar even links liggen in het kader van spreuken 10:14 O-)
(GRAPJE!!!)

@Gaitema: wil je mijn vragen en post nog beantwoorden? Zo nee, no hard feelings maar geef het dan wel even aan.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 03:13:17 pm door Riemer Lap »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: november 15, 2011, 03:27:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 12:46:
Daarnaast: als profeten (of diens volgelingen) oproepen dat de banken om gaan vallen en dat de mens daarom zijn geld bij de bank weg moet halen is gewoon een logische redenatie en geen profetie.
Als iedereen vandaag zijn geld bij de Rabobank weghaalt dan gaat ook die bank op zijn gat liggen. Niets profetisch aan, gewoon kwestie van oorzaak <> gevolg.

Het zou een zelfvervullende profetie zijn als Wilkerson opriep tot een bankrun. Maar dat doet hij niet.
Dit opent wel een interessant perspectief op profetie, trouwens. Kan het misschien zo zijn dat de vroegere profeten gestenigd werden, uit vrees voor besmettelijk negativisme?
Ik kan me zo voorstellen dat aanhangers van positief denken de profeten haatten - zodra je iets naars voorspelt ben je de gebeten hond...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: november 15, 2011, 03:29:45 pm »

quote:

pyro schreef op 15 november 2011 om 15:27:
[...]

Het zou een zelfvervullende profetie zijn als Wilkerson opriep tot een bankrun. Maar dat doet hij niet.
Dit opent wel een interessant perspectief op profetie, trouwens. Kan het misschien zo zijn dat de vroegere profeten gestenigd werden, uit vrees voor besmettelijk negativisme?
Ik kan me zo voorstellen dat aanhangers van positief denken de profeten haatten - zodra je iets naars voorspelt ben je de gebeten hond...
Ik schreef derhalve na het woord "profeten" ook nog "diens volgelingen"
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 03:30:09 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: november 15, 2011, 04:29:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 19:23:
[...]

Ik maak het je niet moeilijk.
De momenten dat David straf kreeg was niet omdat hij het liefste kindje van de wereld was (overspel etc.).
Waar in de Bijbel lees je dat God zijn kinderen straft zonder dat daar een gedrag van het kind onder ligt?
En hoe kan God een kind van Hem straffen als dat kind door Christus geheiligd is? Met welke reden dan?

Ik lees dat God wel kinderen van Hem straft:
“Ik ben de ware wijnstok en Mijn Vader is de landman. Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke rank die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage” (Johannes 15:1,2)

“Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt” (Hebreeën 12:5,6)

Zo simpel als ik het lees, geloof ik het ook. Heel simpel.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: november 15, 2011, 04:34:52 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 november 2011 om 19:31:
@ Gait

Dat dit onderwerp gevoelig bij je ligt is wel duidelijk en daardoor is het moeilijk om er rustig een gesprek over te voeren. Riemer en ik staan er verder van af en kijken er dus luchtiger naar, begrijp je? Als je dat goed voor ogen houdt dan ben je ook minder snel beledigd denk ik.

Om een goed beeld van de eindtijd waar in de Bijbel over gesproken  wordt moet je proberen je te verplaatsen in een jood uit de tijd van Christus. Probeer je voor te stellen wat die uitspraken en voorspellingen met hen deden. Als iemand die wonderen verricht en uit de dood opstaat je zou vertellen dat het einde nabij is, zou je dan in alle eerlijkheid denken 'ach dat is pas over tweeduizend jaar'?

Die joden verwachten zeker het einde nadat Jezus hen waarschuwde en als je de boeken uit die tijd leest is de hele toonzetting ook dat het einde van de dingen nabij is. De wereld van de jood uit Jezus zijn tijd was Jeruzalem en Juda. Wat daarbuiten gebeurde was meestal iets van horen en zeggen en hield bij Rome zowat wel op. Toen er dan niet veel later ook een oorlog uitbrak die aan een miljoen joden het leven kostte en de oude stad verwoest werd plus de joodse economie vernietigd, vonden diegenen die het overleefden en verder moesten als slaven onder romeins of Arabisch bewind dat het einde over hen was gekomen. Dat is de vervulling van alles wat door de profeten voorzegd is. Het waren immers allemaal joden die profeteerden voor joden over joodse aangelegenheden. Het volk Israel is waar het over gaat en een profeet uit hun midden en niet een of andere pygmee uit de bosjes die een droom heeft gehad.

Kijk, als we de rollen zouden omdraaien, dan plaatste ik nu het volgende teken:  8)7
Je kan je nu vast wel indenken hoe dat op mij overkwam.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: november 15, 2011, 04:57:32 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 09:42:
[...]

Het is een hele open vraag waar jij zeker een antwoord op moet kunnen geven denk ik.
Maar denk er eens dieper over na. Stefanus zijn lamp was gevuld, voorraad op peil, etc. etc.
Welk lijden heeft hij gekend?

Bij alle voorbeelden in de Bijbel kun je lijden koppelen aan geloofsvertrouwen denk ik?
Welk lijden heeft Stefanus dan nog gekend?
Deed het "zeer aan de ziel"? zeg maar?
Dat lezen we bij hem bv. niet.

Ieder dient zijn kruis te dragen om achter Jezus aan te gaan. De  vervolgde kerk wereldwijd heeft daar ook last van. Jezus zegt niet voor niets: zalig zijn zei die treuren.

Paulus leed ook, zoals hier te lezen:
1 Korintiërs 4:

1 Men moet ons beschouwen als dienaren van Christus, aan wie het beheer over de geheimen van God is toevertrouwd. 2 Van iemand die deze taak vervult, wordt verlangd dat hij betrouwbaar is. 3 Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. 4 Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de Heer die over mij oordeelt. 5 Houd dus op te oordelen en wacht de tijd af dat de Heer komt, omdat hij het is die aan het licht zal brengen wat in het duister verborgen is en zal onthullen wat de mensen heimelijk beweegt. En dan zal God het zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt.

6 Broeders en zusters, ik heb hiervoor over Apollos en mijzelf gesproken. Dat heb ik gedaan omwille van u. U moet namelijk uit ons voorbeeld deze regel leren: houd u aan wat geschreven staat. U mag uzelf niet belangrijk maken door de een te verheerlijken boven de ander. 7 Wie denkt u dat u bent? Bezit u ook maar iets dat u niet geschonken is? Alles is u geschonken, dus waarom schept u dan op alsof u het zelf verworven hebt? 8 Maar natuurlijk – u bent al helemaal verzadigd, u bent al rijk, u bent al koningen geworden zonder ons. Was u maar koningen geworden, dan zouden wij het ook zijn. 9 Maar volgens mij heeft God ons, apostelen, de laagste plaats toegewezen, alsof we ter dood veroordeeld zijn. We zijn voor heel de wereld, zowel voor engelen als mensen, een schouwspel geworden. 10 Wij zijn dwaas omwille van Christus, terwijl u dankzij Christus zo geweldig wijs bent; wij zijn zwak, terwijl u zo geweldig sterk bent; u staat enorm in aanzien, terwijl wij worden veracht. 11 Tot op de dag van vandaag lijden we honger en dorst, hebben we nauwelijks kleren, worden we mishandeld, zijn we dakloos, 12 zwoegen we voor ons eigen brood. Worden we bespot, dan zegenen we; worden we vervolgd, dan verdragen we het; 13 worden we beledigd, dan antwoorden we vriendelijk. Tot op dit ogenblik zijn wij het uitschot van de wereld, het uitvaagsel van de mensheid.

14 Ik schrijf dit alles niet om u te beschamen, maar om u als mijn geliefde kinderen terecht te wijzen. 15 Hoeveel opvoeders in het geloof in Christus u ook zult hebben, u hebt maar één vader. Door Christus Jezus ben ik uw vader geworden, omdat ik u het evangelie heb gebracht. 16 Ik roep u dus op mij na te volgen. 17 Daarom ook stuur ik Timoteüs naar u toe, die mijn geliefd kind is, trouw aan de Heer. Hij zal u in herinnering brengen hoe ik in verbondenheid met Christus Jezus leef. Dat is wat ik overal aan iedere gemeente leer. 18 Sommigen van u doen alsof ze heel wat zijn, omdat ze denken dat ik toch niet kom. 19 Maar ik zal spoedig naar u toe komen, indien de Heer het wil, en dan zal ik wel te weten komen of die opscheppers het bij woorden laten of dat ze werkelijk kracht bezitten. 20 Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht. 21 Dus wat wilt u? Moet ik met de stok naar u toe komen, of liefdevol en zachtmoedig?

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: november 15, 2011, 04:58:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 november 2011 om 16:29:
[...]

Snoeien is derhalve wat anders dan straffen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: november 15, 2011, 05:06:52 pm »
En in combinatie met die andere tekst?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: november 15, 2011, 05:08:07 pm »
Snoeien doet Hij ook met tuchtiging.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: november 15, 2011, 05:08:39 pm »
“Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt” (Hebreeën 12:5,

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: november 15, 2011, 05:19:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 16:58:

quote:

gaitema schreef op 15 november 2011 om 16:29:

Zo simpel als ik het lees, geloof ik het ook. Heel simpel.
Snoeien is derhalve wat anders dan straffen.

Riemer, met het hieruit kiezen en benoemen van deze tekst bevestig je de ernst voor wie niet open staat voor tuchtiging en bestraffing; en de ernst van het niet erkennen dat een zoon die in liefde is aangenomen ook nog nadere kastijding nodig heeft. En ook zeker zal krijgen.

De wereld kan worden gevuld met redenen en motieven om terug te mogen vallen op een hogergelegen plaats, of het niet serieus op een ander ingaan. Maar het goede weten te vinden, en deze ook weten te bewaren in één serieuze zaak, wordt op deze wereld te weinig gevonden.

Ik troost mij met de gedachte dat aan de druk van het moment meer belang wordt toegekend dan het dieper liggende erkennen en ervaren van de waarheid. Maar als ik daarin ongelijk heb, is er ook geen troost..
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 05:22:37 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: november 15, 2011, 05:25:49 pm »

quote:

small brother schreef op 15 november 2011 om 17:19:

Ik troost mij met de gedachte dat aan de druk van het moment meer belang wordt toegekend dan het dieper liggende erkennen en ervaren van de waarheid. Maar als ik daarin ongelijk heb, is er ook geen troost..

Het lijkt mij dat jij wel heel wat anders te doen hebt dan je "getroost voelen".
Je hebt immers nogal wat geschreven in:
lang leve het oordelen en veroordelen

Zo lang je deze manier van communicatie wenselijk acht communiceer ik niet meer met je zoals je hebt kunnen lezen in deze reactie van mij.

Je neemt anderen de maat maar doet precies datgene waar je de ander op aanspreekt.

Dus troost je met de gedachte dat ik weet dat elke dag genoeg heeft aan zijn eigen kwaad en ik mij nimmer zorgen zal maken over wat er morgen gebeurt. Zou ik dat wel doen dan zou ik wakker moeten liggen van onzinnige reacties van enkelen hier namelijk.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: november 15, 2011, 05:37:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 17:25:
[...]
Dus troost je met de gedachte dat ik weet dat elke dag genoeg heeft aan zijn eigen kwaad en ik mij nimmer zorgen zal maken over wat er morgen gebeurt. Zou ik dat wel doen dan zou ik wakker moeten liggen van onzinnige reacties van enkelen hier namelijk.

De bovenstaande passage zit vol van (be)oordelen. Jammer, ik vond de bijdragen van SB bijzonder lezenswaardig.
De meeste (geestelijke) tuchtigingen van God vinden plaats tussen de 40 en de 50. Zo heb ik tenminste ervaren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: november 15, 2011, 05:48:26 pm »
Daadwerkelijkwaar Riemer.
Je ben totaal onnavolgbaar. Ik lees van alles in de bijbel, waar je compleet omheen lijkt te kletsen en eigen verhalen schrijft. Terwijl de bijbel zo simpel en helder is. Ik snap daar echt helemaal niets van. Ik heb dat bij meer christenen gezien die nogal een rijk geestelijk verleden laten zien zo bij tijd en wijle, maar in het heden woorden spreken, waar niemand wat van begrijpen kan.

Piebe denkt dat God goed en kwaad doet en de duivel niet bestaat bijvoorbeeld. Een groot verschil met wat we geloven. Wim geloofd dat God niet door de profeten letterlijk gesproken heeft, maar dat de profeten zeg maar die woorden zelf vorm gaven in hun poging een geloof in God te omschrijven. Of terwijl: alles over boven, komt van beneden en je voelt je er bij thuis. Maar als ik twee broeders die de bijbel zeer serieus nemen en er zeer goed uit weten te citeren met hun beste bedoelingen met je in gesprek zie gaan, dan stel jij je op als hun vijand en lijk je ze te willen negeren. Je loopt van ze over van irritatie, omdat ze zo rijkelijk hun geloof vanuit de bijbel citeren.
Vooral van jou om Small Brother begrijp ik dat niet, al had ik het wel verwacht dat je zo op hem zou gaan reageren. Je stelde concreet een vraag waaruit bleek dat je hem dwong jou of mij gelijk te geven en hij koos een zeer wijs antwoord. Toch bevalt je zijn antwoord niet, omdat het naar jouw geur en kleur iets te veel je in het ongelijk lijkt te stellen, terwijl hij nergens partij koos en gewoon oprecht vanuit de bijbel puur en alleen zijn geloof onderbouwd.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 06:34:36 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: november 15, 2011, 06:05:20 pm »
Het is confronterend, maar het doet me denken aan de evangelist die bij ons in Nijverdal de eerste gemeente kwam stichten. Het was toen namelijk een fabrieksdorp die nog maar net bestond, opgericht zo aan het begin van de negentiende eeuw. Deze evangelist wist in kinderlijke eenvoud het evangelie in huiskamers te vertellen. Een voorbeeld: een stamkroeghouder was lid van zijn zendingsgemeente die net opgericht was. Hij gaf pamfletten ter waarschuwing tegen drank en ter evangelisatie aan de kroeghouder voor de bezoekers onder de woorden: "je bent rijk geworden van het geld dat je verdiend hebt met de ondergang van de drinker en zijn huisgezin, gebruikt je cafe nu voor God" en hij deed het. Vele drinkers bekeerden toen compleet!
Van die tijd werd er door de (uit de hervormde kerk gezette) dominee die aan het hoofd van het zendingsnetwerk van zendingsgemeentes stond vanuit Ermelo gezegd: "de grootste belhamers kwamen schijnende tot bekering". Er was toen echt een bijzondere opleving. Mensen hadden geen behoefte meer aan zondigen, zoals het geld opmaken in de kroeg en hunkerden naar Gods Woord. Zijn zendingsgemeente groeide als kool. Het groeide het snelst van alle gemeentes die vanuit Ermelo zijn opgericht in Nederland (voorloper van de vrij evangelische gemeentes, bekend van de Johannes de Heer liederen). Maar hij liet zich door twee professoren overhalen om er een christelijk gereformeerde herarchische kerk van te maken, wat direct een kerkscheuring opleverde (voorloper van mijn geboortekerk, de synodaal gereformeerde). Een paar maand later vertrok hij naar Amerika. We knokken nu bij ons nog met het feit dat er verdeelheid is en het hart van de bezoekers van onze gemeente niet zo brand als de eerste bekeerlingen. Het moet allemaal weer overgedaan worden.

Juist mensen met rijke geestelijke gaven van God moeten waken om niet verstrikt te raken in mooi klinkende theoriën, maar die je alleen maar afleiden van het hart van Gods evangelie.

Hoe komt het toch, dat we zo verdeeld zijn? Jij geeft de schuld daarvan aan Small Brother, Grondig christelijk en mij. Aan jou ligt het nooit. Jij weet hoe het zit.

Ik snap het niet. Het is zo dubbel. We deelden wat in een mail wat me echt opbouwde. Het ging over wat God je duidelijk kan maken over harde gebeurtenissen in je leven die je mee kan maken, zoals het overlijden van een tante. Hoewel dat volstrekt profetische geschenken van God zijn in die situaties, ontken je het bestaan van profetische voorzeggingen in deze tijd, vooral als het niet in samenhang is met bijbelteksten die er genoemd zou moeten worden in die voorzeggingen. Ik herinder me die mail heel sterk en zag daarin ook die verzen niet.

Je zal boos worden om deze post, maar verwijt mij jou aan te vallen of om alles boos te worden. Verwijten ten over. Negeringen in overvloed. Begrip tonen afwezig en eigenhandig in je eigen gelijk vastgeroest.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 06:33:09 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: november 15, 2011, 06:36:43 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 november 2011 om 17:37:
[...]

De bovenstaande passage zit vol van (be)oordelen. Jammer, ik vond de bijdragen van SB bijzonder lezenswaardig.
De meeste (geestelijke) tuchtigingen van God vinden plaats tussen de 40 en de 50. Zo heb ik tenminste ervaren.
Dat is persoonlijk denk ik. Ik ben nog geen 35, maar ervoer er vele.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: november 15, 2011, 06:49:16 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 november 2011 om 17:37:
[...]

Ik reageer uitsluitend op datgene wat SB aan mij aan verwijten leverde.
Lees dan gerust even terug en zie deze:

quote:

[...]

Ik kan ze niet beantwoorden voor jou, maar ik kan er wel algemene dingen over zeggen.

Ben jij een lief kind?
Nee, gelukkig niet. Want als je jezelf een lief kind zou vinden, dan laat je je niet meer corrigeren op iets wat jezelf niet welgevallig is.

Nee, want God houdt altijd het laatste woord over jouw leven vandaag;
en morgen opnieuw voor morgen. En de wijze waarop God dat communiceert is niet aan jou, maar aan God.

Ben jij aanspreekbaar?
Ik hoop het.

Zeker, anders deed je niet aan zo'n forum mee, maar ik vraag je dan waarom je je medestrijders niet méér zoekt en bouwt, in plaats van ze met behulp van oppervlakkige verdachtmakingen en plattitudes te beschadigen. Als je moeite hebt met een onderdeel, en je wilt bewaren en  bouwen: kom dat met het concrete punt dat je wilt bouwen of bewaren. Maar je bestrijdt dat het jou gaat om een algemene waarschuwing, en je maakt er een leerpunt van dat God geen doem-predikers en onheils-profeten zenden kan, en de jouw geformuleerde waakzaamheid de hoogste norm is, de norm dat je in God's Vaderhand niet meer door de Vader gecorrigeerd hoeft te worden, waardoor naderend onheil niet gepredikt kan worden en als onderdeel van de christelijke leer niet getolereerd wordt. Dat leerpunt en die normhantering verdient een grondige nadere behandeling, waarin ik van jouw weinig groei heb gezien. Maar, O.K.: logica is dat als ik het ben die dwaalt, dat het dan niet jouw, maar mijn tekortkoming is..

Maar ook dan is het bouwen en bewaren als vraag nog steeds het punt van aandacht waar het gaat om (een volger van) de persoon van David Wilkerson te nemen als voorbeeld van een verwerpelijke (volger van)  "selfmade" profeet, en  de zorg voor wat die (volger van) Wilkerson dan zegt, en hoe hij dat zegt.

Als David Wilkerson en zijn 'meehobbelaars' geen 'self-made' profeet en 'self-made-profeet-volgers' zouden zijn (is dat zo?), heb jij dan het goede gediend?

Nee, want als je er was, dan had je je ook in alles heilig opgesteld,
want God is heilig.

Ik denk dat dat een roeping en een taak is voor ons allemaal, die niet afneemt naarmate wij erin vorderen, maar juist toeneemt en nog meer gestalte moet krijgen naarmate wij daarin meer vorderen..

Jer.7:5
Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls:
Maakt uw wegen en uw handelingen goed, zo zal Ik ulieden doen wonen in deze plaats.
Vertrouwt niet op valse woorden, zeggende: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, des HEEREN tempel, zijn deze!
Maar indien gij uw wegen en uw handelingen waarlijk goed zult maken; indien gij waarlijk zult recht doen tussen den man en tussen zijn naaste;

Jer.4:10
Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! waarlijk, Gij hebt dit volk en Jeruzalem grotelijks bedrogen, zeggende: Gijlieden zult vrede hebben; daar het zwaard tot aan de ziel raakt.

Stof tot bijbelstudie..

En zo zijn er inmiddels al vele de revue gepasseerd hier waarbij opvallend is dat het de "aanhangers" van de profetieën zijn die op de man gaan spelen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: november 15, 2011, 06:54:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 november 2011 om 18:49:
En zo zijn er inmiddels al vele de revue gepasseerd hier waarbij opvallend is dat het de "aanhangers" van de profetieën zijn die op de man gaan spelen.
Sorry Riemer, maar dit is niet waar.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: november 15, 2011, 06:56:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 november 2011 om 18:36:
[...]

Dat is persoonlijk denk ik. Ik ben nog geen 35, maar ervoer er vele.
Wellicht, maar ik heb vele tuchtigingen ervaren, maar kreeg rond de leeftijdcategorie die ik benoemde enig inzicht in het waarom...maar ook dát kan uiteraard persoonlijk zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: november 15, 2011, 07:03:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 november 2011 om 17:48:
Daadwerkelijkwaar Riemer.
Je ben totaal onnavolgbaar. Ik lees van alles in de bijbel, waar je compleet omheen lijkt te kletsen en eigen verhalen schrijft. Terwijl de bijbel zo simpel en helder is.
Ik ben niet de persoon die in deze draad de bijbel laat buikspreken vrees ik.

quote:

Ik snap daar echt helemaal niets van.
Er is veel wat je niet snapt, maak je daar niet druk om.

quote:

Ik heb dat bij meer christenen gezien die nogal een rijk geestelijk verleden laten zien zo bij tijd en wijle, maar in het heden woorden spreken, waar niemand wat van begrijpen kan.
Ja, en dat wordt dan gepresenteerd als "profetie" _O_ maar de KERNVRAAG waarbij ik vroeg of je als Kind van de Vader dit soort zaken moet gaan uitdiepen is tot op heden niet beantwoord.

quote:

Piebe denkt dat God goed en kwaad doet en de duivel niet bestaat bijvoorbeeld. Een groot verschil met wat we geloven. Wim geloofd dat God niet door de profeten letterlijk gesproken heeft, maar dat de profeten zeg maar die woorden zelf vorm gaven in hun poging een geloof in God te omschrijven. Of terwijl: alles over boven, komt van beneden en je voelt je er bij thuis. Maar als ik twee broeders die de bijbel zeer serieus nemen en er zeer goed uit weten te citeren met hun beste bedoelingen met je in gesprek zie gaan, dan stel jij je op als hun vijand en lijk je ze te willen negeren. Je loopt van ze over van irritatie, omdat ze zo rijkelijk hun geloof vanuit de bijbel citeren.
Ahum: ik irriteer met nergens aan, ik ben wel van mening dat een aantal posten  van SB een grens over gaan qua christelijk gedrag.)voorbeeldig gedrag
Wat ze daar mee doen is hun eigen keuze.

Mag ik overigens ook een mening hebben die gebaseerd is op de bijbel en het volgen van selfmade profeten afkeurt?
TOt op heden is er niemand ingegaan op de reden waarom ik dergelijke verhalen niet wens te volgen. (lees wat ik tot in den treuren heb uit moeten leggen hier over matth.6).

quote:

Vooral van jou om Small Brother begrijp ik dat niet, al had ik het wel verwacht dat je zo op hem zou gaan reageren. Je stelde concreet een vraag waaruit bleek dat je hem dwong jou of mij gelijk te geven en hij koos een zeer wijs antwoord. Toch bevalt je zijn antwoord niet, omdat het naar jouw geur en kleur iets te veel je in het ongelijk lijkt te stellen, terwijl hij nergens partij koos en gewoon oprecht vanuit de bijbel puur en alleen zijn geloof onderbouwd.
Hij gaf geen antwoord, hij kletste er keurig en politiek omheen. Komt bij dat ik jou de vraag stelde maar dat mocht niet van SB want dat was "te persoonlijk". Ik toon dat ook aan in een reactie naar SB overigens.

Dus tel maar even op als je deze draad doorworstelt.
Ergens is Piebe fors veroordeelt om zijn geloof, ik ben nu kennelijk het doelwit van het alwetend monster alhier.
Het doet me weinig behalve dan wat ik eerder gemeld heb: zorgwekkend hoe mensen zich mee laten slepen in dit soort profetieën.

En nu roept men direct "dat is niet waar".
Natuurlijk, want ik heb al meermalen aangetoond dat het wél waar is, dat jullie profetennaloperij niet klopt binnen de context van wat de Bijbel leert in de Bergrede, dat de mening over "tuchtigen" niet gericht is op de ware kinderen van het Licht enz. enz.
Dan komen er mensen die een scala aan teksten gaan aanhalen (velerlei buiten de context!) en hele lange preken te schrijven terwijl mijn vraag aan een ieder heel eenvoudig is en was maar tot op heden niet van antwoord voorzien is.

Men durft daar dus kennelijk niet aan te beginnen.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2011, 07:05:49 pm door Riemer Lap »